Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 21:37

Loon in natura / koffie thee ter beschikking stellen

Onze werkgever heeft een mailtje rondgestuurd waar onze haren recht van overeind gingen staan. Gezien de tijd die er in het lopen van de koffierondes wordt verspild, worden de koffierondes met ingang van januari beperkt naar een ronde per dag en wel de tweede helft van de middag. De koffierondes zijn een te hoge kostenpost van het bedrijf omdat de koffie-uitdelende collega's dan geen geld opleveren, maar geld kosten. Om aan ieders persoonlijke behoefte aan koffie of thee tegemoet te komen mogen we, nou ja... móeten we dan maar zelf een thermoskan koffie of heet water meenemen voor alle momenten die buiten de pauzes vallen. In de pauzes kunnen we koffie uit de automaat halen. Dat zijn dus drie momenten per dag, met de koffieronde in de middag 4 mogelijke koffiemomenten per dag. Er zijn werknemers die structueel afwezig zijn tijdens de koffierondes, omdat ze dan klaar zijn met werken. Zij krijgen dus nooit koffie 'van de baas' terwijl ze aan hun bureau zitten.
Ik ben helemaal niet thuis in wat de rechten en plichten van werknemers en werkgevers betreft, maar ik heb gevonden dat koffie en thee op de werkplek onder Loon in Natura valt, verplicht de werkgever ons om alleen koffie te drinken tijdens de pauzes, die verplicht in de kantine doorgebracht moet worden ben ik geneigd om te denken dat dit niet onder Loon in Natura valt.
Afgezien van het belastingtechnische deel van verstrekkingen als koffie of thee, kom ik ook tegen dat een werkgever koffie en thee ten alle tijde beschikbaar moet stellen. Mijn conclusie is dat een werkgever een werknemer in principe niet mag verplichten om eigen koffie mee te nemen van huis, of die werknemer moet daar al een vergoeding voor krijgen.
Door de aard van ons werk wordt er veel gepraat, wat voor droge monden zorgt. Ik drink op het werk veel meer dan thuis, als ik de hele dag klanten te woord sta.
Wie is hier in thuis? Wat zijn de rechten en plichten aan beide kanten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

17-12-2011 om 22:24

Weet niet in nederland

Maar in frankrijk in een call centre mocht je water in een fles aan je bureau hebben, en koffie en thee enkel in de pauzeruimtes ruimtes halen uit een machine waar je geld in moest stoppen.

Ik vond het in en in triest en het is voor mij een grote reden niet meer dat soort werk te willen doen. Ik vind het denigrerend, en dat je ontzettend "op je plaats" wordt gezet, die duidelijk heel erg laag is, terwijl ik het werk an sich altijd harstikke leuk vond.

Zo ontzettend zonde zo'n soort houding. Koffie is een uiting van waardering en dus een reden voor motivatie, en dat is niet in geld uit te drukken!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 22:44

Ik vind het respectloos. Na het plaatsen van dit berichtje vroeg ik me af of dit reacties zou kunnen oproepen als 'wees blij dat je koffie krijgt' of 'waar gaat het over?!', maar ik begin me steeds meer werkvee te voelen in plaats van een gewaardeerde werknemer. Het neemt bij tijd en wijlen absurde vormen aan. Daarnaast roepen bepaalde maatregelen of ingrepen een zekere onrust op. Gaat het zó slecht met het bedrijf dat ze op de koffie moeten bezuinigen? Ik drink koffie en thee zwart en zonder suiker, maar er zijn collega's die uit voorzorg een bakje suikerklonten bij zich hebben voor als er 'weer is' niets is.
Eigenlijk vind ik zelf ook 'waar gaat dit over?!' Het zou geen gespreksonderwerp moeten zijn. Daarom voel ik een grote behoefte om de schrijver van het mailtje om de oren te kunnen slaan met 'hoe het heurt' Ik heb afgelopen weken al vaker dat soort mailtjes gestuurd. Niet dat het veel lijkt uit te maken, maar ik heb in ieder geval het gevoel dat ik het niet gelaten over mij heen laat komen. Wie zwijgt stemt toe tenslotte.

