Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tq

tq

12-12-2011 om 13:06

Ja fio

maar we HEBBEN deze auto nu eenmaal al, konden we voor een zeer schappelijk prijsje overnemen, bijna de helft van de daadwerkelijke waarde op DAT moment. En zoals ik al zei, we hebben onlangs uitgezocht om hem in te ruilen voor een wat voordeliger exemplaar, maar dan komen we ronduit bedrogen uit. Nu doorrijden tot hij echt af is is voordeliger, en geeft ons hopelijk wat gelegenheid om te sparen (zei zij wat cynisch).

Verder doen we onze boodschappen al voordelig, bij Jumbo (eigen merk vooral) en/of Lidl. Ook bij C1000 kiezen we veel voor het eigen merk.
Verkopen op MP doen we ook al, momenteel staan er ook weer een aantal dingen op. Kleding verkopen doe ik via een zaakje hier in de gemeente, ik lever het in en we krijgen allebei een deel. Ja, minder dan wanneer ik het zelf te koop zet, maar alle beetjes helpen.

We zijn niet helemaal van gisteren hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 13:19

Manda

Met mijn opmerking heb ik het over mensen in Nederland die geen cent hebben om hun k... te krabben. Voor Nederlandse begrippen is dat armoede. Ik heb het niet over 2 x modaal.
Bij dit onderwerp is het niet altijd handig om in algemeenheden te praten. Wie zijn 'we'? In mijn geval is dat de generatie van mijn ouders. Die hebben die enorme stijgingen bewust gemerkt. Huis leuk verkocht en zo. Ik weet van mijn vader dat hij ooit 600 gulden per maand verdiende en in de jaren '70 was dat 4400 gulden. Nogal een verschil dus, maar een brood was ook in prijs meegestegen en mijn vader had ander werk dan in de jaren '60 waardoor hij meer geld voor zijn werk kon vragen, maar toch, wat een verschil!
De lonen zijn gestegen, maar de uitgaven ook. Ikzelf heb toen ik 20 was, ongeveer 1400 gulden per maand verdiend. Dat is 30 jaar geleden. Ik verdien nu in guldens, om het vergelijk te kunnen maken, 1000 gulden meer, over zoveel jaar niet echt een schokkend verschil, niet het dubbele, maar ons huis is wel in huur verdubbeld. Van de 425 gulden die het oorspronkelijk kostte naar 555 euro van nu. Ik heb verder geen appeltje op de bank staan door de gunstige verkoop van een huis. Er is in dat opzicht geen 'we' vind ik. Ik ben wel volledig met je eens dat onze armoede van een ander kaliber is dan de armoede in bijvoorbeeld Afrika. Maar als iemand voor Nederlandse begrippen áltijd op een houtje moet bijten en zijn kinderen niks kan geven zonder hulp van anderen, mag je zo iemand zijn persoonlijk drama niet ontnemen met de woorden 'in afrika is het erger'. Daarmee doe je zo iemand te kort.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 13:26

Marktplaats

Ik had het met dochter over onze eettafel en salontafel. Ik zou die best willen omruilen voor een wat handzamer en moderner model. Maar de tafels en bijpassende stoelen zijn van antiek gemaakt grenen en laat half Nederland daar nou vanaf willen! Dat de hond er zijn tanden ingezet heeft, maakt ons spul er niet aantrekkelijker op, dus dat wordt de Kringloop en toch sparen voor het volledige bedrag van een nieuwe aankoop. Dat zit er voorlopig niet in. Man ook weer blij
Ik ben overigens toch wel blij dat ik die soepkommen heb genoemd hier. Het geeft blijkbaar inspiratie voor diverse reacties...

mirreke

mirreke

12-12-2011 om 13:29

Je hoeft je niet te verdedigen...

Afrika

is letterlijk en figuurlijk voor bijna iedereen 'de ver van mijn bedshow' en helemaal zwart wit stellen hoef je het niet, je kunt je waarschijnlijk ook best wel schrijnende gevallen dichterbij bedenken.

Dat relativeert (als je daarvoor open staat tenminste), niet altijd, maar meestal wel.

