Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Volgorde toewijzing woning / huurtoeslag...


Ik vind het helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat er in krimpregio's wel degelijk sociale huisvesting snel beschikbaar is. Het zal maar om een klein deel van Nederland gaan, maar onmogelijk lijkt het me zeker niet. Alleen zijn krimpregio's volgens mij vaak de plekken waar moeilijker werk te vinden is, vandaar de krimp.

Groeten,

Temet

Huurtoeslag gaat pas in als je je op het nieuwe adres hebt ingeschreven, niet als je het contract hebt getekend. Dus die inschrijving moet zo snel mogelijk gebeuren. Ik weet niet of je daarvoor het al wel kan aanvragen. Je hebt kans dat die aanvraag dan vastloopt als ze constateren dat je er niet ingeschreven staat. Als je het doet op de dag dat je daar ingeschreven staat, de aanvraag, neemt de belastingdienst er nog twee maanden de tijd voor om de toeslag uit te keren. 

En om bijstand aan te vragen moet je officieel gescheiden zijn inderdaad. Alleen ergens anders wonen is niet genoeg. 

Ze zal zich toch eerst uit Spanje moeten uitschrijven en naar Nederland komen voor ze zich hier kan inschrijven 

Ja, ik bedoel eigenlijk, nadat het huurcontract is getekend moet je je zo snel mogelijk inschrijven bij de gemeente. Niet dat je denkt, nu heb ik mijn huurcontract getekend, nu kan ik mijn toeslag aanvragen. 

“En om bijstand aan te vragen moet je officieel gescheiden zijn inderdaad. Alleen ergens anders wonen is niet genoeg.”

Mijn ervaring is anders. Ik heb kort bijstand gehad nadat mijn ex en ik uit elkaar gingen en we zijn pas twee jaar daarna officieel gescheiden. Dat is al wel lang geleden. 

Mija schreef op 08-03-2021 om 00:35:

“En om bijstand aan te vragen moet je officieel gescheiden zijn inderdaad. Alleen ergens anders wonen is niet genoeg.”

Mijn ervaring is anders. Ik heb kort bijstand gehad nadat mijn ex en ik uit elkaar gingen en we zijn pas twee jaar daarna officieel gescheiden. Dat is al wel lang geleden.

Maar dan was je wel al gescheiden van tafel en bed, denk ik.

'Ik weet niet hoe oud je bent, maar de jaren dat je in Spanje woonde zullen later worden gekort op je AOW. Zo’n 2% per jaar.' Dat wordt dan weer aangevuld tot bijstandsniveau (wat evenveel is). Ik weet niet of je straks vrijwillig kunt bijverzekeren en of dat zin heeft.

Geweldig dat je een mogelijke woonruimte heb gevonden, dat is verbazingwekkend snel. Ik hoop dat het lukt. Is er anders een mogelijkheid dat je eerst zelf terugkomt en de kinderen bij vader laat (jullie hebben daar een woning blijkbaar). Je zult nog heel wat obstakels tegenkomen als je terugkomt in Nederland. Wij zijn indertijd zo'n 6 maanden lang bezig geweest met allerlei papieren (en wij hadden een woning en inkomen vanaf dag 1). En toen waren we nog 'kijk- en luistergeld' vergeten en stond er prompt een ambtenaar op de stoep. Ter geruststelling: kijk- en luistergeld is afgeschaft.

Tsjor

Bijstand en scheiding

Bijstand kan wel degelijk al worden verleend voordat de scheiding helemaal in kannen en kruiken is, en gelukkig maar. Wel is daarvoor vziw vereist dat de partners daadwerkelijk gescheiden leven, en misschien ook wel dat de procedure feitelijk in gang is gezet (al zou ik me ook nog kunnen voorstellen dat de precieze eisen per gemeente verschillen).

Overigens: apart leven voordat de scheiding rond is, is iets anders dan gescheiden zijn van tafel en bed. De scheiding van tafel en bed is een reliek uit vroeger tijden waarbij in een rechterlijke procedure de samenlevingsverplichting werd opgeheven (die bestaat inmiddels voor gehuwden niet meer, maar vroeger wel), evenals de gemeenschap van goederen. De boedel werd verdeeld. Het huwelijk bleef echter wel in stand, als een soort lege huls. Ik geloof dat het een soort compromisoplossing was voor mensen die wel uit elkaar wilden maar om principiële/religieuze redenen het huwelijk niet wilden ontbinden.

