Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Ali schreef op 31-03-2023 om 22:38:

[..]

Je begrijpt mijn punt niet. Om 8 uur beginnen en dan om 16 uur weggaan is even ‘irritant’ als om 10 uur beginnen en om 18 uur weggaan. Maar nu bepaal jij en de anderen dat om 8 uur beginnen en om 16 uur weggaan wel acceptabel is.

Er zijn collega’s die het dus heel irritant vinden als er een dringende klus komt om 15.30 die af moet en jij en je vroege collega’s dus al bijna gevlogen zijn want je moet zo nodig om 8 uur al beginnen. Staat die ‘late’ collega er dus alleen voor. Want ik neem niet aan dat het kantoor om 16 uur dicht gaat.

Dus jij zegt dat iedereen de ouderwetse kantoortijden van 8.30 tot 17.00 aan moet houden? Als ik om 8 uur begin en door ga tot 16.30 (want ik lunch ook nog met mijn collega's) wijk ik daar maar een half uur af van af. Bij beginnen om 9.45 wordt er 1.25 uur vanaf geweken.

Ali schreef op 31-03-2023 om 22:38:

[..]

Je begrijpt mijn punt niet. Om 8 uur beginnen en dan om 16 uur weggaan is even ‘irritant’ als om 10 uur beginnen en om 18 uur weggaan. Maar nu bepaal jij en de anderen dat om 8 uur beginnen en om 16 uur weggaan wel acceptabel is.

Er zijn collega’s die het dus heel irritant vinden als er een dringende klus komt om 15.30 die af moet en jij en je vroege collega’s dus al bijna gevlogen zijn want je moet zo nodig om 8 uur al beginnen. Staat die ‘late’ collega er dus alleen voor. Want ik neem niet aan dat het kantoor om 16 uur dicht gaat.

Even inbreken op dit draadje. 

Ik heb op een kantoor van de keuken gewerkt in een ziekenhuis dat van 6.30 tot 18.30 bezet was volgens een rooster 7 dagen in de week.  Iedere dag waren er minimaal 3 collega's en soms 4. Tussen 10.30 en 15.00 was de drukste tijd en dan was de bezetting ook maximaal. De klus moest iedere dag af en sommige taken hadden ook een vaste tijd dat ze af moesten zijn. Iedere medewerker moest alle taken van de vaste dagelijkse klus kunnen doen en had daarbij een eigen taak om de rustige uurtjes te vullen. De een maakte de roosters de ander zorgde dat de voorraad schoonmaakmiddelen en handschoenen op peil bleef.  Ik werkte notulen van vergaderingen uit en heb het HACCP reglement getikt. 

Zat ik net lekker te tikken, zwaaide de collega van de vroege dienst af en dan net voordat ik alleen zou achterblijven voor de late dienst kwam er een diëtist binnen met een ingewikkeld dossier onder de arm.  Patiënt moest vanavond echt nog eten, want morgen operatie. De laatste handelingen van de dag moesten ook nog gedaan. Collega die bijna naar huis mocht wilde dat ingewikkelde dossier niet doen maar kon ook niet alvast de tijdgebonden laatste dingen van de dag doen. Ik snapte de reden van dat verspreid over de dag werken maar was geen fan van de laatste dienst, zeker niet als de collega die geen stap extra wilde zetten de een na de laatste had, want zij bleef echt niet een half uurtje langer. Dan zat ik meestal na de laatste tijdgebonden klus nog over te werken om dat ingewikkelde dossier nog goed in de computer te zetten en een overdracht te schrijven voor de collega van de vroege dienst van de volgende dag. 

Die irritante collega had een zelfde inefficiënte manier om haar kind op opvang/school te krijgen als TO en was voor tussendiensten (start om 8.00 of 9.00) vaak te laat.  Alleen de vroege of late dienst was ze op tijd. Bij vroege dienst kon ze zelf haar kind niet wegbrengen dat moest de vader doen en bij late dienst moest kind er al lang zijn. 

