Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Eigen risico zorgverzekering, hoe zit het?


Nathalie

'Het lijkt erop dat dat eigen risico doet wat het moet doen namelijk mensen goed laten nadenken over noodzaak van een behandeling.' Nou nee: het leidt tot uitstel of afstel van behandelingen en het is de vraag of dat gunstig is.

Afgelopen week nog een vrouw, zij heeft per week 50 euro te besteden voor zichzelf. Meer geld is er niet. Een rekening van meer dan 200 euro vanwege het eigen risico voor bloedonderzoeken. Ze is echt ziek. Deze vrouw schrikt zich lam. Dat is twee maanden niet eten. Elke maand 30 euro opzij leggen betekent maar 42 euro per week om van te leven. Deze vrouw is niet in staat alle regeltjes door te lezen (taalprobleem), dus het risico is groot, dat zij volgende keer niet meer naar de huisarts gaat, omdat ze bang is dat ze dan weer iets krijgt wat ze deels zelf moet betalen. Of dat ze geen bloedonderzoeken meer laat doen.
Er is niemand die haar vooraf uitlegt wat de financiële gevolgen zijn van het aangevraagde bloedonderzoek, zodat ze een keuze kan maken. De huisarts doet dat niet en het laboratorium van het ziekenhuis ook niet. Argeloos gaat ze het traject in en doet netjes wat de huisarts zegt. Tot de rekening op de mat valt.

30 euro per maand, naast de premie voor de basisverzekering en de premie voor de aanvullende verzekering maakt de ziektekostenverzekering tot een grote kostenpost. Steeds meer mensen, vooral jongeren, bouwen daardoor schulden op, die steeds maar oplopen.

Tsjor

nathalie

nathalie

18-08-2013 om 13:38

Voorlichting

tsjor wat jij beschrijft komt niet door het ER an sich maar doordat mensen het niet snappen (gebrek aan voorlichting?)
je zegt 30 euro per maand, naast de premie voor de basisverzekering en de premie voor de aanvullende verzekering maakt de ziektekostenverzekering tot een grote kostenpost.
Maar het ER is geen -extra- kostenpost, het ER hoort gewoon bij je premiekosten. Er had ook voor gekozen kunnen worden om iedereen dat bedrag maandelijks standaard bij de premie in te doen, en evt. aan het eind van het jaar als je niet ziek bent geweest het niet gebruikte deel terug te geven. (Ik lees dat er zoiets is geweest, noclaim, zal wel maar ik kan het me niet herinneren.)
Nu heeft men gekozen voor niet eerst innen en later teruggeven, maar voor een minder bevoogdend model en het bij de mensen zelf laten en ieder mag er mee omgaan zoals verstandig lijkt. B.v. maandelijks alvast afbetalen aan de verzekering (Fio, lennest) zelf opsparen zodat het er is als het nodig is, of in 1 x betalen als dat kan lijden.
Jouw mevrouw heeft er geen goede voorlichting over gehad dat je premie niet alles is, dat je zelf nog moet sparen voor het ER deel (als je het niet in 1 x kunt betalen). Als dat echt niet kan dan moet ze dat opnemen met de de gemeente/budgetbegeleiders of wie dan ook haar die 50 euro per week geeft, misschien is dat vergeten bij de berekening. Want hoe dan ook hoort het bij de kosten, óf zelf opsparen óf meteen afrekenen met de verzekering.

Niet gedaald

Nathalie, ik ken het systeem van teruggave (250 euro) wel nog en de premie is na afschaffing daarvan niet gedaald. De kosten van het eigen risico worden ook niet meegenomen in berekeningen (bijvoorbeeld van je leefgeld). Dus dat het wel bij de ziektekosten hoort is jouw particuliere visie, maar niet wat maatschappelijk gezien gangbaar is.

Dan kun je zeggen dat mensen et niet snappen, maar ik zou het zinniger vinden dat de huisarts of het laboratorium of andere medische hulpverleners zouden uitleggen hoeveel het kost als iemand bepaalde onderzoeken laat doen. Zoals de bakker vooraf aangeeft hoeveel een brood kost.

Ik ben wel eens verdwaald in een poging van de tandarts vooraf een opgave te krijgen van de kosten. Tandarts verwees naar ziektekostenverzekering, ziektekostenverzekering zij dat er een prijsopgave moest komen, tandarts kon die prijsopgave niet doen omdat hij niet wist wat hij zou doen, en een eventueel 'onderzoek' naar wat hij zou moeten doen, daarvan wist niemand of het vergoed zou worden, omdat daar geen prijsopgave van kwam end e ziektekostnverzkeraar dat niet kon zeggen.

Ik ben verder wel goed onderlegd hoor. Snap vrij veel en kan goed Nederlandse teksten lezen.

