Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tentje

Tentje

23-07-2009 om 21:07

Zelf tent kopen

Wij willen absoluut geen caravan of vouwwagen. Tot nu toe huurden wij altijd een huurtent. Dat bevalt erg goed. Maar... dit was het eerste jaar dat we niet in het voor- of naseizoen konden en ik vind meer dan 100 euro per nacht bijna bespottelijk. Manlief zit een eigen tent niet echt zitten (met name de lekkere bedden en de grote koelkast zal hij gaan missen). Ook is hij bang dat we niet alles meekrijgen. Maar nu ik heb voorgerekend dat je van het uitbespaarde verschil in kosten een halve wintersport kunt betalen, is het misschien toch een overweging waard.
We hebben een grote auto en dit jaar paste bijna alles nog onder het bagageafdekdingetje (behalve buggy) en bleef de skibox thuis.
Wie heeft ook voor deze overweging gestaan? Wat hebben jullie besloten? Tips? Wat heb je nodig aan grote dingen (tent, grondzeil, luchtbedden, slaapzakken, tafel, stoelen, keukenkastje, gastoestel, keukenspul)? Hoe houd je de boel een beetje netjes in de tent? Wat is een handige tent?
We zijn met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. We hebben een grote auto. We willen geen aanhangertje of iets dergelijks, skibox is geen probleem.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pientje

pientje

24-07-2009 om 08:50

7 jaar geleden...

Hoi,
7 jaar geleden bevonden we ons in jullie positie.
Huurtent geprobeerd en bevallen maar duur.
Onze kidneren waren toen 0, 2 en 5.
We hebben toen een 6 persoons vis a vis Active Leisure Grand Canyon gekocht. We wilden graag een tent waar het
kampeerbedje voor de jonjste in kon staan.
Een alternatief daarvoor is een tatteljee, maar ik weet niet
hoe oud jullie kinderen zijn.
Wij hebben niet alles in een keer aangeschaft.
Eerste jaren met een koelbox, inmiddels is dat een ijskastje geworden.
Wij slapen zelf op luchtbedden met een alu matje eronder
voor de isolatie, de kinderen op thermarest matjes (vinden wij te hard liggen).
We hebben de eerste jaren met zon uitklap picknickset (die idereen heeft)gekampeerd, die is na 7 jaar nu ter ziele en we gaan nu over op 5 losse stoelen en een losse tafel. Nu de kidneren groter zijn vinden we dat fijner.
Eerste jaren hadden de kinderen ook van die mini paraplustoeltjes, dus mindere grote stoelen mee.
De eerste jaren redden wij het nog met de skibox, tegenwoordig (grote kinderen slepen grotere spullen mee..)kan het niet meer zonder aanhangertje EN skibox, zelfs met onze Renault Espace.....

Wel zijn we nu op een punt aangekomen dat onze familietent eigenlijk te groot wordt omdat ze allemaal in hun eigen tentje willen.
Dus een en ander hangt nogal af van de leeftijd van je kinderen.

MEer vragen? Stel ze gerust!
Pientje

pientje

pientje

24-07-2009 om 08:57

Tent netjes

Hoi
zie dat je nog een vraag had over de tent netjes houden.
Wij hebben eerst van die kastjes (2) meegenomen, je weet wel zon frame met een doek erover. Daar hadden we dan de keukespullen os in liggen. Nadeel hiervan vindt ik dat het best wel even tijd kost met op en afbreken.

Laatste jaar hebben we het anders gedaan, omdat we toen een Espace hadden, konden we daar aardig wat kratjes in kwijt. Dus dan kan je bij het inpakken alles al gesorteerd in de kratten doen (krat schoenen, krat keukenspul, krat speelgoed) en zo hop als je aankomt en de tent staat schuif je de kratten erin. MAar dit kan alleen bij een beetje flinke auto.

Wat verder wel lekker is voor de tent-organisatie is zon opberger aan een hanger met allemaal van die vakjes.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen, er zijn nu heel veel tentaanbiedingen volgens mij.

