Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Opvang en baan allebei 7 uur

hallo ,

ik ben nieuw hier en weet even geen raad. Ik had een baan in de zorg die om 7.30 begon , nu heb ik een andere baan alleen begin ik daar om 7.00 alleen nu zit ik met dat de opvang pas om 7.00 open is.
Ik heb werk al een bericht gedaan alleen niks er nog over gehoord.
helaas kan mijn partner onze zoon niet weg brengen naar de opvang. Mijn ouders heb ik geen contact mee en mijn schoonvader werkt en mijn schoonmoeder is ziek, die kunnen helaas niet helpen.
Nu zit ik met mijn handen in het haar hoe ik dit kan oplossen. Andere opvangs beginnen ook om 7.00 of 7.30 en de opvang die wel optijd open is heeft geen plaats , dit is het zelfde zo met een gastouder.

is er iemand die ook z’n soort situatie heeft gehad en mij kan helpen wat ik kan doen en wat mijn werkgever misschien voor mij zou kunnen betekenen ?


Eerst nog een paar vragen 
-Hoe oud is je kindje?
-Hoe ver is het van de opvang naar je werk? M.a.w. hoe vroeg kan je dan wel op je werk zijn? 
-Kan je iets afspreken met andere ouders op deze opvang? Dat je je kindje daar brengt en dat zij jouw kind en hun kind samen brengen?

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 12:03

Stap één is je werkgever nogmaals contacten. Een echt gesprek, email blijven vaker onbeantwoord. Zolang je werkgever niks laat horen zul je niks weten. Dan ga je zoeken naar oplossingen die misschien helemaal niet nodig zijn.

Hoeveel reistijd heb je naar je werk? Als het een kwartier is, dan zorg je dat je om 7u bij de opvang staat. En dan geef je aan dat je wat later bent en eventueel ook wat langer kan doorwerken.

Maar ja, anderzijds.. je wist dat die baan om 7u begon. Dus dit is mosterd na de maaltijd. Je had bij je sollicitatie al kunnen aangeven dat je 7u niet redt ivm opvang. Nu zal zo'n werkgever ook zeggen, ja hallo dat wist je toch toen je begon?  

Als je het echt niet geregeld krijgt zo snel mogelijk overleggen met je nieuwe werkgever. Wellicht wil die flexibel zijn gezien het personeelstekort in de zorg. Verder kan je partner misschien ouderschapsverlof opnemen en die uren aan het begin van zijn dag opnemen, zodat hij het brengen kan gaan doen?

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 12:03:

Stap één is je werkgever nogmaals contacten. Een echt gesprek, email blijven vaker onbeantwoord. Zolang je werkgever niks laat horen zul je niks weten. Dan ga je zoeken naar oplossingen die misschien helemaal niet nodig zijn.

Hoeveel reistijd heb je naar je werk? Als het een kwartier is, dan zorg je dat je om 7u bij de opvang staat. En dan geef je aan dat je wat later bent en eventueel ook wat langer kan doorwerken.

Maar ja, anderzijds.. je wist dat die baan om 7u begon. Dus dit is mosterd na de maaltijd. Je had bij je sollicitatie al kunnen aangeven dat je 7u niet redt ivm opvang. Nu zal zo'n werkgever ook zeggen, ja hallo dat wist je toch toen je begon?

Dat geldt toch hopelijk ook allemaal voor de man van TO. Hoe flexibel is zijn werkgever? 

Misschien kan je man meedenken, of zijn werkgever? Kan hij niet wat later naar zijn werk?

Echt, mijn ouders hadden al in 1963 dat mijn moeder dat allemaal maar zelf moest regelen. Is er nou echt niks veranderd? 

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 12:13

EmmaT schreef op 10-09-2022 om 12:10:

[..]

Dat geldt toch hopelijk ook allemaal voor de man van TO. Hoe flexibel is zijn werkgever?

Echt, mijn ouders hadden al in 1963 dat mijn moeder dat allemaal maar zelf moest regelen. Is er nou echt niks veranderd?

Nou nee helemaal niet werkgever van de man. Werkgever van beiden eventueel. 

Maar als je als vrouw een baan aanneemt waardoor je ineens je kinderen niet meer naar de opvang kunt brengen, dan had je dat van tevoren moeten aankaarten. Niet de baan aannemen en daarna gaan zitten piepen over je werktijden. En al helemaal niet dan ineens de verantwoordelijkheid bij de man leggen die al een baan had waar dat niet mogelijk was. 

