Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

De sterkste schouders dragen niet de zwaarste lasten



CPB: in Nederland dragen niet de sterkste schouders de zwaarste lasten | NOS

Jammer dit. En hoe komt dat? Omdat de zwakste schouders te weinig stemmen. Ik heb geen enkel probleem met het kiesstelsel maar wel met het feit dat kiezen niet verplicht is. Het blijkt nu eenmaal zo te zijn dat mensen die tevreden zijn blijven stemmen en mensen die niet tevreden zijn daarmee stoppen. Ik zie het om mij heen. Ook in de gemeente. De VVD is weer de grootste terwijl iedereen schreeuwt om goedkope huizen en andere zaken die de VVD niet zo prominent wil. Als je dan vraagt of ze gaan stemmen (of hebben gestemd) dan is het nee, wat heeft die ene stem voor zin. Hier is de VVD zelfs nog groter geworden want hoe minder stemmers hoe meer voordeel dat is voor de VVD. Landelijk ook. De VVD aanhang stemt gewoon allemaal. Zo verstandig zijn ze wel. De overige stemmen worden verdeeld over alle partijen en de VVD heeft en houdt het voor het zeggen. Je ziet dat ze wel wat zakken in de gemeentes ten voordelen van de lokale partijen maar dat komt ook door plekken als Zeewolde. 

Landelijk heeft de VVD al tien jaar de macht. Ik denk dat dat komt omdat de zwakste schouders veel minder vaak naar het stembureau gaan. 


Hier wel een stemmer, geen VVD overigens. 

Prima analyse, denk ik.

Leene

Leene

25-03-2022 om 11:57

Ja mee eens. Maar hoe , om met ouderwetse woorden te zeggen, verhef je het hele volk? Maar het is diep treurig. In Rotterdam nog geen 40procent gestemd. Wees blij dat je in een democratie leeft en niet onder Poetin. Het is niet allemaal fantastisch maar dat is het nergens. 
Maar wel een hoop klagen ... Tja dat schiet niet op. 
Ik denk wel dat de waarden van de democratie meer naar voren moeten worden gebracht en mensen motiveren om lid te worden van een politieke partij

Thomass

Thomass

25-03-2022 om 14:12 Topicstarter

Nou lid worden is helemaal ver van hun bed. Laat ze eerst maar eens stemmen. Of stimuleer ze om eens een stemwijzer in te vullen. Dan zien ze wat ze belangrijk vinden en welke partij of partijen dicht bij die mening staan. De stemwijzer zou ook wat eenvoudiger moeten worden nog. Geef duidelijk aan dat als het antwoord je werkelijk niet interesseert dat je dat ook kunt invullen. En reken dat antwoord dan dus niet mee. Het duurt allemaal te lang dat doorlopen. 

Wat vinden jullie van verplicht stemmen? 

Ik vrees dat de mensen die nu nooit stemmen zich niet eerst gaan verdiepen in welke partij ze zich het beste kunnen vinden maar zomaar iets inkleuren. Zo heeft het toch ook geen zin, lijkt me. 

Verder ben ik het er mee eens dat de stemwijzer beter wat aangepast kan worden. 

En de zwakke schouders die wel stemmen doen dat vaak op partijen die alleen maar schreeuwen en verder niks doen voor de zwakke schouders. 

Thomass

Thomass

25-03-2022 om 16:49 Topicstarter

EmmaT schreef op 25-03-2022 om 16:46:

En de zwakke schouders die wel stemmen doen dat vaak op partijen die alleen maar schreeuwen en verder niks doen voor de zwakke schouders.

Dat kan, dat weet ik niet. Ik zie vooral dat 20% niet stemt bij de tweede kamer: https://www.parlement.com/id/vh8lnhrp8wsz/opkomst_bij_tweede_kamerverkiezingen en nu dus de helft die gestemd heeft voor de gemeenteraad. Dat raakt je toch direct zou ik zeggen (beide). 

