Werk, Recht en Geld
ArianneH
28-12-2025 om 11:11
Marktplaats en duurzaamheidsdilemma
Ik probeer duurzaam te leven op allerlei vlakken, maar kan natuurlijk altijd beter en meer. Ik koop bijvoorbeeld niet vaak nieuwe dingen, gooi bijna niets weg. Als ik het zelf niet wil hebben, maar het is nog enigszins te gebruiken verkoop ik het op Marktplaats, breng ik het naar de Kringloopwinkel, geef ik het weg of breng het naar het recyclingstation.
Op Marktplaats krijg ik op goedkope of gratis dingen wel eens iemand die het wil ophalen, maar dan opeens van heel ver blijkt te komen. Dat stuit me dan tegen mijn duurzame borst. Als ik geluk heb is heb ik dan nog geen ja gezegd en is er iemand geïnteresseerd die dichterbij woont. Maar een enkele keer heb ik al ja gezegd. En om dan daarop terug te komen is ook zo wat.
Meer 'duurzame mensen' die tegen dit soort dilemma's aanlopen? Hoe kijken jullie hiertegen aan? Hoe gaan jullie hiermee om?
MamaE
29-12-2025 om 19:20
Junio schreef op 29-12-2025 om 18:22:
Ik begrijp wat je voelt helemaal, maar heb dit inmiddels ook losgelaten.
Ik koop speelgoed voor de kinderen (verjaardagen/december) ook altijd tweedehands en in de buurt. Dit doe ik bewust omdat ik denk dat nieuwe spullen niet nodig zijn, er al genoeg is en ik het geld niet richting de commercie wil laten stromen. Soms kom ik dan bij een huishouden waar ik merk dat zij van het geld wat ik ze geef ook weer als een kip zonder kop in de winkel nieuwe zooi gaan kopen om dat na korte tijd weer weg te doen. Dat voelt voor mij ook niet duurzaam en alsof ik daar aan bijdraag door ze geld te geven. Maar ik voelde ook dat het echt te ingewikkeld wordt als ik daar ook nog rekening mee moet houden.
Dat snap ik. Het is ook niet aan jou waar mensen hun geld aan uitgeven.
Uiteindelijk geef je ze ook niet zomaar geld, je koopt iets van hen. En daarna is het hun geld en aan hen wat ze daarmee doen, mits legaal.
Als de buurjongen wel eens je tuin doet of je auto wast en je weet dat hij van dat geld drugs koopt of zo, dan kun je besluiten hem daar niet meer voor te vragen. Maar als hij bergen snoep koopt, is dat ook niet verstandig, maar niet verboden.
Als je leidinggevende een mening/oordeel gaat hebben over waar jij je geld aan uitgeeft nadat hij het aan jou heeft betaald en het dus van jou is, ben je daar waarschijnlijk ook niet blij mee.
linn19
29-12-2025 om 23:16
ArianneH schreef op 28-12-2025 om 20:00:
In elk geval, dank voor al jullie inzichten. Ik moet er inderdaad niet in doorslaan en kan niet de hele wereld redden met dingen die ik op Marktplaats zet.Soms wil ik dingen te goed doen in dit geval voor het milieu.
Evt. zou ik het kunnen aangeven als ik weer iets groots heb, zodat mensen dat van tevoren weten dat ik niet wil dat ze van ver komen. Maar volgens mij kan je niet op MP zien waar de koper woont, toch?
Eh ik krijg niet het idee dat jij tot enig inzicht ben gekomen.
Je wilt nog steeds hetzelfde als in je eerste post "dat jij niet wil dat ze van ver komen".
Het inzicht is:
1 Jij gaat niet over afstanden die anderen af legen.
2. Je gaat alleen over eigen afstanden die je af legt.
3 Marktplaats is dan geen platform voor jou om spullen te verkopen.
4 Zoek andere mogelijkheden dichter bij huis om je spullen kwijt te kunnen.
Max88
30-12-2025 om 01:00
Junio schreef op 29-12-2025 om 18:22:
Ik begrijp wat je voelt helemaal, maar heb dit inmiddels ook losgelaten.
