Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

13-12-2011 om 01:22

Kaaskopje

Okee, we hebben je passie gevonden. Afrika! Ik wist dat je graag naar Zuid-Afrika wilt. Ik heb je ooit gevraagd, wat ga jij morgen doen om naar Zuid-Afrika te gaan. Toen kwam er ook een hele riedel maar-maar-maar. Toen was het nog, wij verdienen te weinig. Je verdient bovenmodaal, dus er zit ergens ruimte. Nu zijn je twee studerende dochters je maar. Als je zoekt is er altijd een maar, dan garandeer ik je dat je nooit wegkunt.
En die soepkommen, die staan je toekomst niet in de weg, maar staan wel symbool voor al die dingen die noodzakelijk zijn maar waarvoor we alternatieven zoeken als er een echte droom is die we nastreven. Dat betekent niet dat je volgende maand wegkunt maar ook al zie je de spaarrekening maar groeien met een paar tientjes per maand, het is je droom!

Ik was ook redelijk verbaasd dat ik rood stond. In drie dagen van 6000 naar 1000 euro was best schrikken (want ik realiseer me dat sommige gezinnen daar bijna een half jaar van moeten leven). Maar we hebben twee dure dingen van onze lopende rekening betaald (2500, kast en nieuwe laptop) die anderen van spaarrekening betalen, 1500 kinderopvang (we krijgen de 20ste weer 1000 euro terug), hypotheek (900 euro, we krijgen de 20ste weer iets van 400 euro terug) en dan gaat het hard. Manlief heeft regelmatig uitgaven voor het bedrijf en heeft vandaag 500 euro gedeclareerd. en ik heb een bedragen van spaarrekening bijgeboekt.

Jillian

Jillian

13-12-2011 om 01:22

Kaaskopje

De dingen die ik opnoemde waren gewoon een voorbeeld in jouw reactie op dat je voor kunst ook geld nodig hebt. Dat klopt als je kunst alleen ziet als naar de opera gaan of cello les volgen of iets anders wat veel geld kost maar er zijn ook talloze manieren om gratis of voor een bescheiden bedrag te genieten van kunst. In mijn studenten tijd heb ik veel gratis concerten bezocht en andere manieren gevonden om goedkoop leuke dingen te doen. Dat doe ik nu nog steeds al kunnen we ons nu meer veroorloven.

Ik weet zeker dat er bij jou in de stad ook vaak gratis uitvoerigen zijn/ Niet altijd van hoogstaande artiesten maar bijvoorbeeld op de muziekschool, in kerken (ook gewoon seculiere muziek) of in buurthuizen. Het is een kwestie van opletten en huis aan huis blaadjes bekijken. Sowieso staan er in die dingen altijd dingen die je kan doen voor een bescheiden prijsje.

In mijn studententijd en daarna ging ik elke avond uit maar geld had ik echt nauwelijks. Wel veel vrienden maar die hadden ook geen geld maar met elkaar kom je ver en vaak wist iemand wel weer ergens een feestje of een bijeenkomst of iets anders.

Tegenwoordig ga ik graag naar openbare lezingen op de universiteit. Gewoon gratis 99% van de tijd

Met vrienden kan je uit eten gaan maar je kan ook allemaal wat meenemen en dan samen er een gezellige avond van maken in het park of bij iemand thuis.

En zeker op het gebied van kunst is er ook gewoon heel veel gratis te genieten, niet alles maar wel veel.

Reizen kost geld. Gratis reizen is heel moeilijk hoewel ik in mijn jeugd met liften wel ver ben gekomen maar dat doe ik nu niet meer. Later met de kinderen ook wel goedkoop weggeweest. Huizenruil en dan met de bus naar bestemming of een super goedkope vakantie met de bus en daar in een hostel met elkaar.

Maar het gaat me eigenlijk niet zozeer om specifieke voorbeelden maar meer dat je door op een andere manier tegen dingen aankijken er ook met een bescheiden inkomen binnen Nederland nog best veel mogelijkheden zijn en vooral dat er genoeg te genieten is zonder gelijk geld te moeten uitgeven.

