Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Smileysmiley69 Smiley69

Smileysmiley69 Smiley69

29-08-2011 om 23:25

Schuldsanering

Wij zijn een gezin met 3 kinderen van bijna 18, 14 en 12. Ik ben arbeidsongeschikt en krijg een uitkering, mijn man is een paar geleden ziek geworden. Hij heeft nog lang gewerkt maar dat is steeds minder geworden. Zoals het er nu uit ziet kan hij binnenkort helemaal niet meer werken. Omdat ons vorige huis heel lang te koop heeft gestaan hebben we een enorme hypotheek. Voor de bank was dat geen enkel probleem door het inkomen uit die tijd. Maar ondertussen is het voor mij steeds meer puzzelen hoe ik de hypotheek moet betalen en op een gegeven moment houdt het echt op. De hypotheek en een belastingschuld zijn onze enige schulden. En er is vorige week een afrekening van het gas en en de stroom gekomen van een idioot hoog bedrag. Als ik daar een betalingsregeling voor kan krijgen kan ik die wel betalen.
Toen ik de gaten kreeg dat het allemaal niet goed ging heb ik een budgetcoach in de arm genomen en die heeft alles nu goed bekeken. Zij ziet er eigenlijk geen gat in omdat de schulden te groot zijn en de inkomsten te laag.
Van de week heeft ze daarom voorgesteld dat we gaan bekijken of er een mogelijkheid is om de schuldhulpverlening/WSNP in te gaan.
Nu heb ik de afgelopen dagen hier in het archief gelezen en ook op internet wat dat allemaal inhoudt. Ik moet zeggen het valt me niet mee
Maar ik zie ook geen andere opties.
Mijn vraag nu, ik heb gelezen dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat je toegelaten wordt tot de WSNP. Bijvoorbeeld onverantwoord koopgedrag is een reden om je niet toe te laten. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan ik daar ergens concrete voorbeelden van vinden?
Er zijn hier een paar mensen die in de schuldsanering zitten/zaten. Ik zou erg blij zijn met tips voor de aanloop er naar toe. Waar moet ik op letten, hoe kan ik de schade zo goed mogelijk beperken, hoe bescherm ik mijn kinderen zoveel mogelijk?
De budgettips zijn nog niet nodig en daar heb ik er al een hoop van gevonden Het gaat mij vooral om hoe het trajekt gaat, hoe lang alles duurt, dat soort dingen. Wie wil mag mij ook mailen [email protected]
Alvast bedankt


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-08-2011 om 23:39

Schuldsanering

Dat is idd een heel lastige situatie... Zeker omdat er kennelijk geen kans bestaat dat jullie inkomen omhoog zal gaan tzt.
Ik heb zelf bijna twee jaar in het minnelijke schuldsaneringstraject bij de gemeente gezeten en daarna drie jaar in de WSNP omdat een schuldeiser weigerde mee te werken aan het minnelijk traject. Ik heb sinds een jaar de "schone lei".
Het is beslist geen makkelijk traject; je moet met de billen bloot en de schaamte laten varen. Maar aan het eind ben je schuldenvrij en kan je met een schone lei beginnen.
Ik zou je er heel veel over kunnen vertellen maar als ik jou was zou ik ten eerste kijken of je via je gemeente een minnelijk traject kan aangaan. Er zijn ook particuliere bureaus maar die zijn niet allemaal bonafide.
Hou er rekening mee dat er zal worden gekeken of jullie je huis wel mogen behouden. Men verwacht dat je alle "overbodig luxe" zaken verkoopt en bijv. goedkoper gaat wonen, je auto de deur uit doet tenzij je een medische indicatie hebt etc. etc. Ook voor je kinderen heeft zo'n traject een enorme impact want het is iedere cent drie keer omdraaien en continu "nee" moeten zeggen gedurende drie jaar of als het tegen zit zelfs vijf jaar.
Voor de schuldsanering moet ook nog keihard medisch bewezen worden dat jullie allebei niet in staat zijn om te werken want er hangt een hele zware sollicitatie- en arbeidsplicht aan een schuldsaneringstraject.
Ik vraag me trouwens af of je met de belastingdienst geen betalingsregeling kan treffen of zelfs kwijtschelding kan aanvragen op grond van jullie lage inkomens? Alhoewel je natuurlijk weer zit met een huis, wat als vermogen wordt gezien.
Hier alvast een link met meer info over de WSNP (de "wettelijke" schuldsanering) http://www.wsnp.rvr.org/burger/index.cfm
Als je meer wilt weten hoor (lees) ik het wel. Maar allereerst zou ik het proberen via de minnelijke weg; dit is ook de gebruikelijke gang van zaken. Pas als het niet op de minnelijke manier kan, kan je WSNP aanvragen. Sterkte en ik hoop dat je nog veel meer reacties krijgt.

Chippie

Chippie

30-08-2011 om 00:12

Hoe kom je aan de belastingschuld?