Ik koop speelgoed voor de kinderen (verjaardagen/december) ook altijd tweedehands en in de buurt. Dit doe ik bewust omdat ik denk dat nieuwe spullen niet nodig zijn, er al genoeg is en ik het geld niet richting de commercie wil laten stromen. Soms kom ik dan bij een huishouden waar ik merk dat zij van het geld wat ik ze geef ook weer als een kip zonder kop in de winkel nieuwe zooi gaan kopen om dat na korte tijd weer weg te doen. Dat voelt voor mij ook niet duurzaam en alsof ik daar aan bijdraag door ze geld te geven. Maar ik voelde ook dat het echt te ingewikkeld wordt als ik daar ook nog rekening mee moet houden.
Help me als je wilt, want ik snap het niet: welke gezinnen geef jij geld? En waar blijf je dan zodat je letterlijk ziet wat ze er mee doen en hoe bepaal je of dat zooi is?
Ik krijg het idee dat er soms mensen zijn, ik kom ze op marktplaats wel eens tegen, die denken dat ze je/de natie een dienst bewijzen door iets te (ver-)kopen.
Het is ruilhandel. Je gaat echt alleen maar over je eigen helft van de deal.
Junio
30-12-2025 om 22:27
Max88 schreef op 30-12-2025 om 01:00:
[..]
Help me als je wilt, want ik snap het niet: welke gezinnen geef jij geld? En waar blijf je dan zodat je letterlijk ziet wat ze er mee doen en hoe bepaal je of dat zooi is?
Ik krijg het idee dat er soms mensen zijn, ik kom ze op marktplaats wel eens tegen, die denken dat ze je/de natie een dienst bewijzen door iets te (ver-)kopen.
Het is ruilhandel. Je gaat echt alleen maar over je eigen helft van de deal.
Rustig maar, ik snap ook wel dat ik niks te maken heb met wat zij met het geld doen.
Ik probeer je mee te nemen.. Mijn gedachte is dat wanneer ik het tweedehands koop, mijn geld niet naar winkels gaat. Wanneer er minder in winkels wordt gekocht en er dus minder vraag zou zijn, zou er wellicht minder geproduceerd worden. Er is ten slotte meer dan genoeg al hier aanwezig en dat speelt of gebruikt een tweede of derde keer net zo prima.
Tijdens de marktplaats afspraak werd ik binnen gevraagd en meegenomen naar de speelkamer, waar ik hoor dat kind van het geld weer nieuw speelgoed in de winkel mocht gaan kopen. De speelkamer stond nokkie vol met speelgoed wat ze net gekregen heeft met haar verjaardag, maar ja ze was er al weer klaar mee.. tja dan kan ik denken dat ik net zo goed zelf naar de winkel had kunnen gaan, in plaats van dit kind weer nieuw speelgoedbudget te geven om naar de winkel te gaan.
En ja ik snap dat ik er geen bal mee te maken heb wat een ander doet, maar het is voor mij toch teleurstellend om dat te zien, want ik wil graag een duurzame keuze maken, maar dit voelt dan ook niet meer zo duurzaam. Net als wanneer iemand half Nederland door rijdt voor een kastje wat TO zegt. Maar we hebben dat niet in de hand en we kunnen alleen onze eigen keuzes maken en onze eigen verantwoordelijkheid zo goed mogelijk nemen.
Thy
30-12-2025 om 23:17
Het helpt mij heel erg om te denken aan 'De cirkel van invloed' van Stephen Covey.
'Vaak zijn er dingen waar we ons druk over maken die we helaas niet (direct) kunnen veranderen. Dat er maar 1 ding is waar we direct en volledig invloed op hebben, namelijk: ons eigen gedrag. Dit is dan ook het enige wat je in de cirkel van invloed kunt plaatsen.'
