Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk


Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 12:02:

[..]

Waarom kies je dan alcohol? Blijkbaar toch omdat de persoon die dat uitzoekt/ bepaalt binnen het bedrijf in de beleving is dat het een geschenk is wat gewaardeerd wordt. Want dat is toch het doel van je geschenk; je wilt het geven als een blijk van waardering. Dan is het ook professioneel om je te verdiepen in degene voor wie je het koopt.

Dan is het inderdaad geen doen om 80 verschillende relatiegeschenken te geven. Maar alcohol is allang niet meer zo gangbaar als vroeger nu we alle negatieve effecten er van weten en steeds meer mensen alcoholvrij leven. Dus of het professioneel is omdat te blijven geven...ik denk dat daar wel een maatschappelijke kanteling in komt.

Waarom kies je voor een krentewegge? Waarom kies je ervoor een rollade te doen? Zo zijn er voor alle relatiegeschenken voor en tegens te bedenken en voor alle soorten geschenken voorstanders en tegenstanders.

Die discussie meng ik me niet in. Ik meng me alleen in de discussie over het weigeren: Dat is gewoon gigantisch onprofessioneel. Het is een geschenk, een blijk van waardering en een investering in de relatie die je zakelijk gezien met elkaar hebt. Dat niet elk geschenk voor de ontvanger en schot in de roos is, dat begrijp ik zelf wel. Zeker de helft van de geschenken die ik dit jaar ontvangen heb, zal ik zelf nooit gebruiken of nuttigen. Maar het weigeren komt niet een seconde in me op. 

Het is maar een fles wijn. Ik drink zelf eigenlijk niet en hou niet van wijn maar ik sta er geen seconde bij stil als ik een fles wijn krijg. Ik snap prima dat bedrijven dat geven. Veel mensen drinken het wel graag, het is makkelijk te vervoeren, blijft langere tijd goed en heeft een wat luxer imago. Dus als ik een fles wijn krijg dan dank ik daar hartelijk voor en geef het weg aan een collega/kennis of serveer het aan bezoek. 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 11:51:


@TO als je een relatiegeschenk van mij als bedrijf zou afslaan, dan zou ik daar niet beledigd van zijn, maar wel heeeeeel raar naar je kijken ja. Het is zeer onprofessioneel. Je krijgt iets en dat accepteer je gewoon. Het is een blijk van waardering. Dat jij dan die wijn niet lust of wil, het zij zo.

Dan werk jij bij een bedrijf dan (of je bent een medewerker die) zich niet verdiept in de inhoud van de boodschap van de klant. Waarom meteen denken 'dat het onprofessioneel is"? Feedback is altijd goed om te krijgen, zeker als je commerciële activiteiten ontplooit.

gr Angela

Angela1967 schreef op 25-01-2023 om 12:21:

[..]

Dan werk jij bij een bedrijf dan (of je bent een medewerker die) zich niet verdiept in de inhoud van de boodschap van de klant. Waarom meteen denken 'dat het onprofessioneel is"? Feedback is altijd goed om te krijgen, zeker als je commerciële activiteiten ontplooit.

gr Angela

Wat een onzin zeg. Kijk, dat je een vegan winkel geen rollade cadeau doet, die link kunnen we allemaal wel leggen toch? Maar als TO bij wijze van bij zonnepanelenleverancier op de administratie werkt, om eens iets totaal randoms te pakken, dan lijkt het me inderdaad een gevalletje "Niet verdiepen in de boodschap van de klant" als men niet weet dat TO een fles wijn niet hoeft. Wat een onzin. 

Er worden hier zoveel random zaken aangehaald om maar te kijken of je mening past. Ga het eens lekker bij de grotere bedrijven in Nederland navragen zou ik zeggen. En dan is het gewoon NOT DONE. Sterker nog: Ik ken meerdere voorbeelden van medewerkers die door hun werkgever verplicht worden om naar "gezellige" bijeenkomsten georganiseerd door een klant/opdrachtgever/leverancier MOETEN.


 Daar kun je wat van vinden en daar vind ik zeker ook wat van, maar zo werkt het. Wat geen waardeoordeel is over wat ik daar zelf persoonlijk van vind overigens. Laat ik dat dan maar vooropstellen, voordat daar iedereen weer over valt.

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 12:29:

[..]

Wat een onzin zeg. Kijk, dat je een vegan winkel geen rollade cadeau doet, die link kunnen we allemaal wel leggen toch? Maar als TO bij wijze van bij zonnepanelenleverancier op de administratie werkt, om eens iets totaal randoms te pakken, dan lijkt het me inderdaad een gevalletje "Niet verdiepen in de boodschap van de klant" als men niet weet dat TO een fles wijn niet hoeft. Wat een onzin.

