Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vergelijking door manager

Ik werk ruim 1,5 jaar met plezier bij een bedrijf. Het gaat goed en ze zijn altijd erg positief over mij. Vooral de laatste driekwart jaar ben ik enorm gegroeid in mijn functie. Sinds 3 maanden heb ik een nieuwe directe collega. Een erg leuke vrouw en wij zijn de enige met exact dezelfde functie. Ik merk dat mijn teammanager echt lyrisch is over haar. Heel fijn natuurlijk, ik kan ook goed met haar overweg. 

Nu heb ik gister mijn functioneringsgesprek gehad en kwam, toch wel beetje als een verrassing voor mij, helemaal niet goed uit de verf. Ik werd meerdere keren vergeleken met deze collega door de manager. Dat hij ook letterlijk haar naam noemde en zei 'X doet het zo...' Ik merk dat ik er wel erg mee zit. Collega is qua type een heel ander persoon en ik vind het helemaal niet fijn om met haar vergeleken te worden. Als ik mezelf vergelijk met bijv een jaar geleden, dan ben ik dus enorm gegroeid. Dat beamen ze ook wel, maar voor mijn gevoel sneeuwt dat onder door de prestaties van collega X. 

Moet ik me niet aanstellen en is het terecht/logisch dat ze me vergelijken of mag ik wel aankaarten dat het niet oké voelt voor mij?


Je manager zou jou moeten beoordelen op hoe jij je werk doet. Of dat goed genoeg is, of daar genoeg ontwikkeling in zit. Dat vergelijken met collega's houd ik niet zo van.

Bijtje82

Bijtje82

28-01-2023 om 10:18

Het is niet ok. Op deze manier geven ze jou een minderwaardig gevoel en daarbij kan jouw positieve gevoel richting je collega worden aangetast. 

Ik ben bij mijn huidige werkgever nu 3 jaar in dienst. In het begin wat foutjes gemaakt, kreeg ook weinig begeleiding. Was een keer iets vergeten te plannen en werd toen op het matje geroepen. Om vervolgens te worden vergeleken met een collega die inmiddels uit dienst was omdat hij ook iets was vergeten en vervolgens een schadepost heeft achtergelaten van 2ton. 
Ik kan je vertellen dat je heel wat moet vergeten om zo'n schadepost te verkrijgen. Maar het voelt enorm klote om zo'n vergelijking in je schoenen geschoven te krijgen. 

Ik heb dat toen ook gezegd dat ik het niet fair vond. Mijn fout was absoluut niet te vergelijken met die van hem.

Index224

Index224

28-01-2023 om 10:59 Topicstarter

MamaE schreef op 28-01-2023 om 10:18:

Je manager zou jou moeten beoordelen op hoe jij je werk doet. Of dat goed genoeg is, of daar genoeg ontwikkeling in zit. Dat vergelijken met collega's houd ik niet zo van.

Dank voor je reactie. Ik denk dat ik het toch maar ga aankaarten op het werk. 

Dat vergelijken hoort niet, slechte manager.
Toevallig speelde bij ons van de week bijna exact zo’n situatie, maar daar was ik de boeman. Ik begeleid twee nieuwe collega’s waarvan A ongekend bovenmatig presteert. B blijft juist achter, doet erg haar best, heeft ook persoonlijke issues die meespelen, maar is echt een leuk persoon als collega.
B heeft nu aangegeven dat ze niet meer door mij begeleid wil worden omdat ze het idee heeft dat ik haar met A vergelijk. Ook is ze enorm geschrokken van het feit dat ik had geopperd dat deze functie wellicht niet het meest geschikt voor haar was (maar andere binnen de organisatie wel, dus ze hoeft niet weg). Dat kwam toch voor haar wel heel onverwacht. Voor de goede orde, vergelijken heb ik nooit gedaan, in elk geval nooit zoiets geuit.
Door deze mededeling voel ik me juist aan de kant gezet. Ik loop al een jaar aan te sporen en te coachen, maar goed als een nieuwe begeleider het wel kan, wens ik hem succes.
Aan onverwachte toppers doe je weinig. Het is te hopen dat de organisatie ook jouw krachten ziet.

wat een lul,je manager, zeker iets over zeggen, dit tast jouw zelfvertrouwen aan dus ook hoe je erin staat op je werk en ook nog s hoe je tegenover die collega x staat. Dat jouw manager collega x blijkbaar graag heeft kan hij bij haar uiten en niet bij jou punt.

