Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nieuwe baan! Maar....


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2018 om 22:27

Nee hoor

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar zo bijzonder zijn die salarissen nu ook weer niet. Gewoon standaard hbo salaris voor ambtenaren.

Sterker nog, als het zo'n vetbetaald luizenbaantje was, waar komen al die tekorten aan leerkrachten dan vandaan?

Tekorten

Die tekorten komen onder andere doordat bijna iedereen in het basisonderwijs parttime werkt.
En omdat door de wetgeving het heel moeilijk is om tijdelijke vervangers te krijgen omdat die na een bepaald aantal keer in vaste dienst zouden moeten genomen worden.
In de jaren dat ik veel te maken had met onderwijzers viel me wel de inefficiëntie van hun werkwijze op. Veel keuvelen in plaats van inhoudelijke gesprekken die ergens toe leiden. Eindeloze vergaderingen die in mijn ogen korter konden als er eerder besluiten werden genomen. Veel te veel extra, leuke dingen verzinnen die veel werk met zich meebrachten waarvoor ze ouders vroegen die daar geen zin in hadden waardoor de leerkrachten gingen klagen dat ze nooit ...

Dees

Dees

05-10-2018 om 11:00

Inefficiënt werken

Het startsalaris ligt dik boven het startsalaris van een ieder ander met hetzelfde opleidingsniveau. Sterker nog het startsalaris is hoger als de gemiddelde de al 5 jaar werkt met een HBO opleiding.

Lerarentekort komt door inefficiënt werken, de hoge werkdruk praten ze zichzelf aan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2018 om 11:53

Tja Dees

Blijkbaar heb je iets tegen leerkrachten. Dat kan.

Tekort komt omdat er amper vervangers beschikbaar zijn, en wat een 'hoog' startsalaris daar weer mee te maken heeft is mij even niet duidelijk.

Je roept heel wat, maar inhoudelijk kom je niet verder dan ze hebben het niet slecht, moeten niet zeuren en zijn het allemaal zelf schuld. Heb je ook nog iets aan onderbouwing? Of kom je niet verder dan de onderbuik?

haha Dees

Leraren doen het zichzelf aan. Je vraagt je toch altijd af waarom mensen zoals jij, die vinden dat leraren goed verdienen, (te) veel vakantie hebben en de werkdruk ook nog eens aan zichzelf te danken hebben, niet massaal het onderwijs ingaan.

Dees

Dees

05-10-2018 om 12:09

Tegen gemeut

Ik ken genoeg leraressen om te zien dat het anders is als dat er beweerd wordt. Dan klagen ze dat ze op woensdagmiddag om 15:30 pas weg kunnen. En dat ze om 8:00 al aanwezig moeten zijn. Of dat ze in de laatste week van de zomervakantie een dag moeten werken. Ja sorry hoor dan is het wat mij betreft over met het geloof dat ze het druk hebben.

We wonen ook vlakbij een school en daar zie je ze dus inderdaad tussen 8 uur en 8:20 binnendruppelen. Je ziet ze dan ook tussen 14:30 en 16:00 vertrekken met hoge uitzondering eens om 16:30. Dan moet je heel wat thuiswerkuren maken om die uren goed te maken.

Salarissen zijn prima terug te vinden en te vergelijken.

Ik ben gewoon tegen dat gemeut dat het zo zwaar is als je het tegenovergestelde ziet gebeuren. In mijn eigen werk werk ik officieel 32 uur, het gebeurd zelden dat ik 32 uur werk maar ik klaagt er ook niet over. Ik ben blij als ik 4 weken in het jaar aan vakantie op kan nemen (waarvan 2 met kerst gecombineerd dus met de feestdagen).

OND

OND

05-10-2018 om 14:11

Dees lijkt wel een Vlaming...

