Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vergelijking door manager


Index224

Index224

31-01-2023 om 08:52 Topicstarter

Oog schreef op 30-01-2023 om 17:41:

Hmmm TO. Je hebt natuurlijk alle gelijk van de wereld, laat ik dat voorop stellen. Maar ik heb soortelijke ervaringen al meerdere keren gezien bij collega’s en de harde realiteit is toch dat jij waarschijnlijk aan het kortste eind gaat trekken.

Het bedrijf is zelf waarschijnlijk ook compleet overdonderd door het onverwachte succes van deze collega en nu ligt de lat opeens daar. Terwijl die zonder haar daar niet had gelegen.
Het is echt super vervelend, maar je manager is zo onder de indruk dat hij jou alleen nog maar kan zien als ‘die andere’.

Lieve TO, ik vind het vervelend voor je dat ik het zo zeg, maar ik ben toch bang dat het zo is. Als ze eenmaal een goeie hebben, is er voor de rest geen ruimte meer om ergens naartoe te groeien, te ontwikkelen etc. Nee, die lat ligt daar.
Dit is echt funest voor je werkplezier en zelfvertrouwen. Ik raad je aan om eens voorzichtig om je heen te gaan kijken. Niet in het belang van het bedrijf, maar vooral voor je zelfbehoud.

Dank je. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik weet niet goed wat ik anders moet doen. Ik merk inderdaad dat ik er een deuk van opgelopen heb en erg onzeker ben geworden over mijn prestaties. 

Index224 schreef op 31-01-2023 om 08:51:

[..]

We hebben inderdaad een lijstje met competentie en vaardigheden. Daar worden we op beoordeeld. Mijn beoordeling is negatief beïnvloed door de vergelijking. Mijn beoordeling van vorig jaar is zelfs beter dan die van dit jaar terwijl ik mijn werk juist beter doe.

Vergelijken met een norm die jij vooraf kent oke, maar vergelijken met wie op dat moment je collega is ,  dat is  natuurlijk niet de bedoeling. Ik zou een voorzet doen voor een herziene beoordeling en expliciet verbeterpunten voorleggen plus een vergelijking met norm en/of vorig jaar. En afspraken maken hoe je komend jaar gaat werken en wat de normen zijn . 

Gr Angela 

Index224 schreef op 31-01-2023 om 08:52:

[..]

Dank je. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik weet niet goed wat ik anders moet doen. Ik merk inderdaad dat ik er een deuk van opgelopen heb en erg onzeker ben geworden over mijn prestaties.

Ik denk dat je je daar helemaal niet bij neer hoeft te leggen. Ik denk dat je manager de plank gewoon een beetje mis slaat. Het is zowiezo al lastig om personeelsleden met elkaar te vergelijken, omdat niet iedereen dezelfde werkmethodes hanteert. 

Ik vond wat eerder geopperd werd wel een sterke: Die collega wordt dus ook beter betaald. Dan moet die manager gewoon lekker z'n mond houden.

Of je vraagt de manager wanneer de functie gewijzigd is. Want blijkbaar is project management ineens onderdeel van het werk, hoort er een vast contract én een veel hoger salaris bij. Met daarna de vraag hoe je manager je gaat helpen om die andere competenties te leren. 

Zelf zou ik ook een opmerking onder je beoordeling schrijven. Noem wat goed is gegaan, waar jouw kwaliteiten liggen, en benoem de norm die jij stelt. Doet je manager daar lastig over dan kun je haar gerust vertellen dat beoordelen aan de hand van de prestaties van een ander iets is wat gebruikelijk is op de kleuterschool en in de sport, maar in organisaties beoordeel je op resultaten, doelstellingen en competenties uit het functie profiel. 

En hoe rottig ook, poets je cv  op. Dit gaat lastig worden en je klinkt alsof je eigenlijk er nu al door lamgeslagen bent. Dat helpt niet om je verder te ontwikkelen. 