En ja, Truus, soms krijg je zomaar een goed gevoel, het besef hoe rijk je bent, helemaal als je kijkt naar mensen die het minder hebben getroffen..

Het werkt zoveel beter dan alleen maar te kijken aan wat een ander wel heeft, wat jij graag zou willen, maar niet hebt..

Dan krijg je gezeur ☺

Vic

Vic

12-12-2011 om 13:32

Kaaskopje

4400 gulden was in de jaren '70 een heel behoorlijk (bovenmodaal) salaris, schat ik in. Je kunt salarissen toen en nu bijna niet vergelijken. Mijn eerste 'echte' salaris was 2350 gulden bruto (in 1992). Dat was ongeveer twee keer zoveel als wat ik als kaasmeisje bij AH verdiende als ik ft werkte. Inmiddels is het minimumloon al een stuk hoger.

Vic

Vic

12-12-2011 om 13:34

Marktplaats

Daar heb ik ook gekeken voor een eethoek. Staan alleen maar lelijke dingen te koop, en als er eens iets leuks tussen staat zijn de biedingen daar ook naar.

tq

tq

12-12-2011 om 13:41

Overigens

ik denk dat wij helemaal geen al te idiote dingen doen. Vakantie gaan we maar 1 keer per jaar, en al vrij voordelig. Boodschappen zoals ik al zei bij de goedkoperen en eigen merk produkten. Tanken doe ik niet bij een Shell, BP of Texaco, maar bij een onbemande post of goedkopere zoals een witte pomp (of hoe dat dan ook heten mag). Uitgaan: zelden. Uit eten of eten halen: nauwelijks.
En toch is het elke maand weer op of te weinig.

Chippie

Chippie

12-12-2011 om 13:43

Kaaskopje ot

"Ikzelf heb toen ik 20 was, ongeveer 1400 gulden per maand verdiend. Dat is 30 jaar geleden. Ik verdien nu in guldens, om het vergelijk te kunnen maken, 1000 gulden meer, over zoveel jaar niet echt een schokkend verschil, niet het dubbele, maar ons huis is wel in huur verdubbeld."

Je verdiende als 20 jarige (30 jaar geleden toch?) denk ik heel behoorlijk. Als je die baan had behouden, had je ongetwijfeld meer kansen gekregen en had je meer verdiend dan wat je nu verdiend. Achteraf is het een koe...
Ik ben ook met 1400 ft gulden begonnen (20 jaar geleden) en verdien nu (als ik ft zou werken) 4200 euro. En zulke forse stijgingen zie ik eigenlijk bij heel veel mensen om me heen.

"Van de 425 gulden die het oorspronkelijk kostte naar 555 euro van nu. Ik heb verder geen appeltje op de bank staan door de gunstige verkoop van een huis." Dat is wel verhelderend in de discussies die wij wel eens hebben over wel of geen koophuis . Het is dus niet zo'n gekke zet om in een koophuis te gaan zitten. Mijn hypotheek stijgt de komende 20 jaar niet (ook de komende bezuinigingen hypotheekrenteaftrek zie ik wel met vertrouwen tegemoet). En nee, we betalen niet veel meer dan jullie aan woonlasten.

Vic

Vic

12-12-2011 om 13:43

Dan verdien je niet genoeg. Je kunt best van alles willen 'wat anderen ook hebben', maar als je minder verdient zul je toch moeten kiezen. Of meer werken, of die krantenwijk/schoonmaakadres.

tq

tq

12-12-2011 om 13:47

Ja vic

kom jij op mijn kinderen passen dan? Gratis?

