Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nieuwe baan! Maar....

Ik heb een nieuwe baan waar ik heel blij mee ben. Heb deze week nog het arbeidsvoorwaarden gesprek. De maar die ik heb is dat het fulltime is.

Eigenlijk wil ik max 0,8fte werken. Dit heb ik al besproken in het sollicitatiegesprek, maar hun voorkeur is echt fulltime. Er is mogelijkheid tot thuis werken. Ook heb ik alle schoolvakanties vrij.

Hoe pak ik dit gesprek goed aan? Moet ik vasthouden aan 0,8 of zoeken naar flexibel/thuis uren make?

En hebben jullie nog tips over hoe ik mijn fulltime leven straks vorm kan geven?


Lente

Lente

30-09-2018 om 21:49

Met alle schoolvakanties thuis werk je toch niet fulltime?

Dan kom je gemiddeld op minder uren per week uit, alleen zijn die anders verdeeld. Ik zou eens uitrekenen op hoeveel fte je dan uitkomt. Dat kan zomaar richting 0,8 fte zijn.

Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, lijkt fulltime me prima te doen.
Je kunt ook vragen of je een aantal uren in de schoolvakanties kan doen, zodat je in de schoolweken wat meer ruimte hebt. Dat hangt van de werkzaamheden af. Voor administratie kan dat prima. Als je onderwijstaken hebt, is dat moeilijker.

Fulltime werken gaat heel snel wennen. Voor tips kun je beter aangeven hoe jong je kinderen zijn, verplichtingen clubjes/sport, werkuren van jou en werkuren van je partner (alles voor zover van toepassing).

Tihama

Tihama

30-09-2018 om 22:01

alle schoolvakanties vrij

Dus 13 weken per jaar vakantie. Dus 13 * 5 dagen: 65 snipperdagen?

Dan zit je inderdaad rond 0,8 fte, zoals Lente al zegt.

Voor de tips is het handig hoe oud je kinderen zijn en wat je partner doet.

En wat de verandering is, dus hoe je gewend was de zaken te regelen.
Dan kunnen we tips geven voor de verandering.

gemakkelijk maken

Voor het extra geld kun je het makkelijker maken in huis.
Boodschappen laten bezorgen. Droger en afwasmachine aanschaffen.
Werkster extra laten komen bijvoorbeeld voor bedden verschonen.

MarSy

MarSy

30-09-2018 om 22:18 Topicstarter

Leeftijd kids

Is 7 & 12. Partner werkt in 5 ploegendienst, vaste oppas aan huis

Schoonmaakster heb ik al, koken doet partner, ik de was en boodschappen (die ik inderdaad kan laten bezorgen)

Het is vooral het idee:zoveel dagen terwijl er ook kids zijn

MarSy

MarSy

30-09-2018 om 22:18 Topicstarter

En

De woensdagmiddag vanwege spelen en clubjes jongste, oudste gaat overal zelf heen

Tihama

Tihama

30-09-2018 om 22:38

partner

Maar als je partner 5 ploegen draait, dan is hij/zij toch ook regelmatig overdag thuis?

Juist omdat je een vaste oppas aan huis hebt, lijkt me dit prima te regelen.

Ik zou trouwens (als het financieel kan) meer uren voor een hulp regelen. Die van ons regelt ook de hele was. Ideaal.

Oeps Lente

"Alle schoolvakanties vrij, dan werk je tocht niet fulltime?" Dat moet je eens tegen een juf zeggen

skik

Dees

Dees

01-10-2018 om 08:05

Een juf moet officieel iets van 45 uur per week werken om recht te hebben op die vakantiedagen. Dat doen ze naar eigen zeggen ook. Maar toen juf de afspraak van vrijdag 14:45 naar woensdag 14:45 wilde verplaatsen en ik aangaf dat na 16:00 me beter uitkwam leek ze nogal geschokt maar gaf aan dat dit dan maar moet voor een keertje.

Ik fiets elk van mijn werkdagen op weg naar mijn werk en als ik terug kom van mijn werk langs school maar zie zelden dat er iemand aanwezig is.

Maar goed elke vakantie vrij is veel. Stel je hebt normaal 5 weken vrij dan krijg je er zo'n 7 extra cadeau. 280 uur over 47 weken verdeeld is zo'n 6 uur per week dat je dan gemiddeld minder werkt.

Dan kom je dus al aardig in de buurt van 80% werken. Het is nu eenmaal onmogelijk om je werk helemaal op school aan te passen.

Lente

Lente

01-10-2018 om 08:08

Zal ik niet doen
Nou ja, niet als ik weet dat iemand juf is.

@Emma

@Emma

01-10-2018 om 09:34

Ik zeg doen!

Je kinderen zitten ook 5 dagen op school. Het went erg snel, en je kunt toch een dag thuis werken? Lijkt me ideaal.
Kinderen worden verschrikkelijk duur naarmate ze ouder worden. En dan heb ik het nog niet eens over luxevakanties of dure hobby's, maar over studiekosten en andere gewone dingen. Je zult er geen spijt van hebben. Als het echt niet gaat kun je over een paar jaar alsnog minder werken.

doen!

