Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten


Die voorwaarden over die vakantiehuisjes, dat wist ik niet. Staat dat dan in de voorwaarden voor je koopt?
En staat daar dan in dat je na x jaar het huisje niet meer mag verkopen? Dat is toch raar? Staat dat er echt? Heb je een voorbeeld van een park waar dat zo gaat?
Dat vernieuwen van een chalet begrijp ik nog wel, om verpaupering van het park tegen te gaan denk ik.

Courage schreef op 16-01-2022 om 16:08:

Die voorwaarden over die vakantiehuisjes, dat wist ik niet. Staat dat dan in de voorwaarden voor je koopt?
En staat daar dan in dat je na x jaar het huisje niet meer mag verkopen? Dat is toch raar? Staat dat er echt? Heb je een voorbeeld van een park waar dat zo gaat?
Dat vernieuwen van een chalet begrijp ik nog wel, om verpaupering van het park tegen te gaan denk ik.

Ik weet niet of het in de voorwaarden staat, maar waar wij een huisje hebben is dat zo. De eigenaar haalt één oud huisje met grote tuin eromheen weg en zet er twee voor terug. Wij hebben ons huisje al 25 jaar, maar vrezen hem niet meer met winst of zelfs voor de door ons betaalde prijs te kunnen verkopen. 

Ik zeg niet waar dat is, ik geef al veel te veel informatie over mezelf weg hier. 

Ik ga je laatste bericht niet quoten Rhonda, maar wat je daar schrijft is natuurlijk iets anders dan wat je eerder schreef:

Rhonda schreef op 15-01-2022 om 23:32:

let op met vakantiehuisjes als investering. Die worden niet altijd
meer waard. Op vele vakantieparken worden die in een bepaald aantal jaar
afgeschreven waarna ze door de eigenaar (jij dus, niet de eigenaar van
het park) niet meer verkocht mag worden.

Het komt er dus feitelijk op neer dat een vakantiehuis in waarde kan dalen, tot aan 0 euro.
Dat wist ik dan al wel - maar ik was verbaasd geweest als er ook echt een verbod op verkoop was geweest.



Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 17:14

Leene schreef op 16-01-2022 om 13:41:

[..]

Ik zeg ook niet dat je belasting ontduikt. Je verhaal zit mij dwars merk ik. Misschien niet eens zozeer om wat jij schrijft ( ook wel een beetje) maar meer om het grote geheel. Ik werk in de wijkzorg en ook in een sociaal wijkteam. Daar komen we mega schrijnende cases tegen. Vrouwen die niet eens weg kunnen bij hun agressieve partners omdat ze geen urgentie krijgen. Gezinnen die bij centraal onthaal terecht komen en met hun kinderen in een opvang terecht komen met andere daklozen. Ik snap gewoon niet hoe het in vredesnaam mogelijk is dat in andere gebieden van Nederland het mogelijk is dat je en urgentie krijgt en het mogelijk is dat je met een hoog eigen vermogen een sociale huurwoning krijgt. Stel je koopt een vakantie huisje. Dan heb je dus twee woningen. Iemand in een sociale huurwoning die twee woningen heeft. Eerlijk gezegd vind ik dat zo niet kunnen.

En nee dat is niet jou persoonlijke schuld en geniet verder van je huis en ga vooral verstandig met je geld om, er zijn al genoeg mensen met schulden. Maar ik blijf het raar vinden. De irritatie ligt dus niet alleen aan jou situatie.

Verschil zit het in het feit dat ik nog geen vermogen heb. De urgentie is gebaseerd op mijn inkomen nu. En dat is net 20.000 per jaar. 

Maar ik snap je frustratie best. Heb ook rare situaties gezien met schrijnende gevallen. Nederland is gewoon krom.

In sommige delen van het land krijg je met een klein gezin bij de voedselbank net genoeg. Vrienden van mijn zusje krijgen veel te veel. Zo veel zelfs dat ze soms met 3 boodschappen tassen vol bij m'n zusje staan. Die dan ook weer een deel aan mijn moeder geeft. Dat komt dus neer op boodschappen bedoeld voor een gezin van 4, waar genoeg gekregen is om uit te delen aan nog eens een volledig gezin. 

Ik snap ook niet waarom ik hier wel een urgentie krijg en anderen in andere regio's niet. Maar ik ben blij dat ik straks een dak boven mijn hoofd heb en een beetje vermogen om een nieuwe start te maken.

Het is alleen jammer inderdaad dat het in Nederland zo verdeeld is. Maar daar kan ik persoonlijk helaas ook niets aan doen. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 17:17

tsjor schreef op 16-01-2022 om 14:02:

'Maar ik wil wel voorkomen dat dit geld op gaat aan mijn vaste lasten.' Wie moet dan je vaste lasten betalen?

Tsjor

Ik zelf natuurlijk. Hoef niet onnodig mijn hand op te houden. 

Bedoel dus dat ik het opzij wil zetten voor later. Dan maar wat zuiniger leven.

Maar wil het dan wel goed wegzetten, met het hoogste rendement. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 17:24

Libertine schreef op 16-01-2022 om 15:37:

voorzieningen als toeslagen etc zijn naar mijn idee bedoeld voor mensen die onvoldoende financiële middelen hebben hun kosten te dragen en daarom hebben ze recht op een tegemoetkoming. Jij hebt voldoende financiële middelen, namelijk vermogen. Je hebt toch feitelijk voldoende geld om zelf al je kosten te dragen? Jouw behoefte is toch oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld?

En dus krijg ik geen toeslagen, anders dan de toeslagen die iedere ouder normaliter krijgt. 

