Vakantie en uitjes

stans verlinden
22-06-2009 om 20:57
Witte zwanen, zwarte zwanen, wie gaat er...
Hallo allemaal,
We zijn er uit, we gaan de eerste week van augustus met twee auto's, één caravan, twee meiden van 15 en 18 en één zoon van 20 en wijzelf naar Engeland varen en van daar uit Schotland bewonderen.
Overtocht Hoek van Holland naar Harwich leek ons redelijk betaalbaar en niet te kort en niet te lang.
Mijn vragen: waar moeten we zijn, wat mogen we niet missen, wat is leuk speciaal voor de 'kinders'?
Mogen we vrij kamperen?
Stans.

kroet-28
22-06-2009 om 21:08
Kun je niet beter
naar Hull varen, vanuit Harwich naar Edinburgh is ongeveer 9 uur rijden, vanuit Hull ongeveer 5 uur. Dit is volgens multimap. Edinburgh ligt tegen de engelse grens aan, als je echt Schotland in wil moet je verder omhoog, en dan klopen de routeplanner tijden volgens mij niet echt meer omdat die dan van een veeel te hoge gemiddelde snelheid uitgaan (vo jullie met carAvan misschien soweso wel.
Ik heb zelf nooit gekampeerd in Schotland (te veel muggen volgens man), ben alleen een paar keer in Edinburgh geweest en dat vind ik echt een leuke stad. Wil nog wel een keer die kant uit, maar dan moeten de kinderen wat meer de leeftijd van die van jullie hebben
Het schijnt er prachtig mooi te zijn, heel veel plezier, maar vekijk je niet op de afstanden!!

kroet-28
22-06-2009 om 21:19
edinburgh ligt natuurlijk niet ECTH tegen de engelse grens aan, ik bedoel een beetje in verhouding, het ligt erg in zuid schotland.

stans verlinden
22-06-2009 om 21:52
Ik weet het eigenlijk niet, we hebben nog niks geboekt, zijn alleen nog aan het neuzen. Naar Hull is wel een stuk noordelijker ja, ik heb nog niet gekeken wat die overtocht kost. Is dan wel langer varen, want meer zee of heb ik dat mis, ik ben een keer zo ziek geweest op zee, een uurjte of vijf lijkt me beter dan het dubbele. Is het stuk rijden vanaf Harwich naar het noorden niet aantrekkelijk?
Stans

Mariel81
22-06-2009 om 23:33
Edinburgh festival
In augustus is in Edinburgh, Edinburgh Festival. Alles van pianoconcerten tot standup comedy en dat drie of vier weken lang. De military tattoo (taptoe) draait dan ook en is mooi om te zien.
Hangt er van af of je dat soort dingen leuk vindt dus. Als je het leuk vindt kan je je waarschijnlijk wel een week in Edinburgh vermaken. Als je niet van drukte houdt moet je in Augustus niet in Edinburgh zijn.
Mariel

Brianna F
23-06-2009 om 08:47
Je zou ook
vanaf Ijmuiden naar New castke kunnen varen. Daar zit wel een overnachting bij, maar het is op zich al een belevenis op de boor. Dan in new castle omhoog langs de kust naar Edinburgh.
Ergens halverwege is het plaatsje Alnwick met Alnwick castle wat als Zweinstein heeft gediend. (Alleen de buitenkant dan) Maar binnen is het ook mooi, met een speurtocht voor de kinderen.
Jammer dat je niet een week eerder gaat, dan is The gathering in Edinburgh, de grootste clanbijeenkomst allertijden, met optochten, highlandgames e.d.
Maar ook zonder dat kun je je goed vermaken, Edinburgh castle is ook al een belevenis op zich. Elke dag stipt op dezelfde tijd wordt het kanon afgevuurd.
Als je verder wilt kun je (maar ik zou het niet doen met een caravan) langs Loch Ness door de glen naar boven naar Inverness rijden. Halverwege staat kasteel Urquhart aan het meer (tenminste wat daar van over is) Neem een uurtje de tijd om het monster op te zoeken

amk
23-06-2009 om 11:14
Harwich - edinburh
is niet leuk om te rijden. Verkijk je niet op de afstanden, die zijn echt groter als hier.
Vrij kamperen mag bijna nergens in de UK maar er zijn wel leuke kleine campings. Moet je even het boekje opvragen bij Bureau Britain.
In schotland regent het wel iets meer, maar wij hebben er ook gestaan met een hitte golf. En geen mug gezien, wat dat betreft scheelt het echt niet veel met NL.