Ik denk dat dat zo is.
Ginevra
31-12-2025 om 02:10
Junio schreef op 30-12-2025 om 22:27:
[..]
Ik probeer je mee te nemen..
Ik denk dat de meeste mensen het belang en het principe wel snappen. Maar de vraag is: is die ander een autonoom wezen dat eigen keuzes maakt, of staat diegene met je marktplaatsdeal uiteindelijk in dienst van jouw duurzaamheidsideaal?
Eigenlijk willen we graag (ik zeg bewust we omdat ik daar zelf ook gevoelig voor ben) dat anderen meedoen aan onze ideeen voor een betere wereld. En dan is het niet zo leuk als die zeepbel doorgeprikt wordt en dat anderen die circulaire economie helemaal niet nastreven, maar gewoon nieuw budget willen voor nieuwe Shein-aankopen.
Valeria
31-12-2025 om 07:40
[..]
Tijdens de marktplaats afspraak werd ik binnen gevraagd en meegenomen naar de speelkamer, waar ik hoor dat kind van het geld weer nieuw speelgoed in de winkel mocht gaan kopen. De speelkamer stond nokkie vol met speelgoed wat ze net gekregen heeft met haar verjaardag, maar ja ze was er al weer klaar mee.. tja dan kan ik denken dat ik net zo goed zelf naar de winkel had kunnen gaan, in plaats van dit kind weer nieuw speelgoedbudget te geven om naar de winkel te gaan.
Je kunt het ook zien als: kind vond het speelgoed stom (maar dat klinkt zo raar als iemand het net komt kopen) en maakt het dan beschikbaar voor mensen met een kleiner budget. Waarschijnlijk krijgt kind er niet zoveel voor als dat het gekost heeft, dus het vervangende speelgoed zal ofwel minder, ofwel kleiner zijn dan wat het vervangt, maar in ieder geval gewenster.
Speelgoed is natuurlijk nooit een duurzame keuze. Daarom doet dat kind het eigenlijk prima.
Of had ze dan mensen moeten verbieden om haar speelgoed te geven voor haar verjaardag?
Max88
31-12-2025 om 10:20
[..]
Rustig maar, ik snap ook wel dat ik niks te maken heb met wat zij met het geld doen.
Ik probeer je mee te nemen.. Mijn gedachte is dat wanneer ik het tweedehands koop, mijn geld niet naar winkels gaat. Wanneer er minder in winkels wordt gekocht en er dus minder vraag zou zijn, zou er wellicht minder geproduceerd worden. Er is ten slotte meer dan genoeg al hier aanwezig en dat speelt of gebruikt een tweede of derde keer net zo prima.
En ja ik snap dat ik er geen bal mee te maken heb wat een ander doet, maar het is voor mij toch teleurstellend om dat te zien, want ik wil graag een duurzame keuze maken, maar dit voelt dan ook niet meer zo duurzaam. Net als wanneer iemand half Nederland door rijdt voor een kastje wat TO zegt. Maar we hebben dat niet in de hand en we kunnen alleen onze eigen keuzes maken en onze eigen verantwoordelijkheid zo goed mogelijk nemen.
Je zou kunnen proberen de emotie er uit te halen. Het echte effect ligt niet bij een individu. Het is prima dat je doet wat je doet, maar het is ook wat belerend/betuttelend om het niet bij jezelf te houden.
Anoniemvoornu
02-01-2026 om 11:06
Valeria schreef op 31-12-2025 om 07:40:
[..]
Je kunt het ook zien als: kind vond het speelgoed stom (maar dat klinkt zo raar als iemand het net komt kopen) en maakt het dan beschikbaar voor mensen met een kleiner budget. Waarschijnlijk krijgt kind er niet zoveel voor als dat het gekost heeft, dus het vervangende speelgoed zal ofwel minder, ofwel kleiner zijn dan wat het vervangt, maar in ieder geval gewenster.
