Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Pita

Pita

17-01-2016 om 12:54

Zuid Afrika, wat mag ik niet missen

Wij willen in augustus 3 weken (met pubers) op vakantie naar Zuid Afrika. Hoe meer ik er over lees, hoe moeilijker ik het vind om keuzes te maken. We willen iig naar Kaapstad en de tuinroute rijden. Maar wat nog meer en welke safariparken mag ik niet missen?

Wie is er geweest en heeft nuttige tips.

Ik hoor het graag,
Pita

vlinder72

vlinder72

17-01-2016 om 13:15

mag de andere kant ook?

Wij hebben met onze kinderen andere kant van Zuid Afrika van Zuid Afrika bezocht. Aanraders vobden wij het Krugerpark. Heerlijk omdaar dagen lang rond te rijden en zelf een route te plannen. Onze kinderen vonden vooral Swaziland leuk. In het nationale park waar wij toenwaren kon je zelf rondwandelen maar ook mpuntainbiken, paardrijden etc. Erg leuk en daar hebben wij zoveel koedoes en andere dieren gezien. Freek vonk is er niets bij.

De plaats st. Lucia is leuk. Je kan daar vandaan naar ismangaliso wetland park en hluhluwe narional park. Allebei absoluut de moeite waard.

In de buurtvan het Krugerpark is ook genoegte doen voor kinderen/pubers. De watervallenrpute ia de moeite waard, de blyderivier canyon met bourke's luck. Leuke plaatsjes om te bekijken omderweg.

Goudvis

Goudvis

17-01-2016 om 18:32

ik ga ook oostelijk

In juli gaan wij 2 weken door Oostelijk Z.A. Ongeveer wat Vlinder hierboven beschrijft. Ik denk dat de grote wildparken een "must" zijn. Wij hebben een rondreis geboekt via Fox, dat kwam prijstechnisch ook niet bepaald slechter uit dan alles los te boeken. Vooral qua vlucht was dit veel goedkoper (en rechtstreeks vanaf Schiphol).

Sawo

Sawo

19-01-2016 om 21:42

Ook het oosten

Wij zijn 1,5 jaar vanaf Johannesburg een rondje gereden naar het oosten drakensgebergte, St Lucia, veel wildparken, Mozambique en Swaziland. De tuinenroute lijkt me niet zo bijzonder in augustus maar misschien valt dat mee. In de winter zijn vooral de wildparken mooi. Wij hebben via safari op maat de familiereis gedaan, heel goed bevallen.

Threeboys

Threeboys

20-01-2016 om 20:36

Gaaffff

Wij zijn met onze drie zonen ook drie weken naar Zuid Afrika geweest.
Onze route:
Johannesburg, airporthotel
Hazyview, hippo hollow, 3 n
Kapama private game reserve TOP! 3n
Swaziland Mlilwane wildlife sanctuary (gaaf)1n (te kort)
Zulu Nyala, 2n (viel tegen)
St lucia, amazulu lodge (leuk) 2n
Durban, 4 n , zwemmen rusten bijwassen!
Vlucht naar Kaapstad
4 n in Waterfront apartments
Hoogtepunten voor ons en kids waren: de safari's bij Kapama, walvissentocht st Lucia, capepoint, mountainbiken tussen de wijngaarden in Stellenbosch, in de hut slapen in Swaziland. De reis was onvergetelijk. We hebben allemaal enorm genoten. Voor ons was het de tweede keer in Zuid Afrika; de kaapprovincie hebben we al gezien. We willen graag terug. Maar dan alleen naar de kaap. Ook daar heb je Game Reserves, zoals Marks' Camp. Voordeel is dat het malariavrij is. Wij zijn in onze zomervakantie geweest en dan is het daar winter en dus ook vroeg donker. Maar wij vonden de temperatuur prima. Onze 4 relaxdagen hebben we bij Durban gepland zodat we sowieso beter weer zouden hebben. Aangezien het nat kan zijn in de Kaapse winter.
Vluchten met KLM, lekker rechtstreeks en vertrouwd!
Veel succes met plannen!

Threeboys

Threeboys

20-01-2016 om 20:48

Nog meer

Wat we nog meer gedaan hebben:
Blyde River Canyon, hele rondje
Hazyview elegant sanctuary
Heel veel safari's, niet zelf gereden
klimparken
heel veel dieren gespot
Wetlands st Lucia
Oribikloof
Kaapstad aquarium
Boulders beach
Wijnproeven, Sap voor kids
Tafelberg beklimmen ( te voet leuk voor tieners)
Chapmans Peak Drive
Shoppen bij waterfront( appartement lag op loopafstand en veilig)
Kaap de goede hoop
En twee lekke banden gehad met de auto haha

Owwww wij willen terug!!!
Stellenbosch

Pita

Pita

23-01-2016 om 10:54

Voorpret, leuk!

Dank voor jullie enthousiaste reacties. Wat de keuze ook wordt, het lijkt me een geweldige ervaring!

