Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Opvang en baan allebei 7 uur


En als een werkgever niet de werktijden aan toekomstig personeel duidelijk maakt bij de sollicitatieprocedure heeft dan ook een taak als blijkt dat het aangenomen personeel op die dag niet kan. Niet alle werkgevers zijn capabel in het behandelen van sollicitanten. Ik heb 'ns een sollicitatiegesprek gehad die eindigde met "hier uw handtekening graag", daarop heb ik gezegd, mag ik het contract even rustig lezen en over nadenken? Maar als zowel werknemer als werkgever de procedure te snel doorlopen en steken laten vallen, moeten ze dat samen oplossen en niet dat de werkgever die alles op het bordje van de werknemer schuift, want de werkgever heeft hier ook zitten suffen.

Ze gaf toch aan dat ze wist dat ze 7 uur zouden moeten beginnen.

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 11:54

Auwereel schreef op 11-09-2022 om 11:44:

En als een werkgever niet de werktijden aan toekomstig personeel duidelijk maakt bij de sollicitatieprocedure heeft dan ook een taak als blijkt dat het aangenomen personeel op die dag niet kan. Niet alle werkgevers zijn capabel in het behandelen van sollicitanten. Ik heb 'ns een sollicitatiegesprek gehad die eindigde met "hier uw handtekening graag", daarop heb ik gezegd, mag ik het contract even rustig lezen en over nadenken? Maar als zowel werknemer als werkgever de procedure te snel doorlopen en steken laten vallen, moeten ze dat samen oplossen en niet dat de werkgever die alles op het bordje van de werknemer schuift, want de werkgever heeft hier ook zitten suffen.

Dat is een aanname, want wij hebben de vacature niet gezien en waren niet bij het gesprek.

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 10:22:

[..]

Jij wilt gewoon te graag de man in een bepaalde hoek zetten.

Prima, maar in dit geval gaat dat gewoon niet op.

Er is niemand die zegt dat opvang een vrouwentaak is, dat maak jij ervan. Jij wilt maar al te graag de man in dit geval de zwarte Piet toespelen.

Feit is en blijft dat in dit geval de man een baan HEEFT waar hij veel eerder van huis is dan vrouw. En vrouw gewoon een probleem heeft gecreëerd door te solliciteren op een baan waar ze niet op tijd kan zijn. Waarom moet de man dit dan oplossen? 

Ja oke maar omdat de man een baan HEEFT waarbij hij vroeg weg moet en dus de kinderen niet kan wegbrengen, zou dat dus betekenen dat deze vrouw op voorhand nooit op bepaalde banen kan solliciteren, omdat zij dan ook de kinderen niet weg kan brengen. 

Vind ik erg vreemd, het is niet perse haar taak ook al heeft zij een bepaalde tijd die taak uitgevoerd, je bent er samen verantwoordelijk voor. Lijkt me vooral handig om het vooraf goed met elkaar af te stemmen en te kijken wat mogelijk is. En inderdaad bij het solliciteren duidelijk te bespreken wat de bedoeling is. Maar dat man zijn werktijden aanpast of ergens anders gaat werken, minder gaat werken etc kan ook een optie zijn. Bij exen ligt dat inderdaad wel lastiger.

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 12:21

Gingergirl schreef op 11-09-2022 om 12:08:

[..]

Ja oke maar omdat de man een baan HEEFT waarbij hij vroeg weg moet en dus de kinderen niet kan wegbrengen, zou dat dus betekenen dat deze vrouw op voorhand nooit op bepaalde banen kan solliciteren, omdat zij dan ook de kinderen niet weg kan brengen.

Vind ik erg vreemd, het is niet perse haar taak ook al heeft zij een bepaalde tijd die taak uitgevoerd, je bent er samen verantwoordelijk voor. Lijkt me vooral handig om het vooraf goed met elkaar af te stemmen en te kijken wat mogelijk is. En inderdaad bij het solliciteren duidelijk te bespreken wat de bedoeling is. Maar dat man zijn werktijden aanpast of ergens anders gaat werken, minder gaat werken etc kan ook een optie zijn. Bij exen ligt dat inderdaad wel lastiger.