Index224

Index224

28-01-2023 om 11:02 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 28-01-2023 om 10:18:

Het is niet ok. Op deze manier geven ze jou een minderwaardig gevoel en daarbij kan jouw positieve gevoel richting je collega worden aangetast.

Ik ben bij mijn huidige werkgever nu 3 jaar in dienst. In het begin wat foutjes gemaakt, kreeg ook weinig begeleiding. Was een keer iets vergeten te plannen en werd toen op het matje geroepen. Om vervolgens te worden vergeleken met een collega die inmiddels uit dienst was omdat hij ook iets was vergeten en vervolgens een schadepost heeft achtergelaten van 2ton.
Ik kan je vertellen dat je heel wat moet vergeten om zo'n schadepost te verkrijgen. Maar het voelt enorm klote om zo'n vergelijking in je schoenen geschoven te krijgen.

Ik heb dat toen ook gezegd dat ik het niet fair vond. Mijn fout was absoluut niet te vergelijken met die van hem.

Dankjewel Bijtje. Het klopt inderdaad dat ik nu eigenlijk hoop dat mijn collega eens wat goeie fouten maakt. Terwijl ik helemaal niet zo wil denken. 

Oh, de vergelijking met een collega die zo'n fout heeft gemaakt is ook echt niet fijn nee! Goed van je dat je het hebt gezegd. Ik heb het tijdens het gesprek niet durven aangeven, ondanks dat het niet oke voelde. Ik probeerde mezelf toch nog zo 'positief' mogelijk neer te zetten. Nu achteraf denk ik dat ik wel degelijk wat van had kunnen/moeten zeggen.

Als er dingen niet goed gaan, moet dat natuurlijk aangegeven kunnen worden. Ik zou dat zelf graag direct horen en niet pas tijdens mijn functioneringsgesprek.
Als je kunt aantonen van hier ligt de lat en jouw prestaties liggen daar onder, dan is dat prima. Ongeacht wat anderen presteren.
Als iemand het alleen maar heeft over hoe goed en snel X alles oppakt, zegt dat niks over jou.

Ik ben ooit tegelijkertijd begonnen met iemand en ik pikte het veel sneller op dan hij. Hij was ontzettend chaotisch, vergat veel dingen en had zoveel begeleiding (bijna volledig 1 op 1 en na een jaar nog steeds) nodig dat uiteindelijk zijn contract niet werd verlengd terwijl ik in dienst kwam en promotie kreeg. Ik voelde me wel een beetje schuldig, maar ik snapte het ook ergens wel.

Index224

Index224

28-01-2023 om 11:12 Topicstarter

MamaE schreef op 28-01-2023 om 11:07:

Als er dingen niet goed gaan, moet dat natuurlijk aangegeven kunnen worden. Ik zou dat zelf graag direct horen en niet pas tijdens mijn functioneringsgesprek.
Als je kunt aantonen van hier ligt de lat en jouw prestaties liggen daar onder, dan is dat prima. Ongeacht wat anderen presteren.
Als iemand het alleen maar heeft over hoe goed en snel X alles oppakt, zegt dat niks over jou.

Ik ben ooit tegelijkertijd begonnen met iemand en ik pikte het veel sneller op dan hij. Hij was ontzettend chaotisch, vergat veel dingen en had zoveel begeleiding (bijna volledig 1 op 1 en na een jaar nog steeds) nodig dat uiteindelijk zijn contract niet werd verlengd terwijl ik in dienst kwam en promotie kreeg. Ik voelde me wel een beetje schuldig, maar ik snapte het ook ergens wel.

Zeker waar! Ik vond het vooral moeilijk dat haar naam letterlijk meerdere keren genoemd werd. Dat mijn verbeterpunten genoemd worden, dat mag natuurlijk. Maar daarachteraan de naam van collega X hoe zij dat beter doet heeft dan voor mijn gevoel niet echt een toevoeging.

Doet ze haar werk ook echt beter, of is ze op de een of andere manier "leuker", als in: gezelliger, vrolijker, beter meepraten met anderen, zelfde hobby als de chef..?

