Verlies en Verdriet
Mini39
14-03-2026 om 10:18
Vader ongeneeslijk ziek, hoe mee om te gaan?
Wr hebben te horen gekregen dat mijn vader uitgezaaide longkanker heeft. Het is zo onwerkelijk en ik kan het niet bevatten. Ik ben altijd heel veel bij mijn ouders geweest, dagelijks. Altijd ben ik bang geweest hier niet mee om te kunnen gaan en overspannen te worden. Ik ben overspoeld van verdriet hele dag. Kan niet snappen hij er dadelijk niet meer zou zijn. Herkennen jullie dit en hoe gingen jullie ermee om? Hebben jullie tips?
Daarbij weet ik niet goed wat te doen. Mijn vader komt van een boeren nuchtere familie. Hij is altijd heel rustig. Wij zijn bij mij thuis niet van het knuffelen/kussen/gevoelens. Toen ik het nieuws hoorde wist ik ook niet wat te doen bij hem, ik vroeg alleen hoe het ging, heel lastig omdat ik hem wil steunen, maar het in een keer omarmen doe ik dan niet.(ik voel me schuldig daarover) Ik moest wel veel huilen. Nu zegt iedereen maak herinneringen, maar hij zit het liefst de laatste tijd thuis en houdt niet van uitstapjes. Over gevoelens praten is dus ook heel lastig. Van de ene kant wil ik hem laten weten hoe hij voor mij was, van de andere kant is dat bij ons dus ook "vreemd " om dat te doen. Ik voel me misschien schuldig als ik het niet doe, van de andere kant is het voor hem misschien mijn aanwezigheid ook goed. Ik heb telkens in mijn hoofd dat ik iets moet doen dat we aan hem denken. Of dan denk ik dat de kleinkinderen iets moeten doen, met z'n alle een kaart sturen ofzo. Of dat we allemaal moeten komen een dag.
Mijn zus heeft gevraagd of hij nog iets wilde doen, maar daar kwam niet echt duidelijk antwoord uit. Hij zegt ook geen bezoek te willen (van kennisen zeg maar). Hij is gewoon ook altijd op zichzelf geweest.
Herkent iemand dit? Heb je dan misschien tips? Wat kan ik doen.
IMI-x2
25-05-2026 om 17:16
Mini39 schreef op 25-05-2026 om 16:48:
mijn vader is helaas overleden en zaterdag hebben we de uitvaart gehad, heel verdrietig. Kan er moeilijk mee omgaan.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken met mijn werk, wanneer gingen jullie weer werken voor degene dit heeft meegemaakt? Ik merk dat ik er enorm tegenop zie.
Gecondoleerd, Mini. Mijn vader is onlangs overleden. Ik heb daarna nog ruim een maand niet gewerkt. Ik kon onbetaald verlof opnemen.
Mini39
25-05-2026 om 17:16
maar in hoeverre kan ik bepalen om een paar weken een paar uur of halve dagen te gaan werken?
Mini39
25-05-2026 om 17:17
IMI-x2 schreef op 25-05-2026 om 17:16:
[..]
Gecondoleerd, Mini. Mijn vader is onlangs overleden. Ik heb daarna nog ruim een maand niet gewerkt. Ik kon onbetaald verlof opnemen.
En had je het nodig. Vond je het fijn?
IMI-x2
25-05-2026 om 17:45
Mini39 schreef op 25-05-2026 om 17:17:
[..]
En had je het nodig. Vond je het fijn?
Wat is nodig? Het was goed om even de tijd te nemen om het besef dat hij er niet meer was, wat te laten landen. Toen ik weer ging werken, was ik al een stuk minder wiebelig dan een maand daarvoor. Het blijft lastig om "over te gaan tot de orde van de dag", maar het moet op een gegeven moment gewoon wel gebeuren.
IMI-x2
25-05-2026 om 17:46
Mini39 schreef op 25-05-2026 om 17:16:
maar in hoeverre kan ik bepalen om een paar weken een paar uur of halve dagen te gaan werken?
Vraag eens aan HR of er regelingen zijn. Zo niet, overleg eens met je huisarts.
TineWinkel
25-05-2026 om 17:47
Mini39 schreef op 25-05-2026 om 17:16:
Gecondoleerd!
M.b.t je vraag: kan je dat niet gewoon overleggen met je werkgever of leidinggevende? Zij zijn er natuurlijk ook bij gebaat dat je niet langdurig uitvalt, dus zullen vast met je willen meedenken.
Mijn vader overleed op maandag. Zaterdag begrafenis, maandag daarop weer aan t werk, voor mij meestal 6 uur/dag. De tussenliggende week dus vrij van mijn werk, alles rond de begrafenis kunnen regelen terwijl ik grootste deel van de tijd bij mn moeder was, ca 2 uur rijden van thuis. Was n hectische maar mooie week
Kersje
25-05-2026 om 18:25
gecondoleerd Mini en heel veel sterkte gewenst 🌹
Helaas bestaat er geen standaard handleiding voor rouw, dus probeer vooral met je werkgever tot een compromis te komen die voor beide werkt.