Het zelfde is me een keer overkomen met iets als een N20 (tandarts, kan ook een andere aanduiding zijn geweest). Werd niet vergoed. Wist ik wat het was. Maar ik moest het wel zelf betalen. Niet eens vanwege het eigen risico, maar omdat het buiten de vergoedingen viel. Niemand die me vooraf daarover inlichtte of vooraf vroeg of ik dat wel wilde. Het is wat dat betreft een tamelijk bizarre positie waarin je als klant van de gezondheidszorg terecht komt. Vooral omdat de gezondheidswerkers nog niet geleerd hebben om te werken als de bakker: prijzen bij de behandelingen zetten en bespreken of het wel of niet vergoed wordt.

Dat geheel moet je niet naar de consument schuiven, doet de bakker ook niet.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

18-08-2013 om 17:24

Premie

Het eigen risico was het eerste jaar maar 150 euro dus krap een tientje en ik denk werkelijk dat het eerste jaar de premies niet zo omhoog gingen of zelfs iets lager waren dan het jaar ervoor.

Verder kreeg men gemiddeld 90 euro noclaim terug en zo kon je de zorgpremie gemiddeld 90 euro goedkoper maken. Niet 150 en niet 350.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1687407/2006/09/27/Hoogte-van-zorgpremie-valt-moeilijk-te-voorspellen.dhtml

nathalie

nathalie

18-08-2013 om 18:18

Minder gestegen

tsjor het zal best zo zijn dat de premies bij de invoering van het ER niet echt zijn gedaald, maar dan zijn ze daardoor minder gestegen. Zorgkosten moeten uit de lengte of de breedte komen en ER is een onderdeel van die zorgkosten. Of je dat eerlijk vindt (het knabbelt wat van het solidariteitsbeginsel af als gezonde mensen minder betalen dan de pechhebbers met ziekte) of dat je überhaupt vindt dat de zorgkosten te hoog zijn dat doet er allemaal niet toe, het is zoals het is.
En dat huisarts of het laboratorium of andere medische hulpverleners zouden moeten uitleggen hoeveel het kost als iemand bepaalde onderzoeken laat doen, dat kan niet want dat weten ze niet, zij weten niet hoeveel van het ER er al op is. Dus misschien kost dat onderzoek dan wel niks extra. Het is aan de consument van de zorg om zijn eigen zorgkosten te bewaken en keuzes te maken. Dat kan natuurlijk alleen als er een keus is, als je in de kreukels onder de bus ligt ga je niet bedenken of je wel naar het ziekenhuis zult gaan. Maar voor sommige behandelingen (fysio of toch maar even nog zelf oefenen proberen, tandarts die mooie oplossing laten plaatsen of toch maar de goedkopere) is er wel keus.
En ja daarvoor is inzicht in de prijs nodig, en die hoor je ook te krijgen. Mijn tandarts doet dat gelukkig netjes en vraagt ook van tevoren of ik een bepaalde behandeling wil. Als de jouwe dat niet doet dan is dat niet netjes maar het heeft weer niets met het ER te maken.

Hoogervorst

Op deze pagina vond ik een historisch overzicht van de hoogte van de premies. In 2007 is de premie gedaald, maar dat is ook het enige jaar. Sindsdien is de premie alleen maar gestegen. En de kassen van de verzekeraars zijn voller geworden. Vorig jaar zou de premie van de basisverzekering daarom eigenlijk moeten dalen, maar dat is slechts mondjesmaat gebeurd.
Uiteraard kun je beweren dat de premie sterker zou zijn gestegen zonder eigen risico. De zorgkosten van gezonde mensen zouden daardoor lager zijn. Van zieke mensen hoger.
Eigenbelang, noemt Hoogervorst dat in het artikel uit 2006 dat Dalarna aanhaalde. Maar ik snap die term totaal niet. Ik denk aan mezelf en dat is gunstig, dat geldt dan toch alleen voor gezonde mensen. Je beloont jezelf doordat je het geluk hebt dat je niet ziek bent.
Ja, ik ben voor het solidariteitsprincipe, al vanaf het moment dat ik de eerste reclame hoorde voor de geliberaliseerde ziektekostenverzekeraars: ik hoef toch niet te betalen voor de kosten van een zwangerschap als ik nooit zwanger wordt, zei een man. En dus is het aan de vrouwen om voor zwangerschappen, kinderen etc. te zorgen. Eigen belang, van de man dan. Je kunt er maar blij mee zijn met zo'n redenering.
Ondertussen stijgt het aantal mensen met problematische schulden, en de zorgvermijders. Zij denken aan hun eigen belang: geven het geld liever uit aan eten dan aan een premie, of gaan niet naar de dokter om het risico van een rekening achteraf te vermijden. Hun eigen belang. Je kunt er maar blij mee zijn.

