Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fianna

Fianna

12-10-2010 om 12:35

Gesommeerd door bedrijfsarts


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fatima

Fatima

13-10-2010 om 14:39

Je begrijpt mij niet

Verzetten kan, je bedrijfsleider kan daar niets tegenin brengen. Je hebt deze bedrijfsarts nog nooit gezien dus je kunt ook bij een ander terecht. Verplaatsen kan. Men kan niet van jou vragen om met het openbaar vervoer en 2 kinderen daar naar toe te reizen en er om 9 uur te zijn. Dat heeft nog niets met voor je kinderen kunnen zorgen of niet te maken, toch?

Ik denk dat je niet zo bang moet zijn en eerst dat telefoontje moet wagen. Je bedrijfsleider zei namelijk eerst dat verzetten niet kan of mag en dat je moet gaan maar dat is niet zo. In de brief staat dat je best kunt verplaatsen naar een dag dat iemand jou en je kinderen kan rijden.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 14:46

Fatima

jawel, Fatima, dat heeft er alles mee te maken. Als ik zeg dta ik niet kan komen omdat ik niet met mijn kinderen er heen kan, dan heb je grote kans dat een bedrijfsarts zegt: als jij voor je kinderen kunt zorgen,(en dat blijkt uit het feit dat ik dus alleen thuis ben met hen, anders zou ik hen niet hoeven meenemen) dan ben ik ook in staat om te werken. Snap je?
In die brief staat helemaal niet dat ik kan verplaatsen naar een dag dat iemand mij en mijn kinderen kan rijden. Je kan verzetten met een goede reden, maar mijn reden kan tegen mij gebruikt worden.
En kan dat zomaar bij een andere bedrijfsarts terecht? Volgens mij heeft mijn bedrijf er maar 1, en die werkt voor mijn bedrijf alleen op dinsdagochtend, dus ik kan dan niet op een andere dag.

Jeeeeeeee fianna!

je slaat helemaal door zeg!

Bel even gewoon die bedrijfsarts zelf op en leg de situatie uit dat je het lichamelijk niet kan opbrengen om met 2 kleine kinderen op dit tijdstip daar te komen.

Die bedrijfarts moet onafhankelijk zijn hoor!

En als er verteld wordt dat het toch via je leidinggevende moet wat ik een absurde situatie vind, dan ga je gewoon niet, je bent niet in staat om er te komen... KLAAR!!

Niet flippen zeg!

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2010 om 15:02

Heu

Mss ff gemist, maar hoe je dat anders met je kinderen?

De logische vuistregel lijkt me:
Als je op dinsdag werkt, is er opvang voor je kinderen, en kun je dus ook op zo'n dag naar de bedrijfsarts. Maw: je gaat naar de bedrijfsarts op een moment dat je anders ook zou werken.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 15:06

Lis@

Nee joh, ik sla dus helemaal niet door. Mijn vriendin werkt bij hetzelfde bedrijf als ik als personeels adviseur. Ik heb haar vanmorgen hier over gesproken en zij raadde mij af om te zeggen dat ik niet kan komen omdat ik niet met 2 kleine kinderen er heen kan. Precies om de redenen die ik gaf. Dat heeft niks met doorslaan te maken of flippen te maken zeg!

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 15:10

Tinus

Lees! Het staat in de vorige berichten, vooral mijn eerste. Nee, ik werk normaal niet op dinsdag, dus dan heb ik ook gene opvang nodig. En nee, het kan niet op een andere dag, bijvoorbeeld op een dag dat ik normaal zou werken, want dan werkt mijn bedrijfsarts niet voor mijn bedrijf, dat doet hij nl alleen op dinsdagochtend

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 15:41

Pelle

Ik lig helemaal niet op bed en verschoon af en toe een luier (was het maar waar). Ik hang wel zo veel mogelijk op de bank, maar breng en haal ook de kinderen naar en van school en moet allerlei andere dingen doen. Ik ben gewoon echt bang dat als de bedrijfsarts merkt dat ik op di, woe en don alleen thuis ben met kinderen, hij zal zeggen dat ik dan ook in staat ben om te werken. Dat is ook wat die vriendin die personeelsadviseur is zei dat hij zou kunnen zeggen en dat is dus ook wat hier op het forum door meerderen is gezegd.
Dus, ik kan dan wel bellen en het uit leggen, maar dan heb je dus al kans dat hij denkt, oh zie je, ze kan wel werken want ze kan ook voor haar kinderen zorgen.
Dus als het mij echt niet lukt om oppas te regelen dan moet ik inderdaad afzeggen of een tel.afspraak regelen onder het mom dat ik zelf nog niet in staat ben om alleen te reizen en dat is eigenlijk niet helemaal de waarheid en daar zit ik dan mee. Duidelijk?

