Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


ja maar dat is dus het hele punt.

Hij geeft geen argumenten
Er zijn geen klachten
Er zijn geen boze collega's

gr Angela

little_ghost

little_ghost

29-03-2023 om 17:09 Topicstarter

Het "te laat" in de titel is in de ogen van mijn manager, verder niets.
Wie ik er ook over spreek binnen het bedrijf (nou spreek ik nog geen promile van onze werknemers gezien het er ondertussen meer dan 32.000 zijn) snapt de "bekrompenheid" niet. (niet mijn woorden!!!)

De dagen dat ik thuis werk zit ik om 9:00 uur netjes achet mijn laptop en deze gaat (meestal) ergens tussen 17:30 en 18:00 uit. Vervolgens zit ik rond 18:03 (ik wil nog even toileteren voor ik me bij de rest voeg), lekker beneden met iedereen aan de eettafel.
(heerlijke dagen, die thuiswerkdagen.... denk in dat opzicht soms met weemoed terug aan de lockdown).
Ik zie vaak bakfietsen rijden (nu let ik er natuurlijk ook nog meer op) en merk dat ik er steeds meer naar toe trek. Het lijkt me gewoon zoveel makkelijker dan andere opties!

Ik ga nog eens meten, rekenen (in euro's en centimeters) want ik begin steeds meer in een "IK WIL HET" modus te komen
Die manager........ 't liefst zou ik een aavraag willen doen om de bloktijden aan te passen, die er door heen krijgen en dan alsnog gewoon met bakfiets om 9:00 aanwezig zijn .
Hem in eerste instantie gepest (sorry, maar kan het niet laten!), mezelf verwend en hij toch tevreden  

Wat ik verder van hem en zijn opvattingen vindt en denk ... tja, dat kun je wel raden maar laat ik me beter niet over uit!

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 17:01:

[..]

Vind jij echt dat een manager zonder enige opgaaf van reden, en in afwijking van alle andere teams én zonder dat collega's klagen, TO mag opzadelen hiermee?

Dus los van alle redenen waarom jíj vindt dat 9 uur goed is, dat thuiswerken een kado is en dat alles een stuk efficiënter kan?

Er is geen probleem volgens mij. Er is een manager, dat wel.

gr Angela

Agree to disagree zullen we maar zeggen. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik meerdere keren aangegeven dat het zeker wenselijk ik als TO navraag doet waarom het in andere teams wel kan en bij hun team niet. Er zijn misschien redenen waar zij niet van op de hoogte is. 

Zij zadelt het bedrijf nu ergens mee op. Heeft zij toen haar kinderen naar school gingen officieel toestemming gevraagd en gekregen om telkens later te beginnen? Als dat zo is dan is het raar als het ineens teruggedraaid wordt. Maar dat lees ik nergens. De tip van Temet vond ik een goede; ze zou bij de vakbond na kunnen vragen of ze in haar gelijk staat en zonodig daarmee verder gaan.

Jij bent erg anti-manager en dat mag. Feit is dat het bedrijf de regels bepaalt en niet iedere individuele werknemer voor zich. 

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 17:13:

[..]

Agree to disagree zullen we maar zeggen. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik meerdere keren aangegeven dat het zeker wenselijk ik als TO navraag doet waarom het in andere teams wel kan en bij hun team niet. Er zijn misschien redenen waar zij niet van op de hoogte is.

Zij zadelt het bedrijf nu ergens mee op. Heeft zij toen haar kinderen naar school gingen officieel toestemming gevraagd en gekregen om telkens later te beginnen? Als dat zo is dan is het raar als het ineens teruggedraaid wordt. Maar dat lees ik nergens. De tip van Temet vond ik een goede; ze zou bij de vakbond na kunnen vragen of ze in haar gelijk staat en zonodig daarmee verder gaan.

Jij bent erg anti-manager en dat mag. Feit is dat het bedrijf de regels bepaalt en niet iedere individuele werknemer voor zich.