Waarom wij voor de tuinroute willen gaan is het walvis- en haaienspotten en de pinquinstranden. Walvisspotten staat hoog op mijn bucketlist. Vanuit Kaapstad en de tuinroute kun je een aantal privéparken bezoeken. Bijvoorbeeld Sanbona, iemand toevallig daar geweest? Wel duur (weet nog niet hoe duur maar idd malariavrij en volgens zegge minder toeristisch dan de bekendere parken omdat per dag maar een beperkt aantal bezoekers wordt toegelaten. Van het Krugerpark had ik eigenlijk gehoord dat het enorm toeristisch is, daarom dacht ik 'dat hoeven we niet te doen' maar een aantal van jullie is enthousiast. Een must?

De oostkust behoort zeker nog steeds tot de mogelijkheden. Mijn zoon had over Hluhluwe gelezen en dat leek hem een gaaf park. Vlinder, jij bent daar geweest en ook in het Krugerpark. Kun je ze met elkaar vergelijken? Is het een mooier/leuker dan het ander?

Of moeten we kiezen voor all the way. Dus van Johannesburg naar Kaapstad en alles wat daar tussen zit. Het lijkt me zoveel in de auto zitten maar misschien de moeite waard? Ook Johannesburg spreekt me niet zo aan.

Heeft een van jullie zelfstandig rondgetrokken en je onderkomen ter plaatse geregeld, is dat te doen?

En jeetje Threeboys, twee keer een lekke band. Wat een gedoe, wat een avontuur. Kregen jullie snel hulp of hebben jullie het zelf opgelost?
De Tafelberg op, gaan we zeker doen, en dan in 5 uur naar beneden lopen, en/of de pubers een stukje abseilend. Lijkt me heel gaaf.

Pita

Threeboys

Threeboys

17-02-2016 om 10:35

Pita

Wij zijn in Hluhluwe en Krugerpark geweest. Als je in onze zomer gaat, de Zuid-Afrikaanse winter, dan hoef je je om de drukte geen zorgen te maken. Dan is het niet zo druk. Onze kinderen vonden Kruger leuker maar dat kwam ook heel erg door onze gids, die was fantastisch voor onze kinderen. (What do you want to see today? )
En als je gaat voor een private game reserve, dan heb je zeker geen last van drukte, daar zorgen ze wel voor.
Wij hebben niet zelf ter plekke accommodatie geregeld, maar vooraf geregeld. Ik zag het niet zitten om iets te gaan zoeken in het donker (half 6 donker in juli).
Verder hebben we een binnenlandse vlucht genomen van Durban naar Kaapstad. Was niet duur.
En walvissen spotten kun je ook in st Lucia. In augustus is daar de sardine-trek en barst het van de walvissen daar. Wij wisten gewoon niet waar we kijken moesten, ze zaten overal. Echt kicken was dat. En als toetje een groep dolfijnen langs de boot.
Wij willen graag een keer terug voor de tuinroute. Mijn man en ik hebben dat al een keer gedaan maar we willen het ook met de jongens doen. Maar dat gaan we zeker niet in juli/augustus doen. Te tricky met het weer.
Er zit nog een heel gaaf reservaat wat super leuk is voor kinderen. Die gaan wij zeker doen: Marks' camp, heet het.
En wat betreft de lekke band: eigenlijk werden we door alles en iedereen prima geholpen. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar een 4wheeldrive is wel handiger dan dat autootje dat wij hadden.

Veel plezier!

Pita

Pita

19-02-2016 om 09:55

plannen krijgen steeds meer vorm

We hebben besloten toch naar het Krugerpark te gaan en de panoramaroute te rijden. Willen we toch niet missen. In het Krugerpark, of eigenlijk bij het park, willen we 1 nacht in een privé grenzend park overnachten en dan met een gids het park in. De volgende dag rijden we zelf door het park.

Daarna rijden we richting St. Lucia, waar we een aantal nachten blijven. Wat leuk om te lezen van die sardinetrek en de walvissen aldaar Threeboys, wist ik niet! Om tijd te sparen vliegen we van Durban naar Port Elizabeth en hebben dan nog 10 dgen voor de parken en kusten langs de tuinroute en Kaapstad natuurlijk.

Misschien dat we een deel van de overnachtingen toch van te voren boeken; heb idd niet zo'n zin om in het donker te moeten zoeken naar iets leuks.

Vraagje over het Hluhluwepark. Hebben jullie dat met gids gedaan of zijn jullie er zelfstandig doorheen gereden?

Pita

Pita

Pita

19-02-2016 om 09:59

Malariatabletten?

Ik lees wisselende adviezen over het slikken van malariatabletten. De kans op malaria is in de winter gering maar ja, willen we dat risico nemen? Ik ben er nog niet uit.
Pita

vlinder72

vlinder72

19-02-2016 om 10:38

Malaria

Wij hoefden van het GGD geen malariatabletten te slikken omdat wij niet gingen overnachten in de parken maar langs de randen. Wij hebben wel vaccinatie hepatitus c gehaald en voor de kinderen gelijk B meegenomen omdat dat toch in een pakketje aangeboden werd.