Ook niet in nederland

Tsjonge en ik maar denken dat "alles" zo goed is geregeld is NL :o) Bij ons ( ook call center) 2 grote koffieautomaten in de keuken, enkele waterkokers, een magnetron, een grote koelkast en 2 koud water apparaten. Ik heb ( werk 7.5 uur) 2 x 15 min betaald pauze, waarin dus koffie/ thee kan halen/ maken en mag dat gerust aan mijn bureau opdrinken. Verder "mag" ik nog 15 min extra nemen voor een extra keuken of toilet bezoek :o). En daarnaast 30 min onbetaalde lunchpauze. Bij ons wordt aangeraden vooral water te drinken, daar droog je minder van uit dan van koffie of thee. Een bekertje lekker koud water kan je dus altijd wel even halen. Ik hoop dat je reacties krijgt van mensen die weten hoe het precies zit, dit is wel echt triest.

Oja

Koffie/ thee en water is gratis !

Thermoskan

Ik heb wel eens gehoord dat je recht hebt op twee koppen koffie of thee per dag. M.i. bij veel praten, hele dag telefoneren, maar ook bij droge airco-lucht echt te weinig. Als het de werkgever puur gaat om het heen en weer lopen en uitdelen, vindt ie het vast niet erg als jij in je pauze's je thermoskannetje vult met zijn koffie.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2011 om 00:45

Shonagh

Wij hebben een uur pauze per dag, dat is eigen tijd. We zijn dus 9 uur op het werk aanwezig. De voorzieningen zijn op zich best redelijk. Er staan 3 magnetrons en een koelkast voor meegebracht eten. Er staan 2 koffie-automaten en een een apparaat voor gekoeld water (lekker koud). We hebben sinds 2 jaar zo'n beetje catering. Eerst was het uitbesteed, nu is het in eigen beheer. De keus is beperkt, maar ze zijn daarin in positieve zin meegegroeid met de wensen van het personeel.
Wij mogen tussendoor nooit heen en weer voor water, thee of koffie. Je mag alleen van je plek voor het toilet. Voor het werk is er uiteraard een run op de koffie-automaat en in de pauzes ook. Begrijpelijk en ook wel normaal. Onder werktijd is het nú nog zo dat er in de ochtend een koffierondje is rond 10 uur, in de middag rond 2 uur en héél soms rond half 5 nog een keer en altijd in de avond rond 8 uur als je in de avond werkt. Het enige rondje wat in januari blijft is het 2de middagrondje. De rest vervalt. De rondjes die nu gelopen worden in combinatie met wat je zelf kunt halen ervaar ik 'naar behoefte'. Ik denk dat de meesten hier genoeg aan hebben.
Als iedere koffie- of theeleut een thermoskan moet vullen, zit je ten eerste met een tijdprobleem. We zijn met teveel om voor aanvang van het werk thermoskannen te vullen. Daarnaast kan zo'n automaat dat niet aan. Na een paar potjes kan het apparaat het water niet meer op temperatuur krijgen, waardoor er gewacht moet worden. Als puntje bij paaltje komt ben je dus wel min of meer verplicht spul van huis mee te nemen.
Ik moet echt zien hoe hard ze dit kunnen maken hoor. De bedenker heeft tegen een collega al aangegeven dat hij de gevolgen van zijn plan niet goed heeft overdacht, maar hem kennende laat hij iets wat hij eenmaal in zijn hoofd heeft niet meer varen.
Je hebt overigens gelijk dat water goed voor de dorst en een droge mond is. Maar dat drink ik toch meer als de buitentemperatuur stijgt. Nu drink ik vooral koffie en thee.

Fiorucci

Fiorucci

18-12-2011 om 06:42

Hier.....

