Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben ik onslagen?


Ik twijfel. Als je nu duidelijk maakt dat dit de reden is en hoe fout dat is, dan geeft dat aan dat je daar een probleem mee hebt en dat zal de werkgever meer tijd geven om nu alsnog naar andere redenen te gaan zoeken. Aan de andere kant: het kan ook zijn dat doordat je dit aangeeft, de hoger geplaatsten denken " o shit, hier komt een enorme hoop gedoe van, laten we dit maar meteen in de kiem smoren en zeggen dat het een vergissing was". Vandaar mijn twijfel. 

Ik weet ook heel veel niet hoor, even voor de duidelijkheid. Maar in een situatie als deze, waarin de werkgever nog niet op papier heeft gezet wat nou eigenlijk de bedoeling is, kan ook de advocaat op dit moment weinig anders dan vragen om een schriftelijke bevestiging (van hetzij het ontslag, hetzij het feit dat het een grote vergissing is). Dus dan kan je die stap ook best zelf wel zetten. 

Dit is gewoon echt heel raar. Normaal gesproken volgt na zo'n gesprek binnen enkele dagen een brief waaruit duidelijk blijkt dat de werkgever van de werknemer af wil. Daar staan dan allerlei dingen niet in die wel mondeling zijn overgebracht, maar in elk geval blijkt uit die brief dat de werkgever aanstuurt op het einde van het dienstverband. Een situatie waarin ontslag wel mondeling wordt meegedeeld maar er niet snel een schriftelijk vervolg komt, zie je eigenlijk vooral bij situaties van ontslag op staande voet. Zelfs daar volgt trouwens meestal een schriftelijke bevestiging.

Temet schreef op 28-12-2022 om 08:23:

Denneboom, als er weer opmerkingen komen die erop wijzen dat van jou wordt verwacht dat je je werkzaamheden afrondt, vraag dan of ze het voor de duidelijkheid even op de interne mail (of anderszins op schrift) willen zetten. Dan zet je ze ook voor het blok.


Dit ontslag gaat wel knullig, op welk niveau speelt dit. 
Met de mail zwart op wit vragen, dat kan je voorstellen maar hoef je niet te zeggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat TS in dit geval helemaal geen aanwijzing geeft hoe het bedrijf het beste een ontslagboodschap overbrengt. Al is het alleen maar om niet zelf te bevestigen dat het gesprekje dat ze met TS hebben gehad, een ontslaggesprek was. 
In wiens voordeel is een snel ontslag in deze situatie, op dit moment?
Ik zou juist nog helemaal niets doen totdat je je advocaat gesproken hebt. 

ik kan me heel goed voorstellen (omdat het namelijk ook zo gaat) dat een advocaat zegt om af te wachten tot je iets zwart op wit hebt gekregen. Zoniet, willen ze kennelijk niet van je af. TS hoeft niet te vragen of het bedrijf wel aan alle stapjes denkt als zij haar wel echt willen ontslaan? 
Zíj́ zijn aan zet, niet TS. 

Philou, daar heb je strikt genomen wel gelijk in, maar als de werkgever zich op het standpunt stelt dat TS per 1 maart ontslagen is, maar niks bevestigt, dan komt ze er op 1 maart achter dat het toch geen misverstand was omdat ze wordt weggestuurd. Dat is pas over dik twee maanden, en het is natuurlijk niet te doen om al die tijd in onzekerheid te zitten. Plus dat je in dat geval pas in maart in actie komt om de boel recht te trekken. Als je ze nu al voor 1 maart kunt bewegen een duidelijk standpunt in te nemen dan kan er al eerder aan een oplossing worden gewerkt. 

Temet schreef op 28-12-2022 om 10:49:

Philou, daar heb je strikt genomen wel gelijk in, maar als de werkgever zich op het standpunt stelt dat TS per 1 maart ontslagen is, maar niks bevestigt, dan komt ze er op 1 maart achter dat het toch geen misverstand was omdat ze wordt weggestuurd. Dat is pas over dik twee maanden, en het is natuurlijk niet te doen om al die tijd in onzekerheid te zitten. Plus dat je in dat geval pas in maart in actie komt om de boel recht te trekken. Als je ze nu al voor 1 maart kunt bewegen een duidelijk standpunt in te nemen dan kan er al eerder aan een oplossing worden gewerkt.

Nee, hoe kan dat? Je hebt een vast contract, je krijgt een gesprekje over je ontslag per 1 maart as, verder niet en dan ben je ontslagen? Per 1 maart zou opeens de deur dicht zijn? Dat kan helemaal niet zo. Ik zou zeggen dat ze niet snel hoeft te bewegen. Elke maand extra is extra (als er wel echt ontslag komt, misschien is het wel een ballonnetje) aan loon én ontslagvergoeding. Waarom zou je in dit geval aan een oplossing moeten werken? 

