Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben ik onslagen?


Het bedrijf is je werkgever, en vanuit het bedrijf zal actie ondernomen moeten worden. Als jouw bedrijf een HR-afdeling heeft, en ik begrijp dat dat zo is, dan lijkt mij dat de gebruikelijke gang van zaken is dat HR namens het bedrijf een werknemer bericht over naderend ontslag. En/of de direct leidinggevende. 

Je kan nu inderdaad net zo goed 2 januari afwachten, dat is al over minder dan een week. En begrijp ik nu dat je dan een afspraak hebt met je manager, of is het dat deze dan weer op de werkplek is en je haar/hem gaat aanschieten? 

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:40 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-12-2022 om 11:49:

1) Nu hebben ze Dennenboom ook een andere baan aangeboden. Belangrijk te weten of die functie gelijkwaardig is qua salaris etc. Het geval is dat wanneer dit door een rechter beoordeeld wordt, juist dat aanbod van een werkgever indien deze afgewezen wordt door een werknemer, zwaarwegend is in zijn of haar oordeel of ontslag terecht is.
2) Vroeger kreeg je voor elk jaar een maandsalaris mee. In geval van Dennenboom zou dat neerkomen op 22x ; leuke afkoopsom. Soms te veel voor werkgever waardoor werknemer alsnog kon blijven. Maar tijden zijn veranderd. Nu krijg je maximaal een jaar mee.
Er zijn heel wat mensen die als flexers ( ook 60+ers) ergens anders weer aan de slag gaan, geheel afhankelijk van de ervaring en kennis van de werkzoekende. Leerzaam om te weten wat ze bieden en of je makkelijk passend werk kan vinden. Alleen die pensioenbreuk kan wel een dingetje zijn waardoor iemand vast wenst te houden aan een huidige baan.

3) Is binnen het bedrijf ook een vertrouwenspersoon/ maatschappelijk medewerker in dienst. Juist door de vreemde gang van zaken, buiten je leidinggevende om, die je best op zijn vakantie een app kan sturen of hij je die avond even wilt bellen vanwege vreemde ontslag mededeling en aanbod baan binnen bedrijf, kan je de vertrouwenspersoon aan je zij krijgen voor een betere afhandeling van gecreëerd probleem.

Sterkte, ik hoop dat je een rechts verzekering hebt anders is navraag bij een arbeidsbureau ook aan te raden. Zij verlangen altijd dat een werknemer tegen ontslag in beroep gaat omdat een werkgever niet zo met personeel kan omgaan.
En teken niets voor je dit door een deskundige hebt laten lezen. Jij hebt de tijd in handen, laat ze maar wachten!

Dank je voor de tips. Grappig toch dat mensen dingen lezen die ik niet zo bedoeld heb. Ze hebben me geen baan aangeboden, er is me een baan aangeboden. Gewoon door iemand anders. Maar ik heb bij mijn huidige werk heel veel dagen gespaard die ik kan opnemen om eerder met pensioen te gaan, dus daarom wil ik niet zomaar weggaan. Die worden dan bij ontslag uitbetaald, maar ik heb geen geld nodig, ik heb liever een half jaar eerder vrij. 

Er is geen bewijs van het gesprek van de werkgever, dus ik ben niet zo bang voor het UWV en hun deadlines. Ikkan ook ontkennen dat ik gehoord heb dat ik word ontslagen, tenzij ze meelezen.  Ik kan zo als freelancer aan de slag in een andere werkveld, ik kan weer gaan lesgeven, ik ben niet bang om zonder werk te zitten. Kan ook financieel een paar maanden zonder werk uithouden.  

Nee, ik teken niks, ik weet dat dat altijd onverstandig is. 

Dennenboom

Dennenboom

28-12-2022 om 12:43 Topicstarter

Temet schreef op 28-12-2022 om 12:34:

Het bedrijf is je werkgever, en vanuit het bedrijf zal actie ondernomen moeten worden. Als jouw bedrijf een HR-afdeling heeft, en ik begrijp dat dat zo is, dan lijkt mij dat de gebruikelijke gang van zaken is dat HR namens het bedrijf een werknemer bericht over naderend ontslag. En/of de direct leidinggevende.

Je kan nu inderdaad net zo goed 2 januari afwachten, dat is al over minder dan een week. En begrijp ik nu dat je dan een afspraak hebt met je manager, of is het dat deze dan weer op de werkplek is en je haar/hem gaat aanschieten?

Precies, dat is over twee werkdagen, eigenlijk anderhalve, want het is 12.42 uur 😀

Ja, maandag is mijn manager weer terug en hem spreek ik om 8.30. 