Zo'n collega hebben kan voor anderen zelfs reden zijn om iets anders te gaan zoeken.  Bij mij heeft dat wel meegespeeld, ik was die inflexibele houding helemaal zat. Samen met de uitspraak (die nog ondersteund werd door de leidinggevende) dat we een beetje begrip moesten hebben,  als je kinderen had was het soms ingewikkeld om al je werk op tijd af te hebben en überhaupt op tijd komen was al moeilijk. 

Caroline80 schreef op 01-04-2023 om 07:21:

[..]

Dus jij zegt dat iedereen de ouderwetse kantoortijden van 8.30 tot 17.00 aan moet houden? Als ik om 8 uur begin en door ga tot 16.30 (want ik lunch ook nog met mijn collega's) wijk ik daar maar een half uur af van af. Bij beginnen om 9.45 wordt er 1.25 uur vanaf geweken.

Volgens mij zegt ze niet dat iedereen van 8.30 tot 16.30 uur moet werken, maar dat bij de vroegere werkers de interne bereikbaarheid op het einde van de werkdag onder druk staat.

En het is (in mijn ogen) ook mega irritant dat je met sommige mensen na 16.00 uur geen overleg meer kunt inplannen. Wat dat betreft ben ik een groot fan van flexibele werktijden omdat je dan makkelijker gaatjes in elkaars agenda kunt vinden.

GinnyTwijfelvuur schreef op 01-04-2023 om 09:32:

[..]

Volgens mij zegt ze niet dat iedereen van 8.30 tot 16.30 uur moet werken, maar dat bij de vroegere werkers de interne bereikbaarheid op het einde van de werkdag onder druk staat.

En het is (in mijn ogen) ook mega irritant dat je met sommige mensen na 16.00 uur geen overleg meer kunt inplannen. Wat dat betreft ben ik een groot fan van flexibele werktijden omdat je dan makkelijker gaatjes in elkaars agenda kunt vinden.

Dat laatste snap ik niet. Als er flexibele werktijden zijn dan is de collega die jij om 16:30 wil spreken toch ook al weg omdat ze om 7:00 uur is begonnen?

Flexibel voor iedereen. 

Rhonda schreef op 01-04-2023 om 09:48:

[..]

Dat laatste snap ik niet. Als er flexibele werktijden zijn dan is de collega die jij om 16:30 wil spreken toch ook al weg omdat ze om 7:00 uur is begonnen?

Ik vind het ook meer klinken als flexibel = aanwezig zijn als ik je nodig heb. 

Ali

Ali

01-04-2023 om 10:20

Caroline80 schreef op 01-04-2023 om 07:21:

[..]

Dus jij zegt dat iedereen de ouderwetse kantoortijden van 8.30 tot 17.00 aan moet houden? Als ik om 8 uur begin en door ga tot 16.30 (want ik lunch ook nog met mijn collega's) wijk ik daar maar een half uur af van af. Bij beginnen om 9.45 wordt er 1.25 uur vanaf geweken.


Kantoortijden van bedrijven zijn ook van 9.00 - 17.30 uur. Dat betekent dat jij er ook een uur vanaf wijkt.

En ik bedoel flexibel voor iedereen, het werk moet gedaan, de bereikbaarheid en werkdruk op spitsuren goed geregeld, als team en voor de klanten.

Ik persoonlijk heb verder niks tegen vroeger of later beginnen.

Ali

Ali

01-04-2023 om 10:21

GinnyTwijfelvuur schreef op 01-04-2023 om 09:59:

Flexibel voor iedereen.

Ja precies

Ali schreef op 01-04-2023 om 10:20:

[..]


Kantoortijden van bedrijven zijn ook van 9.00 - 17.30 uur. Dat betekent dat jij er ook een uur vanaf wijkt.

En ik bedoel flexibel voor iedereen, het werk moet gedaan, de bereikbaarheid en werkdruk op spitsuren goed geregeld, als team en voor de klanten.

Ik persoonlijk heb verder niks tegen vroeger of later beginnen.