Of misschien zelfs met man overleggen wat de mogelijkheden bij zijn werkgever zijn. VOORAF! Dus niet als je het contract al getekend hebt.

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:31 Topicstarter

1968 schreef op 10-09-2022 om 11:59:

Eerst nog een paar vragen
-Hoe oud is je kindje?
-Hoe ver is het van de opvang naar je werk? M.a.w. hoe vroeg kan je dan wel op je werk zijn?
-Kan je iets afspreken met andere ouders op deze opvang? Dat je je kindje daar brengt en dat zij jouw kind en hun kind samen brengen?

- Mijn zoontje is 1 jaar en 2 maanden. 
- vanaf de opvang naar mijn werk is ongeveer 10 minuten. Dan ben ik er net iets over 7 uur paar minuten.

- helaas geen contact met de ouders van de opvang en bij een andere ouder brengen is er lastig mijn kindje heeft heel veel moeite om te wennen het duurde al zeker 6 a 7 maanden voordat hij was gewent op deze opvang. 


Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:33 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 12:03:

Stap één is je werkgever nogmaals contacten. Een echt gesprek, email blijven vaker onbeantwoord. Zolang je werkgever niks laat horen zul je niks weten. Dan ga je zoeken naar oplossingen die misschien helemaal niet nodig zijn.

Hoeveel reistijd heb je naar je werk? Als het een kwartier is, dan zorg je dat je om 7u bij de opvang staat. En dan geef je aan dat je wat later bent en eventueel ook wat langer kan doorwerken.

Maar ja, anderzijds.. je wist dat die baan om 7u begon. Dus dit is mosterd na de maaltijd. Je had bij je sollicitatie al kunnen aangeven dat je 7u niet redt ivm opvang. Nu zal zo'n werkgever ook zeggen, ja hallo dat wist je toch toen je begon?

Ik ga maandag even er achter aan veder het is nu helaas weekend. 

Ongeveer 10 minuten fietsen is het vanaf de opvang maar mijn werk. 

Ik moest door omstandigheden snel van baan switchen en de opvang was altijd om half  7 al open.  maar omdat niemand zijn kindje eerder bracht als 7 uur zijn ze naar 7 uur gegaan helaas. 

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:34 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-09-2022 om 12:03:

Als je het echt niet geregeld krijgt zo snel mogelijk overleggen met je nieuwe werkgever. Wellicht wil die flexibel zijn gezien het personeelstekort in de zorg. Verder kan je partner misschien ouderschapsverlof opnemen en die uren aan het begin van zijn dag opnemen, zodat hij het brengen kan gaan doen?

Hij heeft al ouderschap verlof gehad helaas en dat kan niet nog een keer. Mijn partner zit ook met ver rijden voor zijn baan hij is opzoek naar dichterbij maar dat is er nu nog niet. En weten ook niet wanneer dat wel is. 

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:36 Topicstarter

EmmaT schreef op 10-09-2022 om 12:10:

[..]

Dat geldt toch hopelijk ook allemaal voor de man van TO. Hoe flexibel is zijn werkgever?

Misschien kan je man meedenken, of zijn werkgever? Kan hij niet wat later naar zijn werk?

Echt, mijn ouders hadden al in 1963 dat mijn moeder dat allemaal maar zelf moest regelen. Is er nou echt niks veranderd?

Mijn partner werkt verweg die zit al om half 6 in de auto zodat hij optijd bij zijn werk aan in komen. De optie dat hij later begint zit er helaas niet in. 

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 12:36

Samantha1807 schreef op 10-09-2022 om 12:33:

[..]

Ik ga maandag even er achter aan veder het is nu helaas weekend.

Ongeveer 10 minuten fietsen is het vanaf de opvang maar mijn werk.

Ik moest door omstandigheden snel van baan switchen en de opvang was altijd om half 7 al open. maar omdat niemand zijn kindje eerder bracht als 7 uur zijn ze naar 7 uur gegaan helaas.

Dan ben je om 715 op je werk. Gelijk even naar je werkgever gaan en mondeling regelen. 

Hoe lang werk je daar al en sinds wanneer zijn die tijden daar veranderd? 

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:39 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 12:13:

[..]

Nou nee helemaal niet werkgever van de man. Werkgever van beiden eventueel.