Oja wat wij wel heel lekker vinden van onze tent is de grote binnenruimte, bij slecht weer kunnen we daar allemaal op een stoel zitten, wel zo prettig!

Pientje

Janeway

Janeway

24-07-2009 om 18:13

Kratjes en kastje

Wij hebben ook altijd kratjes mee. Ideaal, je schuift ze zo de tent in. Maar we hebben ook zo'n kastje maar we doen nooit het doek er over, dan heb je eigenlijk een soort stelling kast, daar zetten we dan de kratten in, dan is je tent dus helemaal netjes en al je zooi van de grond. Helemaal super.

Biene M.

Biene M.

24-07-2009 om 18:31

Ook

Wij hebben ook de 6 persoons vis a vis Active Leisure Grand Canyon. En er was hier laatst een draadje waarin ook wat mensen schreven dat ze hem hebben, dus het is blijkbaar een echte Ouders Online-tent Wij hebben er ook een luifel bij. De kinderen slapen samen in de ene binnentent, wij in de andere. Door het stuk er tussen heb ik toch het idee dat we wat privacy hebben. Koken doen we onder de luifel.

Na allerlei soorten luchtbedden uitgeprobeerd te hebben slapen we tegenwoordig op van die self inflating matjes. Die zijn veel comfortabeler en isoleren beter.

Aanvankelijk aten we aan zo'n uitklapbaar picknicktafeltje, tegenwoordig hebben we een tafel met aluminium latjes als tafelblad en krukjes en twee gemakkelijke stoelen die we delen. We hebben trouwens ook campingtapijt in het middenstuk van de tent en onder de luifel. Dat neemt wel veel ruimte in beslag in de auto, maar scheelt erg in het vies worden van de binnententen.

Andere grote dingen: het driepitskookstelletje met gasfles (wij houden erg van uitgebreid koken op vakantie), het kastje waar dat op staat, en de pannen (we nemen de gewone pannen mee). Dunne slaapzakjes, want we gaan naar Italië.

Ik vind het wel een heel gedoe met inpakken, tent opzetten en alles weer in omgekeerde volgorde als je terug gaat. Kijk ook eens in de zoveel jaar verlangend naar zo'n kant en klare tent, maar het is me inderdaad veel te duur. We houden van rustige campings en betalen nu eigenlijk nooit meer dan € 600 voor drie weken.

Zal erg tegenvallen!

Een tent meenemen met spullen is volumineus. Bovendien is het opzetten erg bewerkelijk, en als het regent baal je als een stekker. Wat je man noemt als bezwaren: de lekkere bedden en de koelkast, die zitten namelijk wel weer in een caravan. (Maar dat willen jullie niet-waarom eigenlijk niet?-) Wat jullie eigenlijk willen is gewoon een huurtent voor een fatsoenlijke prijs. Dus als ik jullie was zou ik dan toch maar daarvoor gaan, dat scheelt je toch weer een huwelijkscrisis .

Gr. Poezie.

T&T

T&T

29-07-2009 om 09:22

Hier de tent kampeerders!

Wij zeulen idd alles zelf mee; tent, bedden, stoelen, koelkast etc. Met twee jonge kinderen kun je dat wel een hele expeditie noemen, en mijn pogingen om klein te pakken heb ik dan ook al lang opgegeven, en we hebben nu toch een aanhangertje. (een heel kleintje hoor, maar er past toch veel in) De tent is vooral groot! een 6 persoons tunneltent, maar daar heb je dan ook tenminste een beetje leefruimte in, ook als het eens regent. Verder heb je gewoon veel kampeerspul nodig; fornuis, pannen, bestek, borden, handdoeken, koelkast, slaapzekken, bedden enz. enz. wij hadden al van alles omdat we met z'n tweeen ook kampeerden, maar met kinderen wordt het nog veeeel meer, en de tent dus groter.
Toch vind ik het wel erg leuk, onze tent is echt ons huisje in de vakantie, en het opzetten is hier eigenlijk nooit een probleem, je bent er een uurtje mee bezig maar dat kun je incalculeren. Als je heel laat op een camping aankomt en het wordt al donker en de kids hebben honger en je moet nog beginnnen... dan is het echt balen, ook hier ging dat wel eens mis. Maar zoals gezegd, meestal valt het erg mee.
groetjes Tess

