Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Opvang en baan allebei 7 uur


Samantha1807 schreef op 10-09-2022 om 12:33:

[..]

Ik ga maandag even er achter aan veder het is nu helaas weekend.

Ongeveer 10 minuten fietsen is het vanaf de opvang maar mijn werk.

Ik moest door omstandigheden snel van baan switchen en de opvang was altijd om half 7 al open. maar omdat niemand zijn kindje eerder bracht als 7 uur zijn ze naar 7 uur gegaan helaas.

Wellicht kun je vragen hoeveel het kost om je kind wel om half 7 te brengen of kwart voor 7. Als ze gestopt zijn zullen ze geen 3 kids hebben gehad ofzo. Dus als je dat kwartiertje of half uurtje 3x het tarief moet betalen om het voor elkaar te krijgen is dat best schappelijk lijk me. Of een uurtarief voor een kwartier eerder.

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 09:24:

[..]

Kwalijke zaak.

Ben benieuwd wat er verder nog "vergeten" te bespreken is.

Werktijden lijkt me een belangrijk onderdeel bij een sollicitatie.

Vaak staan de werktijden vermeld in de vacature of het moet gaan om ploegendiensten maar dat staat er ook bij vermeld. 

Ik begin 's ochtends om 6 uur, voor mij geen probleem maar voor veel mensen met bijvoorbeeld een gezin waarschijnlijk niet haalbaar. Wel zo handig om dit van tevoren te weten en niet pas tijdens het sollicitatiegesprek of op je eerste werkdag. 

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 09:37

Poezekat schreef op 11-09-2022 om 09:31:

[..]

Vaak staan de werktijden vermeld in de vacature of het moet gaan om ploegendiensten maar dat staat er ook bij vermeld.

Ik begin 's ochtends om 6 uur, voor mij geen probleem maar voor veel mensen met bijvoorbeeld een gezin waarschijnlijk niet haalbaar. Wel zo handig om dit van tevoren te weten en niet pas tijdens het sollicitatiegesprek of op je eerste werkdag.

Nou ja dat dus. 

Klinkt misschien hard, maar ik blijf van mening dat dit veel eerder bekend had kunnen zijn. 

Of ze heeft gedacht, ik solliciteer gewoon en als ik eenmaal binnen ben dan regel ik het wel. 

Je kunt bij een sollicitatie nooit, maar dan ook nooit uitgaan van familie of vrienden als vaste achtervang. Daar heeft een werkgever echt niks mee te schaften. Familie en vrienden zijn er doorgaans als noodgeval back-up.  

Maar goed, dat is mijn simpele redenatie. Ik ga altijd uit van mijn eigen kunnen. 

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 09:37:

[..]

Nou ja dat dus.

Klinkt misschien hard, maar ik blijf van mening dat dit veel eerder bekend had kunnen zijn.

Of ze heeft gedacht, ik solliciteer gewoon en als ik eenmaal binnen ben dan regel ik het wel.

Je kunt bij een sollicitatie nooit, maar dan ook nooit uitgaan van familie of vrienden als vaste achtervang. Daar heeft een werkgever echt niks mee te schaften. Familie en vrienden zijn er doorgaans als noodgeval back-up.

Maar goed, dat is mijn simpele redenatie. Ik ga altijd uit van mijn eigen kunnen.

Daar ben ik het zeker mee eens, onze zoon ging naar het kinderdagverblijf. Mijn ouders pasten wel een vaste dag op en waren al gepensioneerd. Maar ik had flexibele opvang want werkte geen vaste dagen, soms 4 en soms 5 dagen, en kon eventueel een extra dag afnemen als mijn ouders niet konden. En anders had ik altijd een plan C kunnen bedenken, ben wat dat betreft vindingrijk genoeg. 

Ik heb collega's die ook regelmatig ingeschakeld worden om voor hun kleinkinderen te zorgen omdat de ouders zelf omhoog zitten. Daar baal ik dan ook best wel van want het betekent dat het werk wel door anderen opgevangen moet worden. 