Jillian

Jillian

13-12-2011 om 01:24

Rodebeuk

Ik gebruik naast Jillian ook wel eens een andere nick maar ik ben niet echt van nick veranderd. ik weet niet precies aan wie je denkt maar ik denk niet dat ik degene ben

Jillian

Jillian

13-12-2011 om 01:26

In jouw geval lijkt me de oplossing heel duidelijk. Een fulltime baan vinden. Jullie hebben blijkbaar structureel te weinig geld en dan is het vergroten van inkomsten een goede oplossing/

Sahara

Sahara

13-12-2011 om 09:07

Kinderopvangkosten

Kosten voor kinderopvang zijn maar tijdelijk. En je krijgt altijd een deel terug. Ik kan mij niet voorstellen dat werken helemaal niets oplevert.

En dan nog. Ik kan mij nog goed het jaar 2005 herinneren. Onze derde was geboren en wij hadden drie kinderen die naar het kinderdagverblijf gingen. Net dat jaar was de regelgeving helemaal verandert (nog veel slechter dan nu). Dat jaar ging er meer per maand naar de kinderopvang dan ik verdiende. Toch ben ik blijven werken. Het was namelijk maar ruim een jaar. Onze oudste ging in 2006 naar school.

In 2013 gaat bij ons de vlag uit. Dan gaat onze jongste ook naar school en verandert bij ons de opvang van 3 dagen kinderdagverblijf naar een middag BSO. Dat scheelt ons per maand meer dan 600 euro. Yes, yes, yes. Wij gaan dat geld gebruiken om onze hypotheek af te lossen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat kinderopvangkosten tijdelijk zijn. BSO is veel goedkoper dan kinderdagverblijf (namelijk minder uren). Als je meer werkt dan kan je ook meer ontwikkelen en wie weet rol je zo in een leukere, beter betaalde baan.

Kaaskopje

wensen, gelukkig heb je ze, het lijkt me doodsaai om niets meer te wensen te hebben..

ik denk dat er best een leuke verdienste te halen is uit MP.

En ja, als je duurder koopt (zoals ik van Manda lees ook wel op MP) dan kun je vaak duurder verkopen. Mijn broer kocht bijv. een wandelwagen op MP en 2 jaar later kon ie hem voor hetzelfde bedrag verkopen.

Dus ja, er valt zeker te besparen door op marktplaats te handelen, juist als het gaat om merk-dingen..

Ik geef eerlijk toe dat ik het vaak ook veel tijd vind kosten, dus ik handel minder dan ik eigenlijk zou kunnen.. (maar Manda haar zolder is telkens redelijk leeg, op de mijne ligt nog de wereld aan spul.. ☺)

Ik merk

dat er mensen zijn die altijd redenen kunnen vinden waarom iets NIET kan en er zijn mensen die altijd een oplossing proberen te vinden (ook het typische verschil tussen manlief en mij ☺)

Natuurlijk is niet alles te regelen en passen, maar heel veel WEL..
Een kwestie van proberen te kijken naar mogelijkheden.

en Kaaskopje
Als je dolgraag naar Zuid Afrika wilt, leg dan nu elke maand iets in op een spaarrekening alleen voor dat doel, daar kom je ook niet aan dan..

Alle beetjes helpen! Als de dochters straks uitvliegen hebben jullie het ook wat ruimer, dus dan komt het er wel van!

Chippie

Chippie

13-12-2011 om 11:01

Sahara ot

Weet je heel zeker dat dat 600 euro per mand scheelt. Ik betaal namelijk nu netto iets van 600 euro aan kinderopvang voor 2 dagen kdv en 3 dagen BSO 2 kinderen. Voor de twee oudsten betaal ik (nu nog) netto maar 10% en die uren blijven bestaan. Dat is peanuts. Waar de winst in zit is in 3 dagen x 5 uur x 4,5 week = 68 uur per maand minder KDV. Dat scheelt je bruto ruim 400 euro maar netto natuurlijk weer veel minder. Dus ik zou het even heel goed uitrekenen. Als je echt meer onder schooltijd gaat werken zodat je maar 1 middag BSO nodig hebt, dan scheelt het misschien wel zoveel...

Hmm tq

ok dan vind je vast een beter betaalde baan. Hoe oud zijn je kinderen, hoe lang heb je nog opvang nodig ?

Over 1,5 jaar gaat mijn jongste naar school en dan stop met opvang. 1 middag een oppas, 1 dag man thuis, ik donderdagmiddag om 3 uur thuis, zoiets. Mijn oudste van bijna 9 vindt de nso nu al minder leuk dus over 1,5 jaar wil ze echt niet meer.