Tentje

Tentje

29-07-2009 om 11:56

Geen caravan

Een caravan wil ik niet omdat voor mij (en voor manlief ook) een caravan gelijk staat aan gedoe. Ik kijk het dat caravangedoe in onze straat altijd met verbazing aan: dat (dure) ding moet ophalen bij een of andere boer, dan moet dat ding van binnen en buiten worden uitgesopt en ingepakt (sommige buren zijn daar 1,5 week mee bezig), daarna met een sukkeldrafje maximaal 1000 km rijden in 2 dagen, extra tol en benzine, enorme voortent opzetten (want in de caravan zelf is het niet uit te houden) en dan met je toilettasje richting toiletgebouw. Na een paar weken weer de hele heisa maar dan andersom. Plus verzekering, onderhoud, apk, etc. Nee, ik hoef echt niet zo'n onding! De onkosten, de extra reis en -inpakdagen, het gedoe: mij niet gezien.

Tentje

Tentje

29-07-2009 om 12:00

Pelle

"Een beetje minder uitgeven gedurende het hele jaar en je hebt wel een vakantie zonder gedoe, gesleep en tentenopzetterij."

Daar gaat het niet om. We kunnen met gemak een huurtent betalen maar ik vind het gewoon bespottelijk duur. Daar kan ik zoveel andere leuke dingen van doen (bijvoorbeeld: wintersport, eens in de paar jaar een verre reis, etc.)

Huisjes en stacaravans vind ik vaak ook niks; ze hebben de minst mooie (erg zwak uitgedrukt) plekken op de camping.

Tentje

Tentje

29-07-2009 om 12:06

T en t

Ik zit inderdaad ook aan een tunneltent te denken. Van de dingen die jij opnoemt moet je ook naar een huurtent slaapzakken, handdoeken meenemen. We hebben een grote Volvo én een skikoffer. Volgens mij moet het passen.

Opzetten van de tent zou ik ook zo proberen te plannen dat je in het begin van de middag aan komt en dat je om een uurtje of 6 je tent op kunt gaat zetten. Eerst lekker zwemmen en eten.

Tentje

Tentje

29-07-2009 om 12:08

Pelle

We willen volgend jaar naar Corsica. Alle huisjes (de goedkoopsten, zonder sanitair) kosten 750 - 800 euro. Tentplaats kost maximaal 300 euro per week. Dat is een verschil van 500 euro per week.

Vic

Vic

29-07-2009 om 12:59

Vakantie is duur

Tja, vakantie is duur. Nu zoek je naar allerlei manieren om zo goedkoop mogelijk te kamperen, maar iedere euro minder levert minder comfort. Ik ben geen kampeerder dus er toch al aan gewend dat vakanties duur zijn, maar ik ga liever wat minder dan dat ik zo op gemak zou moeten inleveren.

Tentje

Je gooit nu alle caravanrijders wel op 1 hoop! Wij soppen onze carvan nooit!!! Het heeft nl helemaal geen zin om dat te doen, bij aankomst is hij al smerig. 1 keer een flinke bui en hij is schoon zat. Ook staat onze caravan maar 1 dag voor we vertrekken voor de deur, dit ivm het koelen van de koelkast en we hebben hem in een uurtje ingepakt.
Ook sop ik echt niet de caravan uit. Ben der gek zeg! Als we hem weer in de stalling zetten, wat overigens 5 min rijden van ons huis is, haal ik een doek door de plee en maak de koelkast even schoon, voor de rest is hij gewoon schoon genoeg.
De argumenten die jij dus aanhaalt slaan op een paar caravanrijders en niet op iedereen, dit geldt ook voor tentkampeerders.
Ook wij zijn begonnen in een tent dus ik weet er alles van. Iedereen moet lekker doen wat hij/zij zelf wilt.