Poezekat schreef op 11-09-2022 om 09:44:

[..]

Daar ben ik het zeker mee eens, onze zoon ging naar het kinderdagverblijf. Mijn ouders pasten wel een vaste dag op en waren al gepensioneerd. Maar ik had flexibele opvang want werkte geen vaste dagen, soms 4 en soms 5 dagen, en kon eventueel een extra dag afnemen als mijn ouders niet konden. En anders had ik altijd een plan C kunnen bedenken, ben wat dat betreft vindingrijk genoeg.

Ik heb collega's die ook regelmatig ingeschakeld worden om voor hun kleinkinderen te zorgen omdat de ouders zelf omhoog zitten. Daar baal ik dan ook best wel van want het betekent dat het werk wel door anderen opgevangen moet worden.

Maar kun je je ook voorstellen dat het soms niet anders kan, of loopt zoals het loopt? Ik bedoel, ik begrijp dat je er van baalt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid tot een plan A-D. Dat maakt jou niet per se extra vindingrijk, de omstandigheden zijn ernaar dat het kan. Érgens in de cirkel is er een ander die het oppaswerk overneemt, of dat nu dagverblijf of anderen zijn.

Max88 schreef op 11-09-2022 om 09:51:

[..]

Maar kun je je ook voorstellen dat het soms niet anders kan, of loopt zoals het loopt? Ik bedoel, ik begrijp dat je er van baalt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid tot een plan A-D. Dat maakt jou niet per se extra vindingrijk, de omstandigheden zijn ernaar dat het kan. Érgens in de cirkel is er een ander die het oppaswerk overneemt, of dat nu dagverblijf of anderen zijn.

Ik ben wel van mening dat er ook naar andere mogelijkheden gekeken kan worden, vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Nu heb ik het wel over de situatie bij ons op de werkvloer, dat kan elders weer anders zijn natuurlijk. Ons werk kan ook voor een groot deel 's avonds gedaan worden waardoor je de dag erna wel vrij kan zijn en collega's het werk niet (volledig) moeten overnemen. Dát bedoel ik met vindingrijk zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 10:01

Max88 schreef op 11-09-2022 om 09:51:

[..]

Maar kun je je ook voorstellen dat het soms niet anders kan, of loopt zoals het loopt? Ik bedoel, ik begrijp dat je er van baalt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid tot een plan A-D. Dat maakt jou niet per se extra vindingrijk, de omstandigheden zijn ernaar dat het kan. Érgens in de cirkel is er een ander die het oppaswerk overneemt, of dat nu dagverblijf of anderen zijn.

In noodgevallen ja. Dit was geen noodgeval, maar gewoon slechte communicatie of domweg nalatigheid. Hoe dan ook, ze zal het zelf moeten oplossen en hopen dat haar nieuwe werkgever er in mee gaat. 

En je eerste werkweek direct beginnen met liegen lijkt me ook geen strak plan. 

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 12:13:

[..]

Nou nee helemaal niet werkgever van de man. Werkgever van beiden eventueel.

Maar als je als vrouw een baan aanneemt waardoor je ineens je kinderen niet meer naar de opvang kunt brengen, dan had je dat van tevoren moeten aankaarten. Niet de baan aannemen en daarna gaan zitten piepen over je werktijden. En al helemaal niet dan ineens de verantwoordelijkheid bij de man leggen die al een baan had waar dat niet mogelijk was.

Of misschien zelfs met man overleggen wat de mogelijkheden bij zijn werkgever zijn. VOORAF! Dus niet als je het contract al getekend hebt.

Werkgever beiden, 'eventueel'? 'Als vrouw'? Kinderen krijg je samen, en ik blijf me verbazen dat kinderopvang een vrouwenzaak is en mannen schijnbaar wegkomen met: 'dat kan nou eenmaal niet bij mijn baas', ook hier en nu.