Ook hier houdt het gekanker over "die rotverwende leraren" maar niet op.
Wel vaker wonen ook hier de critici "vlakbij een school" en "ze kennen genoeg leraressen".
Er zijn redenen te over om al die leerkrachten hier te verwensen, volgens de vox populi: "ze hebben een goed salaris, ze werken maar 22h/week en daarbovenop hebben ze nog al die vakanties!!!".
De werkelijkheid is wat minder rooskleurig, hier toch: leerkrachten in een voltijdse baan staan hier gemiddeld 28 lesuren/week voor de klas (= 23,3 werkuren). De rest van de werktijd wordt besteed aan verbeteringen, lesvoorbereidingen, opmaken van progressieplannen, voorbereiding oudercontacten, plannen van school- en extra-curriculaire activiteiten enz. Een leerkracht die dat ernstig neemt zal eerder tijd tekort hebben.

Wat "al die vakanties" betreft: leerkrachten zijn hier werknemers al elke andere werknemer. Ze hebben exact evenveel wettelijke vakantie als elke andere werknemer: 20 werkdagen (gerekend in vijfdagenweek) + 10 betaalde feestdagen.
Bij "statutaire" (= vast benoemde) leerkrachten wordt een deel van het salaris ingehouden en uitbetaald tijdens vakantieperiodes. "Niet-statutaire" leerkrachten vallen in de vakantieperiodes terug op een werkloosheidsuitkering, zo'n 60% van het gebruikelijke salaris.

Eerlijk gezegd: je moet al goed gek zijn om leraar te willen worden...

Dees

Heb jij het nu over basisschoolleraren of over leraren op VO? of houd je beide type scholen in de gaten?
Ik vind het trouwens ook verleidelijk om mijzelf als maat der dingen te nemen (" goh, ik laat me nooit verdoven bij de tandarts, waarom anderen eigenlijk wel?" " ik werk minstens 2 avonden per week om niet over, waarom doen anderen dat ook niet?"), maar het is nauwelijks zinvol want je kent de rest van de omstandigheden niet (zoals bijvoorbeeld salaris dat ik verdien of mijn dociele karakter waardoor ik nooit tegen mijn werkgever zal klagen of mijn gebrek aan hobbies waardoor ik vakanties niet fijn vind etc).

En nogmaals ik hoop altijd dat types zoals jij zich massaal aanmelden voor het onderwijs. In jouw optiek: relatief weinig werk voor een goed salaris.

Beetje flauw om Dees steeds te zeggen dat

Beetje flauw om Dees steeds te zeggen dat ze leerkracht moet worden omdat zij vindt dat leraren goed verdienen.

Ik vind bijvoorbeeld dat sommige tv-presentatoren te veel verdienen voor wat ze doen, maar toch zou ik hun werk niet willen doen. Of het feit dat Maxima en Alexander tonnen per jaar krijgen en daar niet veel nuttigs voor doen, staat me ook tegen, maar dat betekent toch niet dat ik hun baan ambieer.

Tienie

Tienie

05-10-2018 om 18:35

gedeeltelijk eens met Dees

Ik heb me ook verbaasd over de stakingen in het onderwijs. Leerkrachten verdienen inderdaad een stuk beter als HBO-ers in de zorg en of de sociale sector. Dat is inderdaad gewoon te vergelijken.
En in die sectoren wordt ook hard gewerkt.

@Emma

@Emma

05-10-2018 om 18:44

Sarah Sarah

Ook een beetje flauw om steeds maar te roepen dat je denkt (denkt) dat er op de school waarnaast jij woont de leerkrachten de kantjes ervan af lopen en dan maar roepen dat al die leraren niet zo moeten zeuren.
Dees klinkt jaloers: hunnie hoeven niet hard te werken en ik wel
Laat maar.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2018 om 18:58

Uurloon

Als je in het uurloondraadje van laatst kijkt, kun je zien dat de (ervaren) leraar aldaar gewoon 30 EUR per uur verdient. Daar steken de meeste anderen in dat draadje schraaltjes bij af.

https://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/wat-is-jullie-uurloon-en-wat-voor-werk-doe-je-dan

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2018 om 19:04

Emma

"Dees klinkt jaloers: hunnie hoeven niet hard te werken en ik wel"

Zolang Dees en andere belastingbetalers de rekening mogen betalen *en* we ook nog eens lastig worden gevallen met allerhande acties (die ons vaak kostbare vrije dagen kosten) hebben we alle reden om kritisch naar die leraren te kijken.