neteret mut

neteret mut

29-07-2009 om 15:40

Re tentje

ook met een caravan kun jet het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil. Net als met schoonmaken. Ik haal een stofdoek over de tafels en randjes en kijk of alles na een winter nog veegschoon is, stofzuiger erdoor en klaar. Kwestie van een half uur ongeveer. Inladen kan ook snel, kwestie van in huis alles klaar hebben staan en maar binnen brengen. Kleding van x in kastje x , kleding van y in kastje y enz, keukenspullen in keukenkastjes, handdoeken in .., toiletspullen in .. enz. Na de vakantie alles eruit dragen, kussens er uit en in de zonzetten, een keer uit kloppen/ stofzuiger eroverheen. Sofzuiger door de caravan, natte doek over vuile opervlakken ( ik ga echt geen kledingkastjes van binnen uitsoppen) zoals tafels, keuken en wc-gedeelte + vloer. Kussen er weer in. Klaar. Kost maximaal een halve dag. Of ik tijdens de vakantie iets schoonmaak hangt af van locatie en weeromstandigheden. Grasveld voor de deur heeft een andere "inloop" dan zand met dennennaalden. En koop je een caravan van 10 jaar oud dan is die helemaal niet zo duur. Verder rijden wij zeer zeker meer dan 500 km op een dag. Ik wil je niet overhalen, wij hebben ook jarenlang met tenten gekampeerd. Voordeel van een caravan voor mij is dat je daar de slaapzakken enz ingooid (die nemen dus in je auto geen plaats in), je onderweg makkelijk onder dak iets kunt eten en drinken, zelfs kunt koken en iets koels uit de koelkast kunt halen. En je een toilet bij je hebt ( niet elke wc onderweg is redelijk schoon)

Dan niet tentje!

Ik heb zelf ervaring met kleine én grote tenten, en nu voor het eerste jaar met een kleine hele oude caravan.
Een klein boltentje heb je zó opgezet, maar heeft als grote nadeel dat je er bijna niets in kwijt kunt en bukkend moet leven als het regent. In een grote tent kun je dan wel weer zitten als het regent, maar die moet je toch ook schoonmaken anders gaat je tentdoek eraan. (Trouwens grondzeil is ook verstandig om goed schoon te maken.) Verder is het niet goed voor de tent om die vochtig in te pakken, dus dat is ook weer een nadeel. Dit jaar met de caravan heb ik gemerkt dat 1. een caravan snel op zijn plek staat 2. makkelijker schoon te maken en te houden is dan een tent 3. als je een tarp of luifel meeneemt en opzet je daar lekker onder kunt zitten 4. ik rijd in Frankrijk 110 km/uur op de snelweg, wat niet veel langzamer is dan dat ik rijd zonder aanhang.
Maar goed, jij weet het beter dus ik wens je veel succes.

Gr. Poezie.

Nasha 1st

Nasha 1st

29-07-2009 om 23:07

Volgend jaar weer eigen caravan

dit jaar voor het eerst een rent a tent gehuurd, prima tent, maar ik miste toch wel mijn eigen opbergruimte....volgend jaar weer met de caravan....en wij soppen hem wel, zijn zuinig op dat ding, ook al is hij al oud! En ja, ook halen wij hem soms vroeg op, omdat man onregelmatig werkt moeten we soms wel....

Tent los huren kan ook

Ik zag laatst dat je ook los een tent en een uitrusting kunt huren. Handig als je eens wilt proberen hoe een tent bevalt lijkt me. Wij hebben zelf een grote en een kleine tent, maar we kamperen zeker niet elk jaar.
J.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.