Marktplaats

tuurlijk kost het tijd, ik zet overigens alleen dingen erop die ik de moeite waard vind, dus zo'n winterjas. En ik ben er ook niet dagelijks mee bezig, nu heb ik niets op mp staan.

ach ja, je moet het ook leuk vinden, ik heb het altijd als een hobby gezien. Voordeel is dat mijn kinderen weinig gaten in knieen vallen, de kinderen hebben denk ik ook redelijk veel kleding zodat het ook niet snel slijt.

Chippie

Chippie

13-12-2011 om 11:20

Kaaskopje

Kaaskopje, geniet van je leven. In plaats van soepkommen (het is juist uberhip om allemaal verschillend servies etc op tafel te hebben staan) schaf jij een nieuwe gitaar aan. Op Marktplaats is genoeg te vinden.

Kom op zeg, je bent de vijftig gepasseerd, hou op met dat gemaar! Jij leest dat je een muziekinsturment voor moet hebben (dat is wel makkelijk als je gitaar speelt maar op MP zijn genoeg occassions te koop). Hoezo komt het niet in je op om op zoek te gaan naar een gitaar? Wat zit er nu echt achter dit gemaar?

Je dochters kunnen veel dingen ook zelf betalen, kunnen een baantje zoeken, etc. Ja, natuurlijk is het leuk om bij te springen maar jij hoeft hen niet meer te onderhouden in principe (ze zijn 18 toch). Dus er kan echt wel wat vanaf. En leuk dat je graag rekening houdt met je man, maar dan kom je nooit toe aan de dingen die jij heel erg leuk vindt. Ik snap de lengte-van-het- plezier-argument niet heel erg goed (mijn beste investeringen zijn mijn verre reizen geweest, daar denk ik iedere dag nog met veel plezier aan terug) maar als je dat argument dan toch gebruikt: van een gitaar van 150 euro heb je veel langer plezier dan van twee nachtjes weg.

Maar ik denk dat je je achter deze maar-maar-maar verschuilt. Alsof je voelt dat je het niet waard bent ofzo. Onzin, maar dat weet je wel.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 11:25

Marktplaats

Nou, ach, als ik een leuk jack op de kop tik voor 40 en 'm na gebruik verkoop voor 20 vind ik dat leuk zaken doen. Bij Bol.com heb ik in totaal toch al voor 200 euro verkocht, als je al die euro's bij elkaar optelt tikt het leuk aan.

Manda heeft geen zoons

..en gebruikt merkkleding.
Als je wel zoons hebt en geen dure merkkleding dan wordt 2de hands verkopen een stuk lastiger.
Wat ze met die broeken uithalen...

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 13:17

Nee hoor p

Ik kocht op MP ook merkkleding vaak voor weinig en verkocht het later weer. Mijn dochter was echt leuk gekleed voor een habbekrats. H&M en Hema verkoopt ook best goed,overigens.
Jongens was een ander verhaal, hun spijkerbroeken haalden MP niet, maar sommige truien wel, dat zag er echt nog goed uit.

Ja maar pppppp

het gaat mij niet om heel goedkoop kleding te scoren, ik ga voor goedkoper en dan wel dat wat ik mooi vindt.

Wat ik al zei, in de winkel vind ik het te duur. En NOGMAALS als je echt flink wil besparen dan doe je dit indd niet want tuurlijk is dit duurder dan uitverkoop hm (ik krijg wel eens wat van de buurvrouw maar het meeste vind ik niet leuk dus gaat naar een goed doel, zij krijgt weer kleding van mij)

Zucht.

kastanjet

kastanjet

13-12-2011 om 21:00

Hoe actueel kan het zijn?

Heb vanmorgen net met interesse dit draadje gelezen, valt er tussen de middag een brief van mijn werkgever op de deurmat. I.v.m. economische ontwikkelingen wordt onze afdeling binnenkort opgeheven. Daar sta je dan, na 10 jaar...

tq

tq

13-12-2011 om 21:20

Kastanjet

wat erg! Sterkte daarmee!

tq

tq

13-12-2011 om 21:22

En verder

meer werken, heb ik al aangegeven, is mentaal en fysiek geen optie. Verder heb ik al gezegd dat we alles maar weer eens tegen het licht gaan houden.