Nasha 1st

Nasha 1st

13-10-2010 om 16:14

Bel nou eerst eens!!!! jee...

je doet alsof het een boeman is, haalt je al van alles in je hoofd wat hij wel niet zou zeggen enz! Wanneer ben jij geopereerd?? Nog minder dan 6 weken toch? Een zware operatie. ELKE ARTS WEET DAT JE DE 1E 6 WEKEN SOWIESO NIETS MAG NA EEN OPERATIE!!!!En als hij dat niet weet, dan is het geen goede arts. Bellen dus en uitleggen, en die vriendin van je zou, net als jij beter moeten weten. Alleen een bedrijfsarts is gerechtigd iets over jouw lichamelijke toestand te zeggen, niet je werkgever!

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

13-10-2010 om 16:20

Niet zo moeilijk doen

Als ik jou was zou ik snel oppas regelen voor een dinsdagochtend, en dan de afspraak met de bedrijfarts verzetten naar die dinsdagochtend. Je hebt toch wel iemand die een keer op dinsdagochtend kan oppassen - familie van jou of je man, buren, vrienden? Of huur desnoods iemand in van een oppascentrale o.i.d.

Verder vraag ik me af of je wel met het openbaar vervoer moet reizen. Het is niet niks wat je hebt. Probeer vervoer te regelen, of anders een taxi. Bespreek dit ook eens met je eigen arts.

En ook vraag ik me af of het wel goed is om drie dagen per weer zo intensief voor je kinderen en huishouden te moeten zorgen. Verhindert dit niet je herstel? Kun je geen hulp regelen? Dit is niet zomaar iets, wat je hebt. Als je te ziek bent om te werken, dan ben je ook te ziek om volledig voor je kinderen en huishouden te zorgen. Bespreek dit ook eens met je eigen arts.

Misschien kan maatschappelijk werk helpen met praktische hulp te vinden.

Sterkte!

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 16:20

Ja maar, ja maar

Nasha, ik wil langer dan die 6 weken niet werken. Als ik nou zeg dat ik niet kan komen vanwege mijn kinderen en hij zegt: als je voor je kinderen kan zorgen dan kun je ook werken dan ben ik toch de lul. Kans dat hij het begrijpt dat het niet anders kan dan dat ik met mijn kinderen thuis ben, maar ook kans dat hij anders denkt (zoals gebeurd is bij iemand anders in dit draadje). Ik was dus eerst van plan om te bellen en zeggen dat ik niet kan vanwege mijn kinderen, maar omdat zo veel mij dit afraden durf ik dit meer.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 16:25

Wisse l. nik

Mooi is dat. Nou doe IK moeilijk?? Nogmaals, ik val in herhaling: ik heb dus geen oppas voor die dinsdagochtend (dan is die afspraak dus), dat is dus het hele probleem, echt iedereen die ik ken werkt dan! Elke andere dag zou geen probleem zijn. Ik vind eigenlijk eerder dat die bedrijfsarts moeilijk doet door maar 1 ochtend in de week beschikbaar te zijn.
En nee, wrs is het goed om 3 dagen voor mijn kinderen te zorgen, maar momenteel heb ik geen keus, wat moet dat moet.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

13-10-2010 om 16:32

Fianna

Ik kan niet geloven dat er niemand is die niet één keer een dinsdagochtend op je kinderen kan passen. Ik bedoel niet die ene specifieke dinsdagochtend, maar een andere dinsdagochtend. Als echt iedereen dan werkt, dan kan misschien iemand een ochtend vrij nemen? Zijn er geen gepensioneerden in je buurt die misschien kunnen helpen? Oudere schoolkinderen, in de herfstvakantie? Kun je de kinderopvang die je normaal maandag of vrijdag hebt, niet een keer ruilen of extra inkopen op een dinsdag, als je dit lang van te voren regelt? Of anders iemand inhuren...

En verder reageer je niet op de rest van mijn bericht. Ik vermoed dat je niet in staat bent om drie dagen volledig alleen voor je kinderen en huishouden te zorgen. Wat vind je eigen arts daarvan?