Callcentre waar mijn zoon werkte had helemaal geen koffierondes, maar automaten waar je voor het bedrag van 20 ct koffie thee of choco kunt halen. Op je werkplek mag je water of fris hebben staan. Ook daarvoor staan er hele betaalbare automaten. In deze stad heeft geen enkel callcentre koffierondes.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-12-2011 om 09:48

Tja

Ik sta voor de klas en kan ook alleen in de pauzes koffie halen, terwijl ik de hele dag door praat. Ik neem een fles water mee naar de les, maar ik kan ook weer niet teveel drinken, want naar de wc tijdens de les kan ook niet (mijn leerlingen mogen niet zonder toezicht in het lokaal verblijven). Ik drink dus vooral NA mijn werk heel veel, echt zo een liter water tussen zes en tien uur 's avonds.
Ik heb alles al meegemaakt, een uitgeverij waar je voor elke kop koffie moest betalen, een school die maandelijks loon inhield voor de koffie en thee. Ik ben al blij dat op mijn huidige school de koffie en thee gratis zijn.
Kan me trouwens goed voorstellen dat het balen is als die koffierondjes worden afgeschaft, tenslotte ben je eraan gewend en reken je erop.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

18-12-2011 om 10:12

Gut

Ik heb net eens gegoogeld op wat je rechten zijn als werknemer als het gaat over verstrekking van koffie/thee. Met de verrassende conclusie dat je eigenlijk nergens recht op hebt, maar dat je werkgever het gratis mag verstrekken (of een onbelaste vergoeding van 0,55 per dag). Heel vreemd, want in de ca. 20 jaar dat ik werk (ook uitzendwerk dus heel veel bedrijven) heb ik nog maar 1 keer meegemaakt dat koffie/thee niet gratis was. Dat was bij een Amerikaans bedrijf waar je dan wel 1 gulden per werkdag vergoeding kreeg om koffie/thee uit de automaat te halen (a 25 ct. per bekertje).
Volgens mij mag een werkgever niet zomaar besluiten om zijn verstrekkingen te versoberen. Dat is een aantasting van je arbeidsvoorwaarden. Wat vindt de OR ervan?

Vziw is er geen wet die zegt dat je recht hebt op een bepaalde hoeveelheid koffie/thee per werkdag. Wel heb je als je beeldschermwerk doet (zoals in een callcenter) recht op 15 minuten doorbetaalde pauze om de 2 uur. Maar dat blijft bij jullie bestaan begrijp ik.
Dan blijft over dat het momenteel wel deel uitmaakt van je arbeidsvoorwaarden. Of dat nu officieel op schrift staat of niet, de praktijk is dat jullie koffierondjes hebben. Ik betwijfel of de werkgever dat eenzijdig mag wijzigen. Dus zoals Vic al zegt: heeft de OR ingestemd?
Andere ludieke oplossing: vraag of je een koffiezetapparaat/senseo/waterkoker op je bureau mag zetten. Die hoef je alleen met water te vullen, dat scheelt wachttijd

even andere naam

even andere naam

18-12-2011 om 11:45

Miezerig

Of het mag vind ik niet eens zo relevant, het is voornamelijk erg miezerig. En duidt in de verte op slecht management, want schijnbaar kosten de huidige koffiehaalmomenten teveel tijd en geld. Ik zou dan (ik ben toevallig als sales manager verantwoordelijk voor een inbound- en een outboundafdeling) streven naar een betere sfeer en een grotere loyaliteit, eerder dan naar inperken van vrijheden. Persoonlijk moedig ik koffie halen en informele korte praatjes bij de waterkoker juist aan, het verhoogt de arbeidsproductiviteit en de sfeer enorm. Wel heb ik bij iedereen een extra schermpje laten installeren waarop men kan zien hoeveel er gebeld is die dag (door de hele afdeling, niet pp), iedereen weet waar we naar streven. Ook gerealiseerde omzet is steeds te zien, ook daar zijn de targets duidelijk. Het idee is, dat we daar met z'n allen voor gaan. Inmiddels is iedereen als team reuze fanatiek aan de slag met de doelen, en daarbij staat regelmatig even lopen en koffie halen totaal niet in de weg.
Maar, ik heb ook heel veel moeite gehad mijn baas te overtuigen van deze aanpak. En van de extraatjes die we uitdelen als we doelen halen, en de hapjes en broodjes die ik soms bestel als het fantastisch gaat. Belonen werkt altijd beter en vooral veel leuker. En het levert dit jaar (waarin alle concullega's het slecht doen) bij ons 28% meer omzet, en allemaal medewerkers die allemaal blij zijn met hun werk. Ik bedoel maar.

