Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki26

Kiki26

24-01-2009 om 20:35

Erfafscheiding

Momenteel zitten wij midden in een verbouwing. Met onze buren zijn we naar onze mening goed overeen gekomen dat de zijmuren van onze aanbouw op de erfscheiding komen te staan. We hebben (dachten we) duidelijk aangegeven dat hierbij dus de helft van de muur van ons is en de helft van de buren.
Tijdens de bouw blijkt een van de buren toch niet akkoord te gaan met de bouwwijze. Zij claimen akkoord te zijn gegaan met een halve buitenmuur, hetgeen volgens hen inhoudt een halve baksteen, zijnde 5 cm. Wij gaan echter 10 cm hun erf op... We komen echter niet voorbij hun binnenmuur. Volgens onze aannemer heeft de buurman het volste recht protest aan te tekenen, want het is zijn grond, maar hij gaat er vol tegenin en dreigt nu om dan maar Trespa-platen te plaatsen binnen de erfscheiding, zodat zij tegen een hele lelijke wand aan zullen kijken. Op zich vind ik dat onze buren heel lullig doen over 5 cm, maar aan de andere kant is het wel hun grond.
Het enige dat ik wil is dat die verbouwing z.s.m. af is, want ik ben hoogzwanger....
ZUCHT. Heeft iemand nog ideeën? Overigens gaat het onze buurman niet om het geld, maar om het principe. Afspraak is afspraak, en hij houdt voet bij stuk dat hij geen toestemming heeft gegeven voor deze bouwwijze.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

24-01-2009 om 21:18

Ik zou ook niet akkoord gaan...

10 cm klinkt weinig, maar het is wel HUN grond en niet de jouwe. Ik vind het eigenlijk ronduit asociaal om dat "zomaar" te doen. En hoewel ik helemaal geen "mierenneuker" ben, zou ik er zeker werk van maken. Een rechtszaak zou ik daarbij niet uit de weg gaan. Ik kan me niet voorstellen dat je buren een rechtszaak zouden verliezen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat dit is goedgekeurd door de gemeente. Als je "op de scheiding" bouwt, dan staat de buitenkant van de buitenmuur op de scheiding en niet het midden van een muur. Een schutting kan echt op de middenlijn staan maar dan is de schutting van jullie allebei. Maar dat is met een muur van een aanbouw natuurlijk niet zo. Die muur is van jullie en moet op jullie grond staan.

"maar hij gaat er vol tegenin en dreigt nu om dan maar Trespa-platen te plaatsen binnen de erfscheiding, zodat zij tegen een hele lelijke wand aan zullen kijken"

Wie is hij? Jullie aannemer of jouw man. Je aannemer heeft niets te willen. Hij moet doen wat jullie zeggen. Jullie moeten met de buren verder en eventueel met zo'n vreselijk Trespawandje. Als jullie een foute tekening hebben aangeleverd aan de aannemer kan hij de kosten op jullie verhalen.

Ik zou razendsnel naar een goede oplossing zoeken. Ik zou kiezen voor een 10 cm minder brede aanbouw.

Tja, en dat hoogzwangere vind ik een beetje zielig klinken. Jullie hebben je zelf dit gedoe op de hals gehaald.

mem

mem

24-01-2009 om 22:09

Met buren is het vaak lastig

vorige huis, we wilden iets verbouwen en hebben de plannen laten zien aan de buren om overleg te plegen. Hebben veranderingen aangebracht, zij tevreden dachten we want nu zat er geen raam aan hun kant en zij zeiden dat ook al vonden ze het niet leuk ze niet moeilijk gingen doen. Bouwaanvraag ingediend, toestemming gekregen volgende dag lag er al een bezwaarschrift van de buren Heeft maanden geduurd voordat het bezwaar afgewezen was en inmiddels was ik bevallen en was onze geldschieter overleden

mem

mem

24-01-2009 om 22:12

Kleine aanvulling

ik bedoel ermee dat buren wel eens dit zeggen en dan iets anders doen. Overigens denk ik ook dat het niet de bedoeling kanzijn om jullie muur ook maar 1 cm op hun erf te zetten.