Eh, nee, kantoortijden bij mijn bedrijf zijn volgens cao van 7:00 tot 19:00. 

Ali

Ali

01-04-2023 om 10:34

Ysenda schreef op 01-04-2023 om 10:31:

[..]

Eh, nee, kantoortijden bij mijn bedrijf zijn volgens cao van 7:00 tot 19:00.

Ik reageerde op Caroline80 die schreef dat kantoortijden van 8.30 tot 17.00 zijn. Beter lezen

Ali schreef op 01-04-2023 om 10:34:

[..]

Ik reageerde op Caroline80 die schreef dat kantoortijden van 8.30 tot 17.00 zijn. Beter lezen

En ik ook. Want dat zijn ze dus niet overal.

Ali

Ali

01-04-2023 om 10:44

Van 9 tot 5 is al honderd jaar de norm
https://nos.nl/artikel/2292968-van-9-tot-5-op-kantoor-is-al-honderd-jaar-de-norm-maar-hoe-lang-nog

Maakt mij allemaal niet uit hoor. Het ging mij er meer om de eenzijdige blik van de vroege starters aan te kaarten, dat hun vroege weggaan effect heeft op de lange blijvers.
Ik plan afspraken en hou rekening met de beschikbaarheid van collega’s en opdrachtgever, ik verwacht als klant dat mijn accountantskantoor nog bereikbaar is als ik om 17.15 uur bel en niet als ik om 8 uur in de ochtend bel.

Ali schreef op 01-04-2023 om 10:44:

Van 9 tot 5 is al honderd jaar de norm
https://nos.nl/artikel/2292968-van-9-tot-5-op-kantoor-is-al-honderd-jaar-de-norm-maar-hoe-lang-nog

Maakt mij allemaal niet uit hoor. Het ging mij er meer om de eenzijdige blik van de vroege starters aan te kaarten, dat hun vroege weggaan effect heeft op de lange blijvers.
Ik plan afspraken en hou rekening met de beschikbaarheid van collega’s en opdrachtgever, ik verwacht als klant dat mijn accountantskantoor nog bereikbaar is als ik om 17.15 uur bel en niet als ik om 8 uur in de ochtend bel.

De openingstijden voor klanten zijn anders dan de aanwezigheid van medewerkers.

Want als jij om kwart over 5 belt zal de medewerker de rapportage en andere zaken nog moeten doen om de dag af te sluiten.

Voor onze customer service afdeling is de dag voor de klant van 8 tot 6. Gedurende dat blok zijn er altijd mensen van elk team aanwezig om de klant te woord te staan. En valt ook binnen de kantoortijden van 7 tot 7. Ze plannen het daar zelf, de een begint graag vroeg, de ander laat en nr 3 gaat tussen de middag thuis eten om de hond uit te laten of te sporten en is zowel vroeg als laat aanwezig. 

Ik denk dat je als team beter functioneerd als er vrijheid is in werktijden en invulling van je werkdag. Dagelijkse meetings met mijn team, ik zit er niet op te wachten. Is team overleg nodig, zeker, maar laat dat georganiseerd, doelgericht en efficiënt zijn en daar ontbreekt het nogal eens aan.

Wij gebruiken veel actiontrackers dan hoef ik niet mondeling iets over te dragen. Teams als ik iets wil vragen, het antwoord komt als mijn collega tijd heeft.  En als er iets echt urgents is dan bel je. 

Ali

Ali

01-04-2023 om 11:15

Ysenda schreef op 01-04-2023 om 11:02:

[..]

De openingstijden voor klanten zijn anders dan de aanwezigheid van medewerkers.

Want als jij om kwart over 5 belt zal de medewerker de rapportage en andere zaken nog moeten doen om de dag af te sluiten.

Voor onze customer service afdeling is de dag voor de klant van 8 tot 6. Gedurende dat blok zijn er altijd mensen van elk team aanwezig om de klant te woord te staan. En valt ook binnen de kantoortijden van 7 tot 7. Ze plannen het daar zelf, de een begint graag vroeg, de ander laat en nr 3 gaat tussen de middag thuis eten om de hond uit te laten of te sporten en is zowel vroeg als laat aanwezig.

