Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

P

P

23-09-2011 om 17:39

Hoe word je maand/weekinkomen voor bijv de wnsp bepaald?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-09-2011 om 20:01

Kinderopvang

Kinderopvangtoeslag mag je ook behouden in de WSNP en valt buiten de berekening van je VTLB. Idem huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget en kinderbijslag.
Alimentatie, vakantiegeld, belastingteruggave en teruggaves gas/water/energie vallen bijvoorbeeld wel weer onder inkomsten.

Rosase

Rosase

29-09-2011 om 20:24

Joyeux

Dat weet ik. Het een krijg ik namelijk wel en het ander niet.

Rosase

Rosase

29-09-2011 om 20:31

Elisa

Dus als ik het goed begrijp krijg je wel de kinderopvangtoeslag maar ook de rekening van het kinderdagverblijf. En het verschil daartussen (vaak honderden euro's per maand) mag je zelf betalen als je in de WNSP zit?
Dat gaat toch echt niet lukken met 45 euro per maand, zelfs niet met 90 euro.

Is het echt niet zo dat de bewindvoerder alle noodzakelijke rekeningen betaald (en dan schaar ik kinderopvang maar onder de noodzakelijke rekeningen) en dat je zelf een vrij te besteden bedrag per week/maand krijgt. En dat van wat er overblijft je schulden af betaald wordt. Even simpel gezegd dan.

Rosase

Rosase

29-09-2011 om 20:37

Moet natuurlijk

45 of 90 euro per week zijn.

En in de laatste alinea zat nog een grammaticale fout die ik er uit wilde halen, maar mijn toetsenbord sloeg vast. Zo irritant. Dus maar bericht verzonden en computer opnieuw gestart....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-09-2011 om 21:24

Rosase

Ik kan alleen praten vanuit mijn eigen ervaring. Ik betaalde slechts een paar tientjes per maand ouderbijdrage voor drie middagen naschoolse opvang per week omdat ik zo'n laag inkomen had en de rest ging vanuit de kinderopvangtoeslag.
Verder had ik geen budgetbeheer dus ik betaalde zelf alle rekeningen, vaste lasten etc.
Nogmaals, de berekening voor het VTLB is heel erg ingewikkeld en zeer persoons- en situatiegebonden. Beslagvrije voet, correcties, nominale bedragen etc. etc. dus ook al zou jouw inkomen net zo hoog zijn als het mijne dan zou die berekening er toch voor ons allebei heel anders uit kunnen zien.

Rosase

Rosase

29-09-2011 om 21:38

Link

Via de eerste link die je gaf kun je ook een document downloaden en daarin staat op pagina 27:

De nettokosten voor kinderopvang, noodzakelijk voor het verwerven van inkomen, worden volledig gecorrigeerd.

Ik denk dus dat je daar uit op kunt maken dat er rekening gehouden wordt met deze kosten bij de bepaling van het vrij te laten bedrag.

Ely

Ely

29-09-2011 om 22:29

Wist je dat?

Een hele handige manier om minder calo's nodig te hebben afvallen is? Dus zolang je niet met je BMI onder de 19 duikt kun je heel makkelijk een kleinere eter worden door minder te eten ))

Maar P, voordat ik je met bovenstaand op de kast mocht krijgen: ik ken een graatmagere man die een half brood als ontbijt wegsmikkelt, ik word al moe als ik ernaar kijk.... Dat gemaal, arme vent.
Maar ik vrees wel dat hij een uitzondering is, de meeste mensen hun verbranding is gemiddeld en of ze vet opslaan of niet hangt af van iname en inspanning. Maar dat wist je al

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P, ik leg nog een keer uit wat ik bedoel

Je leest klaarblijkelijk dingen die er niet staan, trekt conclusies en draaft daarover door.

"Als je in de WNSP zit heb je gewoon nog je inkomen, alleen gaat bijna al dat geld naar je schuldeisers en krijg je hulp (betaald door de overheid???). Leg mij dan eens uit waarom je, nog steeds met dat bovenmodale inkomen waar je misschien een te duur koophuis van hebt gekocht met een boel HRA, allemaal van de overheid opeens recht hebt op een inkomensafhankelijke subsidie zoals huurtoeslag of kindgebonden budget?"

