Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Volgorde toewijzing woning / huurtoeslag...

In een ander topic vroeg ik in welke regio's de wachtlijsten voor sociale huurwoningen korter zijn dan de minimaal 8-10 jaar in de randstad.

Ik sta nu al vrij hoog op de lijst bij een aantal woningen. Dat had ik echt niet verwacht in zijn korte tijd.Maar nu begin ik me af te vragen hoe het verder gaat;

Ik woon nu nog in Spanje, geen eigen inkomsten/vermogen en lig in scheiding en wil dus terug naar Nederland.

Als ik een woning aangeboden zou krijgen, kan ik dan eerst huurtoeslag aanvragen bij de belastingdienst en een eventuele tijdelijke uitkering?

Want zonder die 2 kan ik geen sociale huurwoning betalen.

Maar ik kan ook niet eerst in NL wonen en die dingen eerst regelen...

Wie weet hoe dit gaat?


Ik vind het ongelooflijk. Jij wil scheiden, maar hebt geen baan en vermogen en wil nu op kosten van de Nederlandse staat weer in Nederland gaan wonen. Wat dacht je ervan om bij je man te blijven, een baan te zoeken in Spanje en daarvan geld bijeen sparen, daarna een baan in Nederland zoeken en van je man scheiden en daarna pas te gaan remigreren. Wat is er over van regie over je eigen leven en inkomsten nemen en daarna pas je hand ophouden bij een overheid? 

Voorwaarde voor een bijstandsuitkering is toch dat je in Nederland woont. En het kan 8 weken duren voordat een uitkering is toegekend.

Tsjor

Huurtoeslag kun je ook pas aanvragen als je in Nedetland woont en op het betreffende adres ingeschreven staat, toch?

Monique, ik raad je aan om op de site van de belastingdienst te kijken. Daar kun je alle voorwaarden vinden.

Het antwoord is gewoon nee. Ook al is het een sociale huurwoning je zult op het moment van aanvaarden van de huur, de huur voor een maand + de borg moeten kunnen betalen. Kun je niet van iemand in je netwerk geld lenen voor deze kosten? Overigens ben je er dan nog niet. De woning moet ook nog bewoonbaar gemaakt worden.

Het kan veel makkelijker. Alle sollicitatieprocedures zijn nu toch online dus je kunt prima al vanuit Spanje solliciteren. Zodra je een baan hebt, pak je je spullen en ga je op zoek naar onderdak (desnoods een kamer) in Nederland. Van daaruit kun je op je gemak permanente woonruimte zoeken.

Binnenkort is kamperen mogelijk. Maar nogmaals bedenk wat je aan hulp zou kunnen gebruiken van familie of vrienden in Nederland. Hulp vragen en krijgen valt niet mee voor jezelf maar kan een opluchting zijn en nieuwe banden smeden. Bedenk anders een tegemoetkoming. 

Kun je geen fondsenwerving op gang brengen binnen familie en kennissen in Nederland en Spanje. Kon nog wel eens meevallen wat mensen bereid zijn bij te dragen als je daar duidelijk over bent.

In mijn familie beloofde een familielid een gratis optreden als we bijdroegen aan zijn gezondheid in het buitenland. Het werkte.

Beloof een keer gratis koken voor de hele familie als je weer op eigen benen staat. Verzin een list.

Nee, het valt niet mee. Nederland is veranderd. Amerikaanser geworden, neoliberaler geworden. Om misbruik te voorkomen moet je eerst door hoepeltjes voor je hopelijk een zetje meekrijgt. Daar verdienen mensen geld mee en wij betalen daar belasting over. Maar eer en of het bij de mensen komt die het nodig hebben is een grote vraag zonder antwoord.

Voor ieder gezin apart is dat. Niet dat je voor honderden moet koken maar voor eenieder die met het eigen gezin aan jou bijgedragen heeft.

Ik wens je veel sterkte en succes met de remigratie

Online solliciteren is nu inderdaad heel gebruikelijk, dus daar zou ik me eerst op richten. En als je gescheiden bent krijg je waarschijnlijk partner- en kinderalimentatie als aanvulling op je inkomen. Ik zou echt proberen te voorkomen dat je in de bijstand komt, dat is echt geen vetpot.  Dus investeren in werk en eigen inkomen voordat je naar Nederland  gaat lijkt me de beste optie om hier een beetje een goede start te maken.

Het is vziw niet per definitie onmogelijk om een woning toegewezen te krijgen terwijl er nog geen bijstandsuitkering is, als maar duidelijk is dat die uitkering er wel komt als die woning er eenmaal is. Huurtoeslag komt vziw pas als het huurcontract is getekend.

Je zegt dat je al hoog op de lijst staat bij bepaalde woningen, je zegt niet waar die woningen zijn. Ik zou contact zoeken met een organisatie voor sociaal raadslieden in een gemeente waar je zo hoog op de lijst komt, om daar dan te vragen hoe e.e.a. precies in zijn werk gaat.