Joh ....ik heb bij aantal verschillende werkgevers gewerkt en ik heb in mijn kenissenkring vrijwel alleen maar kenniswerkers.

Dit is echt een bekrompen reactie van de manager in kwestie.

En ik ben helemaal niet anti-manager, hoe kom je erbij. Collega's (in welke functie dan ook) die autoritair gedrag vertonen, daar kom je niet ver mee. Het bedrijf heeft er niets aan (het lost geen enkel probleem op, want er is geen probleem), de medewerkers hebben er ook niets aan (het kost alleen maar kostbare energie en tijd, het levert ontevredenheid op). Het is vast zeer verbonden met bepaald type werk, de rol van manager ten opzichte van de medewerkers. Maar gezond verstand en normale argumenten en geen machtsvertoon lijkt me een goede basis om samen te werken.

gr Angela

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 17:20:

[..]

Joh ....ik heb bij aantal verschillende werkgevers gewerkt en ik heb in mijn kenissenkring vrijwel alleen maar kenniswerkers.

Dit is echt een bekrompen reactie van de manager in kwestie.

En ik ben helemaal niet anti-manager, hoe kom je erbij. Collega's (in welke functie dan ook) die autoritair gedrag vertonen, daar kom je niet ver mee. Het bedrijf heeft er niets aan (het lost geen enkel probleem op, want er is geen probleem), de medewerkers hebben er ook niets aan (het kost alleen maar kostbare energie en tijd, het levert ontevredenheid op). Het is vast zeer verbonden met bepaald type werk, de rol van manager ten opzichte van de medewerkers. Maar gezond verstand en normale argumenten en geen machtsvertoon lijkt me een goede basis om samen te werken.

gr Angela

Ja dat mag je vinden. Ik vind het niks met machtsvertoon of autoritair gedrag te maken hebben. Dat het beter uitgelegd mag worden ben ik met je eens; ik zou dat ook zeker navragen als ik haar was. Feit blijft dat het bedrijf de regels bepaalt en niet TO zelf. 

Een met Angela, hoor. Hier beginnen de eersten om 8 uur en de laatste komt standaard om half elf pas binnen. Daar zitten juist voordelen aan: ons team is 12 uur per werkdag bereikbaar! Je moet zelf opletten dat je je contractuele uren maakt en aanwezig bent bij werkoverleg en andere meetings. De baas houdt dat wel zo'n beetje in de gaten, maar (veel) belanger is dat je je werk op tijd af krijgt en dat het van goede kwaliteit is. Autoritaire managers zou je hier niet moeten neerzetten, dat wordt een opstand en leegloop.

. Zijn antwoord:
"ik vind 9:00 uur een hele schappelijke tijd en vind dat iedereen dan binnen moet zijn.”

hoewel ik vind dat het bedrijf de regels bepaalt, vind ik dit onzin. Dit lijkt wel een persoonlijke voorkeur, zonder back-up van de bedrijfsvoering. Mag hij straks ook zeggen dat alle vrouwen minirokken aan moeten of dat alle collega’s elke dag voor hem koekjes moeten meebrengen? 

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 17:52:

[..]

Ja dat mag je vinden. Ik vind het niks met machtsvertoon of autoritair gedrag te maken hebben. Dat het beter uitgelegd mag worden ben ik met je eens; ik zou dat ook zeker navragen als ik haar was. Feit blijft dat het bedrijf de regels bepaalt en niet TO zelf.

De "regels bepalen" is al een uitspraak die niet past in deze setting. Ik begin te vermoeden dat je "dit soort regels" logisch vindt omdat je denkt dat de manager denkt dat er anders anarchie uitbreekt of dat mensen de kantjes ervan af gaan lopen? Wat is volgens jou een valide argument of is dat niet nodig? En zou jij het ook zo doen als jij daar manager was? 

