Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

P

P

23-09-2011 om 17:39

Hoe word je maand/weekinkomen voor bijv de wnsp bepaald?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 15:09

Joyeux

Het was idd bij tijd en wijle bittere armoede. Daarom vind ik het zo belangrijk dat mensen die in zo'n situatie zitten er open en eerlijk over zijn want zonder de hulp van anderen red je het anders niet. Armoede is geen schande. En ja, ook in een "welvarend" land als Nederland is er meer armoede dan men denkt. Het is jammer dat er nog zo'n taboe op rust en dat mensen zich daarvoor schamen.
Weet je, geld maakt misschien niet gelukkig maar geen geld maakt beslist ongelukkig. En depressief en gefrustreerd en ziek. Zeker als je kinderen hebt. Het is dat gevecht iedere dag weer, het altijd en eeuwig rekenen en weten dat het nog zo lang duurt voordat je weer adem kan halen. Het is niet verwonderlijk dat veel mensen in de WSNP ziek worden, overspannen of gaan scheiden. Ja, ik ben nog steeds dankbaar voor die kans maar pas nu, een jaar na de schone lei kom ik weer wat tot mezelf. En tel ik mijn zegeningen.

Jawel hoor, ik begrijp je heel goed, maar we zijn het gewoon niet eens.
Jij zegt in je voorbeeld : Gezin A heeft allemaal kleine eters en maakt 75 euro op aan boodschappen. En gezin B zijn grote eters en eten voor 125 euro per week.
Dan vraag ik me af:"wat is een grote of een kleine eter?"
Jouw kind eet bijvoorbeeld 4 pannenkoeken en de mijne maar 2? Is jouw kind dan een grotere eter?

Vic

Vic

25-09-2011 om 20:09

Huh?

"Dan vraag ik me af:"wat is een grote of een kleine eter?"

Jouw kind eet bijvoorbeeld 4 pannenkoeken en de mijne maar 2? Is jouw kind dan een grotere eter? "
Er bestaan geen domme vragen, maar ik ben toch heel erg benieuwd wat je hierop nu wilt horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2011 om 20:28

Liora

Wij kregen zo weinig omdat er weinig binnenkwam. De bijstand is al geen vetpot en als daar dan ook nog een percentage af gaat naar de boedelpot (schuldaflospotje) en een bedragje naar budgetbeheer, blijft er niet zoveel over. Als je een normaal inkomen hebt krijg je ook iets meer ruimte. Aan het eind van de rit kregen we 90 euro per week. Toen werkten we inmiddels samen 72 uur.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 20:29

Grote eter

Ik denk dat de verwarring/onbegrip erin zit dat P stelt grote eter=duurder. Dat is dus niet zo; althans, dat hoeft beslist niet zo te zijn. Dat staven de cijfers van het Nibud ook:
"Hoe meer personen in het huishouden, des te hoger het bedrag dat aan voeding wordt besteed. Maar het inkopen en bereiden van maaltijden voor meer personen is ook relatief goedkoper. In onderstaande tabel kunt u lezen hoeveel goedkoper het is om voor meer mensen te koken."
http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

En tja, wat is nu de definitie van een "grote eter"? Als je na een bord niet genoeg hebt, als je een lap vlees eet van 200 gram, als je 6 boterhammen bij de lunch eet, als je met zijn tweetjes een gezinspudding naar binnen werkt?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2011 om 20:48

Voor zover ik van je begrijp bedoel je dus dat gezin A minder boodschappen hoeft te doen dan gezin B en dus daardoor minder geld uit kan geven aan voedsel. Dat zal voor een deel waar zijn. Het hangt ervan af wat je eet denk ik. Stel dat je een grote bloemkool hebt gekocht, dan zal gezin A misschien bloemkool over houden en gezin B niet, beide gezinnen hebben er wel genoeg aan. Ik zou ook niet meer vlees aan grote eters geven. Iedereen krijgt een gelijkwaardig stukje vlees. Net als met toetjes en fruit. Het volume zal dus in de rijst/aardappels/wraps en groente gezocht moeten worden en bij brood in meer boterhammen en meer beleg. En dat kost uiteraard meer geld. Maar als je in de wsnp zit krijg je daar dus geen begrip voor en moet je het met hetzelfde budget als kleine eters doen.

