Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kastanjet

Sterkte, ik hoop echt dat er weer wat moois op je pad komt, maar voor nu baal je vooral ws (en die rottige onzekerheid!)

Chippie o.t.

Chippie o.t.

14-12-2011 om 09:09

Werkverdeling

Ik werk 4 dagen in de week. Twee dagen tijdens schooltijden en twee hele dagen. Op de vrijdag passen mijn ouders op. Ik heb wel eens zitten rekenen en kijken of drie hele dagen gunstiger is. Financieel wel (nou ja zolang de jongste naar de bso gaat). Maar ik red het dan niet. Wij hebben vier kinderen de oudste drie zitten op sport, twee op muziekles, een moet naar logopedie. Voor ons is dit nu de beste constructie. Zeker als de school volgens jaar ook nog overgaat naar een continurooster.

Oja, het brengen en halen naar sport en muziek is voor mij. Mijn man is veel in heb buitenland. Ik kan er daardoor geen rekening mee houden dat hij de kinderen wel even brengt en haalt. Soms wel. Meestal niet.

Wel hebben ze op mijn werk het nieuwe werken geintroduceerd. Ik werk daardoor op donderdag tegenwoordig thuis. Gevolg is dat de oudste van 9 niet meer naar de bso gaat. Hij komt thuis drinkt wat en gaat dan spelen of speelt hier met een vriendje. De middelste twee gaan die middag wel naar de bso.

Nou ja, hoe dan ook. Het is voor ons naar ruim een jaar en dan zijn de ergste kosten voorbij. Voor volgend jaar scheelt het ons trouwens 20 euro per maand dus dat valt nog mee. Wij ontvingen gisteren het nieuwe overzicht van de fiscus.

Sahara

Sahara

14-12-2011 om 09:11

Hmmm, echt slim

Bovenstaand bericht is natuurlijk voor chippie van mij. Tja, het is nog vroeg en typen op een i pad is best lastig.

Kastanjet: wat naar voor je. Weten jullie al wanneer jullie meer horen?

kastanjet

kastanjet

14-12-2011 om 09:50

Morgen

hebben we bedrijfsoverleg. Dan horen we meer.

sahara

sahara

14-12-2011 om 10:18

Spannend

Ik zal voor je duimen. Vorig jaar zaten wij in dezelfde situatie. Alleen bij ons gingen van de 5 vestigingen overal in Nederland er 3 dicht. alleen wist niemand welke. Heel spannend dus. Wij wisten niet of wij ons werk hielden en wij wisten niet waar wij naar toe gingen.

Wij kregen toen als tip om vooral het heft in eigen hand te nemen. Dat kan natuurlijk niet echt. Maar iedereen moest zijn c.v. oppoetsen (je mocht het voorleggen aan je teamleider om het samen te doen) en je moest alvast bedenken wat je wel zou willen en wat niet. Reisafstand, functie. Ook moest iedereen bedenken wat je anders zou willen doen (ander werk, thuis blijven etc.) en wat je daarvoor nodig had (cursus, begeleiding). Je kon dan tijdens coachingsgesprekken het hierover hebben. Dat klinkt heel suf maar het hielp wel. Zo wou ik wel reizen maar niet ver. Ook heb ik bedacht wat ik als ander werk wou doen en wat ik daarvoor moest doen. Mijn c.v. heb ik helemaal opgepoetst. Ik heb nog een cursus gedaan.

Bij ons liep het goed af. Mijn pand werd niet gesloten en mijn baan heb ik behouden. Ik ben per 1 januari officieel opnieuw benoemd. Maar dat gold voor heel veel mensen niet. En met zitten sippen op je stoel tot het zover is dat je echt je baan kwijt bent, schiet je niet op. Dan wordt je alleen maar verdrietig.

kastanjet

kastanjet

14-12-2011 om 12:51

Sahara

De OR is afgelopen donderdag pas ingelicht, dus de verdere voortgang moet bekeken worden. Na de eerste schrik zie ik het ook als een soort van nieuwe kans. Ik zit al heel lang te dubben over een carriéreswitch. Misschien is dit wel een uitgelezen kans. Ik begreep dat we wel begeleiding krijgen bij het vinden van ander werk.
Maar morgen hoor ik dus meer. Ik houd jullie op de hoogte.