Want dat begrijp ik niet helemaal. Je kunt hypotheekrente aftrekken en nog wat kosten, er is geen hoog inkomen, je zou dus denken dat jullie (flink) terug krijgen van de belasting. Kijk dat eens goed na.

Elisa zegt: "Alhoewel je natuurlijk weer zit met een huis, wat als vermogen wordt gezien." Een huis valt in een andere box dan het saldo op je spaarrekening. Je betaalt er (naast een stukje huurwaardeforfait) geen (vermogens)belasting over.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-08-2011 om 13:01

Huis

Ik heb geen koophuis dus ben niet bekend met regelingen rondom dit gegeven. Maar ik zou idd eerst kijken of er iets aan die belastingschuld gedaan kan worden (formulieren voor het treffen van een betalingsregeling danwel aanvragen van kwijtschelding kun je vinden op de site van de belastingdienst).
Dan meteen kijken of je geld terug kan krijgen van de belasting waardoor eea verrekend kan worden.
Als jullie nou niet die belastingschuld zouden hebben, zouden jullie dan nog wel de hypotheek op kunnen brengen, desnoods door nog zuiniger aan te doen? Is het wellicht mogelijk om ook dit huis te verkopen en goedkoper te gaan wonen?
Al deze zaken worden ook besproken bij het ingaan van een minnelijk traject. soweiso moet je eerst het minnelijk traject ingaan als je schuldsanering krijgt. De WSNP is echt het uiterste redmiddel als er geen enkele andere mogelijkheid meer is.

cqcq

cqcq

30-08-2011 om 19:23

Belastingschuld

Juist bij een hoge hypotheek en een dalend inkomen kan heel goed een belastingschuld ontstaan.

Je voorlopige teruggave kan dan nog gebaseerd zijn op je oude inkomen (mogelijke hogere belastingschijf). Bovendien kan je inkomen zelfs zo laag worden dat je niet meer de complete hypotheekrente aftrek kunt gebruiken. (je kunt nooit meer aftrekken dan je betaalt als belasting).

Als je dan aan het einde van het jaar belastingaangifte doet kan het zijn dat je een (groot) deel van de voorlopige teruggave moet terug betalen.

Smiley

Smiley

31-08-2011 om 19:32

Reacties

Wij hebben dus die budgetcoach en die kwam met een voorstel. Zij kent een advocaat en die zou ons meer kunnen vertellen over die WSNP. Daar ben ik dus gisteren geweest. Hij rekent zo'n 700 euro en daarvoor regelt hij de hele aanvraag om in de WSNP te komen. Hij zegt dat nergens in de wet staat dat je een minnelijk traject moet doorlopen en dat ons geval geschikt is om meteen een aanvraag voor de WSNP te doen. Hij zegt dat het in een paar weken geregeld kan zijn.
Ondertussen weet ik dat de aanvraag ook kostenloos via de Gemeentelijke Kredietbank kan gaan maar daar is een lange wachtlijst én die willen wel dat minnelijk traject. En dat is zinloos want we kunnen die schuld nooit afbetalen én we hebben heel weinig inkomen én er is qua gezondheid geen zicht op verbetering.
Het huis zal verkocht moeten worden. Daar is niks aan te doen. We hebben hier een hypotheek van zo'n 1500 euro en dat is gewoon niet op te brengen.
Ik realiseer me heel goed dat het allemaal niet makkelijk wordt maar dat is het nu ook niet. Ik heb zo veel stress dat ik 's nachts geen oog dicht doe. Alle geldproblemen, de angst dat er iets afgesloten wordt of dat er een deurwaarder voor de deur staat én natuurlijk de bezorgdheid en de angst om mijn man. Die is zo depressief dat 'ie hele verkeerde gedachten heeft. De WSNP is zwaar maar dan ben ik wel van een deel van de stress af.
We hadden trouwens een heel hoog inkomen maar door de ziekte van mijn man is dat behoorlijk gekelderd. Hij verdient nu nog wel wat maar het is een hooguit een kwestie van een paar maanden of heeft helemaal geen werk meer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2011 om 20:08