Jaymza

Jaymza

24-01-2009 om 23:15

Waarom niet op schrift?

Hier wil de gemeente graag een handtekening van de buren erbij dat ze geen bezwaar hebben. Dan heb je dat gedoe niet.

Jaymza

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 00:38

Heu

Welke gek heeft eigenlijk bedacht om op de grond van de buren te gaan bouwen? Wat was de gedachte daarachter?

Halfsteens of steens

Nivea:"Ik kan me ook niet voorstellen dat dit is goedgekeurd door de gemeente."
De gemeente bemoeit zich daar niet mee. Je kunt toestemming krijgen om op de grond van je buren te bouwen. Een vergunning zegt niet meer dan dat de gemeente geen bezwaren ziet. Of dat ook werkelijk gaat lukken, hangt van overeenstemming met je buren af. Als die bezwaren zien wordt het moeizaam.
Nivea:"Een schutting kan echt op de middenlijn staan maar dan is de schutting van jullie allebei. Maar dat is met een muur van een aanbouw natuurlijk niet zo."
Dat kan wel.
Kiki:"Zij claimen akkoord te zijn gegaan met een halve buitenmuur, hetgeen volgens hen inhoudt een halve baksteen, zijnde 5 cm. Wij gaan echter 10 cm hun erf op... We komen echter niet voorbij hun binnenmuur."
Begrijp ik goed dat de huizen aan elkaar komen te staan? Volgt daar ook uit dat de trespa-oplossing betekent dat er een kier van 5 cm tussen de huizen komt?
Een gezamelijke buitenmuur betekent gezamelijke verantwoordelijkheid (onderhoud). Het hoeft niet te betekenen dat dat ding ook werkelijk gezamelijk bezit is. Hebben jullie notarieel iets vast laten leggen over die muur? Dat zou wel moeten.
Zo ja, wat staat daar precies?
De buren hebben het over een halve baksteen bij een baksteenbreedte van 10 cm en dan een halfsteens gelegde buitenmuur. Zie http://www.xs4all.nl/~desnor/bouwtechniek/pag.%20metselen/ia.metselverb.algemeen.htm
Jij hebt het over 10 cm. Komt dat omdat de muur steens gelegd wordt (zie link), of zou de complete halfsteensmuur op de grond van de buren terecht komen?
Als dat laatste het geval is, dan hebben je buren gelijk. De gezamelijke muur staat dan niet op de grens, maar over de grens.
Is van meet af aan duidelijk geweest dat het om een steens muur gaat, dan heb jij gelijk. Maar vlak de annemer niet uit. Heeft die een fout van 5 cm gemaakt? Dat denk ik eigenlijk. Dan is dit conflict geen conflict tussen jou en je buren, maar tussen jullie samen en de aannemer. Die moet die muur gewoon 5 cm korter maken. Niet met trespa, maar met steen. Dat hebben jullie besteld en is zo afgesproken.
Groet,
Miriam Lavell

MaximeM

MaximeM

25-01-2009 om 10:31

Moeilijk

Hoi,

Ik geloof dat ik al buren hier ook niet mee akkoord zou gaan. Waarom moet er op de grond van de buren gebouwd worden? Waarom niet meteen gewoon het geheel op je eigen grond zetten, dan had je nergens last van gehad. Misschien kan je beter de buren die er niet mee akkoord gaan een tegemoetkoming aanbieden (geldbedrag) om alsnog akkoord te gaan (dit keer héél duidelijk op papier, zodat er geen twijfel meer over kan bestaan hoe die muur gebouwd wordt)

Maxime

MaximeM

MaximeM

25-01-2009 om 10:33

Oh tegelijk gepost

Ja ik snap nu waarom je voor deze constructie koos. (de binnenmuren recht laten lopen) Goh wat vervelend dan dat dit blijkbaar niet goed is overgekomen bij de buren. Nogmaals, ik zou met een geldbedrag over de brug komen als tegemoetkoming, en een excuus voor het misverstand. Ik denk dat dat goedkoper is dan de boel te moeten laten ombouwen.