Mijn behoefte is advies over hoe ik het best met mijn vermogen om kan gaan. Ik vraag NIET hoe ik onnodig aan toeslagen kan komen als ik vermogen heb. Ik heb namelijk geen recht op bepaalde toeslagen met dit vermogen. 


Het veiligst, direct toegankelijk maar rendement nul is het op een spaarrekening zetten. 
Beleggen levert meer op maar heeft meer risico’s. Ik zou zelf denk ik een deel op een spaarrekening zetten als directe buffer, en de rest beleggen in een laag-risicofonds. Overigens kun je daar doorgaans ook direct bij, alleen als je het net nodig hebt op een moment dat de beurzen er slecht voor staan heb je dus geld verloren. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 17:48

AlisonH schreef op 16-01-2022 om 17:40:

Het veiligst, direct toegankelijk maar rendement nul is het op een spaarrekening zetten.
Beleggen levert meer op maar heeft meer risico’s. Ik zou zelf denk ik een deel op een spaarrekening zetten als directe buffer, en de rest beleggen in een laag-risicofonds. Overigens kun je daar doorgaans ook direct bij, alleen als je het net nodig hebt op een moment dat de beurzen er slecht voor staan heb je dus geld verloren.

Dat is wel een beetje mijn idee idd. Maar dat hele beleggen ben ik niet in thuis, dus daar moet ik echt even voor gaan zitten.

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 17:24:

[..]

En dus krijg ik geen toeslagen, anders dan de toeslagen die iedere ouder normaliter krijgt.

Mijn behoefte is advies over hoe ik het best met mijn vermogen om kan gaan. Ik vraag NIET hoe ik onnodig aan toeslagen kan komen als ik vermogen heb. Ik heb namelijk geen recht op bepaalde toeslagen met dit vermogen.


Maar je schrijft dit: ‘Zonder deze overwaarde zou ik recht hebben op huursubsidie etc, vanwege mijn lage inkomen. Maar ik wil het natuurlijk ook niet opmaken aan vaste lasten’.

Wat bedoel je daar dan mee?

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 17:58

Libertine schreef op 16-01-2022 om 17:54:

[..]

Maar je schrijft dit: ‘Zonder deze overwaarde zou ik recht hebben op huursubsidie etc, vanwege mijn lage inkomen. Maar ik wil het natuurlijk ook niet opmaken aan vaste lasten’.

Wat bedoel je daar dan mee?

Dat ik nu dus door mijn vermogen geen subsidie krijg, maar mijn vermogen ook niet wil zien verdampen aan vaste lasten . Dus zoek ik een hoog rendement potje en wil ik proberen om zonder die subsidie en zonder het aanbreken van m'n spaarpotje rond te komen. 

Dus moet ik heel zuinig doen. Heb mezelf een X bedrag toegezegd waar ik iig een hoognodig nieuwe auto van koop en een deel voor onvoorziene uitgaven. 

De rest wil ik tegen een hoog rendement wegzetten. 

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 17:58:

[..]


De rest wil ik tegen een hoog rendement wegzetten.

Dat wil iedereen, is nu niet mogelijk. Het is of gokken met geld of veilig wegzetten en je krijgt er niks voor. Als je een andere optie vindt: laat het mij weten. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 18:38

Kerstin75 schreef op 16-01-2022 om 18:28:

[..]

Dat wil iedereen, is nu niet mogelijk. Het is of gokken met geld of veilig wegzetten en je krijgt er niks voor. Als je een andere optie vindt: laat het mij weten.

Ja en dat gokken durf ik niet zo goed omdat ik er te weinig kaas van heb gegeten.

Maar ik blijf zoeken. Als ik de gouden tip heb, dan ben je de eerste die het hoort. 😁

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 18:38:

[..]

Ja en dat gokken durf ik niet zo goed omdat ik er te weinig kaas van heb gegeten.

Maar ik blijf zoeken. Als ik de gouden tip heb, dan ben je de eerste die het hoort. 😁

Risico en rendement gaan altijd samen op.

Je wil dus leven van het rendement. Dan moet je risico’s  nemen.

Beter ga jein gesprek met een bank.

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 17:58:

[..]

Dat ik nu dus door mijn vermogen geen subsidie krijg, maar mijn vermogen ook niet wil zien verdampen aan vaste lasten . Dus zoek ik een hoog rendement potje en wil ik proberen om zonder die subsidie en zonder het aanbreken van m'n spaarpotje rond te komen.

Dus moet ik heel zuinig doen. Heb mezelf een X bedrag toegezegd waar ik iig een hoognodig nieuwe auto van koop en een deel voor onvoorziene uitgaven.

De rest wil ik tegen een hoog rendement wegzetten.

Je verwoordt het verkeerd, want het verdampt niet, want je gebruikt het voor je vaste lasten. Dus hoezo verdampen? Daarmee doe je alsof je er niets voor terugkrijgt, wat dus niet zo is. Je krijgt er leefgenot voor terug namelijk! Je instelling aanpassen dus.

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 19:43

Kersje schreef op 16-01-2022 om 19:36:

[..]

Je verwoordt het verkeerd, want het verdampt niet, want je gebruikt het voor je vaste lasten. Dus hoezo verdampen? Daarmee doe je alsof je er niets voor terugkrijgt, wat dus niet zo is. Je krijgt er leefgenot voor terug namelijk! Je instelling aanpassen dus.

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik wil het niet opmaken aan leven/luxe. Ik wil het wegzetten zodat ik ermee kan investeren op het moment dat het weer mogelijk is.

Investeren zonder geld lukt lastig.

Denk dat mijn zuinige instellingen helemaal niet zo verkeerd is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.