Ik denk dat je als team beter functioneerd als er vrijheid is in werktijden en invulling van je werkdag. Dagelijkse meetings met mijn team, ik zit er niet op te wachten. Is team overleg nodig, zeker, maar laat dat georganiseerd, doelgericht en efficiënt zijn en daar ontbreekt het nogal eens aan.

Wij gebruiken veel actiontrackers dan hoef ik niet mondeling iets over te dragen. Teams als ik iets wil vragen, het antwoord komt als mijn collega tijd heeft. En als er iets echt urgents is dan bel je.


Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor. Ik begrijp het echt helemaal prima. Geen idee wrm je mij steeds citeert.

En ben het eens met slim en efficient werken, zoveel mogelijk zelf tijd indelen. Als je dat nog niet door had, dan bij deze.

Haaknaald schreef op 01-04-2023 om 08:38:

[..]

Even inbreken op dit draadje.

Ik heb op een kantoor van de keuken gewerkt in een ziekenhuis dat van 6.30 tot 18.30 bezet was volgens een rooster 7 dagen in de week. Iedere dag waren er minimaal 3 collega's en soms 4. Tussen 10.30 en 15.00 was de drukste tijd en dan was de bezetting ook maximaal. De klus moest iedere dag af en sommige taken hadden ook een vaste tijd dat ze af moesten zijn. Iedere medewerker moest alle taken van de vaste dagelijkse klus kunnen doen en had daarbij een eigen taak om de rustige uurtjes te vullen. De een maakte de roosters de ander zorgde dat de voorraad schoonmaakmiddelen en handschoenen op peil bleef. Ik werkte notulen van vergaderingen uit en heb het HACCP reglement getikt.

Zat ik net lekker te tikken, zwaaide de collega van de vroege dienst af en dan net voordat ik alleen zou achterblijven voor de late dienst kwam er een diëtist binnen met een ingewikkeld dossier onder de arm. Patiënt moest vanavond echt nog eten, want morgen operatie. De laatste handelingen van de dag moesten ook nog gedaan. Collega die bijna naar huis mocht wilde dat ingewikkelde dossier niet doen maar kon ook niet alvast de tijdgebonden laatste dingen van de dag doen. Ik snapte de reden van dat verspreid over de dag werken maar was geen fan van de laatste dienst, zeker niet als de collega die geen stap extra wilde zetten de een na de laatste had, want zij bleef echt niet een half uurtje langer. Dan zat ik meestal na de laatste tijdgebonden klus nog over te werken om dat ingewikkelde dossier nog goed in de computer te zetten en een overdracht te schrijven voor de collega van de vroege dienst van de volgende dag.

Die irritante collega had een zelfde inefficiënte manier om haar kind op opvang/school te krijgen als TO en was voor tussendiensten (start om 8.00 of 9.00) vaak te laat. Alleen de vroege of late dienst was ze op tijd. Bij vroege dienst kon ze zelf haar kind niet wegbrengen dat moest de vader doen en bij late dienst moest kind er al lang zijn.

Zo'n collega hebben kan voor anderen zelfs reden zijn om iets anders te gaan zoeken. Bij mij heeft dat wel meegespeeld, ik was die inflexibele houding helemaal zat. Samen met de uitspraak (die nog ondersteund werd door de leidinggevende) dat we een beetje begrip moesten hebben, als je kinderen had was het soms ingewikkeld om al je werk op tijd af te hebben en überhaupt op tijd komen was al moeilijk.

Zulke dingen zijn erg irritant. Bij ons begint bijna iedereen heel vroeg want de piek ligt tussen 6 en 9 uur in de ochtend, daarna wordt het rustiger en kunnen de klussen gedaan worden die geen haast hebben. Het is dan ook erg frustrerend als je tijdens de piek met te weinig mensen bent terwijl er nog wel 2 of 3 rondlopen op tijdstippen dat je het in je eentje ook makkelijk aan kan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.