Je kunt niet altijd vooraf weten hoe het loopt met werktijden, ook niet 'als vrouw'. Dat je tekent wil niet zeggen dat je daar aan vast zit en er geen omstandigheden kunnen zijn. Doen ze op scholen en bij de kinderopvang ook niet.

Poezekat schreef op 11-09-2022 om 10:01:

[..]

Ik ben wel van mening dat er ook naar andere mogelijkheden gekeken kan worden, vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Nu heb ik het wel over de situatie bij ons op de werkvloer, dat kan elders weer anders zijn natuurlijk. Ons werk kan ook voor een groot deel 's avonds gedaan worden waardoor je de dag erna wel vrij kan zijn en collega's het werk niet (volledig) moeten overnemen. Dát bedoel ik met vindingrijk zijn.

Maar de reden voor een vrije-/ziekte dag maakt toch niet uit? Dat gebeurt normaal toch ook?

Of wil je dat ze overdag oppassen en dan in de avond nog werken? Grootouders zijn over het algemeen niet de groep die het jongste zijn met de bijbehorende energie. Het is behoorlijk drukkend om overal 100% aanwezig te moeten zijn. Ik begrijp je wel, dat is het niet, maar soms moet je roeien nmet saté prikkers en dan nog kun je het nergens goed doen.

Dat het gesproken had moeten worden, je nooit moet liegen staat wat mij betreft buiten kijf, maar soms zijn de omstandigheden even zo dat de dingen gaan zoals ze gaan.

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 10:22

EmmaT schreef op 11-09-2022 om 10:12:

[..]

Werkgever beiden, 'eventueel'? 'Als vrouw'? Kinderen krijg je samen, en ik blijf me verbazen dat kinderopvang een vrouwenzaak is en mannen schijnbaar wegkomen met: 'dat kan nou eenmaal niet bij mijn baas', ook hier en nu.

Je kunt niet altijd vooraf weten hoe het loopt met werktijden, ook niet 'als vrouw'. Dat je tekent wil niet zeggen dat je daar aan vast zit en er geen omstandigheden kunnen zijn. Doen ze op scholen en bij de kinderopvang ook niet.

Jij wilt gewoon te graag de man in een bepaalde hoek zetten. 

Prima, maar in dit geval gaat dat gewoon niet op. 

Er is niemand die zegt dat opvang een vrouwentaak is, dat maak jij ervan. Jij wilt maar al te graag de man in dit geval de zwarte Piet toespelen. 

Feit is en blijft dat in dit geval de man een baan HEEFT waar hij veel eerder van huis is dan vrouw. En vrouw gewoon een probleem heeft gecreëerd door te solliciteren op een baan waar ze niet op tijd kan zijn. Waarom moet de man dit dan oplossen? 

Ik kan ook wel een baan aannemen met onregelmatige diensten. Dan zal ik daarna tegen mijn ex zeggen dat ik getekend heb voor een baan en dat ie ff regen zijn werkgever zegt dat hij zich moet aanpassen aan mijn nieuwe baan om de kinderen op te vangen. Compleet van de zotte natuurlijk.

Dit is geen omstandigheid. Dit was gewoon vooraf bekend. En dan ze zeggen dat ze het niet wist, maar sorry dat gaat erbij mij niet  in.

EmmaT schreef op 11-09-2022 om 10:12:

[..]

Werkgever beiden, 'eventueel'? 'Als vrouw'? Kinderen krijg je samen, en ik blijf me verbazen dat kinderopvang een vrouwenzaak is en mannen schijnbaar wegkomen met: 'dat kan nou eenmaal niet bij mijn baas', ook hier en nu.

Je kunt niet altijd vooraf weten hoe het loopt met werktijden, ook niet 'als vrouw'. Dat je tekent wil niet zeggen dat je daar aan vast zit en er geen omstandigheden kunnen zijn. Doen ze op scholen en bij de kinderopvang ook niet.

