Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tq

tq

12-12-2011 om 10:59

Izar

`dat was eigenlijk een beetje een verwijzing naar het nummer van het goede doel, dat spookte op dat moment door mij heen. Ik weet ook wel dat het in Nederland nog steeds veel beter geregeld is dan in het buitenland, maar het is een gevoel. Een gevoel van "waar ka ik heen" overviel mij bij het lezen.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 11:00

Ijsvogeltje

Niet iedereen die hier reageert heeft 2x modaal of een jaarlijkse salarisverhoging, bonussen,etc. Er zijn mensen bij wie de rek er allang uit was, al jaren. Die geen salarisverhogingen krijgen, laat staan bonussen. Voor hen wordt het best precair om alles rond te breien, netjes te betalen op tijd en goed voor hun kinderen te zorgen. En nee, ik heb het gewoon over hardwerkende niet jammerende tweeverdieners, niet over mensen met een uitkering ofzo.
Maar hier vergeet men weleens dat bij sommigen twee fulltime banen in totaal soms maar een modaal inkomen opleveren. Niet iedereen heeft een goedbetaalde topfunctie.

tq

tq

12-12-2011 om 11:02

Nee rodebeuk

als we die airco niet hadden laten repareren waren de gevolgen nog groter geweest, nu was het nog "beperkt" tot 400 euro (na een rondje bellen de goedkoopste). Als we hem niet hadden gerepareerd was er vocht bijgekomen en had de hele airco vervangen moeten worden, en dus nog veel duurder. en omdat man vaak bij nacht en ontij moet rijden, ook in de winter, is airco geen overbodige "luxe" .

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 11:03

Manda

Bij sommigen wordt die vakantie al jaren geschrapt, dat bedoel ik met de rek eruit. Was het maar zo simpel, je vakantie schrappen..

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 11:04

Sorry, maar airco vind ik een luxe. Nooit gehad en we leven nog steeds..)

Ja fio

weet ik wel, ik gaf het hier alleen als tip (goh dit 1-2 tje doen we ook om de maand zeg fio

tq

tq

12-12-2011 om 11:07

Verantwoorden?

moet ik nu ook nog gaan verantwoorden dat we airco in een auto hebben? Tweedehands exemplaar, voor een prikkie kunnen overkopen van familie???? Tjonge, DAT vind ik nou gezeur.

En over vakantie. Wij kamperen al jaren, dit jaar voor 750 euro 3 weken gekampeeerd(aanbieding). Aankomend jaar voor 800 euro twee weken, helaas geen aanbieding. Zal vast nog wel goedkoper kunnen, maar een heel klein beetje luxe wil ik me daar nog wel veroorloven, en dan bedoel ik dat er voor de kinderen wat meer te doen is (zwembad, animatie) We blijven in Nederland, dus reiskosten zijn er ook nauwelijks.

Airco

hier is een airco bijna noodzaak ☺ nee, echt! Zonder airco zou ik op te warme dagen bijna niet kunnen functioneren en me ziek moeten melden..

PS Manda, ik heb wel ontiegelijke bewondering voor jouw bezuinigingsmaatregelingen (écht!)...

En ja, soms zeur ik ook eens lekker, ik ben, tenminste toen ik voor het laatst in de spiegel keek, een vrouw..(need I say more ☺)

Natuurlijk moet je een airco repareren als je hem hebt, maar een auto met airco is luxe. Als je dat niet wilt inzien dan ga je inderdaad barre, barre tijden tegemoet.

Ik snap ook dat je met airco veiliger rijdt en makkelijker wegkomt, maar het is luxe.

Bezuinigen

hier afgelopen tijd:

- werkster van elke week naar om de week (80 euro)
- kinderen van 2 naar 1 dag per week naar opvang, waardoor ik afgelopen maanden elke avond en weekenden heb gewerkt, geeft niet, mijn man werkt sowieso elke avond (zitten we samen in de woonkamer achter onze computers...wijntje en kaas erbij).

verders: stoppen met roken (pogingen zijn mislukt, ik zet mij weer schrap voor de volgende poging, vorige keer werd ik gek en de keer daarvoor viel de jongste van de trap en toen was ik nogal gestresst toen we weer thuis waren) scheelt ook weer een kleine 90 euro per maand. Goedkopere fitness voor mij, paardrijles oudste wordt iets goedkoper omdat ik niet meer zo'n eind hoef te rijden, misschien zelfs wel mogelijk om samen met een andere ouder te gaan halen/brengen. Verder ga ik zelf de boel straks buiten schilderen, nu de trap er zo goed uit ziet durf ik dat ook wel aan op een ladder buiten al duurt het dan wel weeeeken langer. Overigens doe ik zelf 3 lagen met schuren er tussen en zo'n schilder doet maar 2 lagen niet zo netjes als ik, scheelt honderden euro's.