En hoezo "heb je geen keus"? Als je arts vind dat dit niet kan, dan kun je misschien hulp inroepen en deels vergoed krijgen? Zijn er geen ouders van klasgenootjes die het halen en brengen kunnen doen? Etc etc...

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 16:48

Wisse

Tot nu toe heb ik echt niemand, maar dan ook niemand kunnen vinden, Ik doe nog mijn best hoor! Ik vind het eerlijk gezegd onzin om een extra creche dag oid in te kopen hiervoor, dat weiger ik dus gewoon. Ik vind het belachelijk als een bezoek aan de bedrijfsarts mij geld gaat kosten.

Ik heb al bij de gemeente gevraagd om iets al thuiszorg. Krijg ik niet want ik heb een gezonde partner en heb zelf ook geen verzorging nodig. Het halen en brengen van en naar school besteed ik inderdaad wel eens uit, maar vaak ook niet omdat ik dagelijks met peuterdochter naar buiten moet en dat combineer ik dan mooi.
Wat mijn eigen arts er van vindt dat ik in mijn eentje mijn kinderen verzorg, geen idee, niet met hem / haar over gehad.

Fianna

Kun je geen dagdelen ruilen op de creche? Bij ons doen ze daar meestal niet zo moeilijk over.

En overigens: al werkt die bedrijfsarts maar een dag per week voor jouw bedrijf, maar het lijkt me sterk dat ie in een uitzonderlijk geval je niet op een andere dag kan ontvangen. Bij ons kan dat in ieder geval wel.

Ik denk dat je best een goed verhaal kunt ophangen bij je leidinggevende en de bedrijfsarts waarom het voor jou onmogelijk is om op je vrije dag om 9 uur op de stoep te staan bij de bedrijfsarts. Je HOEFT niet te zeggen dat dat door de kinderen komt, je kunt ook gewoon zeggen dat je dan met het openbaar vervoer moet komen en dat dat nog te zwaar voor je is en dat dat niet mogelijk is op dat tijdstip, logistiek gezien. Je hebt een schoolgaand kind, dus dat zou iedereen moeten snappen.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 17:18

Dees*

Als ik al een dagdeel zou kunnen ruilen op de creche (ik vermoed kleine kans, omdat de dinsdag een drukke dag is, maar dit terzijde) wil ik het zelf niet, want dan zit ik op maandag of vrijdag (ook de bso dagen van mijn 2 oudsten) met een baby en een peuter en die dagen heb ik juist hard nodig om uit te rusten.

En Dees* tuurlijk kan ik zeggen dat ik niet kan komen omdat de reis met ov te zwaar is voor me, alleen is dat niet helemaal de waarheid, en daar zit ik dan mee.
Ik heb intussen wel de assistente gebeld met de vraag of ik op een ander tijdstip kan. Volgens haar kon het niet, hij is maar 1 ochtend per week zelfs in de stad waar ik werk. de rest in een andere stad, wat nog veeeeeel meer gedoe zou zijn voor mij. Ik vind het eigenlijk bezopen dat de bedrijfsarts zo moeilijk toegankelijk is, 1 ochtend per week spreekuur, van 9 tot 1 oid...

meike

meike

13-10-2010 om 18:51

Taxi!

Bestel een taxi, neem je kinderen mee in de taxi. Voor de jongste neem je de maxi cosi mee in de taxi. Het lijkt mij de investering wel waard want wat als je hierdoor je baan kwijt raakt? Het staat ook zo onflexibel.
Ik ben wel met je eens dat die bedrijfsarts en leidinggevende niet flexibel zijn maar zo is dat nu eenmaal.