Schuldsanering

Het minnelijk traject is vrijwel hetzelfde als het traject van de WSNP. Einddoel is hetzelfde: zo snel mogelijk (een deel van) de schulden afbetalen in samenspraak met de schuldeisers.
Het is toch echt zo dat in principe allereerst de minnelijke weg geprobeerd moet worden via de GKB of de Gemeente. Sommige rechtbanken gaan akkoord tot het overslaan van dit traject en laten je meteen toe tot de WSNP maar dan moet je eerst faillisement aanvragen en de rechtbank kan alsnog zeggen dat je het eerst via het minnelijke traject moet proberen. Dit staat ook allemaal op de officiele site van de WSNP (de link heb ik eerder vermeld).
Bij aanmelding van hetzij de minnelijke hetzij de wettelijke weg worden je schuldeisers op de hoogte gesteld en mogen er geen íncasso's worden gevorderd, de energie afgesloten etc. Meld je dus in ieder geval zo snel mogelijk aan!
Zorg er ondertussen voor dat je hele financiele administratie op orde is en overzichtelijk. Maak alvast kopieeen van inkomensspecificaties, belastingdienst specificaties en bewijzen van ziekte/arbeidsongeschiktheid en correspondentie met het UWV etc.
Ga alvast je huis te koop zetten, verkoop alle overbodige (luxe) goederen en neem een aparte bankrekening waarop je de aflossing van je schulden stort en de opbrengst van verkochte zaken.
Ga heel goed na op welke regelingen, voorzieningen en tegemoetkomingen je mogelijk (nog) recht heb via https://service.nibud.nl/berekenuwrecht/
Verder hier nog een WSNP-forum (ook voor het minnelijke traject) waar ik heel erg veel aan heb gehad http://zulu.messageboard.nl/13141/portal.php
Daar kan je ook je verhaal kwijt en hebben ze wellicht meer zinvolle adviezen.
Heel veel sterkte! Het is hoe dan ook een loodzwaar, langdurig traject maar hou het doel voor ogen: schuldenvrij zijn...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2011 om 20:17

Wsnp

Het minnelijk traject heeft trouwens wel de voorkeur; zowel voor schuldeisers als voor schuldenaren. Vandaar dat men in principe eerst deze weg moet proberen voordat je WSNP kan aanvragen. Ja, de wachtlijsten zijn lang maar het duurt ook wel even voor je de aanvangszitting van de WSNP krijgt; afhankelijk van onder welke rechtbank je valt kan dit varieren van een paar weken tot een paar maanden.
"Toelating tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) hangt af van een aantal factoren. De onderstaande factoren gelden als richtlijn, de uiteindelijke toelatingsbeslissing is aan de rechter.

De aanvrager moet problematische schulden hebben, oftewel redelijkerwijs niet in staat zijn om binnen een redelijke termijn de schulden in te lossen.
Een minnelijk akkoord en schuldhulpverlening zijn onmogelijk gebleken.
De aanvrager is de afgelopen tien jaar niet failliet geweest.
De aanvrager heeft de afgelopen tien jaar geen gebruik van de WSNP gemaakt.
De schulden zijn te goeder trouw ontstaan.
Er is geen sprake van onverantwoord koopgedrag.
Wanneer mensen of ondernemingen financiële problemen hebben kunnen instanties, als de Sociale Dienst of de Gemeentelijke Kredietbank, hen aanmelden om in aanmerking te komen voor de WSNP. Ex-ondernemers moeten in hun woonplaats navragen welke instantie de aanvraag voor hen kan indienen. Het is dus niet mogelijk om zelf aan te melden voor de WSNP.

Om in aanmerking te komen voor een aanvraag is een Verklaring Schuldsanering nodig. Daarin staat onder meer de oorzaak van de schulden, het totaalbedrag van de schulden en de namen van de schuldeisers. Zonder deze verklaring neemt de rechter de aanvraag niet in behandeling. Na het indienen van de aanvraag voor een Toelating tot Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen beslist de rechtbank (rechter) of iemand daadwerkelijk wordt toegelaten.

Na toelating bepaalt de rechter dat er direct een postblokkade ingaat. Verder benoemt de rechter meteen een rechter-commissaris en een bewindvoeder."
http://zulu.messageboard.nl/13141/viewtopic.php?t=4058

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2011 om 20:25

Aanvulling

Ben jij trouwens geheel arbeidsongeschikt? En je man zal naar het er uitziet binnenkort ook helemaal niet meer kunnen werken? Voor de WSNP geldt dat je zoveel mogelijk inkomsten moet vergaren dus de arbeidsplicht is superstreng. Ik ben zelf gedeeltelijk arbeidsongeschikt en heb enorme problemen gehad met die arbeidsplicht ondanks die arbeidsongeschiktheid.
Hou er ook rekening mee dat evt. bijbaantjes en inkomsten van met name je oudste kind meegenomen worden in de WSNP. Ook zij mogen niet van alles houden. Erfenissen etc. moet je ook afdragen, net als vakantiegeld, 13e maand, tegemoetkoming buitengewone uitgaven etc. Je hele financiele situatie wordt gecontroleerd en in de WSNP geldt 13 maanden lang een postblokkade. Al je post gaat via je bewindvoerder, wordt geopend, bekeken en dan doorgestuurd. Ook verjaardagskaartjes voor je kinderen.
Het is echt niet niks; verkijk je er niet op. Als je al dan niet door eigen schuld je niet aan de regels en verplichtingen houdt wordt je zonder pardon uit de WSNP gegooid en kan je het wel vergeten.
Ik zou wel eerst de minnelijke weg proberen om deze en meer redenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2011 om 23:12