Chippie

Chippie

14-12-2011 om 22:13

Kastanjet en kaaskopje

Kastanjet; sterkte, de onzekerheid vond ik destijds het ergste. Maar ik hield me ook voor, vaak is een einde het begin van een nieuwe uitdaging.

Kaaskopje; You go girl! Niet denken in onmogelijkheden, denk ik mogelijkheden! Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk!

kastanjet

kastanjet

16-12-2011 om 15:52

Ontslagen dus

Ben uitgeput, niet geslapen en heel veel contacten met FNV, OR en collega's. Maandag gesprek met leidinggevende.

Kastanjet

Kastanjet, heel veel sterkte gewenst. Probeer er zoveel mogelijk uit te slepen voor jezelf maandag.

Chris

amk

amk

16-12-2011 om 17:19

Chippie

"Wij ontvingen gisteren het nieuwe overzicht van de fiscus. "

Het nadeel is alleen dat de fiscus zelf geen rekening houdt met de 140% of de 70% regel die ingaat op 1 januari.
Dan mag je maar 70% (BSO) of 140% (kdv) van het gewerkte aantal uren van de minstwerkende partner declareren.
Als je pech hebt en 2 lange middagen en vakantieopvang declareert kan het zijn dat je terug moet gaan betalen als je nu je toeslag niet al aanpast.

Vic

Vic

16-12-2011 om 17:38

Kinderopvang

Ik vind het zo vreemd dat ik niet door de belastingdienst zelf ben geïnformeerd over die 70%-regel (BSO) voor de kinderopvangtoeslag. Hebben jullie wel een brief ontvangen?

liora

liora

16-12-2011 om 19:12

Dat ze het aantal uren dat de kortstwerkende werkt niet vragen in de berekening. Dat had ook gekund!

oregano

oregano

16-12-2011 om 19:58

Sterkte kastanjet

Met alles deze periode, succes maandag, inderdaad probeer er zoveel mogelijk uit te slepen en laat je goed informeren en adviseren!
Groet oregano

Chippie

Chippie

16-12-2011 om 20:57

Amk ot

Sahara had een foutje gemaakt, zij heeft het overzicht ontvangen (ik vandaag).

Inderdaad fiscus houdt geen rekening met 140 en 70% regel. Ik ben trouwens ook heel benieuwd hoe ze dat gaan controleren want die gegevens zijn nergens bekend en worden ook nergens gevraagd. Toevallig heb ik er naar gevraagd bij een bevriende belastingmannetje; dat gaan ze steekproefsgewijs controleren.

En inderdaad, met de jongste (kdv) kom ik makkelijk uit met deze regel maar bij de BSOgaat het net aan. We hebben nu drie dagen opvang (gastouder en BSO). Met een continurooster is dat 12 uur per week en dan reken ik vakantiedagen/roostervrije dagen etc niet mee. En ik ga 20 uur werken en dat wilde ik eigenlijk gaan verdelen over 3 dagen (ivm plannen van vergaderingen). Ik ga dus toch 1 dag bso opzeggen.

sahara

sahara

16-12-2011 om 22:04

140%

Wij komen wel uit met de 140% regeling. Maar inderdaad daar houden ze geen rekening mee. Ik kan in ieder geval hierover niets terugvinden op het toeslagenformulier.

Heel handig. In 2013 zullen er weer veel mensen zijn die er dan pas achter komen dat ze teveel teruggekregen hebben.

Wel hadden wij nog een tegenvaller. Wij krijgen van de fiscus 30 euro minder terug maar het kinderdagverblijf wordt per maand 40 euro duurder. Zucht.

Ik begin zo'n zin te krijgen om eens goed te gaan zeuren over het door betalen in de vakanties en het doorbetalen tot half zeven terwijl wij daar nooit gebruik van maken. Zeker als het kdv in de vakanties wel het aantal leidsters vermindert en groepen samenvoegt.