Het lijken de boeren wel. Klagen en (ongestraft) wegen blokkeren en dan lezen dat 20% van de miljonairs in Nederland boeren zijn...

@Emma

@Emma

05-10-2018 om 19:21

ach jezus Ad

De belastingbetalers versus de leerkrachten ☹
20% van de miljonairs werkt echt niet in het onderwijs hoor

MarSy

MarSy

05-10-2018 om 19:37 Topicstarter

Maar die boeren

Kunnen toch geen stenen en aarde eten? Want daar zit hun geld in. Dus dan maar je grond en huis verkopen? Maar dan ben je geen boer meer? Ik vind dat een rare vergelijking.

Overigens ben ik het wel eens met het feit dat docenten in vo en mbo veel verdienen. PO zie ik anders, want waarom is dat niet hetzelfde als vo met dezelfde opleiding?

Werkdruk is hoog, maar tegelijkertijd hebben veel docenten daar zelf invloed op. Ik heb nauwelijks last van hoge werkdruk, terwijl mijn collega's dat wel hebben. Dus ik ben het wel eens met het feit dat docenten zelf veel minder werkdruk kunnen hebben door bestaande werkzaamheden anders te doen of niet te doen. Ook moet het geld van de besturen naar de werkvloer, besturen hebben geld zat en dat kan prima naar ondersteunend personeel of onderwijsassistenten

Lente

Lente

05-10-2018 om 19:43

Ik herken wel veel van wat Dees zegt

Ik waardeer leerkrachten enorm om hun capaciteit om met een groep leerlingen op te trekken, ze te begeleiden en ze dingen te leren, de hele dag door. Dat doe ik ze niet na.
Maar qua organisatie van taken, administratie, etc. vind ik leerkrachten in het basisonderwijs gemiddeld genomen erg inefficiënt. Te weinig digitale kennis en te weinig bewustzijn hoe het handiger kan. Een ook te weinig gezamenlijke organisatie zodat iedereen zaken op dezelfde manier organiseert, zodat invallen makkelijker wordt maar ook zaken beter geregeld worden in minder tijd.
En het weinig efficiënt vergaderen herken ik ook helemaal.

Ik denk dat het goed zou zijn als sommige leerkrachten eens meelopen in het bedrijfsleven. Daar zouden ze veel efficiency voordelen kunnen ontdekken. En merken dat de medewerkers die op hetzelfde salarisniveau/opleidingsniveau functioneren als zij, ook de deur niet zomaar achter zich dicht kunnen trekken om 16.00 uur

Dat neemt niet weg dat een klas vol kinderen zou zorgen dat ik geen druppel energie meer over zou hebben aan het eind van de dag.

Angela67

Angela67

05-10-2018 om 21:07

het gaat zo efficient als de minst-efficiente

en daarbij is het not done om te zeggen dat iets efficienter kan want dat is vloeken in de kerk. Daarmee moeten namelijk degenen die niet efficiënter kúnnen en/of willen opeens veranderen. Dus alles wordt onder de mantel van 'dit is nu eenmaal de manier waarop het in het onderwijs werkt' cultuur geveegd.
Ik wil hiermee absoluut niet beweren dat 'het bedrijfsleven' heilig en fantastisch is maar echt, het is tenenkrommend hoe slecht de executieve vaardigheden en het kostenbewustzijn en realiteitszin in het (basis)onderwijs is. Dat gaat nog een paar generaties duren ben ik bang.
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2018 om 22:28

En toch hè

Ik zal niet beweren dat het salaris laag is, of dat er in de schoonmaak niet veel harder gewerkt moet worden voor minder geld, maar ik begrijp deze afgunst niet zo.
A. Herken ik het beeld niet zo en
B. Er zit zoveel verschil tussen de verschillende scholen en leerkrachten dat je nooit kunt zeggen dat als je er éen kent, je ze allemaal kent.
Sterker nog, wat een laatdunkendheid. Je zult als leerkracht maar een ouder als Ad tegenover je krijgen. Misschien zegt het iets over mijn baan, maar ik zou voor geen goud willen ruilen.

