Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

De sterkste schouders dragen niet de zwaarste lasten


Thomass

Thomass

26-03-2022 om 22:49 Topicstarter

Flanagan schreef op 26-03-2022 om 21:24:



ps Verder vind ik je reactie naar Decembermamma niet zo sportief. Ze heeft een andere mening, maar die kan je niet als ‘ niet slim’ weg zetten omdat het jou niet uit komt.

Eens, mijn excuses. Er is weldegelijk een probleem. Waarom zouden anders steeds meer gemeentes overgaan tot 5 jaar zelfbewoning?

Thomass schreef op 26-03-2022 om 22:49:

[..]

Eens, mijn excuses. Er is weldegelijk een probleem. Waarom zouden anders steeds meer gemeentes overgaan tot 5 jaar zelfbewoning?

Hier zijn ze er ook van teruggekomen. Maar een groot aantal hebben  vlak voor sluitingsdatum een vergunning aangevraagd en van de gemeente gekregen. De gemeente is voornamelijk links georiënteerd  en wilde iets doen voor de vele studenten die geen plek konden vinden.

Wij hebben elk jaar een nieuwe groep Internationale studenten terwijl het een gezinswoning betreft. In de buurt een explosie aan fietsen met blauwe banden in voorwiel. Een rood georiënteerde gemeente boven ons, die niet de ogen sloot voor de onrust in hun gemeente, gooide veel eerder de deur dicht. Dus de linkse gemeenteraad in gemeente A maakt andere keuzes dan een linkse gemeenteraad in gemeente  Z. Dat bemoeilijkt dan wel het invullen van een stemformulier.

Het probleem zit niet alleen bij de huisjesmelkers. Kapitaal wordt beloond met kapitaal en arbeid wordt belast, dat is het primaire probleem. Als ik een huis heb dat 2 ton waard is en de huizenprijzen stijgen met 20%, dan heb ik, zonder dat ik er iets voor hoef te doen, in 1 jaar 40.000 euro erbij gekregen aan vermogen.
Ik dacht dat Klaas Knot dat graag zou willen gaan belasten, dus doen alsof je 40.000 aan inkomsten hebt gekregen.
Er is wel een probleem, als ik dat kapitaal zou willen omzetten in geld, dan zou ik de woning moeten verkopen; een andere woning kost ook 20% duurder en met huren ben ik -op den duur- meer geld kwijt.
Maar feit blijft dat mijn inkomsten uit kapitaal (woning) in zo'n situatie hoger is dan mijn inkomsten uit arbeid en dat de inkomsten uit arbeid wel worden belast en die uit kapitaal niet, tenzij ik de woning verkoop en geen andere woning koop.

Tsjor

Het zou ook best vreemd zijn om de overwaarde op huizen te gaan belasten terwijl je dat geld alleen op papier hebt. Wat Tsjor zegt. Zeker omdat er de laatste jaren veel aan is gedaan om mensen hun hypotheken juist te laten aflossen. 

Thomass

Thomass

27-03-2022 om 16:12 Topicstarter

AlisonH schreef op 27-03-2022 om 15:00:

Het zou ook best vreemd zijn om de overwaarde op huizen te gaan belasten terwijl je dat geld alleen op papier hebt. Wat Tsjor zegt. Zeker omdat er de laatste jaren veel aan is gedaan om mensen hun hypotheken juist te laten aflossen.

Kan wel bij de verkoop. Dat zal de luchtbel laten knappen. 

Als je dat doet gaan er heel wat mensen diep in de problemen komen dier rekenen namelijk op hun pensioen.

nou met dat huizen verhuur hoef je jezelf niet rijk te rekenen hoor. Ik doe dat. 
ik heb een huis voor de verhuur. Al jaren geleden gekocht. Het was al tientallen jaren verhuurd aan dezelfde huurder. Die zat er in voor 450 euro per maand. Eensgezinswoning met drie slaapkamers en tuin. Dat is 5400 per jaar. Ik betaalde al 3000 euro belasting in box 3, nog eens 1000 euro voor ozb en opstalverzekering en moest wat reserveren voor onderhoud. Het huis is goed onderhouden, maar ik heb er in bijna 20 jaar 20.000 euro aan overgehouden. 
Nu is de huurder eindelijk naar een bejaardenhuis en heb ik het opnieuw verhuurd. Nu voor 750 euro per maand, wat ik redelijk vind voor een eensgezinswoning. Maar erg rijk ga ik daar nog steeds niet van worden hoor. Plus dat er alweer wat grote onderhoudskosten aankomen, dus mijn spaarpotje zal daar voor ongeveer de helft aan opgaan. 
Het is inderdaad in die 20 jaar wel veel meer waard geworden. Maar zolang ik het niet verkoop is dat papieren vermogen. Ziet er leuk uit, maar ik kan er geen nieuwe kozijnen of cv van betalen hoor. 

