Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten

Beste forumleden, 

Ik zit met het volgende. 
Wij zijn afgelopen jaar uit elkaar gegaan en hebben ons huis met redelijk wat winst verkocht. 
De overdracht zal binnenkort zijn en daarna wordt de overwaarde aan ons beide 50/50 uitbetaald. 
Dit is best een flink bedrag p.p.

Nu heb ik voor mezelf besloten dat ik een X deel gebruik voor een nieuwe auto en nieuwe woning-inrichting /buffertje. 

De rest wil ik voor langere tijd wegzetten, maar ik wil er wel bij kunnen indien nodig en wil het niet kunnen verliezen. Dus geen beleggingen etc. 

Zonder deze overwaarde zou ik recht hebben op huursubsidie etc, vanwege mijn lage inkomen. Maar ik wil het natuurlijk ook niet opmaken aan vaste lasten. 

Heeft er iemand tips? 


Asociale gedachte. Huursubsidie is voor mensen met een laag inkomen en zonder vermogen. Jij hebt eigen vermogen, dus dan heb je geen huursubsidie nodig. Dus je wil je geld niet opmaken aan je eigen vaste lasten maar de samenleving ervoor laten betalen. Betaal gewoon zelf voor je eigen leven. Die overwaarde heb je ook maar in je schoot geworpen gekregen omdat de huizenprijzen zo belachelijk gestegen zijn. Dat heb je niet zelf bij elkaar verdiend. 

Maar als je kapitaal heb krijg je toch sowieso geen huursubsidie? Ook als je cat geld hebt belegd.

Je vermogen moet je altijd opgeven, of het nu in de vorm van aandelen is of op een spaarrekening of cash in een ouwe sok. Je kunt het vermogen gebruiken om een ander huis te kopen en als dat niet lukt dan zul je er belasting over moeten betalen en heb je geen recht op toeslagen. Overigens is de vermogensgrens voor huursubsidie een slordige 30.000 euro dus daar zit je zo aan als je een huis verkoopt. Het is niet voor niks een subsidie voor mensen die zelf te weinig financiële middelen hebben om een dak boven hun hoofd te financieren. Voor zorgtoeslag ligt de vermogensgrens overigens op 120.000 euro.

Vastzetten voor langere tijd maar er wel bij kunnen, niet beleggen. Ben bang dat je dan aan een gewone spaarrekening vast zit. En daar krijg je nauwelijks rente op, boven de ton betaal je tegenwoordig zelfs rente. Tel daar de toegenomen inflatie bij op, en je vermogen wordt dagelijks minder…
Verder klopt wat hierboven al staat, als je je geld ergens ‘vastzet’ wil dat nog niet zeggen dat het niet meetelt voor subsidies en toeslagen. Dus ook in dat opzicht schiet je met vastzetten niet veel op helaas.

Ik begrijp uit je bericht dat je een huis wil gaan/gaat huren. Maar als je vermogen te groot is om subsidies/toeslagen te krijgen en het wordt ook alleen maar minder waard, is kopen misschien beter voor je portemonnee. Dat kun je zien als een belegging. Je krijgt dan ook geen huurtoeslag uiteraard, maar je ‘bezit’ groeit wel, en snel ook tegenwoordig. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 15:34

Rhonda schreef op 15-01-2022 om 13:43:

Asociale gedachte. Huursubsidie is voor mensen met een laag inkomen en zonder vermogen. Jij hebt eigen vermogen, dus dan heb je geen huursubsidie nodig. Dus je wil je geld niet opmaken aan je eigen vaste lasten maar de samenleving ervoor laten betalen. Betaal gewoon zelf voor je eigen leven. Die overwaarde heb je ook maar in je schoot geworpen gekregen omdat de huizenprijzen zo belachelijk gestegen zijn. Dat heb je niet zelf bij elkaar verdiend.

Sorry, je begrijpt me verkeerd. Ik heb wel een laag inkomen, maar met vermogen dus ook geen recht op huursubsidie. Dus dat krijg ik dan ook niet. 

Ik vraag toch niet om een manier om mijn vermogen te verdoezelen zodat ik toch subsidie kan krijgen? Anders had ik het wel opgenomen en in een oude sok gestopt. 

Maar ik wil wel voorkomen dat dit geld op gaat aan mijn vaste lasten. Wil dus graag advies voor het beste rendement. Met daarbij de optie dat ik er wel gewoon boete vrij bij kan omdat ik dus misschien aanspraak moet maken op dst geld. Maar wil wel graag zo min mogelijk opmaken zodat ik over een aantal jaar misschien toch iets voor mezelf kan kopen. 

Dus die negatieve toon van je is niet nodig. 

je schreef: Zonder deze overwaarde zou ik recht hebben op huursubsidie etc, vanwege mijn lage inkomen. Maar ik wil het natuurlijk ook niet opmaken aan vaste lasten. 

daaruit maakte ik op dat je wel huursubsidie wilde en een manier zocht om je vermogen buiten beschouwing te laten.