Lente

Lente

05-10-2018 om 22:38

Het is geen laatdunkendheid of afgunst

Het is bekendheid met het onderwijs en tegelijk ook het bedrijfsleven kennen.
Het zou zo goed en leerzaam zijn als beide werelden elkaar zouden leren kennen.

De leerkrachten BO in het algemeen hebben nog heel wat kennis op te halen om op gelijk niveau te kunnen presteren als hbo-ers in het bedrijfsleven op hetzelfde salarisniveau.

Tienie

Tienie

05-10-2018 om 22:40

Ginny

Waar ik me aan gestoord heb is de grote acties die leerkrachten van het basis onderwijs gevoerd hebben omdat ze zo slecht betaald zouden worden. En dat is gewoon niet zo. Ze verdienen een heel stuk meer dan andere HBO-ers. Dat is iets anders als vergelijken met een schoonmaker. Daarvoor ben je niet HBO geschoold neem ik aan. Maar de gemiddelde verpleegkundige, SPH-er, maatschappelijk werker etc verdiend gewoon een stuk minder. En de werkdruk is echt niet minder.
Ik weet niet of ze efficiënt werken. Ik heb wel onderwijzers in mijn kennissenkring en die zijn buiten hun lestijd ook nog heel wat tijd kwijt aan nakijken, oudergesprekken, klas op orde maken en inderdaad vergaderen.

@Emma

@Emma

06-10-2018 om 00:18

Verdienen

Voor onderwijsbegrippen heb ik een behoorlijk salaris en veel minder werkdruk dan in het PO of het VO als leerkracht. Dat van mij heet een middeninkomen: als kostwinner is het echt geen vetpot. Met een studerend kind en een hypotheek hou je geen cent over. Ik heb erg te doen met die jonge leerkrachten in het PO die te weinig verdienen voor een huurappartement hier in de stad en die door hun studieschuld nergens voldoende hypotheek kunnen krijgen. En dan ook nog horen dat je niet efficiënt werkt en dan die "belastingbetalers" die zitten te jammeren dat hun kind een dagje vrij is bij een staking (leraren betalen ook belasting hoor). Jaja, in de zorg is het allemaal veel erger. Neemt niet weg dat het (PO-)onderwijs ook niet geweldig is qua werkdruk.
En dan de mensen die naast je school wonen en denken dat het de hele dag feest is
Btw: het onderwijs bedrijfsmatig: met bonussen, marktconform, targets etc? Laat me niet lachen, hier op een ouderforum!

Sarah Sarah

Je vindt het flauw van mij om te zeggen dat Dees zelf het onderwijs in moet. Ik bedoel ook niet dat zij persoonlijk het onderwijs in moet (ik schreef volgens mij "mensen die denken zoals zij"). Maar het blijft wel verbazingwekkend, dat veel scholen tekort aan docenten hebben terwijl het in jullie ogen een fantastische baan is waar je meer verdient dan in veel andere HBO-sectoren.
Doorgaans werkt de arbeidsmarkt op principe van vraag en aanbod. Schijnbaar is de vraag vanuit arbeidsmarkt op onderwijsterrein toch niet zo aantrekkelijk dat er ruim aanbod is.Ten tweede is vergelijking met HBO-sector niet helemaal juist. Genoeg docenten in VO hebben een WO-achtergrond.
En waarom zou je een docent natuurkunde vergelijken met een baan in de sociale sector of zorg? Misschien moet je zijn positie vergelijken met een baan in de IT-sector.

en kritisch kijken

Ad Hombre: Zolang Dees en andere belastingbetalers de rekening mogen betalen ) hebben we alle reden om kritisch naar die leraren te kijken."
Zeker. Maar dan niet op de manier "ik woon naast een school en ik zie die leerkrachten elke dag om 3 uur fluitend te vertrekken". of het nichtje van mijn buurvrouw is ook docent en die zit elk weekend in de tuin.

