Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten


Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 19:11

Jonagold schreef op 15-01-2022 om 17:49:

Ik snap je tot op zekere hoogte wel. Je moet al afscheid nemen van je oude gezin, je kinderen minder gaan zien, dat is al heftig genoeg. Maar je wensen/eisen zijn echt niet realistisch ben ik bang. En ik snap denk ik niet helemaal wat je doel nu precies is. Zo lang mogelijk doen met je overwaarde, ja, dat snap ik. Maar met welk doel precies? Het bedrag aan vermogen dat je mag hebben en toch huurtoeslag ontvangen (nu dus blijkbaar 31.000 euro) zal iets stijgen, maar de huizenprijzen stijgen veel harder. Dus dat is straks nog maar een mager bedragje om in te zetten voor de aanschaf van een eigen huis. En de rest ‘eet je toch op’ in de komende jaren, want zolang het meer is dan dat drempelbedrag heb je geen recht op toeslag. Wat maakt het dan precies uit dat het ergens meer of iets minder rente staat te vangen?
Nogmaals, ik denk dat je er beter aan doet om te proberen iets te kopen, dat levert je veel meer op. Straks, als je je leven weer een beetje op orde hebt en de kinderen wat groter zijn, kun je meer gaan werken. En met de overwaarde van je appartement en je buffer van 31.000 zal dat dan misschien genoeg zijn voor een heel huis.

Maar laat dan en en en los. Daarmee maak je het jezelf veel moeilijker dan nodig. Een apartement met een balkon is prima. Hele volksstammen wonen daar, dat kun jij ook. Dat je liever een huis met een tuin hebt snap ik, maar zoals de Engelsen het zo mooi zeggen, you can’t have your cake and eat it too.

Er zijn zat mensen die gelukkig worden van een appartement, maar ik echt niet. Daarbij is een appartement vaak in kosten duurder dan een normale woning vanwege de vve bijvoorbeeld.

Ik hoop niet eeuwig alleen te blijven wonen natuurlijk. Maar dat zien we tzt wel weer.

In principe moet ik met mijn salaris rond kunnen komen als ik normaal leef. Ben redelijk zuinig, dus dat zal wel goed komen.

Investeren is natuurlijk altijd beter, maar dat gaat momenteel gewoon niet. Daarbij koop je ook geen 4/5 kmr appartement voor 150K in deze regio. 

Die huizenprijzen blijven echt niet eeuwig stijgen. Denk zelfs dat er straks heel wat mensen een probleem heeft met hun woning als de bubbel barst.

En dan bedoel ik de mensen die nu een compleet af huis hebben gekocht en 40k hebben overboden.

Voorlopig zit ik straks in een sociale huurwoning met een redelijke lage huur. Als de huur betaalt is, heb ik voor de overige lasten nog 1000 euro over van mijn salaris. Is niet veel, maar heb berekend dat ik het daarmee moet redden. 

Ben wel echt een spaarder, maar wil er dan natuurlijk ook wel genoeg rendement uit halen. 

Ik zie dat EmmaT net zegt dat je vaders nooit zoiets hoort zeggen, maar mijn ex is ook een dag minder gaan werken om meer bij de kinderen te zijn. Dus dat gaat niet helemaal op. Al is het wel zo dat hij co-ouderschap wilde omdat dat financieel aantrekkelijker is. 

Ik hoor altijd verhalen van mannen die uitgekleed worden, maar hier is het de man die iedere maand met z'n handje op staat omdat ie de helft van de KIT opeist. 

Ik heb van mijn overwaarde een vakantiehuisje gekocht dat ik verhuur. Omdat het niet mijn hoofdwoning is, zijn die inkomsten onbelast. Uiteraard mag je dan ook niet de kosten aftrekken, maar per saldo heb ik winst. En ik verwacht dat het huisje minstens zijn waarde behoudt, waarschijnlijk meer waard wordt.
Voordat ik dat huisje kocht, heb ik mijn geld in fondsen belegd. Dat heeft op zich al een tamelijk laag risico en dat verlaag  je nog verder door je geld te spreiden over een aantal fondsen.

