Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vergelijking door manager


Index224

Index224

29-01-2023 om 13:15 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 29-01-2023 om 13:01:

[..]

Je bedoeld dus eigenlijk dat zij overgekwalificeerd is voor deze functie.

Dat weet ik niet zo goed. We werken niet direct samen, bij projecten wordt altijd 1 van ons aangehaakt. We werken dus allebei aan verschillende projecten en werken eigenlijk niet direct samen. Ik heb niet echt zicht in de kwaliteit die zij oplevert (het eindresultaat). Ik heb haar wel ingewerkt en kijk soms wel met haar mee wat zij gedaan heeft. Daarbij heb ik helemaal niet het idee dat het eindproduct veeel beter is dan dat van mij. We sparren wel redelijk vaak samen en zitten qua niveau best wel gelijk volgens mij. Ik vermoed dat zij, mede door haar ervaring en zelfstandigheid, wat meer de leiding pakt en zich ook bemoeit met andere schakels binnen het project. Dat is niet per se onze functie (we zijn geen projectmanagers, maar die hebben we wel bij elk project) maar ik heb het gevoel dat ze haar manier wel prettig vinden. Het is ook haar karakter om wat aanweziger te zijn en overal wat van te vinden.

En Ik zou dat ook best willen leren, maar omdat de 1,5 jaar ook zo'n beetje mijn enige werkervaring is in dit vakgebied vind ik dat nog wat lastiger. Het is voor haar, door haar ervaring en doordat ze in haar vorige functie alles zelfstandig deed, veel makkelijk en natuurlijker om dat te doen. 

Lastig hoor. Ze heeft veel meer ervaring dus jij zou niet met haar vergeleken mogen worden qua prestaties en overzicht over het gehele proces. Ik snap wel dat je leidinggevende blij met haar is. Zeker als ze overgekwalificeerd is, dan zit het bedrijf voor een dubbeltje op de eerste rang.

Index224

Index224

29-01-2023 om 16:09 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 29-01-2023 om 14:19:

Lastig hoor. Ze heeft veel meer ervaring dus jij zou niet met haar vergeleken mogen worden qua prestaties en overzicht over het gehele proces. Ik snap wel dat je leidinggevende blij met haar is. Zeker als ze overgekwalificeerd is, dan zit het bedrijf voor een dubbeltje op de eerste rang.

Zij verdient ook wel meer dan ik. Daar ben ik overigens helemaal oké mee. Ze heeft meer ervaring en het is maar net hoe je onderhandeld. Ik weet niet precies hoeveel ze verdient, maar ik weet wel dat het bedrijf het in eerste instantie te hoog vond en niet akkoord wilde gaan. Later toch akkoord gegaan met dat bedrag. Met mijn aanbod 1,5 jaar geleden gingen ze gelijk akkoord. Ook heeft zij in haar contract dat ze na een jaar vast contract krijgt. En ik begin nu aan mijn zoveelste tijdelijke contract. Ach ja, ik wil dat ook niet te veel vergelijken met elkaar. Zoals ik al zei, ervaring, onderhandelen, etc. Ik heb nog geen salarisverhoging gehad sinds ik hier werk (geen cao) en wilde eigenlijk over mijn salaris onderhandelen. Maar ik ben bang dat ik niet meer sterk sta. 

Dat zijn allemaal wel vervelende dingen. Die achterstand krijg je dan niet meer weg zolang je daar werkt. Ook met dat contract vind ik het echt niet fatsoenlijk om jou steeds tijdelijke contracten te geven. Na 1,5 jaar mag dat wel een keer klaar zijn, toch?
Bij ons worden ook wel eens mensen direct vast aangenomen en in de hoogste trede. We hebben een CAO dus die mensen krijgen er dan ook gelijk geen salaris meer bij, behalve de CAO-verhoging. Soms pakt dat minder goed uit, als iemand toch minder goed blijkt te zijn dan in eerste instantie gedacht. En dan zit je er wel aan vast.

Index224

Index224

30-01-2023 om 13:26 Topicstarter

Ik heb net kort met mijn manager gesproken hierover en dit geuit. Hij gaf aan dat het logisch is dat ik met collega wordt vergeleken omdat we dezelfde functie hebben. Ik weet nog niet goed wat ik hiermee ga doen, het levert mij veel stress op. Ik laat het even bezinken. 

Als jullie dezelfde functie hebben, dan hoort daar ook een zelfde salaris bij. Dat zou ik toch eens aankaarten.

Jippox schreef op 30-01-2023 om 13:28:

Als jullie dezelfde functie hebben, dan hoort daar ook een zelfde salaris bij. Dat zou ik toch eens aankaarten.

Dat was mijn eerste gedachte!

Index224

Index224

30-01-2023 om 13:40 Topicstarter

Zij heeft meer ervaring, etc, dus ik ben er oké mee dat zij dan meer verdient. Alleen het vergelijken maakt mij gestresst. Wat iemand anders hier zei, zolang ik hier werk zal collega die 'voorsprong' hebben en zal ik hier tegenaan blijven lopen. 

Als jij langs dezelfde lat ligt en er dus hetzelfde van je verwacht wordt, zou je hetzelfde moeten verdienen.

Verdien je minder, o a. door je kortere ervaring, dan hoort de lat ook lager te liggen.

IMI-x2 schreef op 30-01-2023 om 13:45:

Als jij langs dezelfde lat ligt en er dus hetzelfde van je verwacht wordt, zou je hetzelfde moeten verdienen.

Verdien je minder, o a. door je kortere ervaring, dan hoort de lat ook lager te liggen.

Precies!

