Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Volgorde toewijzing woning / huurtoeslag...


Ik ben het wel eens met degenen die zeggen dat het niet altijd mogelijk is om tijdens de relatie een buffer voor jezelf op te bouwen.

Helaas is Monique hier de grote afwezige en verzuimt om het een en ander toe te lichten zodat wij er niet naar hoeven te raden en/of verkeerd invullen.

boekenlegger schreef op 05-03-2021 om 08:07:

[..]

Dat is toch precies wat Meike schrijft? Je bouwt AOW op over de jaren dat je in Nederland woont. Niet over de jaren in het buitenland, tenzij je daar vrijwillig voor betaalt.

Die aanvulling (alleen als je in Nederland woont) is er puur omdat niemand hier onder het bestaansminimum mag uitkomen. Als je een aanvullend pensioen hebt krijg je die aanvulling niet.

Als je na je aowgerechtigde leeftijd in het buitenland woont of gaat wonen krijg je die aanvulling ook niet. (Ja, ervaring in de familie).

Ik lees het van MeikeT anders. Maar dat kan aan mij liggen.  

Ixia. schreef op 05-03-2021 om 11:49:

Aannames op grond van de eigen belevingswereld kloppen niet altijd met de situatie van een andere.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ken de achtergrond van TO niet, maar nergens heeft zij gezegd dat ze afgekeurd is of in een uitkeringssituatie zat. Zou wel relevante informatie zijn. Dus in dat geval ga ik van het positieve uit en dat er inkomen is en hopelijk wat (gezamenlijk) spaargeld waarmee zij een start zou kunnen maken in Nederland. Elke verhuizing brengt kosten met zich mee en een verhuizing naar een ander land maakt het niet makkelijker.

Iets meer context van TO helpt bij passende reacties. Anders ga ik er inderdaad vanuit hoe ik zo'n situatie zelf zou aanpakken (en dan kan ik me dus niet voorstellen dat ik geen spaargeld zou hebben). Daar is niks metocratisch aan.

Dit vind ik dan weer vreemd: 'Mijn zus wilde niet merkbaar voor ex een spaarpot vullen zodat ze niet in de problemen zou komen tijdens en na de scheiding. Zij was niet direct in gevaar, maar kennelijk wilde ze de bom pas later laten barsten dan ze begon te sparen. Zij kon dat doen door een eigen inkomen.'

Dus je zus was getrouwd in gemeenschap van goederen, inkomen van man wordt wel gemeenschappelijk, maar van haar eigen inkomen mag ze een eigen spaarpotje opbouwen. De helft van dat spaarpotje is van haar ex-man, toch?

Tsjor

Poezie schreef op 05-03-2021 om 11:56:

Ik ben het wel eens met degenen die zeggen dat het niet altijd mogelijk is om tijdens de relatie een buffer voor jezelf op te bouwen.

Helaas is Monique hier de grote afwezige en verzuimt om het een en ander toe te lichten zodat wij er niet naar hoeven te raden en/of verkeerd invullen.

Verzuimt? Ze hoeft zich toch niet te rechtvaardigen voor ons. Ons oordeel over haar gedrag is helemaal geen antwoord op haar vraag. Die was praktisch ingestoken en ging over noodzakelijke volgorde. Zoiets als: 

  • Ik heb een probleem: ik woon in Spanje en wil terug naar Nederland
  • Ik moet eerst naar Nederland verhuizen om daarna een uitkering en huurtoeslag aan te kunnen vragen.
  • Maar ik moet eerst een inkomen hebben en eventueel huurtoeslag ontvangen om daarmee een woning in Nederland te kunnen betalen/huren waar ik naartoe kan verhuizen.
  • Kan dit (vrijwel) gelijktijdig? (uit de OP: "Als ik een woning aangeboden zou krijgen, kan ik dan eerst huurtoeslag aanvragen bij de belastingdienst en een eventuele tijdelijke uitkering?" Ze wil dus een uitkering aanvragen zodrá ze een woning aangeboden krijgt. Ik zie geen aanwijzingen dat ze er in Spanje lekker van wil flierefluiten)

Volgens mij heeft ze een aantal praktische reacties ontvangen op haar vraag. Misschien is ze daar gewoon mee aan de gang gegaan?  

Granola schreef op 05-03-2021 om 12:21:

[..]

Iets meer context van TO helpt bij passende reacties. Anders ga ik er inderdaad vanuit hoe ik zo'n situatie zelf zou aanpakken (en dan kan ik me dus niet voorstellen dat ik geen spaargeld zou hebben). Daar is niks metocratisch aan.

Ze heeft in de openingspost al gezegd dat ze geen eigen inkomen/vermogen heeft. Jij gaat er vanuit dat 'een volwassen vrouw' (en haar 'volwassen man') in ieder geval (gezamenlijk) vermogen hebben. Het klinkt nogal neerbuigend, dat 'niet snappen'. Want hoe moeilijk is het om te snappen dat niet iedereen in dezelfde positie is, dat er ook hele volwassen mensen zijn die toch géén vermogen of zelfs schulden hebben? 

Mija schreef op 05-03-2021 om 15:33:

[..]