Weet je, doe het gewoon. Door dat je nu al alle vakanties vrij hebt gekregen, zit je al rond de 0,8 fte. Ze willen je dus heel graag hebben!De oudste redt zich al zelf. Over 2-3 jaar is je jongste ook oud genoeg om zelf naar de clubjes te gaan en dan is het plaatje weer anders.

Thuis werken zou je dus op woensdag kunnen doen als break in the week. Wanneer dat kan, kun je dan ook een deel in de avond doen zodat je 's middags met de jongste alle clubjes af kan. De andere 4 dagen zou ik wel op het bedrijf zijn. Je zit in een benijdenswaardige situatie, ook naar je collega's toe. Ik zou die zeker niet vergeten en op dat soort kantoordagen ook niet op de klok kijken voor 5 minuten overwerk. Zeker niet als je oppas of vader thuis hebt.

En mocht het echt niet gaan werken dan kun je altijd bekijken of je naar 0,6 of lager kunt. Wanneer je er eenmaal werkt en een vaste aanstelling hebt, mogen ze je verzoek om minder te werken niet zomaar negeren en weigeren. Dus ik zou het gewoon gaan doen.

clowntje

clowntje

01-10-2018 om 14:51

hou er wel rekening mee

dat als je fulltime gaat werken, je dus buiten de schoolvakanties geen vrije dagen hebt. Je kinderen zijn ook altijd vrij op het moment dat jij vrij hebt. Ik heb ook alle schoolvakanties vrij en dat vind ik heerlijk. Toch werk ik 4 dagen, zodat ik 1 dag heb waarop ik dingen kan regelen, mantelzorg kan doen en met mensen kan afspreken, zonder dat ik dan iets voor de kinderen hoef te regelen.

Leene

Leene

02-10-2018 om 00:11

ik heb een contract voor 16 uur

in de zorg maar vakanties vrij is een drama. We kunnen niet eens drie volle weken zomer vakantie nemen. Verder meestal maar 1 andere schoolvakantie. Bovendien werk ik altijd overuren omdat er vele vacatures zijn voor wijkverpleegkundigen/wijkverzorgenden. Juist in de vakanties werk ik vaak overuren. Dit jaar al meer dan 450 overuren uit laten betalen.. en weer staan er 60.. dus ja ik bedoel maar: tel je knopen zou ik zeggen. 5 dagen werken en elk weekend vrij en dan nog alle! vakanties vrij dat is echt ook luxe wie kan dat nu... dat zijn er niet heel veel.
Ik zou het wel belangrijk vinden dat kinderen niet elke dag naar een oppas/bso moeten na schooltijd maar als je een dag thuis kunt werken en je man werkt in ploegendienst dan valt daar vast een mouw aan te passen.

Wat voor werk doe je eigenlijk

OND

OND

02-10-2018 om 19:52

Ik weet niet hoe dat precies in Nederland zit

(wie vertelt het me?), maar in België hebben schoolgaande kinderen 3 maanden en een week vakantie per schooljaar, plus nog enkele "pedagogische studiedagen" voor het onderwijzend personeel, waarbij de leerlingen thuis zijn (de school is wel wettelijk verplicht om opvang te voorzien).

Vakanties:

Krokusvakantie (1 week - 5 werkdagen)
Paasvakantie (2 weken - 9 werkdagen)
Herfstvakantie (1 week - 5 werkdagen)
Kerstvakantie (2 weken - 8 werkdagen)
Zomervakantie (2 maanden - ca. 43 werkdagen)

In totaal dus een 70 werkdagen.
Een werkend jaar in vijfdagenweek is in België gemiddeld 227 werkende dagen.
(365 kalenderdagen - 108 zaterdagen en zondagen - 20 werkdagen wettelijke vakantie - 10 betaalde feestdagen).
Als u alle schoolvakanties vrij zou hebben en aangenomen dat uw wettelijke vakantie daar ook zou in opgaan, dan zou u hier ongeveer op 0,78 fte uitkomen.
Als de situatie in Nederland een beetje gelijkt op die in België, dan hebt u die ongeveer 0,8 fte dus nu al in the pocket...

MarSy

MarSy

02-10-2018 om 20:05 Topicstarter

Nou ja in the pocket

Ik werk nu 0,7 en heb ook alle schoolvakanties vrij.
Nu betekent dat 30 uur per week werken.

Een fulltime week is inderdaad 42 uur, de overuren maken dat ik alle schoolvakanties vrij ben.

