Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

28-05-2012 om 17:39

Truus - wolky schoenen site

Hoi,
Ken je Wolky echt niet? De betere schoenwinkel verkopen dat merk meestal wel. Maar hier in elk geval een link naar de site:
http://www.wolkyshop.com/
Succes

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2012 om 18:10

Wolky

De Wolkyshop is idd heel goed. Fantastische service ook want je kan een aantal paar bestellen, thuis passen en gratis retourneren. Indien nodig geven ze je ook model- en maatadvies. Natuurlijk kan je ook langs een van hun winkels gaan.
Maar kijk ook zeker op Marktplaats. Ik heb er de laatste keer dat ik nieuwe Wolky's nodig had een paar gescoord voor maar 30 Euro ipv 120 Euro. Tijdens de uitverkoop moet je ook even goed googlen. Sommige maten en modellen kan je dan kopen voor de helft van de prijs.
Overigens kan je ook bijvoorbeeld de binnenzool van Palladiums eruithalen en er steunzolen in doen. Ik heb een paar Palladiums van zo'n vijf jaar oud en ze kunnen nog wel even langer mee. Er zijn meer (goedkopere alsook duurdere) merken schoenen met uitneembare binnenzolen alhoewel het met moeilijke voeten lastig is en blijft qua pasvorm en leest, vandaar dat ik en mijn moeder bijna uitsluitend Wolky's dragen. Eens in de week poetsen en/of insprayen en echt, ze gaan ontzettend lang mee. Orthopedisch verantwoorde schoenen hoeven er gelukkig niet meer oubollig uit te zien Ik heb nog nachtmerries van de degelijke Piedro schoenen die ik als kind moest dragen, bleh.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 18:27

Totaal contraproductief

blauwtje (typisch voor diverse relativerende reacties en vergelijkingen met andere landen, de jaren 30, etc):
"Relativeren is namelijk erg bijzonder gezond."
In dit geval drijft relativeren je discussiepartner alleen maar in handen van de SP -of de PVV. De hele relativering is namelijk irrelevant, zelfs contraproductief. Die relativering gaat voorbij aan het echte probleem van Mdaelon en Truus Modaal. Die vraag is: 'Ik werk hard, waarom levert dat zo weinig op, in vergelijking met anderen hier en nu, in dit land, in mijn omgeving'. Relativerend opmerkingen dat wij het hier en nu zo goed hebben, VERSTERKEN dat gevoel juist, relativeren dat gevoel helemaal niet. Madelon en Truus Modaal hebben namelijk helemaal niet het gevoel dat ze het nu zo makkelijk en goed hebben, en dat heeft te maken met mechanismes die bijvoorbeeld Tsjor belicht, waarbij er door allerlei vaste lasten en semi-verplichte uitgaves maar weinig overblijft om flexibel uit te geven, en daadwerkelijk rondkomen elke maand blijft een uitdaging.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 18:31

Aanvulling

blauwtje:
"Ik ga bijna twijfelen of ik ooit wel gelukkig had mogen zijn zonder al die dingen. Als ik deze draad lees kan dat helemaal niet."
Dat is een loepzuivere stropop. Er wordt namelijk door niemand geclaimd dat je al die dingen nodig hebt.

blauwtje:
"De vraag "waar betalen ze het van?" wordt in dit draadje omgekeerd "waarom hebben wij het niet allemaal?".
Allebei de verkeerde vraag: De vraag is: Ik werk hard, waarom heb ik daar zo weinig resultaat van?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2012 om 18:53

Armoedeval

Artikel uit De Telegraaf (die ik niet lees maar ik heb sowieso geen krant): http://www.telegraaf.nl/overgeld/12142643/___Armoedeval_op_de_loer___.html

