Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vergelijking door manager


ArianneH schreef op 07-02-2023 om 21:02:

[..]

Philou, kijk uit met je reactie.
Er zijn wel degelijk mensen die gewoon gehouden worden aan een non-concurrentiebeding. Je tekent er immers voor. Dus ga er niet vanuit dat een werkgever er geen aanspraak op kan maken. Dat is volgens mij niet waar.
Ik weet trouwens niet of tegenwoordig een non-concurrentiebeding nog mag. Dan zou je bepaalde werkzaamheden niet meer mogen uitvoeren. Dat kan de bedoeling niet meer zijn.
Volgens mij is nog wel toegestaan een relatiebeding op te leggen, waarbij je niet voor bepaalde relaties mag werken.
Let ook op de termijn, of kijk eens of je daar iets over kunt vinden. 6 maanden of 1 jaar is volgens mij de maximale termijn.
Lees dus de bepaling echt kritisch door of die redelijk is. Of je nog wel ergens anders in deze functie of met deze werkzaamheden kunt werken.

Jawel maar een concurrentiebeding wordt vaak snel en makkelijk in een contract gezet. Vraag om advies via je eigen kanalen en niet via je werkgever want daarmee maak je slapende honden wakker. Als je weggaat bij dit bedrijf, ben je niet verplicht te vertellen waar je erna gaat werken. Er zijn genoeg voorbeelden waar het concurrentiebeding er door de rechter uitgegooid werd. Dat je het ondertekend hebt, betekent niet meteen dat je je er ook aan moet houden. Een rechter kijkt ook of het wel billijk is naar werknemer. 

" Er zijn wel degelijk mensen die gewoon gehouden worden aan een non-concurrentiebeding. Je tekent er immers voor. Dus ga er niet vanuit dat een werkgever er geen aanspraak op kan maken. Dat is volgens mij niet waar."

Helemaal mee eens. Zoek de juridische situatie rond een concurrentiebeding helemaal uit voordat je ergens anders begint, want als je hebt misgegokt kan dat heel vervelend uitpakken. 
Je kan ook bij uitdiensttreding afspreken met je werkgever dat die je niet aan je concurrentiebeding houdt, dan is het ook allemaal in orde, maar erop gokken dat het wel zal loslopen is iha geen goed idee. 

Op de website van de Rijksoverheid: Wat is een concurrentiebeding?

Een concurrentiebeding bevat een verbod voor de werknemer om na het einde van zijn contract soortgelijke werkzaamheden uit te oefenen bij een ander bedrijf of als ondernemer.

Het is niet mogelijk om in een tijdelijk contract een concurrentiebeding op te nemen. Op deze regel is 1 uitzondering. Kan de werkgever aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen? Dan mag er een concurrentiebeding in het contract staan. Een motivatie in het contract moet duidelijk maken waarom sprake is van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Zonder deze motivering is het beding niet geldig.

Dat vetgedrukte in de tekst lijkt me bij TO niet van toepassing. Wat ik opmaak uit haar tekst is dat ze een uitvoerende functie heeft, niet hoog in de hiërarchie van het bedrijf, en dat ze weer een kort contract heeft. Ik zie die zwaarwegende dienstbelangen niet bij iemand die op de administratie werkt (ik zeg maar wat, ik weet niet wat je doet). Dat ligt natuurlijk anders voor een directeur die niet altijd zomaar naar de concurrent kan overstappen. 

Of een werkgever zet een concurrentiebeding in je contract omdat er een opleiding voor je is betaald. Ik betaalde opleidingen altijd zelf zodat een concurrentiebeding achterwege bleef. 
Het concurrentiebeding moest voorkomen dat ik in een straal van, zeg 10 km., voor een concurrent ging werken of als zelfstandige. Ik had een vast contract. 

Index224

Index224

08-02-2023 om 09:55 Topicstarter

Ik denk dat concurrentiebeding niet in mijn contract hoort. Er is ook geen opleiding betaald door werkgever. Ik heb dit bij HR neergelegd, zij gaat het uitzoeken. 

Bijtje82

Bijtje82

08-02-2023 om 10:37

Ik weet niet wat jouw functie is, maar voor zover ik weet is concurrentiebeding voornamelijk van toepassing in functies waarin veel vertrouwelijke en financiële inzichtelijk is. 

Weet van een collega bij mijn vorige werkgever dat hij overstapte naar de grootste concurrent die we hadden. Daar is toen echt een hoop gedoe over geweest, tot rechtzaken aan toe. 
Maar hij had een functie met vaste klanten, inzage in inkoopprijzen en leveranciers. 
Voor mijn functie zou het minder uitmaken omdat ik de logistieke afhandeling deed.

Index224 schreef op 08-02-2023 om 09:55:

Ik denk dat concurrentiebeding niet in mijn contract hoort. Er is ook geen opleiding betaald door werkgever. Ik heb dit bij HR neergelegd, zij gaat het uitzoeken.

Dit zou voor mij als werkgever een teken zijn dat je naar een andere baan zoekt. Zeker gezien het functioneringsgesprek. Je had dit ook kunnen vragen aan het juridisch loket, bijvoorbeeld. Wees je daar van bewust en maak werk van om je heen kijken. 

Philou schreef op 08-02-2023 om 13:33:

[..]