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 19:27

poekiepoek schreef op 15-01-2022 om 19:21:

Ik heb van mijn overwaarde een vakantiehuisje gekocht dat ik verhuur. Omdat het niet mijn hoofdwoning is, zijn die inkomsten onbelast. Uiteraard mag je dan ook niet de kosten aftrekken, maar per saldo heb ik winst. En ik verwacht dat het huisje minstens zijn waarde behoudt, waarschijnlijk meer waard wordt.
Voordat ik dat huisje kocht, heb ik mijn geld in fondsen belegd. Dat heeft op zich al een tamelijk laag risico en dat verlaag je nog verder door je geld te spreiden over een aantal fondsen.

Kijk! Hier heb ik wat aan.😁

Nou ja, logisch toch als jullie recht hebben op kindgebonden toeslag en co-ouder zijn dat de vader daar ook aanspraak op maakt? 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 19:41

skik schreef op 15-01-2022 om 19:28:

Nou ja, logisch toch als jullie recht hebben op kindgebonden toeslag en co-ouder zijn dat de vader daar ook aanspraak op maakt?

Zeker, daar doe ik ook absoluut niet moeilijk over. Recht is recht.

Het is meer de manier waarop het gaat, alles willen uitknijpen en dan zeggen dat ie anders niet rond komt. Ik hoor hem nooit vragen hoeveel alimentatie hij me nog schuldig is deze maand. 😉

Leene

Leene

15-01-2022 om 21:16

Waar jij tegen aanloopt namelijk het 'risico' lopen om je eigen vermogen te moeten 'opeten' hebben meer mensen en soms nog schrijnender gevallen. Met name ouderen die veel zorg nodig krijgen en in de Wet Langdurige Zorg  terecht komen. De eigen bijdrage is inkomens/vermogens afhankelijk. Ik zie mensen die niet eens een heel hoog eigen inkomen hebben maar wel veel eigen vermogen( afbetaald huis) en spaargeld. Een heel leven zuinig geleefd en dan vervolgens met een hoge eigen bijdrage geconfronteerd worden. Er zijn ook mensen die hun hele eigen vermogen op hebben gemaakt en een veel lagere eigen bijdrage moeten betalen. En dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die hun hele leven gebeuld hebben voor een laag inkomen. Het is terecht dat zij een lage eigen bijdrage moeten betalen.

Ik merk dat ik me toch wat irriteer aan je vraag/opmerkingen.
Je wilde zelf scheiden ( daar wil ik verder niets over zeggen ) maar je hebt het geluk gehad dat je met urgentie! een sociale huurwoning hebt gekregen, dat is lang niet overal het geval. Zeker als je nu bedenkt dat je in een sociale huurwoning zit met een hoog eigen vermogen, Wie kan dat zeggen? En ja dan moet je soms je eigen vermogen opeten (of een gedeelte daarvan), helaas pindakaas. Natuurlijk mag je kijken hoe je het meest verstandig om kan gaan met je geld maar linksom of rechtsom kun je niet heel je vermogen veilig stellen.
En dan ben je ook regelmatig negatief over je ex...'alles willen uitknijpen, zijn handje ophouden etc" Het klinkt allemaal zo denigrerend.  Jij bent ook erg bezig met geld blijkt uit je vragen en andere draadjes... sorry maar iets maakt dat ik me mega daar aan irriteer. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 21:50

Leene schreef op 15-01-2022 om 21:16:

Waar jij tegen aanloopt namelijk het 'risico' lopen om je eigen vermogen te moeten 'opeten' hebben meer mensen en soms nog schrijnender gevallen. Met name ouderen die veel zorg nodig krijgen en in de Wet Langdurige Zorg terecht komen. De eigen bijdrage is inkomens/vermogens afhankelijk. Ik zie mensen die niet eens een heel hoog eigen inkomen hebben maar wel veel eigen vermogen( afbetaald huis) en spaargeld. Een heel leven zuinig geleefd en dan vervolgens met een hoge eigen bijdrage geconfronteerd worden. Er zijn ook mensen die hun hele eigen vermogen op hebben gemaakt en een veel lagere eigen bijdrage moeten betalen. En dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die hun hele leven gebeuld hebben voor een laag inkomen. Het is terecht dat zij een lage eigen bijdrage moeten betalen.

