Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Genante geldkwestie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

31-10-2009 om 23:08

Helemaal terug naar het begin

Manda, de titel van je eerste posting bevat het woord "genant". Ik vind het inderdaad genant als je eerst vertelt over niet kunnen pinnen en geld bij elkaar schrapen, en daarna over een traiteur. Die combinatie gaat mijn pet te boven. Ik traiteur ook heel graag. Maar als ik niet kan pinnen dan kan ik ook niet traiteuren.

Prulletje

Prulletje

Prulletje

31-10-2009 om 23:09

Astrid

Even uit nieuwsgierigheid: Als je iedere maand zo veel rood staat, hoeveel rente kost je dat nou op jaarbasis?

Prulletje

margje van dijk

margje van dijk

31-10-2009 om 23:23

Jahaa, die clubjes

Ik weet het inmiddels zo goed (hoeveel we aan clubjes kwijt zijn) omdat ik laatst een vriendin aan de lijn had die helemaal verontwaardigd was dat ze met haar oudste kind nieuwe schoenen was gaan kopen die ZEVENENZESTIG euro kostten. (En mijn reactie was: Nou, dat kan nog veel duurder, hoor).

Toen vroeg ze mij hoeveel 'clubjes' kostten en ben ik het gaan uitzoeken (ik kon het zo opzoeken in het schema van Claudia).

Wij hebben drie kinderen en die hebben allemaal individueel muziekles, op de muziekschool. Da's al 500 a 600 euro per kind per jaar. In ons geval 1650 euro. (Overigens bepaalt de gemeente dat bedrag geloof ik).

Dan doen ze alledrie hockey. Dat gaat per niveau, mijn oudste zoon is het duurst en de jongste kost nog niet veel. Maar dat is voor ons ook ruim 700 euro per jaar (in totaal).

En dan doen ze nog alledrie scouting. Dat is maar 139 per kind per jaar, maar het zomerkamp wordt afzonderlijk afgerekend (70 euro per kind voor een week kamp). Dus zo kwam ik ongeveer op 3000 euro uit.

En dan heb ik nog niet eens meegerekend dat ze ook hockeyschoenen, hockeysticks, een tenue, een scouting-uniform, goede schoenen, etcetera moeten hebben. En een muziekinstrument. Dus als je dat meerekent is het nog veel duurder (hoewel je ook veel tweedehands kunt krijgen - maar met 3 kinderen kan ik net zo goed nieuwe hockeyschoenen kopen en door mijn eigen kinderen af laten dragen, dus ik moet ze dan toch weer nieuw kopen).

Tenslotte moet me nog even van het hart dat ik dit een heel leuk draadje vindt/vond, maar dat ik die strenge opmerkingen naar Manda wel een beetje onnodig belerend vind. Kom op jongens, waar is je relativeringsvermogen. Natuurlijk is het 'genant' om niet te kunnen pinnen, maar moet je de term eerst verdienen om dat te mogen zeggen? Ik herken het wel hoor, dat impulsieve wat je het ene moment hebt terwijl je op het andere moment weer bloedserieus bent en je afvraagt hoe dit nu weer heeft kunnen gebeuren.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2009 om 23:34

Aiai

Margje, ik begin spontaan te hyperventileren bij jouw jaarlijkse kosten. Mijn hemel! Ik heb het al tegen 'ook best rijk' gezegd, als je het geld hebt moet je er vooral mee doen wat je leuk vindt. Wie weet zou ik ook 'gekker' doen als wij het breder hadden, maar ik geloof dat ik ook onder rijkere omstandigheden 10 keer achter mijn oor moest krabben voor ik zoveel in club, sport en muziek zou pompen. Mijn dochter zit nu trouwens bij de Stam van scouting wat betekent dat de contributie naar beneden gaat in plaats van omhoog

margje van dijk

margje van dijk

01-11-2009 om 00:06

Ja, maar dat is nou precies het punt

, kaaskopje.

Kijk, als die kinderen geen clubjes zouden hebben, dan zouden we dus elk jaar 3000 euro uitsparen. Dan zouden we in 5 jaar tijd 15000 euro op de bank hebben.

Maar ik heb liever dat ze muziekles hebben.

Dus dat vind ik dan welbesteed geld.