De echte verwarring

Elissa, je nibud-link laat de werkelijke verwarring zien. Voor een gezond menu (samengesteld door voedingscentrum) ben je met een gezin met twee tieners, ruim 16 euro per dag kwijt.
De conclusie moet zijn dat een WSNP budget onvoldoende geld overlaat voor een gezond menu.
P. noemt haar gezin 'grote eter' (in vergelijking met anderen) en ze weet zeker dat zij het niet van een WSNP budget zou kunnen doen.
De werkelijkheid is dat niemand het van dat budget kan doen, dat wil zeggen een gezond menu naar een standaard samenstellen (dus niet eens veel of weinig).
Ondertussen zijn er genoeg mensen die standaard niet aan dat menu komen, ook als ze het geld er wel voor hebben. Gewoon omdat ze dat menu niet kiezen.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Je kan een pannenkoek in vele formaten bakken. Zelfs in verschillende diktes. En met verschillende voedingswaarden. Het zit hem niet in de hoeveelheid pannenkoeken.

Maar ik ben er verder wel een beetje klaar mee.
P vindt dat haar gezin "grote eters" zijn en dat zij meer geld nodig heeft voor boodschappen dan een gezin met "kleine eters". Ze heeft gelijk, klaar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 22:09

Miriam

Dat een gezond menu zoveel geld zou moeten kosten is onzin. Ik weet natuurlijk niet hoe ze op zo'n bedrag uitkomen (waarschijnlijk gaat men niet uit van aanbiedingen, seizoensgroenten en goedkoop boodschappen doen) maar je kan voor veel minder geld volwaardige, gezonde en lekkere dagelijkse kost voorschotelen.
Een heel brood kun je al krijgen voor 0,39 cent, voor twee kilo prei ben je een euro kwijt, 5 kilo rijst voor 8 euro, een kilo gehakt voor twee euro, een hele kool voor 1 euro. Dan kan je met meerdere personen voor meerdere dagen al goed van eten en je bent heus geen 16 euro kwijt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 22:16

Aanvulling

Ik bedoelde dus dat je heus geen 16 euro per dagmenu kwijt hoeft te zijn voor een gezin van vier personen. Mijn moeder heeft het tientallen jaren gedaan van 10 euro of minder per dag voor een gezin van twee volwassenen en twee kinderen en we hebben altijd meer dan genoeg, gezond en lekker gegeten. Plus er was nog ruimte voor wat lekkers op zijn tijd en een extraatje.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2011 om 23:28

Elisa

Jij: Een heel brood kun je al krijgen voor 0,39 cent, voor twee kilo prei ben je een euro kwijt, 5 kilo rijst voor 8 euro, een kilo gehakt voor twee euro, een hele kool voor 1 euro. Dan kan je met meerdere personen voor meerdere dagen al goed van eten en je bent heus geen 16 euro kwijt.

Zo'n brood van 39 cent is natuurlijk geen topkwaliteit, maar vanwege de situatie neem je daar genoegen mee. En ik zie dat jij ook 5 kilo rijst kon kopen, had jij geen weekbudget? Zeker toen wij nog in het begin zaten en dus 45 euro per week hadden, konden we nooit voorraden aanleggen. 5 kilo rijst voor 8 euro had gewoon niet gekund, dat was meer dan een dag eten tenslotte. Dus moesten we elke week opnieuw rijst kopen. Dat was het zure aan de situatie. Als er een groep is die het van aanbiedingen moet hebben dan zijn het wel mensen die aan de grond zitten, maar door een weekbudget zijn die aanbiedingen vaak onbereikbaar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2011 om 23:38

Kaaskopje

Ik zou zelf nooit 5kg rijst kopen, twee kilo prei of een kilo gehakt omdat we dat gewoonweg niet op kunnen en er geen ruimte genoeg is in de vriezer. Ik noem deze voorbeelden alleen omdat grote hoeveelheden dus vaak goedkoper zijn dan kleine hoeveelheden en we het hier hebben over "grote eters".