Thomass schreef op 25-03-2022 om 14:12:

Nou lid worden is helemaal ver van hun bed. Laat ze eerst maar eens stemmen. Of stimuleer ze om eens een stemwijzer in te vullen. Dan zien ze wat ze belangrijk vinden en welke partij of partijen dicht bij die mening staan. De stemwijzer zou ook wat eenvoudiger moeten worden nog. Geef duidelijk aan dat als het antwoord je werkelijk niet interesseert dat je dat ook kunt invullen. En reken dat antwoord dan dus niet mee. Het duurt allemaal te lang dat doorlopen.

Wat vinden jullie van verplicht stemmen?

Misschien moeten we iedereen verplichten links te stemmen


trieste constatering, brede welvaart is echt een ingewikkeld vraagstuk met onze verkiezingsuitslagen. Hoger opgeleiden gaan vaker stemmen en kiezen blijkbaar vooral voor zichzelf. Overigens kunnen gemeenten hier niet zoveel aan doen. Herziening van het belastingstelsel is een rijksaangelegenheid. Mijn hoop is gericht op de groeiende aandacht voor kansenongelijkheid, bijvoorbeeld door Marjolein Moorman, Sander Schimmelpenninck en Joris Luyendijk. Hoe meer mensen het thema aansnijden, hoe beter. 

Stemplicht lijkt me een slecht idee. Als politiek je niet boeit en je niet eens de moeite neemt om een stemwijzer of iets dergelijks in te vullen kun je beter niet stemmen. Bij het recht om te stemmen hoort ook de plicht om dat geïnformeerd en onderbouwd te doen. Anders krijg je gechargeerd gezegd bijstandsmoeders die mark rutte wel een aantrekkelijke man vinden en daarom op hem stemmen terwijl dat allerminst in hun belang is.

MamaE schreef op 25-03-2022 om 17:17:

Stemplicht lijkt me een slecht idee. Als politiek je niet boeit en je niet eens de moeite neemt om een stemwijzer of iets dergelijks in te vullen kun je beter niet stemmen. Bij het recht om te stemmen hoort ook de plicht om dat geïnformeerd en onderbouwd te doen. Anders krijg je gechargeerd gezegd bijstandsmoeders die mark rutte wel een aantrekkelijke man vinden en daarom op hem stemmen terwijl dat allerminst in hun belang is.

Dat is makkelijk praten voor een hoogopgeleide. Als je amper je hoofd boven water kunt houden of gewoon niet goed begrijpt hoe het werkt, is stemmen niet eenvoudig of heeft geen prioriteit. Dat is juist onderdeel van het probleem. Helaas weet ik de oplossing niet. Maar denken dat iedereen in staat is een weloverwogen stem uit te brengen is helaas niet overeenkomstig met de werkelijkheid.

Leene

Leene

25-03-2022 om 17:28

RosaMontana schreef op 25-03-2022 om 17:16:

[..]

Misschien moeten we iedereen verplichten links te stemmen


trieste constatering, brede welvaart is echt een ingewikkeld vraagstuk met onze verkiezingsuitslagen. Hoger opgeleiden gaan vaker stemmen en kiezen blijkbaar vooral voor zichzelf. Overigens kunnen gemeenten hier niet zoveel aan doen. Herziening van het belastingstelsel is een rijksaangelegenheid. Mijn hoop is gericht op de groeiende aandacht voor kansenongelijkheid, bijvoorbeeld door Marjolein Moorman, Sander Schimmelpenninck en Joris Luyendijk. Hoe meer mensen het thema aansnijden, hoe beter.

Dat verplicht links stemmen is dat serieus? Of een grapje... Laten we er maar geen politieke discussie van maken. Maar Groen Links is ook nogal een elitaire partij.  En de PVDA die jarenlang het alleen recht had in Rotterdam was daar uiteindelijk een ordinaire pluche plakkers partij die Rotterdam Zuid compleet heeft laten verslonzen. Maar de PVDA burgemeester is dan wel weer een van de beste burgemeesters van de wereld. Het is ingewikkeld.

En nee ik stem absoluut niet op partijen als FVD of leefbaar Rotterdam maar ik snap in Rotterdam dan wel weer een beetje dat mensen ook niet weten op wie ze moeten stemmen of dan toch maar leefbaar stemmen.

Ik denk toch dat de politieke partijen meer naar de mensen toe moeten en niet alleen net voor de verkiezingen. Misschien moeten ze maar eens een goede tv serie maken over de politiek.