Ja, maar dat bespreek je dan idd op voorhand. Je kunt dus niet een baan aannemen en dan je partner vragen andere tijden te werken. Dan had of partner eerst eea.loeten bespreken of een andere baan zoeken. Of ze had op een baan moeten solliciteren met gunstigere werktijden. Dit is de wereld omgekeerd natuurlijk hoe EmmaT het redeneert. 

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 12:21:

[..]

Ja, maar dat bespreek je dan idd op voorhand. Je kunt dus niet een baan aannemen en dan je partner vragen andere tijden te werken. Dan had of partner eerst eea.loeten bespreken of een andere baan zoeken. Of ze had op een baan moeten solliciteren met gunstigere werktijden. Dit is de wereld omgekeerd natuurlijk hoe EmmaT het redeneert.

Het bespreken en regelen van de kinderopvang is iets van beide ouders. Het kan zo zijn dat de vader zijn werktijden makkelijker kan aanpassen en daardoor de kinderen naar de opvang kan brengen of ophalen of misschien wel een dag per week minder wil werken. Hoe dan ook, niet alleen een taak van de moeder. 

Mijn man was destijds bereid zijn diensten aan te passen dat hij altijd na de middag zou beginnen zodat we geen opvang nodig hadden Maar dan zouden we langs elkaar heen leven dus ook niet fijn, ik heb mijn tijden aangepast en ben minder gaan werken. Naderhand heb ik dat weer terug opgebouwd en mijn werktijden zijn in de loop der jaren een aantal keer veranderd, naar gelang het beter uitkwam (ook qua werk). 

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 13:22:

[..]

In dit geval had je het dus wel al direct bij je gesprek kunnen aangeven. De tijden waren dus al veranderd hoordat je aan een nieuwe baan begon. Het doet er dan niet toe hoe snel kets gaat. Je bespreekt bij je sollicitatie dus al dat je je kind pas om 7u bij de opvang kunt brengen. Niet nu pas, daar kunnen de meeste werkgevers niet mee lachen kan ik je verzekeren.

Ja leuk allemaal deze woorden achteraf (daar is het immers mooi wonen) maar daar heeft TO natuurlijk nu niks aan.

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 12:21:

[..]

Ja, maar dat bespreek je dan idd op voorhand. Je kunt dus niet een baan aannemen en dan je partner vragen andere tijden te werken. Dan had of partner eerst eea.loeten bespreken of een andere baan zoeken. Of ze had op een baan moeten solliciteren met gunstigere werktijden. Dit is de wereld omgekeerd natuurlijk hoe EmmaT het redeneert.

Lekker behulpzaam dit soort reacties.

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 14:09

WendelmoedM schreef op 11-09-2022 om 13:24:

[..]

Ja leuk allemaal deze woorden achteraf (daar is het immers mooi wonen) maar daar heeft TO natuurlijk nu niks aan.

Nee, daar had TO zelf van tevoren aan moeten denken. Dat is toch zeker niet mijn verantwoordelijkheid. Wel? Gewoon common sense. 

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 14:10

WendelmoedM schreef op 11-09-2022 om 13:25:

[..]

Lekker behulpzaam dit soort reacties.

Nou toch wel, ze zal nu misschien bij een volgende sollicitatie wel aan haar werktijden denken.

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 14:10:

[..]

Nou toch wel, ze zal nu misschien bij een volgende sollicitatie wel aan haar werktijden denken.

Ja want dat had ze zich zonder jouw commentaar natuurlijk niet bedacht.

Is er geen mogelijkheid om een tiener uit de buurt tegen betaling in te schakelen als oppas voor de tijd tot de opvang open gaat? Dan ben je even geholpen en het kost wel wat maar in tussentijd kun je een andere oplossing proberen te zoeken.
Mijn volwassen kinderen passen graag op, en hun vrienden ook, en zo verdienen ze (ook over en weer) wat zakcentjes bij door op poezen, kinderen of huizen te passen.
(dat is dan wel weer een voordeel van het lage minimum jeugdloon). En de tijd is zo dat het meestal voor schooltijd zal kunnen.