Maxime

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 11:12

Altijd makkelijk praten

"Maar ik kan me niet voorstellen dat je je buren voor het dubbele bedrag het schip in wilt laten gaan over 5 cm. We hebben het niet over knikkers. Als je het hebt over een goede burenrelatie betekent dat ook nogal wat."

Zorg daar dan zelf voor, voor die goede burenrelatie! En biedt ze gewoon een fatsoenlijke som geld voor 5 cm op hun grond bouwen! Lekker makkelijk om vanuit de positie van nemer te zeggen dat een goede burenrelatie belangrijk is, dat je buren voor zoveel geld het schip in gaan, blabla. Je buren zijn moeder Theresa niet, als je hun grond wil hebben moet je hem kopen, en willen zij niet verkopen, dan schik je je daar gewoon in. Zo werkt het nou eenmaal.

De oplossing van je aannemer is flauw en naar mijn idee ook nog eens onhoudbaar. De buren kunnen zonder meer aantonen dat ze daar niet mee akkoord zijn gegaan en alsnog bezwaar maken. Ben je nog veel verder van huis.

"Kan me niet voorstellen dat wij zelf over 5 cm moeilijk zouden doen, tenzij het geheel om moedwil berust (wat bij ons absoluut niet aan de orde is). Maar goed, dat is makkelijk praten natuurlijk... "

Mja, ik kan me voorstellen dat je buren zich maar moeilijk goede trouw bij dit soort dingen kunnen voorstellen en gewoon vinden dat jij 5 cm van hun grond inpikt. Wat natuurlijk ook zo is, hoe je het wendt of keert.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 11:25

Ja maar

Kiki:
"De gedachte hierachter is dat wij onze binnenmuren recht door kunnen laten lopen, zodat wij bij onze keuken geen rare naar binnenspringende wand zouden krijgen."
ja maar, wie heeft dat bedacht?
Het is namelijk duidelijk, dat degene die dat bedacht heeft, een grove planningsfout heeft gemaakt. Je kunt niet 'zomaar' 5 cm grond van je buren innemen.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 11:35

Assumption is the mother of all fuckups

Kiki:
"'t is ook moeilijk uit te leggen. Er waren verschillende opties en de optie van de doorlopende muren is (dachten wij) duidelijk met de buren geommuniceerd... Het is ook niet 'zomaar' gedaan. Naar onze overtuiging is hier voor beide partijen akkoord voor gegeven."
Assumption is the mother of all fuckups. heb je ooit expliciet gezegd; we gaan 5 cm extra jouw terrein op?
Nogmaals, WIE heeft dit bedacht?
Qua geld zou je de grond moeten aankopen, en dan zou je een strook van 10 cm moeten kopen -das niet zo duur. Maar buurman kan dan nooit meer zo uitbouwen zoals jij dat doet, en dat maakt zijn woning minder waard.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 11:50

Ja maar

WIE heeft dit bedacht?

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 12:05

Ja maar2

En heb je ook ooit met zoveel woorden gezegd: We gaan 5 cm van jullie grond inpikken??? En hebben de buren toen ooit met zoveel woorden gezegd: Dat vinden we goed??