en verder: gewoon door blijven leven zoals we nu doen, niet te luxe boodschappen doen, niet meer uit eten gaan (deden we vroeger regelmatig), nauwelijks lunches buiten de deur. Het voordeel van hier wonen en (al jaren) niet meer aan het centrum is dat ik echt minder geld uit geef.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 11:29

Manda

Ja, weet ik..) maar zoveel mensen zijn allang voorbij het punt dat ze werksters hebben of vakantiereizen maken. Dan wordt bezuinigen een stuk lastiger. Als je al alle luxe hebt wegbezuinigd.

tq

tq

12-12-2011 om 11:37

Rodebeuk

tja, dat vindt jij. Zoals ik al zei, de uren waarop mijn man vaak werkt, en ook in de winter, is airco zeker geen overbodig luxe. Om 4 uur in de ochtend vertrekken en dan met een bevroren en beslagen auto, is geen pretje.

maar nogmaals, ik vind het nogal raar dat ik me hiervoor moet verantwoorden (zelfs in de goedkoopste auto's zit tegenwoordig standaard airco!)

Toch denk ik

dat je een laag dieper moet kijken naar je onderliggende waarden, naar wat je als gezin belangrijk vindt en wat je je kinderen wilt meegeven. Daar rolt dan voor mij persoonlijk uit dat je sowieso je uitgaven op een rij moet hebben. Die sorteer je dan op prioriteit en zo weet je - in goede en in slechte tijden - altijd zeker dat je je geld uitgeeft aan de zaken die je het belangrijkst vindt. In goede tijden blijft er geld over en in krappe tijden is de basis gegarandeerd (evt door inzetten van spaargeld).

Dat zeg ik nou even snel, dat van die prioriteiten, maar daar gaan dus je waarden een rol spelen. Als je die op een rijtje hebt dan kun je ook aan je kind uitleggen waarom Sinterklaas weer geen grote dozen had meegenomen.

Opleiding, zoals Fio al aangaf, is zo ongeveer het belangrijkste wat je je kind mee kan geven. Of vertrouwen in dat hij/zij het zelf kan rooien, maar dat kost ook geld omdat je dan je kind in de gelegenheid wilt stellen om zelf ervaringen op te doen die dat vertrouwen doen groeien. Verder is tijd met elkaar voor ons heel erg belangrijk. Geven aan anderen, hoe weinig je zelf ook hebt, is ook een heel belangrijke waarde voor ons die we aan de kinderen willen meegeven. Je hebt nooit te weinig om iets aan een ander te kunnen geven.
Verder vind ik de gemeenschap, het sociale netwerk om ons heen heel belangrijk en wil ik daarvoor openstaan. Dat kost soms ook geld/tijd. Oh ja, dat is ook een belangrijk concept: dat geld levensenergie representeert, en dat je het met respect uitgeeft voor de moeite en de tijd van degene die het bij elkaar verdiend heeft. Nou dan nog de essentiële franje: kunst en muziek en literatuur/poezie, daarvoor moet ook altijd ruimte zijn. Het hoeft niet altijd duur te zijn, maar het moet er wel zijn.

Als ik met die achtergrond naar de toekomst kijk, word ik er helemaal rustig van. De opsomming is niet compleet en erg persoonlijk, ik heb dingen weggelaten of juist te veel gewicht gegeven. Het gaat erom dat je de tijd neemt om over deze zaken na te denken.

Ja, daar staan we dan!
Je hoeft je niet te verantwoorden, ik heb het heel omzichtig geformuleerd allemaal en ik ben al helemaal geen rechter hier.
Inderdaad is airco standaard geworden in auto's. En je kan het opvatten als verwervingskosten, nodig om op het werk te komen. Je man verdient dus minder dan je zou zeggen op grond van zijn loonstrookje omdat de airco er nog af moet. Maar dan moet je dus ook reserveren voor dergelijke reparaties en mag het geen verrassing zijn. Is het dat wel, dan is het een luxe die je je niet kunt veroorloven. De hardnekkigheid waarmee je eraan vasthoudt maakt alleen maar duidelijk hoe hoog, hoog hoog torenhoog onze levensstandaard is geworden.

tq

tq

12-12-2011 om 11:56

Waarbij

je er dan maar vanuit gaat dat wij dat niet hebben?