Stel dat ik een baan vind moet ik of fors verdienen en/of fors veel uren maken wil ik per saldo (iets) meer overhouden dan nu. Tegenover het extra salaris, de extra heffingskortingen en die 13e maand staat dan het (grotendeels of geheel) wegvallen van tegemoetkomingen, toeslagen, aanspraken op Bijzondere Bijstand etc. Wat dat betreft kan ik me echt wel inleven in al die mensen die zo hard werken voor hun centjes en toch moeite moeten doen om rond te komen. De armoedeval is al langer bekend bij de lage inkomens maar treft nu dus ook vooral modaal verdieners. Erg zuur, zeker als je toch al gewend bent geraakt aan een bepaalde levensstandaard.
Maar ook ik ga er nog meer op achteruit en waar je met modaal nog wat ruimte hebt/kan hebben heb je dat niet of nauwelijks als je al bijna niks hebt.
Iedereen moet de broekriem aanhalen maar nog steeds ben ik blij dat ik in Nederland woon en niet in Amerika of Griekenland...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2012 om 18:59

Nog meer armoedeval

Nog een leuke (van vijf jaar geleden maar erg actueel!): http://www.aandekaakgesteld.nl/armoedeval/

blauwtje

blauwtje

28-05-2012 om 19:04

Tinus

Hoe zie jij dan de verdeling van de collectieve lasten voor je? Het lijkt me vanzelfsprekend dat je veel belasting betaalt als je heel goede voorzieningen hebt. Als je een laag inkomen hebt dan gaat een groot deel daarvan op aan die voorzieningen. Dan blijft er dus minder over om zelf te besteden. Daar ben ik mee bekend. Maar wie moet die voorzieningen dan gaan betalen als je het zelf niet betaalt? De Anderen? Welke Anderen?

Vic

Vic

28-05-2012 om 19:24

Blauwtje

Vind jij niet dat iemand die werkt net iets meer zou mogen/moeten kunnen, financieel gezien, dan iemand die niet werkt? Ik kan me helemaal vinden in jouw theorie over meer betalen als je meer verdient, maar ik ga me niet enorm bevoorrecht voelen omdat ik wel eens op vakantie ga en een krant lees. Dat vind ik dan 'logisch', want ik werk 40 uur en ik zou het wel heel zuur vinden als ik ondanks die 40 uur werk niets méér zou kunnen dan iemand die niet werkt en een uitkering heeft. Dat heeft dan (even voor de duidelijkheid) niets met misgunnen te maken.

Meerdanmodaal

Meerdanmodaal

28-05-2012 om 19:25

Inderdaad tinus

Ik werk als zefstandige met een mooi uurtarief. Het ontbreekt me niet aan opdrachten. Door de crisis heb ik wel wat consessies gedaan uiteraard, vooral in de vorm van meer reistijd en meer kilometers accepteren. Daarvoor word ik nu beloond in de vorm van die negentien cent die ik kon aftrekken, maar straks niet meer. Gaat met 500 euro in de maand schelen. Verder heb ik een aantal chronische kwalen, waardoor ik bijvoorbeeld mijnhuishouden niet zelf kan doen, schoonmaakster betaal ik zelf, uiteraard. Hulpmiddelen waardoor ik wel kan blijven werken betaal ik zelf. Medicijnen betaal ik voor een groot deel zelf, dat wordt jaarlijks meer. Fysio en ergo idem dito. Voor mijn werk moet ik er representatief uitzien, zowel qua kleding als uiterlijk als vervoer, daar valt op te bezuinigen, maar er zit wel een ondergrens aan. Die heb ik volgens mij bereikt.

Per maand hou ik minder over om vrij te besteden dan mijn buurvrouw die in de wao zit, niet dat ik wil ruilen. En ik besef natuurlijk ook hoe goed ik het heb. Maar toch voelt het verkeerd. Werken mag wat mij betreft best beloond worden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

blauwtje

blauwtje

28-05-2012 om 20:16

Vic

Ja, ik vind dat iemand die werkt meer moet kunnen dan iemand die niet werkt. Maar nee, ik vind niet dat je mensen in de uitkering eindeloos kunt afknijpen. Resultaat: armoedeval. Daar hebben zich al heel veel knappe koppen over gebogen, ik weet ook geen oplossing.

