Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-07-2015 om 18:21

Kamperen, welke tent? En andere vragen

Wij hebben plannen om te gaan kamperen. Nog nooit gedaan. Over een paar weken gaan we een paar dagen in een trekkershut, maar ons idee is om zelf een tent aan te schaffen en dan bij mooi weer buiten de zomervakantie er een weekendje op uit te kunnen.

Nu is de vraag welke tent dat moet worden. Dochter wordt binnenkort 13 en voor haar denken we aan eenvoudig tentje voor erbij. Zoon van 6 wil dit niet.
Tweedehands zie ik wel mooie tenten, maar we weten dus niet wat we nodig hebben. Voldoet een polyester tunneltent (niet zo duur) of kunnen we maar beter voor een katoenen tent. En is het dan handig om voor 2ehands te gaan of zijn tenten snel lek?
En waar slapen we dan op? Bestaan er luchtbedden die wel comfortabel zijn?
En wat hebben we verder beslist nodig?


Kampeerder

Kampeerder

18-07-2015 om 21:33

Tja...

Er is van alles. Je moet voor jezelf denk ik duidelijk krijgen wat je belangrijk vindt. Ruimte? Stahoogte? Aantal slaapcabines? Voortent én luifel? Prijs?

Wij zijn met 5 personen, 3 jonge kinderen, en hebben gekozen voor een grote familie tunneltent van katoen. Die van polyester zijn een stuk goedkoper en lichter, maar katoenen tenten 'ademen' veel beter.

Bij ons slapen de kinderen op self inflating matjes en wij op luchtbedden. Ik vind dat de eerste nacht even wennen en daarna prima. We hebben gewone luchtbedden van de Vrijbuiter, voor mijn man een extra lange.

Wat je verder in ieder geval nodig hebt: slaapzakken (of je moet dekbedden mee kunnen nemen), kooktoestel, campingtafel, stoelen, koelkastje of koelbox, verlichting, serviesgoed, pannen en bestek enz. En ik vergeet vast nog dingen. Morgen ga ik zelf de zolder op om in te pakken voor de vakantie en kom ik er vast nog op

Moni

Moni

18-07-2015 om 21:45

Alleen voor een weekend?

Als je een tent wil hebben voor een weekend tussendoor, dan zou ik een tweedehands tent zoeken die makkelijk op te zetten is. Het gaat dan om maximaal 2 nachten. Je wilt kamperen met mooi weer, dan zijn veel tenten goed genoeg. Kies voor het gemak.
Als je de tent ook wilt gaan gebruiken in de zomervakantie, dan heb je een tent nodig die tegen regenbuien kan. Dat vraagt meer dan een weekend in de zon.

Hier liggen de kinderen op selfinflating matjes. Wij hebben een vouwwagen en liggen op een gewoon matras met lattenbodem.

Kijk eens bij Decathlon. Daar hebben ze tenten die makkelijker op te zetten zijn, eventueel op te pompen. Je hebt aan een vierpersoons tent genoeg, zolang er wel leefruimte bij zit. Dochter kan dan in een opgooitentje van Quecha. Kies wel voor een tweepersoonsversie.
De tenten daar zijn van polyester (of zoiets) maar hebben veel ventilatiemogelijkheden.

Lenen?

Kun je eerst een tent van iemand lenen? Vraag eens om je heen. Pas als je aan het kamperen bent kun je goed bedenken wat je nog mist in een tent of anders zou willen.
Er zijn eerder draadjes over tenten geweest.
Bijvoorbeeld deze.
http://www.ouders.nl/forum/vakantietijd/soort-tent

Tine

Tine

19-07-2015 om 00:00

Vergis je niet

Als je nog nooit hebt gekampeerd schat je het dan wel goed in? Het klinkt leuk, een weekend weg met de tent maar weet dat je een hoop meuk moet versjouwen, ook voor een weekend. Tent, slaapspullen, eetspullen, kookspullen, meubilair, verlichting etc. Je hoeft alleen wat minder kleding mee dan voor 2-3 weken. Ervaren kampeerders kunnen voor een weekend wel flink 'basic' gaan maar ik weet niet of je dat als beginner dan wel leuk vindt.
Kijk goed hoeveel ruimte je daarvoor hebt, de kofferbak van je auto zit zo vol. En eerst een tent lenen is slim, je komt er dan achter wat voor jou een tent een geschikte tent maakt.

accessoires

Schaf een campingstekkerdoos aan. Met een lang snoer zodat de contacten onder de luifel kunnen liggen of hangen.
Tenzij je gaslampjes wilt en je mobiel in het washok
wilt opladen.