Er worden hier zoveel random zaken aangehaald om maar te kijken of je mening past. Ga het eens lekker bij de grotere bedrijven in Nederland navragen zou ik zeggen. En dan is het gewoon NOT DONE. Sterker nog: Ik ken meerdere voorbeelden van medewerkers die door hun werkgever verplicht worden om naar "gezellige" bijeenkomsten georganiseerd door een klant/opdrachtgever/leverancier MOETEN.


Daar kun je wat van vinden en daar vind ik zeker ook wat van, maar zo werkt het. Wat geen waardeoordeel is over wat ik daar zelf persoonlijk van vind overigens. Laat ik dat dan maar vooropstellen, voordat daar iedereen weer over valt.

Het gaat niet om het geven, het gaat erom hoe jij het vindt als iemand de fles wijn beleefd weigert onder dankzegging. 

Gr Angela 

Ps als mensen dit gewoon netjes doen dan komen bedrijven vanzelf tot de conclusie wat wel en niet werkt als relatie geschenk. Dat bedoel ik dus met ' verdiep je in je klant'. Als je mij als klant van jouw bedrijf onprofessioneel vindt als ik jouw fles wijn weiger of teruggeef dan zegt dat meer over jou dan over mij. En tenslotte wil jij iets bereiken bij je klanten, toch?

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 12:29:

[..]

Wat een onzin zeg. Kijk, dat je een vegan winkel geen rollade cadeau doet, die link kunnen we allemaal wel leggen toch? Maar als TO bij wijze van bij zonnepanelenleverancier op de administratie werkt, om eens iets totaal randoms te pakken, dan lijkt het me inderdaad een gevalletje "Niet verdiepen in de boodschap van de klant" als men niet weet dat TO een fles wijn niet hoeft. Wat een onzin.

Er worden hier zoveel random zaken aangehaald om maar te kijken of je mening past. Ga het eens lekker bij de grotere bedrijven in Nederland navragen zou ik zeggen. En dan is het gewoon NOT DONE. Sterker nog: Ik ken meerdere voorbeelden van medewerkers die door hun werkgever verplicht worden om naar "gezellige" bijeenkomsten georganiseerd door een klant/opdrachtgever/leverancier MOETEN.


Daar kun je wat van vinden en daar vind ik zeker ook wat van, maar zo werkt het. Wat geen waardeoordeel is over wat ik daar zelf persoonlijk van vind overigens. Laat ik dat dan maar vooropstellen, voordat daar iedereen weer over valt.

En vetgedrukte is dus exact wat ik in mijn laatste post bedoelde te zeggen mbt overtuiging, ik had er alleen meer woorden voor nodig 😅😂


Angela1967 schreef op 25-01-2023 om 12:35:

[..]

Het gaat niet om het geven, het gaat erom hoe jij het vindt als iemand de fles wijn beleefd weigert onder dankzegging.

Gr Angela

Ps als mensen dit gewoon netjes doen dan komen bedrijven vanzelf tot de conclusie wat wel en niet werkt als relatie geschenk. Dat bedoel ik dus met ' verdiep je in je klant'. Als je mij als klant van jouw bedrijf onprofessioneel vindt als ik jouw fles wijn weiger of teruggeef dan zegt dat meer over jou dan over mij. En tenslotte wil jij iets bereiken bij je klanten, toch?

Daar hebben we elkaar. Dan is de conclusie dus, dat alcohol als relatiegeschenk prima werkt, gelet op het feit dat VRIJWEL iedereen het nog doet. 

Het gaat ook niet om alcohol an sich overigens. Het weigeren van een relatiegeschenk is gewoon not done. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de mensen die niet in willen zien dat het zo werkt, zelf niet in de positie zitten dat ze relatiegeschenken ontvangen. 

dan

dan

25-01-2023 om 12:58

AlisonH schreef op 25-01-2023 om 10:47:

Ik drink wel wijn, graag zelfs, mits van goede kwaliteit, dus kom maar door met die flessen. Ik geef het alleen niet cadeau tenzij ik weet dat mensen wijnliefhebbers zijn, en ik heb het ook al geruime tijd niet meer in een kerstpakket gehad. Ik denk ook wel dat die kentering er komt in alcoholgebruik. Je moet alleen oppassen dat je er niet prekerig in wordt want dan bereik je doorgaans het tegenovergestelde. Bewustwording dwing je niet af, dat is een langdurig proces. Een fles wijn teruggeven aan een zakenrelatie vind ik echt niet kunnen. Denk er het jouwe van en geef hem weg of , als je echt niemand kent die drinkt, spoel hem door de gootsteen.


Of gebruik hem in een saus tijdens het koken.

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 13:00 Topicstarter

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 12:16:

[..]

Waarom kies je voor een krentewegge? Waarom kies je ervoor een rollade te doen? Zo zijn er voor alle relatiegeschenken voor en tegens te bedenken en voor alle soorten geschenken voorstanders en tegenstanders.

