Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

27-05-2012 om 22:32

Truus modaal

Het is gewoon kiezen of delen, vakantie of goeie schoenen,met 800 euro kom je een heel end kwa schoenen. Er valt echt wat te bezuinigen hoor, sla eens een jaar vakantie over.

Madelon

je wil van alles maar het kan niet.

Dan kan je wel boos om je heen gaan mekkeren maar wat heb je daar nou aan ?

Ik heb helemaal niet gezegd dat je dankbaar moet zijn dat je een dak boven je hoofd hebt en verder niets mag wensen.

Wensen mag altijd maar als het er niet in zit en je bestedingspatroon niet kan of wil veranderen, wat heb je dan aan geklaag ?

Nou precies

het begint indd een heel apart draadje te worden. Ik heb nu geloof ik ook al 2x vermeld dat je een keer vakantie kan laten schieten, dat hebben wij ook gedaan (en toen zaten we ook boven die 2x modaal).

maar goed daar wordt overheen gelezen.

dan klaag je maar verder, trek je dat uit teksten wat je wil lezen, prima.

morgen weer een dagje naar het strand, eigen eten en drinken mee, alleen deze keer wat benzine, fijne dag morgen, de zon schijnt iig voor iedereen !

Spaarpotje

Spaarpotje

27-05-2012 om 22:36

Truus modaal

Klagen mag hoor, ik vind t best. Het is ook geen fijne situatie, wat me wel tegenstaat is het toontje van dat het onrecht is en dat een ander het zou moeten oplossen dat ik vooral tussen de regels doorlees.
Truus modaal, er is volgens mij maar een oplossing: zorgen dat er meer inkomen binnenkomt. Kinderopvang anders regelen of thuis erbij gaan oppassen of wat dan ook. Als je echt aan de uitgavenkant alles al doet, waar het op lijkt, is dat de enige optie. Of zo doorgaan ( en ondertussen alle reacties boos van de hand wijzen) maar dat is niet opwekkend. Er komt geen ander die het oplost. Sterker nog het wordt de komende jaren alleen maar erger vrees ik. Dus je zult zelf aan de slag moeten. Misschien is dat wel waar je tegenaan hikt?

Truus modaal

heb je al geprobeerd alleen te wassen met wat soda ?

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 22:40

Nou spaarpotje, maak me gek

Waar heb ik gezegd dat het onrecht is dat een ander zou moeten oplossen?

En verder: zorgen dat er meer inkomen binnenkomt. Vertel? Hoe? Welke baan? Waar?
Kinderopvang anders regelen. Vertel? Hoe?

En verder, ik "hik" nergens tegenaan, maar er zijn grenzen, ook voor mij.

Fiorucci

Fiorucci

27-05-2012 om 22:40

Truus modaal

Je bent de enige niet, dat schreef ik al eerder. Ik kan me volledig vinden in je probleem, het is hier exact hetzelfde, met drie pubers waarvan een student. Dus hier geen vakantie. En net wat Tinus zegt, het mag best weleens gezegd worden. Maar als je 800 euro per jaar uitgeeft aan vakantie, valt er dus te bezuinigen. Niet leuk,maar het kan dus wel.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 22:40

Nee manda

dat is het enige dat ik nog niet geprobeerd heb. wassen met soda.

Oh en kinderopvang

hier heb ik een klein netwerkje van moeders (kinderen spelen regelmatig met elkaar). Woensdag komt er hier een hele dag een meisje, zij moeten werken, ik ben thuis. Ik had afgelopen week een lange werkdag, oudste mocht bij vriendinnetje zijn tot 6 uur. Mijn oudste is sinds een tijdje van de nso af, dat kon omdat er dus een groepje mensen is die elkaar onderling helpt. Erg fijn.

Idem de jongste (zit wel 2 dagen op kdv wat erg duur is) die speelt ook wel eens bij buren en hun kinderen weer bij ons. dan kan ik even toch dat verslag typen, of even rustig boodschappen doen. En vi

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 22:43

Vakantie

dat wordt het stokpaardje in dit draadje geloof ik. Nee, je mag vooral niet even 2 weekjes de boel de boel laten, echt even de zorgen achter je laten om op vakantie te gaan. Dat is nu het enige waar ik echt naar uitkijk, even 2 weekjes niks. Shame on me dat ik dat niet wil laten vervallen. Nee, het is beter die 2 weken hier thuis te gaan zitten en na die 2 weken nog steeds dodelijk vermoeid weer aan het werk te gaan. Jullie hebben gelijk.

Truus

hier ook een kindje met erg droge huid. Ik was soms in de periodes dat ze er last van heeft (de winter, droge lucht etc) de witte was (ondergoed, handdoeken) met alleen soda, dan doe ik een verkort programma op 60 graden met ook voorwas, het wordt prima schoon.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 22:44

Ja manda

als je dat hebt is dat fijn. Realiseer je dat niet iedereen zo'n fijn netwerk om zich heen heeft.