Index224

Index224

03-02-2023 om 16:42 Topicstarter

We zijn een paar dagen verder en ik merk dat ik nog niets ben opgeschoten hier. Heb overigens wel erg veel aan jullie tips! Het blijft maar in m'n hoofd zitten en merk dat ik veel onzekerder/gestresster ben op het werk. Ik denk dat ik na het weekend opnieuw een gesprek moet aanvragen. 

Vervelende situatie. Niet leuk.

Mijn advies is in elk geval op je beoordelingsformulier te noteren dat je functioneren vooruit gegaan is ten opzichte van vorige beoordeling en daarnaast een aantal positieve zaken vermelden. Ik zou het nNiet tekenen voor akkoord als je het onterecht vindt en het er dus niet mee eens bent.

Heb je een beoordeling 'matig' of 'onvoldoende' gekregen? Want als je beoordeling ondanks de vergelijking 'voldoende' is, dan lijkt het me ook al wat minder zorgwekkend, hoewel wel heel vervelend en onterecht.

En heb je nou competenties in je functieomschrijving?
Zo ja, voldoe je daaraan? Dan heb je toch argumenten om jouw functioneren naast de meetlat van *die* competenties te leggen en dat ook uit te leggen aan je baas: *dat* is de meetlat, niet een collega met veel meer ervaring.

Hebben jullie een personeelsafdeling? Misschien kan je voor je gesprek ook even met iemand van die afdeling spreken of evt. na het gesprek als dat, met alle argumenten die we jou aangereikt hebben, toch op niets uitloopt.

Ik zou het gesprek wel goed voorbereiden, met vooral zakelijke argumenten, feiten en voorbeelden. En stel ook vragen. Hoe het kan dat hij zo negatief is, terwijl je je goed ontwikkelt en het beter doet dan bij vorige beoordeling, toen hij zo positief over je ontwikkeling was.

Index224

Index224

07-02-2023 om 10:35 Topicstarter

Arianne ik heb competenties in mijn functieomschrijving en daar voldoe ik aan, maar wordt nu idd vergeleken met collega.
We hebben een personeelsafdeling die bestaat uit 1 persoon die ook pas net een paar maanden is begonnen en nog niet veel ervaring heeft. Maar ik kan het bij haar voorleggen.

Ik heb nieuw halfjaar contract gekregen met daarin een concurrentiebeding. Ik heb uitgezocht en gevonden dat dit alleen mag bij contracten van onbepaalde tijd. Ik heb dit contract nog niet getekend dus hiermee ben ik wel naar personeelszaken gegaan. Zij gaat het uitzoeken want zij wist niet precies hoe dit zit.

Index224

Index224

07-02-2023 om 10:36 Topicstarter

Toen ik een jaar in dienst was kreeg ik een kaartje van mijn teamleider waarin hij zei dat ik me heel mooi heb ontwikkeld het afgelopen jaar. Zou het zin hebben om daar nog naar terug te verwijzen (ik heb het kaartje nog), of moet ik daar niet teveel waarde aan hechten? 

Index224 schreef op 07-02-2023 om 10:36:

Toen ik een jaar in dienst was kreeg ik een kaartje van mijn teamleider waarin hij zei dat ik me heel mooi heb ontwikkeld het afgelopen jaar. Zou het zin hebben om daar nog naar terug te verwijzen (ik heb het kaartje nog), of moet ik daar niet teveel waarde aan hechten?


Het maakt je niet sterker door hier zo aan vast te houden. Wat wel helpt is de vraag benoemen; wanneer is de functie gewijzigd naar een plek met een vaste aanstelling en andere competenties. Plus vragen waarom je geen vaste aanstelling krijgt, terwijl dat blijkbaar wel kan. 