Wel weet ik, dat ik, als ik weinig verdien, weinig meer heb dan in de uitkering. Maar ik heb ook in de uitkering gezeten en de bureaucratie, willekeur en onredelijkheid waar je dan in vast zit vind ik al prijs genoeg om te betalen.

Ik vind het alleen zo makkelijk van sommigen hier om te zeggen dat modalen niet voor alles moeten opdraaien. Wie dan wel? Ik hoor het graag.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 20:19

Nou knurf

heel simpel, het IS gewoon zo. Werkgevers zitten niet te wachten op "oude" werknemers, die willen 18 jarigen, met HBO, en 20 jaar ervaring. Ja, dat dit onrealistische eisen zijn, dat weet ik ook wel. Maar het is wel zo.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 20:22

Nou blauwtje

als de modalen straks niks meer te besteden hebben, valt de economie hier sowieso in elkaar. En waar het vandaag moet komen? Ik weet nog wel wat potjes, maar dan word ik straks weer naar Wilders verwezen. In ieder geval zijn er best mogelijk heden het wat eerlijker te verdelen, zodat de minima het ook wat ruimer hebben. En wat andere dure potjes mogen best geschrapt worden. Ik noem een JSF.

Spaarpotje

Spaarpotje

28-05-2012 om 20:29

Klopt niet

De gemiddelde leeftijd van de NL werknemer ligt rond de 40 jaar. Daar zitten er een heleboel boven en ook een heleboel onder.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 20:31

Ach ja

Knurf, gooi er nog even een veroordeling bij zonder mij te kennen. Kan jou het schelen. Met mijn kwaliteiten is niks mis, gelukkig! Dat klinkt lekker arrogant en dat mag. Ik krijg jaarlijks goede beoordelingen en functioneringsgesprekken. En om mijn CV op te leuken gooi ik er nu een opleiding tegenaan, omdat ik (ja helaas is het zo) al eerder heb gemerkt dat het niet hebben van een MBO/HBO diploma, ook al heb je meer dan 20 jaar ervaring, een minpunt is. Zonder in al te veel details over mezelf te treden, ik zit dicht bij het vuur van de werklozen en ik weet dus wat ik zeg. 35 is al een lastige leeftijd. Laat staan 42 (mijn leeftijd). En hoe ouder, hoe moeilijker.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 20:56

Knurf, verkeerde vergelijking

Knurf:
We (!) hebben heel veel resultaat van ons 'harde' werken. Zo hard werken we niet eens, vergeleken met mensen in landen als China of India. En we moeten ons schamen dat we niet eens tevreden zijn met wij allemaal kunnen kopen."
Maar Knurf, nogmaals, dat is een volkomen foute vergelijking. Om twee redenen.
Het gaat niet om die vergelijking met China -het gaat om de vergelijking met de buurman. Laat dat even rustig op je inwerken: vergeet China, vergeet de middeleeuwen, kijk naar de simpele vraag: Welke motivatie heb ik om te werken, als je buurman het zonder te werken ook heel aardig doet.

Voor wat betreft dat 'we zouden tevreden moeten zijn want we hebben zoveel' -zulke opmerkingen wakkeren de onvrede juist aan, bevestigen die. Want de (lower) middle class in Nederland kan eigenlijk helemaal niet zoveel zomaar kopen -dat zijn mensen, die horen dat ze veel hebben, maar tegelijk moeite hebben om elke maand rond te komen, door alle verplichte vaste lasten (zie eerdere analyse van Tsjor en mij). Kortom, ze horen dat ze rijk zijn, maar ze voelen het concreet heel anders.

De oplossing van dat probleem zit (in ieder geval deels) door een heel andere nenadering. In plaats van er op te hameren dat ze zo rijk zijn, zou je eens kunnen beginnen met de erkenning dat t met een modaal inkomen ook in NL bikkelen is.

kamille

kamille

28-05-2012 om 20:56

Zo...