Hoe dan ook zal je geld nodig hebben voor de aanloopkosten, want inderdaad: huur, borg, behang, etc...En daar helpt ook de uitkering en de huurtoeslag niet bij.

Een tip: als je geld leent bij familie of vrienden, zet het dan op papier en zet ook een aflossingsregeling op papier. Want anders beschouwt de gemeente die bedragen straks als giften en worden ze op de bijstandsuitkering in mindering gebracht.

Groeten,

Temet

Het is onmiskenbaar, als je wil landen in Nederland in een huis en een uitkering, dan heb je echt geld nodig.

Alternatief: eerst alleen komen, op de bonnefooi, met alle toestanden van dien en je door de administratieve molens worstelen. Wie weet waar je uitkomt.

Ander alternatief: neem contact op met de Nederlandse ambassade en leg het probleem voor. Van de website:

Consulaire vragen?

Stel uw vraag: via telefoonnummer +34 913 537 500.

Tsjor

Eerst scheiding afronden

Je moet eerst je scheiding afronden. Volgens Nederlands recht heeft je partner onderhoudsplicht naar jou. Het inkomen en vermogen van je partner wordt meegewogen bij je bijstandsaanvraag, ook als je partner in het buitenland woont.

Zoek uit of partner naar Spaans recht onderhoudsplicht naar jou toe heeft tijdens en/of na je scheiding. Ga op zoek naar rechtsbijstand in Spanje.  

Als je niet via werk of claims op je partner in je levensonderhoud kunt voorzien, dan is terugkeren naar Nederland voor bijstand de voor de hand liggende oplossing. Maar dus pas als de scheiding definitief is. In Spanje zul je geen recht hebben op een vergelijkbare uitkering.

Mijn gedachten: hoe urgent is de noodzaak om bij je ex uit de buurt te kunnen komen? Is dat niet zo urgent, is het nog veilig voor jou en je kinderen,  dan zou je zodra corona het toelaat alleen naar Nederland kunnen gaan om inderdaad tijdelijke woonruimte te zoeken en werk te zoeken. Welk werk dan ook. Schrijf je in bij de gemeente van het tijdelijke adres en vraag aan wat je aan moet vragen. Voordeel van een vakantiehuisje is dat het al gemeubileerd is. Misschien is het, bedenk ik nu, slimmer om vanuit Spanje al een huisje te huren. Hopelijk kun je die kosten van iemand lenen. Wees dan niet te kritisch over het huisje.

is het niet langer veilig om bij ex te wonen, zoek dan hulp in je woonplaats/regio. Beter daar snellere hulp, dan je vastpinnen aan het idee van terugkeer. 

Monique3

Monique3

04-03-2021 om 11:39 Topicstarter

Bedankt vast voor de vele reacties. Ik kom er nog op terug. Ik ga ze eerst nogmaals goed doorlezen en kijken wat voor me kan helpen. Heb zeker al adviezen gezien waar ik mee aan de slag kan! 

Een vriendin van mij kon, terwijl haar scheiding nog liep, "aanvullende bijstand" krijgen. Dit was een aanvulling op haar zeer bescheiden inkomsten, als lening, terwijl ze niet aan de "normale" bijstandsvoorwaarden voldeed (o.a. omdat ze nog een aandeel had in de echtelijke woning). Zo kon ze toch een sociale huurwoning huren (waarbij de desbetreffende woningbouwvereniging behulpzaam was). Deze vriendin stond echter al wel in die gemeente ingeschreven. Wanneer de scheiding, incl. woninguitkoop definitief is, zal ze de gemeente de aanvullende bijstand terug moeten betalen (wat kan uit de opbrengsten van de uitkoop).Ondertussen zoekt ze naar meer en beter betaald werk.

Is het misschien een idee dat je, zoals eerder gesuggereerd, probeert om een vorm van werk te vinden, al is het nog niet vast, goedbetalend, voltijds etc., vervolgens "iets" (antikraak, kamer, familie - als je je er maar mag inschrijven) in een gemeente vlakbij dat werk (alhoewel, met al dat thuiswerken...) en dan eventueel een aanvraag voor (aanvullende) bijstand? Vervolgens kan je kijken hoe het toeslagtechnisch zit. Wat Temet al aangeeft: eventuele leningen etc. op papier zetten en ook bij "extra inkomsten" (crowdfunding acties etc.) opletten, aangezien bijstand een aanvulling op je eigen inkomsten blijft. 

Nu duurt corona natuurlijk niet eeuwig, maar een kennis van mij heeft al meerdere projecten / banen gekregen waarbij ze net zo goed in Spanje had kunnen wonen; nergens is ze fysiek langs geweest. Ze werkt dus nu op afstand. Zou het voor jou eventueel mogelijk zijn om zo te starten?

Succes met alle besognes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.