Philou schreef op 28-12-2022 om 11:14:

[..]

Nee, hoe kan dat? Je hebt een vast contract, je krijgt een gesprekje over je ontslag per 1 maart as, verder niet en dan ben je ontslagen? Per 1 maart zou opeens de deur dicht zijn? Dat kan helemaal niet zo. Ik zou zeggen dat ze niet snel hoeft te bewegen. Elke maand extra is extra (als er wel echt ontslag komt, misschien is het wel een ballonnetje) aan loon én ontslagvergoeding. Waarom zou je in dit geval aan een oplossing moeten werken?

In onzekerheid over….? Als ze niets officieel hoort, heeft ze gewoon een baan. En als ze wel iets officieel hoort is het zaak om haar advocaat in actie te laten komen.

Ik heb het idee dat TS een andere insteek heeft dan een snel ontslag vanwege onzekerheid over haar baan.

Mijn tip zou zijn: doe voorlopig helemaal niets richting je werk, spreek je advocaat en overleg daarmee wat jij of hij/zij communiceert naar je werk. Misschien wil je er ondertussen wel weg of juist niet. Dat maakt niet nogal wat verschil in opstelling naar je werk toe. Alles wat je nu doet, terwijl er geen haast is of druk, kan dat pad van je advocaat wel eens doorkruisen.

Helemaal eens Philou. Niks doen. De werkgever is aan zet. 

jeetje, ik zit vol verbazing en medeleven mee te lezen. Ik heb geen know how om iets zinnigs te zeggen maar ik had zelf ook een baan waar ik al ruim 20 jaar zat en ik ben vol bewondering hoe cool je blijft!

GinnyTwijfelvuur schreef op 28-12-2022 om 11:49:

[..]

Dat kan zeker zo. En op zich kan Dennenboom daar dan wel weer iets aan doen. Maar lukt het jou om daar ruim twee hele maanden lijdzaam op te gaan zitten wachten? Mij zou dat in ieder geval niet lukken. Als me zoiets boven het hoofd hangt zou ik wel in de actiestand willen.

Dus bijvoorkeur de baas bellen tijdens zijn skivakantie, en anders toch minimaal (zoals Dennenboom nu gedaan heeft) maandag meteen iets inplannen in zijn agenda.

@Dennenboom: ik vind het bijna onmenselijk zoals ze nu met je omgaan. Zo’n gesprek, in deze tijd van het jaar, met de verkeerde mensen aan tafel en dan ook nog geen duidelijkheid geven. Ik vind echt het bizar.

Jeetje, ze spreekt 2 januari as haar advocaat al, in minder dan een week, wat is nou het probleem. Zeker niemand bellen binnen het bedrijf want gezien het vreemde zogenaamde ontslaggesprek weet je niet hoe de loyaliteiten liggen.  

En ziet TS dat tussen nu en dan niet zitten, meld je dan ziek.  

Voor hetzelfde geld is het een naar probeersel van een paar collega’s. 

Dennenboom schreef op 28-12-2022 om 12:40:

[..]

Dank je voor de tips. Grappig toch dat mensen dingen lezen die ik niet zo bedoeld heb. Ze hebben me geen baan aangeboden, er is me een baan aangeboden. Gewoon door iemand anders. Maar ik heb bij mijn huidige werk heel veel dagen gespaard die ik kan opnemen om eerder met pensioen te gaan, dus daarom wil ik niet zomaar weggaan. Die worden dan bij ontslag uitbetaald, maar ik heb geen geld nodig, ik heb liever een half jaar eerder vrij.

Er is geen bewijs van het gesprek van de werkgever, dus ik ben niet zo bang voor het UWV en hun deadlines. Ikkan ook ontkennen dat ik gehoord heb dat ik word ontslagen, tenzij ze meelezen. Ik kan zo als freelancer aan de slag in een andere werkveld, ik kan weer gaan lesgeven, ik ben niet bang om zonder werk te zitten. Kan ook financieel een paar maanden zonder werk uithouden.

Nee, ik teken niks, ik weet dat dat altijd onverstandig is.

Je kunt niet ontkennen dat het gesprek er is geweest; daar waren die 2 getuigen voor (wan die hebben niets gezegd, omdat ze alleen als getuigen van het gesprek aanwezig moesten zijn). NB dat kan ook in je voordeel zijn ivm de opmerking dat de reden voor het ontslag je leeftijd is.