Gr Angela

Regels over werktijden mogen door een bedrijf opgelegd worden, maar het is gek als dat per manager verschilt terwijl de aard van het werk omtrent bereikbaarheid/klantcontact hetzelfde is. Net als dat op een school niet individuele leerkrachten gaan over zaken als begin- en eindtijden en wat er wel/niet mee mag in de lunchtrommel. Dat soort dingen moeten een eenduidig beleid zijn voor iedereen.

Verder vind ik het wel zorgelijk dat je kleuters van vijf in een buggy naar school gebracht worden, niet kunnen fietsen en ook geen stuk kunnen lopen.
Ik zou dus ook eerder voor een step of zo kiezen dan voor een bakfiets. Lijkt me ook best zwaar met drie kinderen er in en daar leren ze nog steeds niet van fietsen en ze bouwen ook geen conditie op door te wandelen/fietsen.

Ik zou in jouw situatie het voor mezelf fijner vinden om minder tijd kwijt te zijn met naar school brengen, zodat ik in de avond nog wat meer tijd had met de kinderen.

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 17:13:

[..]

Agree to disagree zullen we maar zeggen. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik meerdere keren aangegeven dat het zeker wenselijk ik als TO navraag doet waarom het in andere teams wel kan en bij hun team niet. Er zijn misschien redenen waar zij niet van op de hoogte is.

Zij zadelt het bedrijf nu ergens mee op. Heeft zij toen haar kinderen naar school gingen officieel toestemming gevraagd en gekregen om telkens later te beginnen? Als dat zo is dan is het raar als het ineens teruggedraaid wordt. Maar dat lees ik nergens. De tip van Temet vond ik een goede; ze zou bij de vakbond na kunnen vragen of ze in haar gelijk staat en zonodig daarmee verder gaan.

Jij bent erg anti-manager en dat mag. Feit is dat het bedrijf de regels bepaalt en niet iedere individuele werknemer voor zich.

Feit is dat als TO een beroep doet op haar recht op ouderschapsverlof het bedrijf dat gewoon heeft te accorderen. 

Het is gewoon een machtsstrijd. En als TO een beroep doet op een terzake doende wettelijke regeling wint ze die met een straatlengte voorsprong. Dan werkt ze ook écht drie uur minder in de week. 

Manager zou dus in de huidige situatie ook het standpunt kunnen innemen dat hij waardeert dat ze gewoon haar veertig uur wil blijven volmaken en dat zij dat oplost. 

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 19:07:

[..]

De "regels bepalen" is al een uitspraak die niet past in deze setting. Ik begin te vermoeden dat je "dit soort regels" logisch vindt omdat je denkt dat de manager denkt dat er anders anarchie uitbreekt of dat mensen de kantjes ervan af gaan lopen? Wat is volgens jou een valide argument of is dat niet nodig? En zou jij het ook zo doen als jij daar manager was?

Gr Angela

Ik weet niet wat de manager denkt want ik kan niet in het hoofd van die manager kijken. HR was het overigens ook eens met manager maar ook dat is misschien een zeurkous. Zoals ik al meerdere keren aangaf; hoe zijn de afspraken tot stand gekomen? Het is gebruikelijk dat als je ergens gaat werken of je situatie veranderd je afspraken maakt over werktijden, thuiswerken etc. Heeft TO gevraagd en toestemming gekregen om telkens later te beginnen of dat zelf bepaald? Als zij daar toestemming voor heeft is het inderdaad heel vreemd als dat zomaar ineens niet meer kan. En dan zou ik er als ik haar was werk van maken met bv de vakbond.

 Maar aangezien de rest van het team ook om 9.00 uur begint ( wat al best laat is) vind ik het geen absurde eis van de manager. Hij gaf aan dat hij van haar aanwezigheid op aan wil kunnen ( dat is voor hem dus erg belangrijk en een valide reden) en vindt het waarschijnlijk prettiger en flexibeler werken als zijn hele team er gelijktijdig is, wil misschien scheve gezichten voorkomen, misschien wel een andere manier van werken gaan invoeren wie zal het zeggen, daar is niks vreemds of onredelijks aan en een valide argument. 

