Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Eigen risico zorgverzekering, hoe zit het?


Nikke

Nikke

02-09-2013 om 23:25

Rotregeling: niet tijdig behandelen kan juist tot hogere kosten

Ik vind het een rotregeling, omdat het juist ontmoedigt om tijdig behandelingen, onderzoeken of controles te ondergaan die kosten op lange termijn zouden kunnen besparen.

Een concreet voorbeeld: Van de opticien kreeg ik te horen dat mijn oogboldruk te hoog is, en het dringende advies om naar een oogarts of optometrist te gaan. Het zit in de familie, dat verhoogt het risico. Ik heb er nu geen last of ongemak van, maar als je dit niet laat onderzoeken en tijdig laat behandelen, dan kun je er op de lange termijn blind van worden of andere (zware) schade aan ogen mee oplopen. De kosten van controle en vroege behandeling (oogdruppels) zijn natuurlijk peanuts vergeleken met de medische en maatschappelijke kosten van de ernstige schade aan de ogen die het gevolg zal zijn van niet behandelen.

Maar ja, omdat je er nu geen last van hebt en het risico op schade op korte termijn vast niet heel groot is, kan ik me voorstellen dat je in de verleiding komt "om er nog even mee te wachten", om nu kosten te besparen, en er dan te lang mee te wachten.

En zo zijn er vast nog vele voorbeelden te verzinnen. Bijv. suikerziekte, hoge bloeddruk, te hoog cholestrol, etc.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor de fysiotherapeut. Ja sommige klachten gaan vanzelf weer over. Maar andere klachten worden langzaamaan steeds erger en hoe langer je wacht, hoe meer behandeling er nodig is. Daar heb ik door schade en schande ervaring mee, want ik ben juist geneigd om helemaal niet zo snel hulp te zoeken, het eerst zelf te proberen, te denken "het zal wel van de stress komen", etc. zonder dat het mijzelf geld zou kosten, trouwens.

Ik vind dat een goede huisarts er op moet letten dat je niet te snel maar ook niet te langzaam wordt doorverwezen naar hulp. Ik ben tegen een eigen risico omdat juist met vroeg ingrijpen en met preventie hoge kosten bespaard kunnen worden, financiële en maatschappelijke kosten, maar ook wat betreft gezondheid en levensgeluk natuurlijk. "Vroeg er bij zijn" moet je dus niet ontmoedigen. Wachten tot iets zo erg is dat het eigen risico overschreden wordt, kan gevaarlijk zijn.

nathalie

nathalie

03-09-2013 om 12:52

Nibud

het nibud calculeert ook niet in dat studenten vaak de max. zorgtoeslag terugkrijgen en dat is meer dan het ER-bedrag. Dus wat wil je nou zeggen? Ik heb allang gezegd dat ik heus wel zie dat zorgkosten niet door iedereen fluitend worden opgebracht, het punt is dat ze er nou eenmaal zijn en dat je daar maar beter van te voren rekening mee kunt houden. B.v. door een deel van je maandelijkse zorgtoeslag teruggave te reserveren voor ER. Heb je het aan het eind van het jaar niet nodig gehad dan is dat leuk.

nathalie

nathalie

03-09-2013 om 13:01

Nikke

Van mij mag die regeling ook weg, ik zei al eerder dat wij toch altijd het hele ER bedrag kwijt zijn vanwege medicijngebruik dus voor ons geen feestje aan het eind van het jaar.
Maar omdat de regeling nu eenmaal is zoals hij is is het beter om daarmee maar te leven en het bedrag apart te zetten.
Wat jij zegt wachten tot het ER bedrag overschreden wordt is pennywise poundfoolish want uiteindelijk betaal je zelf ook meer. Zorg je eerder voor een goede behandeling dan ben je misschien voor 100 euro klaar maar wacht tot het zo erg is dat het eigen risico overschreden wordt dan ben je zelf de volle 350 kwijt. Niet alleen meer maatschappelijke kosten maar ook meer persoonlijke kosten. Het is net als in het bufferdraadje, financieel plannen is niet simpel maar helaas wel slimmer dan het niet doen en het levert je uiteindelijk MINDER kosten op.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2013 om 14:54

Nathalie

Studenten gebruiken die zorgtoeslag om hun premie deels te betalen....

nathalie

nathalie

04-09-2013 om 08:22

Nee hoor fiorucci

studenten gebruiken de zorgtoeslag om kósten te betalen. Huur, eten, boeken, ziektekosten + ER, kleding etc. Dat doen ze met hun inkomsten als stufi, bijbaantje, zorgtoeslag, lening etc.
Het ging er hier om dat tsjor zei dat het nibud de ER-uitgaven niet noemt, maar die noemen ook de zorgtoeslag-inkomsten niet. Daar kwam de koppeling in dit draadje vandaan en verder zijn er uitgaven en inkomsten en moet het onder de streep passen en daarvoor is een goede financiële planning met wat vooruitzien weer handig.

Dalarna

Dalarna

04-09-2013 om 15:59

Chronisch zieken

Volgens mij wordt er nog vergeten dat een groot deel van de chronisch zieken (nee om de één of andere reden vallen er mensen om onbegrijpelijke redenen af) een extra vergoeding krijgen.

Mijn man heeft de brief net weer binnen. Nu 99 euro voor de pillen die hij slikt, die in totaal volgens mij ver onder die 99 euro blijven....

Fiorucci

Fiorucci

04-09-2013 om 17:19

Dalarna

Klopt,maar inderdaad..dat moet je afwachten. Man en zoon zijn beiden in maart al hun hele eigen bijdrage kwijt vanwege medicatie, maar krijgen daar geen vergoeding voor.

Jesse_1

Jesse_1

04-09-2013 om 21:59

Dalarna

Die vergoeding (wtcg bedoel je denk ik?) gaat eruit. Ik dacht dat er sprake was van dit jaar al, maar het ik geloof ik een jaar uitgesteld.
En het gaat om een afdekking van allerlei kosten. Zo is een chronisch zieke niet alleen zijn ER kwijt, maar kan ook minder werken, of moet bepaalde therapieen volgen.
Er zijn misschien ook mensen die de vergoeding krijgen, terwijl ze op geen enkele manier kosten maken, maar dat is het gevolg van een zo min mogelijk administratieve rompslomp voor de toekenning.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.