Truus

over die vakantie. Tuurlijk mag je wel op vakantie, alleen als het verstandig is, financieel gezien, om het een keer over te slaan dan kan je dat toch als advies geven.

Het is toch een advies draadje of niet ???

voor de 3e keer, wij hebben 2 jaar achter elkaar dit zo gedaan. 1e keer hebben we een week in Parijs gezeten in het huis van vrienden (gratis), wel 1 dag naar euro disney. 2e keer zijn we 3 dagen op de veluwe geweest met dagje apenheul.

nee het is niet zo leuk als 2 weken zuid frankrijk, maar het scheelde bij ons dus die chronische roodstand. Wij hebben het dus 2 jaar achter elkaar zo gedaan !

Toen de jongste geboren werd (zomer 2009) zijn we niet weg geweest in de zomer, wel een week in mei wat erg goedkoop was.

Fiorucci

Fiorucci

27-05-2012 om 22:47

Truus

Natuurlijk mag je van mij, het lijkt me zalig. Maar hier wordt gevraagd om bezuinigingstips. Hoe je het ook wendt of keert, vakantie is een luxe. Je maakt feitelijk toch de keuze tussen betere schoenen of weg. Hoe je thuisblijven ervaart,hangt af van jezelf. Je glas is halfvol of halfleeg. Ik geef de voorkeur aan halfvol. En ik verheug me op een zomer waarin ik niks hoef. Dat is vakantie voor mij.
En je kunt sarcastisch doen hoor, maar ga nou niet kweelen dat we je niet begrijpen.

Madelon

Madelon

27-05-2012 om 22:49

Spaarpotje

Nou volgens mij doe ik al veel (goedkoop kopen), maar dat heb ik al meerdere malen toegelicht. En ik werk nu 4 dagen en ik ben 1 dag thuis voor onze kinderen.
De fase niet meer op vakantie of alleen naar Camping De Bocht met de tent, die gaan we voorlopig even terzijde schuiven. Omdat ik dat persoonlijk zeg maar de druppel zou vinden van de emmer, als ik dat ook niet meer kan, waar "doe ik het dan allemaal voor" zo zou ik het even willen omschrijven. Natuurlijk snap ik best dat het leven ook zonder vakantie doorgaat!

Een aantal mensen denkt dat als je modaal of iets daarboven verdient je heel veel geld overhoudt, maar dát is dus een misvatting.
Dan gaat gewoon alles op. Zonder dat je gekke dingen doet. Dan kun je gewoon leven, in vergelijking met arme mensen en derde wereld landen ben je dan rijk.
Mensen met 2x of meer modaal zijn heel rijk. Nog rijkere mensen zijn stinkend rijk. Zo kijk ik er tegenaan.

Gelukkig verkeren wij in de omstandigheid dat we nog wat over houden omdat we boven modaal zitten, en geen dagelijkse zorgen hebben over onze rekeningen die we moeten betalen, én géén schulden hebben of chronisch rood staan, maar daar werken we samen 9 dagen per week voor, mag dat dan ook??
Daar heb ik mijn diploma's voor gehaald en 26 jaar lang het achterste van mijn tong voor laten zien.
Is dat "too much to ask"??? Ja volgens een aantal hier.
Ik ben toch ook niet jaloers op iemand die 8 jaar boven de boeken heeft gezeten, werkweken van 60 uur maakt en 4x modaal verdient??
Die gun ik het ook.

Ik kijk wat dat betreft niet zozeer naar "boven".
Over het algemeen valt het geld niet op de mat als je er weinig voor doet. Maar ik realiseer me heel erg dat er veel mensen zich elke dag kapot werken om überhaupt hun kop boven water te houden, die het véél slechter als wij hebben.
Ik denk soms ook: ik doe iets niet goed.. Ik werk hard, ben braaf maar toch gaat het de komende 10 jaar niks meer worden financieel. En dáárna durf ik eigenlijk ook weinig hoop te hebben want het is nog maar de vraag hoe onze economie er t.z.t. bij hangt. Ik heb dan wel jaren en jaren voor mijn pensioen gespaard maar... ook dat zal krimpen de komende jaren. Een vetpot zal het dus wel nooit meer worden.