Ik merk dat ik me toch wat irriteer aan je vraag/opmerkingen.
Je wilde zelf scheiden ( daar wil ik verder niets over zeggen ) maar je hebt het geluk gehad dat je met urgentie! een sociale huurwoning hebt gekregen, dat is lang niet overal het geval. Zeker als je nu bedenkt dat je in een sociale huurwoning zit met een hoog eigen vermogen, Wie kan dat zeggen? En ja dan moet je soms je eigen vermogen opeten (of een gedeelte daarvan), helaas pindakaas. Natuurlijk mag je kijken hoe je het meest verstandig om kan gaan met je geld maar linksom of rechtsom kun je niet heel je vermogen veilig stellen.
En dan ben je ook regelmatig negatief over je ex...'alles willen uitknijpen, zijn handje ophouden etc" Het klinkt allemaal zo denigrerend. Jij bent ook erg bezig met geld blijkt uit je vragen en andere draadjes... sorry maar iets maakt dat ik me mega daar aan irriteer.

Hij is mijn ex omdat hij niet aan de lange termijn verwachting voldoet waaraan een partner zou moeten voldoen. 

Als ik alleen maar positief zou zijn had ik ook geen reden gehad om bij hem weg te gaan.

Ja ik heb geluk gehad dat ik een urgentie heb gekregen.. Die krijg je ook niet zomaar.. Niet alleen omdat je uit elkaar gaat met kinderen.

Ja ik heb het geluk dat ik een deel van de overwaarde meekrijgt zodat ik een nieuwe start kan maken.

Maar waarom in vredesnaam maakt dat ene zak uit?

Ik vraag niet hoe ik het beste belasting kan ontduiken, extra subsidies kan krijgen of weet ik veel wat voor frauduleuze praktijken er allemaal in jullie gedachten omgaan. Ik vraag ook geen bemoeienis over de reden waarom mijn relatie is beëindigd. 

Ik wil graag advies over hoe ik het best met zo'n smak geld om kan gaan. Wil namelijk niet dat het ineens verdampt. Hoe moeilijk is het op dit forum je gewoon eens bij de vraagstelling te houden zonder direct met ongegronde verwijten aan het adres van een TO te komen. 

Verhuizen naar een andere regio is in een situatie met co-ouderschap niet alleen onwenselijk maar ook onmogelijk vanwege school. Ongelukkig worden in een appartement is dan weer iets waar woningbouwverenigingen geen rekening mee kunnen houden, zeker niet met de huidige schaarste. Gelukkig voor jou heb je een ander type woning toegewezen gekregen.
Een vakantiehuisje kopen van de overwaarde is wel een goede tip. Laat je daarover wel goed informeren over alles wat daarbij komt kijken aan regelgeving en belastingen.

Toch beleggen
Ik zat in een vergelijkbare situatie na mijn scheiding, en uiteindelijk heb ik belegd: deels fondsen, deels aandelen. Gewoon, via Meesman. Simpel en je kan binnen 2 weken bij je geld komen mocht je het nodig hebben. Ik ben tevreden over het rendement.
Succes met alles
Sini

let op met vakantiehuisjes als investering. Die worden niet altijd meer waard. Op vele vakantieparken worden die in een bepaald aantal jaar afgeschreven waarna ze door de eigenaar (jij dus, niet de eigenaar van het park) niet meer verkocht mag worden. Als je dan weg wil, maak je geen winst. 
Een beleggingsfonds dat iemand aanraadt waarbij je toch snel bij je geld kan is dus de oplossing voor jou. Maar dat is nooit 100% veilig. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 23:59

Rhonda schreef op 15-01-2022 om 23:32:

let op met vakantiehuisjes als investering. Die worden niet altijd meer waard. Op vele vakantieparken worden die in een bepaald aantal jaar afgeschreven waarna ze door de eigenaar (jij dus, niet de eigenaar van het park) niet meer verkocht mag worden. Als je dan weg wil, maak je geen winst.
Een beleggingsfonds dat iemand aanraadt waarbij je toch snel bij je geld kan is dus de oplossing voor jou. Maar dat is nooit 100% veilig.

Denk dat vakantiehuisjes in deze tijd ook vrij duur zullen zijn. Heb me er nog niet in verdiept, maar nu verre reizen wat minder vanzelfsprekend zijn, kan ik me voorstellen dat er meer mensen voor eigen land kiezen en misschien ook wel eigen huisje in eigen land. Maar dat kan ik ook mis hebben. 