Tsjor

Natalie

'En dat huisarts of het laboratorium of andere medische hulpverleners zouden moeten uitleggen hoeveel het kost als iemand bepaalde onderzoeken laat doen, dat kan niet want dat weten ze niet, zij weten niet hoeveel van het ER er al op is.' Nee, maar ze weten wel dat het kost.

Mevrouw, u zou een bloedonderzoeken moeten laten doen in het ziekenhuis. Dat kost u zoveel, maar als u dit jaar al 350 euro hebt betaald aan eigen risico kost het u niets.

Je kunt niet een commerciële sector willen worden en dit soort essentiële informatie overlaten aan het vermogen van de consument om dat zelf uit te zoeken. Als producent zul je toch inzicht moeten geven in het prijskaartje. Dán pas kan iemand keuzes maken en zeggen: sorry, dat kan ik nu niet betalen, dan maar geen bloedonderzoek.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

19-08-2013 om 07:41

Maar....ot

Ik heb nog nooit een rekening gehad voor bloedonderzoek hoor....zelfs niet als mijn eigen risico nog niet op was.

nathalie

nathalie

19-08-2013 om 20:28

Zie ik anders

Huisartsen, laboranten en noem maar op die inzicht moeten geven in het prijskaartje, het lijkt mij ondoenlijk als die mensen van alle mogelijke onderzoeken, behandelingen en bepalingen moeten weten welke prijs daar aanhangt. In onderhandeling moeten met de patiënt, die schildklierwaarden, oké kruis dan maar aan maar die witte bloedcellen liever niet want dát wordt me dan toch te duur. Ik zie het niet haalbaar. Huisartsen kijken toch naar wat medisch het beste is voor de patiënt en doen geen onzin-onderzoek, daar zou ik mijn huisarts tenminste op vertrouwen.
Een mevrouw die zich lam schrikt als ze een rekening krijgt voor een bloedonderzoek omdat ze niet op de hoogte is van het bestaan van een ER, dat is sneu maar ik vind het niet de taak van huisarts,laboratorium etc. om altijd bij iedereen te zeggen weet u wel dat u hiervoor een rekening krijgt als uw ER nog niet is opgebruikt??
Dat mensen keuzes gaan maken of ze een bloedonderzoek wel of niet laten doen als ze echt ziek zijn is geen goede zaak en niet de bedoeling maar dat is niet de schuld van het ER. Dat komt omdat mensen alvast een voorschotje nemen met geld dat eigenlijk bij de ziektekosten hoort. Het zou voor deze mevrouw inderdaad beter zijn geweest als dat geld gewoon bij de premie in had gezeten maar het gros van de mensen kan prima zelf de verantwoordelijkheid aan.

Serra

Serra

20-08-2013 om 11:33 Topicstarter

Marktwerking

Ik werd gisteren aangenaam verrast toen de baliemevrouw bij mijn eerste fysiobezoek vroeg of ik vragen had over de verzekering. En vervolgens in het systeem kon zien hoe ik verzekerd was en wat het betekende: u mag dit jaar zoveel aan fysio besteden. Eerlijk is eerlijk, ze zei niets over het ER.

Maar of het nu wel of niet tot hun taak behoort: ik vond het erg prettig en klantvriendelijk. De praktijk valt onder een grotere zorginstelling die in mijn regio dan ook bekend staat als erg klantvriendelijk. En dat legt ze geen windeieren. Met het oog op marktwerking in de zorg, kan ik me zo maar voorstellen dat een instelling een pasje extra zet, dat wellicht vastlegt in een strategische missie en dus meer doet dan formeel hun taak is.

De horken van destijds zijn ook steeds meer een uitstervend ras. En dat is niet voor niets... Er komt meer kijken bij het welzijn van mensen dan alleen hun lichamelijke gezondheid. Ik vind het echt een pre, wanneer zorgaanbieders daar rekening mee houden.

Petra Kappers

Petra Kappers

21-08-2013 om 08:14

Nee amk (vrijwillig er)

Ik heb bovenop het verplichte ER een vrijwillig ER van 500 om mijn premie te drukken met 250 per jaar (zilveren kruis achmea). Dit vrijwillig ER geldt NIET voor mijn aanvullende verzekering. Vic heeft gelijk: aanvullende verzekeringen zijn al kostendekkend voor de maatschappij.
Verder is het bij mij idd zo dat de eerste 20 fysio worden vergoed vanuit aanvullende verzekering. Die vergoeidng van de fysio zit mijns inziens vreemd in elkaar.