Ik vind de reden van TO om later te beginnen ook niet echt een zwaarwegende danwel valide reden. Een valide reden om later te beginnen is als het echt niet anders kan, zij heeft opties zat maar wil niks/ denkt dat niks kan.

Hoe ik het zelf zou doen als ik in dat bedrijf de manager was, geen idee, ik ken het bedrijf en hun beleid niet dus dat wordt dan wel heel erg giswerk.

 

Mija schreef op 29-03-2023 om 20:01:

[..]

Feit is dat als TO een beroep doet op haar recht op ouderschapsverlof het bedrijf dat gewoon heeft te accorderen.

Het is gewoon een machtsstrijd. En als TO een beroep doet op een terzake doende wettelijke regeling wint ze die met een straatlengte voorsprong. Dan werkt ze ook écht drie uur minder in de week.

Manager zou dus in de huidige situatie ook het standpunt kunnen innemen dat hij waardeert dat ze gewoon haar veertig uur wil blijven volmaken en dat zij dat oplost.

Klopt, maar heeft ze dat gevraagd dan? Volgens mij ( nog) niet. Of ik heb er misschien overheen gelezen.

Klopt ook, dat zou de manager kunnen zeggen. Echter wil hij graag van haar aanwezigheid op aan kunnen op haar kantoordagen, is ook wat voor te zeggen. Zo onredelijk is het niet. TO kan ook denken; eerst kon het wel en nu ben ik aan de beurt om het op te lossen. Tenzij het een vaste contractuele afspraak was dan zou ik een andere route bewandelen

Thy

Thy

29-03-2023 om 21:34

Manager wordt verweten niet flexibel te zijn, ik zie bij TO ook weinig beweging. 
VSO is geen optie, want te duur en als ze om 9 uur op haar werk moet zijn dan moet ze om 5 uur op staan? Vier uur lang bezig met kinderen in de kleren, broodje eten, spullen in de tas, naar de opvang brengen en naar je werk gaan? Waar gáát dit over.
Twee keer een fulltime baan, maar een auto erbij kan niet. Nou, vooruit, dat is ook best een uitgave. Maar ook een bakfiets kan niet. En een karretje achter de fiets lukt ook niet, ook al geven mensen hier aan dat je ook bijvoorbeeld 2 kinderen in het fietskarretje kan zetten en dan nog één op je eigen fietszitje.
Kinderen op de fiets? Nee, fietsen kunnen ze niet. En het kan ècht niet om meteen de eigen werklaptop mee te nemen, want er moeten 3 rugtasjes mee. Even serieus, in zo'n minirugtasje zit een beker drinken, een liga en een broodje? En de kinderen kunnen niet fietsen, niet ( allemaal ) zelf lopen en ook geen rugtasje omdoen? 
Ik kan me voorstellen dat dit wrevel oproept, of dat nu terecht is of niet. Los van of de manager wel of geen gelijk heeft, zie ik hier toch ook een bepaalde mate van inflexibiliteit en/of slechte planning en misschien ook een beetje dwarsigheid.