Ik ben weer terug van een dagje fietsen, picknicken in het gras langs de waterkant (boterhammetjes van thuis en een flesje drinken mee), heerlijk genoten en alle sores van me af kunnen laten glijden!
En dan kom ik thuis en zie ik dat bepaalde mensen (nee, ik noem geen namen) de hele dag door zijn blijven drammen dat ze vakantie MOETEN om de sores van de rest van het jaar achter zich te kunnen laten.

Gelukkig ben ik niet de enige die niet kan lezen, leer ik uit de reacties. Eigenlijk is iedereen die het niet met bepaalde personen eens is, een slechte lezer. Ik zou zeggen: join the club!

Ik zeg niet dat ik het allemaal zo goed doe en weet. Maar toch... Als bepaalde mensen die nu de hele mooie dag achter de computer hadden doorgebracht met klagen nou ook lekker er op uit was getrokken, van het zonnetje had genoten met een trommeltje boterhammen, een vriesblok (kost nog geen drol bij de Action) en een flesje drinken, misschien had ze dan ook wat lichter in het leven kunnen staan ) En het kost geen drol!

Voor alle duidelijkheid: ondanks mijn Pollyanna-achtige stemming wil ik de problemen van de armoedeval niet bagatelliseren. Ik ken het. Ook ik heb amper geld overgehouden, zeker toen ik net als zelfstandige was begonnen, maar ook daarna was het lastig. Maar ik had wel mijn zelfstandigheid. Geen jaloerse buren die de sociale rechercheurs op je afsturen, waardoor je wildvreemden in je huis moet laten die komen controleren of je niet stiekem een illegale partner herbergt. Geen bureaucratisch gedoe van telkens met je administratieve billen bloot, standaard behandeld worden als een fraudeur tot het tegendeel is bewezen, de scheve ogen van mensen die denken dat je het lekker makkelijk hebt, nee, dat had ik niet en dat was me heel wat waard.
Ik vind het rekenvoorbeeld dat eerder vandaag werd gegeven heel duidelijk en herkenbaar. En ja, dat is frustrerend! Maar vrijheid is onbetaalbaar. Geen instanties die op je vingers kijken, klaar om bij de geringste verdachtmaking je uitkering te korten tot je met veel moeite hebt bewezen dat je het wel goed hebt gedaan, en ondertussen wakker liggen hoe je nu je huur moet betalen.
Het is ongelijk, het is oneerlijk, maar wie weet hoe het anders kan zonder de laagstbetaalden (uitkering of minimum inkomen) nog verder af te knijpen mag het zeggen.

Ik ga nu lekker van Pinkpop genieten. Nagenoeg gratis (alleen de kosten van mijn internet). Opnieuw de sores van me af laten glijden, ook al zit vakantie, échte vakantie, er dit jaar niet in. En geloof me, sores is hier ruimschoots voorhanden, 24/7. Maar als ik me daardoor mee laat slepen, kan ik me net zo goed meteen verhangen, want dan is alle lol van het leven af. Ik heb geen kleine dure 2 weekjes om me van die sores te bevrijden. Ik gebruik daar elk mogelijk momentje van de dag voor!

Kan ik iedereen aanraden, of je nou in de bijstand zit of driedubbel modaal verdient!

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 20:57

Mooie samenvatting van vic

"Vind jij niet dat iemand die werkt net iets meer zou mogen/moeten kunnen, financieel gezien, dan iemand die niet werkt? Ik kan me helemaal vinden in jouw theorie over meer betalen als je meer verdient, maar ik ga me niet enorm bevoorrecht voelen omdat ik wel eens op vakantie ga en een krant lees. Dat vind ik dan 'logisch', want ik werk 40 uur en ik zou het wel heel zuur vinden als ik ondanks die 40 uur werk niets méér zou kunnen dan iemand die niet werkt en een uitkering heeft. Dat heeft dan (even voor de duidelijkheid) niets met misgunnen te maken. "

