Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten


Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 08:49:

[..]

Nee niet helemaal.

Ik wil een buffer apart houden en het overige deel wegzetten en voorlopig niet aankomen. Als de kinderen straks iets ouder zijn. Jongste is nu 4, dan kan ik straks meer gaan werken en wellicht heb ik dan iets meer budget om iets te kopen.

Punt is dat ik er met noodgevallen wel boete vrij bij wil kunnen. Nadeel is dan wel dat je rente een stuk lager is.

Op dit moment hoef je niet te praten over 'een stuk lager'. Hoe langer je het vastzet hoe ietsje minder laag je rente is. Maar rendement haal je er niet op. De inflatie is veel hoger dan het rendement op welke rekening je het ook zet. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 12:01

Kerstin75 schreef op 17-01-2022 om 11:46:

[..]

Op dit moment hoef je niet te praten over 'een stuk lager'. Hoe langer je het vastzet hoe ietsje minder laag je rente is. Maar rendement haal je er niet op. De inflatie is veel hoger dan het rendement op welke rekening je het ook zet.

Dat was al duidelijk idd.

Bij een deposito rekening kon je vroeger nog redelijk wat rente vangen. Maar tegenwoordig is het hoogst haalbare zo'n 2%. 

Zie dat de Dela dit bijvoorbeeld biedt, maar die hebben dan weer geen depositogarantie. En dan is het vaak ook flink in de buidel tasten als je toch iets opneemt. 

Ik ga mijn opties nog even serieus bekijken. Het heeft geen haast, ik heb het nog niet. En als ik het heb kan ik het tot ik een keuze heb gemaakt, gewoon op de spaarrekening zetten tegen 0,02% rente 🙈

Ik snap dat als je gewoon een extra dag gaat werken, dit meer kinderopvang kost.
Alleen zie ik in mijn omgeving dat veel moeders na de scheiding zijn gaan praten met hun werkgever voor een iets flexibelere inzet voor een dag extra. Zodat ze wel een dag extra konden werken.
Bijvoorbeeld ipv 1 hele dag. 2x 4 uur als de kinderen op school zijn.
Je gaf aan dat jongste 4 jaar is, dus alle kinderen gaan naar school toch?
Of veel moeders hebben het weekend en ook de vrijdag om en om. Dus die werken de ene week vrijdag wel en de andere week ander niet. Of als er weekend diensten gedraaid kunnen worden, ene wel ander niet. Juist omdat je geen recht hebt op huursubsidie (maar inkomentechnisch gezien wel) zou ik kijken naar mogelijkheden om extra te werken, zonder kinderopvang nodig te hebben. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 12:29

Lotte78 schreef op 17-01-2022 om 12:04:

Ik snap dat als je gewoon een extra dag gaat werken, dit meer kinderopvang kost.
Alleen zie ik in mijn omgeving dat veel moeders na de scheiding zijn gaan praten met hun werkgever voor een iets flexibelere inzet voor een dag extra. Zodat ze wel een dag extra konden werken.
Bijvoorbeeld ipv 1 hele dag. 2x 4 uur als de kinderen op school zijn.
Je gaf aan dat jongste 4 jaar is, dus alle kinderen gaan naar school toch?
Of veel moeders hebben het weekend en ook de vrijdag om en om. Dus die werken de ene week vrijdag wel en de andere week ander niet. Of als er weekend diensten gedraaid kunnen worden, ene wel ander niet. Juist omdat je geen recht hebt op huursubsidie (maar inkomentechnisch gezien wel) zou ik kijken naar mogelijkheden om extra te werken, zonder kinderopvang nodig te hebben.

Dit heb ik al bij mijn werkgever aangeboden, maar werd resoluut afgewezen.

Mijn collega en ik werken beiden niet op de woensdag waardoor de afdeling die dag onbemand is en wij de donderdag steevast een halve dag kwijt zijn met inhalen. Werkgever vroeg ons om met een oplossing te komen. Waarop ik aanbood om op woensdag van 9 tot 1300 te komen werken zodra de jongste naar school gaat . Ze is komende maand pas 4.

