Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Zomerkamp zonder toiletten

Mijn dochter (10) gaat dit jaar voor het eerst mee op scoutingkamp. Ze heeft er heel veel zin in en ik denk ook dat het erg leuk voor haar is.
Nu hoorde ik van de week alleen dat er op het kampterrein geen toiletten zijn, en dat er een portapotti meegaat voor de grote boodschappen. De rest moet ergens in het bos gebeuren. Nu kan ze dat wel, maar ik vroeg met och een beetje af wat ik ervan moet vinden en of dat bij andere groepen ook zo gebeurt?


Niet met een scoutingkamp, maar het eerste kamp waar mijn dochter naar toe ging had alleen hudo's.

Lijkt me prima met de portapotti voor de grote boodschap. En ja hoor, op kamp zonder toilet is vrij gebruikelijk, al is dat wel vaak vanaf scoutsleeftijd. Welpen gaan meestal op kamp naar een blokhut.

Vanaf 10 jaar gingen ze hier 2 weken op scoutingkamp zonder portapotti, ze groeven een gat in de grond. Zelf moet ik er niet aan denken maar ze gingen elk jaar met veel plezier op kamp. 

mamaeveline

mamaeveline

13-07-2021 om 16:09 Topicstarter

Nowee schreef op 13-07-2021 om 15:56:

Vanaf 10 jaar gingen ze hier 2 weken op scoutingkamp zonder portapotti, ze groeven een gat in de grond. Zelf moet ik er niet aan denken maar ze gingen elk jaar met veel plezier op kamp.

Die van mij gaat gelukkig maar 1 week. En blijkbaar is een portapotti een luxe!
Ben blij dat ik haar ooit heb leren wildplassen. Doet ze normaal niet graag, maar op kamp is blijkbaar alles anders😀

Daar bouw je toch je hudo voor?

Sammy70

Sammy70

13-07-2021 om 17:18

Mijn zoon is scoutingbegeleider maar dit heeft hij nog van geen enkel kamp gehoord. Gewoon een kampterrein met douche en toilet. Voor elke leeftijd. 

Dat is des scoutings, een HUDO, staat voor Houd Uw Darm Open. Bij zoon hadden ze toen ze met een tentenkamp op het land van een boer in Kuttingen (dit verzin ik niet, ik heb de ansichtkaart nog om het te bewijzen, het ligt vlakbij Gulpen) gratis konden bivakeren. Voor de meeste kampen wordt de blokhut van een andere scoutinggroep afgehuurd, dan maken ze gewoon gebruik van een regulier toilet.

Hier niet echt ervaring met scouting. Zoon is 1 keer meegeweest op een scoutingweekend (was eigenlijk een week, maar hij wilde maar een weekend) met de welpen. Gewoon in een scoutinghuis van een andere groep met dus toiletten, die door de welpen zelf moesten worden schoongemaakt. Vond ik ook wel iets van hoor....
Verder gingen ze hier met school op prehistorisch kamp. Daar waren dus geen toiletten, alleen gaten in de grond en verder deed je alles in het bos. Voor zoon prima, maar dochter hield het vooral de hele dag op dus vond ik ook niet zo gezond. 
Ik zou vooral vragen of ze het zelf ziet zitten en zo niet, het in ieder geval bespreken met de leiding.

mamaeveline schreef op 13-07-2021 om 16:09:

[..]

Ben blij dat ik haar ooit heb leren wildplassen. 

Het is geen wildplassen hoor, meestal bouw je een hudo van een paar palen en zit het best comfortabel, wij hadden altijd wel een paar malloten die een wc-bril meenamen om een zeer luxe hudo te bouwen. 
Het is in feite niets anders dan een composttoilet die je tegenwoordig ook gewoon in huis kunt hebben. Alleen dan met een tentdoek er om voor de privacy. 

Zelfs door defensie worden tegenwoordig bij (vaak zeer primitieve) bivaks dixi's gebruikt. Dit om het terrein schoner te houden. En dat gaat dan om behoorlijk grote terreinen die vaak uitlsuitend door defensie gebruikt worden...
 
  

Ja hoor, hier ook ervaring. Inderdaad een week zonder wc en douche. Voor de scouts dan he (10-14 jarigen), de jongere en oudere leden hebben iets meer luxe. Behoeftes worden in de hudo gedaan. Meestal wordt er wel een dag ingebouwd waarop ze gaan zwemmen. Worden ze toch een beetje schoon in die week. Hoe dat voor de andere zwembadgebruikers is wordt niet zo over nagedacht volgens mij.
Scouting en hygiene gaan niet zo goed samen volgens mij. Maar er is er nog nooit eentje ziek thuisgekomen en ze hebben het altijd geweldig naar hun zin.
Explorers doen het wat luxer, en de welpjes hebben kamp in hun eigen blokhut (met wc en douche dus).

mamaeveline

mamaeveline

23-07-2021 om 15:09 Topicstarter

rutiel schreef op 20-07-2021 om 14:46:

Ja hoor, hier ook ervaring. Inderdaad een week zonder wc en douche. Voor de scouts dan he (10-14 jarigen), de jongere en oudere leden hebben iets meer luxe. Behoeftes worden in de hudo gedaan. Meestal wordt er wel een dag ingebouwd waarop ze gaan zwemmen. Worden ze toch een beetje schoon in die week. Hoe dat voor de andere zwembadgebruikers is wordt niet zo over nagedacht volgens mij.
Scouting en hygiene gaan niet zo goed samen volgens mij. Maar er is er nog nooit eentje ziek thuisgekomen en ze hebben het altijd geweldig naar hun zin.
Explorers doen het wat luxer, en de welpjes hebben kamp in hun eigen blokhut (met wc en douche dus).

Ik ben benieuwd, ze komt morgen weer terug!

mamaeveline

mamaeveline

25-07-2021 om 12:55 Topicstarter

Ik heb haar gisteren opgehaald en ze heeft het helemaal leuk gehad. De WC's waren goed geregeld vertelde ze: er stonden twee portapotti's in tentjes en die werden door de leiding bij een naburige camping geleegd. De meiden mochten er ook op plassen, maar toen ik vroeg of ze dat ook had gedaan zei ze dat de bosjes toch ook wel makkelijk waren
Heb me dus om niets zorgen gemaakt geloof ik!

Back to the nature. Zo deden ze dat vroeger ook. Helemaal één met de natuur, niks mis mee toch? Zo’n zomerkamp zit  vol met mooie herinneringen. Komt allemaal goed hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.