Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-12-2025 om 11:11
Ik probeer duurzaam te leven op allerlei vlakken, maar kan natuurlijk altijd beter en meer. Ik koop bijvoorbeeld niet vaak nieuwe dingen, gooi bijna niets weg. Als ik het zelf niet wil hebben, maar het is nog enigszins te gebruiken verkoop ik het op Marktplaats, breng ik het naar de Kringloopwinkel, geef ik het weg of breng het naar het recyclingstation.
Op Marktplaats krijg ik op goedkope of gratis dingen wel eens iemand die het wil ophalen, maar dan opeens van heel ver blijkt te komen. Dat stuit me dan tegen mijn duurzame borst. Als ik geluk heb is heb ik dan nog geen ja gezegd en is er iemand geïnteresseerd die dichterbij woont. Maar een enkele keer heb ik al ja gezegd. En om dan daarop terug te komen is ook zo wat.
Meer 'duurzame mensen' die tegen dit soort dilemma's aanlopen? Hoe kijken jullie hiertegen aan? Hoe gaan jullie hiermee om?
29-12-2025 om 19:20
Junio schreef op 29-12-2025 om 18:22:
Ik begrijp wat je voelt helemaal, maar heb dit inmiddels ook losgelaten.
Ik koop speelgoed voor de kinderen (verjaardagen/december) ook altijd tweedehands en in de buurt. Dit doe ik bewust omdat ik denk dat nieuwe spullen niet nodig zijn, er al genoeg is en ik het geld niet richting de commercie wil laten stromen. Soms kom ik dan bij een huishouden waar ik merk dat zij van het geld wat ik ze geef ook weer als een kip zonder kop in de winkel nieuwe zooi gaan kopen om dat na korte tijd weer weg te doen. Dat voelt voor mij ook niet duurzaam en alsof ik daar aan bijdraag door ze geld te geven. Maar ik voelde ook dat het echt te ingewikkeld wordt als ik daar ook nog rekening mee moet houden.
Dat snap ik. Het is ook niet aan jou waar mensen hun geld aan uitgeven.
Uiteindelijk geef je ze ook niet zomaar geld, je koopt iets van hen. En daarna is het hun geld en aan hen wat ze daarmee doen, mits legaal.
Als de buurjongen wel eens je tuin doet of je auto wast en je weet dat hij van dat geld drugs koopt of zo, dan kun je besluiten hem daar niet meer voor te vragen. Maar als hij bergen snoep koopt, is dat ook niet verstandig, maar niet verboden.
Als je leidinggevende een mening/oordeel gaat hebben over waar jij je geld aan uitgeeft nadat hij het aan jou heeft betaald en het dus van jou is, ben je daar waarschijnlijk ook niet blij mee.
29-12-2025 om 23:16
ArianneH schreef op 28-12-2025 om 20:00:
In elk geval, dank voor al jullie inzichten. Ik moet er inderdaad niet in doorslaan en kan niet de hele wereld redden met dingen die ik op Marktplaats zet.Soms wil ik dingen te goed doen in dit geval voor het milieu.
Evt. zou ik het kunnen aangeven als ik weer iets groots heb, zodat mensen dat van tevoren weten dat ik niet wil dat ze van ver komen. Maar volgens mij kan je niet op MP zien waar de koper woont, toch?
Eh ik krijg niet het idee dat jij tot enig inzicht ben gekomen.
Je wilt nog steeds hetzelfde als in je eerste post "dat jij niet wil dat ze van ver komen".
Het inzicht is:
1 Jij gaat niet over afstanden die anderen af legen.
2. Je gaat alleen over eigen afstanden die je af legt.
3 Marktplaats is dan geen platform voor jou om spullen te verkopen.
4 Zoek andere mogelijkheden dichter bij huis om je spullen kwijt te kunnen.
30-12-2025 om 01:00
Junio schreef op 29-12-2025 om 18:22:
Ik begrijp wat je voelt helemaal, maar heb dit inmiddels ook losgelaten.
Ik koop speelgoed voor de kinderen (verjaardagen/december) ook altijd tweedehands en in de buurt. Dit doe ik bewust omdat ik denk dat nieuwe spullen niet nodig zijn, er al genoeg is en ik het geld niet richting de commercie wil laten stromen. Soms kom ik dan bij een huishouden waar ik merk dat zij van het geld wat ik ze geef ook weer als een kip zonder kop in de winkel nieuwe zooi gaan kopen om dat na korte tijd weer weg te doen. Dat voelt voor mij ook niet duurzaam en alsof ik daar aan bijdraag door ze geld te geven. Maar ik voelde ook dat het echt te ingewikkeld wordt als ik daar ook nog rekening mee moet houden.
Help me als je wilt, want ik snap het niet: welke gezinnen geef jij geld? En waar blijf je dan zodat je letterlijk ziet wat ze er mee doen en hoe bepaal je of dat zooi is?
Ik krijg het idee dat er soms mensen zijn, ik kom ze op marktplaats wel eens tegen, die denken dat ze je/de natie een dienst bewijzen door iets te (ver-)kopen.
Het is ruilhandel. Je gaat echt alleen maar over je eigen helft van de deal.