Chippie

Chippie

17-12-2011 om 12:37

Kastanjet en sahara

Kastanjet, sterkte. Ik ben vorig jaar ontslagen. Financieel konden we het prima redden (ik kreeg natuurlijk nog een behoorlijke tijd ww), eigenlijk leek het me ook wel lekker om eens de tijd te hebben om de zolder op te ruimen, etc. Ik had heel snel weer werk, leuker dan voorheen. Probeer het niet te negatief te zien.

Sahara, hier is BSO 50 ct per uur duurder dan maximale uurtarief. KDV (zelfde organisatie) is per uur goedkoper dan BSO . Zo'n onzin, want de leidster-kindratio is bij KDV veel lager, bij KDV krijgen ze broodmaaltijd erbij, doen ze meer activiteiten... Ook daarom heb ik BSO opgezegd. Vanaf dit jaar kunnen ouders wel kiezen tussen geen, 3, 6,9 of 12 weken vakantieopvang. Maar ik krijg sterk de indruk dat dat een sigaar uit eigen doos is.

kaatje43

kaatje43

19-12-2011 om 16:00

Bezuinigen op energieleverancier

Ik kreeg vorige week de afrekening van gas en elektra. Minder verbruikt maar moet 450 euro bijbetalen. Behoorlijk balen dus. Gasprijs is bijna verdubbeld t.o.v. 1 jan. jl. Maandbedrag werd verhoogd met 45 euro. Weer overstappen dus. Gouden tip: Elk jaar overstappen naar de beste aanbieder.

tq

tq

28-12-2011 om 12:11

Er kan echt nog meer bij:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/11196496/__Verhoging_woonbelasting__.html

Kabinet verhoogt woonbelasting

AMSTERDAM - Het eigenwoningforfait gaat in 2012 met bijna 10 procent omhoog. Dat staat in de Wijzigingen in de belastingheffing van volgend jaar.

Dat schrijft het Financieele Dagblad. De verhoging hangt samen met de dalende huizenprijzen en is bedoeld ter compensatie voor de schatkist.
Omdat deze belasting samenhangt met de zogenoemde WOZ-waarde van het huis, zouden de inkomsten voor de Staat bij dalende huizenprijzen omlaag gaan. Vorige week nog opperde het CDA het forfait juist te verlagen voor mensen die hun hypotheek snel aflossen.

Anders

Anders

28-12-2011 om 13:24

De huizenprijzen dalen, WOZ waarde ook, dus het huurwaardeforfait berekend over WOZ over. Om dat te compenseren gaat het percentage omhoog. Maar netto verandert er weinig tot niets (WOZ omlaag, percentage omhoog).

Huurwaardeforfait verlagen voor mensen die versneld aflossen vind ik een hele goede zaak. Er is nu geen enkele prikkel om af te gaan lossen. Ik krijg meer rente bij de bank (minus vermogensrendementsheffing) dan ik aan netto hypotheekrente betaal. Ik laat mijn geld (waarmee ik ruim 70% van hypotheek kan aflossen!) dus staan op de bank en geniet maximaal fiscaal voordeel.

forfait is bep. factor vermenigvuldigd met waarde huis. Als waarde huizen omlaag gaat en factor omhoog kan het dus netto hetzelfde blijven. Waarschijnlijk stoppen ze er wel iets van een verhoging in, bovendien zullen mensen wier huis naar verhouding minder in waarde stijgt er anders voor komen te staan dan mensen die een ongewild object in een krimpregio bewonen.

Maar in beginsel is dit niet een verhoging maar het compenseren van een verlaging.

tq

tq

28-12-2011 om 16:48

maar denk je niet dat heel veel huizenbezitters toch een beetje hoopvol ook naar die WOZ-verlaging uitkeken omdat ze daardoor straks bij de aangifte ietsje minder forfait zouden hebben? En wat als je huis niet 10% in waarde is gedaald, maar minder, en er nu wel 10% bovenop komt? Dan heb je dus ook daar weer een financiële tegenvaller.