In onzekerheid over….? Als ze niets officieel hoort, heeft ze gewoon een baan. En als ze wel iets officieel hoort is het zaak om haar advocaat in actie te laten komen. 

Ik heb het idee dat TS een andere insteek heeft dan een snel ontslag vanwege onzekerheid over haar baan.  

Mijn tip zou zijn: doe voorlopig helemaal niets richting je werk, spreek je advocaat en overleg daarmee wat jij of hij/zij communiceert naar je werk. Misschien wil je er ondertussen wel weg of juist niet. Dat maakt niet nogal wat verschil in opstelling naar je werk toe. Alles wat je nu doet, terwijl er geen haast is of druk, kan dat pad van je advocaat wel eens doorkruisen. 

Philou schreef op 28-12-2022 om 11:14:

[..]

Mijn tip zou zijn: doe voorlopig helemaal niets richting je werk, spreek je advocaat en overleg daarmee wat jij of hij/zij communiceert naar je werk. Misschien wil je er ondertussen wel weg of juist niet. Dat maakt niet nogal wat verschil in opstelling naar je werk toe. Alles wat je nu doet, terwijl er geen haast is of druk, kan dat pad van je advocaat wel eens doorkruisen.

Misschien is dat de hoop van de werkgever. Dat TO nu zelf gaat denken over vertrekken. Dat zou het bedrijf financieel beter uitkomen. Haar ontslaan gaat ze veel geld kosten. 

Philou schreef op 28-12-2022 om 11:14:

[..]

Nee, hoe kan dat? Je hebt een vast contract, je krijgt een gesprekje over je ontslag per 1 maart as, verder niet en dan ben je ontslagen? Per 1 maart zou opeens de deur dicht zijn? Dat kan helemaal niet zo. Ik zou zeggen dat ze niet snel hoeft te bewegen. Elke maand extra is extra (als er wel echt ontslag komt, misschien is het wel een ballonnetje) aan loon én ontslagvergoeding. Waarom zou je in dit geval aan een oplossing moeten werken?

In onzekerheid over….? Als ze niets officieel hoort, heeft ze gewoon een baan. En als ze wel iets officieel hoort is het zaak om haar advocaat in actie te laten komen.

Ik heb het idee dat TS een andere insteek heeft dan een snel ontslag vanwege onzekerheid over haar baan.

Mijn tip zou zijn: doe voorlopig helemaal niets richting je werk, spreek je advocaat en overleg daarmee wat jij of hij/zij communiceert naar je werk. Misschien wil je er ondertussen wel weg of juist niet. Dat maakt niet nogal wat verschil in opstelling naar je werk toe. Alles wat je nu doet, terwijl er geen haast is of druk, kan dat pad van je advocaat wel eens doorkruisen.

Dat kan zeker zo. En op zich kan Dennenboom daar dan wel weer iets aan doen. Maar lukt het jou om daar ruim twee hele maanden lijdzaam op te gaan zitten wachten? Mij zou dat in ieder geval niet lukken. Als me zoiets boven het hoofd hangt zou ik wel in de actiestand willen.

Dus bijvoorkeur de baas bellen tijdens zijn skivakantie, en anders toch minimaal (zoals Dennenboom nu gedaan heeft) maandag meteen iets inplannen in zijn agenda.

@Dennenboom:  ik vind het bijna onmenselijk zoals ze nu met je omgaan. Zo’n gesprek, in deze tijd van het jaar, met de verkeerde mensen aan tafel en dan ook nog geen duidelijkheid geven. Ik vind echt het bizar.

1) Nu hebben ze Dennenboom ook een andere baan aangeboden. Belangrijk te weten of die functie gelijkwaardig is qua salaris etc. Het geval is dat wanneer dit door een rechter beoordeeld wordt, juist dat aanbod van een werkgever indien deze  afgewezen wordt door een werknemer, zwaarwegend is in zijn  of haar oordeel of ontslag terecht is.
2) Vroeger kreeg je voor elk jaar een maandsalaris mee. In geval van Dennenboom zou dat neerkomen op 22x ; leuke afkoopsom. Soms te veel voor werkgever waardoor werknemer alsnog kon blijven. Maar tijden zijn veranderd. Nu krijg je maximaal een jaar mee.
Er zijn heel wat mensen die als flexers ( ook 60+ers) ergens anders weer aan de slag gaan, geheel afhankelijk van de ervaring en kennis van de werkzoekende. Leerzaam om te weten wat ze bieden en of je makkelijk  passend werk kan vinden. Alleen die pensioenbreuk kan wel een dingetje zijn waardoor iemand vast wenst te houden aan een huidige baan.