Smiley

Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat Elisa al heeft gezegd, behalve van mijn kant ook sterkte. Ik zou die advocaat vergeten. 700 Euro willen verdienen aan iemand die al een financieel probleem heeft vind ik niet zo sympathiek. Daarnaast, maar dat blijkt ook al uit wat Elisa heeft gezegd, is toch echt de bedoeling om het minnelijke traject wel eerst de kans te geven. Bij een belastingschuld is vaak meteen al duidelijk dat dat minnelijke traject de kans niet zal krijgen. Als je hoopt dat je in de WSNP mag is dat dus misschien raar genoeg een voordeel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2011 om 08:08

Belastingschuld

Met belastingschulden kan je ook de minnelijke weg volgen. Ik had ook een belastingschuld. Maar eerst toch een betalingsregeling proberen te treffen. Op het formulier voor een betalingsregeling kan je uitgebreid de oorzaken en omstandigheden voor het ontstaan van die schuld kwijt.
Welk schuldsaneringstraject je ook gaat volgen, je moet allereerst aantonen dat je er zelf alles aan hebt gedaan om een regeling te treffen met je schuldeisers. Pas als dat niet lukt kan je schuldsanering aanvragen en dit moet via de gemeente die je evt. doorverwijst.
Die advocaat zou ik beslist niet doen; 700 euro voor iets wat je niets hoeft te kosten? En dan wellicht toch nog afgewezen worden voor de WSNP? Of terugverwezen worden naar de gemeente voor het minnelijk traject?
Meld je gewoon vandaag nog aan bij de gemeente; zodra je je aangemeld hebt mogen schuldeisers geen incasso's vorderen. Je mag uiteraard ook geen nieuwe schulden maken en ondertussen al het mogelijke doen om je schulden af te betalen danwel betalingsregelingen te treffen.
De schuldsanering en zeker de WSNP is echt het allerlaatste financiele redmiddel voor mensen met schulden. Het is niet bedoeld als makkelijke weg om van je schulden af te komen.

Ingewikkeld

"Hij zegt dat nergens in de wet staat dat je een minnelijk traject moet doorlopen en dat ons geval geschikt is om meteen een aanvraag voor de WSNP te doen. "
Dat mag zo wezen, maar er staat ook nergens in de wet dat aan jou schuldsanering WSNP gegund moet worden. Dat gunnen gebeurt toch ook op basis van je bereidheid mee te doen. En die bereidheid toon je weer aan door in alles ervan doordrongen te zijn dat je geld op is en dat je geen schulden meer mag maken.
Je hebt die 700 euro helemaal niet, dus je kunt die advocaat helemaal niet betalen. Wat kost die budgetcoach eigenlijk?
Ik weet niet hoe hoog je belastingschulden precies zijn, maar los van een minnelijke schikking (in termijnen betalen) is er wellicht ook nog een inkomensmiddeling mogelijk (tussen de vette en de magere jaren) waardoor die schuld lager kan worden.
En dan last but not least dat huis. Heb je al feitelijk een betalingsachterstand hypotheek?
Hoe dan ook: een huis is niet zomaar verkocht in deze tijd. Je bent daarom niet 'snel even' van die maandlast af. Als het al wel verkocht wordt, dan is de kans groot dat je met een restschuld blijft zitten. En dat is een extra belemmering voor de WSNP. Die schuld ontstaat namelijk pas feitelijk op het moment van de overdracht: het moment dat je de hypotheek niet helemaal kunt inlossen.
In de WSNP zou je dan in een tangconstructie zitten: je mag niet verkopen want je mag geen nieuwe schulden maken. Je moet verkopen om je maandlasten te verlagen.
Ik sluit niet uit dat om die reden een aanvraag WSNP zal worden afgewezen. Feitelijk dus dat je eerst nog dieper moet zinken om geholpen te kunnen worden.
Het is eigenlijk vrij gebruikelijk dat een WSNP aanvraag pas wordt toegekend nadat het huis verkocht is (tenzij er overduidelijk sprake is van overwaarde van het huis, maar dat is in deze tijd vaker niet zo dan wel).
Wat ik zou doen als ik jou was, is per direct een leven gaan leiden alsof je in de WSNP zit. Minimaal bestaan, alles van de bedeling, niks meer eigen initiatief maar gewoon in de rij aansluiten.
Praat met de belasting, een gratis belastingconsulent of een juridisch spreekuur over het eventueel middelen van het inkomen (vette jaren min magere jaren).
Kijk uit voor de bank! Het is mogelijk dat die aan komt zetten met een onherroepelijke volmacht. Niet tekenen! zie http://www.depers.nl/economie/522752/Banken-gebruiken-volmacht-truc.html
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2011 om 11:36

Tegemoetkomingen

Ben het eens met wat Miriam zegt. Ga er nou niet vanuit dat je makkelijk in de WSNP komt; eerst zien wat je zelf aan die belastingschuld kan doen en naar de gemeente. Hier het stappenplan van het Nibud
http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/index.html
Vraag bij je consulent van de gemeente naar voorzieningen, regelingen en tegemoetkomingen specifiek voor jullie situatie zoals de categoriale regeling voor zieken en arbeidsongeschikten, bijzondere bijstand, regeling duurzame gebruiksgoederen, tegemoetkomingen/computerregeling voor ouders van kinderen in het middelbaar onderwijs etc.
Stap naar de plaatselijke diaconie voor hulp in de vorm van een voedselpakket en andere mogelijke vormen van hulp (hiervoor hoef je niet lid te zijn van de kerk).
Natuurlijk wil je van die stress en zorgen af maar nogmaals, de WSNP kom je niet zomaar in.