Nathalie

Je hebt vast gelijk hoor, als je zegt dat het niet de taak van de huisarts is om alle kosten van onderzoeken te weten. Maar basiskennis (wat valt onder de basisverzekering en wat niet) hebben huisartsen, net als jij en ik, vaak wel.
Daarom is het misschien niet hun plicht, maar wel een fijne service aan hun patiënten als ze melden dat een bepaald onderzoek niet onder de basisverzekering valt. Niet alle patiënten zijn even taalvaardig, leesvaardig, intelligent of wat dan ook om dit soort dingen zelf uit te kunnen zoeken.
n@nny

natahlie

natahlie

21-08-2013 om 19:50

N@nny

Wat jij zegt, als het gaat om wat er onder de basisverzekering valt en wat niet ben ik het met je eens. Dat is net zo als bij de tandarts, fysio, alternatieve genezer e.d., de kosten horen besproken te worden.
Maar daar ging het hier niet om, tsjor vond dat een huisarts, laborant en andere zorgers precies moeten kunnen vertellen wat elk onderdeel van hun basisverzekerde (evt. doorverwezen) acties kost. Omdat patiënten die kosten eerst zelf moeten maken zolang hun ER nog niet opgebruikt is, en ze dan kunnen afwegen welk (bloed)onderzoek ze wel of niet laten doen.
Dan zeg ik ieder doet er beter aan die 350 euro ER-kosten niet direct in eigen zak te stoppen maar te wachten of je ze aan het eind van het jaar nodig hebt gehad of niet. Dan hoef je je ook niet lam te schrikken van een doktersrekening van basiszorg en je huisarts te verwijten dat hij je niet heeft verteld wat dat bloedonderzoek ging kosten. Als je onder de bus komt en bewusteloos naar het ziekenhuis wordt gebracht heb je geen keus maar krijg je die rekening óók en moet het geld er ook zijn.

Wat is daar mis mee?

'tsjor vond dat een huisarts, laborant en andere zorgers precies moeten kunnen vertellen wat elk onderdeel van hun basisverzekerde (evt. doorverwezen) acties kost. Omdat patiënten die kosten eerst zelf moeten maken zolang hun ER nog niet opgebruikt is, en ze dan kunnen afwegen welk (bloed)onderzoek ze wel of niet laten doen.'
Enw at is daar mis mee? Zelfs als je 350 euro hebt gespaard (en ik heb al aangegeven dat dat niet zo eenvoudig is, houd er rekening mee dat veel alleenstaanden van 50 euro en gezinnen van 70 euro per week moeten leven!),
Maar zelfs als je dat geld hebt gespaard, dan moet je toch nog zelf kunnen bepalen of je dat aan zo'n onderzoek uit wil geven? En daarvoor moet je dan toch weten wat het kost? Dat is de bejubelde bewuste patiënt/klant waar de maatregel voor bedoeld zou zijn.

Hoe kun je nu een zorgbewuste klant zijn als je vooraf niet eens te weten kunt komen wat iets kost?

Tsjor

nathalie

nathalie

23-08-2013 om 18:16

Nou tsjor

Een zorgbewuste klant zijn en vooraf weten wat iets kost zodat je kunt afwegen, zelf kunnen bepalen of je dat aan zo'n onderzoek uit wil geven, dat vind ik opgaan als het niet om basispakketzorg gaat maar om aanvullende zorg.
Basiszorg is geen kwestie van keus maar van noodzaak voor de gezondheid. Kijk en dáár mag een zorgbewuste klant best over nadenken, over die noodzaak (samen met de dokters natuurlijk). Als je denkt een keus te kunnen maken, nee dokter doe dat schildklieronderzoek maar niet want dat vind ik toch te duur hoor, als zorgbewuste klant, dan had je dat hele onderzoek niet moeten overwegen, als zorgbewuste klant. Ik verwacht van mijn huisarts trouwens dat hij ook alleen onderzoek (laat) doen wat nodig is, zodat ik als ik word doorgestuurd niet hoef na te denken over de noodzaak. Dan is het nodig, punt en hoef ik ook geen kostenafweging te maken.
Bovendien hoe zit het dan als het ER is opgebruikt? Dan hoeft die zorgbewuste klant van jou die kostenafweging niet meer te maken want hallekidee de gemeenschap betaalt er nu voor dus doe maar lekker. Terwijl een écht zorgbewuste klant er dan nog evenveel over nadenkt of dat doktersbezoek nu echt nodig is of (nog) niet.
Ik snap heel goed dat 350 euro voor veel mensen een boel geld is. Maar wat jij zegt, ze kunnen dat niet sparen, hoe gaat het dan als die mensen onder de bus komen? Dan moet dat geld er toch ook zijn. Als het echt voor zoveel mensen een probleem is om de ER-gelden niet uit te geven zolang ze nog niet ‘verdiend’ zijn dan kunnen maar beter de premies gewoon weer omhoog doen, dan kunnen mensen het niet alvast uitgeven en daarna in de problemen komen.