Tenzij je op de grond wil zitten schaf je opvouwbare campingstoelen aan. Je hebt al hele goedkope bij de Action. Niet geschikt voor echte zwaargewichten.

Tafeltjes heb je in soorten en maten. Ik had een paar kleine tafeltjes bij elkaar zodat ze beter mee te nemen waren in de fietstassen.

waslijn met wat knijpers voor de handdoeken. Maar je kunt ook zonder als er ruimte genoeg is in de tent kun je ze overdag aan de scheerlijnen hangen en 's nachts over de stoelen.

Teiltje met spons/borstel en afwasmiddel, afdroogdoek. Om de afwas mee te nemen naar het spoelhok. Kan ook zonder teiltje maar dan ga je met een paar mensen tegelijk of je neemt een doos of plastic zak.

Je kunt een aparte opvouwbare vuilniszakhouder aanschaffen maar ik heb de laatste keer gewoon plastic zakken aan de tafel gedaan met een paar knijpers. Vaak weggooien.

Er zijn hele leuke gasstelletjes in verschillende prijzen. Ik nam er een met een paar kleine gaspitjes omdat ik niet met van die zware dingen wil sjouwen en dat neemt ook weer veel zware ruimte in omdat die dingen omgeruild moeten worden dus je blijft ze meesjouwen. Kleintjes heb je meestal wel als weggooigasflesje maar ook als omruilfles.

Tenzij je in de rimboe gaat staan kun je ook even aankijken wat je hebben wilt verder. Een dagje uit naar een kampeerwinkel als je al ergens staat is ook leuk. Moet natuurlijk niet te ver weg zijn dan.

Je kunt met eigen pannen koken maar een pannensetje met 2 handgrepen is wel heel handig. Lichtgewicht en neemt weinig ruimte in. Je kunt apart een waterkoker meenemen voor koffie oid maar een pannetje water is ook zo klaar.

Stouwen in auto of fietstas is wel een kunst. Zoveel mogelijk neem je spullen mee in stoffen of plastic tassen die gepropt kunnen worden waar nodig.

Een slaapzak per persoon is genoeg en als het koud is houd je gewoon meer kleding aan in bed. Je kunt ook extra warme dekbedden meenemen voor onder de slaapzak en/of erboven. Net waar de meeste kou vandaan komt.

Ehbo doosje met tekenpincet, schaar, naald en draad.

Koelen

In de tent hebben we een koeltas met 2 koelelementjes. Hangt van de camping af maar vaak kun je ze ergens in een vriezer leggen en omwisselen. Je kunt ook strategisch inkopen en koelen met vissticks en diepvriesgroenten in een krant onderin.
Maar je kunt natuurlijk ook een koelkastje kopen.

tenthamer

Je kunt met je schoen flink meppen maar een tenthamer is wel handig. En natuurlijk een voetpomp als je luchtbedden hebt. Let er op dat de vaak loszittende tuitjes erbij blijven want zonder goed aansluitpunt is het niet goed pompen. En ze zitten vaak aan smalle plastic draadjes vast. Maar goed, met de mond blazen overleef je ook nog wel.
Als je ze toch een keer bent kwijtgeraakt.

Marie

Marie

19-07-2015 om 10:40

Facebookgroep

Er is ook een Facebookgroep "Kamperen met de tent".
Kun je ook veel tips vinden.

En zoals hiervoor al gezegd, qua volume maakt het niet uit of je 1 weekend of 3 weken gaat kamperen.
Over slapen. Wij vinden luchtbedden (heb je ook in 2-persoons) comfortabelerer dan self-inflating matjes (zere heupen en rug). Afhankelijk van de nachttemperatuur gebruiken we slaapzakken, maar meestal maak ik de luchtbedden op als thuis en liggen we onder onze eigen dekbedden (neemt net zoveel ruimte in als slaapzakken).

Maar leen eerst eens een tent met uitrusting. Kun je uitproberen of het echt wat voor jullie is. Wij hebben het jaren gedaan en toen overgestapt op een tweedehands caravan.

Ja handig

Handig die tentpagina's.
Inderdaad denk aan de kurketrekker en de blikopener.
Doe iets aan het verlichtingsgebeuren. Eigen schemerlampje kan maar een zaklantaarn is ook handig, binnen in de tent of als je door donkere stukken 's nachts naar het toilet moet gaan.

