Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Waar doktersassistenten onder druk staan!


Ik snap best dat ze het erg druk hebben en dat er mensen zijn die voor elke poep of scheet bellen, maar ik vind wel dat je soms erg snel afgewimpeld wordt.
Mijn dochter had een oogontsteking, maar mocht niet langskomen. Vervolgens wordt er wel een consult gedeclareerd. Ja, zo kan ik ook geld verdienen. 
Buren van mijn ouders belden eens in de pauze het spoednummer 'ja bel maar over een uur terug, we hebben pauze'. 
Het ligt ook best wel aan welke assistente je aan de lijn hebt. 

Ik zag jaren terug een keer een item op tv over een vrouw die eenzaam was en elke dag naar de huisarts ging en de huisarts als vriendin zag. Dat lijkt me toch erg ongezond en daar zou een arts toch ook wel korte metten mee moeten maken. Er zijn genoeg andere initiatieven voor mensen die eenzaam zijn en sociaal contact willen. Maar dat hoeft niet bij een huisarts die ten eerste geen wederzijdse vriendin is, ten tweede gewoon aan het werk is, dus dan kun je niet zomaar op de koffie en ten derde hoeft dat niet met geld van ons allemaal bekostigd te worden en al helemaal niet ten koste van anderen.

Maar eigenlijk is er een huisartsentekort, doordat huisartsen t.o.v. zeg 20 jaar geleden vaker in deeltijd werken, geen 6-daagse werkweken meer maken en dergelijke. 
En besteden ze maar zo'n 50 à 60 procent van hun werktijd aan patiënten, en gaat de rest naar administratie e.d. Toch? Ik vind het gênant dat je moet afwegen of je klacht wel erg genoeg is om gezien te worden, en dan ook nog een week of langer duren voordat je gezien wordt. 

Eigenlijk hetzelfde als het lerarentekort.... 

Nou ja ik denk dat een huiswerk daar naartoe moet werken met de betreffende patiënt, maar wellicht was de patiënt nog niet toe aan de alternatieven.

Soms is het zo druk dat er keuzes gemaakt moeten worden en dan gaan ze van de omschrijving af of iets ernstig genoeg is, sommige zaken gaan vaak ook gewoon vanzelf over zoals een oogontsteking. Bij drukte kiest een assistente er dan voor om iemand met een oogontsteking niet te laten komen maar iemand met plots een onverklaarbare uitstulping op de arrn wel te laten komen.

Overigens als ik voor een afspraak belde kon ik altijd komen nog nooit ben ik afgewimpeld terwijl ik wel van mensen hoor dat ze wel afgewimpeld zijn bij dezelfde arts. Ik bel daarom ook niet altijd voor een afspraak maar soms ook voor een advies.

Ik kom zelden bij de huisarts maar de keren dat ik geweest ben, ging het wel efficiënt. Ik belde en stond wel even in de wacht (1 persoon voor mij) maar kon daarna direct een afspraak maken, vaak gewoon voor dezelfde ochtend (oorontsteking) en de vervolgafspraak plande de huisarts zelf in op haar computer. En inderdaad vroeg de assistente waarvoor ik kwam, maar dat vind ik geen punt, neem aan dat ze beroepsgeheim heeft en verstand van haar werk heeft.
Als het zo stroef loopt dan lijkt het er meer op dat deze praktijk gewoon niet goed ingericht is of overbelast is. Misschien toch verder zoeken naar een leukere werkplek?

Dag Roos

ik herken dit wel, eerder (twintig jaar terug) en bij net zo’n soort beroep. Kun je het niet bij een werkbespreking aankaarten? Wellicht is dat spannend, is het beter met 1 van de leiding te doen. Je hieraan blijven ergeren leidt anders tot een andere baan. 
Huisartsen staan over het algemeen onder druk, er zijn te weinig. De zorg is veranderd, veel zaken zijn terug genomen door huisartsen omdat doorsturen naar een andere vorm teveel geld kost. Niemand neemt graag zijn werk mee naar huis. Dus je sluit je af voor wat te veel wordt. 
Ook Corona heeft een duit in het zakje gedaan. 
Waar ik stage liep werd reclame gemaakt die gewoon verboden is. Verslaafden konden in een soort van aanbieding zaken krijgen om de verslaving in stand te houden. In het ziekenhuis gebeurden er zaken die echt niet konden, denk dat het zonder straf is afgesloten. Maar ik dacht echt hoe is het mogelijk. Regels als boven die leeftijd doen we dat onderzoek niet meer, dan ben je oud en is het onnodig werk. En als er extra tijd bij komt, krijg je er ook meer werkzaamheden bij. Persaldo kom je weer tijd tekort per patiënt. 
Zorg is deels commercieel. Er wordt geconcurreerd. Het is iets dat je verkoopt en zoveel voor doet. Het liefst heel veel in minder tijd. 
En ja sommige mensen op een positie spreken je zo aan dat je het even slikt, of je een duizendpoot bent. Vooral als je laat zien dat je een goeie bent en zeker graag je best doet. 