Snap ik niet

'Een zorgbewuste klant zijn en vooraf weten wat iets kost zodat je kunt afwegen, zelf kunnen bepalen of je dat aan zo\'n onderzoek uit wil geven, dat vind ik opgaan als het niet om basispakketzorg gaat maar om aanvullende zorg.' Maar dat eigen risico is net gekoppeld aan het basispakket. Om mensen bewuster te maken etc.

'Basiszorg is geen kwestie van keus maar van noodzaak voor de gezondheid. Kijk en dáár mag een zorgbewuste klant best over nadenken, over die noodzaak (samen met de dokters natuurlijk). Als je denkt een keus te kunnen maken, nee dokter doe dat schildklieronderzoek maar niet want dat vind ik toch te duur hoor, als zorgbewuste klant, dan had je dat hele onderzoek niet moeten overwegen, als zorgbewuste klant.' Ik snap het niet. Je komt niet bij de dokter voor een schildklieronderzoek, maar voor bepaalde klachten. Hoezo mag je dan vervolgens niet een afweging maken op basis van de kosten? Of sterker nog: denk je dat mensen die niet vooraf gespaard hebben, niet vooraf zijn ingelicht over mogelijke kosten, maar achteraf een rekening krijgen, dat die mensen uit angst voor een kostbaar doktersadvies maar helemaal niet meer naar de dokter gaan? Waarmee je nog verder van huis bent uit het oogpunt van de volksgezondheid (en het kostenaspect)?

'Ik verwacht van mijn huisarts trouwens dat hij ook alleen onderzoek (laat) doen wat nodig is, zodat ik als ik word doorgestuurd niet hoef na te denken over de noodzaak. Dan is het nodig, punt en hoef ik ook geen kostenafweging te maken.' Maar je moet het wel betalen!

'Dan hoeft die zorgbewuste klant van jou die kostenafweging niet meer te maken want hallekidee de gemeenschap betaalt er nu voor dus doe maar lekker.' Ja ergens is er het beeld ingeslopen dat mensen die naar de dokter gaan mensen zijn die lekker op kosten van de samenleving pillen gaan vreten, omdat ze het lekker niet zelf hoeven te betalen. Vroeger was het zo, dat men ervan uit ging dat mensen die naar de dokter gingen dat deden omdat ze ziek waren. Noodzaak dus. Gekoppeld aan het besef, dat de kosten van echt noodzakelijke zorg niet op te brengen zijn voor een eenvoudig individu, plus dat goede zorg van belang is voor de hele volksgezondheid maakte het belang van het delen van de kosten inzichtelijk. Iedereen betaalt ook rustig mee, niet alleen aan de ziektekosten, maar heel veel meer nog aan de AWBZ. Terwijl een gezond mens daar niets voor terug krijgt. Het solidariteitsbesef zit gelukkig bij de bevolking nog heel diep. Alleen de m ensen die ziek zijn, die zijn de dupe.

'Maar wat jij zegt, ze kunnen dat niet sparen, hoe gaat het dan als die mensen onder de bus komen? Dan moet dat geld er toch ook zijn.' Ervan uitgaande dat iemand het overleeft heeft: mijn eigen ervaring met kinderen (jongvolwassenen) is: lenen bij de ouders. Andere poging: de gemeente vragen (ligt aan het beleid van de gemeente of dat succes heeft. De voedselbank is nog een optie. Nog een andere oplossing: de ziektekostenverzekeraar bellen en vragen of je in termijnen mag betalen (en dan maar nog minder eten). Maar er is ook een grote groep die geen bijspringende ouders heeft, bot vangt bij de gemeente en niet het besef heeft om de telefoon te pakken. Die mensen laten schulden oplopen, openen brieven niet meer, zien de aanmaningen niet meer, en belanden tenslotte in de schuldhulpverlening. Trouw heeft vrij recent een prachtige serie portretten gemaakt van mensen die diep in de schulden zitten. Vrijwel allemaal noemen ze schulden bij de ziektekostenverzekering.

Ja, ik denk echt dat het beter is om het eigen risico te verwerken in de premie. En het kan best zijn, dat de premie daarvoor niet eens omhoog hoeft, omdat de ziektekostenverzekeraar ook geen berekeningen meer hoeft te maken van dat eigen risico, achter het geld aan moet gaan etc. Waarschijnlijk is de afschaffing kostenneutraal. Met winst voor de volksgezondheid.