Daar beginnen we niet aan was zijn reactie. En in het weekend is het kantoor gesloten.

Ik wil graag weg bij deze firma, want de mentaliteit richting hun werknemers is niet bepaald sociaal. Maar van baan wisselen doe ik pas als ik gesetteld ben. Heb voor nu even genoeg aan m'n hoofd met scheiden, verhuizen en de hele rompslomp. 

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 12:29:

[..]

Dit heb ik al bij mijn werkgever aangeboden, maar werd resoluut afgewezen.

Mijn collega en ik werken beiden niet op de woensdag waardoor de afdeling die dag onbemand is en wij de donderdag steevast een halve dag kwijt zijn met inhalen. Werkgever vroeg ons om met een oplossing te komen. Waarop ik aanbood om op woensdag van 9 tot 1300 te komen werken zodra de jongste naar school gaat . Ze is komende maand pas 4.

Daar beginnen we niet aan was zijn reactie. En in het weekend is het kantoor gesloten.

Ik wil graag weg bij deze firma, want de mentaliteit richting hun werknemers is niet bepaald sociaal. Maar van baan wisselen doe ik pas als ik gesetteld ben. Heb voor nu even genoeg aan m'n hoofd met scheiden, verhuizen en de hele rompslomp.

Weet je dat je werkgever verplicht is uitbreiding van uren te geven als een werknemer daarom vraagt? Zie www.rijksoverheid.nl:

Aanpassing arbeidsduur

De Wet flexibel werken (voorheen Wet aanpassing arbeidsduur) maakt het mogelijk meer of minder uren te werken. U kunt een verzoek daartoe uiterlijk 2 maanden van tevoren indienen bij uw werkgever. Voor zo'n verzoek moet u minstens een half jaar in dienst zijn. Uw werkgever moet akkoord gaan met uw verzoek. Behalve als dit op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen niet van hem is te verwachten. Als werknemer kunt u, een jaar nadat de werkgever een verzoek heeft ingewilligd of afgewezen, opnieuw een verzoek indienen.

Onvoorziene omstandigheden kunnen een reden zijn om van deze termijnen af te wijken. Bijvoorbeeld als de werknemer een hulpbehoevende partner heeft waardoor hij (tijdelijk) minder moet werken.

Deze wet geldt niet voor bedrijven en instellingen met minder dan 10 werknemers.

Dus ik zou zeggen, terug naar de baas en vertellen dat je over 2 maanden ook de woensdagochtend komt werken!

En dan rustig op zoek naar wat anders. Maar dan kun je wel mooi meer uren maken zonder extra kosten te maken voor opvang.


dan

dan

17-01-2022 om 12:53

Jonagold schreef op 17-01-2022 om 12:50:

[..]

Weet je dat je werkgever verplicht is uitbreiding van uren te geven als een werknemer daarom vraagt? Zie www.rijksoverheid.nl:

Aanpassing arbeidsduur

De Wet flexibel werken (voorheen Wet aanpassing arbeidsduur) maakt het mogelijk meer of minder uren te werken. U kunt een verzoek daartoe uiterlijk 2 maanden van tevoren indienen bij uw werkgever. Voor zo'n verzoek moet u minstens een half jaar in dienst zijn. Uw werkgever moet akkoord gaan met uw verzoek. Behalve als dit op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen niet van hem is te verwachten. Als werknemer kunt u, een jaar nadat de werkgever een verzoek heeft ingewilligd of afgewezen, opnieuw een verzoek indienen.

Onvoorziene omstandigheden kunnen een reden zijn om van deze termijnen af te wijken. Bijvoorbeeld als de werknemer een hulpbehoevende partner heeft waardoor hij (tijdelijk) minder moet werken.

Deze wet geldt niet voor bedrijven en instellingen met minder dan 10 werknemers.

Dus ik zou zeggen, terug naar de baas en vertellen dat je over 2 maanden ook de woensdagochtend komt werken!

En dan rustig op zoek naar wat anders. Maar dan kun je wel mooi meer uren maken zonder extra kosten te maken voor opvang.