Vogel

Vogel

19-07-2015 om 11:06

Alles kan

Wij hebben een lichtkatoenen tunneltent van Perry Sport, gaat al 11 jaar mee in zonnige omstandigheden zonder lekkage. Wij vinden katoen door het ademende vermogen prettiger dan polyester.
Verder kun je net zo luxe of basic als je wilt, afhankelijk van wat je aan mogelijkheden hebt om spullen mee te sjouwen (dakkoffer, aanhanger?) en wat je leuk vindt.
Ik kampeer al mijn hele leven zonder koelkast, tafeltje, elektriciteit, kastje en met slechts één benzinebrandertje, kinderen gaan al sinds ze baby zijn mee.
Ik zou eerst eens een tent lenen/ huren, zelfs als je spullen tweedehands koopt heb je echt veel nodig. Verder heeft Decathlon prima spullen voor een redelijke prijs. Succes en veel plezier!

Pirata

Pirata

19-07-2015 om 11:17

misschien

Misschien wil je alleen slapen in je tentje en eet je voor de rest buiten de deur. Dan heb je echt niet zoveel nodig als hierboven beschreven. Alleen een tent, slaapspullen, een lampje, hamer en iets om op te zitten. Veel campings hebben ook picknicktafels en een koelkast voor gemeenschappelijk gebruik. Of eet voor die 2 nacbtjes brood met hagelslag met limonade, heb je geen koeling nodig.

Lusithania

Lusithania

19-07-2015 om 11:25

Tips

Veel tips zijn al gegeven. Ik zal mijn duit in het zakje doen.
Op marktplaats staat genoeg te koop aan kampeerartikelen. Ik heb 13 jaar geleden een hele set aan keukenartikelen gekocht voor 25 euro. Ik gebruik het meeste ervan nog steeds. Wel kom je er voor JOUZELF langzaam achter wat je nodig of handig vindt. Dan kijk ik weer op marktplaats voor de volgende aankoop.

De Decathlon, er zit een grote in Best bij Eindhoven, is een geweldige winkel. Ze hebben er goede tenten voor een zeer redelijke prijs. Ook de stoeltjes, slaapzakken en lampjes vindt je er.

Hou ook in gedachten hoeveel ruimte je thuis hebt om de kampeerspullen op te slaan. Je moet het spul wel ergens laten.

Op internet zijn vast lijsten te vinden met de spullen die je echt niet moet vergeten (knijpers, vuilniszakken) en dan kun je eens kijken hoeveel je daarvan eigenlijk al in huis hebt.

rondvragen

Je kunt ook altijd even rondvragen. Veel mensen hebben toch vaak veel spullen die ze niet (meer) gebruiken. Of dubbel.
Om onduidelijke redenen heb ik hier ook 2 pannensetjes. Mag je zo 1 van hebben.

kampeerblogs

Dankzij Marie heb ik de kampeerblogs gevonden.

http://ilovekamperen.nl/karinhorstman/

"Wij zijn gewoon blij als de voortent staat zonder echtscheiding…"

Een van de eerste dingen die ik mijn kinderen heb geleerd. Het opzetten van de tent is meestal gewoon gedoe, je raakt makkelijk geirriteerd als je dat niet weet, en het hoort er gewoon bij.
Terwijl het hele veld toekijkt als je je tent opzet en probeert uit te maken of die tentstok of draad nu voor of achteraan de tent hoort. En dan samen hardop.
Het is dan ook handig om een keer voordat je weggaat samen de tent op te zetten. En op een gegeven moment wordt je er echt wel handig in, maar in het begin is het toch even rustig uitpakken en samen overleggen en op de instructie kijken en rustig blijven.
Het is al zoveel makkelijker als vroeger toen het veel preciezer kwam hoe strak de tent moest staan en er veel meer stokken en scheerlijnen bij kwamen kijken die ook niet altijd op volgorde te houden waren zodat je er dan samen over kan harrewarren zodra de tent opgezet moet worden. Hoort er gewoon bij.
En van de meeste tenten staan er ook op youtube instructiefilmpjes over het opzetten.


https://www.youtube.com/watch?v=_fHGdJlM7Us
Deze kunnen wel samenwerken, hebben het vast vaker gedaan.
Leuk vis-a-vis tentje. Voordeel is dat je toch afgescheiden cabines hebt waarin je kinderen ook even binnen apart kunt laten spelen als ze elkaar steeds in de haren zitten. Met slaapcabines naast elkaar heb je dat niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2015 om 22:29

Vandaag

Zijn wij in Houten geweest bij z'n grote zaak waar heel veel tenten klaar stonden. Daar hebben we goed kunnen zien wat we wel en niet willen.
Volgende week gaan we naar Decatlon, daar zijn de prijzen wat vriendelijker.
Ik vond in Houten vooral de prijzen voor de losse kampeerspullen erg hoog.