Wij hebben hluhluwe zelf gereden. Dat was prima te doen. St lucia en omgeving is heel erg leuk en vergeet niet om een of twee nachten in Swaziland te blijven als je van het kruger naar st lucia rijdt. De grens alleen als is voor de kinderen een hele belevenis.

Verder heb ik vooral als tip dat je voorzichtig moet zijn. Zuid Afrika is geen Europa. Het is prachtig land (ik ben er al een paar keer geweest, onze Au pairs kwamen ook uit Zuid Afrika) maar het is niet altijd veilig. Wij zijn nooit in het donker ergens naar toe gereden. Als iets niet goed voelde gingen wij weg (naar benzine station tussen st lucia en durban). Op die manier reizen wij altijd door Afrika en het gaat tot nu toe altijd goed. Bij de veel pinapparaten staan gewapende beveiligers. Dat is wel even wennen maar daar kan je tenminste veilig pinnen. Dus ga niet pinnen buiten kantooruren om. Wij hielden dat altijd als regel. Alleen pinnen tijdens kantooruren en het bankkantoor moest open zijn.

Threeboys

Threeboys

19-02-2016 om 22:16

Leuk

De voorpret alleen al!
St Lucia was geweldig. Kan Amazulu Lodge aanbevelen! Verder hebben we meteen na aankomst de tickets voor de walvissentocht geregeld bij de touristinfo. Kost een paar centen maar was t hoogtepunt van de reis!
Tickets waren van Advantage Tours. Wel meteen regelen want t kan ook uitverkocht zijn. De dag zelf hebben we de boottocht door het moerasgebied genaakt, honderden nijlpaarden gezien.
Hluhluwe hebben we weer in een private game reserve gedaan genaam Zulu Nyala. Alles was geregeld. Toch vonden we deze lodge de minste van de reis. Hij was luxe genoeg. Maar sfeer is belangrijker. Kwam dus een beetje door de ambiance: Het zat vol met oude Amerikanen en de gidsen hadden vooral aandacht voor hen. Dus even zoeken voor een goede lodge.
We hadden spijt dat we maar 1 nacht gelogeerd hadden in Mlilwane Reserve in Swaziland. Dat was dus echt weer een super leuk gebied. Je kan er mountainbiken. Heel gaaf en we hebben er gelogeerd in Beehives, van die hutten. Geweldige ervaring. Voor onze jongens voelde t een beetje als kamperen want ze konden helemaal los bij het kampvuur savonds.
Verder kan ik alles wat Vlinder zegt bevestigen.
Ook spuiten gehaald voor Hepatitis a en B geloof ik, zat in 1 spuit dus wel zo handig. Drie maanden later de herhaling gehaald zodat de jongens iig de komende 25 jaar beschermd zijn.
Geen malariatabletten geslikt maar wel goed gesmeerd. Toch amper een mug gezien.
Ook wij zijn nooit in de donker ergens naar toe gereden. S avonds was her vooral lekker eten, lezen en spelletjes doen. Wel op tijd opstaan want je moet de dag wel efficiënt gebruiken.
Verder hebben we in Kaapstad een heel gaaf appartement gehuurd naast het beroemdeCape Grace hotel. Veilig een heel appartement met parkeergarage bij Waterfront. S Avonds konden we veilig de straat op en lekker eten en shoppen in Waterfront. Van daaruit hebben we alles ondernomen.
Met pubers is mountainbiken in Stellenbosch ook leuk. We wilden met de touristinfo mee op een dagtrip langs drie wijnboerderijen maar dat was vol. Toen hebben we bij wijnboerderij Topaz mountainbikes gehuurd en daar een route gefietst. Heel gaaf was dat.
Nou ik kan nog wel even doorgaan hoor! Prachtig land.

Pita

Pita

20-02-2016 om 10:23

Swaziland

Ik dacht daar komen we doorheen, overnachten we, en dan snel door naar onze volgende bestemming. Maar jullie zijn zo enthousiast. Mountainbiken lijkt onze pubers natuurlijk wel gaaf. Zal ik een extra nacht in Swaziland doen?
De twijfel slaat toe....

Vlinder; wat is er zo bijzonder aan de grensovergang?

Hepatitis A/B zijn we gelukkig nog tegen beschermd, dat scheelt weer.

Pita

Pita

20-02-2016 om 10:34

Appartement Kaapstad

Threeboys, weet je de naam nog van jullie appartement in Kaapstad?

Heb net Mark's camp gegoogled; ook leuk.

Er is gewoon TEVEEL

Threeboys

Threeboys

20-02-2016 om 18:32

Waterfrontvillage

Hoi

Het heet www.waterfrontvillage.org
Heel handig en beveiligd compound achter cape grace aan het water. Met een loopbrug loop je naar wateefront, 2 min lopen, echt heel dichtbij. Kwartiertje van het vliegveld. Op onze vertrekdag hebben we de auto ingepakt in de garage laten staan. Dat mocht en savonds opgehaald. Ideale plek. We hadden drie slaapkamers in het appartement en een keuken en woonkamer.
Succes

Pita

Pita

20-02-2016 om 20:17

Waterfrontvillage

Ziet er leuk uit, dank!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.