Dus als je zelf tegen je manager zegt dat als jullie hetzelfde werk doen en dus hetzelfde moeten verdienen, zal hij zeggen "Nee, maar zij heeft meer ervaring".
En dan kan jij zeggen: "Oke, ja, dat klopt, dat is niet onlogisch. Maar dan kan je ook niet van mij verlangen dat ik hetzelfde doe en kan als zij, dat je mij langs dezelfde meetlat legt als je haar legt."

En dan gaan zijn ogen hopelijk open.

Daarnaast zou ik als ik jou was zeggen dat je eerdere gesprekken/beoordeling heel positief was vanwege je persoonlijke ontwikkeling en dat je nu door toegenomen ervaring het nog beter doet dan toen. Dus dat het vreemd is dat het nu opeens lijkt alsof het niet goed genoeg zou zijn omdat er een meer ervaren persoon bijgekomen is. En dan is vragen of hij daarop wil reageren, dus puur op jouw eigen ontwikkeling, los van je meer ervaren collega.

" En ik begin nu aan mijn zoveelste tijdelijke contract"

Als dat zoveelste het vierde of meer is, dan heb je inmiddels een vast contract. Zie hier de uitleg over de ketenregeling: 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract

Afwijking bij cao is mogelijk, maar bij jou is er geen cao, zo begrijp ik. 

Kijk, ze hebben gewoon qua functie-criteria (en de relatie met salaris) niet zo goed nagedacht. Ze vonden jou goed passen (maar niet goed genoeg voor een vast contract óf in de tijd dat jij begon waren de zaken misschien te onzeker voor vaste contracten), maar ik krijg de indruk dat er geen handig lijstje met competenties e.d. ligt. 
En als ze nu iemand hebben gevonden/spontaan gekregen die 'beter' is dan moeten ze dus voor jullie beiden een goede functieomschrijving maken inclusief een inschaling. En ze moeten onderscheid maken tussen competenties en vaardigheden en welke invloed die hebben op hoogte van het salaris.
Dan kunnen jullie samen ook 'beter worden' in de functie, allebei op de gebieden waar je wat te leren hebt. Want ik weet zeker dat jij bepaalde zaken beter kunt dan zij, net zoals andersom, en je wilt graag van die onzekerheid af dat het om jou persoonlijk gaat. 
Het bedrijf wil toch gewoon twee tevreden medewerkers die ieder beter willen worden in hun functie en ook samen een goed duo vormen?

gr Angela

Oog

Oog

30-01-2023 om 17:41

Hmmm TO. Je hebt natuurlijk alle gelijk van de wereld, laat ik dat voorop stellen. Maar ik heb soortelijke ervaringen al meerdere keren gezien bij collega’s en de harde realiteit is toch dat jij waarschijnlijk aan het kortste eind gaat trekken. 

Het bedrijf is zelf waarschijnlijk ook compleet overdonderd door het onverwachte succes van deze collega en nu ligt de lat opeens daar. Terwijl die zonder haar daar niet had gelegen. 
Het is echt super vervelend, maar je manager is zo onder de indruk dat hij jou alleen nog maar kan zien als ‘die andere’.

Lieve TO, ik vind het vervelend voor je dat ik het zo zeg, maar ik ben toch bang dat het zo is. Als ze eenmaal een goeie hebben, is er voor de rest geen ruimte meer om ergens naartoe te groeien, te ontwikkelen etc. Nee, die lat ligt daar. 
Dit is echt funest voor je werkplezier en zelfvertrouwen. Ik raad je aan om eens voorzichtig om je heen te gaan kijken. Niet in het belang van het bedrijf, maar vooral voor je zelfbehoud. 

Index224

Index224

31-01-2023 om 08:50 Topicstarter

Temet schreef op 30-01-2023 om 15:21:

" En ik begin nu aan mijn zoveelste tijdelijke contract"

Als dat zoveelste het vierde of meer is, dan heb je inmiddels een vast contract. Zie hier de uitleg over de ketenregeling:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract

Afwijking bij cao is mogelijk, maar bij jou is er geen cao, zo begrijp ik.

Het is mijn derde contract. Dus nog wel volgens de regels. 

Index224

Index224

31-01-2023 om 08:51 Topicstarter

Angela1967 schreef op 30-01-2023 om 15:31:

Kijk, ze hebben gewoon qua functie-criteria (en de relatie met salaris) niet zo goed nagedacht. Ze vonden jou goed passen (maar niet goed genoeg voor een vast contract óf in de tijd dat jij begon waren de zaken misschien te onzeker voor vaste contracten), maar ik krijg de indruk dat er geen handig lijstje met competenties e.d. ligt.
En als ze nu iemand hebben gevonden/spontaan gekregen die 'beter' is dan moeten ze dus voor jullie beiden een goede functieomschrijving maken inclusief een inschaling. En ze moeten onderscheid maken tussen competenties en vaardigheden en welke invloed die hebben op hoogte van het salaris.
Dan kunnen jullie samen ook 'beter worden' in de functie, allebei op de gebieden waar je wat te leren hebt. Want ik weet zeker dat jij bepaalde zaken beter kunt dan zij, net zoals andersom, en je wilt graag van die onzekerheid af dat het om jou persoonlijk gaat.
Het bedrijf wil toch gewoon twee tevreden medewerkers die ieder beter willen worden in hun functie en ook samen een goed duo vormen?

gr Angela

We hebben inderdaad een lijstje met competentie en vaardigheden. Daar worden we op beoordeeld. Mijn beoordeling is negatief beïnvloed door de vergelijking. Mijn beoordeling van vorig jaar is zelfs beter dan die van dit jaar terwijl ik mijn werk juist beter doe. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.