Temet schreef op 28-01-2023 om 19:20:

Doet ze haar werk ook echt beter, of is ze op de een of andere manier "leuker", als in: gezelliger, vrolijker, beter meepraten met anderen, zelfde hobby als de chef..?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, want als het enkel om de resultaten draait en jij (TO) deze steeds haalt, dan maakt de weg er naartoe niet uit natuurlijk? Iedereen hanteert een andere werkwijze, maar het resultaat is hetgeen wat belangrijk is. 

Index224

Index224

28-01-2023 om 23:47 Topicstarter

Het gaat niet om de resultaten, die zijn goed. Dat is ook benoemd, dat ik goed werk oplever. Ik pak bepaalde dingen anders aan en tuurlijk kan dat soms beter, maar ik vind het toch prettiger dat we dan kijken hoe ik dat dan kan aanpakken ipv hoor hoe een ander dat beter doet. Haar manier past ook niet altijd bij mij, ze is qua persoonlijkheid heel anders.

Als de 'andere aanpak' niet slechter is dan haar aanpak (bijvoorbeeld omdat jouw aanpak vervelend is voor collega's en die van haar niet, dat zou natuurlijk kunnen), dan zou je misschien toch wat tegengas moeten geven en erop wijzen dat ieder vogeltje nu eenmaal zint zoals het gebekt is. Marietje doet de dingen op haar manier en jij bent nu eenmaal Marietje niet.

Of je kan besluiten braaf te knikken, te zeggen dat je het ter harte neemt, en vervolgens gewoon je goddelijke gang gaan. Als je denkt dat je weg kunt komen met doen alsof is dat ook nog een optie.

Goed dat je er nog even op terugkomt, want dit was geen professioneel gedrag van je baas. Ik denk dat je best mag zeggen dat diens aanpak niet bevorderlijk is voor de sfeer op de werkvloer: je gaat bijna hopen dat je collega ern dikke fout maakt, maar zo wil je helemaal niet denken, je wilt dat jullie allebei op jullie eigen manier succesvol zijn.
"Verdeel en heers" is niet handig op de werkvloer, dat schaadt de organisatie als geheel.

Is het niet mogelijk dat je wat voorbeelden verzamelt van zaken die jij anders doet, maar even goed of misschien zelfs beter dan je nieuwe collega?

Index224

Index224

29-01-2023 om 12:38 Topicstarter

Ik heb het gevoel dat mijn lat hoger ligt door de nieuwe collega. Toen ik 1 jaar in dienst was (half jaar geleden) is er nog uitgebreid gepraat over hoe ik die afgelopen periode enorm gegroeid ben. Ook kreeg ik tussendoor nog veel complimentjes. Nu heb ik het gevoel alsof dat niet (meer) genoeg is.

De nieuwe collega heeft ook gewoon ruim meer ervaring dan ik met deze werkzaamheden. Dat zij 'beter' is wil ik best wel inzien. Bij haar vorige baan voerde ze haar functie helemaal alleen uit, van a tot z (terwijl er bij ons meerdere schakels zijn), waardoor zij deze functie heel zelfstandig kan uitvoeren. Mijn groei en prestaties sneeuwen naar mijn idee helemaal onder daardoor. 

Bijtje82

Bijtje82

29-01-2023 om 13:01

Index224 schreef op 29-01-2023 om 12:38:

Ik heb het gevoel dat mijn lat hoger ligt door de nieuwe collega. Toen ik 1 jaar in dienst was (half jaar geleden) is er nog uitgebreid gepraat over hoe ik die afgelopen periode enorm gegroeid ben. Ook kreeg ik tussendoor nog veel complimentjes. Nu heb ik het gevoel alsof dat niet (meer) genoeg is.

De nieuwe collega heeft ook gewoon ruim meer ervaring dan ik met deze werkzaamheden. Dat zij 'beter' is wil ik best wel inzien. Bij haar vorige baan voerde ze haar functie helemaal alleen uit, van a tot z (terwijl er bij ons meerdere schakels zijn), waardoor zij deze functie heel zelfstandig kan uitvoeren. Mijn groei en prestaties sneeuwen naar mijn idee helemaal onder daardoor.

Je bedoeld dus eigenlijk dat zij overgekwalificeerd is voor deze functie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.