Tsjor

nathalie

nathalie

24-08-2013 om 22:03

Tsjor het verschil

Waar het verschil ligt is volgens mij dat ik dat zorgkostenbewustzijn een stap eerder zet dan jij.
Je komt niet bij de dokter voor een schildklieronderzoek, maar voor bepaalde klachten, mee eens. En vervolgens vindt de dokter dat die klachten verder onderzoek nodig hebben en hij wil in het bloed verschillende dingen onderzoeken, witte cellen, rode cellen, nierwaarden, leverwaarden. Jouw kostenbewuste patiënt (KP) zegt dan, alles goed en wel dok maar ik wil eerst wel weten wat die verschillende dingen me gaan kosten want ik wil een kostenafweging kunnen maken. Nou, zegt dok, die rode cellen en 2 van de nierwaarden vallen wel mee, maar vooral 3 van de leverwaarden en de witte cellen zijn prijziger omdat het lab daar meer werk aan heeft en duurdere apparatuur voor moet gebruiken. Goed zegt KP, doe mij dan alleen die rode cellen, 2 van de nierwaarden en die ene betaalbare leverwaarde, anders wordt het me te duur. Kostenbewuste afweging.
Ik zou niet graag in de schoenen van die dokter staan, hoe kun je dan serieus werken? Ook als KP kiest voor doe maar helemaal geen bloedonderzoek zou ik me op mijn hoofd krabben. Met klachten naar de dokter gaan en dan vervolgens besluiten dat verder onderzoek je te duur is, lamaarzitte? Hoe nodig was het dan dat je sowieso naar de dokter ging? Eerst graag kostenbewust dáár over nadenken dan!
Het geval dat mensen die niet vooraf gespaard hebben, niet vooraf zijn ingelicht over mogelijke kosten en dat die mensen uit angst voor een kostbaar doktersadvies maar helemaal niet meer naar de dokter gaan, hoezo niet niet vooraf zijn ingelicht over mogelijke kosten? Van mij mag een dokter, laborant etc. het algemeen bekend veronderstellen dat er in Nederland een ziektekostenverzekerings systeem is waarin je basispremie betaalt, dat daarbij een ER geldt dat je als je zorgkosten maakt óók nog moet betalen, en dat je je naar wens met verschillende pakketten aanvullend kan verzekeren. Ik vind het niet de taak van artsen/laboranten om dat aan iedere patiënt nog eens omstandig uit te leggen.
En stel dat jouw KP in maart die afweging maakt om bij zijn klachten dat bloedonderzoek maar te skippen wegens de kosten, in mei zijn been breekt en zijn 350 ER moet betalen. Dan kan hij in juni weer terug, hé dok, laten we dat bloedonderzoek dan nu maar doen hoor, mijn kostenafweging valt nu zo uit dat het wel kan! Kostenbewuste patiënt? Ik versta daar wat anders onder.

En toch gaat het zo

Een ander voorbeeld om het wat ingewikkelder te maken: pati"ent krijgt dezelfde medicijnen voorgeschreven, maar bij de apotheek blijkt dat hij daar vanaf nu voor moet bijbetalen (dan pas). Niet het eigen risico, maar te dure patienten. die patient komt dan terug bij de dokter: ik kan deze medicijnen niet betalen. Dokter moet dan met de patient gaan overleggen: goedkopere medicijnen, of hij moet een uitgebreid formulier invullen om de dure medicijnen aan te vragen.

Bij het instellen van het eigen risico hebben mensen niet meteen 350 euro op de bank staan. En vervolgens hoef je helemaal niet meer kostenbewust te zijn, want je hebt het geld gewoon.

Jouw idee van kostenbewust zijn betekent dat de patient helemaal niet meer naar de dokter moet gaan, want stel je voor dat die iets bedenkt waardoor je onderzoeken moet. Velen zijn het met je eens, doen dat niet meer, maar betalen ook de premie niet meer. De volgende stap wordt dan: als iemand onder de bus komt: laten liggen, want misschien kan die persoon het helemaal niet betalen.