Ik geef het tien keer liever aan muziekles dan bv. aan een nieuwe auto. En ook liever dan dat ik het op de bank laat staan voor het geval we onze baan kwijtraken of zo.

Maar ik kan me best voorstellen dat andere mensen andere keuzes maken.

Overigens gaan wij altijd heel low-budget op vakantie. Met een tent in de auto (nog niet eens een dakkoffer of een karretje) en op de simpelste campings, dat kost heel weinig. Iemand in dit draadje ging er prat op dat ze "9 keer buiten Europa" op vakantie gegaan waren. Nou, dat gaat mijn dan weer boven de pet. Kijk, wij zijn ook naar China geweest hoor, maar om dat nou nog 8 keer te herhalen. Daar had ik die 3000 euro per jaar ook aan uit kunnen geven. Ik voel er geen enkele behoefte toe.

Het is voor een heel groot deel 'lifestyle', zo'n buffer / vakantie / auto / muziekles keuze.

Margje

liora

liora

01-11-2009 om 08:00

Mentaliteit

Hoi allen,

Jeetje jeetje, allereerst verbaas ik me over de agressieve toon jegens Manda. Alsof ze persoonlijk jouw buffer heeft opgemaakt aan een weekend Italie.

Ik zou dolgelukkig zijn met een buffer van 5.000 euro, dat is mijn streven. Ik heb wel weer veel opgestoken van dit draadje, vooral AMK is een voorbeeld.

Ik heb grote baanzekerheid en als ik echt echt echt helemaal zonder werk zou komen te zitten, zou ik desnoods onmiddelijk full time aan de slag gaan bij de Etos (kan ik klanten goed adviseren over verschillende papspenen), en dan nog zou ik het redden. Ik vind een buffer van een ton weer een tikje overdreven, doet me denken aan mensen die een trampoline in de tuin hebben met een soort vangnet aan de zijkant, of kinderen die in de bakfiets een fietshelm dragen, dat idee. Je kunt ook te voorzichtig zijn.

Die traiteur snap ik dan ook weer niet zo goed, als je echt weinig hebt, zou ik toch iets van hutspot gaan eten. Wat ik wel herken is dat als ik heel weinig geld heb, ik juist altijd meer behoefte heb aan luxe. Ik voel me dan zielig en dan wordt dat ineens belangrijk. Misschien dat Manda daarom ook even naar de traiteur ging?

Een tweede kind kost toch wat meer dan een rol beschuit hoor. In mijn geval is de kinderopvang toch wel echt enorm duur geworden. Daarnaast heb je toch luiers, kleertjes nodig. Ik krijg veel tweedehands, maar, en dat is inderdaad een keuze, ik wil toch echt dat mijn baby er mooi uitziet in mooie kleertjes. En ik vind niet altijd een broekje van zes jaar oud nog leuk. Dus ik koop wel dingen, maar niet zo heel veel hoor, en ik koop ook wel op Marktplaats. Maar toch, soms heb je ineens een warmer dekentje nodig, of een bepaalde fles (ja bv zou veel schelen!), en zo loopt het toch op.

En Kaaskopje, we weten nu allemaal hoe jij denkt over muziekles, dus zullen we daar nu weer over ophouden?

Clubjes hier ook enorm duur. Zoon zit op atletiek (dat is goedkoop, iets van 130 euro per jaar), zwemmen (heeel duur klein klasje), en dan ook nog Joodse les (250 euro per jaar), om nog maar te zwijgen van de benzinekosten om hem overal heen te brengen en zo.

Ik heb weleens een boekje gelezen van Marieke Henselmans en zij zegt ook dat bezuinigen het leukst is als je het echt ergens voor doet. Dus je kunt toch het beste een doel bedenken voor je zuinigheid. Ik ga dat eens doen, en kijken of ik het haal!