Maar als je als vrouw een baan aanneemt waardoor je ineens je kinderen niet meer naar de opvang kunt brengen, dan had je dat van tevoren moeten aankaarten. Niet de baan aannemen en daarna gaan zitten piepen over je werktijden. En al helemaal niet dan ineens de verantwoordelijkheid bij de man leggen die al een baan had waar dat niet mogelijk was.

Of misschien zelfs met man overleggen wat de mogelijkheden bij zijn werkgever zijn. VOORAF! Dus niet als je het contract al getekend hebt.

Helaas door omstandigheden ineens moeten wisselen van baan en de opvang was altijd half 7 open maar er waren geen kindjes die kwamen om die tijd pas vanaf 7 uur dus hebben ze besloten om het om 7 uur te openen. Helaas is dit net 3 maand zo en heb ik net pas de andere baan waarbij ik 7 uur moet beginnen. Het contact tekenen ging allemaal zo snel net pas ondertekend en volgende week al aan de slag. Mijn schoonmoeder zou anders de optie zijn maar die is helaas ziek geworden waardoor ze dat niet meer kan doen helaas. 

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:41 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 12:36:

[..]

Dan ben je om 715 op je werk. Gelijk even naar je werkgever gaan en mondeling regelen.

Hoe lang werk je daar al en sinds wanneer zijn die tijden daar veranderd?

  sinds 3 maanden is het veranderd ,deze week contract getekend en volgende week al beginnen . Het is dus ook hee kort om wat te regelen. 
het is een baan in de zorg en dat is allemaal niet zo makkelijk als bijvoorbeeld een  baan waar mensen genoeg zijn 

Ik zou het met je werkgever bespreken. Er zijn momenteel enorme personeelstekorten in allerlei sectoren dus dat is wel een kans, ook voor je man, om een baan dichter bij huis te vinden.
Maar de opvang is dus al drie maanden pas vanaf 7 uur open en je hebt net pas je nieuwe contract ondertekend. Ik begrijp dat het nogal haast had, maar heb je het bij de sollicitatie niet gehad over dit probleem? Ik zou, als ik werkgever was, liever hebben dat mensen hier open over zijn zodat we samen naar een oplossing kunnen kijken in plaats van dat ik iemand om 7 uur verwacht en die komt elke dag te laat en vertelt dan pas dat er een probleem is qua opvang. 

Samantha1807

Samantha1807

10-09-2022 om 12:53 Topicstarter

MamaE schreef op 10-09-2022 om 12:46:

Ik zou het met je werkgever bespreken. Er zijn momenteel enorme personeelstekorten in allerlei sectoren dus dat is wel een kans, ook voor je man, om een baan dichter bij huis te vinden.
Maar de opvang is dus al drie maanden pas vanaf 7 uur open en je hebt net pas je nieuwe contract ondertekend. Ik begrijp dat het nogal haast had, maar heb je het bij de sollicitatie niet gehad over dit probleem? Ik zou, als ik werkgever was, liever hebben dat mensen hier open over zijn zodat we samen naar een oplossing kunnen kijken in plaats van dat ik iemand om 7 uur verwacht en die komt elke dag te laat en vertelt dan pas dat er een probleem is qua opvang.

Hij is al druk bezig met het zoeken van een andere baan. 
nee we hebben het niet over de werktijden gehad eigenlijk ging zo snel . Het was echt een gesprek met hoe ik dingen zou aanpakken in situaties op het werk en hoe ik ben als ik aan het werk ben , opvang en begin tijd kwamen niet ter spraken en ik had zoveel spanning dat het ook niet bij me te binnen schoot om te bespreken , heel stom van mezelf ook.

Ik vertel het nu wel is waar te laat, maar ben nog niet aan het werk en geef het nu wel aan , dom van mij zelf hoor maar waren wat dingen die niet echt lekker liepen waardoor alles in een snel vaart voorbijkwam

Als ik het goed begrijp, zou je ongeveer een kwartier te laat op je werk komen als je je kind om 7 uur bij de opvang afzet. Ik zou het zo snel mogelijk aankaarten bij je werkgever en hopen dat deze er niet moeilijk over doet. Het is namelijk wel van belang of andere collega's je werk er gedurende dat kwartier bij kunnen/willen nemen. 

Zelf heb ik meerdere keren mijn werktijden aangepast toen onze zoon nog klein was maar dit gaf ik wel van tevoren aan zodat mijn manager ervan op de hoogte was. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.