Afbetalen

We hebben ongeveer 35000 euro belastingschuld, 3000 energieschuld, ongeveer 5000 achterstallige hypotheek, 2500 euro vaste lasten per maand en 900 euro inkomsten.
Ik zie daar geen mogelijkheid om iets af te lossen, hoe graag ik het ook zou willen.
Dat het huis verkocht moet worden is me al lang duidelijk. Helaas is de markt nog steeds heel slecht én het is een heel incourant huis. Voor ons is het perfect en ik ben er dol op maar dat geldt niet voor iemand anders natuurlijk. Op het huis zit een hypotheek van 320000 en de WOZ is 256000 dus die hypotheek aflossen zal niet lukken.
Die informatie heeft de advocaat ook en daarom zal hij gezegd hebben dat het minnelijk traject geen optie is. Dinsdag komt die budgetcoach en dan maken we het papierwerk in orde.

Geen fris gevoel

"Die informatie heeft de advocaat ook en daarom zal hij gezegd hebben dat het minnelijk traject geen optie is. "
Ik weet niet wat die advocaat van je wil. Maar de situatie die je schetst is volstrekt irreëel. Waar ga je die 700 euro voor die advocaat dan van betalen? Wat kost die budgetcoach?
Hoe kan het dat deze mensen, die je situatie kennen, je toch willen helpen? Weet je zeker dat ze je helpen, of zijn ze je nog verder aan het uitkleden?
Hoe kun je een inkomen hebben van 900 euro, terwijl jij een uitkering hebt en je man nog een beetje werkt in een baan die tot niet zo lang geleden heel veel opleverde?
Ik zou als ik jou was als de wiedeweerga op zoek naar andere hulp.
Groet,
Miriam Lavell

Inkomsten

Netto inkomsten van 900 euro per maand dat is een bedrag dat onder de bijstandsnorm voor een gezin ligt (en dan laat ik kinderbijslag etc nog buiten beschouwing). Daar is dus iets geks.

En ik hoop dat je bij die belastingschuld per ongeluk een nulletje teveel hebt ingetoetst...

Sterkte ermee

Temet

En inderdaad..

... wat kost die budgetcoach?

Ik zou toch de weg via de gemeentelijke instanties maar proberen, dat kost niks en is kosher.

Groeten,

Temet

Restjes

Ik zit (nog) niet helemaal op zwart zaad. Er komen af en toe nog wat inkomsten van mijn man binnen maar zoals gezegd, dat is een aflopende zaak. En ik heb een beetje reserve. Daar kan ik die coach en die advocaat van betalen.
Mijn man kan eigenlijk niet meer werken dus die inkomsten stoppen dadelijk helemaal omdat ook het werk afloopt. Dan vallen we terug op mijn uitkering en die is 900 euro.
En wat betreft de schulden, helaas. Ik heb nergens een nul teveel getypt.
Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij het maatschappelijk werk en dan wil ik daar de situatie eens voorleggen. En als die coach dinsdag komt ga ik mijn twijfels over die advocaat uitspreken. Of beter gezegd, jullie twijfels Maar ondertussen ben ik ook erg aan het twijfelen of dit allemaal wel zo'n goed idee is.
De WSNP uiteraard wel want daar is niet aan te ontkomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2011 om 19:33

Naar de gemeente!

Je had natuurlijk veel eerder hulp moeten inroepen maar beter te laat dan nooit. Ga niet verder in zee met die advocaat en die budgetcoach en ga morgen nou eindelijk eens naar de gemeente! Hoe eerder je je aanmeldt, hoe eerder het traject in werking kan worden gezet. Iedere dag telt, zeker als de incasso's je om de oren gaan vliegen en de schuldeisers straks in je nek staan te hijgen.
Vanaf het moment dat je je aangemeld hebt voor de schuldhulpverlening heb je in ieder geval wat rust en zekerheid. Je contactpersoon bij de gemeente kan dan samen met jullie de financiele stand van zaken doornemen, op een rijtje zetten en jullie verder helpen en adviseren. Of het nu eerst via het minnelijk traject gaat of toch meteen (maar ik zou daar niet op rekenen) de WSNP. Schuldeisers houden per saldo meer geld over aan de minnelijke weg en voor schuldenaren is de minnelijke weg makkelijker. Je maakt als het ware een "vriendschappelijke" overeenkomst waarbij in de WSNP eea via de wet van rechtswege wordt afgedwongen.
Maar onderneem nu de juiste actie en dat is hop naar de gemeente en bye-bye advocaat en budgetcoach (lijkt mij dat die totaal geen kaas heeft gegeten van dit hele gebeuren). Het hele gebeuren hoeft je dan geen cent te kosten. Je mag hoe dan ook vanaf nu geen nieuwe schulden maken als je serieus het schuldsaneringstraject in wilt en de kosten voor zo'n advocaat zijn onnodige kosten die je het beste kunt vermijden. Komop, ga ervoor en neem wijze raad aan van mensen die al in zo'n situatie hebben gezeten en er met een schone lei zijn uitgekomen!