Bijtje82 schreef op 11-09-2022 om 12:21:

[..]

Ja, maar dat bespreek je dan idd op voorhand. Je kunt dus niet een baan aannemen en dan je partner vragen andere tijden te werken. Dan had of partner eerst eea.loeten bespreken of een andere baan zoeken. Of ze had op een baan moeten solliciteren met gunstigere werktijden. Dit is de wereld omgekeerd natuurlijk hoe EmmaT het redeneert.

Huh, hou toch op zeg! Kinderen heb je beiden, dus ook dit soort regelzaken zijn niet enkel op TO toe te bedelen. Dus TO mag nooit ziek worden of, erger nog, in het ziekenhuis terecht komen?? 

En breek me de bek niet open over mannen die zogenaamd niet kunnen parttimen, ouderschapsverlof kunnen opnemen etc., ze komen er, door jouw denkwijze, anno 2022 nog steeds te makkelijk vanaf! We leven niet meer in de jaren ‘50 dat het geregel rondom kinderen enkel toebehoorde aan de vrouw des huizes! Overal kunnen mannen hetzelfde aantal uren draaien als vrouwen, zelfs in hele hoge functies, alleen hebben zij daar vaak geen zin in en verpakken ze dat in ‘kan niet’!

Bijtje82

Bijtje82

11-09-2022 om 19:55

RoodVruchtje schreef op 11-09-2022 om 19:18:

[..]

Huh, hou toch op zeg! Kinderen heb je beiden, dus ook dit soort regelzaken zijn niet enkel op TO toe te bedelen. Dus TO mag nooit ziek worden of, erger nog, in het ziekenhuis terecht komen??

En breek me de bek niet open over mannen die zogenaamd niet kunnen parttimen, ouderschapsverlof kunnen opnemen etc., ze komen er, door jouw denkwijze, anno 2022 nog steeds te makkelijk vanaf! We leven niet meer in de jaren ‘50 dat het geregel rondom kinderen enkel toebehoorde aan de vrouw des huizes! Overal kunnen mannen hetzelfde aantal uren draaien als vrouwen, zelfs in hele hoge functies, alleen hebben zij daar vaak geen zin in en verpakken ze dat in ‘kan niet’!

Volgens mij hebben we het hier niet over noodopvang, maar over een baan aannemen zonder dat je weet wat je werktijden zijn. In zo'n geval kun je niet simpelweg tegen je partner zeggen dat hij dan maar later moet beginnen. 

Als je weet dat je ook vroeg moet beginnen dan bespreek je dat eerst met je partner, zodat hij bij zijn werkgever te rade kan gaan wat de mogelijkheden zijn. 

Dus heeft niks met mijn ouderwetse werkwijze te maken, maar met het gebrek aan inzicht van TO ten eerste. 

Want ik ben namelijk niet ouderwets. Mijn ex werkt namelijk ook parttime zodat we beiden de zorg voor de kinderen kunnen dragen. Hebben we in goed overleg gedaan. 

Ik heb toch 2x gehad bij sollicitaties waarin pas in latere gesprekken bleek dat er extra pauzes in een werkdag zaten (dan de standaard half uur).
Sterker nog: vorig jaar solliciteerde ik. Eerst een kort online 'flits' gesprek, daarna een lang live gesprek en pas bij het volgende gesprek waarbij ik een concept arbeidscontract besprak, bleek dat ik standaard werktijden zou hebben ("we zijn wel flexibel hoor, je mag best wel eens 10 minuten eerder weg en de volgende dag inhalen") en ook een bouwvak wat eerder op geen enkele manier over gesproken was. En dat terwijl mijn functie dus echt niet tijd-gerelateerd is.
Het was mij echt een deal-breaker (naast nog wat andere zaken - maar dit wilde ik absoluut niet).

Maar bij werken in de zorg (beetje afhankelijk van de functie) kun je wel nagaan dat de werktijden belangrijk zijn. Zeker als je ook afhankelijk bent van opvang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.