Je buren hebben gelijk

Kiki:"De huizen deelden al een scheidingsmuurtje in de tuin van 10 cm, waarbij 5 cm op onze en 5 cm op de grond van onze buren stond. De muur die nu geplaatst wordt is aan beide zijden 5 cm breder, dus hij gaat 5 cm meer hun kant op. In totaal komt het muurtje dus 10 cm op hun grond, waarbij zij aangeven maar akkoord te zijn gaan met 5 cm, zoals de oude situatie was."
Ik denk dat het uitgangspunt van de buren het meest logisch is. Natuurlijk verwachten ze dat de zaak begrepen wordt zoals ie altijd al begrepen is en niet dat er ineens een nieuwe interpretatie is.
Kiki:"Zij hebben getekend akkoord te gaan met een halve \'muur\',"
Is er als bijlage een tekening bijgevoegd die jouw uitleg van 'muur' onmiskenbaar maakt? Zolang er getwijfeld kan worden, zie ik het gelijk bij de buren liggen.
Maar dan nu de oplossing: Aftimmeren met trespa gaat wellicht nog problemen opleveren in verband met je bouwvergunning. Het ziet er anders uit dan beloofd. Zo verhuist het probleem zich van een probleem met je buren naar een probleem met de gemeente.
Is er een mogelijkheid om dat trespa eruit te laten zien als een bakstenen muur? (Ja, die is er, je kunt met sierstuck doen alsof het een muur is. Heb ik ook gedaan. Kost wel iets meer natuurlijk).
Waarom is de muur die nu geplaatst gaat worden aan beide zijden 5 cm breder trouwens?
Groet,
Miriam Lavell

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 12:28

Te ver gegaan

Je bent eigenlijk al te ver gegaan. Het gaat je buren nu om het principe en dat is eigenlijk gevaarlijker dan geld. De juiste gang van zaken in dit soort gevallen is:
Buren, wij willen 5 (eigenlijk 10) cm van jullie grond kopen, kan dat, wat willen jullie ervoor hebben?

Nu zijn jullie -in de ogen van de buren- uit een soort gemakzucht er wel vanuit gegaan dat het wel oké en vanzelfsprekend is zoals jullie het willen. Want tja, een muur die mooi doorloopt, wie wil dat nou niet?

En ook ik ben razend benieuwd waarom je nu pas wil betalen en dat niet eerder geregeld hebt. Want tja, eerlijk is eerlijk, mij zou het ook om het principe gaan. Waarom pas met geld komen als er gesteigerd wordt?

Je vraagt wat een goede prijs is. Ik denk dat je dan na moet gaan wat je de andere buren betaald hebt. Die zijn tenslotte al akkoord, toch? Heb je die niets betaald, dan kan ik me heel goed voorstellen dat het de buren meer dan ooit om principes i.p.v. geld gaat.

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 12:41

Aha, pas twee dagen

"Bij onze andere buren speelde hetzelfde, maar zij zijn uiteindelijk akkoord gegaan. "

Het 'uiteindelijk' deed mij vermoeden dat het al langer speelde.

De buren ook niet

Kiki:"We zijn ons er niet eens bewust van geweest dat de muur 5 cm meer op de grond van de buren zou komen te staan. Wel dat we op hun grond zouden komen, maar er nooit bij stil gestaan dat dat zou zijn dan voorheen."
Jullie buren ook niet. Dat is niet hun 'schuld' natuurlijk.
De vraag is wat je buren nu willen: geld (schadevergoeding voor het gebruik van 5 cm meer), of botweg dat je van die 5 cm afblijft?
Dat is een kwestie van onderhandelen.
Groet,
Miriam Lavell

Hier ook

de buren hebben een uitbouw van 1,80 diep, de erfafscheiding is de spouw waardoor er een halfsteens muur op onze grond staat, daardoor was het mogelijk voor hen om een rechtdoorlopende muur te krijgen.

Aangezien we het huis in deze situatie gekocht hebben doet het er hier niet toe. Wij gaan misschien ook nog uitbouwen en gebruiken dan idd die wand gedeeltelijk (hij is mij te ondiep) of geheel (dit is E 5000 goedkoper maar dus dan ook veel ondieper dan we eigenlijk willen).

Maar ik had het op die manier niet gedaan, je drukt iets door waar jij vooral iets aan hebt. Als zij ooit willen uitbouwen hebben ze die binnenmuur al zeg je, ALS maar misschien gaan ze dat nooit doen. En misschien willen ze wel een heel andere uitbouw die dieper is oid.

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 12:53

Tuurlijk wel kiki!