joep

joep

13-10-2010 om 19:30

Bel de assistente nog eens

Vraag of je het nog tenminste 1 week, liefst langer, op kan schuiven, omdat je dan, als je echt niemand vind, zelfstandig op de dinsdag daar kan komen. (Dan red je het misschien als je kinderen mee moeten, maar dat hoef je er niet bij te zeggen). Vraag haar ook of hij jou vast wil bellen, want ik denk wel dat hij je van advies kan dienen.
Na een gelukte operatie kun je 6 weken niet werken, maar na een mislukte, waarbij je nu dus nog een scheurtje in je darm hebt?? Nou ik denk tot de operatie dan gelukt is. Dus tot nader orde.
Of je met je schouder kan werken, zou ik laten afhangen van de MRI, je weet nog niet eens wat je hebt. Er wordt aan "iets serieus" een peesruptuur, of slijmbeursontsteking gedacht, anders doen ze je daar echt niet in, het is een heel duur onderzoek.
Laat de gynaecoloog je morgen goed adviseren, dus concreet: wat mag je op dit moment (hoe zwaar en hoe lang) en wat denkt hij van werkhervatting? Reizen?
Als hij het een slecht idee vind kun je hem vragen om e.e.a. op papier te zetten.
Verder vind jij dat het allemaal wel in theorie moet kunnen, maar gebruik je b.v. nog pijnstillers? Slaap je al enigszins? Heb je nog ergens pijn?
Daarnaast ben je toch al ontslagen, dus erg loyaal hoef je naar dit bedrijf toe ook niet te zijn. Ook hoe jij voor je kinderen zorgt is hun zaak niet. Als het je gevraagd wordt zeg je iets als: Ik wordt zoveel mogelijk geholpen/ ik doe zelf zo weinig mogelijk.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 19:52

Dank je joep

hier heb ik wat aan. Oke, ik stel het in ieder geval een week uit, dan zie ik wel weer. En als reden geef ik dan inderdaad maar dat ik niet in staat ben om te reizen met openbaar vervoer in mijn eentje. Ik stel dan voor dat ik anders in de tussentijd telefonisch contact kan hebben met de bedrijfsarts. Ik ben alleen bang voor de reactie van mijn leidinggevende, maar dat is dan jammer.
Dat scheurtje in de darm is overigens gehecht hoor.
Ik ga morgen alles aan de gynaecoloog voorleggen en vraag hem inderdaad indien nodig het op papier te zetten.

Ja, ik gebruik nog pijnstillers, paracetamol en diclofenac (100 mg voor de nacht). Ja, mijn schouder doet pijn en waar ik geopereerd ben, is weer aan het opspelen en wordt de pijn erger. En nee, ik slaap echt heel beroerd en heb van de huisarts 5 keer 10 mg temazepam gekregen, omdat ik op ben.
Zo net had ik even een kleine inzinking en kon gewoon niet meer op mijn benen staan, toch weer even een terugval, bah wel eng.
Dus mensen, als ik over kom als iemand die aan het 'flippen' is of dingen moeilijker lijkt te maken dan ze zijn, ik kan echt niet meer helder dingen op een rij zetten door oa slaapgebrek. Dit forum helpt me daarbij,dank!

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 19:57

Meike

Mijn contract loopt af in februari, wordt vanwege bezuinigingen niet verlengd (is overheidsbaan). Dus ik ga zeker niet zo veel geld uitgeven aan een taxi (kost me heen en terug bij elkaar zo'n 100 euro). Ik vind niet dat ik inflexibel ben, als ik door lichamelijke klachten niet in staat ben om te komen met 2 kleine kinderen.

Minet

Minet

13-10-2010 om 20:08

Mijn ervaring

Na een operatie zegt een bedrijfsarts zelf vaak tegen een leidinggevende dat een bezoek aan hem geen zin heeft. Een telefonisch consult is dan vaak voldoende, hij gaat echt niet tegen het advies van de behandelend arts in namelijk. Ik snap dus al deze drukte niet, heb als leidinggevende al veel contacten gehad met verschillende bedrijfsartsen van verschillende organisaties, over zieke werknemers dus, en heb hierover nog nooit zo'n heibel meegemaakt. Bedrijfsartsen zijn nl. heel gewone mensen, en geen boemannen.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 20:15

Minet

Als dat zo is, waarom krijg ik dan een oproep van de bedrijfsarts en waarom benadrukt mijn leidinggevende dat ik geen keus heb maar dan moet komen?

Minet

Minet

13-10-2010 om 20:27

Fianna

misschien is jouw leidinggevende nog onervaren in de contacten met bedrijfsartsen?
Of zijn haar/zijn leidinggevende kwaliteiten nogal autoritair?

joep

joep

13-10-2010 om 20:28

Leidinggevende

Omdat jouw leidinggevende misschien niet zo'n heel prettig mens is (lijkt mij tenminste), jij misschien naar haar toe niet makkelijk een weerwoord klaar hebt en zij dat ook weet. Daarnaast weet jouw leidinggevende helemaal niet wat jij wel of niet kan, dus ook niet of jij kan reizen. Zoals dus hierboven door diverse personen aangegeven, kijk of het anders kan. Bel en overleg.