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 16:00

Rhonda schreef op 15-01-2022 om 15:49:

je schreef: Zonder deze overwaarde zou ik recht hebben op huursubsidie etc, vanwege mijn lage inkomen. Maar ik wil het natuurlijk ook niet opmaken aan vaste lasten.

daaruit maakte ik op dat je wel huursubsidie wilde en een manier zocht om je vermogen buiten beschouwing te laten.

Nee, dat zou fraude zijn natuurlijk.

Ik probeer rond te komen met wat ik heb, maar probeer ook zo min mogelijk aan m'n overwaarde te komen. Heb mezelf een deel gegund om uit te geven aan nodige dingen zoals een auto en het opnieuw aankleden van m'n nieuwe woning. Alles wat over blijft wil ik voor zover mogelijk wegzetten en er natuurlijk het beste rendement uit halen. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/huurtoeslag/content/maximaal-vermogen-huurtoeslag

Hier staat het allemaal. Vermogen tot ongeveer 31.000 mag, daarboven geen huurtoeslag. Ook niet in aandelen/beleggen etc.
Het enige wat erop zit lijkt dat wat je tekort komt maandelijks uit je vermogen aan te vullen, en zsm iets kopen, voordat het op is. 
Vergeet niet dat de hypotheekrente erg laag is. Gebruikmakend van je vermogen bij aankoop van een woning kan best voordeling uitpakken in je maandlasten.

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 16:18

EmmaT schreef op 15-01-2022 om 16:10:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/huurtoeslag/content/maximaal-vermogen-huurtoeslag

Hier staat het allemaal. Vermogen tot ongeveer 31.000 mag, daarboven geen huurtoeslag. Ook niet in aandelen/beleggen etc.
Het enige wat erop zit lijkt dat wat je tekort komt maandelijks uit je vermogen aan te vullen, en zsm iets kopen, voordat het op is.
Vergeet niet dat de hypotheekrente erg laag is. Gebruikmakend van je vermogen bij aankoop van een woning kan best voordeling uitpakken in je maandlasten.

Ja dat wist ik al inderdaad, dus vandaar ook geen subsidie. 

Als ik mijn volledige overwaarde in een koopwoning zou investeren dan mag ik kopen tot 150.000. Dus dat schiet niet op, daar koop je niks voor.

Moet nog even kijk hoe het nu precies zit met belasting, want volgens mij is overwaarde de eerste zoveel tijd geen vermogen oid.

Ben er niet heel erg in thuis, dus moet echt nog wel eea uitzoeken. Het is niet iedere dag dat ik ineens 'vermogen' heb.

Het lijkt veel, maar is ook zo op natuurlijk. 

“Als ik mijn volledige overwaarde in een koopwoning zou investeren dan mag ik kopen tot 150.000. Dus dat schiet niet op, daar koop je niks voor.”
Dat ligt er natuurlijk maar aan. In Assen en Hengelo heb je daarvoor een keurig 3-kamerappartement. Is de overwaarde alles wat je aan vermogen hebt, of is er ook nog sprake van spaargeld? Leven je ouders nog? Wellicht kunnen zij middels een schenking helpen? De huizenprijzen zullen alleen maar stijgen, dus je vermogen nu opconsumeren tot die toegestane toeslaggrens zorgt er alleen maar voor dat je ‘later’ nog minder in de buurt van een eigen huis komt.
Is er een mogelijkheid om meer te gaan werken? Zo kun je wellicht ook een hogere hypotheek mogelijk maken.

Bijtje82 schreef op 15-01-2022 om 16:00:

[..]

Nee, dat zou fraude zijn natuurlijk.

Ik probeer rond te komen met wat ik heb, maar probeer ook zo min mogelijk aan m'n overwaarde te komen. Heb mezelf een deel gegund om uit te geven aan nodige dingen zoals een auto en het opnieuw aankleden van m'n nieuwe woning. Alles wat over blijft wil ik voor zover mogelijk wegzetten en er natuurlijk het beste rendement uit halen.

Fijn dat je niet denkt zoals ik dacht dat je denkt. 

In de huidige tijd van geen spaarrente en een lage hypotheekrente is kopen altijd beter dan huren. Behoort dat tot de mogelijkheden of is de 50% van de overwaarde en je huidige inkomen daarvoor te weinig? Het wrange is dat hypotheekverstrekkers heel hoge eisen stellen aan inkomen en vermogen en daardoor sommige woningaankopen onmogelijk maken, waardoor mensen voor veel meer per maand moeten huren. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 17:20

Jonagold schreef op 15-01-2022 om 16:27:

“Als ik mijn volledige overwaarde in een koopwoning zou investeren dan mag ik kopen tot 150.000. Dus dat schiet niet op, daar koop je niks voor.”
Dat ligt er natuurlijk maar aan. In Assen en Hengelo heb je daarvoor een keurig 3-kamerappartement. Is de overwaarde alles wat je aan vermogen hebt, of is er ook nog sprake van spaargeld? Leven je ouders nog? Wellicht kunnen zij middels een schenking helpen? De huizenprijzen zullen alleen maar stijgen, dus je vermogen nu opconsumeren tot die toegestane toeslaggrens zorgt er alleen maar voor dat je ‘later’ nog minder in de buurt van een eigen huis komt.
Is er een mogelijkheid om meer te gaan werken? Zo kun je wellicht ook een hogere hypotheek mogelijk maken.