Objectieve maat

Elissa:"waarschijnlijk gaat men niet uit van aanbiedingen, seizoensgroenten en goedkoop boodschappen doen"
Natuurlijk wel. Bovendien: wat je er ook van vindt, het door nibud berekende menu gaat uit van een objectieve maat en die gaat weer over de juiste verhoudingen van vezels, vitamine, hoeveelheden en variatie.
Het gaat bovendien niet alleen over de avondmaaltijd, maar over de hele dag. Dus ook het ontbijt, de lunch en de tussendoortjes. Grote hoeveelheden kopen is inderdaad goedkoper, maar dan kun je niet aan de variatie voldoen, of je moet een vriezer hebben en die kost ook geld.
Hoe dan ook: het verschil tussen het wsnp bedrag dat voor voeding overblijft en dit bedrag dat door NIbud is uitgerekend, is zo groot dat je het helemaal niet over veel of weinig hoeft te hebben.
P heeft gelijk: Je kunt van dat geld niet naar de norm (laat staan veel) eten.
Volgende vraag: word je ziek of krijg je hongeroedeem als je het met minder doet? Nou nee. Maar het moeten doen van het wsnp budget levert voor mensen die wel gewend zijn naar de gezond-norm te eten, een enorme gewenning op.
En vooral ook het knagende besef dat er tekorten ontstaan in dat menu.
Groet,
Miriam

Snuggle's

Snuggle's

26-09-2011 om 09:35

Gelijk

Natuurlijk heeft P gelijk, haar gezin is meer kwijt aan eten dan een gezin met kleine eters. Maar het is natuurlijk niet te doen om daar het weekbudget van de wsnp op te baseren. Dat is niet controleerbaar.

Snuggle's

Houtje bijten

Snuggle's: "Maar het is natuurlijk niet te doen om daar het weekbudget van de wsnp op te baseren. Dat is niet controleerbaar."
De WSNP zou gebaseerd kunnen worden op de gemiddelde berekening van Nibud. Maar zelfs dat gebeurt niet. De verwarring gaat over termen als 'bestaansminimum' of 'gezond menu' waarmee in vrijwel iedere context gedaan wordt alsof dat dan toch is wat minimaal nodig is om niet te sterven van leed en narigheid.
De werkelijkheid is dat die normen niet gelden als je de WSNP in gaat. Elissa zei dat eerder goed: het gaat niet om jou en je gezin, het gaat om de schuldeisers. En inderdaad desnoods ten koste van een gezond menu, gezonde huisvesting, of ten koste van andere minimale noden. Het is daadwerkelijk 3 jaar houtje bijten.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

26-09-2011 om 09:55

16 euro per dag

Er zijn toch ook legio gezinnen die niet in de WNSP zitten en geen 112 euro per week kunnen besteden aan maaltijden? Vaak moet van een lager bedrag ook nog wc-papier en wasmiddel gekocht worden. Het Nibud winkelt waarschijnlijk bij de Keurslager en de echte bakker.

Welnee

Vanwaar het verzet tegen een objectieve meting?
Nibud heeft gewoon uitgerekend wat mensen zoal kwijt zijn aan producten en met die prijs het voorschrift van het voedingscentrum nagerekend. Dat is inclusief aanbiedingen en de incidentele keurslager, maar weer exclusief buiten de deur eten op kosten van iemand anders.
In het artikel staat ook keurig een nuance: grote eters zullen ongetwijfeld meer kwijt zijn, kleine eters wat minder.
Groente en fruit zijn zo'n beetje het duurste onderdeel uit het voedingscentrummenu. Je moet er bovendien veel van hebben, vindt men. Het is allang bekend dat de meeste mensen zoveel groente helemaal niet eten.
En dan ben je meteen al goedkoper uit.
Groet,
Miriam Lavell

Hanne.

Hanne.

26-09-2011 om 10:09

Ieder gezin heeft wel wat

Ik snap P wel, als je grote eters hebt kost dat meer geld, maar de vraag is hoeveel meer dat is.

Als je kind 2 sneetjes brood of een half brood per dag eet is het verschil (op een aldi brood van 39 cent) nog geen 20 cent per dag.

Maar zo zijn er nog wel 20 dingen te verzinnen die kunnen verschillen tussen gezinnnen. Kleine kinderen hebben regelmatig nieuwe kleding nodig, grotere kunnen wat langer met de zelfde maat doen.

De verschillen tussen gezinnen zullen zich uit moeten middelen. De een moet op het ene inleveren, de ander o het andere.

