Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben het beu! (solliciteren)

Bah, iedere dag zit ik me suf te solliciteren en alles wat ik terug krijg zijn afwijzingen. (Het profiel van een ander past beter.... jaja! Ik ben gewoon te oud....)
Met uitzendbureau's heb ik wel contact, maar die bieden me alleen maar banen aan óf voor 40 uur óf voor minder dan 28 uur. Daarnaast bieden ze voor die functies ook nog eens een keer belachelijk lage salarissen, waar ik gewoon mijn gezin niet van kan onderhouden! Ik weet ook wel dat het op dit moment heel krap is op de arbeidsmarkt, maar het demotiveert zo vreselijk
Bah, bah, bah! Zo. Klaar met klagen.

Gr. Poezie.
P.s.: wel leuk dat ik nu veel op ool kan zitten....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

20-01-2011 om 15:55

En terecht

het is gewoon ^*^$&*(^)$&*(, al dat gesolliciteer, en steeds weer een afwijzing. BAH BAH BAH!!!!!!

Poezie, is er niet mogelijkheid om jouw werk als ZZP-er te gaan doen?

dc

dc

20-01-2011 om 17:35

Succes

Het is gewoon vetirritant dat solliciteren. Ik heb geen raad of oplossingen, wil je alleen heel veel succes en mazzel toewensen!

Ely

Ely

20-01-2011 om 22:07

Is dit wat?

Hi Poezie,

Klagen mag hoor, lucht op (hoop ik)! Ik heb misschien niet altijd goed meegelezen en weet (dus) niet wat je zoekt maar zijn de volgende sites wat voor je? Ik heb ergens nog zo iets maar daar moet ik ff naar zoeken, ben ondertussen via-via weer ad slag. In ieder geval, heel veel succes! Ik weet hoe frustrerend het is.
www.moedercontacten.nl
www.parttimewerk.nl
www.shetalentbank.nl
grt,
ely

Vic

Vic

20-01-2011 om 22:22

40 uur

Als je ergens een jaar werkt, heb je het recht om je aantal uren te laten aanpassen. Misschien is het een idee om dan toch maar voor een ft baan te gaan, en dat een jaartje te doen? Of twee parttime banen? En natuurlijk flink rondbazuinen dat je werk zoekt. Ik ken diverse mensen die een baan hebben gekregen via een kennis van een kennis.
Heb je al gekeken op werkenbijdeoverheid.nl? Daar wordt in ieder geval niet gediscrimineerd op leeftijd.

Poezie

Poezie

21-01-2011 om 10:31 Topicstarter

Bedankt voor de tips!

Ely, die links ben ik aan het bekijken (kende ze nog niet). Dat laat weer een frisse wind waaien door mijn sollicitatie werkzaamheden.
En Vic: ik wist niet dat je na een jaar recht hebt op het aanpassen van je uren. Ik vind het inderdaad niet zo gek om tijdelijk 40 uur te werken, het afgelopen jaar heb ik een flinke burnout gehad. Dus langdurig zal dat (denk ik) niet goed gaan.
De link werkenbijdeoverheid.nl kende ik al wel, echter daar vragen ze veelal vakgerichte, hoger opgeleide mensen. Ik heb wel een HBO-diploma behaald, echter binnen een vakgebied waar geen werk is. (En waar ik ook niet meer in wil werken) Waar ik nu op zoek naar ben is administratief/secretariele werkzaamheden op MBO-niveau. Daar heb ik de afgelopen jaren ervaring in opgedaan, en vind ik ook vacatures voor.
Waar ik gisteren nou het meest p#ssed off over raakte was dat ik net weer vol goede moed bezig was met sollicitaties schrijven, tegelijk kreeg ik én een telefoontje (uitzendbureau) en een mailtje met afwijzingen. tjaaaa, dan zakt de moed je wel weer even in de schoenen....

Gr. Poezie.