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 13:50

"We zijn niet helemaal van gisteren hoor". Ehm nee, dat zeg ik ook niet. Tip: Jumbo en C1000 zijn niet goedkoop,zelfs niet de eigen merken. Neem nou zoiets als een pak frisse fruitdrank, huismerk. Bij C1000 82 ct, bij AH 60 ct (Euroshopper) Je zult versteld staan als je ziet hoe voordelig AH kan zijn, er zijn producten die ik speciaal daar koop, en goedkoper zijn dan de huismerken van Digros/Jumbo/C1000.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 13:52

Vakantie schrappen misschien? Niet leuk, maar soms nodig.

tq

tq

12-12-2011 om 13:55

Nou siorry

na een jaar hard werken vind ik dat wij best een vakantie verdienen. En met thuisblijven heb ik als moeder sowieso geen vakantie, weet ik helaas ook uit ervaring.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 13:56

Vic

Achteraf is zeker een koe en ik denk dat ik mijn baan daar sowieso niet had kunnen behouden, vanwege allerlei overheidsbeslissingen.
Ik vind een koophuis hoe dan ook niet aantrekkelijk. Natuurlijk is het aantrekkelijk dat je op den duur steeds meer in je bezit woont, maar ik heb geen zorgen over het onderhoud van het huis en dat is mij heel wat waard. Dus, tenzij er een geldschip langsvaart, of geldboompje in de tuin ontspruit, waardoor ik onderhoud kan uitbesteden, blijf ik lekker in mijn huurhuis zitten. Voor stadsbegrippen en voor huren, hebben wij echt een heel leuk huis.

Vic

Vic

12-12-2011 om 13:57

Je kunt ook proberen iets bij te verdienen als je man thuis is. Bovendien, werken levert altijd meer op dan wat je aan kinderopvang kwijt bent. Tenzij je man een ton plus verdient, maar ik schat zo in dat dat niet het geval is.

Vic

Vic

12-12-2011 om 14:04

Kaaskopje

Ik had het niet over jouw huurhuis hoor, dat was (volgens mij) Chippie. Sterker nog, mijn koophuis kost me veel te veel geld en ik had liever voor een zacht prijsje gehuurd. Die boot heb ik dan weer gemist

Sascha2

Sascha2

12-12-2011 om 14:06

Nou tq

Ik denk, als ik je reacties op de tips en reacties lees, dat jij een goede start kunt maken door je insteek te veranderen. In alle reacties geef je namelijk een tegenargument om vooral niet te doen wat als tip gepresenteerd wordt. Als voorbeeld: je geeft aan dat je vindt dat je na een jaar hard werken een vakantie verdiend hebt. Maar wees eens eerlijk: is op vakantie gaan een recht? Natuurlijk is het heerlijk, en natuurlijk is het zo dat als je kinderen thuis zijn, je minder vakantiegevoel zult kunnen ervaren. Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je heel relaxt op je camping zit, als je weet dat je nauwelijks tot niet de rekeningen kunt betalen.
Wat dat betreft sluit ik me aan bij de woorden van Rodebeuk: kijk eens naar wat werkelijk van belang is. Dat zijn niet de centen in je portemonnee, maar er is zoveel meer te leren van deze situatie. Als je blijft hangen in materiele bezwaren, dan zal het je zeer moeilijk gaan vallen, ben ik bang. Zoals ik al eerder aangaf, zullen bij mij de bezuinigingen en extra kostenstijgingen hard aankomen. Maar als dat betekent dat ik deze zomervakantie niet naar mijn camping in NL kan gaan, dan is dat zo. Werkelijk, als ik dat kan laten in ruil voor het kunnen betalen van de kosten, dan doe ik dat gelijk. Ik zou het erg jammer vinden als ik niet op vakantie kan gaan, maar ja. Ik vind het ook geen recht dat ik ieder jaar zomaar kan gaan. En ik hou voor ogen dat deze situatie niet tot in de lengte van dagen zo zal gaan. Er zal echt wel een periode komen dat ik me meer luxe kan permitteren.
Blijf niet hangen in de bezwaren, want die bezuinigingen en kostenstijgingen, die komen toch wel. Hoe hard je er ook van baalt. Probeer er creatief mee om te gaan en probeer je eigen uitgaven zoveel mogelijk te beperken waar mogelijk. Je kunt alleen je eigen insteek beinvloeden, niet die van de rest van NL