Opvattingen over elkaar/jezelf

Ook wel een grappige in dit verband http://www.gezondheidsnet.nl/verbeter-je-leefstijl/nieuws/6258/hoge-zorgpremie-bij-ongezonde-leefstijl
"- Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat mensen met een ongezonde leefstijl een hogere premie voor de zorgverzekering moeten betalen."
Dat zijn allemaal mensen die van zichzelf denken dat ze wel gezond leven/eten. In werkelijkheid, kijk maar naar de prijs van een 'gezond' dagmenu, eten de meeste mensen niet 'gezond'. Niet eens om wat ze innemen (bier, sigaretten), maar om wat ze weglaten (groente, vis, fruit, noten).
P's vraag vertaald: moeten mensen die gezond eten niet meer over kunnen houden in de WSNP om dat ook te betalen? Nou, nee. Dat gaat niet gebeuren. Ze krijgen misschien wel een hogere ziektekostenrekening omdat ze niet gezond eten.
Groet,
Miriam Lavell

liora

liora

26-09-2011 om 11:10

Iedereen begrijp volgens mij allang wat je bedoelt. En ja, natuurlijk zijn grote eters meer geld kwijt aan eten. Zeker als kleine eters in de WSNP ook al die aanpassing maken van meer rijst, minder vlees, etc.

Maar mijn point is, dat elk gezin wel iets heeft dat meer kost dan gemiddeld. De een heeft eczeem, de ander is een grote eter, de derde heeft probleemvoeten, de vierde kan alleen speltbrood eten, etc.

Dus ik vind het terecht dat het weekbedrag gelijk is voor mensen met eenzelfde gezinssamenstelling, en dat er niet wordt gekeken of je wel of geen grote eter bent.

Liora

Handeltje

Handeltje

26-09-2011 om 17:12

Budget en zo

De WSNP rekent kennelijk niet op gezond eten. Ook wij zouden als je uitgaat van de NIBUDnorm 112 euro per week aan eten kwijt moeten zijn. Wij doen in het echt voor ongeveer 150 euro per week boodschappen. Maar van dat bedrag kopen we ook wasmiddel, wcpapier, drogisterij-artikelen, schoonmaakmiddelen enzovoort enzovoort en onderhouden we tevens twee katten. Wij kunnen ons als ouders qua neiging tot dik worden, niet permitteren om ons vol te proppen met koolhydraten. Dus wij eten veel groente (werkelijk meer dan 2 ons per dag per ouder) en zijn dol op fruit. De kinderen krijgen we helaas niet zo ver, die proppen zich wel vol met koolhydraten. Appels, peren en vaak ook kersen en aardbeien, halen we bij de boer, maar verder zijn we daar veel geld aan kwijt. We gaan per week minimaal drie verschillende winkels (waaronder de Lidl) en een weekmarkt af en eten wat de aanbieding en het seizoen schaft. Ik leg voorraad aan, nu zijn de sperziebonen b.v. goedkoop, daar vries ik dan een aantal zakken van in. Maar het kan kennelijk, ook met gezond eten, nog een stuk goedkoper, als ik de berichten hier lees. Dat is me ook in boodschappendraadjes wel eens opgevallen: dat velen hier ook zonder WSNP voor 75 euri per week klaar zijn. Wij doen kennelijk nog steeds iets fout hier. Want ik neem niet aan dat het hele forum ongezond eet. Of is die WSNP toch onverantwoord?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2011 om 17:31

Tja wat is onverantwoord

Je moet niet vergeten dat mensen die in de wsnp geraakt zijn voor die tijd al in enorme financiële problemen zaten en in die periode al met een tekort voor het huishoudgeld kampten. De opluchting dat je die zorg niet meer hebt is zo groot dat je je zuinige budget een flinke tijd voor lief neemt. Op een gegeven moment snak je wel weer naar meer ruimte, maar dat krappe budget is nu eenmaal de consequentie van de schuldhulpverlening. Kwestie van accepteren dus en er het beste van maken. Ik kan je vertellen dat de angst om op straat te raken met je kinderen ongezonder is dan behelpen met een minder riant gevulde koelkast.
Ik heb wel eens het gevoel dat mensen onder die omstandigheden verkeerde keuzes maken. Roken verantwoorden met 'Ja, maar dat is mijn enige extraatje/ontspanning of "Ja maar ik heb al zo weinig!", vind ik echt van de zotte. Voor die 5 euro per pakje shag, kun je héél veel brood (Lidl/Aldi brood), macaroni en rijst kopen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2011 om 17:36