Vic

Vic

21-01-2011 om 10:57

Poezie

Dat is inderdaad ontzettend balen. Ben je al eens op gesprek geweest of krijg je je afwijzing al na de brief? Misschien moet je anders hier eens tips vragen voor je brieven. Ik heb net voor het eerst sinds tijden weer eens een sollicitatiebrief geschreven, en toch de nodige bruikbare adviezen hier gekregen. Tenminste... of het allemaal heeft gewerkt moet ik nog ervaren

Ely

Ely

21-01-2011 om 11:22

Www.parttimecarriere.nl & www.9tot3.nl

Hoi Poezie,

Fijn dat het weer (even) goede moed gaf. Ik kan er niet over uit dat er nog steeds zo moeilijk gedaan wordt over parttimen, volgens mij hangt de hele maatschappij van pt-ers aan elkaar en we (pt-ers) zijn nog bewezen productiever ook. Dus ik ben nogal gespitst op pt aandacht. hoop dat ik nog wat tegenkom, laat ik het je gelijk weten.
Laat je niet kisten, ze weten niet wat ze missen als ze je brief afwijzen
succes!
Ely

Poezie

Poezie

21-01-2011 om 15:12 Topicstarter

Parttime

Op zich zijn er wel banen te vinden voor 28-uren. Echter betalen die, om een gezin te kunnen onderhouden te weinig. (MBO- niveau). Daarom ben ik op zoek naar een baan voor ongeveer 32 uur.
Toch heb ik wel gezien dat er op de sites die je hebt gegeven hierboven ook wel banen staan voor 32 uur. Als ik vaak check zal er vast wel eens wat tussen staan.
Nogmaals dank! (Zeker voor je laatste zin Ely: "Laat je niet kisten, ze weten niet wat ze missen als ze je brief afwijzen " Haha, ben ik hélemaal met je eens !

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

21-01-2011 om 15:15 Topicstarter

40+

Ik snap trouwens niet dat werkgevers zo graag jonge mensen willen hebben: als 40+ er hoef je over het algemeen geen kinderen meer, dus met zwangerschapsverlof hoef je niet meer. Daarnaast zijn de kinderen (meestal) al wat ouder, dus vrij vragen voor ziekte o.i.d. hoeft ook niet meer. Daarnaast ben je nog wel een jaar of 25 beschikbaar voor de arbeidsmarkt, en heb je tijd zat om bijscholingen te volgen en goed te groeien in je functie (als je dat al niet had gedaan). Maar goed wie ben ik hè?

Gr. Poezie.

Ely

Ely

21-01-2011 om 18:01

O ja...

Een tip die ik ook wel waardevol vond is; als je een leuke vacature ziet voor 40 uur, bel op en vraag of het ook in 32 kan.... Nooit geschoten is altijd mis en wie weet in wat voor gesprek je anders terecht komt. Volgens mij gaan de meeste banen nog steeds via-via, zeker voor de ervaren pt-ers zullen we maar zeggen :o)

Volgens mij werkt dat ook veel beter, een persoonlijke klik is toch ook heel belngrijk? Vandaar mijn opmerking over de brief die afgewezen wordt en niet jijzelf :o)

Vwb leeftijd snap ik het ook niet zo, een vriend van ons is 46 en heeft ontzettend moeite om ad bak te komen, te oud. Bizar toch? Hij moet nog 20 jaar 'mee'... Ik snap heus wel dat jonkies makkelijker plooibaar (lijken te) zijn en vaak goedkoper maar kom, wat je zegt, er staat toch veel tegenover?

Enfin.... ik hoop dat er binnenkort een mooie baan bij je aanbelt!

NaShA

NaShA

21-01-2011 om 20:25

Bellen is sowies een goede binnenkomer

in de sollicitatie-training die ik 2 jaar geleden heb gehad werd ons dat ook verteld. Verzin een paar leuke vragen, zorg dat je je naam goed duidelijk achterlaat en als je brief dan komt, waarin je uiteraard nog even verwijst naar dat fijne telefoongesprek, heb je al een voorsprong!

fladder

fladder

21-01-2011 om 23:49

Poezie

Ik heb geen tips, maar wil je wel heel veel sterkte wensen! Telkens afgewezen worden (als je überhaupt al een afwijzing krijgt) is zo stressvol... Ik hoop dat dit snel voorbij is voor je!