anneloes

anneloes

18-12-2011 om 13:47

Goh

kaaskopje, In de pauzes kunnen we koffie uit de automaat halen. Dat zijn dus drie momenten per dag, met de koffieronde in de middag 4 mogelijke koffiemomenten per dag.
En dat is een probleem?
Ik weet niet anders dan dat er tijd is om koffie te halen in de pauze 's morgens, tussen de middag, en in de pauze 's middags. Je kunt altijd een flesje water op je bureau zetten voor meer tussendoordorst. Of idd een thermoskannetje, zie ik ook wel bij collega's. Het werk is hier zo strak gepland dat er ook simpelweg geen tijd is voor meer, vaak schieten de pauze's er ook nog bij in maar dan is er altijd wel een lieve collega die ook een kopje voor de doorwerker meeneemt.
Er zullen toch wel meer werksoorten zijn waarbij je niet ieder (half) uur naar believen van je plek kunt?

Rafelkap

Rafelkap

18-12-2011 om 18:30

R.s.i.

Een klein zijspoor wellicht, maar als je achter de computer zit de hele dag, is een loopje naar de koffiehoek/machine wel erg gezond. Nl. tegen de r.s.i. En dat komt dan uiteindelijk de productiviteit alleen maar ten goede.
Zit je de hele dag achter de computer?

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2011 om 19:23

Pauzes kosten geld

Duidelijk geen werkgevers hier Als 40 man tweemaal 5 minuten per dag extra/langer pauzeert dan dat ze contractueel mogen, heb je het over 400 minuten per dag. Dat zijn er 2000 per week. Dat is ruim 30 uur per week, dat is bijna een volledige werknemer betalen voor niets anders dan koffiedrinken. Ja, pauzeren kost geld en zo rekent een baas dus.
Of het verstándig is (moreel, onrust, etc) is een tweede. Dingen veranderen roept altijd weerstand op, maar ik vind jullie op zich rijk bedeeld qua pauzes. Mijn man werkt 8 uur en heeft géén pauzes en mag eigenlijk niet van zijn stoel af. Mensen die in een fabriek werken drinken ook niet zo vaak en zo veel koffie als ze willen, zo is het leven gewoon niet. Onderwijsgevenden ook niet, ziekenhuismedewerkers ook niet, denk je dat een chirurg even ophoudt met opereren om koffie te drinken?

Tirza

Inge M

Inge M

18-12-2011 om 19:51

Koffierondes zijn bijna overal afgeschaft

Vroeger waren er vaak koffiedames die koffie rondbrachten langs de afdelingen. Die zijn overal vervangen door koffieautomaten.
Kaaskopje, hebben jullie een betaalde pauze in de ochtend en middag? Ook dat is bijna nergens zo.
Medewerkers hebben een half uur pauze voor de lunch voor eigen rekening. Verdere pauzes zijn er dan niet.
Bij sommige beroepen kun je tussendoor koffie/thee halen en tijdens het werk opdrinken. Bij andere beroepen weer niet.

Vic

Vic

18-12-2011 om 19:56

Tja

Personeel tevreden houden kost nu eenmaal geld. Als je niet iets terug wilt geven aan je personeel kun je beter een naaiatelier in India beginnen.
Het is best een vreemde actie van een werkgever die wel iedereen een kerstpakket geeft en dan wil vrekken over een kop koffie. Het lijkt mij trouwens handiger als iedereen gewoon zijn eigen koffie uit de automaat haalt. Dat scheelt weer een contactmoment voor de koffiedames, dus gaat ongetwijfeld sneller. Bij mij op het werk staat de koffie-automaat op de route naar de wc's. Kost geen tijd om even een kopje koffie mee te nemen als je er toch langs komt. Dat gaat meestal anders, want het is ongeschreven regel dat je voor al je kamergenoten meeneemt (soms wel 6). En als er dan net iemand bezig is die ook 6 kopjes nodig heeft, ben je wel even zoet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-12-2011 om 22:19

Wij betalen de koffie zelf

Ongeveer vier euro per maand geloof ik, maar dan mag je wel onbeperkt koffie drinken. Vier keer koffie per dag is op zich niet heel weinig, het gaat denk ik meer om de plotselinge verandering. Wen jezelf er aan om gewoon water te drinken, dan heb je aan die vier koppen koffie ook wel genoeg.