Speelgoed is natuurlijk nooit een duurzame keuze. Daarom doet dat kind het eigenlijk prima.
Of had ze dan mensen moeten verbieden om haar speelgoed te geven voor haar verjaardag?
Dit. kinderen zijn niet duurzaam en niet alles is 2de hands te vinden. Als je kind graag met prinsessen playmobil speelt om maar wat te noemen moet ik voor een setje ( net op marktplaats gekeken) 25 kilometer rijden.... de intertoys paar kilometer hiervandaan heeft er verschillende te koop.. dan vind ik het juist duurzaam om kind speelgoed te laten verkopen waar niet mee gespeeld wordt en het te vervangen door iets waar kind wel plezier aan beleeft.
En soms krijg je dingen, wij volwassenen net zo goed waar je niets aan hebt, ik geef mijn kerstpakket ook altijd aan de voedselbank. Toch hoeft van mij dat kerstpakket niet afgeschaft te worden..
Als ze minder speelgoed had gehad had ze dan wel iets nieuws mogen kopen?
Mijn kind heeft heel veel speelgoed , het meeste 2de hands en/of ongevraagd gekregen.. we zijn de laatste uit onze vriendengroep en familie met een kleine.. mijn kind had als baby/peuter 6 verschillende vormenstoven waar hij nauwelijks mee speelden en kreeg op zijn eerste verjaardag 4 verschillende soorten zachte bouwblokken waar hij niets mee heeft gedaan.
Hij neigde meteen naar duplo maar niemand die dat meenam want er stond 1derhalf + op de dozen en hij was pas 1... dus een paar weken na zijn verjaardag stond ik bij de kassa met 2 dozen duplo uit de reclame ...
Wat moet je anders? Verjaardagen afschaffen? Mensen met "het verkeerde cadeau" dit mee terug laten nemen?
De zachte blokken liggen nu al een jaar te verstoffen bij de lokale kringloop
Mijn kind speelt nog steeds elke dag met de duplo.
Valeria
02-01-2026 om 12:00
Anoniemvoornu schreef op 02-01-2026 om 11:06:
[..]
Dit. kinderen zijn niet duurzaam en niet alles is 2de hands te vinden. Als je kind graag met prinsessen playmobil speelt om maar wat te noemen moet ik voor een setje ( net op marktplaats gekeken) 25 kilometer rijden.... de intertoys paar kilometer hiervandaan heeft er verschillende te koop.. dan vind ik het juist duurzaam om kind speelgoed te laten verkopen waar niet mee gespeeld wordt en het te vervangen door iets waar kind wel plezier aan beleeft.
Niet alles verkocht even goed, maar alles wat van hout was liep als een trein - en daar hebben ze nooit iets mee gedaan. Houten puzzels (dat niveau hebben ze geloof ik helemaal overgeslagen), houten blokken (haalden het niet bij de duplo), houten voertuigen.... Ik was het allemaal zó kwijt. Zelfs de duplo ging niet zo hard weg, terwijl dat veel beter mooi blijft dan hout....
troelahoep
02-01-2026 om 12:11
[..]
Sja, dat is ook de tweedehandsmarkt. Vinted schijnt ook vol te staan met nauwelijks of niet gedragen kleding, vaak met het prijskaartje er nog aan. En op die manier een aanjager voor het kopen van weer nieuwe spullen, omdat je het toch weer makkelijk kunt verkopen.
Je zou kunnen stellen dat bijna elk item op marktplaats, dat nog z.g.a.n. is, in principe verdacht is, omdat de eigenaar niet het van de hand wil doen, een weinig bewuste keuze maakte toen dit item in huis gehaald werd. En dat de kans groot is dat deze persoon lichtzinniger omgaat met spullen dan jij zou doen. Wat meer principiële, naar duurzaamheid strevende mensen zullen sneller iets kopen dat voor het leven is, bij wijze van spreken. En dus ook minder vaak spullen van de hand doen, omdat ze of nog in orde zijn, of helemaal op gebruiken (ik zou onszelf meer onder de laatste categorie rekenen, met eem 15 jaar oude auto, bankstel van 25 jaar oud etc).