Ik zeg helemaal nergens dat ik vind dat je met een hoog inkomen ook nog recht zou moeten hebben op toeslagen omdat je in de schuldsanering zit. Ik constateer alleen het feit dat je, als je met een hoog salaris in de schuldsanering zit, je minder te besteden hebt dan iemand met een laag inkomen in de WSNP, omdat die wel toeslagen en kortingen krijgen.

"Nogmaals: wees blij dat ze je HELPEN ipv je in de stront laten zakken met je schuld! Gevolg: je bijt op hetzelfde houtje als mensen met een veel lager inkomen en ook een schuld."

Je bijt dus niet op hetzelfde houtje maar op een veel kleiner houtje.

In de WSNP krijg je 90 á 95% van de voor jouw geldende bijstandsnorm, ongeacht je inkomen. Als je veel verdient gaat er veel naar de schuldeiser en houd jij die 90/95%. Als je weinig verdient gaat ook alles boven die 90/95% naar de schuldeisers. Maar in beide gevallen krijg je dus diezelfde 90/95%. Tot zover hetzelfde houtje.

Als je kinderen hebt mag je de kinderbijslag houden. Als je op basis van je lage inkomen recht hebt op toeslagen mag je die ook houden (volgens de info van Elisa, die ik voor waar aanneem). Dat kan dus een kindgebonden budget zijn en zorgtoeslag. Iemand met een hoog inkomen heeft geen recht op die toeslagen dus moet van zijn 90/95% van de bijstandsnorm voor alles de volle mep betalen (zorgverzekering, geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen, geen huursubsidie, geen sportpas enz.) en krijgt geen toeslagen.

Conclusie:
Laag inkomen in WSNP = 90/95% bijstandsnorm, + zorgtoeslag, + kindgebonden budget, + kinderbijslag, - eventueel kwijtschelding belastingen en heffingen en kortingen op voorzieningen en eventueel bijzondere bijstand.

Hoog inkomen in WNSP = 90/95% bijstandsnorm + kinderbijslag.

Deze feiten verbazen mij.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2011 om 00:41

45 euro

Even een opmerking tussendoor: wij hadden aanvankelijk 45 euro per week, maar dat is niet de standaard. Als de vaste lasten betaald zijn en het geld naar de boedel is overgemaakt (boedel is schuldenspaarpot), blijft er een bepaald bedrag over. Van dat geld wordt weer een bedrag gereserveerd voor huishoudgeld, wordt een stukje gespaard voor onvoorziene uitgaven en wordt bijvoorbeeld het abonnement op de Donald Duck betaald als je daar lid van bent. Hoe meer er in die pot zit, hoe ruimer je weekgeld dus kan worden. Aanvankelijk zat er bij ons dus niet veel in, maar doordat we in de loop van de tijd beiden weer werk kregen, mochten we iets meer houden.
Het zal dus voor iedereen een beetje anders liggen

liora

liora

30-09-2011 om 07:10

Skik

Volgens mij klopt jouw redenering niet. Die toeslagen mag je houden zei Elisa. Maar die worden niet toegevoegd aan het weekbedrag. Althans zo begreep ik het. Maar je mag het blijven ontvangen. Is ook wel logisch want anders krijgen de schuldeisers nog minder!

Liora

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2011 om 08:35

Liora heeft gelijk

Alleen geld wat betrekking heeft op de verzorging van kinderen mag je houden. Toeslagen mogen ook blijven. De rest gaat naar de pot.

Snuggle's

Snuggle's

30-09-2011 om 09:37

Klopt toch niet dan?

Kaaskopje , Liora zegt dat het niks uitmaakt hoeveel toeslagen je krijgt want je moet ze toch inleveren. Jij zegt echter dat je de toeslagen mbt de kinderen wel mag houden. En die toeslagen zijn nou eenmaal hoger als je een laag inkomen hebt. Dus dat is dan toch niet hetzelfde houtje?