Liora

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-11-2009 om 10:19

Ook geen buffer

Wij hebben geen buffer. Wel een bescheiden spaarrekening - maar die is ook wel eens leeg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook helemaal geen behoefte voel om 20.000 euro of meer apart te zetten 'voor het geval dat'. Als ik 20.000 euro zou hebben, dan zou ik vandaag nog een reis naar Afrika boeken, een nieuwe bank bestellen en hovenier bellen om onze tuin onder handen te nemen. We leven nu!
We werken allebei in loondienst, dat scheelt natuurlijk in de risico's. Zou een van ons worden ontslagen, dan ga ik er vanuit dat we héél snel weer wat nieuws hebben. Of eenvoudig wat freelanceklussen kunnen oppakken (doen we nu ook wel eens, maar houden we ook nogal eens af). En anders gaat de ander tijdelijk fulltime werken (we werken nu 24 en 32 uur, en kunnen als we willen zo naar 36 of 40 uur gaan).
En daarnaast kunnen we natuurlijk veel zuiniger leven dan we nu doen. Ons uitgavenpatroon is met onze salarissen mee gestegen - maar als het moet, doen we zo weer een stap terug.
Naast onze gewone spaarrekening hebben we ook een spaar'rekening' die vrijvalt als onze oudste 18 jaar is en (gaan we maar even van uit) gaat studeren. Toch een soort buffer.

reina

reina

01-11-2009 om 10:40

Vroeger niet

Toen de kinderen klein waren was ik al blij als ik f 2000,- apart had staan, zodat ik niet inpaniek hoefde te ralen als de wasmachine het zou begeven. Naarmate we ouder werden gingen we meer verdienen en kwam er een buffertje. Zolang ze op school zaten konden we weinig sparen ( wij hadden nog de pech dat we lesgeld vanaf 16 en de schoolboeken moesten betalen), maar het buffertje werd wel steeds groter. Nu de kinderen de deur uit zijn kunnen we veel meer sparen, we reizen nu ook veel meer, de buffer is inmiddels goed gegroeid, maar dat moet ook wel, aangezien man ZZP-er is en dus voor zijn eigen pensioenvoorziening moet zorgen.

Zus

Zus

01-11-2009 om 11:43

Prioriteiten

Na al die opgeheven vingertjes de laatste dagen, begin ik een beetje recalcitrant te worden! Het is onzinnig om voor een ander te gaan bepalen wat belangrijk is om geld aan uit te geven of niet. Voor de één is het belangrijk om vaak en ver op vakantie te gaan, voor een ander is dat investeren in het huis, voor weer een ander is het investeren in de kinderen. Lijkt mij allemaal heel legitiem. Maar dat belerende vingertje dat je geld van de bank uitgeeft als je rood staat, nou én! Ja, daar betaal je dus dan ook rente voor, ook eigen keuze.
Een grote buffer hebben heeft voor mij iets mufs, conservatiefs en calvinistisch. En helemaal als je je daarop laat voorstaan 'kijk mij eens mijzelf van alles ontzien en daarom veel geld hebben'. Wat doet het geld op de bank, helemaal niks heb je er toch aan dan? Alleen maar voor een calamiteit? Als je echt verstandig bezig wilt zijn, zorg dan dat je werk kiest dat zekerheid biedt en dat je op 1 salaris kunt leven, in plaats van een part-time baantje zodat je nog leuk vrije tijd hebt.

Chantelle

Chantelle

01-11-2009 om 11:53

Liora

"Ik vind een buffer van een ton weer een tikje overdreven, doet me denken aan mensen die een trampoline in de tuin hebben met een soort vangnet aan de zijkant"

Volgens mij heeft niemand in dit draadje een ton als buffer.

"Een tweede kind kost toch wat meer dan een rol beschuit hoor. In mijn geval is de kinderopvang toch wel echt enorm duur geworden."

De kinderopvang van een tweede, derde, vierde, vijfde kind kost bijna niets. Als je een miljoen per jaar verdient kost het jou als ouder < 10% van de werkelijke kosten. Dus dat is maximaal 6 euro per opvangdag. Die kleertjes heb ik genoemd, maar kost je nu ook weer geen fortuin. Trouwens, over dat trampolineverhaal; ik zou eens even googlen hoeveel kinderen in een ziekenhuis worden behandeld voor een trampolinespringletsel.

Ik vind het heerlijk dat mijn kinderen kunnen kiezen wat ze willen qua clubjes (binnen bepaalde marges). De kosten neem ik dan maar op de koop toe.

"Dus je kunt toch het beste een doel bedenken voor je zuinigheid."