De mogelijkheid om de werknemer meer uren te geven moet er dan toch wel zijn, lijkt me. Ik heb namelijk collega's die graag ophoging van hun contract willen maar dan moeten er wel eerst uren vrij komen. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 13:07

dan schreef op 17-01-2022 om 12:53:

[..]

De mogelijkheid om de werknemer meer uren te geven moet er dan toch wel zijn, lijkt me. Ik heb namelijk collega's die graag ophoging van hun contract willen maar dan moeten er wel eerst uren vrij komen.

Als de afdeling onbemand is en ik aanbied dit op te vullen, dan lijkt mij dat de ruimte er is. Zeker als de werkgever je voor het blok zet.

De mededeling : Jullie zoeken maar een oplossing om die dag te vullen, anders doe ik het. Klonk eerder als een bedreiging. Voor zulke mensen wil ik niet werken. Zeker niet als je een oplossing biedt en deze wordt afgeschoten. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 13:09

Jonagold schreef op 17-01-2022 om 12:50:

[..]

Weet je dat je werkgever verplicht is uitbreiding van uren te geven als een werknemer daarom vraagt? Zie www.rijksoverheid.nl:

Aanpassing arbeidsduur

De Wet flexibel werken (voorheen Wet aanpassing arbeidsduur) maakt het mogelijk meer of minder uren te werken. U kunt een verzoek daartoe uiterlijk 2 maanden van tevoren indienen bij uw werkgever. Voor zo'n verzoek moet u minstens een half jaar in dienst zijn. Uw werkgever moet akkoord gaan met uw verzoek. Behalve als dit op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen niet van hem is te verwachten. Als werknemer kunt u, een jaar nadat de werkgever een verzoek heeft ingewilligd of afgewezen, opnieuw een verzoek indienen.

Onvoorziene omstandigheden kunnen een reden zijn om van deze termijnen af te wijken. Bijvoorbeeld als de werknemer een hulpbehoevende partner heeft waardoor hij (tijdelijk) minder moet werken.

Deze wet geldt niet voor bedrijven en instellingen met minder dan 10 werknemers.

Dus ik zou zeggen, terug naar de baas en vertellen dat je over 2 maanden ook de woensdagochtend komt werken!

En dan rustig op zoek naar wat anders. Maar dan kun je wel mooi meer uren maken zonder extra kosten te maken voor opvang.


Hier was ik trouwens niet van op de hoogte.

Maar goed, dan zoek ik tzt liever naar een andere baan. Bij een werkgever zonder haat jegens parttimers. 

Tja. Jouw keus natuurlijk. Maar 4 uur per week meer werken zet vele malen meer zoden aan de dijk dan je vermogen op een spaarrekening parkeren. In jouw situatie zou ik zoveel mogelijk voor mijn eigen geld gaan, dus voor die extra uren.

Die vier uur mag dus niet van haar werkgever. Het is ofwel 8 uur met extra kinderopvang regelen ofwel niet extra werken. 
Ik zou ook een andere baan zoeken t.z.t. en dan voor iets meer uren. Ik vind het verstandig om niet alles tegelijk te veranderen.

Wat naar van die werkgever. 10 jaar terug had ik ook zo iets. Ging ook om de woensdag. Werkgever wilde ook dat iemand hele woensdag aanwezig was. Mijn collega en ik werkte beide partime. en wilde allebij er een halve dag bij.
Uiteindelijk kwamen we tot de volgende oplossing. ene week werkte ik hele dag en was mijn kind bij haar. De andere week andersom . Wij konden het goed met elkaar vinden en dit was dus voor ons een prima oplossing.

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 10:57:

[..]

Het is ruim minder dan een ton. Maar als ik 15000 op mijn spaarrekening zet en het andere deel vast dan moet ik een eind komen.

Jouw laatste stukje over meer werken gaat hier niet op. Ik ben op ma en woe-dagen vrij. Dan zijn de kinderen bij mij. De andere dagen bij hem en dan om het weekend een wissel.