Juist, maar ik wil niet in Assen wonen. En de huizenprijzen in deze regio zijn enorm hoog.

Daarbij wil ik ook absoluut geen appartement. Daar zou ik dood ongelukkig in worden.

De mogelijkheid om meer te gaan werken is er altijd, maar ook dat wil ik voorlopig nog niet. Ik werk nu 3 dagen en we hebben co-ouderschap. Dat zou betekenen dat ik de kinderen alleen nog maar bij het ontbijt avondeten zou zien. Daar ben ik geen moeder voor geworden natuurlijk.

Maar daar gaat het natuurlijk nu niet om. Ben op zoek naar de beste manier om het vermogen weg te zetten. Als ik het al vastzet, dan wil ik het eigenlijk niet langer dan twee jaar vast zetten. 

Negatieve rente zal geen sprake van zijn, daar is dan weer te weinig vermogen voor. 


Bijtje82 schreef op 15-01-2022 om 17:20:

[..]

Juist, maar ik wil niet in Assen wonen. En de huizenprijzen in deze regio zijn enorm hoog.

Daarbij wil ik ook absoluut geen appartement. Daar zou ik dood ongelukkig in worden.

De mogelijkheid om meer te gaan werken is er altijd, maar ook dat wil ik voorlopig nog niet. Ik werk nu 3 dagen en we hebben co-ouderschap. Dat zou betekenen dat ik de kinderen alleen nog maar bij het ontbijt avondeten zou zien. Daar ben ik geen moeder voor geworden natuurlijk.

Maar daar gaat het natuurlijk nu niet om. Ben op zoek naar de beste manier om het vermogen weg te zetten. Als ik het al vastzet, dan wil ik het eigenlijk niet langer dan twee jaar vast zetten.

Negatieve rente zal geen sprake van zijn, daar is dan weer te weinig vermogen voor.


Daar gaat het wel om. Je wil een groot huis en geen appartement, in een dure regio, vermogen twee jaar oppotten, én huurtoeslag, én drie dagen blijven werken. Wát je ook doet: het maakt je geen betere of slechtere moeder, vanwaar die opmerking? 

Waarom hoor je nou nooit eens een vader zoiets zeggen?

Ik snap je tot op zekere hoogte wel. Je moet al afscheid nemen van je oude gezin, je kinderen minder gaan zien, dat is al heftig genoeg. Maar je wensen/eisen zijn echt niet realistisch ben ik bang. En ik snap denk ik niet helemaal wat je doel nu precies is. Zo lang mogelijk doen met je overwaarde, ja, dat snap ik. Maar met welk doel precies? Het bedrag aan vermogen dat je mag hebben en toch huurtoeslag ontvangen (nu dus blijkbaar 31.000 euro) zal iets stijgen, maar de huizenprijzen stijgen veel harder. Dus dat is straks nog maar een mager bedragje om in te zetten voor de aanschaf van een eigen huis. En de rest ‘eet je toch op’ in de komende jaren, want zolang het meer is dan dat drempelbedrag heb je geen recht op toeslag. Wat maakt het dan precies uit dat het ergens meer of iets minder rente staat te vangen?
Nogmaals, ik denk dat je er beter aan doet om te proberen iets te kopen, dat levert je veel meer op. Straks, als je je leven weer een beetje op orde hebt en de kinderen wat groter zijn, kun je meer gaan werken. En met de overwaarde van je appartement en je buffer van 31.000 zal dat dan misschien genoeg zijn voor een heel huis.

Maar laat dan en en en los. Daarmee maak je het jezelf veel moeilijker dan nodig. Een apartement met een balkon is prima. Hele volksstammen wonen daar, dat kun jij ook. Dat je liever een huis met een tuin hebt snap ik, maar zoals de Engelsen het zo mooi zeggen, you can’t have your cake and eat it too.

dan

dan

15-01-2022 om 18:18

Bijtje82 schreef op 15-01-2022 om 17:20:

[..]

Juist, maar ik wil niet in Assen wonen. En de huizenprijzen in deze regio zijn enorm hoog.

Daarbij wil ik ook absoluut geen appartement. Daar zou ik dood ongelukkig in worden.

De mogelijkheid om meer te gaan werken is er altijd, maar ook dat wil ik voorlopig nog niet. Ik werk nu 3 dagen en we hebben co-ouderschap. Dat zou betekenen dat ik de kinderen alleen nog maar bij het ontbijt avondeten zou zien. Daar ben ik geen moeder voor geworden natuurlijk.

Maar daar gaat het natuurlijk nu niet om. Ben op zoek naar de beste manier om het vermogen weg te zetten. Als ik het al vastzet, dan wil ik het eigenlijk niet langer dan twee jaar vast zetten.

Negatieve rente zal geen sprake van zijn, daar is dan weer te weinig vermogen voor.


Als je co-ouderschap hebt, wil je wellicht in je huidige regio blijven wonen. Maar ik denk dat het niet alleen een kwestie is van wat je graag wil maar vooral ook wat er nu (bijna) mogelijk is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.