Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Opvang en baan allebei 7 uur


Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 19:55:

[..]

Volgens mij hebben we het hier niet over noodopvang, maar over een baan aannemen zonder dat je weet wat je werktijden zijn. In zo'n geval kun je niet simpelweg tegen je partner zeggen dat hij dan maar later moet beginnen.

Als je weet dat je ook vroeg moet beginnen dan bespreek je dat eerst met je partner, zodat hij bij zijn werkgever te rade kan gaan wat de mogelijkheden zijn.

Dus heeft niks met mijn ouderwetse werkwijze te maken, maar met het gebrek aan inzicht van TO ten eerste.

Want ik ben namelijk niet ouderwets. Mijn ex werkt namelijk ook parttime zodat we beiden de zorg voor de kinderen kunnen dragen. Hebben we in goed overleg gedaan.

We hebben het over samenwerken en overleggen he? Niemand hier vindt dat je dan maar tegen je partner moet zeggen dat hij moet stoppen met werken.

En dat jij vindt dat ze dan maar eerder had moeten vragen naar werktijden weten we nou wel. Niet erg constructief dit.

Jesse_1 schreef op 11-09-2022 om 20:24:

Ik heb toch 2x gehad bij sollicitaties waarin pas in latere gesprekken bleek dat er extra pauzes in een werkdag zaten (dan de standaard half uur).
Sterker nog: vorig jaar solliciteerde ik. Eerst een kort online 'flits' gesprek, daarna een lang live gesprek en pas bij het volgende gesprek waarbij ik een concept arbeidscontract besprak, bleek dat ik standaard werktijden zou hebben ("we zijn wel flexibel hoor, je mag best wel eens 10 minuten eerder weg en de volgende dag inhalen") en ook een bouwvak wat eerder op geen enkele manier over gesproken was. En dat terwijl mijn functie dus echt niet tijd-gerelateerd is.
Het was mij echt een deal-breaker (naast nog wat andere zaken - maar dit wilde ik absoluut niet).

Maar bij werken in de zorg (beetje afhankelijk van de functie) kun je wel nagaan dat de werktijden belangrijk zijn. Zeker als je ook afhankelijk bent van opvang.

O ja zoiets heb ik ook gehad maar ik heb in mijn eerste gesprekken dat al aan gekaart. Die waren zo suf, elke dag van 8:30 tot 17:30 met tussen de middag 1,5 uur pauze en dus een werkweek van 37,5 uur, eerder beginnen mocht wel maar eerder weg niet, later beginnen kon ook niet want ja als er dan telefoon voor je is......ze zeiden dat 1,5 pauze met mijn afstand woon werk ideaal zou zijn kon ik tussen de middag met mijn zoon eten euhm ja die heeft dus continurooster.

Maar goed denk dat de beste oplossing zal zijn met de opvang praten. Daar goed aangeven dat je er vanuit ging dat ze van 6:30 geopend was omdat dat de situatie was toen je je er aanmeldde en ze nooit hebben gecommuniceerd dat ze hiermee gestopt zijn. En dat je zeker de eerste tijd best iets meer wilt betalen voor dat eerste half uur (of kwartier) opvang.

Ik ben het ermee eens dat mannen vaak te makkelijk zeggen dat parttime werken of andere werktijden of ouderschapsverlof 'niet kunnen' of dat het voor mannen nog niet zo geaccepteerd wordt op de werkvloer en daar is zeker nog veel te winnen, maar dat is wat anders als dat je zomaar een andere baan aanneemt zonder het te hebben over werktijden en hoe je dat samen gaat inrichten qua brengen/halen.
Nu is de man van TS wel bezig een baan dichter bij huis te zoeken, dat kan al veel schelen. Als je dat bij de werkgever aangeeft, dat het tijdelijk is, kan dat mogelijk wat coulance opleveren.

Maar als man of ik een andere baan/andere dagen/andere tijden willen gaan werken, dan overleggen we dat en kijken we naar onze beider mogelijkheden.

Ik hoop wel dat voor TS dat ze er met haar werkgever of de opvang uit gaat komen.

Samantha1807

Samantha1807

12-09-2022 om 11:40 Topicstarter

Mijn zoontje kan ik naar de opvang brengen om 6.45 en dan snel door naar het werk . Als ik daar om 7.00 ben of 5 minuten later is gelukkig geen probleem. Werk had z’n soort situatie al eerder gehad met een werknemer. Werk gaf al aan dat het van allebei een fout was van de werktijden dat die niet ter spraken zijn gekomen. 
Bedankt voor alle reacties die ik heb gehad sommige hebben mee gedacht andere wat uit op een discussie onder elkaar .Voor nu heb ik mijn les geleerd duidelijk de werktijden bespreken mocht ik ergens anders gaan werken.
Door omstandigheden moest ik wisselen van baan en dat moest heel snel anders geen inkomen.  Heb ook niet gesolliciteerd via een vacature maar heen gebeld of ze nog iemand zochten.mijn partner zoekt uiteraard nog een baan dichterbij zodat hij af en toe onze zoon ook weg brengt en ik niet elke dag snel snel moet doen met het weg brengen van onze zoon.  Voor hem zelf ook fijner werk dichter bij huis!

Samantha1807 schreef op 12-09-2022 om 11:40:

Mijn zoontje kan ik naar de opvang brengen om 6.45 en dan snel door naar het werk . Als ik daar om 7.00 ben of 5 minuten later is gelukkig geen probleem. Werk had z’n soort situatie al eerder gehad met een werknemer. Werk gaf al aan dat het van allebei een fout was van de werktijden dat die niet ter spraken zijn gekomen.
Bedankt voor alle reacties die ik heb gehad sommige hebben mee gedacht andere wat uit op een discussie onder elkaar .Voor nu heb ik mijn les geleerd duidelijk de werktijden bespreken mocht ik ergens anders gaan werken.
Door omstandigheden moest ik wisselen van baan en dat moest heel snel anders geen inkomen. Heb ook niet gesolliciteerd via een vacature maar heen gebeld of ze nog iemand zochten.mijn partner zoekt uiteraard nog een baan dichterbij zodat hij af en toe onze zoon ook weg brengt en ik niet elke dag snel snel moet doen met het weg brengen van onze zoon. Voor hem zelf ook fijner werk dichter bij huis!


Fijn dat het zo opgelost kan worden!

Fijn dat je het op hebt kunnen lossen. Veel succes en plezier bij je nieuwe baan!

Ook fijn dat ze toegeven dat de begintijd ter sprake had moeten komen en dat het een fout is van allebei en niet alleen van jou. Ook fijn dat ze voldoende flexibel zijn. Daar krijg je loyale werknemers van die niet direct verder gaan kijken naar een baan die wat tijden betreft beter past. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.