tq

tq

12-12-2011 om 14:12

behalve op die vakantie kunnen wij eigenlijk al bijna niet meer bezuinigen. En zoals gezegd, dat is nu net de enige luxe die ik ons dan wel wil laten permiteren. Zo zie ik dat nu eenmaal. Het komt wel van het vakantiegeldpotje dan en dat betekent dat we daar andere dingen voro moeten laten (zo willen we al 5 jaar lang onze slaapkamer opnieuw inrichten en je zal begrijpen dat dat dan maar op de lange baan moet.). Vakantie is dan misschien geen recht, maar wel een noodzakelijk iets, en ik ga me daar hier ook niet voor verontschuldigen. Zonder in details te willen treden, maar een vakantie op een camping is nu juist WEL onspannend voor ons. Gelukkig is het nog niet zover dat we geen rekeningen kunnen betalen, dus ik slaap er geen nacht minder om op vakantie, het is zo dat er gewoonweg niks overblijft einde van de maand. Op vakantie kan ik nu juist alles eens even van me afschudden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 14:13

Rodebeuk

dat je een laag dieper moet kijken naar je onderliggende waarden, naar wat je als gezin belangrijk vindt en wat je je kinderen wilt meegeven. ===
Oh dan doe ik het toch goed! Ik geef ze vanalles mee. Ik zit ook te huilen voor de tv als ik de armoede in Afrika zie en wij doneren altijd voor de plaatselijke minder dan minima voor een fijn kerstpakket. Ik ga binnenkort een avond vrijwillig, dus zonder salaris werken voor een goed doel. Mijn dochter doet gezellig met mij mee. Dat zit ook wel goed dus. Ik heb maar 1 vriendin en een beperkt netwerk, ai, daar gaat het mis... Ik heb er wel meer gehad, maar ja het leven geeft en neemt. Mijn dochters zwemmen echter in de vriendschappen en ik voorzie dat ze een beter salaris dan ik zullen krijgen. Dat is fijn om te zien.
Ruimte voor kunst/poëzie en muziek/literatuur kan ook een luxe zijn. Spaargeld is ook een luxe. Hoe vanzelfsprekend jij het ook lijkt te vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 14:15

Oh vic

Die vergissing bega ik wel vaker geloof ik

Vic

Vic

12-12-2011 om 14:21

Ik vind het eigenlijk erger voor je man. Die werkt zich helemaal het ongans, moet door weer en wind om 4 uur de deur uit (jeetje), en dan kan er ook nog eens niets. En heeft hij ook nog een vrouw die het allemaal niet goed genoeg vindt. Arme man.

Jillian

Jillian

12-12-2011 om 14:23

Kaaskopje

Poezie/literatuur/muziek zijn toch bij uitstek dingen waar je geen geld voor nodig hebt? Natuurlijk kost het bezoeken van een opera geld maar er zijn talloze mogelijkheden om gratis of voor weinig geld van dit soort dingen te genieten. Denk bijvoorbeeld aan gratis concerten, toneelstukken, bibliotheek, goedkope tweedehands boeken en als je een internet connectie hebt dan heb je toegang tot een enorme hoeveelheid gratis muziek en literatuur.

En zelf een boek schrijvene schrijven is helemaal gratis

Je kan bij een boekenclub gaan (gratis) of samen met vrienden een toneelgroep vormen of samen muziek maken... muziek maken kan ook gratis, zingen in het kerkkoor kost niks bijvoorbeeld.

Naar mate ik ouder wordt merk ik juist dat de dingen waar ik het meest van geniet gratis of goedkoop is. Waar ik het meeste vreugde van heb en het meeste plezier van heb dat zijn de mensen om mee heen. De vrienden om me heen en mijn familie, de mensen waar ik van hou. Sociaal kapitaal is mijn werkelijke kapitaal.