Snuggle's

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2011 om 20:22

Opnieuw

Ik zat vanmorgen in de trein en had te weinig tijd om bij te schaven
Ik heb de reactie van Liora nu nog een keer gelezen en ze heeft inderdaad niet gelijk in haar conclusie.
Toeslagen, als huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag e.d., dus die je helpen om het leven betaalbaar te houden, blijven gewoon toegepast worden. Je mag ze dus hebben, maar het gaat niet naar de schuldeisers. Wat heeft 'men' eraan als je die toeslagen niet krijgt en daarmee nog verder de bietenberg op gaat? Maar méévallers, zoals teruggave van teveel betaalde energiekosten, of van de belasting.. tja die ben je kwijt. Het is logisch, maar ook een beetje zuur. Ook mensen met wsnp willen met kerst iets extra's en dan zou zo'n energieteruggave een uitkomst zijn, maar helaas dus.
En omdat we vergelijkingen aan het maken waren met mensen die een goed salaris hebben en dus geen recht hebben op toeslagen als huur- en zorgtoeslag: zij krijgen een raar probleem. Ze ontvangen vanwege de wsnp 100 procent van de bijstand (niet 95 procent), maar hebben ondanks dat bijstandniveau nergens recht op, de belasting ziet namelijk alleen het inkomen en niet de wsnp.
Ik zie overigens dat er 'onthouden' is dat je in de wsnp 90 tot 95 procent van de bijstandnorm mag houden, maar zoals ik al eerder heb verteld is dat 95 tot 100 procent. En het verschil zit 'm in niet of wel werken.

Chippie

Chippie

30-09-2011 om 20:48

Kaaskopje

Ik snap er nog helemaal niets van ... heb me er ook nog nooit in verdiept.

Jij zegt dat je 95 tot 100% mag van bijstandsniveau mag houden. Dat klinkt redelijk. Ik vind het ook redelijk dat mensen die werken net iets meer mogen houden. Werken kost namelijk ook gewoon geld: vervoer, representatieve kleding, etc.
Van dat geld betaalt de budgetbeheerder dan de meeste lasten waarbij er waarschijnlijk kritisch wordt gekeken wat echt noodzakelijk is (geen leuk tijdschriftabbo). Als ik een huurhuis zou hebben en geen huurtoeslag zou krijgen, krijg ik die in de schuldsanering ook niet? Maar mijn buurman die ook in de schuldsanering zit, krijgt die toeslag wel? Gaat dat geld naar de 'boedel' (logisch) of naar het eigen leefpotje (niet logisch, buurman 1 heeft veel minder leefgeld dan buurman 2).

Ik ging er eigenlijk vanuit dat iedereen in de schuldsanering eenzelfde zeer beperkt leefgeldpotje krijgt (hard maar logisch). Maar dat is dus niet zo?

Wat ik raar vind is dat je 50% van je overuren mag behouden. Dan heb je het dus beter dan iemand in de bijstand of met een minimuminkomen. En dat vind ik niet helemaal fair. Degene in de bijstand is schuldenloos maar heeft minder te besteden dan iemand die wel grote schulden heeft (die bijna nooit geheel worden afgelost). Maar misschien zie ik dat niet goed.

Het is misschien zuur als je niets extra's hebt voor kerst (al zie ik niet waarom je met pannenkoeken en een grote bak ijs geen leuke kerst kunt hebben) maar ik vind het meer dan logisch. De schuldeisers schieten er meer bij in dan een lekker kerstdiner.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2011 om 01:07

Chippie

Om even ondersteboven te gaan: ik vind het ook logisch dat de extraatjes naar de schuldenpot gaan, maar het zijn wel de pijnlijke momenten. Niet iedereen heeft een schare familie en vrienden die bijspringen en van 45 (of 60 of 90) euro kerst vieren met de rest van de week er bij in, dat zijn de moeilijkste momenten van het jaar. En natuurlijk schieten de schuldeisers er vaak heel veel bij in, maar ik denk dat die er mééstal niet minder om eten met kerst. Het gaat meestal niet om eenmansbedrijfjes maar om grote bedrijven met een flinke omzet. Dus ik denk dat je begrijpt dat als je in de schuldsanering zit en je netjes aan je verplichtingen voldoet, je op 'belangrijke' dagen even niet aan het bedrijf denkt waar je een schuld bij hebt maar aan je kinderen. En die gun je uiteraard meer dan mogelijk is. Vandaar dat het best even slikken is, als je zuinig met je energie bent omgesprongen maar er niet van kunt profiteren.
Van die regel dat je 50 procent mag houden van overwerk wist ik ook niet. Misschien is dat nieuw?