Die discussie meng ik me niet in. Ik meng me alleen in de discussie over het weigeren: Dat is gewoon gigantisch onprofessioneel. Het is een geschenk, een blijk van waardering en een investering in de relatie die je zakelijk gezien met elkaar hebt. Dat niet elk geschenk voor de ontvanger en schot in de roos is, dat begrijp ik zelf wel. Zeker de helft van de geschenken die ik dit jaar ontvangen heb, zal ik zelf nooit gebruiken of nuttigen. Maar het weigeren komt niet een seconde in me op.

En stel dat we ertoe over zouden gaan om elkaar geen geschenken meer te geven? Zou je dat ok vinden? Ik vraag me af of je een zakenrelatie afwijst als je het geschenk beleefd weigert. In de huidige tijdsgeest kan ik me zelfs voorstellen dat je iemand opzadelt met een last door een geschenk te geven. Ik geef toe, de last van een fles wijn is beperkt, maar omdat ik er sinds niet aan toe ben gekomen om ze weg te geven en onze visite ook al niet drinkt, staat er inmiddels alweer ruim een dozijn in de kast. En in jouw geval, doet het je niet een heel klein beetje pijn om een krentewegge (die iemand anders gebakken heeft) in de kliko te kieperen? 

Een blijk van waardering kan ook worden geuit in de vorm van een goeie recensie, een kaart met een persoonlijke boodschap of iets dergelijks. Toch? 

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 13:01 Topicstarter

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 12:56:

[..]

Daar hebben we elkaar. Dan is de conclusie dus, dat alcohol als relatiegeschenk prima werkt, gelet op het feit dat VRIJWEL iedereen het nog doet.

Het gaat ook niet om alcohol an sich overigens. Het weigeren van een relatiegeschenk is gewoon not done. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de mensen die niet in willen zien dat het zo werkt, zelf niet in de positie zitten dat ze relatiegeschenken ontvangen.

Pardon? 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 12:56:

[..]

Daar hebben we elkaar. Dan is de conclusie dus, dat alcohol als relatiegeschenk prima werkt, gelet op het feit dat VRIJWEL iedereen het nog doet.

Het gaat ook niet om alcohol an sich overigens. Het weigeren van een relatiegeschenk is gewoon not done. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de mensen die niet in willen zien dat het zo werkt, zelf niet in de positie zitten dat ze relatiegeschenken ontvangen.

je snapt het echt niet. Jij bent als bedrijf/gever van relatiegeschenk niet maatgevend.

Als ik in een gewoon normaal commercieel gesprek aangeef dat ik het harstikke waardeer dat je me een relatiegeschenk wilt geven dus dat ik het gebaar op prijs stel, maar dat ik 'm niet ga aannemen,  maak je ontzéttend veel kapot in onze commerciële relatie. En jij denkt dat ík wat kapot maak?

gr Angela

In de meeste gevallen geef je de wijn niet als persoon maar uit naam van het bedrijf. De wijn ontvang je ook niet op persoonlijke grond maar als vertegenwoordiger van het bedrijf. Dat ligt bij ZZPers natuurlijk anders en dan kan je een persoonlijke inschatting maken of weigeren een goed idee is. Je zal er in elk geval mee opvallen en dat kan positief of negatief uitpakken. Werk je voor een bedrijf dan zal het je misschien binnen het eigen bedrijf niet in dank worden afgenomen als je weigert.

AlisonH schreef op 25-01-2023 om 10:47:

Denk er het jouwe van en geef hem weg of , als je echt niemand kent die drinkt, spoel hem door de gootsteen.

Als het bocht is, ja. Zo niet, geef het dan aan je buren of aan de favoriete groenteman, buschauffeur. Maakt niet uit aan wie maar geef het door.

Doet mij denken aan het verhaal van een een engelse dame, lid van‚ the first wives club‘. Haar man wilde scheiden en toen heeft ze de zorgvuldig gekoesterde wijnkelder leeggeruimd door achter de melkman te rijden (die toen nog aan huis bracht) en overal waar hij boodschappen achterliet, zette zij een fles wijn bij. Iedereen dacht dat de melkboer ze zo bedankte voor hun trouw. 

….of kook ermee!

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 13:12 Topicstarter

Philou schreef op 25-01-2023 om 13:11:

[..]

Als het bocht is, ja. Zo niet, geef het dan aan je buren of aan de favoriete groenteman, buschauffeur. Maakt niet uit aan wie maar geef het door.

Doet mij denken aan het verhaal van een een engelse dame, lid van‚ the first wives club‘. Haar man wilde scheiden en toen heeft ze de zorgvuldig gekoesterde wijnkelder leeggeruimd door achter de melkman te rijden (die toen nog aan huis bracht) en overal waar hij boodschappen achterliet, zette zij een fles wijn bij. Iedereen dacht dat de melkboer ze zo bedankte voor hun trouw.

Haha, wat een leuk verhaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.