Heeft iemand van jullie toevallig nog ervaring met een tent die je als het ware opblaast? Dat je dus lucht in de buizen blaast en dat de tent dan heel vlot staat? Dat zag er mooi uit, er stond ook een tent van Nomad erg afgeprijst. Maar wij hebben het idee dat als een vetiel oid hiervan stukgaat, dat je dan de hele tent kan weggooien. Bij een gewone tent met stoken neem ik aan dat je een gebroken stok gewoon kunt vervangen.

Ja spannend

Ik zie al dat er een in de aanbieding is bij de Decathlon. Geen ervaring hier maar misschien heeft het wel veel voordelen?
Ik vraag me wel af of je dan niet uit moet kijken met het vullen van vakken of iets ophangen aan het plafond. Lijkt me dat lucht dan eerder zakt als strakstaande stokken. Maar misschien wel een vooroordeel.

Leefruimte en stahoogte

http://www.decathlon.nl/gezinstent-t-52-id_8330635.html

Vergeleken met de aanbieding heeft deze tent meer leefruimte en meer opbergvakken. En een betere stahoogte.
En maar iets duurder.

Ja jammer dat we al een tent hebben.
Wij hebben vorig jaar een 6 persoons gekocht vergelijkbaar met deze maar inmiddels uit de handel.
Viel goed op te zetten. En uiteindelijk sliep ik er vaak alleen in of soms met zijn drieën. Maar omdat we veel losse tentjes meehadden en een paar losse pubers en soms aanloop wel handig als het regende of iedereen wilde 's avonds nog even binnen spelletjes doen samen.

Moni

Moni

19-07-2015 om 23:47

Mooie tent, maar.....

Bij dit soort tenten lijkt het alsof je alleen slaapruimte nodig hebt en leefruimte waar de tafel en stoelen kunnen staan als je binnen moet eten/verblijven.
Maar waar laat je de bagage dan? En de spullen om te koken, de levensmiddelen die je nog op voorraad hebt.
Ik vind de Quecha-tenten erg leuk maar ik zou altijd zorgen voor extra ruimte voor 'de rest'. Ben je met 4, koop een tent voor 6 en gebruik één slaaptent als opbergruimte.
Sowieso zijn de slaapruimtes erg krap. Let op de maat van je luchtbed en de ruimte die je hebt. Daar kan echt geen tas met kleding meer bij. Je mag blij zijn als je luchtbed past.

vegen

http://nl.dreamstime.com/stock-afbeelding-plastic-bezem-met-blik-image4986781

Je kunt met een krant het bos, gras en zand, de tent uitvegen maar ook met een stoffer en blik of bezem en blik. Ik vond er een voor 5 euro op de markt. In losse onderdelen te verplaatsen.

In elk geval in de slaapcabines nooit je schoenen aan maar je kunt ook afspreken om in de voortent schoenen uit te doen.

De air aanbieding van Decathlon


https://www.youtube.com/watch?v=uAyL5-txTDA
Wel wat kruidoor sluipdoor dit tentje.
Maar wel praktisch. Er kan best veel hangen.

plastic grondzeil onder je tent

http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/tenttapijt-en-grondzeil/vrijbuiter-outdoor-ondergrondzeil-microp/

Het behoud voor je tent als je over de hele onderkant eerst een plastic grondzeil van een paar euro neerlegt. Die je na afloop weg kunt gooien.

Je kunt ze op veel plaatsen aanschaffen. Niet alleen in de kampeerwinkel maar ik kocht ze ook wel bij blokker of dergelijke winkels.

Luchtbedden

http://www.decathlon.nl/luchtmatras-coleman-140-id_8090071.html
Ik heb nog een stokoud luchtbed, meer dan 20 jaar oud, die het nog goed doet. Wel twee aparte luchtkamers.
Verder niet veel geluk gehad met die dingen.
Maar ik ben voor erbij wel altijd op zoek naar een luchtbed met twee kamers. Naar mijn idee is dat toch minder kwetsbaar.

barvaux

barvaux

20-07-2015 om 06:24

opblaasbaar

Ik zou bang zijn dat grapjassen de lucht uit mijn tent zouden halen 's nachts lol.. Dit formaat lijkt mij wel wat:


https://m.youtube.com/watch?v=uAyL5-txTDA

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-07-2015 om 08:51

Deze

http://www.outdoorxl.nl/jack-wolfskin-travel-lodge-rt.html?gclid=CK_u_rOO6cYCFajKtAodKEcJSg

Deze tent hebben we in Houten gezien en die vonden we echt mooi en ruim. En na de filmpjes op youtube te hebben gezien lijkt het of deze ook een stuk makkelijker op te zetten is dan tenten van Decatlon.
Komen tenten na de zomer ook nog in de aanbieding?