Daar krijg ik toch de kriebels van. Zuinigheid. Brrr. Maar inderdaad, ik vond en vind het geen moeite om geld weg te zetten voor grote wensen. In ons geval: droomhuis en kinderen. Dat droomhuis is er gekomen en onze kinderen zijn geen verwende monsters maar er is financieel gezien ruimte om leuke dingen met en voor ze te doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-11-2009 om 11:59

Zus!

Zus, ik vind dat je helemaal gelijk hebt!

Chantelle

Chantelle

01-11-2009 om 12:13

Zus

"Maar dat belerende vingertje dat je geld van de bank uitgeeft als je rood staat, nou én!"

Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar. De club van Rode Beuk (degenen die een buffer hebben) heffen dat belerende vingertje helemaal niet. Ik sta wel eens rood op mijn gewone rekening en heb daar ook geen probleem mee (natuurlijk ben ik niet zo stom om roodstand te laten voortduren als ik geld eenvoudig kan overboeken).
Dat doet bijna niemand in deze draad. Buffer of geen buffer, rood staan of niet rood staan, wel of niet sparen voor de kinderen, muziekles of geen muziekles. Het kan mij geen biet schelen. Manda startte deze draad omdat ze zich in een 'genante' geldsituatie bevond. Dát waren haar eigen woorden. Iedereen (ik wel) heeft wel eens bij de AH gestaan dat er niet gepind kon worden. Pinpas kapot, pinpas vergeten, rood staan, etc. Haar vraag is of ze onverstandig is geweest en hoe het kan dat haar buffer is verdampt, of anderen dit ook wel eens hebben. De meerderheid in de draad herkent het niet. En voor mijn gevoel, begint Manda en wat anderen nu te sputteren. Degenen met een buffer zijn zuinig, het kan niet, zo wil je toch niet leven. Ook jij gooit nu met termen als 'mij iets mufs, conservatiefs en calvinistisch'. Wij (de club van Rode Beuk) slaat nergens terug met 'vul het zelf maar in'. Iedereen moet het helemaal zelf weten, maar ik vraag me nu oprecht af wat Manda met deze draad wilde bereiken. Gewoon even klagen, even afgeven op iets om iemand, ervaringen horen, ..... Ik heb werkelijk geen idee meer.

'En helemaal als je je daarop laat voorstaan 'kijk mij eens mijzelf van alles ontzien en daarom veel geld hebben.' De bufferaars ontzien zichzelf helemaal niet veel. Zij doen ook de dingen die zij belangrijk vinden. Een buffer vinden ze ook belangrijk. Er is volgens mij niemand in deze draad die hun banksaldo aan het prikbord hebben hangen om te laten zien dat ze veel geld hebben. Want als je wilt laten zien dat je veel geld hebt, moet je het volgens mij juist uitgeven.

'Als je echt verstandig bezig wilt zijn, zorg dan dat je werk kiest dat zekerheid biedt en dat je op 1 salaris kunt leven, in plaats van een part-time baantje zodat je nog leuk vrije tijd hebt.'

Grappig, omdat we altijd hebben geleefd op 1 salaris, konden we eenvoudig sparen voor onze grote droom. En wat we toen hebben gespaard, daar profiteren we nu van. Het was toen niet ons doel om een zo'n groot mogelijke buffer op te bouwen.

Ben wel benieuwd welke werk de ultieme zekerheid biedt. Ambtenaren, timmermannen, 25 jaar in dienst. Alles vliegt er op dit moment uit. Volgens mij heeft op dit moment niemand baanzekerheid.
Grappig dat - ik met buffer - niet rekening houd met ontslag en arbeidsongeschiktheid qua buffer. Dat inkomensverlies zul je structureel moeten oplossen. Het enige wat me handig lijkt is om iets achter de hand te houden om dat uwv etc. niet de meest snelle organisaties zijn qua uitbetalen. En die buffer is - in mijn geval - niet alleen voor calamiteiten. Mijn buffer moet de hoogte hebben dat we op elk moment een half jaar op wereldreis kunnen.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-11-2009 om 12:30 Topicstarter

Nou wat ik wel leerzaam vond

van dit draadje was dat anderen 5000 helemaal niet veel vonden voor een buffer en ik tot dan toe echt dacht (totdat ik dus op mijn reguliere rekening niet meer kon pinnen) dat dat wel genoeg zou zijn.

en verder, ja misschien ook wel even klagen. Enerzijds omdat ik baal dat er zoveel in een paar maanden weg is en anderszijds denk ik ook omdat ik op mijn kop wil krijgen omdat het op is en dat misschien wel onnodig is.