Verantwoord eten

Ik durf gerust te stellen dat de meeste mensen als ze van minder zouden moeten rondkomen juist gezonder zouden moeten kunnen eten. Omdat er dan geen geld en plek meer is voor kant-en-klare dingen, afhaaleten, voorbewerkte zaken, frisdrank en melkdranken en snacks zoals koekjes, luxebroodjes, chips etc.
Daarop kan je enorm besparen. En ja, je zal moeten minderen. Niet meer beleg met brood eten maar brood met beleg. Geen enorme biefstuk van de slager maar een zelfgemaakt balletje gehakt van 75 gram gemaakt van gehakt uit de aanbieding. De meeste mensen eten veel te veel vlees en ook daar kun je op besparen. Varieer eens vaker met ei of vis of peulvruchten.
Niet meer iedere dag een toetje maar alleen bij speciale gelegenheden. Of creatief zijn met joghurt en kwark ipv kant-en-klare toetjes kopen.
Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat je dan met veel minder geld toekomt en ook nog eens veel gezonder gaat eten. Ook moet je dan meer tijd steken in boodschappen doen en eten bereiden maar het is het waard.
Uiteraard zijn er dan nog helaas genoeg mensen die dan maar de fastfoodketens veelvuldig bezoeken, patat eten en brood vervangen door chips.
Groente en fruit hoeft ook echt niet zoveel te kosten. Seizoensfruit in de aanbieding, bij de markt tegen sluitingstijd en je bent voor een paar euro klaar. Je hoeft echt niet iedere dag ander fruit te eten. Hier was/is het meestal een appel of een sinaasappel per dag en soms een banaan. Alleen als ander fruit echt heel goedkoop te krijgen is koop ik dat. Aardbeien zien we hier als een traktatie en zeker kersen.
Kool is altijd spotgoedkoop. Een verwaarloosde groente waar je heel makkelijke en lekkere dingen mee kan maken. Varieer met rijst, couscous of andere granen. Verbreed je horizon en neus eens in Oosterse winkels waar je verrassende dingen kan kopen voor weinig geld.
Je moet durven experimenteren en creatief zijn. En dan kan je prima verantwoord en lekker eten.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-09-2011 om 18:57

P - goedkope rijst

Die goedkope rijst van Elisa, 8 euro voor 5 kilo, is wel van belang. Als je een gezin van grote eters hebt kun je iedereen bijvoorbeeld een dubbele portie rijst geven. Dat is dan 75 gram rijst extra, wat neer komt op 48 cent per dag.
Aardappels kosten bij de AH (die prijs kan ik op internet vinden, maar moet toch goedkoper kunnen) 3 euro voor 5 kilo. 125 gram per portie, dubbele portie kost dus 30 cent.
Op weekbasis komt dat dan neer op 3,36 euro voor rijst en 2,10 euro voor aardappels. Ik snap dat als je rond moet komen van 45 euro per week dat dat nog een flink bedrag is, maar het is naar mijn mening te overzien.

Je hebt gelijk dat een patatje met goedkoper is dan a/g/v. Daarom zegt Elisa ook in haar eerste zin dat je juist gezonder kàn eten met minder geld. Ik had dat ook al eens geschreven.
Het is een keuze die je maakt.
Vier patatjes met is ong. 8 euro. Voor 8 euro heb je ook voor 4 personen A/v/g, pak yoghurt,blok kaas en brood voor de hele dag. Ik hou dan zelfs nog geld over voor fruit.
Elisa bedoelt hetzelfde als ik. Je wordt creatief met weinig geld en kiest natuurlijk niet voor 4x een frietje met.
En als je friet eet ga je het al helemaal niet halen bij de snack. Een kilo friet bij de Aldi kost 1,19. Heerlijke franse frietjes die knapperig bruin worden in mijn eigen schone vet.
Het voedingsbureau adviseert een toetje. Ik maakte zelf heerlijke toetjes. Mona zou er jaloers op zijn. En een pak yoghurt kost ook een euro en daar heb je met 4 man toch genoeg aan?
Die 4 euro per persoon is een gemiddelde. Ik heb maar èèn kind, hoe zou ik het rond moeten breien met 6 kinderen? Kost het eten alleen dan al 32 euro per dag? Natuurlijk niet. Weet je dat 2 aardbeien per dag eigenlijk al genoeg fruit is om de benodigde vitamine`s binnen te krijgen? Of 1 kiwi? Dat mijn kind een halve bak aardbeien leeg eet is mijn keuze, maar geen must.
Kom jij zelf aan die 16 euro per dag voor je gezin?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2011 om 19:24