egberdien
23-06-2009 om 14:39
Gefietst
We hebben jaren geleden een fietstocht door (zuid) Schotland gemaakt. Fietsen door west-Schotland is erg mooi, de wegen zijn rustig en er lopen schapen op de weg die zich wild schrikken van zoiets raars als een fietser. Ze rennen vervolgens een stuk voor je uit, zodat ze nog een (paar) keer kunnen schrikken. Vrij kamperen mocht wel als je de eigenaar van het terrein om toestemming had gevraagd, en we hebben ook een keer gekampeerd op de "village green". Maar dat was met een tent, met een caravan is het misschien lastiger. En wij waren er net in de nadagen van de MKZ-tijd, dus toen mocht het ook niet. Mijn tip: neem de tijd en neem de fietsen mee, zo kun je veel beter de dorpjes en de natuur bekijken. Verder: er is een boekenstadje in het zuidwesten, Wigton. Allemaal boekwinkeltjes, veel 2e hands. De eilanden en schiereilanden in het westen zijn erg mooi en ruig. We zijn zelf niet naar Kintyre geweest, maar wel naar Arran. Hadrians Wall is een mooi stuk geschiedenis om te bekijken. En neem regenkleding mee!

egberdien
23-06-2009 om 14:41
De overtocht
hebben we van IJmuiden naar NewCastle gedaan. Neem ruim op tijd een pilletje tegen zeeziekte, dan gaat het waarschijnlijk wel goed.

stans verlinden
23-06-2009 om 22:28
Tja
Ik word me wel steeds meer bewust van de afstanden. En dan die sleurhut achter de auto...
We willen echt met twee auto's, ik heb er een hekel aan om als haringen in een ton te zitten en zoon rijdt erg graag zelf.
Ook zie ik erg op tegen een lange overtocht, de kosten en ook mijn slechte ervaring met zwaar weer, pff, ik zag echt groen...
Maar, ik wil ook niet elke dag honderden kilometers rijden, dat links rijden is zo inspannend, vooral voor zoon die nog maar twee jaar rijdt lijkt me dat, al ziet hij het als een geweldige uitdaging.
Ik twijfel nog even.
Leuk dat jullie meedenken.
Stans

Iris
24-06-2009 om 22:54
Leuk schotland, wij gaan ook!
Schotland is super! Al ontelbare keren geweest en het verveelt ons nooit. Links rijden valt echt reuze mee. In het begin even raar, maar dat went heel snel. neem de tijd voor de lange afstanden. Je kunt ook niet snel rijden in de bergen, kronkelige weggetjes, smal.
We hebben ook vaak fietsvakanties gedaan en gekampeerd. Je mag best vrij kamperen, gewoon vragen van wie het veld is. Ga niet naar campings die in een ANWBgids staan. Vol, groot en vol Nederlanders, tenzij je dat graag wil.
Wij gaan met onze kinderen die wat jonger zijn een Harry Potterreis van SNP reizen doen, daarna wat rondtrekken, veel bergwandelen, en tot slot gaan we naar de Hebriden en Isle of Skye in een vakantiehuisje. We overnachten meestal in youthhostels. Deze keer nemen we geen tent mee, scheelt weer in ruimte. Er zijn altijd wel kastelen, whiskystokerijen om te bezoeken, in Edinburgh zijn Highland games dit jaar op 25 en 26 juli.
De overtocht met de ferry is goed te doen, wij vinden het altijd heel relaxed. Beetje eten, lekker slapen en de volgende ochtend ben je fit. Ik heb wel gehoord dat het eten aan boord best duur is, de boot van Ijmuiden Newcastle. Nou, veel plezier!