Iedereen krijgt inderdaad hetzelfde beperkte leefpotje. Je kunt het in delen krijgen in de vorm van een weekbudget en de rest wordt door budgetbeheer netjes overgemaakt naar wie daar recht op heeft, maar je kunt er ook voor kiezen om het beheer in eigen hand te houden, zoals Elisa heeft gedaan. Dan krijg je dus het 'hele' bedrag waar je de maand mee rond moet komen, dus ook waar de vaste lasten nog van betaald moeten worden. Voor ons heeft budgetbeheer perfect gewerkt.Ik vind het knap van Elisa dat ze het op eigen houtje heeft gedaan.
Dat potje kan voor de een wel leger of voller zijn dan voor de ander. De een heeft dus 95 procent van de bijstand en de ander 100, maar er zijn ook verschillen met verplichtingen. Als je aan bepaalde contracten vastzit gaan die gewoon door, als je kind op een sport zit mag het daar blijven, als je kind lid van 1 blad is, mag dat mogelijk ook. (Bij ons mochten we de Donald Duck aanhouden.)Dus wat er over blijft bepaalt ook waar je het mee moet doen voor het huishouden. Voor ons was het geen enkele twijfel dat de kinderen op hun vereniging mochten blijven en hun weekblaadje mochten houden. We hebben ervoor gekozen dat het leven zoveel mogelijk normaal moest lijken voor de kinderen. We hebben het blijkbaar zo 'goed' gedaan dat we aan het eind van de rit geld terugkregen van wat ze voor onvoorziene zaken voor ons hadden opgespaard. We hebben daar maar een paar keer aanspraak op gemaakt. Waar ik heel blij mee was is dat wij kinderbijslag kregen. Daar kocht ik onze kleren van. Mensen zonder kinderen hebben die mogelijkheid niet.
Wat datzelfde kleine potje voor iedereen betreft is het dus zo dat iemand die een dikke baan heeft met dito salaris, hij zijn salaris tot het bijstandniveau moet inleveren. Voor zover mijn kennis gaat heeft hij ondanks dat bijstandniveau geen recht op huurtoeslag, zorgtoeslag e.d. en geen recht op kwijtscheldingen, maar van dat laatste ben ik niet absoluut zeker. Dat betekent dus dat ik met mijn échte bijstand weliswaar onder het bijstandniveau kom omdat ik niet werk, maar door huursubsidie een minder grote aanslag op het maandbedrag hoef te plegen dan de goed verdienende lotgenoot zonder huursubsidie. Ik weet om eerlijk te zijn niet hoever dat gaat. Ik weet wel dat er best veel mensen uit hun huis gezet worden. Van de gedachte alleen al word ik misselijk, omdat ik weet hoe het voelt. Wij hebben alleen ongelofelijke mazzel gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2011 om 01:16

Pelle

Door de toeslagen heb je meer armslag. Als je aan huur 500 euro kwijt bent, maar daar komt voor de helft huurtoeslag bij, dan hoef je dus maar 250 euro van je maand inkomen aan huur in te leveren. Hetzelfde voor de zorgtoeslag. Je houdt dus meer over met toeslagen. Kinderbijslag mag je in zijn geheel houden, dat is dus ook een extraatje en het vakantiegeld ondergaat een berekening waarna je ook een stukje krijgt.
Ik heb bij Chippie al uitgelegd hoe het kan dat de een iets meer overhoudt dan de ander. Ik kan me om eerlijk te zijn niet meer herinneren waarom wij in de begintijd 45 euro kregen. Ik heb dat blijkbaar uit mijn geheugen ge'delete'. Maar nogmaals je moet om de discussie zuiver te houden stoppen met die 45 euro. Dat is maar een bedrag wat voor ons heeft geteld, niet voor iedereen.

liora

liora

01-10-2011 om 09:23

Kaaskopje

Als je had gekozen om het abo op de DD op te zeggen, was dat geld dan toegevoegd aan je vtlb of was dat geld dan naar de schuldeisers gegaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2011 om 11:19

Vtlb

Dat gaat van het vtlb.

Het gaat op

Kaaskopje:"Dat betekent dus dat ik met mijn échte bijstand weliswaar onder het bijstandniveau kom omdat ik niet werk, maar door huursubsidie een minder grote aanslag op het maandbedrag hoef te plegen dan de goed verdienende lotgenoot zonder huursubsidie. "
Dat is natuurlijk niet de realiteit. Iemand met een dikke baan in een duur huis, zal moeten verhuizen. De maandlasten tellen mee in de beoordeling van de vraag of iemand in de wsnp komt.
Alle toeslagen die mensen met een minimuminkomen krijgen, gaan schoon op (zijn niet kosten dekkend) aan vaste lasten: huur, kinderen, ziektekosten. Je kunt van die toeslagen niet meer eten.
Iemand met een dik salaris maar met veel te hoge maandlasten door verplichtingen (huis, verzekeringen, etc) zal in het minnelijk traject van die lasten afgeholpen worden (ander huis, andere verzekering, verkoop van goederen, opzeggen abonnementen, etc.) als onderdeel van de sanering, voordat wsnp aan de orde komt.
Blijft dat er op inkomen gebaseerde voorzieningen zijn die iemand met een hoog inkomen ondanks wsnp, niet krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2011 om 20:48