Want het lijkt erop dat met de nieuwe collega ook een nieuwe werkwijze of taakverantwoordelijkheid kwam. Dat de nieuwe werkwijze ook een prettigere manier blijkt te zijn. Beter wordt dat dan formeel gemaakt, zodat je weet waar je op beoordeeld wordt. Het is dan ook duidelijk waarom je nu wat minder scoort; de eisen zijn hoger. Beetje stom ook, dat ze pas achteraf melden dat de eisen veranderd zijn, maar dat is blijkbaar hoe het daar werkt. 

Maar eerlijk; In plaats van allerlei mensen aan woorden uit het verleden te gaan houden besteed je beter de energie aan jezelf. Ontwikkel je, verbeter jezelf, zonder zo zwaar te hangen aan die vergelijking. Maar beter nog; Poets je cv op, zoek een nieuwe plek en laat zien wat jij in huis hebt. Want of je het hier gaat lukken om een succes te worden vraag ik me erg af. 

Index224

Index224

07-02-2023 om 11:38 Topicstarter

Dank Biebel. Je hebt gelijk denk ik. Ik ben pasgeleden een cursus gaan volgen op eigen initiatief. Dat waarderen ze wel heel erg. Ik moet me inderdaad bezighouden met mijn eigen ontwikkelen.

Dan kom ik trouwens ook tot het volgende: ik heb laatst aangevraagd om een halve dag extra in de week te gaan werken. Ik denk dat ik dan nog wat beter controle kan houden over projecten, kan samenwerken met collega's, etc. Ik hoorde gister dat dit is afgewezen. Als het nodig is vanwege hoge werkdruk mag ik wel extra werken in die week maar ze willen mijn uren niet ophogen. Ze willen eerst kijken hoe ik het komende half jaar doe en evt over een half jaar dan een 36 uur contract. 

Ben even gaan verdiepen. Lees net dat werkgever een zwaarwegende reden moet hebben om zo'n verzoek af te wijzen. En als het dan is afgewezen, dat ik minimaal een jaar moet wachten voor ik dat verzoek weer kan indienen. Dit gaat dus niet zoals het hoort.. ? 

Index224 schreef op 07-02-2023 om 11:38:

Dank Biebel. Je hebt gelijk denk ik. Ik ben pasgeleden een cursus gaan volgen op eigen initiatief. Dat waarderen ze wel heel erg. Ik moet me inderdaad bezighouden met mijn eigen ontwikkelen.

Dan kom ik trouwens ook tot het volgende: ik heb laatst aangevraagd om een halve dag extra in de week te gaan werken. Ik denk dat ik dan nog wat beter controle kan houden over projecten, kan samenwerken met collega's, etc. Ik hoorde gister dat dit is afgewezen. Als het nodig is vanwege hoge werkdruk mag ik wel extra werken in die week maar ze willen mijn uren niet ophogen. Ze willen eerst kijken hoe ik het komende half jaar doe en evt over een half jaar dan een 36 uur contract.

Ben even gaan verdiepen. Lees net dat werkgever een zwaarwegende reden moet hebben om zo'n verzoek af te wijzen. En als het dan is afgewezen, dat ik minimaal een jaar moet wachten voor ik dat verzoek weer kan indienen. Dit gaat dus niet zoals het hoort.. ?

Dit geld volgens mij niet altijd, want als je gedurende een bepaalde periode ( Ik meende 3 maand, maar het is al een hele tijd geleden dat ik arbeidsrecht gehad heb) de uren structureel draait, kun je ze opeisen.

Voor je situatie m.b.t. de "meetlat": Ik zou gewoon eerlijk aangeven bij je leidinggevende dat je moeite hebt met hoe dit gesprek gelopen is. Immers is er altijd onderscheid in functioneren van mensen. Dat is inherent aan het feit dat we allemaal individuele personenen zijn met hun eigen unieke manier van werken. Dat je klaarblijkelijk volgens hun maatstaf meer dan prima functioneerde en er nu iemand is die NOG beter functioneert, kan niet maatgevend zijn. Zeker niet als ook nog blijkt dat diegene 1. veel meer verdient en 2. een vast contract hebt. Dat zou ook mijn directe reactie geweest zijn: Fijn dat je me langs x collega vergelijkt, ik wil best open staan om mezelf ook op dat werkniveau te bevinden, dan graag ook een vast contract en de daarbij behorende beloning.