Daar kan je ook in investeren en dat heeft geen geld nodig maar vooral tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 14:26

Joyeux

Ik reageer even zuiver op je laatste reactie, zonder het in zijn verdere verband te gaan lezen, maar als je vanwege een buurvrouw vindt dat er toch wel armoede in Nederland is, vind ik dat alleen maar getuigen van inlevingsvermogen. Ik vind ook dat iemand die bij de voedselbank 'winkelt' in armoede leeft. Niet het Afrikaans soort armoede, maar wel Nederlandse armoede.
Misschien heb je dus een beter voorbeeld waarom er niet gejammerd mag worden door degene waar je op reageerde?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2011 om 14:32

Armoede

Izar schreef:"Dat is mooi voor jou. Maar ik vind het wel wat hypocriet om vervolgens uit te halen naar mensen, zoals Sascha2, die constateert dat ze er iedere maand 250 euro op achteruit gaat."
Eh, volgens mij haalde ik niet uit, was in ieder geval niet mijn bedoeling. Ik meldde dit ondermeer als reactie op de vraag hoe het - ondanks de crisis - nou toch mogelijk is dat mensen nog steeds met volle boodschappen lopen. Ondanks dat wij een goed inkomen hebben, lijkt het mij dat ik gewoon een mening hebben over dit onderwerp. En die mening is dat ik vind dat we het met z'n allen te vanzelfsprekend zijn gaan vinden dat we erg rijk zijn.
Manda schreef: "Spreek voor jezelf, mijn oudste weet heel goed wat echte armoede is"
Dan moet jij je zeker niet aangesproken voelen door wat ik schreef
Sacha schreef: "Je haalt mijn woorden wel uit zijn verband."
Dat was niet mijn bedoeling. Het gaat niet om jou persoonlijk; ik heb het algemeen willen maken.
Kaaskopje schreef: "Maar als iemand voor Nederlandse begrippen áltijd op een houtje moet bijten en zijn kinderen niks kan geven zonder hulp van anderen, mag je zo iemand zijn persoonlijk drama niet ontnemen met de woorden 'in afrika is het erger'."
Het venijn zit 'm volgens mij in die 'Nederlandse begrippen'. Wat wij als armoede beschouwen is dus nogal aan verandering onderhevig. Blijkbaar wordt modaal dus nu al gezien als de armoedegrens. Ik denk dat iemand met een modaal inkomen er helemaal niets aan heeft dat anderen gaan meehuilen over 'hun persoonlijke drama'. Daar wordt niemand gelukkiger van. Ik vind het mooi zoals Rodebeuk het beschrijft, daar heb ik niets aan toe te voegen.
En om misverstanden te voorkomen: ik heb absoluut te doen met mensen die helemaal niets hebben, in de schuldsanering zitten, afhankelijk zijn van voedselhulp etc. Ik vind ook dat er foute politieke keuzes worden gemaakt, en dat de klappen in de verkeerde hoeken vallen. Ik vind het schrijnend dat er echte armoede in Nederland voorkomt. Maar laten we alsjeblieft realistisch blijven: je bent niet zielig en arm als de vakantie er een keer niet in zit, of als je een paar maanden moet wachten op je nieuwe airco. Het kan heel vervelend voor je zijn, maar wel wat anders dan armoede. Héél wat anders.

Even een paar kleine misverstandjes wegruimen

..met investeren in gemeenschap/sociaal netwerk bedoel ik niet dat je veel vrienden moet hebben. In tegendeel zelfs. Ik bedoel dat je de mensen om je heen moet zien en voor hen tijd moet maken en zo nodig geld kunt gebruiken om ze te helpen. Het gaat helemaal niet om vrienden en leuke dingen... het gaat gewoon om ménsen.. ze zijn er al, je hoeft alleen maar je ogen te openen. Ik formuleerde het wat algemeen omdat ik zelf actief ben bij een kerk maar dat hoeft niet de vorm te zijn waarin je het giet. Ik ben persoonlijk juist een aantal vrienden kwijtgeraakt, ik zit helemaal niet zo dik in dat soort avondjessamengourmetten-vrienden. Maar er zijn altijd mensen om je heen! Dan heb je misschien geen band, maar contact kan je altijd maken.