Dik huis dik inkomen

Ik gaf eerder al aan dat ik eigenlijk niet goed weet hoe dat gaat met groter- tot grootverdieners en de wnsp. Ik praat dus een beetje vanuit de gedachte dat ik mij niet voor kan stellen dat dit soort mensen zondermeer aan hun lot worden overgelaten. Een huis verkoop je niet effe snel en een duur huurhuis wissel je niet zomaar binnen een maandje om. In theorie hebben ze in ieder geval geen recht op toeslagen en vrijstellingen van gemeentebelastingen e.d.. Voor de rest weet ik geen ervaringsverhalen.

"Alle toeslagen die mensen met een minimuminkomen krijgen, gaan schoon op (zijn niet kosten dekkend) aan vaste lasten: huur, kinderen, ziektekosten. Je kunt van die toeslagen niet meer eten. "
Soms kun je het wel anders uitgeven dan de bedoeling is. Kinderbijslag werd bij ons in vier stukjes verdeeld. Allevier net zoveel voor kleding. En zoals ik eerder al uitlegde scheelt het krijgen van toeslagen natuurlijk wel met wat er overblijft aan besteedbaar huishoudgeld. Als je nergens toeslagen/tegemoetkomingen voor hebt, blijft er niets voor eten over.

Rosase

Rosase

01-10-2011 om 21:54

Weet het een beetje

Van iemand met een behoorlijk inkomen en een flinke
(particuliere) huur. Die mocht in zijn huis blijven wonen en de huur werd door de bewindvoerder betaald. Ik neem aan dat hij ook op die 95 of 100% van de bijstandsnorm zat.

Als je meer salaris hebt, heb je waarschijnlijk ook hogere leefkosten maar ook meer ruimte om af te betalen. Dit alles dan in verhouding hè. Als iemand in de schuldsanering komt door zijn dure hypotheek is het natuurlijk een ander verhaal. Als iemand met een hoog salaris gewoon lekker ruim leeft kan ie ook meer besparen en daardoor sneller zijn schuld aflossen, en dan zal een navenante woonlast ook minder snel een probleem zijn.

Verschillen

Kaaskopje:"Soms kun je het wel anders uitgeven dan de bedoeling is. Kinderbijslag werd bij ons in vier stukjes verdeeld. Allevier net zoveel voor kleding. "
Dat doet er niet toe. De veronderstelling is ontstaan dat iemand met toeslagen meer over zou houden dan iemand zonder toeslagen/inkomensmaatregelen. Dat is via de band een beetje waar, maar uiteindelijk is elke berekening van het vtlb een berekening op maat waarmee rekening gehouden wordt met de reële lasten.
Een voorbeeld uit het vtlb rapport:"Op het moment dat de verhoging van de beslagvrije voet uitstijgt boven de maximale huurtoeslag wordt dit dus niet meer meegenomen in de beslagvrije voet. Toch zal het soms reëel of zelfs noodzakelijk zijn met dat meerdere rekening te houden. Bijvoorbeeld in de situatie dat de schuldenaar gelet op zijn inkomen niet voor goedkopere woonruimte in aanmerking komt of, als de goedkopere woonruimte wel beschikbaar is, de schuldenaar enige tijd wordt gegund voor oriëntatie en verhuizing. Een ander voorbeeld:
de rechter-commissaris bepaalt dat de schuldenaar in de duurdere woning mag blijven wonen (met bijvoorbeeld verlenging van de schuldsaneringsperiode). In die gevallen moet voor het bedrag dat uitstijgt boven de maximale huurtoeslag een correctie worden toegepast. Deze correctie geldt zowel voor een huurwoning als een eigen woning."
Dat rapport telt 42 pagina's met dit soort individuele voorbeelden van als - dan, met betrekking tot het vtlb die laten zien dat je ook met een inkomen boven toeslaggrenzen een vtlb krijgt dat ongeveer op hetzelfde neerkomt. De hogere vaste lasten worden in die gevallen uit het inkomen betaald.
Er is geen sprake van dat iemand met toeslagen meer geld heeft om aan eten uit of kleding uit te geven dan iemand zonder dat soort toeslagen.
Wel blijft dat er voorzieningen zijn die uitsluitend toegankelijk zijn voor mensen met een laag inkomen die niet verrekend worden. Maar dat zijn vaak voorzieningen in natura (muziekles voor weinig bijvoorbeeld, of gratis speeldag, of de korting op de schoolreis). Je krijgt ze niet op de rekening gestort.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2011 om 17:18