Jaymza

Jaymza

29-12-2011 om 00:32

Woz

Als die regeling erdoor komt dat de woningcorporaties verplicht hun woningen tegen 90% van de woz waarde moeten verkopen dan komen er 1,8 mln woningen op de markt en zullen de huizenprijzen in een vrije val komen. De woz hobbelt daar een jaar achteraan. Zoals een hoogleraar in de Volkskrant schreef: een absoluut dieptepunt in het woningmarktbeleid van deze regering.

Jaymza

Laatste tips voor alle zwoegers en zwartkijkers

Kijk nog een keer een paar 100 km naar het Westen, Zuiden of Oosten of vijftig jaar terug in de tijd en tel dan je zegeningen.
In het hier en nu: houd een kasboek bij, bepaal je prioriteiten en houd vertrouwen.

Nog wat praktijkvoorbeelden: het modale gezin in de UK is volgend jaar 900 pond meer kwijt per jaar aan de normale levenstandaard. Die hebben dus een koopkrachtverlies van 100 euro per maand. Vaak weinig gelegenheid om meer te gaan werken want 2x fulltime werken is al normaal. In Spanje en Portugal vindt er een uittocht plaats van jongeren die geen enkele kans op wat voor baan dan ook hebben. En moeten we het nog over de kwaliteit van de gezondheidszorg in Midden-Europa hebben? Of over de rantsoenering na de Tweede Wereldoorlog tot in de vijftiger jaren?

En als dat vergelijken allemaal niet helpt, kijk dan naar alles wat je Wel hebt.

Belle Époque

Belle Époque

29-12-2011 om 12:35

Jaymza

En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de lagere (pakweg < 33.000 euro) inkomens die afhankelijk zijn van sociale huur en niet kúnnen kopen. De wachttijden voor socoale huur stijgt al harder dan je plekje op de wachtlijst en zeker de laagste inkomens, die de hoogste sociale huur (pakweg 550-650 euro) niet eens kunnen betalen zijn amper in staat een woning te vinden. En dan durf ik niet eens meer de term "passende woning" in de mond te nemen, want in de Randstad en de grote steden is dat al een utopie geworden.

Belle Époque

Belle Époque

29-12-2011 om 12:39

Rodebeuk

Ja, je hebt gelijk. Maar ik kijk ook naar de toekomst en kansen voor mijn kinderen (vallen in het hoekje PGB/bijz.onderwijs) en (door omstandigheden geen pensioen op kunnen bouwen, voorlopig 100% arbeidsongeschikt en bijstand als zwaard van daocles boven het hoofd). En "ons geval" is helaas niet uniek, maar al die "gevallen" tellen voor dit kabinet niet meer mee (en dan zijn wij nog een tamelijk licht geval, ik ken veel schijnender gevallen).
Nu gaat het nog, maar de toekomst is best eng zoals het nu gaat.

Enfin, we hebben de atoombomdreiging overleefd, dit zal ook wel lukken

Belle Époque

Belle Époque

29-12-2011 om 13:25

Ja, joyeux

Het is net een olievlek, steeds meer mensen worden de pineut. Studeren is alleen nog maar voor de rijksten, wie ziek of gehandicapt is kan het best dood neervallen, wonen kan je alleen als je flink kan kopen, en het wordt alleen nog maar erger de komende tijd.

Minderen, prima, goed, moet. Maar er wordt ontieglijk schééf geminderd, vooral bij de groepen die het het slechtst kunnen hebben. En dat zijn niet de mensen met geld die royaal kunnen wonen, hun hand niet omdraaien voor ziektekosten, de studie van hun kinderen kunnen sponsoren en een privéverpleegster kunnen inhuren om oma te verzorgen.

De rest moet het maar rooien en ik snap werkelijk niet dat er nog steeds mensen zijn die er blind achteraan lopen (al dan niet de schuld bij linkse hobbies of Multiculti leggend).