De procedure bestaat bij mijn weten nog altijd en is van harte af te raden, want dat het huwelijk blijft voortbestaan kan later tot lelijke verrassingen leiden. Bijvoorbeeld als de vrouw een kind krijgt van haar nieuwe partner (dat dan nog juridisch de ex als vader heeft), of als, wanneer na zoveel jaren het huwelijk alsnog definitief ontbonden wordt, blijkt dat je ex over al die jaren dat je van tafel en bed gescheiden leefde een aandeel in de opbouw van jouw ouderdomspensioen heeft gekregen zodat je na je pensionering op een houtje zit te bijten.

Groeten,

Temet

MeikeT schreef op 08-03-2021 om 07:05:

[..]

Maar dan was je wel al gescheiden van tafel en bed, denk ik.

Nee. Wel waren we vanaf het begin met advocaten in conclaaf. Dat was uiteraard wel gedocumenteerd bij de bijstand. Sowieso moet je voor de bijstand ongeveer je hele administratie op tafel leggen, alles inzichtelijk maken. Uiteraard woonden we niet meer samen. Het was een vrij complexe scheiding met veel hoog opgelopen conflicten en ook met een huis wat na anderhalf jaar pas verkocht werd. Mijn advocaat heeft de scheiding met opzet vertraagd om de gemoederen te laten bedaren. Ex maakte overigens ook totaal geen haast. Steeds stap voor stap overleggen en weer bij te komen van de opwinding. Dat heeft vermoedelijk heel wat ellende voorkomen. Het was een soort langgerekte vechtscheiding die daardoor meer van Tai Chi weghad . Afijn, terug naar de financiën: bij het ontvangen van de bijstand zat een clausule dat als ik na de scheiding de beschikking zou krijgen over vermogen dit verrekend zou moeten worden. In feite was het dus een voorlopige uitkering. Het was wel mijn redding dat dat kon. Ik kon niet in ons koophuis blijven. Ik kon niks vinden in onze toenmalige woonplaats. Ik moest daarom ook verhuizen voordat ik naar werk kon gaan zoeken. Dat is dus via de bijstand gelukt. Op die manier ben ik (en dus ook mijn kinderen) weer op mijn pootjes terechtgekomen. Als ik op de formele afwikkeling had moeten wachten met het nemen van vervolgstappen, was ik in grote (ook financiële) problemen terechtgekomen. Voor mij was de bijstand écht een vangnet. 

Mija, goed dat dat vangnet er is!

'Ik geloof dat het een soort compromisoplossing was voor mensen die wel uit elkaar wilden maar om principiële/religieuze redenen het huwelijk niet wilden ontbinden.' Of praktische redenen? Iemand moet naar een instelling toe voor zorg, bijvoorbeeld. Je wil niet echt scheiden, maar samenwonen gaat ook niet meer. en de tijd van verrassende zwangerschappen is voorbij.

Mij verbaast het juist dat dit niet meer gebruikt wordt.

Tsjor

Tsjor, als samenwonen niet meer kan, kan je ook gewoon stoppen met samenwonen. De samenwoonplicht voor gehuwden is een tijd geleden al vervallen en werd voor die tijd ook al niet gehandhaafd. Dan heb je dus helemaal geen scheiding van tafel en bed nodig.

Die scheiding van tafel en bed was er echt voor mensen die elkaar helemaal zat waren maar dat huwelijk niet wilden ontbinden, niet voor mensen die best getrouwd wilden blijven maar van wie er eentje naar een verpleeghuis ging. Het is ook helemaal niet handig om in die laatste situatie een scheiding van tafel en bed te hebben. Moet je de boedel nog gaan verdelen, het huurrecht van de echtelijke woning aan een van de twee gaan toescheiden, en al die ongein meer. Je kan beter gewoon getrouwd blijven.

Groeten,

Temet

Monique3

Monique3

01-04-2021 om 15:38 Topicstarter

Nogmaals iedereen bedankt. De woning heb ik ondertussen officieel geaccepteerd en ik ga dus echt terug naar Nederland!

Jullie gaan me in andere rubrieken zien want ik heb best veel vragen hoe dingen gaan, na zo lang in Spanje te hebben gewoond.

Succes in Nederland. Spannend allemaal

Gefeliciteerd! Welke regio?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.