Tuurlijk is dit wel doordrukken. Lees zelf eens wat je zegt: je beweert zelf niet eens geweten te hebben dat de muur 5 cm extra op de grond van de buren zou komen. Je bent dus niét duidelijk geweest in je communicatie naar hen toe!

Alles is opgelost

als je gewoon die 5cm opschuift je eigen kant op.

dan heb je een kleine verspringing in je eigen muur, that's all en dat is de concequentie van deze verbouwing. Ik zie die kleine verspringing in de muur bij de meeste huizen, behalve dus bij de huizen die het er door gedrukt hebben (en dan blijft er iets irriteren) of waar ze het samen met de buren over eens waren door bijv. tegelijkertijd uit te bouwen.

Janeway

Janeway

25-01-2009 om 12:58

Wat een gedoe

Ik snap je wel,
4 jaar geleden zaten we in dezelfde positie. Ik hoogzwanger en bezig met een aanbouw.. In overleg met de buren is de aanbouw op de erfscheiding gebouwd. Zodat we dezelfde constructie hebben als Kiki, wij binnen gelijke muren, zij dan een stuk van de grond kwijt maar met afspraak dat er gebruik mag worden gemaak van de buitenmuur en natuurlijk als er bij buren ook aangebouwd wordt hebben ze ook een rechte binnenmuur. Alleen hier geen problemen met de buren. Maar de buren wel met verkoop van het huis. Want de nieuwe eigenaren wilden wel het een en ander op schrift en heel suf dat was er gewoon niet..Gelukkig is dat allemaal geregeld.. Maar heeft wel wat voeten in aarde gehad..
Onze buren beseften wel heel goed hoeveel cm van hun tuin af ging en dat was geen probleem, de een maakte er een muur van met klimplanten en de ander heeft zijn sere er tegenaan gebouwd.
Wens je veel sterkte.. En let goed op met wat voor een constructie het bij de andere buren dan opgelost wordt.. En of het niet mooi is tja dat zie je zelf natuurlijk niet, maar de buren wel, overleg dat dan ook wel heel goed..
Succes met beide laatste loodjes..

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 13:04

Die uitleg krijg je er nooit doorgedrukt

want hij is ook niet redelijk én in feite pas ontstaan nadat je hoorde wat de werkelijke situatie was, want voor die tijd heb je je er niet in verdiept, dat zeg je zelf.

Als ik het zo hoor lijkt de aannemer mij niet goed gehandeld te hebben. Schade die je lijdt door het opschuiven van 5 cm zou ik dan ook op hem verhalen. Hij is zonder duidelijk plan, zonder duidelijke vergunning en zonder ondubbelzinnige toestemming van jullie -jullie wisten van niks, zeg je zelf- bezig gegaan met landjepik van de buren. Ik zou me op hem richten en niet op de buren die volledig in hun recht staan.

Kijk

als de spouw precies op de erfgrens staat dan weet je dat de muur aan de kant van de buren 1 steen breed is, dan weet je dus hoe breed het zou worden als je weet met welke stenen je gaat werken.

Dat jij niet goed bent ingelicht of dit niet goed hebt uitgezocht heb je alleen aan jezelf en je aannemer te danken.

5 cm meer op je grond is gewoon 5 cm meer op je grond en dat willen je buren niet. En 5 cm MEER is dus niet dat wat jullie hebben gezegd, jullie hebben centimeters en 'muren' door elkaar gehaald zonder te weten hoe dik een muur nou eigenlijk is.

Luister

half steens is vrijwel altijd 10 cm. Je had kunnen weten dat halfsteens dus 5 cm dikker zou zijn dan het bestaande muurtje van 10 totaal.

Ik zou nog een keer proberen te praten met je buren, open kaart spelen en hopen dat ze er begrip voor hebben en eventueel toch die vergoeding accepteren. Wellicht hebben zij wel iets in het huis wat vervangen of gerepareerd moet worden, een nieuwe cv ketel of zo en kan je het zo oplossen.

Iig de boel aftekenen als je tot een compromis komt !