Zolang je een beetje in de gaten houdt of je niet doet aan heling is het nogal hooghartig/betuttelend/vrij aanmatigend om een oordeel te hebben over wat een ander mag doen met het geld dat die bij de gratie Gods van jou gehad heeft. Wou jij werkelijk bepalen wat een ander moet doen met zijn geld? Of wou je een soort keurmerk voor deugneuzen op Marktplaats, of beter nog, een platform met een ballotage op deugzaam/duurzaamheid van de verkopers? Een soort eco-marktplaats?
Hou voor ogen dat het stuk speelgoed dat jij graag voor je kind wilde hebben, in ieder geval niet óók nieuw werd gekocht in de winkel. Dat is dan jouw bijdrage. Knaagt het alsnog teveel aan je geweten, vraag je dan af waarom je dit stuk speelgoed toch graag wil hebben voor je kind, en of dit wel verantwoord genoeg is. En of het dan misschien toch niet gekocht moet worden, of misschien een ander kado.
troelahoep
02-01-2026 om 12:34
ArianneH schreef op 28-12-2025 om 20:00:
Dank voor jullie reacties.
Het klopt dat er wel eens mensen van verder komen die toevallig in de buurt zijn.
Ik heb echter ook wel eens iemand gehoord die echt van best ver kwam rijden om iets op te halen, hij had toch een auto van de zaak. Daar was ik niet blij mee, maar ja, dat hoorde ik toen pas. Nu meldde iemand dat hij best ver weg woonde, maar gelukkig was iemand eerder die dichtbij woont, dus was het geen probleem.
Iemand afzeggen als je je al ja hebt gezegd omdat diegene van ver komt, zou ik ook onbetrouwbaar vinden.
In dit geval gaat het om iets groters, niet te versturen, en aldoor van alles versturen heb ik ook geen zin in, het liefst heb ik juist dat mensen uit de buurt het ophalen, maar ik zit niet op Facebook.
In elk geval, dank voor al jullie inzichten. Ik moet er inderdaad niet in doorslaan en kan niet de hele wereld redden met dingen die ik op Marktplaats zet. Soms wil ik dingen te goed doen in dit geval voor het milieu.
Evt. zou ik het kunnen aangeven als ik weer iets groots heb, zodat mensen dat van tevoren weten dat ik niet wil dat ze van ver komen. Maar volgens mij kan je niet op MP zien waar de koper woont, toch?
Omdat het om iets groters gaat wat niet per post verstuurd kan worden, ga ik het voor het gemak even vanuit dat het om een meubelstuk of een fiets gaat. Of het gaat om een specifiek iets, een collectors item.
Wat is het alternatief van iemand die speciaal voor deze aankoop van ver komt rijden om iets van jou te kopen: die koopt het alsnog nieuw. Aangezien het dus om een meubelstuk of een fiets gaat, zijn de productiekosten uitgedrukt in grondstoffen/CO2 van een nieuw exemplaar vast hoger dan die autorit van 200 of 300 km. Of die persoon rijdt nóg verder naar een andere verkoper als jij het niet kwijt wil aan iemand van best ver (en wat is best ver, bovendien?).
Ik heb zelf een tijdje terug ook veel meubels, witgoed, laminaat en gordijnen van Marktplaats gehaald. Voor sommige spullen heb ik inderdaad ver gereden, maar zoals anderen suggereren af en toe een combinatierit gemaakt. Mijn auto is groot dus daar kan het allemaal in, dus vrij efficiënt zou je denken. Niet de zuinigste auto, een oudje dus ook niet elektrisch. Ik had de spullen op dat moment ook nodig, ik kon niet al te lang wachten tot er misschien een andere aanbieder dichterbij zou komen, bovendien waren sommige dingen gratis af te halen of precies de maat die ik moest hebben.