Dees

Dees

06-10-2018 om 09:02

Nee

Nee hoor geen nichtjes van. Maar wel buurvrouwen en inderdaad ik woon vlak bij diverse scholen.

Daarnaast heb ik een vriendin gehad en die heb ik mede om haar gezeur over werkdruk maar ondertussen verbazing over dat ik "pas" om 17:30 (ik was vroeg vertrokken van kantoor) daar kon zijn. Terwijl zij ondertussen al een dutje had gedaan, nadat ze boodschappen had gehaald. Ze had wel honger want meestal zat ze 17:00 al wel aan tafel.

De startende docenten in het onderwijs verdienen net zoveel als collega's van mij met 10 jaar werkervaring en ook een HBO+ diploma.

En nee ik kan niet in het onderwijs werken. Die overlegcultuur en het inefficiënt werken dat werkt mij op mijn zenuwen dat zit ik binnen een maand overspannen thuis. Ik zit in de ouderorganisatie van school en om dan wat voor elkaar te krijgen is een held karwei.

Tienie

Tienie

06-10-2018 om 09:35

@Emma

"Verdienen

"Voor onderwijsbegrippen heb ik een behoorlijk salaris en veel minder werkdruk dan in het PO of het VO als leerkracht. Dat van mij heet een middeninkomen: als kostwinner is het echt geen vetpot. Met een studerend kind en een hypotheek hou je geen cent over. Ik heb erg te doen met die jonge leerkrachten in het PO die te weinig verdienen voor een huurappartement hier in de stad en die door hun studieschuld nergens voldoende hypotheek kunnen krijgen. En dan ook nog horen dat je niet efficiënt werkt en dan die "belastingbetalers" die zitten te jammeren dat hun kind een dagje vrij is bij een staking (leraren betalen ook belasting hoor). Jaja, in de zorg is het allemaal veel erger. Neemt niet weg dat het (PO-)onderwijs ook niet geweldig is qua werkdruk.
En dan de mensen die naast je school wonen en denken dat het de hele dag feest is
Btw: het onderwijs bedrijfsmatig: met bonussen, marktconform, targets etc? Laat me niet lachen, hier op een ouderforum!"

Dit geld helaas allemaal niet alleen voor het basisonderwijs. De meeste beginnende professionals hebben hier mee te maken. Heel vervelend. Ook omdat de regels rond hypotheek zo zijn aangescherpt dat je als starter veel moeilijker een huis kan kopen als wij vroeger. Mijn man en ik hadden alle twee binnen een jaar een vast contract. Beide een startsalaris (circa 2200 gulden netto per maand) en konden een rijtjeshuis kopen. Dat was in 2000.
Ik snap dat het als eenverdiener allemaal duur is. Ik denk dat best een redelijk goed salaris hebt als ik je terug lees. Ook dit geldt helaas voor heel veel mensen. Wat dat betreft is het een stuk makkelijker als je tweeverdieners bent.
Mensen uit het onderwijs (en ik bedoel hier het basisonderwijs, dat is echt toch "gewoon" een HBO opleiding) maken het allemaal zo uniek voor zichzelf. Maar dat is het niet. En dat heeft me de afgelopen maanden gestoord. Onderwijs schreeuwt moord en brand, vormen daarmee zelf ook het beeld dat ze het zo "slecht" hebben. Dit moedigt potentiele studenten en zij instromers niet bepaald om naar de PABO te gaan. Terwijl nogmaals het salaris is niet slecht. En hard werken moet je in de meeste sectoren. Ook daar is het onderwijs niet uniek in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-10-2018 om 09:54

Tienie

Ieder strijdt zijn eigen strijd. Dat ik ook last van werkdruk hebt maakt het voor leerkrachten of wie dan ook niet beter.
Je punt mbt beeldvorming klopt. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat leerkrachten, en politie-agenten, brandweermannen etc. wat meer druk kunnen zetten met actievoeren dan iedere andere willekeurige ambtenaar of niet-ambtenaar. Dat zij onmisbaar zijn is evident. Dat wil dan wel in de beeldvorming.

Hartstikke fijn toch voor hen? Of mag een ander het niet beter hebben.....