Verder snap ik zelf de pittige persoonlijke (althans zo lees ik ze) reacties ook niet echt, maar lig er verder ook niet wakker van, voor mij was het wel een nuttig draadje.

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 13:01

Manda

Had je eerst dan 5000 als buffer eigenlijk?
Verder mag iedereen van mij zelf weten hoe hoog hij/zij de benodigde buffer wil hebben. Ik kan niet in andermans behoeften kijken tenslotte. Alleen: als het op financieel gebied mis gaat, dan kan ik als muf, calvinistisch persoon het langer op eigen kracht uitzingen dan de mensen met een kleine buffer.

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 13:04

Sure zus

Zeker, Zus, ik ben muf, conservatief, calvinistisch en nog saai ook! < klop mezelf nog een keer op de borst, wat ben ik toch geweldig met mijn grote buffer!>
Ongelooflijk, wat een vooroordelen, alleen omdat er mensen anders met geld omgaan dan jij. Ik zou zeggen, kom een keer kijken bij mij, kun je zien of het klopt.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-11-2009 om 13:06 Topicstarter

Guinevere

ja nog iets meer geloof ik stond er deze zomer nog op een internetspaar.

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 13:08

Ijsvogeltje

Ik leef ook nu. Maar ik heb er geen enkele behoefte aan om mijn geld, dat ik in jaren bij elkaar heb gelegd, er in een paar maanden doorheen te jagen aan een dure reis en een nieuwe bank en een hovenier. Die bank heb ik al, naar Afrika kan ik zelf wel organiseren (maar ga liever naar Frankrijk) en de tuin doe ik liever zelf.
Verder hoop ik dat je gelijk hebt over jullie baanzekerheid, zo fraai is de arbeidsmarkt op het ogenblik nou ook weer niet.

Wat ik hiervan leer..

is dat er een hoop doormekaar loopt in dit draadje. En -help!- dat ik mijn nick aan een club dreig kwijt te raken.

Voor mij is geld een ruilmiddel voor levensenergie en daarmee voor onafhankelijkheid.

Als ik een ruime spaarrekening heb hoef ik bij plotseling opkomende noden en behoeftes nooit naar een ander te lopen. Dat noem ik onafhankelijkheid. Ik ken mensen die na een verhuizing, wat tegenvallers enzovoorts naar hun ouders moesten om een bakfiets te kunnen bekostigen. Dat zou ik niet willen met midden dertig.

Omgekeerd heb ik wel van mijn ouders een schenking gekregen toen wij dit huis kochten. Zij zijn pre-babyboom en ik vraag me weleens af hoezeer dit na die tijd veranderd is. Het doodshemd heeft geen zakken, ik vind het een perfect legitieme keuze om niets aan je kinderen te willen nalaten - maar het is wel een keuze. En met het wel doorgeven genereer je dan ook weer onafhankelijkheid voor de volgende generatie. Dat doorgeven hoeft niet in de vorm van geld, spreiding is aan te raden bij iedere investering. Dus vastgoed, aandelen, spaargeld, noem maar op. Waarbij muziekles een speciale vermelding verdient omdat het volkomen waardevast is en bij iedere inflatie stand houdt. Dat is gewoon een no-brainer voor mij.

Volgens mij zitten we allemaal ook al ver boven wat je nodig hebt, dus meer uitgeven omdat er meer binnenkomt daar snap ik niets van. Als je genoeg hebt heb je toch genoeg? Ik heb de afgelopen jaren ook meer uitgegeven toen we veel verdienden, vooral om gemak en tijd te kopen. Af en toe vind ik dat heel onbevredigend omdat het geen wezenlijke toevoegingen zijn aan mijn bestaan. Duurder en minder lekker eten van AH omdat er geen tijd was om naar de markt te gaan. In combi met een klein kind aan de borst, waardoor ik heel weinig tijd had. Maar ik voel me daar niet lekker bij. Zelfde met boeken kopen in plaats van alles eerst te lenen bij de bieb; dat meteen kopen geeft geen enkele bevrediging.

Kortom er zitten heel veel lagen achter. Geld is niet zomaar geld.