RosaMontana schreef op 25-03-2022 om 17:23:

[..]

Dat is makkelijk praten voor een hoogopgeleide. Als je amper je hoofd boven water kunt houden of gewoon niet goed begrijpt hoe het werkt, is stemmen niet eenvoudig of heeft geen prioriteit. Dat is juist onderdeel van het probleem. Helaas weet ik de oplossing niet. Maar denken dat iedereen in staat is een weloverwogen stem uit te brengen is helaas niet overeenkomstig met de werkelijkheid.

Ik begrijp best dat het niet voor iedereen eenvoudig is. Maar om dan maar willekeurig iets te gaan stemmen lijkt me geen goed idee. Wellicht bij wijkcentra of zo samen met iemand stemwijzer invullen zodat die kan toelichten/uitleggen/vertalen wat dingen inhouden.

Voorbeeldfunctie
Volgens stemwijzer kwam ik dit jaar uit op CDA; dus hierop gestemd terwijl ik van de persoon in kwestie nooit had gehoord. Het leek mij dat ze een visie vertegenwoordigde waar ik achter stond, gezien de stemwijzer. Lees ik zojuist dat een CDA- penningmeester is opgepakt wegens drugs in loods. Natuurlijk is een rotte appel niet voldoende om een hele schaal fruit weg te gooien, maar het werkt wel door.

Maar zo stoot ik wel vaker de neus; mooie praatjes en ondertussen. Ik snap wel als mensen om die reden minder genegen zijn om te stemmen; een politicus heeft een voorbeeldfunctie. Door de snelheid van de media, in vergelijking met vroeger toen we het moesten doen met de krant en het nieuws van gisteren,  ben je gewoon al snel op de hoogte van (politieke) kwesties die de geloofwaardigheid doen afnemen. Ik geloof niet dat alleen dat de laagopgeleide mensen minder genegen zijn om te stemmen. Ik denk dat iedereen snel door die theater heen prikt en daarom minder willen de moeite nemen.
Verder weet ik niet of VVD beter is voor de hoogopgeleide; ze hebben hun paradepaardje ‘ huurwaardeforfait’ ook ingeleverd. Verder vind ik het een clubje met enkele leden die zichzelf vooral graag naar Brussel zien verkassen. Maar dat gevoel heb ik ook bij andere clubjes. Alsof EU belangrijker is dan dit land. Mogelijk dat mensen volgens de Trouw daarom meer op lokale partijen zijn gaan stemmen.

https://www.trouw.nl/politiek/nederland-stemde-lokaler-dan-ooit-en-niet-alleen-uit-protest~b42ac7e7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

In Belgie is een stemplicht. Ik weet niet of het nu eigenlijk veel verschil maakt met het soort partijen dat in de regering komt. 

Er zijn ook genoeg mensen die op rechtse partijen stemmen terwijl ze er financieel meer baat bij zouden hebben om op linkse partijen te stemmen. Geld is niet de enige overweging van mensen en een stem is vaak niet perse rationeel.

De analyse dat de lage opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen te maken heeft met de gemeentelijke herindelingen vind ik meer hout snijden. Met grotere gemeentes is het verband tussen de gemeenteraad en de directe leefomgeving verder uit elkaar gekomen. Daarbij is er weinig media-aandacht voor de onderwerpen uit de gemeenteraad. Dus ja, wat moet je dan stemmen.
Ondertussen worden belangrijke onderwerpen wel vanuit de landelijke overheid overgeplaatst naar de gemeente. Dus het is wel relevant.
Een pijnpunt daarbij is dat de gemeente weinig instrumenten heeft om over inkomsten te kunnen beschikken. De over-de-heg-gekieperde onderwerpen moeten worden bekostigd met geld dat gemeenten met de gratie van de liefdadigheid krijgen van de landelijke overheid. Er is dus weinig ruimte voor echte politieke keuzes. Bijvoorbeeld de 800 euro. Landelijk besluit, de gemeente moet het uitvoeren (geen keuze) en er komt te weinig geld mee. Genoeg voor permanente onvrede op lokaal gebied, zonder dat er ruimte is om echt eigen beleid te maken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.