En wat de kunsten betreft. Jillian (ik (her)ken je niet, heb jij een nick gewisseld? maar dit terzijde) is me al voor. Kunst kost helemaal niets en het is levens, levensnodig. Het is gestold kapitaal in je hoofd. Alles, alles kan je aan met kunst. Leer maar eens wat gedichten van Bloem uit je hoofd, ga op monumentendag of museumdag ergens gratis naar binnen, struin het internet af zoals Jillian al aangaf. Zing samen meerstemmig.. dat is ongeveer net zo leuk en goedkoop als zelf pasta maken. 2 eieren en 200 gram bloem. Lees boeken, als je geen abonnement kan betalen doe je dat gewoon in de bieb.

Als ik wandel, vooral als ik dat lang doe op vakantie, komt de muziek op die ik mijn hele leven al heb opgeslurpt, en de verhalen/gedichten die ik heb gehoord. In de donkerste, donkerste dagen vertelden mijn ondergedoken familieleden elkaar verhalen die ze hadden onthouden. Probeerden ze gedichten te reconstrueren en zo opnieuw die deur naar de schat te vinden. Als ze een stukje papier tot hun beschikking hadden schreven ze dat op. Niet om hier een drama-wedstrijd te houden, maar kunst kan dus een boei, een baken zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 14:49

Jillian

Ik ga nu toch een beetje miepen hoor Natuurlijk heb je via internet toegang tot héél veel leeswerk, muziek, etc.. Ik kan helemaal gelukkig worden van muziek via de computer. Maar de gids van het theater gaat jaar in jaar uit ongebruikt de krantenbak in. Het is gewoon niet leuk meer wat dat kost. Ik vind dat ik dat best jammer mag vinden.
Ook jij noemt dingen op die jij als gratis ziet, maar dat niet zijn als je er nog aan moet beginnen. Een muziekinstrument kost geld. Zelfs als je het moet huren zijn de kosten soms niet misselijk. Toneelspelen kost meestal ook wel wat geld. Er moet een ruimte worden gehuurd, als die niet gratis beschikbaar is. En voor een kerkkoor moet je toch wel een beetje geloven in waar je over zingt. Gewone koren kosten contributie.
Ik geef heel weinig uit aan plezier maken buiten de deur, maar dat komt voor een groot deel toch omdat plezier maken in de vorm zoals ik leuk vind teveel geld kost. Ik vrees dat ik een dure smaak heb in dit opzicht. Een avondje theater, uit eten gaan, etc., ik zou dat gráág iets vaker willen doen. Gratis concerten zijn er niet zo vaak. Bij ons dan wel wekelijks in de zomer. Echt bekende namen treden hier dan gratis op. Maar ondanks dat ik er niet veel op uit ga, klaag ik niet echt. Het is gewoon een gegeven dat je je met ons inkomen niet teveel luxe kunt veroorloven als de kinderen nog thuis wonen en zo hun kosten hebben. Nog een paar jaar en dan kunnen we wat meer van de leuke dingen des levens gaan genieten. Is het erg ontaarde moeder-achtig om daar toch enigszins naar uit te kijken?)

Kikkers in kokend water

Er zijn inderdaad zat mensen die met grote karren vol kerstfrutsels door Intratuin rondlopen en beweren niet zo veel van te merken van die crisis.

Hier merk ik het ook (nog) niet. Ik schrijf er met opzet 'nog' bij, want ik denk dat de echte merkbare gevolgen voor veel mensen nog moeten komen, hoewel ik natuurlijk hoop dat ik buiten schot blijf. En zo denkt iedereen. We zijn met z'n allen als kikkers langzaam aan het garen in de pan en hebben niet door hoe heet het water echt is.

Chris

Kaaskopje

Ik begrijp dat kunst/muziek/toneel voor jou vooral iets is wat mooier is als het duurder is, en wat neerkomt op een avondje uit.
Dan is het idd een ander verhaal.
Voor mij is het lucht om te ademen. En kost het dus niets. Ik heb laatst ook nog zo'n mooi artikel daarover gelezen, dat ging over hoe een abt uitlegde hoe belangrijk het was voor zijn monniken om naast al het zware werk wat ze deden aan de zelfkant van de maatschappij ook de schoonheid, het lichte, mooie, verhevene te beleven. Dat dat absoluut nodig is om het vol te houden. Ik dacht dus meer die kant uit. Niet aan volle theaters maar aan een klein melodietje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.