Begrijp je het zelf wel?

"Ik zit (nog) niet helemaal op zwart zaad."
Dat zit je wel. Je hebt een reële schuld van ruim 40.000 euro. Op dat huis ga je ook nog eens een ton inleveren (je mag in je handen klappen als het voor 220.000 weg gaat) plus dat wat je iedere maand tekort komt totdat dat huis verkocht is.
Alle restjes die je hebt, elke cent die er nog binnenkomt, is feitelijk niet van jou, totdat alles is ingelost. Het is dus ook niet aan jou om dat geld aan een ander (een advocaat of budgetcoach) te beloven.
Ga morgen naar de gemeente. Elke dag uitstel werkt in je nadeel. Al is het maar omdat de indruk kan bestaan dat je de ernst van de situatie niet inschat, of dat je tussen neus en lippen door 'restjes' blijft uitdelen.
Heb je je inboedel al op Marktplaats gezet? En je auto? Heb je al overwogen om (zolder)kamers aan studenten te verhuren?
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2011 om 20:27

Smiley

Je hebt dus feitelijk alleen een forse belastingschuld en een schuld aan de energieleverancier. Dit zijn allebei schuldeisers die in het algemeen best willen meewerken aan een minnelijk traject. Pas als blijkt dat een van de schuldeisers om valide redenen niet wil meewerken aan dit traject kan de gemeente een verzoek doen bij de rechtbank om toelating tot de WSNP.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2810
Hoe dan ook, welk traject dan ook, je zal de hypotheek en de vaste lasten niet kunnen betalen van je inkomsten. Je vrij te laten bedrag zal lager zijn dan je inkomsten en dat kan wel een probleem gaan vormen. Maar in een traject kunnen duidelijke afspraken gemaakt worden met je schuldeisers zodat je in ieder geval een (groot) deel van je schulden kan aflossen en jijzelf nog net genoeg geld overhoudt om maandelijks van te leven. Hou er rekening mee dat dit erg weinig is; meestal nog minder dan bijstandsnorm. En geen extraatjes; echt niets. Ook niet voor je kinderen; deze zullen het ook heel zwaar krijgen.
Je zal idd nu al moeten gaan beginnen met alles verkopen wat niet essentieel nodig is (auto, meerdere tv's, (spel)computers, overig speelgoed, kleding, meubilair, caravan etc.) en dit geld gebruiken om alvast een deel van je schulden af te lossen.
Het aflossen van je schulden is prioriteit nummer een in de schuldsanering. Met als resultaat dat jij over drie of vijf jaar schuldenvrij bent maar dit is niet het doel op zich. Je schuldeisers staan boven jou en wat jij wilt of vindt doet er helemaal niets toe.
Ik begrijp dat dit de keiharde realiteit is en erg slikken. Maar uiteindelijk is dit de enige manier om van die schulden af te komen. Anders staan jullie straks op straat met de kinderen...

Afbetalen

Ik denk dat ik zeker op tijd hulp heb ingeroepen. In maart viel een grote opdrachtgever weg en toen heb ik die budgetcoach ingeschakeld om de boel op een rijtje te zetten. Ik heb zelf ADHD en ben heel chaotisch dus ik had het overzicht niet.
De budgetcoach heeft volgens mij wel verstand van zaken want ik heb begrepen dat zij ook mensen doorwezen krijgen van allerlei instanties.
Ik ga morgen eens bellen met de schuldhulpverlening hier. Eens kijken wat die er van vinden. Die budgetcoach laat ik hoe dan ook komen want ik moet toch hulp hebben met alles bij elkaar te zoeken. Dat lukt me alleen niet.
Onze inrichting, de auto en de spullen van de kinderen brengen hooguit een 2 á 3000 euro op. We hebben geen dure spullen en een auto van 13 jaar oud met een hoop lakschade. Ik zie niet in hou het verkopen van onze spullen en het zitten op sinasappelkistjes ons nu helpt.
De auto probeer ik zolang mogelijk te houden. We moeten vaak naar artsen en ziekenhuizen en omdat we in een klein dorp wonen gaat het allemaal heel lastig zonder auto.
We hebben inderdaad overwogen om de zolder te verhuren. Maar daar moet eerst een hoop geld ingestoken worden om die aantrekkelijk te maken en nu we hier toch weg moeten heeft dat ook geen zin meer.
En jullie hameren op afbetalen maar hoe dan? Hoe moet je in vredesnaam 43000 euro afbetalen als je net genoeg inkomen hebt om straks een huurwoning en het levensonderhoud van 5 mensen te betalen? Ik zou niet weten hoe dat moet. En de teller loopt nog dus de schulden worden alleen maar meer.
En alle inkomen wat nu binnen komt gaat al naar de vaste lasten. Ik ben zoveel mogelijk dingen aan het opzeggen en we doen heel zuinig aan maar zoals ik al schreef we hebben hele hoge vaste lasten.
Ik begrijp onze situatie heel goed en ik begrijp ook heel goed wat de consequenties zijn. Ik weeg alleen af wat voor mijn gezin het beste is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2011 om 22:44