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 21:02

Joh kamille

weleens van smartphones gehoord? kun je overal mee naar toe nemen. (jaja, kom maar op: "wat kost dat wel niet")

kamille

kamille

28-05-2012 om 21:02

Knurf

Hoewel ik het in grote trekken met je eens ben, vind ik toch niet al je voorbeelden kloppen. Zo worden er nog steeds teveel mensen met een burnout niet serieus genomen, is tandartszorg voor volwassenen allang niet meer gratis (ik heb de halfjaarlijkse controles al laten vervallen en doe alleen nog hoogstnoodzakelijk onderhoud), en er zijn behoorlijk wat mensen die wel extra moeten werken voor de huur of de hypotheek (of reddeloos verloren zijn als er een verdienende partner uitvalt wegens scheiding, werkloosheid of de dood) en niet iedereen woont in een goed huis (en dan heb ik het over de kwaliteit, niet over de ruimte).

Maar ik begrijp wat je bedoelt en ben het verder met de strekking van je verhaal eens. Hoe rot het ook is, hoe oneerlijk soms ook, en hoe vervelend het kan zijn om nee te moeten zeggen, er zijn nog heel veel dingen die we wél hebben.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 21:03

Aangezien ik hier zelf post, mijn man niet, noem ik mezelf modaal. Mijn eigen inkomen ligt denk ik, bij fulltime werken, wel een beetje rond dat nivo. En anders is het zooooooooo lang typen.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 21:05

Goede vraag blauwtje

blauwtje:
"Hoe zie jij dan de verdeling van de collectieve lasten voor je? Het lijkt me vanzelfsprekend dat je veel belasting betaalt als je heel goede voorzieningen hebt. Als je een laag inkomen hebt dan gaat een groot deel daarvan op aan die voorzieningen. Dan blijft er dus minder over om zelf te besteden. Daar ben ik mee bekend. Maar wie moet die voorzieningen dan gaan betalen als je het zelf niet betaalt? De Anderen? Welke Anderen?"
Ah, dat is een goede vraag, waar ik geen pasklaar antwoord op heb. maar door deze vraag kantelt de discussie. Plots gaat t niet meer om de keuzes van Truus Modaal, maar om de keuzes van onze overheid, onze maatschappij. En dat lijkt me (iig in sommige opzichten) zinvol, want het laat zien, dat een deel van het probleem niet door Truus Modaal op te lossen valt, maar door 'de overheid', dus door ons allemaal.

Concreet: Ik denk dat we afmoeten van de armoedeval, en dus van de meeste, zoniet alle inkomensafhankelijke regelingen (muv de huurtoeslag, waarschijnlijk). Om er tegelijk voor te zorgen, dat mensen met een bijstandsuitkering niet aan lager wal raken, moeten dus ook de meeste, zoniet alle nominale premies verdwijnen. Kortom:
-schaf de nominale zorgpremie af, maak die 100% inkomensafhankelijk, en schaf de zorgtoeslag af.
-maak de kinderopvang gratis, maak het onderwijs gratis
-vlaktax
-en natuurlijk, weg met de HRA, het grootste belastingonrecht van NL, juist voor Modaal Nederland (de huurtoelsga is subsidie van Modaal aan de Minima, de HRA een subsidie van Modaal aan Dubbelbovenmodaal).

kamille

kamille

28-05-2012 om 21:06

Truus

En dan ga jij op je smartphone verder zitten mopperen? Het enige waar ik vandaag de smartphone (ja, ik heb ook zo'n geldverslinder en ik had hem ook mee) voor heb gebruikt is Google Maps. Ik had echt geen zin om me tijdens mijn ontspannen tochtje met deze discussie bezig te houden.

En eerlijk gezegd vraag ik me af waarom ik het nu weer wel doe? Er is een leuke band op Nederland3 en dat is veel leuker om mijn sores te vergeten!

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 21:09

Ja, je moet wat

als de kinderen zich aan het vermaken zijn toch? Vond het gemopper wel mee vallen, maar ach, we verschillen wel meer van mening.

blauwtje

blauwtje

28-05-2012 om 21:10

Tinus

Hoe moet ik dat dan zien? Worden de armen dan armer en de rijken armer? Hoe werkt dat? Waar komt het geld vandaan in jouw model?
En wat wordt het tarief van die vlaktax?
Ik kan me herinneren dat er ooit suggesties waren voor een basisinkomen. Toen van 500 gulden. Moeten we daar naartoe?