Inkomsten en uitgaven houd ik al jaren bij. Juist daarom weet ik dat de rek er uit is.

Helaas is het sociale netwerk wat beperkt door overlijden in de afgelopen jaren en vrienden en kennissen moeten ook gewoon werken.

tq

tq

12-12-2011 om 11:58

En dus?

Wat moet ik dan doen, als ik die auto al heb en er gaat wat stuk? Tuurlijk weet je dat dat kan gebeuren, maar zoals ik al zei, de buffer gaat daardoor harder leeg dan voorzien.

Grutjes

vind ik zomaar de krultang voor dochter terug (was bedoeld voor sinterklaas en ding kwijt geraakt). Mooi dan pak ik die in kerstpapier in, voor onder de boom. Moet ik voor de jongste ook nog iets duurders kopen dan alleen maar nieuwe stiften (kind ramt alle punten in no time plat, doe ik er nog wat anders knutseligs leuks bij).

Oh die airco, zou ik ook laten repareren ! Hier een auto van ruim 8 jaar, ik hoop dat hij nog 2 jaar door blijft rijden zonder grote reparaties/vervangingen want een nieuwe 2e hands zit er niet in.

Stap terug!

We moeten allemaal een stap terug en dat is gewoon niet leuk en het geeft je een onzeker gevoel. Een vergelijk met derde wereld landen is niet relevant en godzijdank wonen wij in Nederland waar je nog net niet verhongerd. Ja, we gaan ons weer scheel betalen aan zorgpremie, kinderopvang, hra wordtaangepakt en wat er nog meer volgt! Alle opgebouwde pensioenpremies waar je je hele leven al voor betaald. AOW recht?? Geen idee waar we naar toe gaan maar we zijn er nog lang niet. Nu ik na 30 jaar werken in de WW kom is het nog afwachten wat mij dit gaat kosten, ook dit wordt aangepakt........ zucht....... Gelukkig kunnen wij het nu financieel opvangen en geven we wat minder aan luxe uit. Maar ook hier zijn er hele magere jaren geweest en dachten nu alles op de rit te hebben en dat komt dit!

Iedereen zit nagenoeg in hetzelfde schuitje, iedereen raakt het op wat voor manier dan ook. Voor iedereen is dit anders en telt even zwaar als voor een ander.

Chippie

Chippie

12-12-2011 om 12:17

Ik heb nooit echt in de financiele sores gezeten Dat is groot geluk maar heeft ook te maken met financiele keuzes. Daar ga ik niet over doordrammen maar het is wel een teken dat ik weinig naief ben in financiele zaken. Als wij flink terug moeten is dat niet de allergrootste ramp. Er is een buffer, er kan flink gesneden worden in absolute luxe (vakanties bv). Volgens mij moet je je bedenken dat er altijd een alternatief is. Dat geldt voor alles? Om 4 uur 's nachts kun je ook een auto prima krabben, auto kan wellicht de deur uit (fiets, scooter) en als je hem echt voor het werk nodig hebt kun je uitkijken naar ander werk. Voor elke uitgave is ook een alternatief! En met dat in gedachten, leef je in NL niet in armoede en ben ik er van overtuigd dat ik het - ook in tijden van veel minder financiele armslag - het ga redden. Zoals Rode beuk mooi omschrijft: wat is echt belangrijk voor je... Dan kom je op dingen die vaak helemaal niets hoeven te kosten. Wij verpakken die wensen vaak zelf met duurdere papiertjes!

Ff wat rechtzetten

Mijn lange posting "toch denk ik" was bedoeld om de draad in zijn algemeenheid een andere kant op te duwen.

Mijn posting "tq" ging alleen over de airco. Dus Tq, ik bedoelde niet dat jij je uitgaven moet bijhouden.

Tq wat je moet doen

Je realiseren dat je altijd keuzes hebt. Je kan dichter bij het werk van man gaan wonen, een garage huren en daar een Fiat Panda van 20 jaar oud in zetten, enz enz enz.

Al houd je maar het gevóel dat je die keuzes hebt.. dan ben je niet meer het slachtoffer van je kapotte airco maar was het je eigen keuze.