Verzuimt? Ze hoeft zich toch niet te rechtvaardigen voor ons. Ons oordeel over haar gedrag is helemaal geen antwoord op haar vraag. Die was praktisch ingestoken en ging over noodzakelijke volgorde. Zoiets als:

  • Ik heb een probleem: ik woon in Spanje en wil terug naar Nederland
  • Ik moet eerst naar Nederland verhuizen om daarna een uitkering en huurtoeslag aan te kunnen vragen.
  • Maar ik moet eerst een inkomen hebben en eventueel huurtoeslag ontvangen om daarmee een woning in Nederland te kunnen betalen/huren waar ik naartoe kan verhuizen.
  • Kan dit (vrijwel) gelijktijdig? (uit de OP: "Als ik een woning aangeboden zou krijgen, kan ik dan eerst huurtoeslag aanvragen bij de belastingdienst en een eventuele tijdelijke uitkering?" Ze wil dus een uitkering aanvragen zodrá ze een woning aangeboden krijgt. Ik zie geen aanwijzingen dat ze er in Spanje lekker van wil flierefluiten)

Volgens mij heeft ze een aantal praktische reacties ontvangen op haar vraag. Misschien is ze daar gewoon mee aan de gang gegaan?

Als je hier een topic opent vind ik het wel zo netjes om de reageerders te woord te staan. Ze hoeft helemaal geen verantwoording af te leggen, maar enige uitleg is wel handig gezien de speculaties hier.

Mija schreef op 05-03-2021 om 15:33:

[..]

 Ze wil dus een uitkering aanvragen zodrá ze een woning aangeboden krijgt. Ik zie geen aanwijzingen dat ze er in Spanje lekker van wil flierefluiten)

Kip en ei. Ze krijgt geen woning aangeboden als ze geen inkomen heeft.

Het geen spaargeld hebben, voor wie zich dat niet kan voorstellen; ik heb jaren in een huurhuis gewoond met mijn man, we verdienden precies genoeg om rond te komen en een autootje te rijden (voor werk en bezoek familie verderop) en we spaarden echt wel iets, maar dat iets dat was iedere jaar wel weer op, vaak door reparaties aan de auto, dan weer een wasmachine of noem het op. En dan gingen we opnieuw sparen. Op vakantie gingen we zo nu en dan, niet ieder jaar, met de auto, naar een huurtent of caravan, soms met de auto naar Frankrijk. We waren heel tevreden en we konden genoeg leuke dingen doen als gezin, maar het lukte ons nooit om meer te sparen dan iets van 1000 per jaar en die ging dan weer op aan onvoorziene uitgaven. Tja, zo werkt dat dus. We hadden misschien meer kunnen sparen door niet op vakantie te gaan, of ons andere (niet heel dure) dingen te ontzeggen, maar je wilt als gezin met kleine kinderen ook léven, leuke dingen ondernemen (al is het met een beperkt budget)

@Anoniem: Dat snap ik, maar 1000 euro is toch 1000 euro! Een hoop geld en als Monique dat zou hebben zou dat al schelen. Dat hoef je dan al niet te lenen.

Ik ken meerdere mensen in een uitkeringspositie en zij kunnen allemaal op vakantie en een beetje geld sparen. Het is echt wel mogelijk mits je vaste lasten niet te hoog zijn.

Verder eens met Poezie, als je om advies vraagt en mensen nemen de moeite om te reageren is het wel zo netjes om daar een reactie op te geven. Dat is heel iets anders dan verantwoording afleggen.

Wel, ik zou denk ik ook niet meer reageren als mijn minvermogendheid het onderwerp werd. Zeker in dit stadium heb je daar niets aan. En ze heeft al aangegeven dat ze er al goede tips tussen heeft gezien.

Nou sorry hoor AnneJ, als je emigratieplannen hebt en geen inkomen of geld, weet je toch dat dat een probleem gaat zijn? Dat zag Monique zelf ook wel en daar komt haar vraag ook vandaan. 

Wat moet ze dan zeggen: ja, je hebt gelijk, ik zal mijn huwelijk wat langer laten duren en eerst in Spanje een baan zoeken en daar opbouwen en geld sparen en dan pas terug naar Nederland? 

En flauw hoor. Ik weet nog dat in de Bijlmer het kopen van huizen door de wethouder zo aangekondigd werd als jij nu met het bijstandsinkomen doet: Zelfs mensen in de bijstand kunnen een huis kopen! Onrealistisch. Ja, de zonnige uitzondering.

Ik heb ook een periode vrij weinig geld overgehouden in de tijd dat ik beide kinderen in de opvang had en een man die nog niet veel verdiende. Die vakantie kwam er alleen dankzij mijn reserves en mijn ouders en niet als je kaal in de bijstand zit.

Bovendien zijn de huren inmiddels schrikbarend gestegen. Een 'beroeps' bijstandsgerechtigde, iemand die er niet meer uitkomt, zal op een gegeven moment hopelijk een bepaalde balans bereikt hebben maar het is crisis als je er in komt en er aanvankelijk in noodgevallen gebruik van maakt. De meeste mensen doen dat niet omdat ze zo'n spaarpotje hebben. Dat is toch onrealistisch? Daarmee praat je mensen het 'loserschap' aan. Daar zou ik niet op reageren in een forum.

Nee zo bedoel ik het niet. Maar het lijkt me dat de scheiding ook niet uit de lucht komt vallen. Dus het idee om terug naar NL te gaan speelt waarschijnlijk al een tijdje. 

Verder kan ze toch aanspraak maken op de helft van het vermogen als ze gaat scheiden? Misschien eerst de scheiding netjes regelen en dan de stap zetten? Maar nogmaals, je kan alleen inhoudelijk goed reageren als je alle ins en outs weet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.