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 13:16

Raar, kiki

Ik vind je uitleg toch echt niet te rijmen hoor, hoe vaak ik hem ook lees.

"Wij waren volledig in de veronderstelling dat wij binnen die 5 cm op hun grond zouden blijven. We hebben ons nooit gerealiseerd dat dit meer zou worden"

en

"We hebben ons goed laten voorlichten en waren met z\'n allen (aannnemer, buren en wijzelf) in de overtuiging dat we elkaar begrepen. "

Hoe kan je de buren nou verwijten dat ze niet begrijpen wat jij zélf ook niet hebt begrepen! Bij een rechtszaak kun je overigens in het ergste geval alles moeten afbreken. Het gebeurt, je moet maar net pech hebben met de rechter die je voor je hebt.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 13:22

Eens met dynastie

dynastie:
"Hoe kan je de buren nou verwijten dat ze niet begrijpen wat jij zélf ook niet hebt begrepen!"
Precies. Zowel jij als aannemer hebben hier schuld: De aannemer door iets te verzinnen waarvan hij had moeten weten dat t gevoelig ligt, en dat niet 200% duidelijk te maken, en jij door niet goed op te letten. Ik zou dus ophouden met boos kijken naar de buren, en gaan kijken of je de aannemer kunt laten opdraaien voor de extra kosten. Dat wordt morgen je rechtsbijstandsverzekering bellen....

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 13:23

Wat staat er?

Kiki:
"Nogmaals, het gaat om de definitie van 'een muur'. We hebben het niet over afmetingen/diktes/spouw e.d. gehad. We hebben gezegd, de helft van de muur komt op jullie grond, gaan jullie akkoord? Jullie hebben het vruchtgebruik van de muur. Zij hebben getekend voor akkoord."
Ga dan eerst eens lezen waarvoor je buren nou hebben getekend.

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 13:26

Dan wordt het haviltexen, kiki

Dat wordt dan haviltexen:

"De vraag hoe in een schriftelijk contract de verhouding van pp. is geregeld en of dit contract een leemte laat die moet worden aangevuld, kan niet worden beantwoord op grond van alleen maar een zuiver taalkundige uitleg van de bepalingen van dat contract. Voor de beantwoording van die vraag komt het immers aan op de zin die pp. in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan deze bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen pp. behoren en welke rechtskennis van zodanige pp. kan worden verwacht."

Redelijkerwijs van elkaar verwachten. Jij kan moeilijk van je buren verwachten dat zij weten wat jij niet weet. Dat zij zomaar gratis en voor niks als moeder Theresa de grond cadeau doen en dat zij zomaar begrijpen dat je aan landjepik doet. De buren zal naar mijn idee ook geen misbruik van recht kunnen worden tegengeworpen. Mijn advies zou zijn: los het op zonder rechter met je buren, want je staat er niet al te handig voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2009 om 13:29

Als iets onderwerp is voor de rijdende rechter

dan is dit het wel... Er samen uitkomen is alleen veel beter.
Als ik dit allemaal lees vanuit mijn gebrek aan verstand van dit soort zaken, dan vraag ik me ten eerste af of de aannemer in gebreke is gebleven door zo makkelijk te denken over de overlapping op de grond van de buren en dat hij dus voor een oplossing moet zorgen. Ten tweede of je de buren niet aan hun handtekening kunt houden. Dat zij het ook niet goed begrepen hebben daar kun jij niet zoveel aan doen. Al met al zal dat laatste de verstandhouding zo beschadigen dat het nooit meer vriendelijk wordt.

dynastie

dynastie

25-01-2009 om 13:30

Kaaskopje

"Dat zij het ook niet goed begrepen hebben daar kun jij niet zoveel aan doen."

Dan hecht je echt veel te veel waarde aan een handtekening; zie Haviltex.

En de aannemer aanspreken noemde ik ook al eerder, maar Kiki heeft gewoon liever de grond van de buren en liefst ook nog zonder gezeik, want waarom moeilijk doen terwijl die lieve zwangere buuv je land wil inpikken, toch

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.