Er was nu eenmaal in dit gezin afgesproken dat de vrouw de kinderen naar school bracht, dat kon ivm haar werk en hij kon dat niet ivm zijn werk. Nu zij een nieuwe baan heeft kan ze het niet meer, daar had ze vooraf over moeten nadenken.

Juist in de zorg is op tijd starten nogal belangrijk, jouw 10 minuten of kwartier later betekend voor degene die jij over moet nemen 10 minuten of kwartier langer werken. En 10 minuten fietsen vanaf de kinderopvang betekend denk een kwartier tot 20 minuten later beginnen. Want je kind om 7 uur brengen betekend toch zeker niet dat je 7 uur daar wegrijdt en bij het gebouw van je werk aankomen betekend niet dat je daar gelijk kunt beginnen je moet je fiets parkeren, naar de afdeling lopen, wellicht omkleden (sowieso jas uit). 7 uur beginnen is dus onhaalbaar. Ik zou dus echt proberen die opvang weer eerder te laten starten, wellicht door qua tarief iets meer te betalen, dat kan er dan weer af als er meer kinderen komen.

Kinderopvang is de verantwoordelijkheid van de ouders samen. Als de man een baan heeft waarvoor hij voor dag en dauw al weg moet, dan spreek je af dat de vrouw een baan heeft waarbij ze het kind naar de opvang kan brengen. Of dat man bepaalde dagen later begint indien mogelijk. Maar dat zijn dingen die je vooraf bespreekt.
Ik vind het ook vreemd dat je het tijdens een sollicitatie niet over werktijden hebt. Het is nogal een verschil of je om 7 of om 9 begint. Ook voor tijden bij de opvang handig om vooraf al door te kunnen geven.

Maar goed, de situatie is nu zoals die is dus ik zou open kaart spelen op je werk en/of bij het kdv iets proberen te regelen.

Sterker nog ik heb tijdens mijn sollicitatie een half uur gesproken over de combinatie werken en kinderen en de invloed daarvan op de werktijden. 

MamaE schreef op 11-09-2022 om 10:54:

Kinderopvang is de verantwoordelijkheid van de ouders samen. Als de man een baan heeft waarvoor hij voor dag en dauw al weg moet, dan spreek je af dat de vrouw een baan heeft waarbij ze het kind naar de opvang kan brengen. Of dat man bepaalde dagen later begint indien mogelijk. Maar dat zijn dingen die je vooraf bespreekt.
Ik vind het ook vreemd dat je het tijdens een sollicitatie niet over werktijden hebt. Het is nogal een verschil of je om 7 of om 9 begint. Ook voor tijden bij de opvang handig om vooraf al door te kunnen geven.

Maar goed, de situatie is nu zoals die is dus ik zou open kaart spelen op je werk en/of bij het kdv iets proberen te regelen.

Zelfs dat is aan verandering onderhevig. Niet iets dat je vóór de zwangerschap vastlegt en blijft volhouden tot ze naar de middelbare school zijn ofzo.

En Bijtje: tuurlijk wil ik alleen maar mannen de 'Zwarte Piet toespelen'. Je kent me toch? 😉🤣

EmmaT schreef op 11-09-2022 om 11:16:

[..]

Zelfs dat is aan verandering onderhevig. Niet iets dat je vóór de zwangerschap vastlegt en blijft volhouden tot ze naar de middelbare school zijn ofzo.

En Bijtje: tuurlijk wil ik alleen maar mannen de 'Zwarte Piet toespelen'. Je kent me toch? 😉🤣

Nee tuurlijk kan dat veranderen, maar dan overleg je dat wel. Je kunt niet eerst een verantwoordelijkheid op je nemen en dan van het ene op het andere moment zeggen dat jij het niet meer kan en dat de ander het moet doen. Als je van baan wisselt, bespreek je dat doorgaans met je partner, ook de gevolgen daarvan. 

En naar werktijden kun je ook zelf vragen bij een sollicitatie als dat een punt kan zijn vanwege opvang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.