Leene

Leene

29-03-2023 om 21:45

 Ik krijg heel erg het idee dat de eigen werk achtergrond meespeelt in het beoordelen van de situatie. Weet dat eigenlijk wel zeker. 
Volgens mij werkt Gingergirl in het onderwijs en ik zelf in de zorg. Geen haar op ons hoofd die er aan zou denken om drie kwartier later te beginnen dan de starttijd. 
Dat kán gewoon niet. Ik denk dat TO en Angela ook niet blij zullen zijn als je op school komt om je kinderen te brengen en dan is de juf of meester er niet want die moet eigen kinderen eerst naar een andere school brengen ( lopend en met de buggy!! want ze lopen te langzaam en fietsen kunnen ze niet, vso is te duur en een bakfiets kan bruin ook niet trekken) ben héél benieuwd hoe degene hier over denken die nu zo hartstochtelijk TO haar recht verdedigen om later te beginnen. Of dat je pas in de middag gedoucht kan worden als je thuiszorg hebt of je om 19.00 uur naar bed wordt gebracht omdat niemand wil werken voor 10.00 uur en na 20.00 uur.
Natuurlijk snap ik best dat het  voor de baan van TO misschien niet of niet veel uitmaakt, dat ze wellicht volkomen in haar recht staat en dat je ook kunt redeneren.. 'als je je werk maar afhebt"
Maar iets in het hele verhaal en sommige reacties irriteren mij bovenmate. Ik denk dat het is  dat er maar vanzelfsprekend vanuit wordt gegaan dat je maar kunt komen en gaan wanneer je wilt 'als je je werk maar afhebt' daar zit iets in van "ik mot dat zelluf weten en je hebt me geen rotmoer te vertellen" Ik chargeer natuurlijk maar het lijkt mij toch volkomen normaal dat je ook eens bedenkt dat jezelf misschien iets anders kan doen of proberen eerder te komen. Wij weten niet goed waarom de manager dit zegt of dat er wellicht anderen geklaagd hebben, weten wij veel. Misschien wordt er wel heel veel gebeld tussen 08.30 en 09.30. lekker dan als een ander al die eerste telefoontjes moet opvangen. Wij horen alleen het verhaal van TO niet waar. 
Moraal van het verhaal: volgens mij moet je je als werkende soms ook wel iets kunnen aanpassen aan wat er van je verlangt wordt. 

Nou ja, ondanks werkdruk etc zou ik toch niet graag willen ruilen met de baan van TO ( grote griebels lijkt me niets.)
Misschien komt de manager wel uit de gezondheidszorg bedenk ik me net. En is ie nog niet gewend aan mensen die vrolijk fluitend om 09.45 komen opdagen ( bijna 3 uur later dan veel zorgmedewerkers)

Leene schreef op 29-03-2023 om 21:45:

Ik krijg heel erg het idee dat de eigen werk achtergrond meespeelt in het beoordelen van de situatie. Weet dat eigenlijk wel zeker.
Volgens mij werkt Gingergirl in het onderwijs en ik zelf in de zorg. Geen haar op ons hoofd die er aan zou denken om drie kwartier later te beginnen dan de starttijd.
Dat kán gewoon niet. Ik denk dat TO en Angela ook niet blij zullen zijn als je op school komt om je kinderen te brengen en dan is de juf of meester er niet want die moet eigen kinderen eerst naar een andere school brengen ( lopend en met de buggy!! want ze lopen te langzaam en fietsen kunnen ze niet, vso is te duur en een bakfiets kan bruin ook niet trekken) ben héél benieuwd hoe degene hier over denken die nu zo hartstochtelijk TO haar recht verdedigen om later te beginnen. Of dat je pas in de middag gedoucht kan worden als je thuiszorg hebt of je om 19.00 uur naar bed wordt gebracht omdat niemand wil werken voor 10.00 uur en na 20.00 uur.
Natuurlijk snap ik best dat het voor de baan van TO misschien niet of niet veel uitmaakt, dat ze wellicht volkomen in haar recht staat en dat je ook kunt redeneren.. 'als je je werk maar afhebt"
Maar iets in het hele verhaal en sommige reacties irriteren mij bovenmate. Ik denk dat het is dat er maar vanzelfsprekend vanuit wordt gegaan dat je maar kunt komen en gaan wanneer je wilt 'als je je werk maar afhebt' daar zit iets in van "ik mot dat zelluf weten en je hebt me geen rotmoer te vertellen" Ik chargeer natuurlijk maar het lijkt mij toch volkomen normaal dat je ook eens bedenkt dat jezelf misschien iets anders kan doen of proberen eerder te komen. Wij weten niet goed waarom de manager dit zegt of dat er wellicht anderen geklaagd hebben, weten wij veel. Misschien wordt er wel heel veel gebeld tussen 08.30 en 09.30. lekker dan als een ander al die eerste telefoontjes moet opvangen. Wij horen alleen het verhaal van TO niet waar.
Moraal van het verhaal: volgens mij moet je je als werkende soms ook wel iets kunnen aanpassen aan wat er van je verlangt wordt.

