Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen vakantie kunnen nemen in hoogseizoen, wat zouden jullie doen?


Kleinduimpje schreef op 11-04-2021 om 11:00:

Nee, dat bedoel ik niet dat ik me ziek meld en op vakantie ga, ik bedoel ik kan ook een week ziek zijn, dan heeft hij ook niemand.

Ja dat snap ik. Maar in een arbeidsvoorwaardengesprek komt het niet goed over als je daar naar informeert. Als die vakantie voor jou belangrijk is zou ik daarop staan en niet over zieke medewerkers beginnen.

En mogelijk is dat juist de reden waarom niemand op vakantie mag in de zomermaanden. Juist omdat er ook mensen ziek kunnen worden en de werkgever dan het risico loopt op onderbezetting. 

Het lijkt mij een lastige keuze. Maar je had het over kleine kinderen en later over groep 8 of heb ik dat verkeerd gelezen?  Met kleine kinderen lijkt het me niet zo'n heel groot probleem. Je kunt op vakantie in de meivakantie en evt nog dagen daaraan vastpakken, aangezien je voor de kinderen extra verlof kunt opnemen. In de zomer kunnen jullie evt nog een camping in de buurt opzoeken, als je daarvan houdt. Kan geweldig leuk zijn. 

Maar als de kinderen ouder worden en mogelijk naar verschillende scholen gaan (met verschillende meivakanties bijvoorbeeld), lijkt het me veel lastiger.

Verder vind ik 4 maanden sowieso een erg lange tijd en bij dit soort eisen van een werkgever ga ik me meteen afvragen hoe deze verder staat tegenover privé zaken. Ik heb graag een werkgever die snapt dat mijn gezondheid en privéleven op 1 staat. Als dat verder wel goed zit en het dus echt alleen om die vakantie gaat en ik wil de baan echt graag, dan zou ik thuis de verdere mogelijkheden onderzoeken. Maar als het staat voor iets groters, een werkgever die het welzijn van zijn werknemers als bijzaak ziet, dan zou ik er toch maar niet aan beginnen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-04-2021 om 11:26 Topicstarter

Kleine kinderen, bedoel lagere school, groep 8

Kleinduimpje schreef op 11-04-2021 om 11:00:

Nee, dat bedoel ik niet dat ik me ziek meld en op vakantie ga, ik bedoel ik kan ook een week ziek zijn, dan heeft hij ook niemand.

Maar hoe groot is de kans dat je een week ziek bent in de zomerperiode? Los van corona dan.

Waarom zeg je steeds dat je niet samen op vakantie kunt? Boek de twee weken van de meivakantie en de herfstvakantie. Maar ik denk dan aan iets anders: dat jouw man dan geen vrij heeft en hij dus 3 wk met de kinderen alleen zit in de zomervakantie en jij de 3 wk van de mei en herfstvakantie. Ik zou in ieder geval niet adviseren om je kinderen (groep 8 dus volgend jaar brugklas) van school te halen tijdens periodes dat ze geen vakantie hebben. Dat vond ik altijd vreselijk als kind en in de brugklas is dat echt een slecht advies. Dus niet doen als jij niet samen met je man vakantie kunt houden (of dat moet de redding van je huwelijk zijn).

Kleinduimpje, als het normaal is in die branche dan is het toch zo? Aan jou om een creatieve oplossing te zoeken en evt. Iets voor te leggen aan de baas (nu of tijdens de zomer). Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten en blijkt er wel wat mogelijk. Als je zoekt op google naar werkervaringen in die branche kun je wellicht meer vinden (ik snap dat je hier niet exact uit de doeken wilt doen waar/wat). Ik vind het naar werkgever ook niet zo netjes om dan over ziekmelden na te denken. Maar misschien bedoel je dat ook niet. En het risico dat iemand ziek wordt is er altijd, daar zal de bezetting op afgestemd worden. Maar dat is totaal anders dan toestaan dat mensen vrij nemen. Want dan houd je ook  nog eens het ziekte risico. 

En verder: jij kunt het raar vinden, maar als je er nog nooit gewerkt hebt weet je niet of het normaal is. Dus ipv uitzoeken hoe je er evt onderuit kan komen is eerder de vraag: wil je werken of vakantie? 

hoeveel bedenktijd heb je na woensdag? Kun je ondertussen snel doorgaan met andere sollicitaties ?

gr Angela

Hoe leuk is deze baan? De zomervakantie zou me niet zozeer raken, maar wat andere hier ook zeggen is dat 4 maanden wel erg lang is. Als de kinderen niet meer meegaan, zou ik wel in juni of september willen.