Yta Chalne

Yta Chalne

22-01-2011 om 08:51

Valkuilen

De afgelopen weken heb ik een heleboel tijd gestoken in het aannemen van een nieuwe medewerker. Ik was (gezien de samenstelling van het team en de aard van de functie) op zoek naar iemand boven de veertig, maar wat ís dat moeilijk! Ik zeg beslist niet dat jij deze fouten maakt maar wat ik tegenkwam: heel veel 40+-ers die in hun brief meteen vermelden op welke tijden ze willen werken, die meteen vertellen welk werk ze níet willen doen, die in de brief vermelden waarom deze baan zo handig zou zijn want het combineert zo goed met hun andere belangen, die wel solliciteren maar geen enkel raakvlak hebben met de vacature (de veertigplussers die afwijzingen verzamelen voor het UWV zegmaar).. Zorg er in elk geval voor dat dat laatste heel duidelijk is: je wilt écht een baan en bent écht heel geschikt. En ik zou zeker vermelden in je brief dat je dankzij al je ervaring bovengemiddeld scoort op overzicht, meedenken en verantwoordelijkheidsgevoel. Dat werkt, als je de brief van een goedkope twintigjarige en jouw brief naast elkaar legt.

Overigens, bij mij is het gelukt, mijn nieuwe collega is 48 en begint maandag

Kiki

Kiki

22-01-2011 om 10:31

Vervelend poezie!

Heb je iemand al kritisch naar je brief laten kijken?
Mijn moeder heeft toen ze boven de 40 was ook zich het ongans gesolliciteerd en toen is ze viavia aan een baan gekomen.

Om eerlijk te zijn neem ik ook vaak mensen aan viavia, dus misschien is het handig om wat meer te netwerken en wat meer in je omgeving (schoolplein, sportclubjes kinderen) je kwaliteiten als medewerker te ventileren en duidelijk om je heen te vertellen waar je naar op zoek bent (zonder vervelend te worden natuurlijk)

Misschien doe je dat wel hoor, dat weet ik natuurlijk niet. Heb je al een linked-in account? Welke regio woon je?
Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem als jij, die werd gewoon niet aangenomen. Die solliciteerde op een baan voor 20 a 24 uur en had dat prominent in haar brief staan. Toen ze dat weghaalde werd ze wel aangenomen.

Poezie

Poezie

23-01-2011 om 20:44 Topicstarter

Dames, wederom dank voor de tips!

Ik heb hulp in mijn omgeving vwb de brieven en mijn cv, dus daar kan het bijna niet aan liggen. De tip van Pelle, daar kan ik wel wat mee. Het heeft me doen beseffen dat mijn brieven misschien voor sommige bedrijven/instellingen wel té zakelijk zijn opgesteld. Maar aan de andere kant, dit is wel wie ik ben en hoe ik ben op een werkplek.
Yta, aan jouw posting heb ik ook veel. Het is goed om "de ander kant" te horen. Echter de dingen die jij tegenkomt zoals het gelijk vermelden op welke dagen en tijden ze beschikbaar zijn en andere privé dingen heb ik nog nooit in sollicitatiebrieven gezet en zal ik ook nooit doen. Sterker nog: ik heb in mijn cv ook niet gezet dat ik überhaupt kinderen heb. Ik ga daar (eventueel) werken, niet mijn kinderen.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

23-01-2011 om 20:46 Topicstarter

Hopelijk goed nieuws

Vergeet ik nog te vertellen dat ik afgelopen vrijdag een mail kreeg van een uitzendbureau met daarin een voorstel voor een (leuke!) baan. Ze gaan me daar voorstellen, dus ik hoop dat het wat wordt!

Gr. Poezie.

Ely

Ely

23-01-2011 om 20:54

Ook zoiets...

Hoorde net op de radio (BNR) over vrouwen die op een gegeven moment 'zorgtaken krijgen en dan flexibeler WILLEN werken', maar wanneer dringt het nou eens bij iemand (mannen en kinderlozen) door dat flexibiliteit bij kinderen niet (alleen) willen en maar vooral MOETEN?
Ik wil best sochtends om 9uur aanschuiven bij die vergadering 100 km van mijn woonplaats maar met de openingstijden van de scholen en kdv kan dat niet zonder hulp. En ik wil best elke dag even bijpraten met de directeur over het wel en wee op mijn afdeling en ik snap heel goed dat dat het handigst is als iedereen naar huis is, maar ja....
Ik vind het zo jammer dat het in de media vaak wordt weergegeven dat wij vrouwen maar wat lopen te zeuren omdat we iets willen ipv dat het gewoon zo is.
Zo, sorry Poezie, wilde niet je draadje misbruiken maar moest t even kwijt.