3) Is binnen het bedrijf ook een vertrouwenspersoon/ maatschappelijk medewerker in dienst. Juist door de vreemde gang van zaken, buiten je leidinggevende om, die je best op zijn vakantie een app kan sturen of hij je die avond even wilt bellen vanwege vreemde ontslag mededeling en aanbod baan binnen bedrijf, kan je de vertrouwenspersoon aan je zij krijgen voor een betere afhandeling van gecreëerd probleem.

Sterkte, ik hoop dat je een rechts verzekering hebt anders is navraag bij een arbeidsbureau ook aan te raden. Zij verlangen altijd dat een werknemer tegen ontslag in beroep gaat omdat een werkgever niet zo met personeel kan omgaan. 
En teken niets voor je dit door een deskundige hebt laten lezen. Jij hebt de tijd in handen, laat ze maar wachten!

Flanagan schreef op 28-12-2022 om 11:49:

1) Nu hebben ze Dennenboom ook een andere baan aangeboden. Belangrijk te weten of die functie gelijkwaardig is qua salaris etc. Het geval is dat wanneer dit door een rechter beoordeeld wordt, juist dat aanbod van een werkgever indien deze afgewezen wordt door een werknemer, zwaarwegend is in zijn of haar oordeel of ontslag terecht is.
2) Vroeger kreeg je voor elk jaar een maandsalaris mee. In geval van Dennenboom zou dat neerkomen op 22x ; leuke afkoopsom. Soms te veel voor werkgever waardoor werknemer alsnog kon blijven. Maar tijden zijn veranderd. Nu krijg je maximaal een jaar mee.
Er zijn heel wat mensen die als flexers ( ook 60+ers) ergens anders weer aan de slag gaan, geheel afhankelijk van de ervaring en kennis van de werkzoekende. Leerzaam om te weten wat ze bieden en of je makkelijk passend werk kan vinden. Alleen die pensioenbreuk kan wel een dingetje zijn waardoor iemand vast wenst te houden aan een huidige baan.

3) Is binnen het bedrijf ook een vertrouwenspersoon/ maatschappelijk medewerker in dienst. Juist door de vreemde gang van zaken, buiten je leidinggevende om, die je best op zijn vakantie een app kan sturen of hij je die avond even wilt bellen vanwege vreemde ontslag mededeling en aanbod baan binnen bedrijf, kan je de vertrouwenspersoon aan je zij krijgen voor een betere afhandeling van gecreëerd probleem.

Sterkte, ik hoop dat je een rechts verzekering hebt anders is navraag bij een arbeidsbureau ook aan te raden. Zij verlangen altijd dat een werknemer tegen ontslag in beroep gaat omdat een werkgever niet zo met personeel kan omgaan.
En teken niets voor je dit door een deskundige hebt laten lezen. Jij hebt de tijd in handen, laat ze maar wachten!

Waar lees je dat het bedrijf haar een baan aangeboden heeft? Ik lees alleen dat haar een baan aangeboden is, ik ging ervan uit dat dat om een ander bedrijf gaat.

Schemerlampje schreef op 28-12-2022 om 11:55:

[..]

Waar lees je dat het bedrijf haar een baan aangeboden heeft? Ik lees alleen dat haar een baan aangeboden is, ik ging ervan uit dat dat om een ander bedrijf gaat.

Op 27 dec schreef Dennenboom in reactie op eppos:

ik ga natuurlijk niet zelf weg, want dan loop ik mijn ontslagvergoeding mis. Al is me vandaag toevallig wel een baan aangeboden, maar ik wacht even de ontwikkelingen af voordat ik toehap.

Ik las die opmerking als aanbod binnen bedrijf, juist omdat het zo toevallig is; alsof er met stoelen wordt geschoven na een overhaaste actie. Mocht het aanbod buiten bedrijf vandaan komen, dan beter daar met niemand over te praten. Alhoewel op sommige werkvloeren is het wereldje klein en snel verspreid.

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:23 Topicstarter

Temet schreef op 28-12-2022 om 09:58:

Ik twijfel. Als je nu duidelijk maakt dat dit de reden is en hoe fout dat is, dan geeft dat aan dat je daar een probleem mee hebt en dat zal de werkgever meer tijd geven om nu alsnog naar andere redenen te gaan zoeken. Aan de andere kant: het kan ook zijn dat doordat je dit aangeeft, de hoger geplaatsten denken " o shit, hier komt een enorme hoop gedoe van, laten we dit maar meteen in de kiem smoren en zeggen dat het een vergissing was". Vandaar mijn twijfel.

Ik weet ook heel veel niet hoor, even voor de duidelijkheid. Maar in een situatie als deze, waarin de werkgever nog niet op papier heeft gezet wat nou eigenlijk de bedoeling is, kan ook de advocaat op dit moment weinig anders dan vragen om een schriftelijke bevestiging (van hetzij het ontslag, hetzij het feit dat het een grote vergissing is). Dus dan kan je die stap ook best zelf wel zetten.