Heb wel een voorbeeld van zo iemand die met de patiënt erbij even laat weten hoe jij je werk moet doen op de nare toon. Die collega heb ik wel gemeld, gezien de patiënt schrok van de denigrerende houding en het niet hoort dat op die manier te uiten, ik weet niet of het heeft geholpen. Tijdens een werkbespreking was er eindelijk een collega die het eruit gooide dat die afdeling allemaal zuurpruim waren. Er kon nog geen goedemiddag vanaf. 
Onder druk van werk staan is niet goed voor de meeste mensen. Maar ongezellig of in ieder geval harde woorden maken het niet beter. Respect naar ieder zijn functie. Dus wat je bespreekbaar kunt maken lucht op maar kan ook het gesprek openen hoe zaken anders kunnen. 
Je werkt met mensen, hun gezondheid dus scheiden wat belangrijk is heeft prioriteit. Het is juist dankbaar werk. Maar het moet ook vol te houden zijn. 

Gelukkig heb ik nu werk waar we allemaal chef zijn. En het is een gunst. Ik zou best de zorg weer in willen, alleen met tijd voor de patiënt. Als ik dit zo lees dan heeft de tijd het de zorg nog verder achteruit doen gaan. 

Misschien is het ziekenhuis een plek waar je meer tot recht komt. Of je bespreekt bij je huidige werkgever waar je tegenaan loopt.

troelahoep schreef op 09-11-2022 om 10:22:

Maar eigenlijk is er een huisartsentekort, doordat huisartsen t.o.v. zeg 20 jaar geleden vaker in deeltijd werken, geen 6-daagse werkweken meer maken en dergelijke.
En besteden ze maar zo'n 50 à 60 procent van hun werktijd aan patiënten, en gaat de rest naar administratie e.d. Toch? Ik vind het gênant dat je moet afwegen of je klacht wel erg genoeg is om gezien te worden, en dan ook nog een week of langer duren voordat je gezien wordt.

Eigenlijk hetzelfde als het lerarentekort....

Dat klopt ook niet helemaal. Mijn baas had een eigen praktijk, op 1.5 dag dubbele arts, zij werkte 3.5 dag. Tenminste dat is wat de mensen zien en blijkbaar denken. 

In werkelijkheid heeft ze nascholingen van soms meerdere dagen, volgt ze cursussen om meer zelfvoorzienend te zijn zoals bv buikecho's maken, neemt ze waar voor andere praktijken,  houdt ze vergaderingen in haar pauze en in de avonden, draait ze avond- en weekenddiensten op de huisartsenpost want dat is verplicht.

Fer13 schreef op 09-11-2022 om 13:05:

[..]

Dat klopt ook niet helemaal. Mijn baas had een eigen praktijk, op 1.5 dag dubbele arts, zij werkte 3.5 dag. Tenminste dat is wat de mensen zien en blijkbaar denken.

In werkelijkheid heeft ze nascholingen van soms meerdere dagen, volgt ze cursussen om meer zelfvoorzienend te zijn zoals bv buikecho's maken, neemt ze waar voor andere praktijken, houdt ze vergaderingen in haar pauze en in de avonden, draait ze avond- en weekenddiensten op de huisartsenpost want dat is verplicht.

Ja maar dan is wel voltijds aan het werk, maar toch niet 5 dagen in de week patiënten aan het zien zoals vroeger gebruikelijk was? Mijn vroegere huisarts had 5 dagen in de week spreekuur van 8 tot 16 uur met ergens midden op de dag visites. 

troelahoep schreef op 09-11-2022 om 13:58:

[..]