Koeienele kastanjet

Dat is wel heel plotseling, jouw deurmat is natuurlijk wel ff wat gewichtiger dan een draadje.
Succes de komende tijd!

Sahara

Sahara

13-12-2011 om 22:36

Chippie o.t.

Het klopt echt. Het scheelt straks 600 euro netto. Wij betalen nu aan kdv kosten 965 euro voor drie dagen opvang. Wij krijgen 303 euro terug. Verschil is echt ruim 600 euro. Een middag bso kost straks 86 euro per maand daarvan krijgen wij in 2013 wel of niet iets terug. Ach, bso in combinatie met school is qua kosten onvergelijkbaar met kdv.

oregano

oregano

13-12-2011 om 22:40

Kastanjet, wat een schrik

nog licht uitgedrukt. Bij ons speelt ook veel onzekerheid over een komende reorganisatie, omrendabele afdelingen etc. OR heeft een negatief advies gegeven, raad v bestuur zou morgen meer duidelijkheid geven, dus ik kan me goed voorstellen hoe erg zo'n bericht moet zijn, zeker als het ook nog onverwachts komt. Ik leef met je mee en hoop dat je hierdoor niet in grote finaciele problemen zal komen!
Sterkte, groet oregano

Chippie

Chippie

13-12-2011 om 23:17

Sahara ot

Je hebt drie kinderen en in dezelfde leeftijdscategorie als ik (toevallig). Hier gaat de jongste ook in 2012 naar school.
Je hebt nu drie dagen kdv en voor de oudste twee 1 middag BSO? Of drie middagen BSO? Straks ga je van drie dagen kdv naar 1 middag BSO omdat je vooral onder schooltijd werkt? Anders snap ik het niet.

Ik ga eens rekenen of het bij ons ook zoveel scheelt, kan het niet voorstellen... (ik werk hele dagen en heb dus straks 3 dagen bso/gastouder nodig voor 3 kinderen). We hebben een continurooster tot 14.00 uur. Het scheelt me dus ' maar' 2 x 6 uur x 4,5 week x 6 euro x 60% nettokosten = circa 180 euro pm. En dan reken ik de vakantie/studie/etcdagen waarin je toch gewoon 10-11 uur nodig hebt niet mee.

Ely

Ely

14-12-2011 om 00:07

Kastanjet

Sterkte!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 01:28

Jillian

Maar het gaat me eigenlijk niet zozeer om specifieke voorbeelden maar meer dat je door op een andere manier tegen dingen aankijken er ook met een bescheiden inkomen binnen Nederland nog best veel mogelijkheden zijn en vooral dat er genoeg te genieten is zonder gelijk geld te moeten uitgeven. ===
Oh maar daar ben ik het wel over eens. Hoe je dat doet wordt bepaald door je smaak en voorkeuren, maar een uitje hoeft niet veel of niets te kosten als je daar een beetje je best voor doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 01:29

Mien

Ja toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 01:43

Chippie

Een deel van het gemaar komt voort uit dat ik een drempel heb bij nieuwe dingen. Noem het maar schijterigheid Daarnaast vind ik het niet leuk om iets alleen te doen, dus een concert in mijn eentje zou ik nooit doen. Maar je opzwepende woorden zetten mij er wel toe aan om toch maar eens achter een gitaar aan te gaan. Ik heb al een standaard en een stemfluitje

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 01:48

Wat erg kastanjet

Sterkte ermee, ik hoop dat je toch snel ander werk vindt of wie weet binnen het bedrijf iets anders kunt gaan doen.

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2011 om 06:44

Kastanjet

He wat rot. Sterkte!!

Kaaskopje

ja tuurlijk..en ik bedenk me net dat mijn mening wel als ´zweverig´ of idealistisch over kan komen, maar als er iemand is met beide benen op de grond, dan ben ik het zelf wel..

Ratio schrijf ik met een hoofdletter, zullen we maar zeggen. Ik ben niet van de gloeiende kooltjes en tsjakkaaaah, maar ik geloof wel in iets bewust willen en sturen (helaas lukt dat niet met alles ☺ alhoewel, of dat jammer is(???)) kijken naar wat er IS..(en onderweg daarvan genieten)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.