tsjor

nathalie

nathalie

27-08-2013 om 09:29

Laat maar tsjor

tsjor we blijven elkaar niet verstaan dus I rest my case. Als jij zegt, Jouw idee van kostenbewust zijn betekent dat de patient helemaal niet meer naar de dokter moet gaan, want stel je voor dat die iets bedenkt waardoor je onderzoeken moet, dan zit je er helemaal naast. Ik zeg juist aldoor dat patiënten van te voren kunnen/moeten bedenken dat er een ER bestaat en dat onderzoeken, medicijnen en specialistenbezoek eerst eigen geld kost. Niet iedereen heeft dat meteen op de bank staan nee. Maar dan zorg je er voor (jij of je budgetbeheerder) dat er maandelijks premie wordt betaald, én een deel ER wordt betaald of gereserveerd (want het geld is nog niet van jou). Dat hoort net als de premie bij de ziektekosten. Zie zoals Fio het doet. Als je op die die manier te werk gaat dan hoef je je niet lam te schrikken als er zomaar ineens(?!) een rekening van bloedonderzoek op de mat valt en kun je gewoon naar de dokter met alles wat daarbij hoort als dat nodig is.
Het zijn hardcore maandelijkse kosten, iedereen moet huur, energie, gemeentebelasting, ziektekostenpremie, ER-geld betalen. Als dat financieel niet rond kan kun jij wel naar het ER wijzen maar je kunt net zo goed naar de energiemaatschappij of de verhuurder wijzen.
Nog even over bijbetalen voor medicijnen, ja het is kostenbewust en niks mis mee als je samen met je dokter er op let dat je de goedkoopste versie krijgt. Maar voor die tijd heeft de patiënt in jouw ogen al een probleem te pakken, want voordat die medicijnen geheel of deels vergoed gaan worden zal toch echt eerst die 350 ER opgehoest moeten worden.

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2013 om 13:17

Los daarvan

De goedkoopste pillen zijn niet voor elke patient DE oplossing. Mijn zoon mag beslist geen vervanging krijgen voor zijn medicatie, omdat dat voor problemen kan zorgen.

nathalie

nathalie

27-08-2013 om 15:34

Zeker fio

Ik was niet zo volledig maar met de goedkoopste versie bedoel ik natuurlijk de goedkoopste versie die geschikt is voor jou.
Weet er alles van, hier gaat het ER sowieso ook op aan medicijnen.

Reserveren

Nathalie, dan heeft het eigen risico niets te maken met kostenbewustzijn, maar is het gewoon een verhoging van de premie voor mensen die ziek zijn.
Als men dat dan zegt.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2013 om 20:06

Tsjor

Nou,laat ik het zo zeggen: met een chronische aandoening heb je niet de luxe om te overwegen of je bepaalde kosten op een bepaald moment wilt aangaan.

Dus

is het toch gewoon een verhoging van de premie voor mensen die ziek zijn. Heeft niets met kostenbewustzijn te maken. Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben blij dat ik geen medicijnen hoef te slikken etc. en ik wil graag daarvoor iets meer premie betalen, zodat mensen die het wel nodig hebben niet extra hoeven te betalen.

Overigens zijn die chronisch zieken eerder in het verhaal door Nathalie eerder anders beschreven: 'Bovendien hoe zit het dan als het ER is opgebruikt? Dan hoeft die zorgbewuste klant van jou die kostenafweging niet meer te maken want hallekidee de gemeenschap betaalt er nu voor dus doe maar lekker.'

Gisteravond toevallig onderwerp van gesprek met twee mensen die beiden pas in Nederland zijn. De een, langlopend bij de huisarts, paracetamol, plots langdurig het ziekenhuis in, omdat hij ernstig ziek was. Kreeg daarna de rekening voor zijn eigen risico: wat!!!! Heeft 50 euro per week om van te leven.
De ander, vrouw, man werkt, moest een operatie ondergaan, kreeg ook de rekening en dacht: zo weinig, in mijn land is zo'n operatie veel duurder.' (ik denk niet dat ze inzicht heeft in de kosten van de ziektekostenverzekering).
Ik vond het wel grappig, twee zulke tegengestelde reacties.

Tsjor

nathalie

nathalie

29-08-2013 om 19:52

Tsjor

Ja, ER is een verhoging van de premie voor mensen die ziek zijn. Of liever gezegd want zo is het bedoeld, een bonus voor de mensen die niet ziek zijn geweest/geen onderzoeken nodig hebben gehad/geen medicijnen nodig hebben gehad, en of je daar bij hoort weet je pas aan het eind van het jaar want iedereen kan zomaar een keer onder de bus komen.
Met mijn beschrijving 'Bovendien hoe zit het dan als het ER is opgebruikt? Dan hoeft die zorgbewuste klant van jou die kostenafweging niet meer te maken want hallekidee de gemeenschap betaalt er nu voor dus doe maar lekker.' heb ik het natuurlijk NIET over chronisch zieken want die hebben geen keus en kunnen geen afweging maken.
Ik heb het daar over mensen die wel een keus kunnen maken en daardoor kostenbewust kunnen zijn, en het ER kan daarbij best een rol(letje) spelen. Zijn we weer terug bij het begin, bij draadstartser die schrijft: Maar nu komt het er op neer dat ik het zelf moet betalen. Het valt onder mijn (nog niet aangesproken) eigen risico. Ik overweeg om nog wat maanden aan te rommelen en pas volgend jaar te gaan. …met dat vooruitzicht ben ik eerder geneigd mijn blessure nog even aan te kijken...
Dat is best kostenbewust, met hulp van het ER. Even aankijken, die ruimte is er blijkbaar en wie weet is het dan wel vanzelf al een stuk beter zonder dat er kosten gemaakt hoefden te worden.