Dit zou voor mij als werkgever een teken zijn dat je naar een andere baan zoekt. Zeker gezien het functioneringsgesprek. Je had dit ook kunnen vragen aan het juridisch loket, bijvoorbeeld. Wees je daar van bewust en maak werk van om je heen kijken.

Ja, met een vast contract was dit misschien een goede actie geweest, maar nu je een tijdelijk contract hebt zou ik met dit soort dingen wel oppassen. Aan de andere kant: Werknemers, vooral goede, liggen op dit moment niet voor het oprapen. 

Elpisto schreef op 08-02-2023 om 13:42:

[..]

Ja, met een vast contract was dit misschien een goede actie geweest, maar nu je een tijdelijk contract hebt zou ik met dit soort dingen wel oppassen. Aan de andere kant: Werknemers, vooral goede, liggen op dit moment niet voor het oprapen.

Ook met een vast contract vind ik het tricky. Bovendien vraag je de slager zijn eigen vlees te keuren. Je kan het beter vragen aan een onafhankelijke partij.

Gelukkig is er krapte op de arbeidsmarkt zoals je zegt maar wantrouwen op de werkvloer ligt nu wel op de loer. 

Wat nu als ze je toch een ander contract aanbieden, meer uren, beter loon, zou dat voor To voldoende zijn om haar vertrouwen te herstellen? Ik denk dat dat schip al vertrokken is. 

Philou schreef op 08-02-2023 om 13:47:

[..]

Ook met een vast contract vind ik het tricky. Bovendien vraag je de slager zijn eigen vlees te keuren. Je kan het beter vragen aan een onafhankelijke partij.

Gelukkig is er krapte op de arbeidsmarkt zoals je zegt maar wantrouwen op de werkvloer ligt nu wel op de loer.

Wat nu als ze je toch een ander contract aanbieden, meer uren, beter loon, zou dat voor To voldoende zijn om haar vertrouwen te herstellen? Ik denk dat dat schip al vertrokken is.

Ja en nee. Ik ben altijd een voorstander van het vooral uitspreken van wat je dwars zit. Ik denk, als ik TO zou zijn, dat ik het zeker zou aankaarten bij de desbetreffende leidinggevende. En op basis van de reactie van die leidinggevende zou ik mijn keuze maken. 


Ik zou niet direct over geschaad vertrouwen willen praten, maar eerder willen weten of het bewust is wat deze leidinggevende gedaan heeft. Is het antwoord daar ja op, dan zou ik stappen nemen. Of extra geld of een vast contract dan genoeg gemoedsrust voor TO is, dat is lastig. Maar er mee blijven lopen is ook niemand mee gebaad.


Ik heb op ons kantoor bij tijd en wijle de verantwoordelijkheid van een eigen onderneming, maar er niet de beloning naar. Dus heb ik dat aangekaart: Of ik wil van die verantwoordelijkheid af, of je gaat me er naar betalen. Vervolgens was dat helemaal geen enkel probleem, het was de werkgever niet echt zo opgevallen. Ik ben daarom gewoon echt voorstander van alles bespreekbaar maken/houden.

Elpisto schreef op 08-02-2023 om 15:33:

[..]

Ja en nee. Ik ben altijd een voorstander van het vooral uitspreken van wat je dwars zit. Ik denk, als ik TO zou zijn, dat ik het zeker zou aankaarten bij de desbetreffende leidinggevende. En op basis van de reactie van die leidinggevende zou ik mijn keuze maken.


Ik zou niet direct over geschaad vertrouwen willen praten, maar eerder willen weten of het bewust is wat deze leidinggevende gedaan heeft. Is het antwoord daar ja op, dan zou ik stappen nemen. Of extra geld of een vast contract dan genoeg gemoedsrust voor TO is, dat is lastig. Maar er mee blijven lopen is ook niemand mee gebaad.


Ik heb op ons kantoor bij tijd en wijle de verantwoordelijkheid van een eigen onderneming, maar er niet de beloning naar. Dus heb ik dat aangekaart: Of ik wil van die verantwoordelijkheid af, of je gaat me er naar betalen. Vervolgens was dat helemaal geen enkel probleem, het was de werkgever niet echt zo opgevallen. Ik ben daarom gewoon echt voorstander van alles bespreekbaar maken/houden.

Ik snap wat je bedoelt en als je het op die manier insteekt, voelt het al minder persoonlijk en sta je meer open voor het antwoord. Niettemin, voor mij zou de domper overheersen: ze zien me niet, ook niet als ik ze er op wijs.. wat kan ik hier eigenlijk nog halen. 

Philou schreef op 08-02-2023 om 15:42:

[..]

Ik snap wat je bedoelt en als je het op die manier insteekt, voelt het al minder persoonlijk en sta je meer open voor het antwoord. Niettemin, voor mij zou de domper overheersen: ze zien me niet, ook niet als ik ze er op wijs.. wat kan ik hier eigenlijk nog halen.

Eens, maar uit haar verhaal kan ik nog niet echt opmaken dat ze haar niet zien of haar niet waarderen, enkel dat ze in een functioneringsgesprek vergeleken is met haar collega. Het is wellicht niet helemaal fair ( Verdient pak meer en heeft meer ervaring) maar niet iets wat niet veel vaker gebeurd. In dat opzicht zou ik het daarom uitspreken: Voor hetzelfde geld is die leidinggevende zich van geen kwaad bewust en schrikt die zich een hoedje als die erachter komt hoe TO zich er bij voelt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.