P, ik ben dan zo langzamerhand wel benieuwd wat jij en je gezin zo op een dag eten? Ik kan namelijk e.e.a. nog steeds niet plaatsen gezien mijn ervaringen en die van andere (grotere) gezinnen in de WSNP die met wat moeite (ok, vaak met veel moeite dan) en creativiteit wel iedere dag genoeg, lekker en verantwoord konden eten.
Overigens voor de feiten: om de drie jaar laat ik een uitgebreid lichamelijk- en bloedonderzoek doen en in het laatste jaar van de WSNP zat ik met vitaminen, mineralen en andere zaken behoorlijk veel hoger dan daarvoor. Ik voelde me ook veel beter. Omdat ik gezonder at. Qua flauwekul-norm van het voedingscentrum niet genoeg (ik kom echt niet aan zelfs maar vier boterhammen per dag; een stuk fruit per dag vind ik meer dan genoeg net als 50gram vlees) maar voor mij persoonlijk krijg ik dus alles binnen wat ik nodig heb.
Ik heb met name kant-en-klaar spul uitgebannen, overbodige snacks, suikers, frisdrank, alcohol en junkfood.

Handeltje

Handeltje

26-09-2011 om 19:32

Hum

Omdat ik het gevoel krijg dat Elisa denkt dat ik kapitalen vergooi aan luxe fruit, hwb ik even rondgekeken in mijn keukenvoorraad voor deze week. Daar vond ik:
-5 kgr appels van de boer ad 4 euro
-1 hele watermeloen aanbieding 2 euro
-10 kiwi's aanbieding 1,50 euro
-bananen ong 1,5 kilo Lidl ong 2,00 (geschat)
Tja, wij draaien er hier flink wat fruit doorheen in een week, dat is een keuze, neem ik aan. Ik stel prijs op gevarieerd fruit eten en de rest hier ook, maar ik koop geen aardbeien in december. Wij wonen in een fruitregio en in het kersenseizoen eten wij kersen, in het zomerseizoen aardbeien en frambozen enz. Gele vla met bramen bijvoorbeeld, yummie.
Als toetje eten wij hier meestal fruit, of magere yoghurt of dito vla. Ik koop verder nooit kant en klare pudding of dat soort dingen, pudding maak ik zelf, maar niet vaak.
Vandaag bij de lunch rauwkost gegeten: gesneden witte kool met ijsbergsla uit de aanbieding, sausje van kwark met kruiden, alles zelf gemaakt. Groenten vanavond: quiche uit de vriezer (zelf gemaatk tijd geleden) met salade van tomaten (80 cent per kilo), komkommer (2 voor 1 euro) en zelfgemaakte tzaziki.
Kennelijk ben ik een luxepaard want Ik vind dit zelf normaal eten en niet erg duur. Oei. .

Handeltje ( beetje o.t.)

Is dit het fruit per week voor 2 personen? Omdat je schreef dat je kinderen geen fruit eten.
Even een tip tussendoor omdat je schreef dat je neigt tot dik worden. Juist bananen en appels zitten vol suiker. Als je gek bent op fruit eet je eigenlijk nèt de verkeerde soorten, als je rekening wilt houden met je gewicht.
Vooral als je grote hoeveelheden fruit eet omdat je denkt dat dat goed is, gezond bezig bent, helaas is dat niet zo.

P bedoel je tijgeroog?

???

Handeltje

Handeltje

26-09-2011 om 23:20

Wil40 ot

Wat dingen: het is mij bekend dat er vruchtensuikers zitten in fruit. De fabel over bananen vindt zijn oorsprong in het feit dat je, als je een benaan neemt, je meer gewicht verorbert, dan wanneer je bijvoorbeeld een kiwi nuttigt. Qua lichaamsgewicht bevalt fruit eten mij dan ook heel goed, omdat ik rijst, pasta en aardappels inwissel voor fruit als het ware. Fruit bevat meer suiker maar ook meer water, vezel enzovoort. Ik ben dus redelijk op gewicht nu, en zou nooit terug willen naar de tijd van de grote borden aardappelen, rijst en pasta, want dan groei ik zo weer dicht.
Handeltjesman eet nog veel meer fruit dan ik, die is 15 kilo kwijt. En wij eten dus allerlei fruit, die watermeloen bijvoorbeeld, die is echt niet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.