Nou ja, ondanks werkdruk etc zou ik toch niet graag willen ruilen met de baan van TO ( grote griebels lijkt me niets.)
Misschien komt de manager wel uit de gezondheidszorg bedenk ik me net. En is ie nog niet gewend aan mensen die vrolijk fluitend om 09.45 komen opdagen ( bijna 3 uur later dan veel zorgmedewerkers)

Ik zal je nog sterker vertellen, ik mag het echt helemaal zelf weten. En ik werk voor een grote organisatie van 6000 medewerkers. En nee het is enorm verschillend per afdeling en functie. En ja ik heb het gevraagd, ik heb om me heen gekeken, ik bepaal zelf wanneer en hoe laat ik er ben zodat ik mijn werk het beste kan doen waarbij het belang van werkgever voorop staat en daarna mijn 'eigen' belang.

En ja ik heb ook banen gehad waar ik het niet 'zelf' mocht bepalen maar waar het logisch was dat wij als medewerkers van die afdeling onderling goed regelden dat wat we moesten doen/leveren, ook gedaan werd. Omdat het duidelijk was dat 'de toko om 8 uur bemand moet zijn' of omdat het logisch was (bijv. in verband met samenwerking met anderen en je samen bepaalt hoe je het beste alles kunt inrichten.

En natuurlijk is 9 uur 9 uur als de baan dat met zich meebrengt. Ik benadruk juist de hele tijd dat het om kenniswerkers gaat in een kantoorsetting etc. Het is raar om dan andere sectoren erbij te halen - of het te vergelijken met je eigen sector als je geen andere sectoren kent.

En ik prijs mij super gelukkig dat ik op deze manier mijn werk kan doen. En ik ben daar dus superflexibel in, omdat ik ook superflexibele werkgever heb.

gr Angela


PS: over het stuk irritatie (Maar iets in het hele verhaal en sommige reacties irriteren mij bovenmate. Ik denk dat het is dat er maar vanzelfsprekend vanuit wordt gegaan dat je maar kunt komen en gaan wanneer je wilt 'als je je werk maar afhebt' daar zit iets in van "ik mot dat zelluf weten en je hebt me geen rotmoer te vertellen" Ik chargeer natuurlijk maar het lijkt mij toch volkomen normaal dat je ook eens bedenkt dat jezelf misschien iets anders kan doen of proberen eerder te komen. Wij weten niet goed waarom de manager dit zegt of dat er wellicht anderen geklaagd hebben, weten wij veel. Misschien wordt er wel heel veel gebeld tussen 08.30 en 09.30. lekker dan als een ander al die eerste telefoontjes moet opvangen. Wij horen alleen het verhaal van TO niet waar. ). Het is niet zinnig om de situatie van TO te veralgemeniseren én er is juist veel informatie gegeven. Volgens mij is het belangrijkste verschil dat ik met eigen ogen zie dat onderwijs en zorg vaste tijden hebben, omdat ik daar als buitenstaander mee in aanraking komt. Maar al dat kantoorwerk waar je weinig van ziet als je het niet weet, daar werken ontzettend veel mensen in hele andere omstandigheden.

Ik merk dat ik juist geïrriteerd word over het onbegrip dat waar je geen ervaring mee hebt, je niet over kunt oordelen. Volgens mij heeft TO prima hart voor de zaak. En wat 'normaal' is aan arbeidsethos en welke mensen altijd net meer doen en anderen gewoon genoeg, daar is altijd variatie in.
Er werd mij zelf een anti management houding in de schoenen geschoven, dát is pas irritant.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.