Je ziet het, afgezien van jouw situatie, heel veel gebeuren dat werkgevers gigantisch ver willen gaan voor het personeel wat ze nu moeten aantrekken ( Want moeilijke markt) en daarin hun eigen personeel "vergeten".


Oog

Oog

07-02-2023 om 17:22

Index, ik zei het al eerder en Biebel zegt het ook: dit gaat hem niet worden. Je kunt er nu vanalles bij gaan halen, van kaartjes tot bepalingen over wat er wel en niet kan qua uren, maar feit is: ze zijn niet blij met je. 
En de weg van dingen zwart op wit willen, juridische onderbouwingen etc, gaat dit alleen maar versterken, hoezeer je ook gelijk hebt. Echt, je jaagt ze alleen maar verder in het harnas.

 Ik vind het echt rot voor je, maar ik ben bang dat een subtielere manier niet aanslaat. Voor je eigen bestwil: poets je cv op en kijk om je heen. Hoe langer je bij dit bedrijf blijft, hoe negatiever de ervaring. Zowel voor jou als voor hen.

Index224 schreef op 07-02-2023 om 10:35:

Arianne ik heb competenties in mijn functieomschrijving en daar voldoe ik aan, maar wordt nu idd vergeleken met collega.
We hebben een personeelsafdeling die bestaat uit 1 persoon die ook pas net een paar maanden is begonnen en nog niet veel ervaring heeft. Maar ik kan het bij haar voorleggen.

Ik heb nieuw halfjaar contract gekregen met daarin een concurrentiebeding. Ik heb uitgezocht en gevonden dat dit alleen mag bij contracten van onbepaalde tijd. Ik heb dit contract nog niet getekend dus hiermee ben ik wel naar personeelszaken gegaan. Zij gaat het uitzoeken want zij wist niet precies hoe dit zit.

Zo’n concurrentiebeding stelt niet altijd veel voor. Het wordt een afweging tussen belang bedrijf en belang werknemer. Een werknemer kan natuurlijk niet verplicht worden opeens een ander vak of een baan in een heel ander gebied te zoeken. Bovendien ken ik ook ex collega’s met zo’n beding die met rust zijn gelaten nadat bekend werd dat ze bij de grote concurrent zijn gaan werken. 

Maak er geen slapende honden mee wakker.

Philou schreef op 07-02-2023 om 17:35:

[..]

Zo’n concurrentiebeding stelt niet altijd veel voor. Het wordt een afweging tussen belang bedrijf en belang werknemer. Een werknemer kan natuurlijk niet verplicht worden opeens een ander vak of een baan in een heel ander gebied te zoeken. Bovendien ken ik ook ex collega’s met zo’n beding die met rust zijn gelaten nadat bekend werd dat ze bij de grote concurrent zijn gaan werken.

Maak er geen slapende honden mee wakker.

Philou, kijk uit met je reactie.
Er zijn wel degelijk mensen die gewoon gehouden worden aan een non-concurrentiebeding. Je tekent er immers voor. Dus ga er niet vanuit dat een werkgever er geen aanspraak op kan maken. Dat is volgens mij niet waar.
Ik weet trouwens niet of tegenwoordig een non-concurrentiebeding nog mag. Dan zou je bepaalde werkzaamheden niet meer mogen uitvoeren. Dat kan de bedoeling niet meer zijn.
Volgens mij is nog wel toegestaan een relatiebeding op te leggen, waarbij je niet voor bepaalde relaties mag werken.
Let ook op de termijn, of kijk eens of je daar iets over kunt vinden. 6 maanden of 1 jaar is volgens mij de maximale termijn. 
Lees dus de bepaling echt kritisch door of die redelijk is. Of je nog wel ergens anders in deze functie of met deze werkzaamheden kunt werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.