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 13:10

Inderdaad hard gegaan

Dan is het inderdaad hard gegaan, Manda! Hopelijk is dat geld dat nog moet komen een paar duzend, dan tikt het weer een beetje aan.

Minet

Minet

01-11-2009 om 13:13

Zus

Je schrijft: ls je echt verstandig bezig wilt zijn, zorg dan dat je werk kiest dat zekerheid biedt .....

Waar vind je tegenwoordig dergelijk werk? Mijn ervaring is dat een 'vaste' baan alleen maar schijnzekerheid biedt, als je eruit moet, om welke reden dan ook, dan lig je er gewoon uit, zo simpel is het.

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 13:17

Wat doet het geld op de bank?

En Zus, als antwoord op de vraag wat het geld op de bank "doet": wat denk je van rente opleveren? In plaats van het betalen van 15% rente op je rode betaalrekening, levert het mij 5% op. Dat is 20 cent verschil voor tussen een euro die je rood staat of een euro die je spaart.

Chantelle

Chantelle

01-11-2009 om 13:51

Manda

Ik vond de discussie niet heel erg pittig (en al helemaal niet persoonlijk gericht) maar waar ik heel erg moe van wordt is dat mensen die zich wel lekker voelen bij een buffertje, zich hier altijd moeten verdedigen. Begrijp mij goed, ik vind het onzin om je levensstijl (inrichting, merkkleertjes, muziekles, traiteur) te verdedigen of aan te passen. Die fout wordt in deze draad, ook door jou, gemaakt. Als je een buffer hebt heb je daarvoor je hele leven lang hééél zuinig aan moeten deon.
Maar volgens mij wilde je ook tot een bepaald inzicht komen.

Ik heb gezegd dat 5000 euro - als je zelfstandig ondernemer bent - mij niet genoeg leek. Voor niet-ondernemers kan het best genoeg zijn. Afhankelijk waarvoor je die buffer gebruikt en hoe snel je hem weer aanvult.

Ik heb nergens gezegd dat mijn buffer, jouw buffer moet zijn. Ik heb een spaarrekening en buffer ineen en het wordt ook een soort studieverzekering.
5000 euro kan best genoeg zijn maar de essentie is volgens mij dat je de buffer weer aanvult als deze leegraakt. Ik vind het prettig om dat per maand te doen. Jij vind het misschien prettig om dat op een andere manier te doen. Een buffer is er in mijn ogen juist om meerdere klappen tegelijkertijd op te vangen. Of klappen die je niet kunt betalen met één maandsalaris.

Je geeft aan dat je iedere maand wel een nieuwe wasmachine kunt betalen maar dat de rest het dan moet blijven doen. Maar dát is het hem juist. Je weet dat de rest het ook een keer opgeeft of gerepareerd moet worden. Jij hoopt dat niet alles tegelijkertijd kapot gaat, maar dat is volgens mij altijd zo. Ongeluk komt nooit alleen, of zoiets. Onze CV-ketel van het vorige huis ging op kerstavond kapot, vaatwasser en wasmachine overleden tegelijk (scheelde wel voorrijkosten), ik rijd een paaltje omver net nadat we op vakantie zijn geweest.

Jij ziet wel wat er volgende maand gebeurt, ik spreid het risico iets meer. Ik zie nog steeds niet wat daar suf en calvinistisch aan, wat ik daar allemaal voor moet doen en laten. Jij bent dezelfde kosten kwijt aan al die ongein dan ik ben. De eenmalige investering is volgens mij niet meer dan een paar duizend euro en die investering ben je niet kwijt, het blijft jouw geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 14:03

Liora

Mijn opmerking over clubjes etc. was geen verwijt maar een constatering, zoals jij ook uitlegt hoe jij over jouw uitgaven denkt. Jij legt er nu de nadruk op dat ik er eerder iets over gezegd heb.