Nou ja, ik woon gelukkig in een huis, een huurhuis dat keurig is verbouwd, ik kan boodschappen doen, mijn kinderen lopen niet in jute zakken en ik kan .. jawel.. één keer per jaar in (voor) een mobile home neerstrijken

Truus

dat netwerkje dat maak je zelf door het aan te bieden. En dan komt dat kind bij jou een dag en dan als jij rot zit gaat jouw kind bij haar, zo werkt dat.

het is niet iets wat ik heb, dat heb ik zelf aangezwengeld.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 22:49

Ja manda

dat snap ik, maar de vakantie is iets waar we het hele jaar naar uitkijken. Ook dat selecteren we zorgvuldig. Een leuke camping, op niet al te grote afstand. Dit jaar Texel. Maar wel een camping met voldoende vertier voor de kinderen. Een fatsoenlijk zwembad staat dan hoog op de verlanglijst. En helaas, daar betaal je iets meer voor. Maar dan weet ik wel dat de kinderen zich vermaken, wij ook wat rust en tijd hebben en dus ook kunnen ontspannen. En dat is nou net het enige waar wij niet op willen bezuinigen, niet meer dan we nu al doen. Het bedrag betalen we in 2 delen, 1e vorig jaar al, tweede deel net van het vakantiegeld. De rest gaat op de spaarrekening.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 22:52

Ja madelon

dat gevoel: "Ik denk soms ook: ik doe iets niet goed.. Ik werk hard, ben braaf maar toch gaat het de komende 10 jaar niks meer worden financieel. En dáárna durf ik eigenlijk ook weinig hoop te hebben want het is nog maar de vraag hoe onze economie er t.z.t. bij hangt. Ik heb dan wel jaren en jaren voor mijn pensioen gespaard maar... ook dat zal krimpen de komende jaren. Een vetpot zal het dus wel nooit meer worden."
Dat hebben wij nou ook. We doen iets niet goed, werken hard, zijn braaf, betalen netjes onze premies enz.

Ben je al bij je baas langs geweest

gewoon zo eens bij de copiermachine "ik vond dat leuk dat project, hoe vond je dat ik het deed ?"

Goh ik zou wel meer willen doen, heb je ruimte voor een zwaardere functie voor mij ?

En dan bij je jaarlijkse gesprek aangeven dat je graag meer wil verdienen door die zwaardere klussen te doen, dat je die waardering waard bent, want je hebt afgelopen jaren dit en dat allemaal erbij gedaan.

Hier ben ik adfgelopen week even bij de baas langs gewipt, even gevraagd hoe ze het vond gaan (ik kreeg maar geen uitnodiging voor een functioneringsgesprek), en dat was dus ook niet nodig want het gaat prima, ik krijg er gewoon een schaal bij, verder geen gesprek meer nodig.

Vertier voor de kinderen

op de camping bestaat hier uit: dammetjes bouwen in de rivier, visjes vangen met een emmer, takjes zoeken voor het kampvuur, met andere kinderen spelen bij de glijbaan, rondhangen bij de pingpongtafel, rondje zwemmen in een simpel klein zwembad (zonder glijbaan of andere dingen) of in een rivier, verstoppertje, allerlei zelf verzonnen wedstrijdjes.

En dan vinden ze dus heerlijk, 2 weken niets behalve vrij spelen.

Maar goed

dat is dus een smaakkwestie en ook een prioriteitskwestie.

ik kijk er ook echt enorm naar uit, lekker op vakantie. Maar ik heb het geld niet om een duurdere accomodatie te nemen dan dus deze keer 3x zonder sanitair want het huis nmoet af en we hebben de kinderopvang etc etc etc.

Maar ik zelf weet dus uit ervaring dat kinderen geen 5 glijbanen waterpark nodig hebben om een zeer geslaagde vakantie te hebben.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 23:11

Promotie?

hahaha, grappig. zoals al eerder gezegd, ik werk in de hoek waar de klappen vallen. Met een beetje "mazzel" zit ik komend jaar thuis.

Meerdanmodaal

Meerdanmodaal

27-05-2012 om 23:17

Truus geluk bij een ongeluk

Als je volgend jaar thuiszit, mag je hier eindelijk klagen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 23:18

Nou dat is maar de vraag

Waarschijnlijk verzinnen ze dan wel weer andere redenen waardoor ik nog steeds geen reden tot klagen heb.

Meerdanmodaal

Meerdanmodaal

27-05-2012 om 23:21

Ja das waar

En dan vraagt men zich af waarom je niet een tijdelijk baantje in een kippenslachterij ofzo aanneemt, er is immers werk zat. Blij en dankbaar zul je zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 23:42

precies.

Tsja.....

Wat ik al eerder zei: prinsessengedrag.....

Gr. Poezie.

Truus Modaal

Truus Modaal

27-05-2012 om 23:50

Ja hoor poezie

je hebt helemaal gelijk (anders wordt je zo verdrietig).

Meerdanmodaal

Meerdanmodaal

28-05-2012 om 00:09

Ach

Ik ben liever een prinses dan een schaap in het OOL-koor. Jammer dat dit soort discussies hier niet kunnen. Zoals tinus al opmerkte, daar krijg je wilders-stemmers van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

28-05-2012 om 00:31

Schoenen

Tja, ik ga maar weer uit van wat mijn podotherapeut mij verteld heeft: de zool is belangrijk (moet passen) en de hiel is belangrijk. De rest aan een schoen is balast.

Goed, doe er je voordeel mee. Of niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.