Beleggingsfondsen heb ik nog helemaal geen kennis van. Voordat ik me daaraan waag zal ik me er eerst goed in verdiepen. 

Vind het soms best lastig. Er zijn zoveel regels, valkuilen en mazen. Teveel bomen.

En dan heb je nog de eigen woning reserve, bijleenregelingen. Wel belasting, minder of geen belasting. Er is gewoon teveel gaande in de wereld van hypotheken, financiën en belastingen. Het duizelt een beetje, maar ik wil het voor mezelf en de kinderen goed doen. Mijn toekomst is ook hun toekomst. 


Je moet zeker goed oppassen met vakanthuisjes. Ik kan het in eigen beheer doen, maar soms moet je het verplicht uitbesteden aan het park. En ik heb een stenen huisje. Bij bv. Roompot houten chalets (op wielen) moet je die na een bepaald aantal jaren vervangen, ook al zijn ze nog zo goed. Daarom is het ene chalet veel goedkoper dan het andere, het is dan aan het eind van z'n levensduur.

Leene

Leene

16-01-2022 om 13:41

Bijtje82 schreef op 15-01-2022 om 21:50:

[..]

Hij is mijn ex omdat hij niet aan de lange termijn verwachting voldoet waaraan een partner zou moeten voldoen.

Als ik alleen maar positief zou zijn had ik ook geen reden gehad om bij hem weg te gaan.

Ja ik heb geluk gehad dat ik een urgentie heb gekregen.. Die krijg je ook niet zomaar.. Niet alleen omdat je uit elkaar gaat met kinderen.

Ja ik heb het geluk dat ik een deel van de overwaarde meekrijgt zodat ik een nieuwe start kan maken.

Maar waarom in vredesnaam maakt dat ene zak uit?

Ik vraag niet hoe ik het beste belasting kan ontduiken, extra subsidies kan krijgen of weet ik veel wat voor frauduleuze praktijken er allemaal in jullie gedachten omgaan. Ik vraag ook geen bemoeienis over de reden waarom mijn relatie is beëindigd.

Ik wil graag advies over hoe ik het best met zo'n smak geld om kan gaan. Wil namelijk niet dat het ineens verdampt. Hoe moeilijk is het op dit forum je gewoon eens bij de vraagstelling te houden zonder direct met ongegronde verwijten aan het adres van een TO te komen.

Ik zeg ook niet dat je belasting ontduikt. Je verhaal zit mij dwars merk ik. Misschien niet eens zozeer om wat jij schrijft ( ook wel een beetje) maar meer om het grote geheel. Ik werk in de wijkzorg en ook in een sociaal wijkteam. Daar komen we mega schrijnende cases tegen. Vrouwen die niet eens weg kunnen bij hun agressieve partners omdat ze geen urgentie krijgen. Gezinnen die bij centraal onthaal terecht komen en met hun kinderen in een opvang terecht komen met andere daklozen. Ik snap gewoon niet hoe het in vredesnaam mogelijk is dat in andere gebieden van Nederland het mogelijk is dat je en urgentie krijgt en het mogelijk is dat je met een hoog eigen vermogen een sociale huurwoning krijgt. Stel je koopt een vakantie huisje. Dan heb je dus twee woningen. Iemand in een sociale huurwoning die twee woningen heeft. Eerlijk gezegd vind ik dat zo niet kunnen.

En nee dat is niet jou persoonlijke schuld en geniet verder van je huis en ga vooral verstandig met je geld om, er zijn al genoeg mensen met schulden. Maar ik blijf het raar vinden. De irritatie ligt dus niet alleen aan jou situatie.

'Maar ik wil wel voorkomen dat dit geld op gaat aan mijn vaste lasten.' Wie moet dan je vaste lasten betalen?

Tsjor

voorzieningen als toeslagen etc zijn naar mijn idee bedoeld voor mensen die onvoldoende financiële middelen hebben hun kosten te dragen en daarom hebben ze recht op een tegemoetkoming. Jij hebt voldoende financiële middelen, namelijk vermogen. Je hebt toch feitelijk voldoende geld om zelf al je kosten te dragen? Jouw behoefte is toch oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.