Het voordeel van deze baan is dat ik niet meer voor de klas sta dus dat ik wel tussendoor een dagje vrij kan nemen om bijvoorbeeld mee te gaan op schoolreis, dat kon voorheen niet. Ook is deze baan echt een naadloze aansluiting op mijn universitaire master die bijna af is. Maar ik vraag me dus wel af wanneer ik moet sporten, wanneer iets even voor mezelf zoals de kapper. Inderdaad moet dan alles 's avonds en dan zie ik de kinderen weer minder en m'n man nog minder omdat hij dan meestal werkt.

Kortom ik vraag me af wanneer ik tijd heb voor mezelf zonder dat ik mijn kinderen nog minder zie of dat ik mij erbij neer moet leggen dat tijd voor mezelf er even niet inzit.

MarSy

MarSy

02-10-2018 om 20:08 Topicstarter

Mijn collega's

Hebben ook alle schoolvakanties vrij, het is immers in het onderwijs.

Ik ga zoveel mogelijk zelf mijn agenda beheren en inderdaad de woensdag als thuis werk dag en avonden werken of gewoon van 8 tot half 6(doe ik nu ook) waardoor ik op andere dagen minder kan werken

Dees

Dees

02-10-2018 om 20:22

Huh?

Dus je maakt 80 extra uren (40 weken X2 uur) om 320 extra vakantieuren (8 wekenx40 uur) te krijgen?

Lente

Lente

02-10-2018 om 20:40

OND

Nederland heeft 6 weken zomervakantie.
Verder komt het aardig overeen, hoewel anders verdeeld.
Nederland heeft geen paasvakantie maar wel meivakantie, ook 2 weken (meestal).

Feestdagen

Belgie heeft 10 feestdagen. Nederland heeft er 7, tenzij Kerst in het weekend valt, dan zijn het er 5. Soms 6 vanwege 5 mei dat om de 5 jaar valt.

Leene

Leene

02-10-2018 om 21:03

Maar MarSy

als je zelf je agenda kunt beheren dan kun je toch ook een afspraak maken bij de kapper overdag als je kinderen op school zitten? Je kunt dan toch in de avond werken? Sporten tsja je kunt er ook voor kiezen om elke dag of 3x per week een half uur te wandelen.. schijnt ook goed te zijn of een home trainer te kopen

Ik snap je wel hoor... ik zou ook niet full time willen werken maar ik heb die keus niet eens want in de wijk betekent full time werken ook om het weekend en dan zijn nog alle vakanties een drama omdat de meeste moeders dan vrij willen wat niet kan... dus wordt het zo eerlijk mogelijk verdeeld maar het betekent ook dat op dit moment we in de vakanties allemaal overuren draaien omdat er geen hond is die in de wijk wil werken.... dus ik ga zeker niet full time werken dat is voor mij een enkeltje burn-out
en toch zou ik er weer niet aan moeten denken om in het onderwijs te werken.

Maar iets anders: Zijn er veel banen waarop je kunt solliciteren? als dat zo is dan kun je toch wachten tot er iets anders voorbij komt waar je wel de mogelijk heid hebt om part time te werken. Als je zo blijft twijfelen zou ik een pas op de plaats maken

MarSy

MarSy

02-10-2018 om 21:23 Topicstarter

Nee

Er zijn niet veel vergelijkbare banen, dus dat wordt lastig.

De zorg ken ik ook goed hoor, vroeger draaide ik in de zomervakantie ook 60 uur per week (2 slaapdiensten a 15 uur en 3 dagdienst van 10 uur) maar toen had ik geen kinderen en dat maakte het een stuk makkelijker.

Nou ja, misschien is het gewoon een beetje koudwater vrees en moet ik gewoon springen, het komt vast goed!

@Emma

@Emma

02-10-2018 om 21:34

Marsy

Gewoon springen hoor! Komt goed.
En anders kom je hier maar weer om uit te huilen en goede raad

MarSy

MarSy

04-10-2018 om 11:35 Topicstarter

Arbeidsvoorwaarden gesprek is geweest

En het wordt 0,9 met woensdagmiddag vrij en woensdagochtend thuis werken, ik ben helemaal blij

@Emma

@Emma

04-10-2018 om 12:17

Haha

Gefeliciteerd hoor! Mooi onderhandeld.

Emmawee

Emmawee

04-10-2018 om 14:37

Klinkt als

Een prima oplossing!
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!!

Dees (ot)

"Een juf moet officieel iets van 45 uur per week werken om recht te hebben op die vakantiedagen." Niet. Ze werkt 41,5 weken van 40 uur.

skik

Juline

Juline

04-10-2018 om 20:02

Maar dan andersom (ot)

40 weken van 41,5 uur.

Dees

Dees

04-10-2018 om 21:33

Hmmm

Dus 60 uur extra voor 320 extra vakantieuren en dan klagen dat ze zo hard moeten werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2018 om 21:36

Voor 36 uur salaris Dees

Nu jij weer...

Dees

Dees

04-10-2018 om 22:07

Nee

Als je die salarissen vergelijkt met andere met dezelfe opleiding is dan meer dan een 40 uur salaris.

Nu jij weer!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.