Vraag

met wie vergelijken jullie je situatie eigenlijk ?
Zijn dat mensen in de buurt, op school, vrienden ??

Als ik in mijn omgeving kijk dan zitten we wel gemiddeld denk ik.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 21:27

Aanvulling vic

"Vind jij niet dat iemand die werkt net iets meer zou mogen/moeten kunnen, financieel gezien, dan iemand die niet werkt? Ik kan me helemaal vinden in jouw theorie over meer betalen als je meer verdient, maar ik ga me niet enorm bevoorrecht voelen omdat ik wel eens op vakantie ga en een krant lees. Dat vind ik dan 'logisch', want ik werk 40 uur en ik zou het wel heel zuur vinden als ik ondanks die 40 uur werk niets méér zou kunnen dan iemand die niet werkt en een uitkering heeft. Dat heeft dan (even voor de duidelijkheid) niets met misgunnen te maken. "
Ik vind dit niet alleen gewoon goed, er zit iets in waar ik me sinds pakawge een jaartje grote zorgen om maakt -de houdbaarheid van ons sociale stelsel. Let wel, we hebben een sociaal stelsel nodig, en als we het niet nodig hebben, vind ik dat we het moreel nodig hebben. Maar een sociaal systeem werkt alleen, als degenen die ervoor betalen (belasting, premies) gemotiveerd blijven om mee te betalen -om solidair te blijven. Die motivatie kan bestaan uit diverse onderdelen -medelijden, oprecht altruïsme, of het (al dan niet terechte) idee dat je als betaler zelf ooit ontvanger kan of zal worden. Aan die solidaire motivatie zitten twee kanten -de last van het betalen moet draaglijk blijven, en de betaler moet het oprechte idee hebben, dat de ontvangers dat geld terecht ontvangen. Solidariteit is daarom makkelijk als het gaat om bejaarden of gehandicapten -we hopen allemaal dat ook bejaard worden, en dat er voor ons gezorgd wordt als we gehandicapt zouden raken (of dat de samenleving eventueel voor ons gehandicapte kind zou zorgen) -het zijn dingen die ons overkomen. Werklozen hebben het een stuk lastiger om die solidaire gevoel op te roepen, zeker als het langdurig werklozen zijn. Solidariteit is daarentegen makkelijk, als de betaler zelf ooit ontvanger was, of dat ergens in zijn leven wel eens zal zijn -denk aan kinderopvang en scholen.
Kortom, hier kraakt het systeem in NL, en het beleid van de laatste regering om 'de betaalbaarheid van het sociale systeem te bevorderen' hebben het onderliggende probleem eerder erger gemaakt.

je hebt gelijk, ik kon aanpassen, maar ik moest ook want ik baalde van de hoeveelheid die eruit stroomde (door mijn gat in mijn handen) en we niet normaal konden sparen.

Natuurlijk leefden we toen ook al breder dan modaal, maar ik denk dat heel veel mensen best wel kunnen schrappen zoals wij gedaan hebben vanaf het huidige niveau maar dat mensen het ook niet altijd willen.

En die vakantie dat klopt, we komen dan ook wel weer rond de 3000 euro uit (incl boodschappen want we koken voornamelijk zelf maar wel met dure boodschappen), maar ik wou even de accomodatieprijzen doorgeven. Hier vinden we juist heel simpele natuur - zonder animatie - campings leuk.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 21:41

????? manda.................

3000 euro? En dan valt men over mijn 800. Verder komen daar gewoon boodschappen alleen bij, maar die moet ik ook als ik thuis ben hebben.

Hoeveel is een uitkering trouwens

als je allebei (tussen 30 en 50 jaar) thuis zit met 2 bo kinderen ?

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 21:43

Welke uitkering heb je het over?

WW is 70% van je laatstverdiende loon (wel een max aan). Bijstand is voor een gezin rond de 1300 netto. Hoeveel kinderen maakt niet uit. Leeftijd ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.