Wat je advocaat zegt, gewoon je werk blijven doen. Je transitievergoeding is veel meer dan 22x een maandsalaris. Als je meer dan 10 jaar in dienst bent komen daar nog bedragen bovenop. Maandag ook niet teveel zeggen tegen je leidinggevende. "Heb je een leuke vakantie gehad? Intussen ben ik blijkbaar ontslagen door Truus, maar vertel, jij bent vast goed op de hoogte?". Laat hun praten en probeer je emoties in bedwang te houden. Er is geen reden voor ontslag, geef ze die niet alsnog. Adem in, adem uit. 
Truus in de liftschacht gooien is een optie, bewaar die voor een ander moment. Internet is op de hoogte, iedereen kent de dader🤣 Ik ben ook vrij nuchter, werk is er genoeg, tot nu toe heeft alleen Truus last van waanideeën, hogerhand is aan zet. 
Het is een rare gang van zaken, maar eens zien wat het vervolg is. 

Dennenboom schreef op 28-12-2022 om 09:51:

[..]

Dank je voor het meedenken, maar zo zit het niet. Denk meer aan het scenario dat de ene kok tegen de andere kok zegt: ik ga je hierbij ontslaan, terwijl de hoofdkok er niet is en de ontslaande kok niet de tijdelijke leiding heeft. Of de ene kassiere van AH die er een zaterdagbaantje heeft, eenzelfde soort kassiere ontslaat.
.

Ik heb de advocaat kort telefonisch gesproken en die zei dat ik mijn werk moest blijven doen zolang ik niks op papier heb. Het is niet aan mij om om mijn ontslagbrief te vragen, dat is hun taak.
.

Deze week is er bijna niemand op het werk, ik werk een beetje thuis en ga maandag vol goede moed het oorlogsplan optuigen.
dan is ook mijn manager terug en daar ben ik als eerste. Heb het gesprek om 8.30 in zijn agenda gezet.
.

De sfeer van Dennenboom weet het allemaal niet en die kunnen we wel naaien is er niet hoor. Ik ben een van de intelligentste daar en ben niet op mijn mondje gevallen.


Allereerst; ik vind de hele gang van zaken bizar en idioot en heb het met je te doen. Maar. Ik heb een proces als dit bij een voormalig werkgever gezien en daar baseer ik mijn opmerkingen op, en dat zijn niet de leukste. 

Want ik geloof zeker dat je goed bent in je werk, intelligent en je mening geeft. Dat hoeft alleen niet te zijn wat zij vinden. Als zij dat gesprek gevoerd hebben met zijn drieën kunnen ze vrij aannemelijk maken dat ze jou je ontslag hebben aangezegd. En je verwijten dat je daar niets mee gedaan hebt. Hoe pro-actief is dat voor een secretaresse? 

Plus dat je valt over een klein ding van de procedure wat nog steeds niet helder is- want je bent dan ontslagen door iemand die naast je staat maar tijdelijk als vervanger van je manager werkt, maar er waren toch ook districtsmanagers bij? Die zijn toch wel hoger in rang?

De reden dat ik erop hamer is die ervaring uit het verleden waar de betreffende medewerker ook heel erg hing aan ‘de man die het zei was niet mijn manager’, maar daardoor vergat om naar de rest van alles wat er fout was te kijken. 
In jouw gebak bijvoorbeeld je opzegtermijn. Als jij vier maanden hebt, hebben zij er 8. Als je ontslag al goedgekeurd wordt, zal uwv je geen ww geven voor die acht maanden voorbij zijn. Plus de motivatie - economische redenen kan niet (want vervanger is er al), wanprestatie ook niet (want geen dossier, al zullen ze dat nu echt wel aan het aanleggen zijn). 

Al met al een raar traject, en je plan om je manager en advocaat te spreken lijkt  me de beste. Houd er alleen rekening mee dat als mensen eenmaal vinden dat jij niet voldoet, ze niet snel van mening zullen veranderen en vooral heel vaak hun mening willen bevestigen of bewijzen. En dat is echt niet tof. 

sw4

sw4

28-12-2022 om 15:30

Een heel bijzondere gang van zaken, om het maar even zwak uit te drukken. Kan me voorstellen dat je wel even moet slikken als mensen zo met je omgaan. Wat ik me wel afvraag: je geeft aan dat het gesprek op 12 december plaatsvond. Is je leidinggevende dan al zo lang aan het skiën? Of is hij/zij een tijdje uit de running en wordt hij/zij vervangen?