Zo leer ik ook nog wat

Ik wist wel dat de wsnp verlengd kan worden tot 5 jaar, maar ik dacht eigenlijk dat dat vooral door 'niet je best doen' kwam. Maar het is dus ook mogelijk dat je door je inkomen aan een langere periode vastzit. Dat is geen pretje natuurlijk, maar alles beter dan.
Wat de toeslagen betreft: natuurlijk scheelt het wel. Als je geen kinderbijslag krijgt, heb je vier keer per jaar dát niet extra.

Compensatie

Kaaskopje:"Wat de toeslagen betreft: natuurlijk scheelt het wel. Als je geen kinderbijslag krijgt, heb je vier keer per jaar dát niet extra."
De context waarin je dit stelt schept verwarring en brengt verhaaltjes in de wereld.
De realiteit is dat je met die toeslagen niet meer uit te geven hebt dan iemand die ze niet krijgt. Iedereen heeft een vtlb dat ongeveer op elkaar lijkt. De een vindt compensatie in toeslagen, de ander in aanpassing van het vtlb of zelfs de wsnp-duur.
Ondertussen is het natuurlijk wel zo dat als je per dag leeft zonder die toeslag en die toeslag er ineens bovenop komt (kwartaal storting kinderbijslag bijvoorbeeld) dat je dat dan als extra kunt ervaren (jemig wat een geld ineens).
Dat voelt misschien wel fijner dat het wel elke maand in euro's op je rekening krijgen.
Maar per saldo maakt het niet uit.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

03-10-2011 om 11:05

Kaaskopje

Ik begrijp er steeds minder van, gelukkig schept Miriam wat helderheid.

In mijn ogen is kinderbijslag geen toeslag. Ik krijg geen huurtoeslag, zorgtoeslag maar wel kinderbijslag. Iedereen krijgt kinderbijslag. Je mag het houden als je in de schuldsanering zit.

Als ik in de schuldsanering kom dan krijg ik nog steeds geen huur- en zorgtoeslag. Mijn buurman met een lager inkomen krijgt wel huur- en zorgtoeslag. Er wordt gekeken hoeveel er afgeroomd kan worden om de schulden te betalen. En die toeslagen heeft mijn buurman nodig, zou hij deze toeslagen niet krijgen dan is het helemaal onmogelijk om zaken af te lossen. Ik heb geen recht op die toeslagen. Ook niet als ik in schuldsanering zit, maar ik houd daarom niet minder leefgeld over dan de buurman. Dat geloof ik echt niet.

Het kan zijn dat je voor sommige zaken niet in aanmerking komt, bv gratis sporten. Maar ik heb bv zelf een Jeugdsportfonds opgestart in onze gemeente: daarin staat niet het inkomen van de ouders centraal maar de financiele situatie. Met andere woorden; kind zou wel in aanmerking komen als ouders met hoog inkomen in schuldsanering zitten.

Die 90 - 100% bijstandsnorm, ik weeet het niet. Want dan kom je toch niet op 40 euro leefgeld per week? Van de Frogers heb ik toen meegekregen dat ze 600 euro per maand hadden (na aftrek gwl, huur en verzekeringen). Kan het zijn dat er zaken door budgetbeheer werden betaald (telefoon, Donald Duck,...) die je anders zelf had moeten betalen?

Schuldsanering en meerverdieners en eigen huizen. Natuurlijk komt het voor. Kijk naar dubbeltje op zijn kant. 4000 euro inkomsten en 40.000 euro schuld en iedere maand meer uitgeven dan er binnenkomt. Ik denk dat dan in het minnelijke traject er al heel veel kan gebeuren.