Vast heel suf

Maar ik zou écht werkelijkwaar niet weten wat we nog zouden willen/moeten willen van het geld dat we nu opsparen op de buffer...(die we w.s. voor de nieuwe auto gaan bestemmen...omdat de buffer anders te vol wordt)
We hebben genoeg t.v.'s in huis, genoeg p.c.'s, een wasmachine, droger én afwasmachine, een inbouwkeuken en een groot huis mét tuin, een verbouwde badkamer en zelfs nog ruimte over...1 auto dat dan weer wel...maar we werken allebei op 10 minuten vanaf ons huis...dus wat zouden met 2 moeten??? De kinderen krijgen genoeg kleren, zitten op muziekles (zelfs 3 dubbelop) én sport...gaan op kamp en we gaan elk jaar zeker 2 keer op vakantie als het niet 3 keer wordt...en dan is er minimaal 2 maal buitenland bij. Ons bankstel is net nieuw, de oude is ook nog in gebruik (voor de kinderen, in de achterkamer), we hebben een haard en een wollen vloerkleed...gaan regelmatig uit eten en zeg nu zelf waar smaakt chinees en tapas het lekkerst? In zo'n plek in stijl toch? O en cultuur krijgen we ook nog zat...(deze week 2 keer zelfs).
Wat in hemelsnaam zouden we met 'al' dat geld dán moeten doen??? (zoveel is het per maand niet eens, maar bij elkaar wel weer)
De enige dingen die ik kan bedenken komen neer op 'verbrassen' om 't maar óp te maken. Met dat als enige doel...en tsja als je daar lol in hebt. Maar ik heb daar helemaal geen lol in.
Maar w.s. wordt ik nu weer neergezet als 'opschepper', maar ja dat ben ik dan weer liever als suf en clavinistisch om eerlijk te zijn.
En die 2de vakantie die betalen wij ook van de renteopbrengt...en meestal kopen we de sint/kerstkado's er ook van. Zó dom om geld als buffer te hebben....Zonde van het geld!
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 14:11

Astrid

Ik ben het met anderen eens dat het écht niet verstandig is om gebruik te maken van een kwartaalkrediet of iets dergelijks. Ik weet niet of je al lang genoeg mee leest om te weten dat ik in de WSNP heb gezeten, alweer een paar jaar terug, maar één van de schuldposten was de bank waar wij het kwartaalkrediet niet meer van terug konden betalen. Oorzaak: ontslag van mijn man en al een wankel financieel beleid. We hadden dat krediet namelijk niet omdat we iedere maand zo'n goed sluitend beleid hadden. Ik heb daar van geleerd. Nóóit meer een krediet. Op = op, dus als we halverwege de maand nog maar 100 euro hebben, stel dat..., dan wordt het sappelen, maar liever dat dan weer in de problemen komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 14:21

Zus

Iemand het advies geven zijn best te doen om niet rood te staan vind ik van een andere orde dan de buffer.
Een buffer opbouwen kan nooit kwaad. Ik vind het zelfs verstandig. Ik vrees dat ik er voorlopig niet aan toe kom en ik vrees ook dat ik de 'verkeerde' instelling heb. Als ik nu opeens duizend euro over zou hebben zou ik ermee naar de winkel gaan, want dan kan ik éindelijk een goede wasmachine, of afwasmachine, of nieuwe koelkast kopen vóórdat die uit elkaar vallen. Er is zoveel wat aan vervanging toe is hier in huis, dáár ligt voorlopig mijn prioriteit.
Bij banen heb je het niet altijd voor het zeggen. Wij zijn blij dat we allebei een baan hebben, maar van 1 salaris zouden we echt niet fatsoenlijk kunnen leven. Het zou wel kunnen, we hebben het ooit met minder gedaan, maar ik ga niet vrijwillig leven alsof we in de bijstand zitten. Wij werken samen 72 uur tegen iets meer dan het minimumloon en dat is ook echt nodig om het leuk te houden. Van die 72 uur zou ik 80 uur kunnen maken, maar ik vind mijn vrije dag te prettig om dat te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 14:28

Rodebeuk

Dus vastgoed, aandelen, spaargeld, noem maar op. ===
Laat ik investeren nou net niet meer zo'n goed idee vinden! Man en ik zeiden afgelopen week nog tegen elkaar dat we bij plotselinge rijkdom nog wel zouden overwegen om geld in veilig lijkende aandelen te steken en geld zouden wegzetten op een veilig lijkende spaarrekening, maar verder...?