NaShA

NaShA

23-01-2011 om 22:04

Ely

helemaal mee eens! Ik heb ook de afgelopen tijd wat dingen in mijn werk meegemaakt, waarin maar niet begrepen wordt dat ik echt express zeg dat sommige dingen niet kunnen vanwege mijn prive-omstandigheden!

Ely

Ely

23-01-2011 om 22:55

Ik wil niet ...

in die generalisaties denken maar ontkom niet aan het beeld van de vrouw die op tijd weggaat van haar werk die een moeke is en de man die hetzelfde doet een stoere vent die zowaar 'helpt' met de kinderen.
Hoe vaak mij niet gevraagd is tijdens mijn zwangerschap hoe ik dat ging doen met mijn werk en de zorg en niemand (echt niemand) stelde de vraag aan mijn man. grrr
maar vooral dat het beeld ontstaat dat je zoveel keuzemogelijkheden hebt. Zeggen ze gewoon: "dan vraag je je ouders of schoonouders toch even om in te springen?". Alsof dat vanzelfsprekend is....

Vic

Vic

23-01-2011 om 23:22

Verdelen

Als je een partner hebt en dan nog zelf voor alle breng-/haalmomenten opdraait, heb je dat niet goed uitonderhandeld. Lastig wordt het vooral als je, zoals volgens mij ook Poezie, alleenstaande ouder bent. Maar dan nog is het prima te doen om gewoon een baan te hebben (als je er een kunt vinden dan). Alleen de 'carriere' moet meestal even op een laag pitje. Daar heb je ook je eigen verantwoordelijkheid in. Ik heb nu zelf gesolliciteerd op een functie die flexibiliteit vereist. Ik denk dat wel te kunnen regelen, maar als ik gaandeweg merk dat het niet lukt, ga ik niet moedig volhouden dat dat wel zo is. Aan de andere kant verwacht ik niet dat de andere kant dat voor mij gaat invullen. Mijn kinderen komen in een sollicitatieprocedure dan ook niet op mijn initiatief ter sprake.

Ely

Ely

24-01-2011 om 00:11

Uitonderhandelen

volgens mij zit er meer in 'de onderhandeling' dan het halen / brengen. Maar ben het volledig met Vic eens dat je het als alleenstaande ouder veul pittiger hebt. En ik blijf het voor iedereen (ook de werkgever) jammer vinden dat er nog zoveel water door de rivier moet stromen voordat werk en kids wat soepeler op elkaar aansluit... maar er worden stappen gemaakt, ben nu benieuwd hoe onzi kinderen dit later doen :o)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2011 om 00:31

Minder negatief

"En ik blijf het voor iedereen (ook de werkgever) jammer vinden dat er nog zoveel water door de rivier moet stromen voordat werk en kids wat soepeler op elkaar aansluit..."
Ik ben een stuk minder negatief. En dat komt omdat ik om mij heen eigenlijk vooral situaties zie waar medewerkers hun eigen werktijden kunnen bepalen, of eenvoudig eens een dag thuis kunnen werken. Die flexibiliteit is inmiddels bij veel werkgevers al heel gewoon. Neemt niet weg dat veel werkgevers nog wel een duwtje kunnen gebruiken, dus ik zou zeggen: blijven duwen bij die baas van jou. Ook dát is een kwestie van onderhandelen.
En laten we ook wel realistisch zijn: in enkele decennia is er een enorme omslag gekomen in arbeidsrelaties. Eigenlijk onvoorstelbaar hoe ontzettend anders de situatie nu is ten opzichte van die van 30 of 40 jaar geleden.

NaShA

NaShA

24-01-2011 om 20:21

Ijsvogeltje

Toen mijn werkgever nog oranje was had ik ook nauwelijks problemen, was er veel mogelijk. Nu mijn werkgever langzaam blauw begint te worden, merk ik dat de starre regels die voor uitkeringsgerechtigden gelden, ook meer en meer voor eigen medewerkers gaan gelden, en dat betekent; ik als werknemer moet heeeeeel flexibel zijn, gehoor geven aan alle oprispingen van de werkgever, maar als IK eens wat wil, is er alleen maar: kan niet....Tja, en dan word ik ineens dwars....

Reactie op ijsvogeltje

..volgens mij zijn er grof genomen twee soorten werk.
Werk A: komt naar je toe.
Werk B: jij komt naar het werk.