Tienie

Tienie

06-10-2018 om 10:16

Ginny Twijfelvuur

Nou als onderwijzers in het basisonderwijs meer gaan verdienen is dat van publiek geld. Dat geld kun je maar een keer uitgeven. Ze verdienen al relatief goed. Wat mij betreft is dit niet de groep die je meer salaris moet geven. Ook al roepen ze nog zo hard. Ik zou bijvoorbeeld denken aan de verpleging of politie. Er zijn enorme te korten in de wijkverpleging, mensen moeten langer thuis blijven maar er zijn steeds minder mensen die deze zorg kunnen geven. Alleen hier wordt een stuk minder kabaal gemaakt.
Daarnaast doet de marktwerking zijn werk wel. Zowel in het onderwijs als in de verpleging zie je meer ZZP-ers en tussenbureautjes die geld verdienen aan de schaarste.

Zuster

Zuster

06-10-2018 om 10:24

Ik hou niet zo

van geklaag en wijzen naar andere mensen. (die lanterfanterende leraren!)
Maar eerlijk is eerlijk, heb zelf nogal wat vriendinnen die in onderwijs zitten, en..
Ik ga discussie zelden aan, maar herken wel het klagen en daar verbaas ik me toch vaak over. Over het algemeen krijg ik steeds de indruk dat ze nogal een luizenleventje hebben (incl volledig vergoede opleidingen etc!) zeker ivm mijn collega's en mij in de zorg.

Tienie

Tienie

06-10-2018 om 10:40

Alkes VO

Verdienen

"Voor onderwijsbegrippen heb ik een behoorlijk salaris en veel minder werkdruk dan in het PO of het VO als leerkracht. Dat van mij heet een middeninkomen: als kostwinner is het echt geen vetpot. Met een studerend kind en een hypotheek hou je geen cent over. Ik heb erg te doen met die jonge leerkrachten in het PO die te weinig verdienen voor een huurappartement hier in de stad en die door hun studieschuld nergens voldoende hypotheek kunnen krijgen. En dan ook nog horen dat je niet efficiënt werkt en dan die "belastingbetalers" die zitten te jammeren dat hun kind een dagje vrij is bij een staking (leraren betalen ook belasting hoor). Jaja, in de zorg is het allemaal veel erger. Neemt niet weg dat het (PO-)onderwijs ook niet geweldig is qua werkdruk.
En dan de mensen die naast je school wonen en denken dat het de hele dag feest is
Btw: het onderwijs bedrijfsmatig: met bonussen, marktconform, targets etc? Laat me niet lachen, hier op een ouderforum!"

Jij hebt het over VO. Maar ik begrijp dat docenten uit het PO staken omdat ze het salaris willen van de VO docenten. Blijkbaar wordt er in het VO al meer verdiend. Ik weet het niet hoor. Als de VO docenten meer salaris krijgen en PO wordt daar weer gelijk aan... Ik denk dat het onderwijs dan echt onbetaalbaar wordt

Tienie

Tienie

06-10-2018 om 10:43

Alkes VO/ sorry ik citeer het verkeerde stukje, nu het goede

"Doorgaans werkt de arbeidsmarkt op principe van vraag en aanbod. Schijnbaar is de vraag vanuit arbeidsmarkt op onderwijsterrein toch niet zo aantrekkelijk dat er ruim aanbod is.Ten tweede is vergelijking met HBO-sector niet helemaal juist. Genoeg docenten in VO hebben een WO-achtergrond.
En waarom zou je een docent natuurkunde vergelijken met een baan in de sociale sector of zorg? Misschien moet je zijn positie vergelijken met een baan in de IT-sector."

Jij hebt het over VO. Maar ik begrijp dat docenten uit het PO staken omdat ze het salaris willen van de VO docenten. Blijkbaar wordt er in het VO al meer verdiend. Ik weet het niet hoor. Als de VO docenten meer salaris krijgen en PO wordt daar weer gelijk aan... Ik denk dat het onderwijs dan echt onbetaalbaar wordt En PO zijn echt hbo opgeleide leerkrachten!!!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.