Er moet bezuinigd worden, en goed ook, maar dit is echt niet de methode!

tq

tq

29-12-2011 om 13:47

Goh jetteke

bel eens met Rutte, je kan zo de politiek in. Ik ben benieuwd of Wilders dit keer woord houdt, maar ik vrees het ergste.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2011 om 14:08

Rode beuk

Helaas ken ik hier ook gezinnen waarvan de ouders beide fulltime werken en in de problemen komen. Als je beide laagopgeleid bent en fulltime werkt is het vaak ook geen vetpot, helaas.

Jaymza

Jaymza

29-12-2011 om 14:12

Driedubbel gepakt

Als je een inkomen hebt van 40.000 euro, een eigen huis en bv 2 studerende kinderen wordt je straks van alle kanten gepakt bij de bezuinigingen. De HRA, de studiebeurzen, de zorgpremies. Niet alleen "rijke" mensen hebben een hypotheek.

Jaymza

Chippie

Chippie

29-12-2011 om 14:51

Tel je zegeningen

Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten, dat realiseer ik mij terdege. Wij zijn gezond, goed inkomen, eigen huis, voldoende buffer, etc. Maar ik durf ook te beweren, net als Jetteke, dat er bij bijna iedereen nog voldoende rek is om deze klap op te vangen.

Ik vind ook dat de klappen die vallen in bepaalde hoeken echt niet wenselijk zijn. Maar voor alle duidelijkheid; ook wij worden getroffen. En ik vraag me af of dat zo erg is. We willen met zijn allen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. We willen goede kinderopvang maar gemiddeld willen we daar weinig tot niets voor betalen. We willen de allerbeste gezondheidszorg voor bijna niets, we willen gratis onderwijs, etc.
Precies zoals Jetteke zegt; het kabinet staat voor een grote bezuinigingsoperatie. En dat gaan we voelen, allemaal. Maar ik denk ook dat het goed is om enkele zaken tegen het licht aan te houden. De PGB regeling? Ik ben erg blij dat die behoorlijk tegen het licht wordt gehouden. Iedere gek kon een eigen zorginstelling opzetten. Kinderopvang; ik vindt het geen probleem. Het is belachelijk dat de overheid zoveel mee betaalt aan de opvang van mijn kinderen. Prima dat mensen nu veel beter gaan kijken hoe ze kinderopvang in kunnen gaan richten; er zal niemand minder gaan werken (werken levert netto per uur nog steeds meer op dan de kinderopvang kost). Ondanks de stijging van 50 euro pp eigen risico is gezondheidszorg nog steeds goedkoop in NL. We hebben fantastische sociaal vangnetregelingen.

Er zal iets in hypotheekrenteaftrek gaan gebeuren. Bv door huurwaardeforfait te koppelen aan hypotheek; dat triggert mij in ieder geval wel om flink af te gaan lossen ipv fiscaal voordeel te genieten. Er gaan nu geluiden op om iets te veranderen aan studiebeurs etc. Ik houd mijn hart vast als het om onderwijs gaat, maar geloof niet dat studeren alleen voor de rijken wordt. Dat kan bv NL niet permitteren. GL had destijds een plan om mensen die een HBO/WO studie hebben genoten een studiebelasting af te laten dragen tijdens hun werkzame leven. Iedereen kan studeren. Ik vind de huidige situatie dat er veel geld gaat naar studiebeurzen etc ook raar, je sponsort mensen die straks meer dan gemiddeld verdienen.
Jetteke gaf aan dat bijstandsgerechtigden zoveel mogelijk aan het werk gaan zetten (is nu ook al zo, maar zal nog meer noodzakelijk worden); prima ontwikkeling toch? Boeken zijn in mijn ogen een luxeartikel, dus de BTW mag van mij omhoog naar 19%.

Hoe je het ook wendt of keert; je zult in deze tijden alles tegen het licht moeten houden.

Ik moet altijd denken aan wat Lebbis ooit zei (vrij vertaald naar de situatie van nu): We gaan terug naar het niveau van 1998, weten we nog, die verschrikkelijke hongerwinter van 1998?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.