Tine Winkel

Tine Winkel

20-07-2015 om 09:39

aanbieding tenten

ja hoor, na de zomer, vaak ook rond kerst komen tenten in de aanbieding want dan willen ze over op het nieuwe model (en je wil natuurlijk niet kamperen in een tent van model 2014...?!). Wij hebben jaren geleden zo heel goedkoop een nieuwe tent gekocht, heel veel plezier van gehad.

Je gaf aan dat vooral alle bijbehorende kampeerbenodigdheden duur zijn. In een kampeerwinkel idd wel, maar op rommelmarkten, tweedehandswinkeltjes en MP is ook veel te koop - en veel goedkoper.

Barvaux

Barvaux

20-07-2015 om 10:05

Precies

Vanaf nu moet je mp in de gaten houden want vanaf nu stoppen mensen met kamperen en dan gooien ze al hun spullen op mp.

ontplofte opblaastent

Vorig jaar op de camping, bij onze buren. Toen ze aankwamen hadden we geboeid zitten kijken. Pompje aansluiten en langzaam ontvouwde zich een grote tent. En met relatief weinig haringen stond het gevaarte al mooi afgespannen. Een paar dagen later, midden op de dag: een grote knal gevolgd door gesis en langzaam zakte de tent in elkaar. Er bleek een grote scheur in te zitten, blijkbaar een defect overdrukventiel. Het zal niet vaak voorkomen, maar je kunt dan ook helemaal niets meer met zo'n tent. De luchtkamers zijn zo groot dat minimaal eenderde van de tent instort.

Tine

Tine

21-07-2015 om 14:30

let op

Als je in de 4-persoonscabine echt met z'n vieren wilt liggen wordt het krap. De effectieve breedte is door de afeschuinde hoeken maar 270 cm, dus nog geen 70 cm per matje. Moet je wel rekening mee houden.
Is de leefruimte wel handig te gebruiken met die L-vorm? Waar zet je je kooktafel neer?
Zelf vind ik zo'n schuine voorkant niet zo fijn, het lijkt heel wat maar is minder effectieve ruimte. En als je het openzet is het een 'regenhapper', dus goed op het weer letten anders is je grondzeil overstroomd.
Er zijn van dit model voor dit budget heel veel tenten op de markt, kijk en verglijk ook bij andere merken.

Deze tent

Mooie tent, mooie natuurlijke kleuren. En groot genoeg voor 3 personen. Als het erg regenachtig blijft dan leg je een dweil, of een kunststof mat op een dweil bij de ingang. Of een paar kranten.
Of je neemt alsnog een luifel.
Ik zou altijd buiten koken. Zelf heb ik bij zo'n vis-a-vis tent maar 1 keer in jaren binnen hoeven koken vanwege slecht weer. Kinderen in de slaapcabines en zelf bij de open deur.
Koken is altijd een veiligheidsrisico. Binnen of buiten. Altijd in de gaten houden waar de boel terecht kan komen als het omvalt. Er kan altijd een verdwaalde bal op terecht komen of iemand onhandig langs komen. Je zoekt een plek uit waar je de boel kunt zien aankomen en iedereen wegstuurt, met name kleine kinderen.
Daarom kook je het liefste buiten. even naast de tent.

Theekopje

Theekopje

21-07-2015 om 20:23

Multifunctionele dingen

Ik ben erg van de multifunctionele dingen bij het kamperen. Ik heb een stevig grondzeil, dat rol ik op met een elastieken spin eromheen. Die spin gebruik ik dan weer ter plaatse om dingen vast te zetten, een lijn te spannen of iets samen te binden. Afval gaat in de plastic zakjes van de boodschappen. Van die dunne rieten matjes van een euro per stuk, voor op het strand en voor bij de tent. Stevige plastic knijpers, voor van alles en nogwat.

Het is vooral aan jezelf hoe primitief je wil. Ik neem nooit koelkasten en koelboxen mee, alleen zo'n isolatietas voor noodgevallen. Maar dan moet je wel wat vaker improviseren.

En ik ben dol op klapkratten trouwens, voor alle losse kampeerspullen en dan ter plekke voor de boodschappen.

En ik neem altijd een olielamp mee, zo'n stormlantaarn. Kost bijna niks en ik vind het veel gezelliger dan gaslicht of ledlicht. Maar het is wel een extra stukje bagage.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.