Vic

Vic

12-12-2011 om 12:35

Airco

Sorry dat ik ben begonnen over je airco. Het kan trouwens nog erger... In mijn vorige auto had ik wel airco. Toen die stuk ging, iets met een motortje en steekvlammen, kostte dat me 1600 euro. Gelukkig was net mijn vakantiegeld binnen en ik had geen vakantie gepland, maar dat viel toch vies tegen. Die auto paste qua kosten sowieso niet bij mijn inkomen, veel te duur, dus ik heb hem ingeruild voor een veel kleinere en minder luxe auto. Toen ging ik van 140 euro per maand voor wegenbelasting en verzekering, naar 50. En aan onderhoud scheelt het me zeker 800 euro per jaar!

tq

tq

12-12-2011 om 12:35

Tuurlijk

De huizenmarkt is ingestort, dus nu het huis verkopen levert alleen maar meer financiele sores op. Garages huren? Kost 100 euro per maand, die ik niet heb. Inruil van deze auto is geen optie, want je krijgt er geen drol voor terug (been there, done that)

Tuurlijk zullen wij ook keuzes moeten maken. Ik doe elke dag niet anders. (nee, dit kan nu niet, zal moeten wachten, kleding tweedehands kopen of waar mogelijk doorschuiven, aanbiedingen in de gaten houden enz enz enz).

Maar nog heb ik niet het idee dat er veel rek is.

Vic

Vic

12-12-2011 om 12:41

Een krantenwijk, 's avonds post sorteren, enveloppen vouwen, schoonmaakadresje.

Wat geef je uit aan boodschappen?

hier gaan we dus 100 per maand minder uitgeven zodra de jongste zindelijk is, geen nutrilon meer wil en normaal met de pot mee eet.

overstappen op nieuwe zorgverzekering levert hier potentieel 15 euro besparing per maand op, doe ik niet, ik kijk volgend jaar weer. Autoverzekering maakte nog minder uit, dus daar valt ook niets te halen.

Verder, ik verkoop dus nog steeds wel wat via marktplaats. Kinderkleding en speelgoed, soms wat van mijzelf. Het levert toch elk jaar wel 1000 euro op (dit jaar meer want kinderwagen en ledikantjes verkocht).

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 12:44

Tq even zeuren hoor

Even OT, ja hoor er zijn auto's zonder airco, wij hebben er een, zes jaar oud.

Trouwens nog even over marktplaats

dan zeggen mensen dat ze het zo'n gedoe en veel werk vinden en dat er zo weinig op geboden wordt.

Ja dat klopt, maar hier leveren al die kleine dingen (vestje jongste, boek oudste etc etc) toch weer bij elkaar in 1 maand 50 euro op. En ik heb er wel lol in, vindt het ook leuk om te zien wie er langs komt voor de grotere dingen, ik heb in al die jaren heel veel mensen hier voor de deur gehad die wat kwamen ophalen, de ene nog leuker en aardiger dan de ander. Ik geef trouwens ook veel weg, straks met de klas van oudste weer dozen vol kinderspul voor Polen, paar dozen zijn van ons met kleding, schoenen, speelgoed, ruimt ook lekker op.

Grr

ik zeg 1000 per jaar maar dat klopt natuurlijk niet het is denk ik 500 per jaar (dit jaar wel meer dan 1000).

Truus, zus van Mien

Truus, zus van Mien

12-12-2011 om 12:56

Mien

ik merk persoonlijk dat het juist WEL goed is te vergelijken, het helpt je relativeren en je wordt er gewoon een tevredener (is dat een goede overtreffende trap?) mens van..

ach, die arme sloebers kunnen ons, met de juiste instellen toch mooi onszelf een goed gevoel geven (over: onszelf ook nog!).

;@p

Vic

Vic

12-12-2011 om 12:56

Marktplaats

Ik heb echt helemaal niets wat ik op marktplaats zou kunnen zetten. Kleding is hier vaak van de Hema of H&M, al dan niet in de tweede ronde, dus daar zit echt niemand op te wachten. Ik zou evt mijn drie soorten soepkommen erop kunnen zetten, en dan een bijpassende set ervoor terug kopen. Volgend jaar mag ik een nieuwe eethoek kopen. Mijn huidige stoelen zijn geleend, en de tafel is er een van 100 euro van Ikea. Dat gaat dus ook niets opleveren.
Speelgoed verkoopt oudste op 30 april, dus dat levert dan nog wel een leuk bedragje op. Maarja, daar mag ik natuurlijk geen brood voor kopen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.