Hanne.

Hanne.

18-12-2011 om 23:10

Emel (recht op pauze)

Emel, je schrijft:

"Wel heb je als je beeldschermwerk doet (zoals in een callcenter) recht op 15 minuten doorbetaalde pauze om de 2 uur. "

Kan je mij vertellen waar je dit vandaan hebt? Ik kom nl niet verder dan dat je volgens de arbeidstijdenwet na 5.5 uur recht hebt op een half uur pauze.

En aangezien ze op mijn werk de pauzes willen beperken klinkt jouw bericht me wel goed in de oren.

".... Als standaardnorm wordt er in deze wet van uitgegaan dat een werknemer na 5,5 uur (!) recht heeft op een pauze van een half uur. .....Over koffie- en theepauzes is wettelijk helemaal niets geregeld..."

http://werkwijzer.blog.nl/werkstress-burnout/2006/05/23/pauzes_op_het_werk_waar_heeft_u_recht_op

Hanne

Schot voor de boeg, maar ik vermoed dat je het niet in de arbeidstijdenwet moet zoeken maar in de arbo-wetgeving. Het is specifiek voor beeldschermwerk dat aanvullende eisen gelden, stel ik mij zo voor.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 01:28

Fiorucci

Mijn dochter heeft ook een korte tijd bij een cc gewerkt en daar mochten ze vrijelijk water halen. Niet om de haverklap waarschijnlijk, maar ze mochten daarvoor van hun plaats. Ik begrijp daarvan dat overal dus andere regels gelden.
Hoe weet je dat geen enkel cc koffierondes heeft bij jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 01:31

Als de regel altijd al was geweest dat we ervoor moeten betalen, had ik niet beter geweten. Nu weet ik niet beter, al vijf jaar lang, dat we het krijgen.
Mijn vraag was duidelijk of iemand de officiële regels kent van dit soort zaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 01:38

Vic

Een reactie als de jouwe hoopte ik te krijgen De andere reacties waardeer ik ook heel erg uitaraard!
Ik denk dat ik je gelijk moet geven in dat je als werknemer geen 'recht' op gratis koffie hebt.
De OR moet nog een nieuwe vergadering krijgen, mogelijk staat het dan op de agenda. Een deel van de collega's heeft een bezwaar ingediend met hun handtekeningen eronder. Een ander deel moet dat nog doen. Er is aan mij gevraagd of ik daar een brief voor wil opstellen, maar ik wil dan wel weten of ik daar enige kans op succes mee behaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 01:43

Emel

Voor zover ik weet moet een werkgevern je ongeveer eens per 2 uur toestaan om pauze te nemen als je beeldschermwerk doet. En dat mogen we gemiddeld genomen.
Ik weet eigenlijk niet of je door gewoonte ook echt een recht opbouwt.
Als iedereen zijn eigen apparaat in een stopcontact stopt zitten we helemaal zonder werk vrees ik, dan springen de stoppen

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 02:32

Even andere naam

Waar jij het over hebt is denk ik heel erg van invloed op waarom dit koffieverhaal zoveel verontwaardiging oproept. Bijna in ieder bericht over de gang van zaken op het werk zit een negatieve boodschap. Vaak op het paniekerige af. Vooral in onze hoek (inbound) weet je qua werk vaak niet wat je boven het hoofd hangt. Ik denk dat onze manager dat soms ook niet weet, maar ik geloof niet dat het verstandig is als álle onrust die leeft bij de staf overgebracht wordt op al het personeel. Meestal loopt het namelijk goed af en komt er weer genoeg werk binnen. De indruk die ik ervan krijg is dat mijn werkgever door die onzekerheid de opdrachtgevers zo graag te vriend houdt, dat soms vergeten lijkt te worden dat ze het voor de werknemers juist leuk moeten houden. Hun gedrag zorgt niet voor het solidariteitsgevoel waar jij het over had.
In de mail die we over de koffierondes kregen werd voorgerekend hoeveel uren verloren gaan aan de rondes. 20 uur per week. Ik kan me voorstellen dat je daar als werkgever van schrikt, maar (als een collega of 'meerdere' dit leest herkent hij mij vast ondertussen...) als diezelfde werkgever verwacht dat agents ook de afwas wegwerken, die er soms nog van de vorige avond staat, dan is het logisch dat de tijd die daarmee gemoeid is stijgt. Op zaterdag maken de koffiedames en -heren en passant de kantine schoon, zodat je op maandag niet in de kruimels van zaterdag hoeft te zitten. Dat kost tijd. De logica ontbreekt naar mijn gevoel totaal. Het zou in mijn ogen zomaar kunnen zijn dat er minder geld verloren gaat als ze er speciaal iemand voor aan trekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 02:59