Hymer schreef op 27-03-2022 om 21:56:

nou met dat huizen verhuur hoef je jezelf niet rijk te rekenen hoor. Ik doe dat.
ik heb een huis voor de verhuur. Al jaren geleden gekocht. Het was al tientallen jaren verhuurd aan dezelfde huurder. Die zat er in voor 450 euro per maand. Eensgezinswoning met drie slaapkamers en tuin. Dat is 5400 per jaar. Ik betaalde al 3000 euro belasting in box 3, nog eens 1000 euro voor ozb en opstalverzekering en moest wat reserveren voor onderhoud. Het huis is goed onderhouden, maar ik heb er in bijna 20 jaar 20.000 euro aan overgehouden.
Nu is de huurder eindelijk naar een bejaardenhuis en heb ik het opnieuw verhuurd. Nu voor 750 euro per maand, wat ik redelijk vind voor een eensgezinswoning. Maar erg rijk ga ik daar nog steeds niet van worden hoor. Plus dat er alweer wat grote onderhoudskosten aankomen, dus mijn spaarpotje zal daar voor ongeveer de helft aan opgaan.
Het is inderdaad in die 20 jaar wel veel meer waard geworden. Maar zolang ik het niet verkoop is dat papieren vermogen. Ziet er leuk uit, maar ik kan er geen nieuwe kozijnen of cv van betalen hoor.

Ik heb geen idee waar het huis staat, maar €750,- is nog steeds erg weinig. Vooral incl. Ozb en verzekeringen. Hebben we het over een goed onderhouden huis, met nette badkamer en keuken, CV ketel en isolatie allemaal in orde? Met €750,-  huur ga je er de komende jaren weer bijna niets aan overhouden. Onderhoud, materialen en arbeidskosten zijn enorm gestegen. Reserveren voor groot onderhoud gaat bijna niet met deze lage huur.

Dat is nou precies wat ik steeds aangeef, je houd echt weinig over aan de verhuur van een woning.

Jij houdt weinig over aan de verhuur van een woning. Er zijn genoeg mensen (en ondernemingen) die er lekker op binnenlopen. 

De woning naast de onze gaat binnenkort weer in de verhuur, omdat het expatstel dat de woning had gehuurd besloten heeft terug te gaan naar het thuisland. De woning staat op Funda voor 2100 euro, exclusief nutsvoorzieningen. Een eengezinswoning, gebouwd in 2009, dus renovaties van enig niveau zijn voorlopig niet nodig. 
De huurder moet een (gezins)inkomen hebben van 6500 bruto. 

Wij betalen voor dezelfde woning nog niet de helft van het huurbedrag aan hypotheek.

Het expatstel gaat overigens onder meer terug naar hun thuisland omdat ze al 3 jaar in Nederland wonen. In die eerste 3 jaar kan je als expat een gedeeltelijke vrijstellling krijgen van de heffing van premies voor de werknemersverzekeringen. Daardoor houd je meer netto over van je bruto loon. En kan je dus ook meer huur betalen (en ben je niet goed verzekerd als je je baan kwijtraakt, maar dat terzijde). 

De eigenaar van de woning is er zelf uitgetrokken, kon het niet verkopen voor het bedrag dat hij ervoor wilde hebben en besloot dat er meer te verdienen was met verhuur. En dat komt in Amsterdam meer voor. 

Gelukkig telt binnenkort de WOZ-waarde niet meer volledig mee bij het berekenen van de maximaal redelijke huur, dus hopelijk dempt dat de stijging van de huurprijzen een beetje (en daarmee ook de stijging van de koopprijzen).

Overigens mogen wij nog van geluk spreken dat de woning naast die van ons als gehele woning wordt verhuurd en niet wordt verkamerd, want dat gebeurt ook regelmatig, omdat een stel 2100 per maand oplevert, maar 4 studenten misschien wel 700 per persoon, dus dat is dan 2800 per maand.
Er zijn hier wijken waar steen en been wordt geklaagd dat steeds meer huizen doorgangshuizen zijn: ofwel een groot deel van het jaar verhuurd als AirBnB, ofwel verkamerd, dus steeds nieuwe studenten als buren, ofwel verhuurd aan expats, die ook vaak na een paar jaar weer vertrekken. De gemeente probeert dit soort dingen soms tegen te gaan via vergunningenbeleid, maar holt vaak achter de feiten aan.

ja dat klopt. Ik kon hem ook verkameren. Maar dat wou ik niet. Het is gewoon een leuke kleine eensgezinswoning, daar wil ik geen 3 Roemenen in, plat gezegd. Dat past ook niet in de buurt, en wou ik de buren niet aandoen.