Ja maar dan is wel voltijds aan het werk, maar toch niet 5 dagen in de week patiënten aan het zien zoals vroeger gebruikelijk was? Mijn vroegere huisarts had 5 dagen in de week spreekuur van 8 tot 16 uur met ergens midden op de dag visites.

In feite wel, omdat er een dubbele arts voor 1.5 dag bij zit, waarmee de andere 1.5 wordt opgevangen. Sommigen werken 4.5 dag, die middag wordt bv in een gezondheidscentrum gedekt door de waarnemer, die naast eigen patiënten de spoedgevallen voor die middag waarneemt.

MamaE schreef op 09-11-2022 om 09:50:

Ik snap best dat ze het erg druk hebben en dat er mensen zijn die voor elke poep of scheet bellen, maar ik vind wel dat je soms erg snel afgewimpeld wordt.
Mijn dochter had een oogontsteking, maar mocht niet langskomen. Vervolgens wordt er wel een consult gedeclareerd. Ja, zo kan ik ook geld verdienen.
Buren van mijn ouders belden eens in de pauze het spoednummer 'ja bel maar over een uur terug, we hebben pauze'.
Het ligt ook best wel aan welke assistente je aan de lijn hebt.

Buren van je ouders.... lijkt me genoeg reden voor een klacht. Het is niet voor niets het spoednummer. Volgens mij was daar een misverstand. 

Kerstin75 schreef op 09-11-2022 om 16:46:

[..]

Buren van je ouders.... lijkt me genoeg reden voor een klacht. Het is niet voor niets het spoednummer. Volgens mij was daar een misverstand.

Een spoednummer is voor spoedgevallen, mijn oma durfde op de dag van overlijden van mijn opa dat nummer niet te bellen want een dode man heeft geen haast meer. 

Gelukkig kwam erllde postbode langs en die zwaaide altijd even een zag mijn opa liggen en mijn oma een soort van apathisch op de bank zitten. De postbode belde aan en draaide binnen wel het spoednummer. 

Lichtelijk offtopic, maar wanneer zou je het spoednummer draaien en wanneer 112? Wat is er wel spoed, maar nog niet zo erg om direct een ambulance te laten komen?

troelahoep schreef op 09-11-2022 om 17:20:

Lichtelijk offtopic, maar wanneer zou je het spoednummer draaien en wanneer 112? Wat is er wel spoed, maar nog niet zo erg om direct een ambulance te laten komen?

Dat vind ik ook een lastige. Het lijkt mij een extra stap voordat de ambulance wordt gebeld en dus vertraging, maar misschien komen ze juist wel sneller omdat de arts dan een ambulance bestelt? En kan de huisarts zelf met spoed (alvast) komen, voordat de ambulance er is?

troelahoep schreef op 09-11-2022 om 17:20:

Lichtelijk offtopic, maar wanneer zou je het spoednummer draaien en wanneer 112? Wat is er wel spoed, maar nog niet zo erg om direct een ambulance te laten komen?

Toen mijn man 2 vingertoppen had afgesneden. Bloedde als n rund. Heb de HAP gebeld om advies wat te doen. Ben toen telefonisch erg goed geholpen. Maar ambulances echt niet nodig.

TineWinkel schreef op 09-11-2022 om 17:31:

[..]

Toen mijn man 2 vingertoppen had afgesneden. Bloedde als n rund. Heb de HAP gebeld om advies wat te doen. Ben toen telefonisch erg goed geholpen. Maar ambulances echt niet nodig.

😱 OMG ik word al naar van het beeld....is het nog goed gekomen?

troelahoep schreef op 09-11-2022 om 17:20:

Lichtelijk offtopic, maar wanneer zou je het spoednummer draaien en wanneer 112? Wat is er wel spoed, maar nog niet zo erg om direct een ambulance te laten komen?

Toen mijn man 2 vingertoppen had afgesneden. Bloedde als n rund. Heb de HAP gebeld om advies wat te doen. Ben toen telefonisch erg goed geholpen. Maar ambulances echt niet nodig.

madee schreef op 09-11-2022 om 17:33:

[..]

😱 OMG ik word al naar van het beeld....is het nog goed gekomen?

Ja hoor. Verbandmiddelen gehaald, zondag 17.45 uur alles bij de Etos weggehaald wat ze nog hadden. Nu, 5 weken later, hoeft ie alleen nog pleisters. Maar t was een nogal hectische thuiskomst na n middagje wandelen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.