Proefberekening gemaakt

Ik heb op de site van de WSNP een proefberekening gemaakt. Twee gezinnen met ieder twee kinderen, zelfde huur, zelfde zorgverzekeringskosten, alleen de één een inkomen van 28.000 en de ander een inkomen van 56.000 euro.

Het gezin met het lage inkomen kreeg een lager VTLB als ik bij de proefberekening aangaf dat ze kindgebonden budget kregen. Het gezin met het hogere inkomen kreeg een iets hoger VLTB. Het verschil tussen die twee VTLB's was kleiner dan het kgb.

Maar als ik bij het gezin met het lage inkomen geen kindgebonden budget opgaf kwam het VTLB op hetzelfde uit als het gezin met het hogere inkomen.

Ik denk dat ik hieruit kan opmaken dat, als je in de berekening opgeeft dat je kgb krijgt, je VLTB iets lager wordt maar je je kgb apart krijgt en vrij mag besteden. Je inkomen alleen zegt niet zoveel, puur het feit dat je meer dan 18 uur per week werkt zorgt er voor dat je 100% van de voor jou geldende bijstandsnorm krijgt. De hoogte van dat inkomen maakt wel uit voor de toeslagen. Huur- en zorgtoeslag wordt verrekend met je vaste lasten. Maar het lijkt er toch op dat je (in elk geval een deel van ) je kgb mag houden. Dan krijgen mensen met een laag inkomen dus meer dan mensen met een hoog inkomen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2011 om 15:13

Chippie

Die 90 - 100% bijstandsnorm, ik weeet het niet. Want dan kom je toch niet op 40 euro leefgeld per week? Van de Frogers heb ik toen meegekregen dat ze 600 euro per maand hadden (na aftrek gwl, huur en verzekeringen). Kan het zijn dat er zaken door budgetbeheer werden betaald (telefoon, Donald Duck,...) die je anders zelf had moeten betalen?
Ten eerste, nogmaals, moet je even loslaten dat ik het over 45 euro heb gehad. Veel mensen krijgen meer, anderen komen misschien wel op minder, ik weet het niet.
Als je voor Budgetbeheer kiest dat loopt je inkomen langs de Kredietbank, afdeling budgetbeheer. In de wsnp kies je dan meestal voor volledig beheer. Dat houd in dat alle vaste lasten voor je betaald worden, dat zij het bedrag achterhouden wat je moet opsparen voor schuldeisers en dat ze potjes aanleggen voor noodgevallen, of als je eens extra kosten hebt. In die vast terugkerende kosten kán een abonnement van een weekblad zitten, of een radio/tv en internet/telefonie abonnement, of een vereniging, etc.. Je kunt dan ook niet zomaar een ander of duurder abonnement aangaan, dat gaat allemaal via de Kredietbank. Als ze al die betalingen gedaan hebben blijft er automatisch een bedrag over waar je je weekbudget van krijgt.
Ik blijf het overigens niet eens met Miriam over de Kinderbijslag. Ik zou nu écht niet meer geld mogen houden ondanks dat wij geen kinderbijslag meer krijgen. De kinderbijslag staat buiten het maandelijkse inkomen en de vaste lasten en wordt niet verrekend. Kinderbijslag heet dan wel geen toeslag, het is extra, een 'gift', voor iedereen met kinderen en dáárom mag je het houden. Alles wat betrekking heeft op de kinderen mag je in principe houden. Dus ook kinderopvangtoeslag (of hoe dat ook heet). Als je geen kinderen hebt, heb je die gift dus ook niet en word je niet gecompenseerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2011 om 15:18

Skik

Met 18 uur nemen ze geen genoegen. Je moet echt maximaal je best doen om zoveel mogelijk inkomen te vergaren. Ze houden daarbij wel rekening met het feit dat bij een echtpaar/samenwoners twee inkomens zijn. Als de eerste 40 uur werkt, wordt geaccepteerd dat de tweede 32 uur werkt. Ik werkte in het begin van mijn toen nieuwe baan 20 uur, ik vond dat al een hele overgang na járen niet gewerkt te hebben, maar ik kon mooi naar mijn baas voor meer uren. Ik heb daar verder totaal geen moeite mee gehad hoor. Ik werk nog steeds 32 uur.

Daar gaat het niet om kaaskopje

Ik snap dat je van de WSNP met 18 uur betaald werk niet lekker achterover mag leunen, maar dat was wat je bij de proefberekening moest opgeven: werkt u minimaal 18 uur per week.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.