En ik wil hem ook voor een fatsoenlijk bedrag verhuren. Ik wil geen echte huisjesmelker zijn, ook al verdienen wij hier wel iets aan. Ergens vind ik nu dat het wel goed is zo. Wij houden er iets aan  over en iemand anders heeft voor een redelijk bedrag een woning. 

Temet schreef op 28-03-2022 om 17:46:

Jij houdt weinig over aan de verhuur van een woning. Er zijn genoeg mensen (en ondernemingen) die er lekker op binnenlopen.

De woning naast de onze gaat binnenkort weer in de verhuur, omdat het expatstel dat de woning had gehuurd besloten heeft terug te gaan naar het thuisland. De woning staat op Funda voor 2100 euro, exclusief nutsvoorzieningen. Een eengezinswoning, gebouwd in 2009, dus renovaties van enig niveau zijn voorlopig niet nodig.
De huurder moet een (gezins)inkomen hebben van 6500 bruto.

Wij betalen voor dezelfde woning nog niet de helft van het huurbedrag aan hypotheek.

Het expatstel gaat overigens onder meer terug naar hun thuisland omdat ze al 3 jaar in Nederland wonen. In die eerste 3 jaar kan je als expat een gedeeltelijke vrijstellling krijgen van de heffing van premies voor de werknemersverzekeringen. Daardoor houd je meer netto over van je bruto loon. En kan je dus ook meer huur betalen (en ben je niet goed verzekerd als je je baan kwijtraakt, maar dat terzijde).

De eigenaar van de woning is er zelf uitgetrokken, kon het niet verkopen voor het bedrag dat hij ervoor wilde hebben en besloot dat er meer te verdienen was met verhuur. En dat komt in Amsterdam meer voor.

Gelukkig telt binnenkort de WOZ-waarde niet meer volledig mee bij het berekenen van de maximaal redelijke huur, dus hopelijk dempt dat de stijging van de huurprijzen een beetje (en daarmee ook de stijging van de koopprijzen).

Toentertijd betaalde werkgever de huur van ons adres in buitenland. Plus lagere loonbelasting. Dubbel profijt voor een expat. (We wisten niet of we twee of drie jaar gingen, hebben we ons huis in Nederland niet verhuurd. Was financieel niet echt noodzakelijk.) Maakt  voor een makelaar verhuur wel makkelijker om nog meer te vragen.

Temet schreef op 28-03-2022 om 17:50:

Overigens mogen wij nog van geluk spreken dat de woning naast die van ons als gehele woning wordt verhuurd en niet wordt verkamerd, want dat gebeurt ook regelmatig, omdat een stel 2100 per maand oplevert, maar 4 studenten misschien wel 700 per persoon, dus dat is dan 2800 per maand.
Er zijn hier wijken waar steen en been wordt geklaagd dat steeds meer huizen doorgangshuizen zijn: ofwel een groot deel van het jaar verhuurd als AirBnB, ofwel verkamerd, dus steeds nieuwe studenten als buren, ofwel verhuurd aan expats, die ook vaak na een paar jaar weer vertrekken. De gemeente probeert dit soort dingen soms tegen te gaan via vergunningenbeleid, maar holt vaak achter de feiten aan.

Ik weet dat we in dezelfde deel wonen. Wij hebben nu in twee jaar tijd al 13 gezichten voorbij zien komen. De laatste 4 zijn wel okee; niet rokend ook niet in de tuin. Maar deze vertrekken ook weer en is het afwachten wat augustus biedt. 17 nieuwe gezichten in zo’n korte tijd is niet wenselijk; bouw dan een extra studentenflat. En de eigenaar is in geen velden of wegen te bekennen. Wel verzoek vorige zomer of we hen wilden bellen als er ingebroken was, Duhh. Het gebeuren maakt wel dat we hier niet tot eeuwig blijven wonen.

Hymer schreef op 28-03-2022 om 18:27:

ja dat klopt. Ik kon hem ook verkameren. Maar dat wou ik niet. Het is gewoon een leuke kleine eensgezinswoning, daar wil ik geen 3 Roemenen in, plat gezegd. Dat past ook niet in de buurt, en wou ik de buren niet aandoen.

En ik wil hem ook voor een fatsoenlijk bedrag verhuren. Ik wil geen echte huisjesmelker zijn, ook al verdienen wij hier wel iets aan. Ergens vind ik nu dat het wel goed is zo. Wij houden er iets aan over en iemand anders heeft voor een redelijk bedrag een woning.

Mooi bedrag; onder de grens huurtoeslag. En nog steeds voldaan aan leegstandwet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.