Budgetcoach

Die budgetcoach werkt als sinds maart met jullie en heeft jullie niet eerder naar de gemeentelijke instanties verwezen voor schuldsanering??? In jullie situatie? Sorry maar nu breekt mijn klomp.
Ik had veel minder schulden dan jullie en kon mijn vaste lasten wel betalen met een inkomen op bijstandsniveau maar ik ben linea-recta door maatschappelijk werk en de budgetcoach (die ik een keer heb gezien) verwezen naar de gemeente. Binnen twee weken stond ik op de intake en binnen twee maanden zat ik in het minnelijk traject.
Overigens mag je geen auto hebben in de WSNP tenzij je een medische verklaring hebt van een officiele instantie waarin duidelijk staat dat de auto noodzakelijk is vanwege ziekte. Niet om van en naar een arts te rijden maar omdat je medisch gezien niet gebruik kan maken van de fiets of het OV. Een auto, hoe oud ook, kost te veel geld aan benzine, verzekering, onderhoud etc.
Ik denk dat je nog niet geheel inziet welke consequenties de WSNP heeft. Een minnelijk traject is ook zwaar maar wel beter te doen. Ga nou echt zsm contact opnemen met de gemeente en maak een afspraak voor een intake schuldhulpverlening. Niet uitstellen, niet afwachten totdat je budgetcoach iets adviseert (of niet) en niet tegenstribbelen. Je had al een paar maanden in de schuldsanering kunnen zitten en iedere maand telt op zo'n lang traject...

Budgetcoach

Het klopt niet helemaal. In maart stopte die opdrachtgever ermee en daarna heb ik die budgetcoach ingehuurd dus dat was misschien april/ mei. Daarna moest alles uitgezocht worden en een paar weken geleden kwam ze ermee dat het haar duidelijk was dat dit onbegonnen werk was. Dus het is allemaal niet heel snel gegaan maar ze heeft het ook weer niet laten sloffen. En ze is ook nog met vakantie geweest. Die auto gaat er natuurlijk uit. Die is veel te duur. Dat is logisch. Alleen stel ik dat liefst zo lang mogelijk uit. Dat is niet reëel, ik weet het. Maar zo lang ik hem nog heb is het heel erg handig.
Ik ga morgenvroeg bellen. Ik heb het nummer al opgezocht.

Je hebt iets belangrijks niet begrepen

"En jullie hameren op afbetalen maar hoe dan? Hoe moet je in vredesnaam 43000 euro afbetalen als je net genoeg inkomen hebt om straks een huurwoning en het levensonderhoud van 5 mensen te betalen?"
Aha. Kennelijk leef je in de veronderstelling dat je die schulden helemaal niet af hoeft te lossen. Dat is een misverstand. Dat moet je wel. Het nog sterker: als het vermoeden bestaat dat je inderdaad niks terug kunt betalen, dan krijg je niet eens wsnp. Dan word je gewoon failliet verklaard en blijven die schulden je je leven lang achtervolgen.
Ja, je moet afbetalen. Elke euro (elke moeite die je doet) telt daarbij. Dus ook 3000 euro die je eventueel voor je meubels vangt. Ook dat wat je bespaart op het hebben van een auto. Of een vriezer, een veel te grote koelkast, of what ever zoveel energie gebruikt dat je 3000 euro schuld hebt bij de energiemaatschappij. Zelfs, echt waar, alles wat er in de spaarpot van je kinderen zit zul je in moeten leveren om je schuldeisers gunstig te stemmen.
In ruil voor al die moeite drie jaar lang, kan de rechter je een schone lei geven.
Doe je die moeite niet, dan krijg je die schone lei niet en blijven de schulden staan.
"Ik begrijp onze situatie heel goed en ik begrijp ook heel goed wat de consequenties zijn. Ik weeg alleen af wat voor mijn gezin het beste is."
Je hebt niks af te wegen. Waar je voor moet kiezen staat al vast. Je moet doen wat het beste is voor je schuldeisers. Je gezin komt op de tweede plaats.
Verder maak ik uit je verhaal op dat je man een eigen bedrijf heeft en dat het verlies van klanten het grootste probleem is. Dat is dramatisch, maar wel iets anders dan ziek zijn.
Als je man door ziekte niet meer kan werken, dan moet hij eerst gekeurd worden of dat wel zo is. Het is mogelijk dat hij niet (volledig) wordt afgekeurd en dat hij gewoon werk zal moeten zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

En nog een duit

" Je moet doen wat het beste is voor je schuldeisers. Je gezin komt op de tweede plaats."