Maar vergeet niet dat meer werken ook weer meer kosten met zich mee brengt. Dan zal ik toch weer een dag extra opvang moeten betalen. Met drie kinderen is dat niet niks. Dan werk ik dus eigenlijk een dag voor Jan Piep.

Meer werken is prima, maar er moet onder de streep dan wel voldoende over blijven om het 't waard te laten zijn.

Maak eens een proefberekening. Je inkomen is met 24 uur werken 20.000 euro, met 32 uur werken dus zo'n 26.000. Als je 3 kinderen op woensdag (lange dag) en een andere doordeweekse, kortere dag, naar de bso doet heb je 32 uur opvang per kind per maand. Dat kost je zo'n 620 euro. Je kinderopvangtoeslag is 594 euro. Echt wel dat een dag extra werken loont. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 18:31

skik schreef op 17-01-2022 om 17:46:

[..]

Maak eens een proefberekening. Je inkomen is met 24 uur werken 20.000 euro, met 32 uur werken dus zo'n 26.000. Als je 3 kinderen op woensdag (lange dag) en een andere doordeweekse, kortere dag, naar de bso doet heb je 32 uur opvang per kind per maand. Dat kost je zo'n 620 euro. Je kinderopvangtoeslag is 594 euro. Echt wel dat een dag extra werken loont.

Het is niet alleen Bso, maar ook vso behalve voor de oudste. Ze gaan nu 2 dagen a 1200 euro per maand. 3 dagen zou dus ruim meer zijn. 

Als ik extra ga werken doe ik dat op de uren dat ze op school zitten, dat is dan het voordeligst. 

Ik lees veel aannames over beleggen hier en het klopt niet. Ik heb een deel van mijn buffer belegd bij Meesman en kan erbij (binnen 2 weken) zonder boete. Omdat ik geen risicovolle belegging wil heb ik deels in fondsen belegd en deels in “veilige” aandelen. In een jaar heb ik 4,5% rendement gemaakt. Ik heb dus geen aandelen in Meesman (ja dus wel) maar ben tevreden. Voor die tijd zat mijn potje bij een spaarrekening met rente 0, feitelijk verloor ik geld. Mijn partner heeft deels belegd in aandelen met meer risico, maar hij kon zich het risico veroorloven en ik niet. Er zijn vast andere bedrijven die zoals Meesman werken, verdiep je erin. 
Het enige wat je kan doen (maar heb niet het idee dat je potje genoeg gevuld is voor zoiets) is onroerend goed kopen, en na een half jaar weer verkopen. Ik vind het zelf niet echt ok, maar weet dat veel mensen dat doen. 
sini

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 18:59

Sinilind schreef op 17-01-2022 om 18:54:

Ik lees veel aannames over beleggen hier en het klopt niet. Ik heb een deel van mijn buffer belegd bij Meesman en kan erbij (binnen 2 weken) zonder boete. Omdat ik geen risicovolle belegging wil heb ik deels in fondsen belegd en deels in “veilige” aandelen. In een jaar heb ik 4,5% rendement gemaakt. Ik heb dus geen aandelen in Meesman (ja dus wel) maar ben tevreden. Voor die tijd zat mijn potje bij een spaarrekening met rente 0, feitelijk verloor ik geld. Mijn partner heeft deels belegd in aandelen met meer risico, maar hij kon zich het risico veroorloven en ik niet. Er zijn vast andere bedrijven die zoals Meesman werken, verdiep je erin.
Het enige wat je kan doen (maar heb niet het idee dat je potje genoeg gevuld is voor zoiets) is onroerend goed kopen, en na een half jaar weer verkopen. Ik vind het zelf niet echt ok, maar weet dat veel mensen dat doen.
sini

Heb zitten kijken of ik elders in het land een goedkope woning zou kunnen kopen voor verhuur. Maar ben er eigenlijk geen voorstander van. Daarbij zit je geld dan ook in stenen en kun je er nog niet bij. 

Ben wel van plan om me te gaan verdiepen in beleggen, maar ga niets overhaast doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.