Ha Dennenboom, ik begrijp dat het gesprek al langer geleden (12 december) heeft plaatsgevonden. Het is wel een bizar verhaal en het lijkt me echt heel vervelend (en onwerkelijk) voor jou. Maar heeft je eigen leidinggevende toen je hem na het gesprek sprak, er dus nooit iets over gezegd voor hij ging skiën? En jij dus ook niet tegen hem? Heel apart. Er is nu al best wel veel tijd overheen gegaan, maar ik snap wel dat je eerst bedacht had om de schriftelijke bevestiging die toegezegd was, af te wachten. 

Het is nu kort dag tot je de advocaat spreekt. Misschien inderdaad maar even afwachten.
Als het goed is zal je advocaat met jou bespreken wat je nu het beste wel of niet kunt doen. Als hij adviseert wel schriftelijk hierover contact op te nemen met het bedrijf, kan het zijn dat hij ze zelf gaat schrijven. Dat zou dan wel sneller escalerend kunnen werken. Omdat ik uit jouw posts afleid dat je het vooralsnog het liefste blijft werken in je huidige baan, dus niet op een ontslag met ontslagvergoeding wilt aansturen, wil je misschien liever geen escalatie.
Dus het is goed om erover na te denken of je evt. acties die hij voorstelt, beter zelf kunt doen, met steeds zijn adviezen wat wel en niet te doen, dan dat hij gaat schrijven naar het bedrijf.

Verder lijkt het me goed om aan de advocaat te vragen of een arbeidscontract mondeling opgezegd kan worden en of de opzegtermijn dan al gaat lopen. Ik denk niet dat er een wettelijke eis is dat het schriftelijk opgezegd moet worden, maar de mondelinge opzegging moet natuurlijk wel bewezen kunnen worden. Omdat er 2 mensen in een hiërarchisch hogere positie bij waren, kan het denk ik wel en is er ook bewijs van. 

Sterkte met deze vervelende situatie.

En hoe is je gesprek met leiding gevende vandaag geweest ?

En je hebt toch ook vandaag met de advocaat gesproken? Ben ook benieuwd hoe het verder met je gaat in deze bizarre situatie.

Dennenboom

Dennenboom

02-01-2023 om 23:08 Topicstarter

Dank, Arianne en Zonnebloempje, voor de belangstelling. Mijn advocaat vond het verstandig van mij om niet zelf achter een schriftelijke opzegging aan te gaan, die bal ligt bij het bedrijf. 
1 zolang ik geen schriftelijke opzegging heb of anderszins via mail ofzo, is het opzegtermijn niet ingegaan.
2 het opzegtermijn zoals mondeling is genoemd kan niet, want is in tegenstrijd met de cao
3 iemand die niet hiërarchisch  boven mij staat of niet in opdracht van mijn manager of directeur spreekt kan mij niet ontslaan.  
Kortom, geen paniek. 
Toen het gesprek met mijn districtsmanager. Die schrok zich een hoedje en ging opheldering vragen. De vrouw die mij had willen ontslaan deed net of ze druk bezig was en geen tijd had, maar hij heeft haar gewoon uit een vergadering geplukt. Ze heeft ontkend dat ze het zo gezegd heeft, ze stamelde allerlei dingen over fouten die ik maakte, waaronder schrijffouten die ik gemaakt had. Mijn manager weet dat dat niet kan, ik ben neerlandicus en ben zowat de enige daar die foutloze teksten kan schrijven. Over te laat komen, onzin, ik ben altijd de tweede op het werk, nouja, allemaal onzindingen. Ze wilde me waarschuwen dat het weleens slecht met mijn positie kon aflopen, et cetera, lariekoek, lulkoek, straatje schoonvegen.
Mijn manager had door dat ze loog en gelukkig had hij de andere twee managers ervoor al gesproken die mijn verhaal bevestigden. Ze waren er inderdaad bijgeroepen als getuige, daarom hadden ze er niks over gezegd, en ze dachten dat het allemaal netjes zou worden afgehandeld. Omdat ik niet onder hun val, hadden ze er verder niet over nagedacht, zeker niet over de nette afwikkeling. 
Mijn manager is nu in gesprek met HR en de directeur over de disciplinaire afwikkeling van de vrouw. of hoe je dat ook zegt. Dit mag ik niet weten, maar mijn manager fluisterde het me in. Ik zag dat ze na het gesprek met de directeur vanmiddag om 13.30 met haastige pas en afhangende schouders naar buiten ging, dus misschien is ze wel even naar huis gestuurd om na te denken over haar actie. 
Ik ben dus blij dat ik niet om een ontslagbrief heb gevraagd, wie weet had iemand die in de tussentijd gewoon gemaakt. 
Op naar mijn pensioen. 
Groet Debby

Goed zo 👍️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.