En om nog even in die lijn door te gaan: als je tot de WSNP zou worden toegelaten dan krijg je een bewindvoerder, zoals je ongetwijfeld al weet.

Die bewindvoerder is er niet voor jou. Die bewindvoerder is er voor de schuldeisers. Die zal proberen zoveel mogelijk uit je bezittingen te persen om de schuldeisers zoveel mogelijk van hun vordering te geven.

Lieverkoekjes worden zeer nadrukkelijk niet gebakken.

Ga nou naar de gemeente.

Groeten,

Temet

Over je inkomen

"Mijn man kan eigenlijk niet meer werken dus die inkomsten stoppen dadelijk helemaal omdat ook het werk afloopt. Dan vallen we terug op mijn uitkering en die is 900 euro"

Ik zei het al, dat is een bedrag onder de bijstandsnorm voor een gezin. Het is een UWV-uitkering? Dan kan het zijn dat je t.zt. in aanmerking komt voor een uitkering op grond van de toeslagenwet om het inkomen op bijstandsniveau te brengen. Lukt dat niet of niet voldoende (dat kan als je part-time gewerkt hebt, je uitkering mag namelijk niet hoger worden dan je loon destijds geweest is) dan heb je recht op aanvullende bijstand.

Meer info over de toeslagenwet is te vinden op uwv.nl

Groeten,

Temet

Claudia B

Claudia B

02-09-2011 om 11:37

Wsnp

kan afgewezen worden (komt regelmatig voor) als het minnelijke traject niet eerst doorlopen is!
Ga naar de gemeente om die je te laten helpen!

Groetjes,
Claudia

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2011 om 13:41

Toeslag

Ik heb zelf idd ook een toeslag bovenop mijn gedeeltelijke AOW zodat mijn uitkering op het sociaal minimum is. Hier kun je meer lezen over het aanvragen van de Toeslag http://www.uwv.nl/particulieren/brochures/brochures/WW11000947.aspx
En ook hier begrijp ik dus niet waarom die "budgetcoach" je niet daarop heeft gewezen. Maar vooral waarom ze jullie niet direct naar de gemeente heeft doorverwezen voor schuldhulp en meer heeft uitgelegd over hoe, wat en waarom.
Je kan niet meteen in de WSNP tenzij je faillisement aanvraagt. En dan nog blijft het minnelijk traject veruit de voorkeur hebben als alle schuldeisers willen meewerken.
Nog een tip: vraag budgetbeheer aan. Uit je verhaal maak ik op dat jullie (waarschijnlijk doordat jullie niet gewend zijn om van een laag inkomen te leven en/of vanwege andere redenen) moeite hebben met financieel overzicht en beheer. Budgetbeheer neemt een hoop rompslomp uit handen, zeker in de WSNP.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2011 om 14:00

Smiley

Mja maar je had natuurlijk ook zelf al eerder naar de gemeente kunnen gaan want het lijkt mij dat ook zonder die budgetcoach voor jullie duidelijk was dat jullie schuldsanering zouden moeten aanvragen. En de gemeente doet niet aan vakantie.
Laat niet alles van anderen afhangen en onderneem zelf tijdig actie. Dat is iets wat ik oa heb geleerd van dat hele schuldsaneringstraject. Informeer jezelf, word lid van dat WSNP forum, vraag overal een eind rond en doe wat je moet doen. Dat is zwaar en lastig, zeker in geval van ziekte, overspannenheid en stress. Maar je doet wat je moet doen, zeker als er kinderen bij betrokken zijn.
Ik begrijp dat je man een eigen onderneming had en door omstandigheden ziek is geworden? Is hij medisch gekeurd? Zo niet, regel dat dan. Zo voorkom je dat je later evt problemen krijgt met de arbeids- en sollicitatieplicht. Hetzelfde geldt voor jou.
Het principe van welk schuldsaneringstraject dan ook is het vergaren van meer inkomsten zodat je meer schulden kan aflossen. Die regel is heel streng en daar is het bij mij bijna op misgelopen.
Ik hoop dat je ondertussen al contact heb gehad met de gemeente. Ik leef echt met jullie mee hoor!

Huh

Huh

02-09-2011 om 16:01

Dus alles opgemaakt?

Blijkbaar had je man geen arbeidsongeschiktheidsverzekering...
Brutale vraag misschien, maar waarom sluit je wel een hypotheek af van 320K op een huis wat veel minder waard is en geen ao-verzekering?

De belastingschuld is waarschijnlijk belasting over inkomsten van eerdere jaren. Ofwel, jullie hebben niets gereserveerd in de 'goede tijd'. Zo'n schuld is de Belastingdienst echt niet makkelijk mee.

Is er misschien nog een pensioenpot?

Het klinkt alsof jullie altijd alles opgemaakt hebben, zonder rekening te houden met mogelijke tegenslagen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.