Vic

Vic

13-10-2010 om 20:43

Overheid

Ik weet niet of het bij jou hetzelfde werkt als bij ons (ook overheid), maar mijn werkgever heeft met ingang van dit jaar een uitgekleed contract met de arbodienst. De bedrijfsarts komt alleen nog in beeld op initiatief van de leidinggevende of werknemer. Je ziekmelding moet je doen bij je leidinggevende en in samenspraak met hem/haar moet je bespreken of je kunt werken. Ik ben in het verleden wel eens bij de bedrijfsarts en -verpleegkundige geweest en heb nooit slechte ervaringen gehad. Ik vond meestal nog eerder dan de arts dat ik wel weer kon gaan werken. Je werkgever heeft er namelijk ook niets aan als je te vroeg gaat werken, dan is de kans op een nieuwe ziekmelding veel groter.

Fianna

Fianna

13-10-2010 om 20:45

Ik voelde me inderdaad even geintimideerd door haar. Vandaar dat ik ook deze topic gestart ben, met als basis vraag, wat zijn mijn rechten en plichten. Het is nu veel helderder voor en zal inderdaad de bedrijfsarts bellen voor overleg (ik doe het dus niet via ledinggevende) en laat mijn kinderen helemaal buiten beschouwing want die waarschuwingen hier wb niet werken en wel voor kinderen zorgen neem ik wel degelijk ter harte.
Op zich is mijn leidinggevende best oke hoor. Ze is alleen wel heel zakelijk en soms een beetje hard, maar op zich geen boeman. Alleen kan ze niet goed tegen een weerwoord lijkt wel of verandering van plannen die door haar zijn gemaakt.

Fianna

Mmm, tis maar net wat je okee noemt. Ik vind dat ze heel moeilijk doet, en dat over iemand die toch over 4 maanden uit dienst gaat.

Maar goed, dat is mijn mening.

Wat heb je trouwens te verliezen als je tegen alle eisen in toch niet naar de bedrijfsarts gaat. Enne, kan je gyn geen contact opnemen met de bedrijfsarts? Wellicht dat de dokter elkaar wat beter begrijpen.

amk

amk

14-10-2010 om 09:21

In die brief

staat toch het contact nr van de arbodienst.
Gewoon bellen en vragen of je een afspraak met arts Y kunt verzetten. Je doet dit niet via de leidinggevende want die kent jou verdere agenda niet.

Brutalen hebben de halve wereld en nu moet je even voor jezelf opkomen.
Dan maar om de leidinggevende heen.

In principe

hoef je toch, idd, niet de medische redenen waarom je niet kunt werken uit de doeken te doen aan je leidinggevende?

Ik zou gewoon bellen dat je die dag/datum niet kunt, dus de afspraak moet verplaatst.

En ik zou dat regelen met de arbo dienst, niet met de leidinggevende.

Moet kunnen, lijkt me!

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 13:12

Nee joh

Ik hoef niet voor mijn leidinggevende te verzwijgen wat er aan de hand is. Voor mijn part leest ze mijn medisch dossier, ik vind het best. Dat is ook niet de issue hier.

amk, ik heb ook besloten om de bedrijfsarts te bellen buiten mijn leidinggevende om. Staat nog wel een beetje het probleem, wat geef ik als reden op dat ik niet kan, want uiteraard moet je met een goede reden komen. Ik gooi het er inderdaad maar op dat ik nog niet zelfstandig kan reizen ook al is dat een beetje overdreven.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

14-10-2010 om 13:31

Wat ik niet snap

Fiannna, ik snap niet dat jij drie dagen achter elkaar volledig voor twee kinderen kunt zorgen, incl. halen/brengen en huishouden, maar niet twee losse dagen kunt werken. Wat voor werk is dit, dat het zo zwaar is? Doe je zeer zwaar lichamelijk werk? Ik vind voor kleine kinderen zorgen nl. hartstikke zwaar en vermoeiend. Juist met een buikoperatie!
Er klopt iets niet.
En ik wil helemaal niet suggereren dat je een aansteller of profiteur bent, integendeel. Je medische geschiedenis liegt er niet om. Je zegt zelf dat je misschien een beetje aan het doordraaien bent, en ik heb de indruk dat dat inderdaad het geval is. Probeer meer hulp te krijgen bij het zware huishouden, misschien krijg je dan ook wat meer rust in je hoofd.
De manier waarop je nu met je werk omgaat lijkt mij niet constructief voor het ontwikkelen van een plezierige en interessante loopbaan. Maar laat dat nu maar even zitten, als je hersteld bent zal dat misschien vanzelf veranderen.

Sterkte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.