Je blijft zelf hangen in 'ik kan niet met de kinderen op vakantie', maar wat hier al door diverse mensen wordt gezegd: dat kan wel. In de meivakantie of je vraagt vrij van school omdat je vanwege je werk niet op zomervakantie kan (zorg wel dat beide kinderen dan op dezelfde school zitten - weet niet of dat zo nog het geval is). Dan moet je dat wel aan kunnen tonen natuurlijk.

Gezien jouw weerstand, zou ik het niet doen. (Dit klinkt een beetje krom, maar als ik jouw berichten lees, zou ik het niet doen als ik jou was. Want het klinkt alsof JIJ het een probleem vindt).

Dat zou van de branche afhangen. Als het in die branche gebruikelijk is dat je zomers niet vrij kan nemen dan zou ik de baan nemen. Als het in die branche niet gebruikelijk is dan zou ik verder zoeken. 


Als het een baan in toerisme is of de agrarische sector dan is het waarschijnlijk vrij logisch dat je niet vrij kan nemen. 

Als het een branche is waarin het niet gebruikelijk is om zomers geen vrij te kunnen nemen dan zou van de werkgever willen weten waarom juist de zomer zo belangrijk is voor dit bedrijf en wat de redenen zijn. 

Op de hand daarvan zou ik een beslissing nemen want als de werkgever inderdaad heel weinig flexibel is dan zou ik daar liever niet willen werken. Als het echter gaat om een baan waarbij het heel logisch is dat je niet vrij kan nemen in de zomer dan vind ik het anders want dat gaat het minder om de flexibiliteit van de werkgever en zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken. 

Verder kan je natuurlijk wel in de meivakantie weg en in de winter. In de zomer misschien een paar lange weekenden, een camping in de buurt...? 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-04-2021 om 11:59 Topicstarter

Het andere probleem is dat er geen werk te vinden is, ben al maanden aan het solliciteren, dus makkelijk zeggen ga verder zoeken is er ook niet bij. Kom niet eens op gesprek ergens. Dus eigenlijk is aannemen de beste optie.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

11-04-2021 om 12:01 Topicstarter

Van de branche weet ik niks van, eigenlijk onbekend zeg maar.... Ik denk dat er wel een waarheid in zit dat het beter is dat ik geen vrij neem..

Je kunt ook beginnen aan deze baan en alsnog verder kijken. Er komen wel weer betere tijden qua werkgelegenheid 

Ik zou het niet erg vinden als ik wel vrij zou kunnen nemen in de meivakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. In de zomer zou ik dan 2 weken een stacaravan huren op een leuke camping dicht bij mijn werk. Hebben de kinderen wel echt zomervakantie en zelf heb je dan ook een beetje vakantiegevoel.

Als ik het zo lees is dit niet een baan waar je heel erg blij van wordt maar die je neemt omdat je niks anders kan vinden. Daar is niets mis mee. Hoe graag wil je weer aan de slag, van de straat zijn en werk hebben, dat wordt dan een doorslaggevende factor. Dat met die vakanties en kinderen lost zich echt wel op. En als je door blijft zoeken naar ander werk ben je hier misschien weer eerder weg dan je had kunnen denken. 

Vier maanden geen vrij mogen nemen is best lang. Misschien kun je afspreken dat je één week in de zomervakantie vrij wil kunnen nemen, de week in overleg, uiteraard wel binnen de schoolvakantie. 
Maar als dat niet lukt, zou ik de baan aannemen. Het werkt altijd beter om vanuit een baan te solliciteren.

Door alle overlappen had ik ook een periode, waarin het niet mogelijk was met 3 kinderen tegelijk vakantie te houden. Ik ben toen op een camping gaan staan in de buurt van een school van de kinderen. Ik heb ook wel een keer een situatie gehad, waarin ik zelf geen vakantie mocht nemen. Toen ben ik in de buurt van mijn werk gaan staan met een tentje. Het ligt er wel aan of er een andere volwassene bij is als je kinderen 10, 11 jaar zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.