Kaaskopje

Met spreiden bedoel ik niet alle eieren in één mandje.
Hoe lager het bedrag in kwestie, des te minder loont het de moeite om eindeloos te gaan rondzoeken naar verschillende mogelijkheden. Maar als je over een bedrag vanaf 10.000 euro praat, zou ik er de voorkeur aan geven om, mits je verwacht het pas over 30 jaar of zo nodig te hebben, niet alles op de spaarrekening te zetten. Ik schrijf het op met enige aarzeling want er komt meer bij kijken. Ook of je het eventueel zou missen, of het voor je pensioen is bijvoorbeeld, of je wel/geen zin hebt om de krant te lezen etcetc.

Toen ik bijvoorbeeld een keer 10.000 euro had gespaard waarvan ik wist dat ik het een tijd niet zou gebruiken heb ik de helft in een mixfonds gestopt en de andere helft in een deposito. Achteraf was het deposito de betere gok, tot een paar maanden geleden want sinds die krach gaan de obligaties heel goed.

Mijn familie is al het geld op de bank kwijtgeraakt in de grote crisis na 1929. Hun geld was door de inflatie niets meer waard. Ze waren boeren, en ze hadden ook nog grond. Die hield zijn waarde. Dus toen mijn oma ging trouwen is er gewoon een akker verkocht. Dat bedoel ik met spreiden.

Na de oorlog kreeg mijn overgrootmoeder geen pensioen omdat ze eigenaar was van een huis. Dat huis was helemaal weggebombardeerd en het duurde tot 1953 dat de resten waren verwijderd en het stuk grond verkoopbaar werd.

Nou ja, allemaal voorbeelden dat in verschillende situaties (nogal extreem, maar goed, de 20e eeuw was extreem) verschillende doelen voor je geld optimaal zijn.

Het klinkt allemaal duur misschien maar vastgoed kan ook zijn je hypotheek versneld aflossen.

Baanzekerheid

Er is een heel grote omwenteling gaande in de westerse maatschappijen. De sociologische literatuur staat er vol van, en je ziet hem terug in dit draadje.

Die omwenteling luidt: het verdwijnen van de middenklasse.

En voordat jullie nu over me heenvallen dat er zoveel mensen momenteel een goed inkomen hebben; dat bedoel ik niet. Het punt is dat met de opkomst van de gegoede burgerij tussen 1850 en 1900 een tijdvak werd ingeluid waarin een goede opleiding een goede baan opleverde die heel stabiele levensomstandigheden bood. Zo kon dan ook de volgende generatie weer van een opleiding voorzien worden die dergelijke vooruitzichten opleverde. Je kon je verbeteren met een opleiding.

De werkende klasse daarentegen was veel meer overgeleverd aan de nukken van de markt (denk aan het sluiten van de mijnen) en leefde van de hand in de mond. Er was geen ruimte voor het opbouwen van een stabiel bestaan.

Tegenwoordig is die baanzekerheid die gekoppeld was aan een hogere opleiding aan het verdwijnen. Het lijkt een puur economische kwestie maar hij grijpt diep in op het gezinsleven en de verwachtingen die ouders hebben van het leven van hun kinderen.

Ik zie in dit draadje verwachtingen van mensen die zekerheid uit hun baan putten en mensen die wat voorzichtiger zijn met die verwachting. Ik zie tegelijkertijd ook hoge materiéle verwachtingen gekoppeld aan de veronderstelling dat bij een lager inkomen de levensstandaard makkelijk kan worden teruggeschroefd.

Wat wil ik daar nou allemaal mee zeggen? Niet dat we allemaal tot een lagere sociaal-economische klasse gaan behoren. Wel dat je ziet dat de middenklasse gegeven een meer onzekere omgeving andere financiele gewoontes gaat vertonen, meer van vandaag op morgen leeft.

Ik heb hier geen oordeel over verder - ik constateer alleen maar dat de wereld waarin wij leven fundamenteel verschilt van die waarin onze ouders en grootouders opgroeiden. Dat betekent dat je een verschuiving krijgt, dat er nieuwe uitgangspunten geformuleerd moeten worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 15:40

Mijn opmerking

kwam meer voort uit wat er de laatste tijd allemaal gebeurt op het gebied van banken. Het komt allemaal niet zo vertrouwenswekkend (of hoe je dat ook schrijft) over dat ik me veilig zou voelen bij investeren. Spreiden is in ieder geval verstandig als het om veel geld gaat, daar heb je gelijk in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.