Fiorucci

Fiorucci

29-08-2013 om 20:11

Precies

Een chronisch zieke heeft geen keus.

bibi63

bibi63

29-08-2013 om 21:53

Dat is waar nathalie

Veel dingen gaan ook gewoon vanzelf over (en evt. medische hulp maakt het niet altijd sneller).

Nathalie

Die 'bonus' gedachte vond ik meer in de terugave zitten: als je niets gebruikt had kreeg je 250 euro terug. Vond ik ook raar: als je niets gebruikt had had je al het geluk dat je niet ziek was, waarom zou daar nog extra geld voor moeten komen? Nu hebben veel mensen niet het besef dat ze en eigen risico hebben van 350 euro, tot ze met kosten te maken krijgen. Dus ze vieren ook geen feestje aan het einde van het jaar van 350 niet-uitgegeven euro's. Want de meeste mensen hebben dat besef niet.

'Ik heb het daar over mensen die wel een keus kunnen maken en daardoor kostenbewust kunnen zijn, en het ER kan daarbij best een rol(letje) spelen.' En dan herhaalt de discussie zich weer: want als je die keuze wil maken zul je toch moeten horen hoeveel het kost. Voordat de rekening op de stoep valt. Hoe kun je anders kostenbewust zijn.

Overigens denk ik dat de hoeveelheid ziektekosten die te maken hebben met eventueel mogelijke ingrepen die best nog een tijdje uitgesteld kunnen worden en fractie is van de hoeveelheid ziektekosten die chronisch zieken maken.

En de mensen die in jouw optiek 'lekker op kosten van de samenleving' gaan lopen zieken, nadat ze eerst het ER hebben opgemaakt, dat zal nog een fractie minder zijn. Maar het kan zijn dat ze in jouw omgeving voorkomen. Ik zie vooral chronisch zieken die de kosten moeten betalen in de eerste maanden en mensen die er niet bij stil staan, ook niet voor gewaarschuwd worden (geen abonnement op een krant hebben, niet meer naar politiek kijken op tv, of het niet kunnen volgen vanwege de taal) en dan plots een hoge rekening krijgen. En soms iemand die het prachtig vindt dat het zo goedkoop is.

Tsjor

nathalie

nathalie

01-09-2013 om 17:13

Laatste

Ik houd er over op Tsjor want ik kan het niet uitleggen of jij wilt me niet begrijpen maar het resultaat is dat jij me dingen in de schoenen schuift die ik nooit heb gezegd. En daar ben ik zat van.
Die bonus gedachte (eerst betalen en dan krijg je terug als je niets hebt gebruikt) is niks anders dan het ER (je hoeft pas te betalen als je wat gebruikt) maar het laatste is minder bevoogdend en leunt meer op eigen verantwoordelijkheid. Niet eerst we pakken het alvast en later kun je het terugkrijgen, maar je mag het zelf onder beheer houden tot het nodig is.
Jij stelt dat veel mensen dat besef niet hebben tot ze met kosten te maken krijgen. Ik ken eigenlijk niemand die niet snapt hoe het werkt, en ook hier op OOL snapt volgens mij iedereen dat. (Mensen die de taal niet spreken/lezen, en die onbekend zijn met hoe in Nederland dingen geregeld zijn, die wilde ik hier toch maar buiten laten...)
Dat kostenbewust zijn van de zorgconsument, ik ga je nog 1x vertellen dat ik denk dat het er niet om gaat hoevéél iets precies kost. Het gaat er om dát zorg kost en de afweging mag zijn, heb ik die zorg (nu) nodig of (nu) nog niet. En het ER kan helpen dat die afweging uitvalt in hmmm, ik kan misschien nog wel even wachten.
En de mensen die mijn jouw optiek \'lekker op kosten van de samenleving\' gaan lopen zieken, nadat ze eerst het ER hebben opgemaakt? Die komen uit jouw optiek. Want dat gaf ik als voorbeeld bij jouw beeld van kostenbewustzijn, wat dus niet mijn beeld is.
En alles wat je nu nog scheef trekt en in mijn mond legt laat ik aan jou.

Nibud

Nathalie, kijk even op deze link, dat is een overzicht voor studenten wat alles kost. Ziektekostenverzekering: 106 euro. Dat is hooguit de basisverzekering met een minimale aanvullende verzekering. Als je dan elke maand geld opzij moet zetten voor het eigen risico, dan zou dat 136 euro moeten zijn.

Zelfs het nibud houdt er geen rekening mee.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.