Je kunt ook denken dat je iemand heel blij maakt met een ontbrekend item voor de verzameling/precies diens persoon smaak/lage prijs dus eindelijk te veroorloven, en dat het leuker is om het aan zo iemand te verkopen die er écht heel blij mee is, dan een willekeurig persoon 2 straten verderop die het wel makkelijk vond, zo dichtbij.
AnnaPollewop
02-01-2026 om 13:21
Sowieso, als iemand iets nieuw koopt, komt het ook van (heel) ver. En containerschepen en vrachtwagens rijden ook niet bepaald schoon.
Dan is een tweedehandsje ophalen binnen Nederland met een benzineauto met aanhangwagen echt niet zo vervuilend.
MamaE
02-01-2026 om 23:06
En zelfs al koop je iets (bijna) nieuws als tweedehands, wat dan nog? Dat lijkt me alsnog beter dan weggooien. Jij bent er blij mee en de ander er vanaf. Prima toch?
Als mensen er ver voor rijden, komen ze waarschijnlijk toch in de buurt of ze willen het echt heel graag hebben. Er is in ieder geval een reden dat ze hun tijd, energie en brandstof daar in willen steken.
Junio
03-01-2026 om 00:41
troelahoep schreef op 02-01-2026 om 12:11:
[..]
Zolang je een beetje in de gaten houdt of je niet doet aan heling is het nogal hooghartig/betuttelend/vrij aanmatigend om een oordeel te hebben over wat een ander mag doen met het geld dat die bij de gratie Gods van jou gehad heeft. Wou jij werkelijk bepalen wat een ander moet doen met zijn geld? Of wou je een soort keurmerk voor deugneuzen op Marktplaats, of beter nog, een platform met een ballotage op deugzaam/duurzaamheid van de verkopers? Een soort eco-marktplaats?
Ik wil helemaal voor niemand bepalen waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft. Sterker nog ik oordeel ook niet over mensen met ander koopgedrag, maar ik zie wel dat er mensen bestaan met ander koopgedrag. (Ik heb wel een oordeel over zooi en meuk overigens, gelukkig hebben spullen geen gevoelens.)
Ik wil vooral graag voor mezelf bepalen of wat ik doe ook zinvol is. Na zo’n marktplaats-moment stel ik mezelf de vraag; ‘hoe duurzaam is het om tweedehands spullen te kopen, wanneer ik daarmee iemand anders weer een prikkel geef om nieuwe spullen te kopen?’. (Ik verwoordde het allemaal vast te veroordelend.)
Naar mijn idee komt dit overeen met de vraag van to, zij verkoopt uit duurzaamheidsoverwegingen spullen en anderen maken de keuze om daar ver voor te reizen. Hoe duurzaam is het dan nog en wat kun je daar zelf aan doen?
Mijn conclusie is dat ik dan beter in onze kringloopwinkel kan kopen, want daar gaat het geld naar een goed doel. Toch heb ik me er bij neergelegd en besloten dat ik dit loslaat, ik doe mijn best en ergens stopt mijn invloed op het grote geheel. Maar op zo’n moment kan ik het teleurstellend vinden dat ik mijn best doe om duurzamere keuzes te maken en dat dit alsnog eigenlijk niet lukt voor mijn gevoel.
Hetzelfde gevoel krijg ik bijvoorbeeld wanneer ik denk gezond of duurzaam voedsel te eten en de Keuringsdienst van Waarde laat zien dat het allemaal toch niet zo fantastisch blijkt te zijn als ik altijd dacht. Dat vind ik dan ook heel teleurstellend.
Sorry voor alle mensen die zich klaarblijkelijk aangesproken voelden, het is nogmaals niet mijn bedoeling om anderen te veroordelen.