Anneloes

Ik besef dat er een zekere 'verwendheid' in mijn verhaal zit. Maar de koffierondes zijn een gewoonte op mijn werk zolang ik mij kan heugen en daarvoor. Sinds een jaar lijkt steeds meer op rantsoen gezet te worden, op het rare af. In het begin werkten we met een vrij kleine groep medewerkers en nu in het heden werken we met veel meer medewerkers. Dat daardoor strakkere regels worden ingesteld, begrijp ik, maar ze slaan er langzaam maar zeker in door. De OR die we sinds vorig jaar hebben, is geen overbodige luxe helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 03:02

Rafelkap

Ik zit inderdaad in totaal 8 uur achter de computer, daarnaast hebben we in totaal een uur pauze. Die wordt niet doorbetaald. Het enige loopje wat we daarnaast mogen hebben is als we naar het toilet gaan of iets over ons werk moeten vragen. De toilettijden worden ook geregistreerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 03:15

Tirza

Het probleem is inderdaad dat de rondes teveel werkuren kosten, uren die dus niet productief zijn voor het bedrijf en dus geld kosten.
Ik vind niet dat wij rijkelijk met pauzes bedeeld worden. Een uur is vrij normaal (half uur lunch en 2 x 15 minuten koffie/theepauze). Mijn man mag ook na 8 uur naar huis en heeft ook geen pauzes. Hij heeft echter wel een draadloze headset waardoor hij van zijn werkplek af kan als dat nodig is. Daardoor kan hij vrijelijk koffie halen, zijn eten opwarmen, roken en naar de wc. Samen met zijn collega's vormt hij een heel apart onderdeel binnen het bedrijf, dus vormen hun priviléges geen scheve gezichten op.
Ik schreef eerder al dat er een zekere verwendheid in mijn 'probleem' zit, hoewel ik dat misschien beter kan omzetten naar 'gewendheid'. Een chirurg weet bij aanvang van zijn aanstelling dat opereren uren kan duren. Ik neem wel aan dat hij water mag drinken. Desnoods via een assistente aangeleverd. Wij mogen dat ook, maar als het op is mogen we niet zomaar nieuwe halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 03:20

Inge

Wij hebben een uur pauze, maar die wordt niet doorbetaald. Het is onze eigen tijd dus. Dat had ik al verteld toen jij reageerde
Wij hebben ook koffieautomaten, daar kun je ook een kanvulling uit tappen. Wij hebben geen speciaal daarvoor aangestelde koffiedames, het is het normale personeel wat dus van hun werk afgehaald wordt om een koffierondje te lopen. Dat is juist het probleem. Ze leveren niets op tijdens dat rondje.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 03:21

Vic

(naar aanleiding van je tweede reactie)
We vroegen ons eigenlijk ook af waarom ze geen thermoskan in ons kerstpakket hadden gedaan

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 03:30

Roosje

Als duidelijk met ons gecommuniceerd wordt dat de kosten echt te hoog worden om op de oude voet door te gaan, zou ik het helemaal niet zo'n punt vinden om een bijdrage te leveren.
Het koffiedrama (grapje) is natuurlijk niet alleen mijn probleem. En het gaat misschien niet eens zo om de hoeveelheden, maar om gewoontes die worden afgeschaft zonder te kijken of het anders opgelost kan worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.