Dit is gewoon echt heel raar. Normaal gesproken volgt na zo'n gesprek binnen enkele dagen een brief waaruit duidelijk blijkt dat de werkgever van de werknemer af wil. Daar staan dan allerlei dingen niet in die wel mondeling zijn overgebracht, maar in elk geval blijkt uit die brief dat de werkgever aanstuurt op het einde van het dienstverband. Een situatie waarin ontslag wel mondeling wordt meegedeeld maar er niet snel een schriftelijk vervolg komt, zie je eigenlijk vooral bij situaties van ontslag op staande voet. Zelfs daar volgt trouwens meestal een schriftelijke bevestiging.

Ik vind nog steeds dat ik niet degene ben die hun moet wijzen op het correct volgen van de procedure. Daarbij komt dat degene die dit tegen me gezegd heeft helemaal geen zeggenschap over mijn contract heeft. En na tweeënhalve week heb ik ook nog geen schriftelijke ontslagbrief, dus wie heeft dit bedacht? Weet HR hiervan? Denk het niet want die volgen precies de protocollen. 

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:24 Topicstarter

Philou schreef op 28-12-2022 om 10:18:

[..]


Dit ontslag gaat wel knullig, op welk niveau speelt dit.
Met de mail zwart op wit vragen, dat kan je voorstellen maar hoef je niet te zeggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat TS in dit geval helemaal geen aanwijzing geeft hoe het bedrijf het beste een ontslagboodschap overbrengt. Al is het alleen maar om niet zelf te bevestigen dat het gesprekje dat ze met TS hebben gehad, een ontslaggesprek was.
In wiens voordeel is een snel ontslag in deze situatie, op dit moment?
Ik zou juist nog helemaal niets doen totdat je je advocaat gesproken hebt.

Middenmanagementniveau. 
ze weten precies  hoe alles werkt, het is een groot bedrijf. 

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:29 Topicstarter

Temet schreef op 28-12-2022 om 10:49:

Philou, daar heb je strikt genomen wel gelijk in, maar als de werkgever zich op het standpunt stelt dat TS per 1 maart ontslagen is, maar niks bevestigt, dan komt ze er op 1 maart achter dat het toch geen misverstand was omdat ze wordt weggestuurd. Dat is pas over dik twee maanden, en het is natuurlijk niet te doen om al die tijd in onzekerheid te zitten. Plus dat je in dat geval pas in maart in actie komt om de boel recht te trekken. Als je ze nu al voor 1 maart kunt bewegen een duidelijk standpunt in te nemen dan kan er al eerder aan een oplossing worden gewerkt.

Ik geloof niet dat De Werkgever mij ontslagen heeft, maar iemand die niet boven mij staat en dat dus niet kan doen. Hoe zie jij dat Temet. Alleen iemand hoger in rang kan toch mensen ontslaan of aannemen? 
er zit nog wel even wat tussen niks doen en kijken of mijn toegangspas het op 1 maart nog doet en nog twee dagen (28 en 29 dec) niets doen en maandag 2 jan de manager en advocaat spreken. 
Ik weet nu al dat 1 maart niet kan, want het gesprek was op 12 dec en ze hebben een opzegtermijn van 4 maanden. 

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:30 Topicstarter

Kiki91 schreef op 28-12-2022 om 11:44:

[..]

Misschien is dat de hoop van de werkgever. Dat TO nu zelf gaat denken over vertrekken. Dat zou het bedrijf financieel beter uitkomen. Haar ontslaan gaat ze veel geld kosten.

Ik ben inderdaad niet gek en ga niet zelf opstappen. 

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:33 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 28-12-2022 om 11:49:

[..]

Dat kan zeker zo. En op zich kan Dennenboom daar dan wel weer iets aan doen. Maar lukt het jou om daar ruim twee hele maanden lijdzaam op te gaan zitten wachten? Mij zou dat in ieder geval niet lukken. Als me zoiets boven het hoofd hangt zou ik wel in de actiestand willen.

Dus bijvoorkeur de baas bellen tijdens zijn skivakantie, en anders toch minimaal (zoals Dennenboom nu gedaan heeft) maandag meteen iets inplannen in zijn agenda.

@Dennenboom: ik vind het bijna onmenselijk zoals ze nu met je omgaan. Zo’n gesprek, in deze tijd van het jaar, met de verkeerde mensen aan tafel en dan ook nog geen duidelijkheid geven. Ik vind echt het bizar.

Het gesprek was al 12 dec en ik heb even gewacht tot de officiële brief.  In de tussentijd gewoon gedaan of het hele gesprek niet heeft plaatsgevonden en mijn manager heeft ook nooit iets gezegd erover. Zou hij er wel van weten? Soms dacht ik weleens dat ik het gedroomd  had! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.