Ik heb ze allebei gehad. Werk A, daar moet je in december al aangeven wanneer je in de zomer op vakantie wilt. Iedere schoolvakantie is een probleem als er veel mensen met kinderen werken. Als je naar de dokter moet of je hebt iets met de kinderen moet je zelf proberen een dienst te ruilen. Een half uur later beginnen geeft al problemen. natuurlijk is er wel iets van flexibiliteit mogelijk maar die klant of client staat toch echt te wachten. Met een beetje pech zijn er ook nog diensten buiten kantoortijd en in het weekend te verdelen. Een lege plek is geen optie voor de werkgever. Je kan het wel optimaliseren met zelfroosteren e.d., maar bemensing blijft continu nodig, dus de mogelijkheden zijn beperkt.
Werk B: pffffoeihhh wat was ik blij toen ik dat weer had. Iets later beginnen, iets eerder naar huis, thuis iets afmaken: opeens kon het allemaal. Ook nu pas beslissen waar we in de meivakantie heen gaan. Óf we dan weggaan.

Ik heb zo'n idee dat jij vooral vanuit werk B denkt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2011 om 21:16

Klopt rodebeuk

"Ik heb zo\'n idee dat jij vooral vanuit werk B denkt."
Klopt inderdaad Rodebeuk. En ik heb veel met mensen van andere organisaties te maken waar het zogenoemde Nieuwe Werken ook volledig is ingeburgerd. Dus voor mij is dit inmiddels de norm
Maar ik denk dat je hier wel een bepaalde mate van assertiviteit voor nodig hebt. Ik heb ook een collega die niet van haar vaste werktijden durft af te wijken. Die gaat ons dan toestemming vragen om een keer een half uur eerder weg te gaan, en de volgende dag een half uur langer te blijven. Compleet overbodig bij ons, maar ze is daar zelf heel onzeker over.

Kari1

Kari1

26-01-2011 om 15:38

Nou

Dat hangt niet alleen af van je mate van assertiviteit. Er zijn genoeg werksoorten te bedenken waarin het door rodebeuk geschetste "natuurlijk is er wel iets van flexibiliteit mogelijk maar die klant of client staat toch echt te wachten...Een lege plek is geen optie voor de werkgever" volop van toepassing is. Gewoon even een uurtje eerder stoppen omdat je dat beter uitkomt vandaag is er dan echt niet bij.
Kari

Vic

Vic

28-01-2011 om 18:16

Poezie

Heb je al iets gehoord van het uitzendbureau?

Poezie

Poezie

29-01-2011 om 00:09 Topicstarter

Vic

Ja (dank voor de belangstelling), wederom een afwijzing Ze waren bang dat ik me te snel zou vervelen binnen de betreffende baan omdat ik hoger opgeleid ben....
Waarop ik uitriep door de telefoon: "Waarom vrágen ze me dat nou niet gewoon!"
Zucht zucht zucht zucht......
En dan gaan we maar weer vrolijk verder

Gr. Poezie.

Dit is nu de spagaat

Dit is nu de spagaat waar je als werkende moeder vaak in zit. Men is bang dat je prive en werk niet kunt combineren, en als je dan een niveau lager gaat (simpeler werk gaat doen) dan zijn ze bang dat je je snel gaat vervelen met je hoge opleidingsniveau. Ik heb nooit zonder werk gezeten, maar ik kreeg de zinspelingen ook telkens naar mijn hoofd. Sinds ik zelfstandige ben, is dat gelukkig over. Maar ik blijf het een rare ontwikkeling vinden. Alhoewel ik moet zeggen dat het erger is in typische mannenberoepen dat in typische vrouwenberoepen.
Veel succes met solliciteren. Bij mij hielp het om open sollicitaties te sturen naar bedrijven waar ik echt heel graag wilde werken.

Dorry

Vic

Vic

30-01-2011 om 11:08

Pfff balen zeg

Ik heb dat in het verleden heel veel gehad. Was ik óf te licht óf te zwaar voor een functie, nooit precies goed. En dat weten ze dan al voordat je überhaupt je neus hebt laten zien bij zo'n bedrijf.
Heb je het uitzendbureau goed geïnstrueerd? Zij zijn er toch ook voor om jou een beetje te promoten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.